![]()
|
. |
Tosiasioista
huolenaiheisiin?
Reunahuomautuksia Risto Eräsaaren
puheenvuoroon Januksessa 2/2006
J. P. Roos: VTT,
professori, yhteiskuntapolitiikan laitos, Helsingin yliopisto j.p.roos@helsinki.fi I Risto Eräsaari
on
Suomen tunnetuimpia sosiaalipoliitikkoja, jonka erikoisuutena ovat
filosofistyyppiset käsitteitä ja yleisiä
ilmiöitä pohtivat kirjoitukset. Hänen
lukeneisuutensa onkin erittäin laajaa ja hän seuraa
erityisesti saksalaista
teoreettista keskustelua. Häntä kiehtovat monimutkaisuus ja
siihen liittyvät
uudet muoti-ilmiöt. Hän on kirjoittanut laajalti
riskeistä, asiantuntijuudesta,
yhteiskunnasta yleensä. Hänellä on paljon seuraajia.
Itse olen lukenut hänen
kirjoituksiaan aina 1970-luvun alusta lähtien, jolloin hän
tuli opiskelijaksi
sosiaalipolitiikan laitokselle, ja nyt varsinkin sen jälkeen kun
hänet
nimitettiin professoriksi yhteiskuntapolitiikan laitokselle vuonna
1995. Hänen
julkaisutoimintansa on ollut varsin monipuolista. Sen
pääongelma on alun
alkaenkin ollut vaikeaselkoisuus, kahdessa mielessä: toisaalta
aiheet ovat
olleet vaikeita ja toisaalta Eräsaaren esitystapa on ollut
vaikealukuista.
Mielestäni tässä suhteessa on viime aikoina tapahtunut
selvää edistystä. Risto
Eräsaaren
kirjoitus Janus-lehdessä 2/2006 on yksi sarjassa
samantyyppisiä tekstejä, joita
Eräsaari on viime vuosina kirjoittanut. Sen ansio on, että se
on
poikkeuksellisen selkeä, eikä sisällä kovin monia
käsittämättömiä lauseita tai
sivistyssanoja. Toisaalta tämä aiheuttaa sen, että itse
asiasisältö nousee etualalle.
Mitä oikein on ”asiantuntijuus”? Mitä Eräsaari haluaa
sanoa? Miksi hän
kirjoittaa aiheesta lähes loputtomasti (esim. Eräsaari 1999,
2002, 2003a,
2003b, 2004)? Monet keskeiset
käsitteet kuten ”yhteiskunta”, ”konteksti”, ”konstruktio” ovat
Eräsaarelle
liian epäselviä ja ongelmallisia, jotta niitä voisi
käyttää. Sen sijaan
”asiantuntijuus” ei, yllättävää kyllä, tuota
minkäänlaista vaikeutta. Toisin
sanoen asiantuntijuutta ei
tekstissä määritellä mitenkään, se
oletetaan yleisesti tunnetuksi ja ymmärretyksi.
Tekstissä ei ole myöskään yhtään
konkreettista esimerkkiä siitä, millaista
asiantuntijuutta (tai asiantuntijuuksia) oikein tarkoitetaan. Lopuksi
mainitaan
tosin ”aidon asiantuntijuuden” ydinmääre, nimittäin
”tarkka ja luotettava
tieto” (s. 193). Itselleni tulee
mieleen lukuisia esimerkkejä. Eduskunnan valiokunnat kuuntelevat
jatkuvasti
”asiantuntijoita”, muun muassa EU:n perustuslain yhteydessä.
Tässä olisi
erinomainen aineisto testata Eräsaaren kirjoituksen
väittämiä. Toinen esimerkki
voisi olla ilmastonmuutos. Asiantuntijat ovat jo kauan
väittäneet, että
ilmastonmuutos on tapahtumassa ja että se on ihmisen toiminnan
seurausta. Pieni
joukko asiantuntijoita on esittänyt, ettei ilmastonmuutos ole
todellinen, ja
jos se onkin, se ei ole ihmisen aikaansaama. Esimerkiksi Jarl Ahlbeck,
ehkä
tunnetuin suomalainen tämän alan ”vasta-asiantuntija” (s.
190) on viime aikoina
myöntänyt, että ilmastonmuutos on todellinen. Sen sijaan
hän vielä kiistää
ihmisen toiminnan vaikutuksen. Älykäs
suunnittelu eli ID on kolmas mainio esimerkki. Valtava enemmistö
asiantuntijoista on sitä mieltä, että evoluutio on
tieteellisesti todistettu
ilmiö, jonka kumoaminen on äärