Kotisivulle
Homepage
Curriculum
Vitae
Research
Teaching
Exam
results
Publications
Unpublished
texts
|
. |
J.P.Roos 23.3.2001
Hanasaari
Radio - yleisradion heitteillejätetty alkuäiti
Radiofriikin tunnustuksia
Laaturadiosta roskaradioon
Olen tosi iloinen että olen päässyt
puhumaan tällaiselle yleisölle Ymmärtääkseni minun
piti tulla teille puhumaan jo muutama vuosi sitten, mutta silloin en ollut
vielä asiaan tarpeeksi perehtynyt ja paneutunut. Te olette tai monet
teistä, minun elämäni tärkeitä ihmisiä, ääninä.
Ongelma on vain se, että minulla on noin kolme kertaa enemmän
tekstiä kuin olisi aikaa. Tarkoitus on puhua niin, että ainakin
joiden radion nykytoiminnasta vastaavien korvat alkavat kuumottaa. Jos
eivät ala niin ovat aika paksunahkaista porukkaa! Kuten jo otsikko
kertoo niin tykkään paljon radiosta ja voin luetella liudan
radioääniä, jotka ovat minulle tärkeitä ja joita
suuresti arvostan. Olen myös mielelläni mukana radio-ohjelmissa
koska silloin voi tosiaan olla oma itsensä, kun taas televisiossa
pitää alistua meikkaukseen ja äärimmäiseen keinotekoisuuteen:
ongelma on se, että siellä eniten harjoiteltu näyttää
kaikkein luonnollisimmalta. TV:n ainoa hyvä puoli näin yleisön
kannalta on se, että tietään minkä näköinen
naama äänen takana on. Toisalta teidän kannaltanne tämä
ei suinkaan ole haitta. Olen myös puhelinhaastattelujen ystävä,
sekä haastateltuna että kuulijana, joiden etuna on haastattelijan
ja haastateltavan kannalta se, ettei tarvitse mennä mihinkään.
Eikä kynnys haastateltavan suostutteluun ole kovin korkea. Tästä
anekdootti: Ylen mainio eduskuntatoimittaja Juha Kulmanen (joka nykyään
tekee Eurooppalaisia puheenvuorja, toista mainiota ohjelmaa) halusi
haastatella minua jostain aiheesta. Olin vastahakoinen koska se nyt ei
ollut minun aiheeni mutten osannut tuolloin sanoa selvästi ei, keksin
vain erilaisia teko- ja todellisia syitä ja lupailin epämääräisesti
jos hän ei muita löytäisi. Kyse oli tulemisesta studioon
tai hänen tulostaan luokseni. Hetken päästä hän
soitti minulle uudelleen, varmisti vielä etten sano jyrkästi
ei, vaan kiemurtelen edelleen kuin onkimato - ja käynnisti haastattelun
puhelimessa. Hän oli vain siirtynyt studioon. Haastattelu meni mainiosti
ja olin sen jälkeen vähän nolo kun olin turhaan pullikoinut.
On paradoksaalista, että valtiollisen Ylen
alkuperäisessä nimessä (Yleisradio) ei mainita lainkaan
televisiota, joka tällä hetkellä on Ylen kaikessa toiminnassa
aivan keskeisellä sijalla (kun sen sijaan radiota tuskin enää
mainitaan lainkaan). Minun saamieni viestien mukaan koko Ylen radiotoiminta
on organisaationa tällä hetkellä vakavassa kriisissä.
Monet työntekijät ovat pitkälle urautuneita (suuria ikäluokkia,
ns. jälleenrakennuspolvea) ja puolustuskannalla, laskevat vuosia
eläkeikään tai ovat jo osaeläkkeellä, kaikkea
supistetaan, kaikkea leikataan ja tilalle tulee yhä enenevässä
määrin mahdollisimman halpaa ja vähän valmisteltua
puhemusiikkipuuroa, jota halvimmillaan voi tehdä yksi studiotoimittaja
yhteistyössä tietokoneen kanssa. Se ei yleensä nostata itsekunnioitusta.
Todettakoon, että itse olen aktiivinen radionkuuntelija,
jolla ei ole lainkaan televisiota (käytännöllisesti katsoen
koko television ohjelmatuotantohan on tarkoitettu n 8-12 vuotiaille , ja
vanhempien peruskasvatustehtävä olisi suojella heidät siltä).
Olen myös erittäin valikoiva kuuntelija, jolle kelpaa vain hyvin
rajattu ohjelmatarjonta, tosin melko eriaineksinen. Ensisijaisesti haluan
kuunnella radiosta puhetta - jos haluan kuunnella musiikkia, kuuntelen
mieluummin cd-levyjä, joiden äänentoisto on varmemmalla
pohjalla kuin Ylen FM-kanavien. Puheen ja musiikin yhdistelmälle olen
tullut allergiseksi paitsi harvoissa poikkeustapauksissa: kun esim. yöaikaan
keskustellaan jonkin kiinnostavan henkilön kanssa joka on valinnut
ohjelmaan omaa mielimusiikkiaan tai kun Hannu Taanila keskeyttää
puheensa jonkin suurenmoisen Bachin teoksen ajaksi. Puheen pitää
joka tapauksessa hallita, ei niin kuin esimerkiksi Ylen paikallisradioissa
joissa juonnot ovat minuutin parin mittaisia, taatusti valmistelemattomia
ja vailla mitään yhteyttä mihinkään.
Puhun siis ns. krantun yleisön puolesta, mutta väittäisin
että tällainen yleisö on kasvussa ja sitä voisi myös
pyrkiä tietoisesti kasvattamaan, Ylen ohjelmatoiminnan säännöstön
hengessä (ja jotkuthan ovat sitä mieltä, että juuri
tämä yleisö on se johon Ylen tulisi päähuomionsa
kohdistaa, esimerkiksi Petteri Järvinen, HS 28.3.2001). Enkä
myöskään usko, että nykyisen ohjelmatoiminnan kohdeyleisö
on niin vähään tyytyvää kuin mitä Ylessä
ajatellaan.
Musiikkipuhemössön ongelma on toisaalta valitussa
musiikissa joka on useimmiten tyhjänpäiväistä tusinapoppia,
ja toisaalta siinä, että juonnot ovat täysin sisällyksettömiä
ja mielenkiinnottomia, triviaalitietoa. Nuoriso-ohjelmissahan juontojenkin
aikana soi myös musiikki joten lopputulos on mahdollisimman hermostuttava
... Täytyy sanoa, että kun ajattelee että tämä
homma on peräisin Radio Luxemburgista 1950-luvulta, niin olisi kyllä
jo korkea aika keksiä jotain uutta. Ja eihän se tietenkään
sovi YLEn imagoon: kyseessähän on aidosti halparadio. Tietysti
hyväksyn musiikin ja puheen kombinaation, so sellaisen jossa lähtökohtana
on musiikki. Mutta täysin irrallinen musiikkipuhemössö pitäisi
kieltää jo markkinalainsäädännön perusteella:
vain relevantit kytkennät saa hyväksyä. Kysehän on
aidosti kytkykaupasta, radiota “myydään” musiikilla, mutta sen
ohella yritetään myydä mainoksia tai saada jotain yleensä
triviaaleja puheviestejä läpi. Ja miksi “paikallisuus” on yhtä
kuin triviaali? Se on minusta täysin käsittämätöntä.
Paikallisesti tapahtuu tavattomasti mielenkiintoisia ja tärkeitä
asioita! Mutta selvästi tässä on sovittu sellainen työnjako
että valtakunnan verkon aamu- ja iltapäivälähetykset
käsittelevät tärkeät asiat ja paikallisradiot vastaavat
huuhaasta.
Radiomainoksia kieltäydyn kokonaan kuuntelemasta,
sillä laatumainosradioitahan ei Suomessa ole (eikä muuallakaan:
kaupallisuus on aidossa ristiriidassa laadun kanssa kaikissa tiedotusvälineissä,
ei tarvitse kuin katsoa mihin tilanne on menossa/mennyt USA:ssa jossa kuitenkin
erikoisyleisötkin olisivat aika isoja. Todettakoon että ns. julkisen
palvelun televisiot ja radiot USA:ssa ovat pääasiassa yksityisiä,
mutta silti ne eivät sisällä suoranaisia mainoksia, vaan
niillä on ainoastaan “sponsoreita” joiden nimet kerrotaan. Termi on
“public”, yleishyödyllinen voittoa tuottamaton., Meillä Suomessa
ainoa jonkinlainen laatumainosradio on Radio Classic, mutta sen klassikko-ohjelmisto
on liian moniruokaista minulle ja mainokset on suunnattu jollekin aivan
muulle kuuntelijaryhmälle. Ja kuten sanottu, olen puheradion ystävä.
Musiikkia kuuntelen levyiltä, vaikka rehellisyyden nimissä täytyy
myöntää, etten ole mikään klassisen musiikin suurkuluttaja
tai asiantuntija.
Pentti Kemppaisen kokoamassa “Radiouutisissa” 3/01, 20.3. kerrotaan
muuten että Tanskaan on tulossa neljäs, laaturadiokanava vuoden
lopussa jonka ehdoissa sanotaan että “kanavalla tulee olla riittävästi
kulttuuria, uutisia ja puhetta, jotta siitä tulee hengeltään
“julkisen palvelun kanava”. Sen jälkeen sanotaan sen olevan räätälöity
Tanskan Radiolle, missä Kemppainen on varmaan oikeassa. Mutta olin
jotenkin lukevinani rivien välistä paheksuntaa siitä, että
vapaata kilpailua ei sallita ...
Tätä esitystä varten suostuin taas kerran (hiukan!) kuuntelemaan
myös kaupallisia radioasemia, samoin kuin mafiaa ja extremiä.
Mikään ei ymmärtääkseni ollut muuttunut. Tyhjä
puhe, satunnaiset sisällöllisesti kiinnostavat pätkät
joita ei voinut mitenkään ennakoida, tylsää musiikkia
jota en kestä. Jos kuuluu siihen ikäpolveen että tykkää
musiikista niin kai Radiomafiaa kuuntelee. Ja joskus puhe on nopeaa kuin
Häyrisen höpötys ja siinähän on ehkä oma
viehätyksensä.
Mieleeni tuli WJT Mitchellin loistava kirja “Last Dinosaur Book”
jossa on hyvä analogia (sama löytyy Spielbergin dinosaurus-leffasta):
maapalloa hallitsivat valtavat, hitaat ja kiltit (ja tyhmät) dinosaurukset
jotka muodostivat helpon saaliin nopeille pienille ja älykkäille
velociraptoreille jotka osasivat jopa metsästää pareina.
Velociraptorit olivat viehättävän näköisiä
ja suhteellisen älykkäitä mutta pahoja. Ne tekivät
paljon tuhoa suurten dinosaurusten joukossa, Mitchellillä on hieno
kuva siitä miten velociraptor nappaa valtavan lihakimpaleen brontosauruksen
kyljestä. Aivan samoin voisi kuvata pienten, halpojen mainosradioiden
ja Ylen kanavien välistä suhdetta. Silloin vain on muistettava
että mainosradioiden älykkyys ei tietenkään ole sisällöllistä
älykkyyttä vaan puhtaasti eloonjäämiseen liittyvää
markkinaälykkyyttä. Niille kelpaa mikä ruoka tahansa, kunhan
se tuottaa voittoa. Toisin sanoen, edellä olen käyttänyt
nimeä “halparadio”; oikeampi termi on tietysti “roskaradio”.
Radion kuuntelijana
Radion kuunteleminen on useimmissa tapauksissa toissijainen toiminta:
radiota kuunnellaan autoa ajaessa, aamulla kotona, työn ohessa, harrastuksissa
joissa toimintaa ei tarvitse ajatella tai ei tarvitse keskustella kenenkään
kanssa. Radiota ei nykyään juuri kuunnella seurassa (paitsi ehkä
hetkellisesti uutisia tai urheiluselostuksia). Radion kuuntelija
on siis yksin, toisin kuin esimerkiksi TV: katselija.
Tiettyjä temaattisia musiikkiohjelmia kuuntelen mielelläni:
esimerkiksi iskelmäradiota sunnuntai-aamuisin jonka toimittajat tuntevat
asiansa ja ovat nähneet vaivaa ohjelman suunnittelussa ja sommittelussa.
Sama koski esimerkiksi Erkki Pällin Soittorasiaohjelmia, jotka olivat
pieniä helmiä hyvään kuunteluaikaan. Ja Valoa ikkunassa
täyttää hyvin kriteerin siitä, että puheen ja
musiikin välillä pitää olla selkeä looginen yhteys.
Minulle Yleisradion ohjelmatuotannon huippua edusta(/i)vat
vaikkapa seuraavat ohjelmat: Peter von Baghin Elämää
suuremmat elokuvat, Hannu Taanilan päiväkirja, Hannu
Kariston ja kumppanien dokumenttiohjelmat (Todellisia tarinoita),
Suljetun tilan kaltaiset kiireettömät keskusteluohjelmat
(nykyään Sirpa Walliuksen Herraseurassa joka on onneksi
korvannut Kylävaaran kaamean Naisia kaivolla natsimusiikkeineen),
Eurooppalaisia puheenvuoroja, Harri Huhtamäen Radioateljeet
(jotka joskus ovat hieman liian keinotekoisia, yliviritettyjä minun
makuuni, aivan samoin kuin “Todelliset tarinat”, varsinkin kun ottaa huomioon
otsikon: tästä voisi kehittää pitemmänkin valituksen!)
pitkät uutisohjelmat, Lönnrotin Vaeltajan päiväkirja
Lasse Pöystin lukemana, ruotsinkielisellä puolella Kristina
Rotkirchin ja Carita Backströmin kirjallisuusohjelmat, keskeytymättömät
selostukset hiihdon MM-isojen 50 kilometrin hiihdoista, Ylen vieraskielisen
toimituksen ranskalaiset ohjelmat (Alexis Yamashako...), Radio Vegan viiden
uutisten kokonaisuus (joka menee ikävästi päällekkäin
Päivän peilin kanssa: sinänsä Ylen suomenkielisen
uutistoimituksen pitäisi hävetä kun se pystyy kymmenen kertaa
suuremmilla resursseilla tuottamaan puolet lyhyemmän lähetyksen!),
Vallan vaiheilla; lista on pitkä, mutta ei loputon eikä
se kata suinkaan kaikkia toiveohjelmatyyppejäni. Ja joitakin tunnustetusti
laadukkaita myöhäisillan ja yön keskusteluohjelmia en ole
kuunnellut oikeastaan lainkaan (esim Yölinjalla, häpeä
tunnustaa).
Olen oleskellut pitkiä aikoja Ranskassa ja USAssa
ja voinut todeta, että esimerkiksi seuraavat ohjelmat ovat julkisen
palvelun piirissä mahdollisia: pitkät keskustelut jonkun tuoreen
kirjan tekijän kanssa siten että toimittaja on myös perehtynyt
teokseen ja että ohjelmaan soittavat myös sivistyneet ja asiantuntevat
kuuntelijat (esim NPR:nTalk of the Nation), väittelyt tärkeistä
aiheista useampien asiantuntijoiden kanssa, tunnin mittaiset uutislähetykset
jotka hyvin pitkälle koostuvat paikallisten asiantuntijoiden haastatteluista,
joille on varattu kylliksi tilaa (BBC, NPR), pitkät, pari kolme tuntia
kestävät asiapitoiset huumoriohjelmat (News from Lake Wobegon),
samoin pitkät, pari-kolme tuntia kestävät puhe ja dokumenttiohjelmat
samasta teemasta (France Culture) jne.
Yksi Ylen puheohjelmien keskeinen ongelma näyttäisi
olevan juuri aikapula ja yleisemmin pelko siitä että puhetta
tulee liian kauan. Kolmas ongelma on toiston pelko. Aikapula selittynee
osittain (mutta vain osittain) liian tiukalla ohjelmakaaviolla josta ei
poiketa ja puheen pelko taas on selvästi lisääntynyt viime
aikoina. Esimerkiksi Ylen pääuutiset, päivän peili
lyhennettiin joitakin vuosia takaperin 20-25 minuutin mittaiseksi, kun
se ennemmin kesti täydet 30 minuuttia. Jäljelle jäävä
5 minuutin tyhjä kolo on täytetty (turhalla) musiikilla (onneksi
uutiset tulevat nyt myös ykköseltä ja niiden jälkeen
tulevat kulttuuriuutiset, mutta koloa tuskin suunniteltiin tähän
tarkoitukseen) Kuitenkin on niin, että jos toimittaja haastattelee
jotain ihmistä, niin haastattelu jää useimmiten täysin
torsoksi ja hätäiseksi kun se joko leikataan kesken tai tosi
ammattitaitoinen toimittaja tekee jo haastattelun niin, että se on
tarkalleen sopivan mittain. Samoin Ylen varsin kallispalkkaisilla ulkomaankirjeenvaihtajilla
voisi hyvin olla paljon enemmän puheaikaa. Nyt heille varmaan ilmoitetaan
etukäteen että “saat kolme minuuttia, et tippaakaan enempää”.
Haastatelkaa myös vain reippaammin ihmisiä suoraan puhelimessa!
Yle on lopettanut lähes kokonaan esimerkiksi kirjojen
lukemisen radiossa, joka olisi erittäin hyvä tapa vaikkapa klassikoiden
tuomiseksi tutuiksi kansalaisille. Yhden kirjan pitäisi olla kaiken
aikaa menossa johonkin vakioaikaan. Ja miksi ne harvat luettavat kirjat
eivät ole klassikkoja vaan useimmiten tosi tuntemattomia? Jos edes
otettaisiin kirjoja jotka eivät maksa enää mitään,
niin kuin Radio Vega tekee. juuri äskettäin kehotettiin vanhempia
lukemaan kirjoja lapsilleen. Saman kehotuksen antaisin Yleisradiollekin.
Mutta toki on myös kammottavia puheohjelmia. Näistä
melkeinpä pahimmat ovat Ylen ns. taidetoimittajien, kuten Anneli Tempakan
tekemiä. Tempakka aloitti nuorten ymmärtäjänä,
mutta nyt hänet on päästetty kulttuurin pariin. Sama naivin
patronisoiva asenne joka ennen kohdistui “nuoriin”, kohdistuu nyt meihin
taiteesta kiinnostuneisiin. Muitakin voisi mainita, mutta antaa olla. Pari
tällaista norsua on onneksi joutunut jo eläkkeelle.
Radio-ohjelman teko on herkkää puuhaa ja tekijällä
täytyy olla kohtuullinen (sympaattinen) radioääni, hyvä
asiantuntemus ja kohtuullinen ego (H Taanila olkoon poikkeus, en sano missä
suhteessa). Ylen monopoliasemasta kertoo jotain se, että sen kanavilla
on joitakin puhevikaisia sekä niin kammottavalla äänellä
varustettuja että heti kun he alkavat puhua niin on melkein pakko
sulkea radio. Lisäksi äänten kuuluvuudessa on aivan valtava
ero: jotkut puheet erottaa hyvin vaikka pölynimuri olisi päällä
(Jukka Arkko ...) kun taas toisten puhe liudentuu epämääräiseksi
muminaksi vaikka sitä kuuntelisi täydellisissä olosuhteissa.
Jälkimmäisiä ei suinkaan ole vähän, vaikka luulisi
että pienkin koekuuntelu riittäisi osoittamaan että heidän
pitäisi vähintäänkin mennä äänenkäyttökursseille.
Ohjelmien toistaminen on minusta käsittämättömän
vähäistä ottaen huomioon sen, mitä niihin on panostettu.
Toimittaja on saattanut tehdä ohjelmaa viikkokaupalla, sitten se tulee
ulos enintään kahdesti ja unohtuu. Tilanne oli toki aiemmin vielä
huonompi, mutta minusta on selvää, että ohjelmia kannattaisi
toistaa paljon enemmän ja käyttää myös kesäaikaa
paljon enemmän hyvien talvella tuotettujen ohjelmien uusinta-aikana.
Esimerkiksi Taanilan päiväkirjat joskus keskipäivän
aikaan sarjana kesäisin ...
Ylen aamuohjelmat ovat kaikkein kamalimpia: ne perustuvat
myös ilmeisesti ajatukselle, että kukaan ei ehdi aamuisin keskittyä
mihinkään eikä kuunnella mitään joka kestää
minuuttia kauemmin. Siis puhemusamössöä: erilaista sekalaista
musiikkia triviaalipuheen lomassa tulee jokaiselta kanavalta. Kuitenkin
aamut voivat myös olla aikoja jolloin ihmisillä olisi aikaa ja
mahdollisuuksia keskittyä kuuntelemaan keskusteluja, pitkiä uutisohjelmia,
erilaisia puheohjelmia ja mahdollisesti jopa ohjelmia joihin ihmiset voivat
soittaa (Suomessahan nämä ohjelmat eivät toimi, paitsi
puhelintoivekonserteissa ja luontoilloissa ja - tietyllä varauksella
- Kansan radiossa), koska tuolloin kuuntelijakunta ei koostu pelkästään
eläkeläisistä tai jo muutamalla oluella itseään
rohkaisseista tai yleisesti katkeroituneista. Sekä Ranskassa että
USA:ssa juuri tällaiset ohjelmat toimivat hyvin aamuisin. Ja itse
asiassa aamutelevisiohan toteuttaa jossain määrin tätä
kaavaa, kun taas radio vetää huoletta riman alta.
Ylen paikallisradiot ovat kuten sanottu erittäin
ongelmallisia. Paikallisuus merkitsee niille triviaalisuutta: kaikenlaisten
kissanristiäisten raportointia tasa-arvoisina tärkeiden tapahtumien
kanssa (joiden osuus on yhä pienempi: alueohjelmissa ei juuri ole
kulttuuria, ei paikallisaktivistien haastatteluja, ei vakavien sosiaalisten
ongelmien raportointia). Tutkiva journalismi on Ylessä melkein tuntematon
käsite nykyään: vain ehkä Talousykkösessä
silloin tällöin saa kuulla jotain paljastuksen kaltaisia puhtaiden
mainosohjelmien välissä (esimerkiksi Martti Sainion Harkimoa
koskevan kirjan esittely, kun kirja oli muuten täydellisessä
tiedotusvälineboikotissa, ja on edelleen, vaikka Harkimo ei
ole hakenut edes kunniaansa oikeudessa).
Myös lehtikatsaukset voisivat olla paljon
laajempia (mm. Sen vuoksi että radio on ainoa paikka missä voi
samanaikaisesti kuulla keskenään kilpailevia lehtiä, jotka
evät toisiaan mainosta). Esimerkiksi sisareni Jertta Blomstedtin
toimittamat ns. ulkomaanlehtikatsaukset ovat minusta erinomaisia lyhyitä
ohjelmia/kolumneja hyvin moninaisista aiheista, mutta ne eivät ole
ulkomaanlehtikatsauksia. Oikea ulkomaanlehtikatsaus jossa käydään
läpi keskeisten ulkomaisten lehtien kommentteja ja keskustelua voisi
hyvin kestää tunnin ja perustua useamman toimittajan käyttöön.
“Teknisiä” ongelmia
Ei ole ehkä ihan oikea paikka mainita
asiaa tässä, mutta minusta se kuvaa hyvin YLEn suhtautumista
radioon: taajuudet ja lähetysvoimakkuudet edustavat Ylen osalta täysin
mennyttä aikaa. Kun Ylellä ei ollut kilpailijoita niin saattoi
olla luontevaa että eri kanavien lähetystaajuudet olivat kaukana
toisistaan. Varsin suuri osa pienistä radioista on edelleen mekaanisia
ja useissa digitaalinäytöllä varustetuissa kauko-ohjaimella
joudutaan siirtymään asemalta toiselle vierittämällä,
joten tämä on aivan käytännönkin haitta. Mutta
suurin haitta koostuu siitä, että erilaiset kaupalliset radioasemat
ovat sijoittuneet pyydystämään YLE:n kuuntelijoita aivan
lähietäisyydelle. Kun ohjelmaa etsii analogisesti niin on usein
mahdollista erehtyä aseman sijainnista ja vasta puheen tai mainospalan
aikana voi tietää erehtyneensä. Ja vielä suurempi ongelma
on siitä, että YLEn lähetysvoimakkuudet ovat usein paljon
heikompia kuin halpamainosradioiden. mikä on täysin käsittämätöntä.
YLEhän on myös priorisoinut asian niin että Radio Suomi
on useimmiten vahvimmalla lähettimellä kun taas Ylen Ykkösen
lähetin on kovin heikko. Näin kuulija joutuu usein (autossa,
pyörällä, lenkillä) kärsimään pahoista
häiriöistä jotka tekevät vaikkapa klassisen musiikin
kuuntelun mahdottomaksi. Itselleni taas suurin osa pop-musiikista ei eroa
yleisestä hälystä niin paljon että pitäisin pientä
särinää Radio Suomen tai Radio Mafian kuuntelussa mitenkään
häiritsevänä.
Mutta siis ennen kaikkea on merkillistä se, ettei YLE ole
pyrkinyt suojautumaan häirinnältä ja kilpailijoilta klusteroimalla
omat ohjelmansa tiukemmin yhteen ja pitämällä kilpailijat
etäämpänä sekä voimistamalla lähetyksiään
merkittävästi niin että halparadiot eivät voimakkuuksissa
pääse lähellekään. Myös voi ihmetellä
sitä, mistä yhtäkkiä on löytynyt lisää
taajuuksia, kun Ylellä on niistä ollut selvästi pulaa (esimerkiksi
nyt kun se ei voi lähettää kaikkia digitaaliradio-ohjelmiaan
analogisesti). Kehotan itsekutakin tavallisen analogitaajuusradion haltijaa
kokeilemaan mielivaltaiseen aikaan Ylen asemin löytämistä
ja tunnistamista.
.
Kansainväliset ohjelmat
Sanotaan nyt vielä pari valittua valituksen sanaa
Ylen kansainvälisestä ohjelmatarjonnasta. Ylen digitaalinen ja
analoginen kansainvälinen ohjelmavälitys on mainio idea mutta
käsittämättömästi toteutettu. Se heijastaa hyvin
sitä absoluuttista piittaamattomuutta yleisöjen ja kysynnän
olemassaolosta, jota toivoisi enemmän juuri Ylen radiotoiminnalta
yleensä, turhaan. Saamme kuunnella päivän mittaan niin venäläistä
kuin tanskalaista, norjalaista, australialaista, espanjalaista, unkarilaistakin
radiota. Amerikkalaiset NPR tai Voice of America, BBC, Ranskan tai
Saksan radiot ovat tässä yhtäläisellä painolla
mukana. Ja kaikkien merkillisintä on, että Ruotsin radiota ei
ole kelpuutettu mukaan! Sen sijaan siis sekä Tanskan että Norjan
ohjelmia tarjotaan. Vieläpä parhaaseen kuunteluaikaan, loputtoman
pitkinä jaksoina!
Digipuolella tämä tarjonta on nähdäkseni täysin
turhaa, koska kaikki kyseiset radiot tarjoavat täyden palvelun netissä.
Sen sijaan analogisella puolella tilanne on aivan toinen. Jos Yle tarjoaisi
meille parhaat kansainväliset radio-ohjelmat suoraan (analogisiin)
radioihimme, niin se olisi jopa palvelua. Voisin kuvitella että se
toimisi vaikka näin: yksi kanava välittäisi BBC:n, VOA:n
ja NPR:n ohjelmia valikoiden, toinen lähettäisi saksan, ranskan,
ruotsin, venäjän radioiden ohjelmia (näinhän digipuoli
kaiketi onkin jaettu). Kolmas olisi omaa tuotantoa, jos sitä ylipäänsä
tarvitaan.
Moni edelläolevista valituksista liittyy tekniikkaan
siinä mielessä, että jos lähetykset olisi digitalisoitu
tai internetin kautta voisi kuunnella valitsemiaan ohjelmia (tämähän
EI näytä olevan mahdollista Suomessa, kun taas esimerkiksi NPR
USAssa tarjoaa tämän mahdollisuuden) niin kuuntelija voi ehkä
itse valita mitä haluaa kuunnella vaikkapa aamuisiin eikä hänen
tarvitse kärsiä sitä ohjelmamössöstä joka
Radio Suomen ja Ylen ykkösen kanaville on sijoitettu ja hän voisi
jopa kuulla ne harvat helmet mitkä tulevat Radio Mafialta. Samoin
voisi vapaasti siirtyä kielialueelta toiselle ilman päällekkäisyysongelmia
(niin kun nyt kun vaikkapa uutiset tulevat samaan aikaan, paitsi illan
pääuutislähetykset, jotka ovat perättäisiä
ja pelastavat kello viiden ja kuuden välisen ajan (edellä mainittua
idioottimaista musiikki"tähtihetkeä" lukuunottamatta!)
Digitaalinen tulee?
Toisaalta en ole aivan varma siitä kuinka helppoa tämä
tulee olemaan digitaalisessa ohjelmatuotannossa. Radioaparaatin toiminta
ei saisi olla liian monimutkaista - itselläni on pieni (ja kallis)
Sonyn maailmanradio joka muuten olisi varmaan hyvä laite, mutta se
on vain mahdottoman tekninen ja monimutkainen joten en enää käytä
sitä juuri lainkaan. Minullekaan ei ole käynyt vielä
täysin selväksi miten digitaalituotanto oikein toimii ja miten
digitaaliradiot eroavat nykyisistä pitkälle digitalisoiduista
aparaateista.
Ja puhuttaessa niin digiradion kuin digi-TVn hankintakustannuksista,
unohdetaan aina, että kyse ei ole yhdestä aparaatista. Radioiden
kohdalla tämä on erityisen totta, vaikka normaalissa kodissa
on hyvinkin vähintään kolme TV:tä.
Konkreettinen omakohtainen esimerkki: minulla on talossa radio joka
huoneessa ja lisäksi autoradio, pieni korvalappuradio ja maailmanradio:
kaikkiaan siis 10 radiota: olohuoneessa ministereot, makuuhuoneessa cd-radioyhdistelmä,
keittiössä vielä yksi digitaalisesti säädettävissä
oleva, muut (kylpyhuoneessa, suksienvoiteluhuoneessa, saunakamarissa) ovat
sellaisia joissa oikea ohjelma löytyy nuppia kääntämällä.
Kaikki nämä jälkimmäiset ovat pieniä ja helposti
siirrettäviä, mutta asemanvaihto on kohtuullisen hankalaa. Digitaaliradio
ei antaisi minulle mitään hyötyä (itse asiassa minulla
on myös sellainen: tietokone ja äänikorttiyhdistelmä).
Tilanne on vähän sama kuin vertailtaessa tavallista kirjaa ja
e-kirjaa: e-kirjaa ei voi ottaa mukaan kylpyyn tai voidella esim suksia
samanaikaisesti kun kuuntelee radiota. ...
Vielä yksi tekninen juttu: minulla on pari vuotta vanha tietokone
ja siinä äänikortti. Kuulen vaivattomasti NPR:n puheohjelmia,
jotka hyväksyvät vanhemmat versiot Real Playerista YLEn tekniikkafetisistit
ovat sen sijaan päättäneet että heidän ohjelmiaan
saa kuunnella vain huipputekniikalla. Näin en voi edes kotona kuunnella
YLEä koska se vaatisi sellaisten ohjelmien latausta joita minun modeemillani
saa latailla tuntikausia. En ymmärrä tällaista! Minusta
pitäisi pyrkiä siihen että tekniikka on mahdollisimman hyvin
ajankohdan perustekniikkaa, sellaista jota muutkin kuin äärimmäiset
tekniikkafriikit harrastavat. Tässä on taas tämä sisällön
ja välineen ristiriita: YLE kehittelee välinettä kun kuulijat
ovat kiinnostuneita vain ja yksinomaan sisällöstä. Minusta
on ERITTÄIN kummallista että NPRn ohjelmia voin kuunnella huoletta
suoraan kolme vuotta vanhalla kannettavallani jossa on RP5.0 mutta Yle
ei annakaan minun kuunnella omia ohjelmiaan vaan vaatii, että minun
pitäisi imuroida kaikkein uusin Real Playerin versio, jonka imurointi
minun modeemillani (mikä ei ole niitä kaikkein hitaimpia, 115200
bps) kesti niin kauan että menin nukkumaan ja koneeni sammui joten
imurointi jäi kesken ja minä kuuntelen YLEä edelleenkin
vain silloin tällöin työpaikkakoneeni kautta (tosin harvoin,
koska Digiylen sisältö ero ei ole niin suuri verrattuna analogiseen
Yleen että kannattaisi nähdä vaivaa).
.
Radio Peili, Ylen digitaalinen puheohjelmakanava
OLI periaatteessa erinomainen ajatus, mutta sen toteutus oli ja on ongelmallinen.
Se tulee lähelle ideaa että voi etukäteen määrätyillä
kriteereillä valita mitä haluaa kuunnella juoksevasta ohjelmavirrasta.
Ja toisaalta kuulla hyviä ohjelmia toistettuina paremmin sopivina
ajankohtina. Radio Peilihän hyödynsi toiston ideaa ehkä
vähän liikaakin (aamujen jatkuvat uutislähetykset sekä
joidenkin lyhyiden pätkien aivan määrätön toistaminen),
mutta toisaalta saattoi olla varma että kuulee kiinnostavan ohjelman
kokonaisuudessaan vaikka joutuukin ehä sulkemaan radion kesken jonakin
määrättynä aikana. Toinen suuri etu oli television
keskusteluohjelmien lähettäminen. Näissä ohjelmissa
kuva on yleensä täysin tarpeeton ja vaikkapa aamutelevision keskustelujen
kuuleminen oli erittäin hyödyllistä televisiottomalla (mutta
myös sellaisella joka ei kestä katsoa televisiota aamuisin).
Koko kevätkauden 1999 kuuntelinkin pääasiassa Radio Peiliä,
paitsi hiihdon maailmanmestaruuskilpailujen aikana jolloin Peilistä
ei tullut lainkaan urheiluselostuksia siitä huolimatta että urheiluselostukset
ovat erinomaista puheohjelmaa. A propos urheilu::
Radio Suomi on taas viimeisimmässä muutaman vuoden takaisessa
uudistuksessaan päätynyt idioottimaiseen käytäntöön
jonka mukaan urheiluselostukset keskeytyvät uutisten ja tiedotusten
ajaksi ja usein ovatkin vain lyhyitä, 5-10 minuutin pätkiä.
Hiihtokilpailussa syntyvä jännitys joka perustuu juuri jatkuvaan
seuraamiseen ja odotukseen häviää tällaisista selostuksesta
kokonaan. (Lähes) kaikki tärkeä on aina jo tapahtunut kun
selostajat pääsevät takaisin ääneen. Käytäntö
on todella järjetön siinä tapauksessa kun selostaja
on lähetetty jonnekin kauas paikan päälle ja hän pääsee
ääneen vain hetkeksi silloin tällöin. Tässä
on taas hyvä esimerkki yhtenäisen jatkuvan puheen pelosta. Ja
kun Ylellä kerran on useampia kanavia ja se pystyy siirtyilemään
urheiluselostuksissaan TVn puolella kevyesti ykkösen ja kakkosen välillä,
niin ei pitäisi olla mahdotonta siirtää selostus vaikkapa
Mafian musiikkimössön tilalle uutisten aikaan tai siirtää
uutiset aina urheilukilpailujen ajaksi ylen Ykköselle. Puhumattakaan
nyt siitä kuinka moni kuuntelee enää talvisin säätiedotusta
merenkävijöille niin että se ohittaa melkeinpä kriittisenkin
vaiheen urheiluselostuksen (“kerromme teille lopputuloksen sitten urheiluradion
viisiminuuttisesssa”, ei ole mikään harvinaisuus!) Jos vielä
hieroisi suolaa haavoihin, niin otetaan nyt vaikkapa MM hiihtojen surullisen
kuuluisa miesten viesti. Se alkoi tasan kello 14. Viestin alku on yleensä
erittäin kiinnostava ja joskus jopa ratkaiseva. Radio Suomessa kuultiin
ensin uutisia, sitten selostusta siitä mitä ohjelmaa nyt seuraa
ja sitten selostajat pääsivät ääneen. Mutta vain
vähäksi aikaa ja he joutuivat keskeyttämään selostuksen
hyvin kiinnostavassa kohdassa. Sitten taas vähän selostusta ja
sitten saimme alkaa kuunnella Mutkua, kesken hyvin kutkuttavan kohdan.
Kolmelta kuultiin uutisia, puoli neljältä maakuntauutisia. Viesti
jatkui kaiken aikaa.
Onko tässä mitään järkeä? Olennainen
urheiluselostuksen jännityksen luontitekijä on ilman muuta jatkuvuus,
se ettei jouduta keskeyttämään olennaisissa kohdin. Tulee
mieleen Raimo Häyrisen urheiluselostukset! Ja ettei vain kohdetta
ymmärrettäisi väärin: minusta tämä kaikki
on ERITTÄIN selvästi organisatorinen ja johtamiskysymys:
radon johtajien pitäisi katsoa peiliin. Tuntuu ihan siltä kuin
radion johtajat eivät kuuntelisi virka-aikana radiota. Muistan kuinka
aikoinaan Sosiaali- ja terveysministeriön tutkimusosaston johtaja
oli kieltänyt tutkijoilta kirjojen lukemisen virka-aikana. Tosiasiahan
kyllä on että on monia radion toimittajia, jotka eivät juurikaan
kuuntele radiota. Itse tunnen aika monta tällaista. Mikä on tosiaan
vähän sama asia kuin tutkija joka ei koskaan lue tutkimuksia.
.
Radio Peilin iloa ei kuitenkaan kestänyt kauan. Toukokuun
alussa 1999 se poistui analogisilta taajuuksilta ja siirtyi kokonaan digitaaliseksi.
Sen korvasi aluksi Ylen toinen digitaalikanava, Ylen Klassinen (jota ei
taida enää ollakaan!). Ongelma on vain siinä, että
radio Peilillä oli käytössään kaikkein heikon
ja onnettomin pääkaupunkiseudun lähetystaajuus, jossa häiriöt
ovat pysyviä. Klassista musiikki ei tällä taajuudella voinut
kuunnella. Sen sijaan puhetta sillä saattoi kuunnella, juuri ja juuri.
Radio Peilillä ei tällä hetkellä ole oikeastaan lainkaan
kuulijoita, sillä ainakaan allekirjoittanut ei ole vielä löytänyt
radiokauppaa joka möisi digitaalisia vastaanottimia (koko maailmassa
myynti lienee 20 000 luokkaa, jos sitäkään) Ja nyt ollaan
siis vuonna 2001! Internetin kautta sitä voi kuunnella mutta sielläkin
katkot ovat hyvin häiritseviä (kummallista kyllä NPRn ohjelmat
katkeilevat paljon vähemmän). Olen ajatellut että on aika
perverssiä kun Yleisradiolla on kanava, jotka kukaan ei edes voi kuunnella,
mutta toisaalta eihän yliopistossakaan varsinaisesti välitetä
siitä lukeeko joku sitä mitä kirjoitamme. Mutta silti ...
(Tällä hetkellä en enää kuuntele Peiliä
lainkaan: jos käytän tietokonettani radionkuunteluun työpaikalla,
niin valitsen itseäni kiinnostavan ohjelman NPR:n ohjelma-arkistosta)
Peiliä voisin toki kuunnella jos silläkin olisi ohjelma-arkisto
(nykyään sillä kuulemma on)! Mutta tietysti kaikkein eniten
kuuntelen aivan tavallisia analogiaohjelmia.
Joka tapauksessa oli harvinaisen typerää korvata Radio Peili
analogipuolella Ylen (digi)klassisella! Samaa tarjontaa oli aivan
kylliksi muutenkin. Nyttemminhän saamme kuunnella Radio Ainoa,
josta esim vaimoni pitää siitä, mutta josta itse en ole
niin innostunut. Toki Radio Ainossa on kiinnostavia ohjelmia, mutta aika
vähän. (Vielä arkistoinnista: olen havainnut että radio
Ainolla on jo vähäiset arkistot joita voi kuunnella. Tilanne
ei siis ole täysin lukossa. Olisi mielenkiintoista tietää,
miten Aino on voinut toteuttaa arkistonsa)
Mutta tämähän ei ole pääasiallinen ongelma
vaan seuraava:
digitaalivastaanottimet eivät ilmeisesti ole tulossa markkinoille
laajamittaisesti nykymuodossaan. Tietokoneen kautta radion kuuntelu taustana
on mahdollista, mutta ei täysin ongelmatonta. Ja se maksaa kun sitä
tekee modeemilla, paikallispuheluna. Käytännössä vain
hyvin harvat ihmiset viitsivät viritellä itselleen systeemejä
jossa kone valitsisi “oikeita” ohjelmia (niin älykkäitä
valintaohjelmia ei tulekaan) tai muistaisi päivän ohjelmat. Ei
ole mitään järkeä sinä että näkisi tavattomasti
vaivaa ohjelmoidakseen itselleen jotain, joka tuskin koskaan voi toimia
täydellisesti. Toisin sanoen, pitää olla yksinkertainen,
pieni radio jossa on tarpeeksi kanavia mutta joka muuten on äärimmäisen
helppokäyttöinen.
Tietokone ja digitaalilähetykset ovat hyödyllisiä oikeastaan
vain yhdestä syystä: niitä voi kuunnella milloin tahansa,
Ilman että tarvitsee nauhoittaa mitään. Nythän on niin
että kaiketi meidän Teostomme ansiosta YLE ei ole tähän
mennessä juuri lainkaan (julkisesti) arkistoinut radio-ohjelmia. Ohjelmat
ovat joko on the air tai tulossa. Toki on taas tässäkin ostettu
huippuhieno digitaalinen arkistointiohjelma, mutta sitähän ei
ole tarkoitettu yleisölle!
Tämä on käsittämätöntä kun samanaikaisesti
jokainen voi mennä kuuntelemaan NPRn ohjelmatarjontaa vuodesta 1996
lähtien (ks. www.npr.org/programs/totn).
Eli voin siis valita lukuisista ohjelmamakasiineista minkä tahansa
aikaisemmin esitetyn ohjelman. Kullakin toimittajalla on oma ohjelmansa
joka on hänen nimissään tai vetämänsä. Toimittaja
on siis brandi tai toimittajalla on oma brandinsa, oma nischinsä.
Se mikä on valtava ero verrattuna Yleen on, että nämä
brandit tulevat ulos usein joka arkipäivä samaan aikaan. Onhan
meilläkin muutamia tällaisia, Aamuhartaus, Tänään
kymmeneltä, TIP, Valoa ikkunassa mutta eivät ne henkilöidy
kehenkään yhteen ihmiseen, vastavaan toimittajaan, joka “takaa”
laadun. Olen ymmärtänyt että Taanilan ansiokkaasti pilkkaama
osaamiskeskusajattelu voisi parhaimmillaan viedä tähän suuntaan.
Toivottavasti (en ole väärässä).
Vielä tästä Teosto-ongemasta. Nythän on
niin että jos joku esittää jotain Ylessä niin siitä
on heti maksettava korvauksia. Tämän vuoksi kulttuuriohjelmat
voivat tulla arvaamattoman kalliiksi jos niissä käytetään
näyttelijöitä ja luetaan julkaistuja tekstejä. Minä
edustan sitä suuntausta jonka mielestä Teosto ja Kopiosto saavat
tässä maassa aikaan enemmän haittaa kuin hyötyä.
Minä rinnastan ne hyvin pitkälle näihin hyväntekeväisyyskeräyksiin
jossa itse keräysorganisaatio kerää koko potin, mutta motiivina
on joku hieno tarkoitus. Niiden logiikka on täysin käsittämätön:
jos näyttelijä esiintyy lyhyesti radiossa ja hänen nimensä
mainitaan niin sehän on pikemminkin mainosta hänelle josta hänen
pitäisi olla iloinen. Tai jos ajattelen itseäni: minä olen
kehitellyt elämässäni pari kolme merkittävää
jaottelua joita käytetään tutkimuksessa aika paljon hyväksi,
myös kaupallisesti. Jos minulle joka kerrasta kilahtaisi teostokorvaus
niin olisin rikas ja voisin puhua teille ilmaiseksi (eli todennäköisesti
vaatisin kymmenkertaista luentopalkkiota nykyiseen verrattuna). Mutta eihän
siinä ole mitään järkeä! Mikä se sellainen
tutkija olisi joka olisi heti käsi ojossa kun hänen käsitteitään
käytetään. Päin vastoin hän on iloinen ja kiitollinen
jos niitä käytetään.
Puheradio nyt!
Mutta palataan asiaan eli ohjelmaprofiileihin:
NPR pärjää yleensä kahdella kanavalla: musiikkikanavalla
jossa ei ole puhetta (paitsi uutisia) ja puhekanavalla jossa ei ole musiikkia.
Mutta sen ei tarvitse välittää rahvaasta (public service
on yhtä kuin englannin public school), joten YLE, jonka (vielä)
tarvitsee välittää, tarvitsee vielä pari kanavaa lisää
rahvasta varten. En sitä paitsi ehkä valittaisi jos Yle olisi
puhdas rahvaan radio, so palvelisi vain laajoja kansanjoukkoja, mutta kun
nyt tämä digiradioeksperimentti on osoittanut että ollaan
valmiita tuottamaan ohjelmia alle tuhannelle henkilölle, niin silloin
se kannattaisi tehdä kunnolla (myös analogipuolella)!
Tämä olisi minun ehdotukseni YLE:lle: on mitä pikimmin
saatava aikaan puhdas puhekanava, jolla ei ole muuta musiikkia kuin
tunnareita ja vastaavia (jos Taanila haluaa soittaa Bachin profaaneja kantaatteja,
niin se on OK, mutta pitkät luritukset eivät ole) ! Ja koska
puhe nyt sentään hiukan eroaa puheesta, niin puhekanavia voisi
olla kaksi: asiapuheen ja urheilu- liikenne- ja erilaisen tilaisuusesittelypuheen
kanava, siis Talk Radio ja Events & Traffic Radio.
. Mitä tulee Ylen nykyiseen kolmijakoiseen kanavaratkaisuun
(tai ruotsinkielisen puolen kaksijakoiseen), niin sehän on erittäin
vaikea palapeli jossa on ollut mahdotonta löytää kaikkia
tyydyttävää ratkaisua. Silti tällä hetkellä
kanavat ovat eläneet niin, että mikään niistä
ei enää vastaa alkuperäistä tarkoitustaan. Tämähän
on tunnettu ilmiö jotka kutsutaan oligopolistiseksi kilpailuksi.
Radio Suomi pyrkii yhä enemmän Radio Mafian markkinoille, so
laajentaa musiikkitarjontaansa kovaan poppiin, Radio Mafialla on ehkä
(?) joitakin ansiokkaita (lyhyitä) ajankohtais- ja kulttuuriohjelmia
jotka kuuluisivat joko Radio Suomen ajankohtaisohjelmistoon taikka Ylen
ykköselle, pikkulasten ohjelmat eivät tietenkään sopineet
Radio Mafian profiiliin, koska kelpo vanhemmat eivät kuuntele Radio
Mafiaa (eivätkä näin voi ohjata lapsia kuuntelemaan jos
ohjelma tulee: tämä tilanne onkin nyttemmin korjaantunut). Radio
Ykkönen ja Radio Suomi taas sekoittuvat pahasti toisiinsa koska
Ykkösen kuulijoista suuri osa on uutisten kuuntelijoita ja toisaalta
esim. hartauksien kuuntelijat kuuluvat paikallisradioiden peruskuuntelijajoukkoon
tai ajankohtaiskeskusteluohjelmien (maanantaisin Tänään
kymmeneltä...) soittajiin. Itse asiassa olisi ollut uskoakseni huomattavasti
järkevämpää alun alkaenkin jaotella radio-ohjelmat
vain puheeseen ja kahteen- kolmenlaiseen musiikkiin (rock ja siitä
rajumpi kama, pehmopop ja suomimusa, jazz ja klassinen). Tällöin
jos puhe ei joskus kiinnosta voi siirtyä kuuntelemaan jotain musiikkia
ja taas musiikin kuulijoiden profiili on yleensä kaikkiruokaisempi,
joiten he voivat kuunnella jopa puhekanavaakin, ainakin tätä
Tapahtuma ja liikenneradion puolta. Siirtymäilmiöhän (siis
ohjelmatuotannossa) on mahdoton jos raja on tehty todella selväksi.
Vaikka luultavasti silloinkin sattuisi ainakin joskus aisan yli hyppimistä.
Digitalisointi ja internetisointi ja uuden sukupolven kännykät
ovat (periaatteessa) vastauksia kaikkiin yllä oleviin tuotannon tarjontakanavia
koskevaan ongelmaan, mutta silloin jäljelle jääkin vain
olennainen kysymys: Ylen pitää tehdä laadukkaita ja ja korkeatasoisia
ohjelmia! Ylen pitää olla äärimmäisen kunnianhimoinen
verrattuna erilaisiin roskaradioihin (myös omiinsa!). Kaikki palautuu
siis viime kädessä sisältöön ja sisältöä
ei voida tuottaa ellei toimittajalla ole hyvät työedellytykset
ja aikaa käytettävissään, mutta toisaalta jatkuva korkea
vaatimustaso ja nopea palaute. Tyhjiöön ohjelmien teko on pitkän
päälle myös äärimmäisen turhauttavaa, niin
kuin monet meistä yliopistotutkijoista tiedämme. Kun palautetta
ei muuten saa niin on pakko ruveta kirjoittamaan yleisönosastoihin
tai tulla puhumaan radiotoimittajille...
Ovatko dinosaurukset kuolemassa sukupuuttoon?
Internetiin ja tietokoneisiin liittyy toinenkin mielenkiintoinen ongelma,
johon päätän tämän esitykseni. Jokin aika sitten
luin John Sutherlandin loistavan pohdiskelun kustannustoiminnan muutoksista
(LRB 2000). On käynyt niin että toisaalta pien- ja omakustantajat,
toisaalta todella suuret nimet tulevat loistavasti toimeen ilman varsinaista
kaupallista kustannustoimintaa. Voin tuottaa itse suhteellisen vähällä
vaivalla kirjoja nettiin ja niille tulee lukijoita, joskus paljonkin. Rahaa
ei juuri kulu jos ei tulekaan. Suurin ilo tulee positiivisesta (ja joskus
negatiivisestakin) palautteesta.
Toisin sanoen julkaisemisen, kustantamisen, toimittamisen rajat ovat
liudentuneet käsittämättömällä tavalla. Voin
julkaista kirjan netissä, tehdä siitä paperiversion jos
joku sellaista kaipaa, hoitaa kaiken kommunikaation netin kautta. En tarvitse
mitään välikäsiä, mitään hankalia organisaatioita.
Voin ostaa ulkoa jotkut vaiheet, voin jopa maksaa erikseen toimitustyöstä.
Pitkällä tähtäyksellä tällä kehityksellä
on valtavat vaikutukset tavanomaiseen kirjatuotantoon.
En puutu tässä niihin, mutta sanon vain että tilanne
on yllättävän analoginen myös radion (ja jopa television)
osalta. Mikään ei ole nykyään helpompaa kuin tehdä
luento nettiin, joko kuvan kanssa tai ilman. Mikään ei ole helpompaa
kuin liittää puhe ja kuva toisiinsa. Mikään ei ole
helpompaa kuin tehdä omaa yksityistä kuvitettua radiopuheohjelmaa.
Minulla on sellaista muutaman näppäilyn ulottuvilla vaikka kuinka
paljon. Toisin sanoen, juuri sitä sisällöllisesti
mielenkiintoisinta, digiradion mahdollistamassa muodossa tarjottua radio-ohjelmaa
syntyy koko ajan, ilman että sillä olisi mitään tekemistä
radion kanssa. Eli olemme taas dinosaurus-analogiassa. Tämä valtava,
kiltti ja tyhmä otus joka ei halua tehdä pahaa kenellekään,
on ehkä yksinkertaisesti turha. Koko se valitusvirsi, jonka
esitin teille edellä siitä kuinka kanavajakoa pitäisi muuttaa,
että Ylestä pitäisi tulla yksi kanava pelkkää
puhetta, on loppujen lopuksi jo tarpeetonta. Voin hankkia puheenkin
itse muualta, ja voin jopa tehdä sen itse.
Myönnän että tämä on vielä liioittelua,
koska minulla ei ole kotona laajakaistayhteyksiä ja WAP:peja ja muita
sellaisia jotka tekisivät mahdollisiksi jatkuvan nettikuuntelun, mutta
ei se enää kauaa kestä.
Sitten voin lopettaa valituksen Ylen aamuohjelmarakenteen idioottimaisuudesta,
musiikkiohjelmien turhuudesta ja vääristä ajoituksista,
idiooteille suunnatuista klassisen musiikin juonnoista jne. En vain enää
kuuntele. Ja kun Ylen parhaat ohjelmat joskus hamassa tulevaisuudessa löytyvät
arkistoista, niin totta kai käytän niitä hyväkseni
ja täytän niillä aamuni. Ja työpäiväni Ja
iltani.
Eli mitä oikein on tapahtumassa! Yle kehittelee valtaisan
kalliita uusia tekniikoita, huomaamatta että tekninen kehitys on vilahtanut
ohi, kurjistaa sisältönsä, huomaamatta että ainoa millä
se voi enää kilpailla on lyömätön sisällöntuotanto
ja siihen pannut resurssit, YLE heittää pois “turhat” toimittajat
ja ottaa tilalle musiikinsoittokoneet, samalla kun korkein johto menee
mukaan Nokian hallitukseen missä aikaa taatusti kuluu ja toiminta
on jännempää kuin Ylessä. Ei kovin hyvää
lupaa tulevaisuudesta tällainen näköala. Toivottavasti olen
väärässä! Toivon todella sitä!
Ja kyse on siis viime kädessä sisällöstä ja
laadusta, ei tekniikasta. Jos Ylellä on tarjolla parempia ja sisällökkäämpiä
ohjelmia kuin mitä minä voin kohtuullisella vaivalla tuottaa
itse omilla konsteillani (i.e. netistä suht vähällä
vaivalla etsimällä) niin silloin tietysti kuuntelen Yleä
jos se on vielä teknisesti helpompaa. Mutta jos Yle tekee ohjelmiensa
kuuntelun aina teknisesti hankalaksi ja lisäksi tarjoaa mielenkiinnotonta
mössöä kaikilta kanavilta, nin minulle on yksi lysti millä
keinolla roska rahoitetaan. Ja kuka sen omistaa! Pörssiin vain ja
kilpailemaan berlusconeien ja tedturnerien kanssa. Toimittajat jääkööt
huutolaisiksi, ainahan he voivat ryhtyä vapaiksi sisällöntuottajiksi
(The Hannu Taanila Broadcasting Development Osaamis Center). Ei ehkä
yhtään hassumpi idea, kun silloin päästäisiin
kieltämättä kaikesta siitä painolastista mikä
tällä hetkellä Yleä rasittaa. Jokaista pirteää,
kiinnostavaa ja asiastaan innostunutta toimittajaa kohti on
x kpl sammunutta, urautunutta, mitään tekemätöntä
kaveria. (Eikö esimerkiksi poliittisen toimituksen esimiestä
häiritse se, että hän esiintyy uutisissa vain kertoessaan
joka kuukautiset(?) puolueiden kannatusluvut, siten että ahkera kuuntelija
kysyy mielessään, mitä hän mahtaa sillä välillä
tehdä).
Radion vapautusliike?
Mutta sittenkin: radio on ihana ja ikuinen väline.
Sen ylläpito ei maksa paljoa verrattuna niihin mielettömiin satsauksiin
mitä nyt esimerkiksi digi-TVhen pannaan. Yhä useammat ihmiset
tulevat käyttämään radiota, liikkuessaan, matkapuhelinten
välityksellä. Yhä useammat ihmiset vanhenevat ja alkavat
kuunnella enemmän radiopuhetta, kun muita puhekumppaneita ei ole.
Meillä on yhä vielä kohtuullisen hyvin resurssoitu julkisen
palvelun radio. Jos se nyt päästetään pilalle niin
se on peruuttamaton vahinko. Enemmän kuin anteeksiantamatonta,
se olisi todella typerää.
Voisi jopa olla hyvä idea vaatia radiolle täydellistä
itsenäisyyttä TV:n ikeestä. Perustettakoon siis erillinen
Yleistelevisio ja rahoitettakoon radio suoraan budjetista ja veikkausvoittovaroista!
Joskin täytyy sanoa, että radion nykyinen tilanne tuskin
on Arne Wessbergistä kiinni. Häntä vain ei radio tippaakaan
kiinnosta: itse olen Ylen ohjelmaneuvottelukunnan jäsenenä yrittänyt
saada aikaan tilaisuutta jossa keskusteltaisiin radiosta mutta se ei ole
onnistunut ja tuskin Wessbergiä olisi tännekään Hanasaareen
saanut edes hevosvaljakon vetämänä. Entiset (ja nykyiset)
poliitikot ovat siitäkin huonoja että hehän elävät
kaikki vain TV:n varassa: vain TV:llä on vaikutusta heidän ajattelussaan.
Se että Paavo Lipponen suostuu edelleen pääministerin
haastattelutuntiin johtuu varmaankin vain siitä, että se
on maailman kesyin pääministerin haastattelutunti. Jos siellä
edes yksi päätoimittaja tai muu johtava toimittaja uskaltaisi
esittämään yhden kiperän kysymyksen Lipposelle mutta
kun ei! Nyt vain istutaan mukavasti Kesärannan terassilla, ihaillaan
maisemia ja juodaan kahvia.
Eli siis: tekniikkaan vähemmän rahaa, hyvien toimittajien
rekrytointiin lisää panostusta, satsataan toimitusten, ei kanavien
väliseen kilpailuun ja niiden resurssointiin tulosten laadun perusteella,
palkataan oikeita ammatti-ihmisiä radion johtoon ja ehkä pari
ripausta ulkopuolisia, ilman poliittista painolastia. Itse rupeaisin mielelläni
Radion konsultiksi, enkä sanoisi ei vaikka pyydettäisiin johtajaksikin,
mutta kun valitettavasti ei ole pyydetty. Ehkäpä kuitenkin tämän
jutun jälkeen Seppo Härkönen oivaltaa, mikä kultakimpale
hänellä on kätensä ulottuvilla!
Alkuun
|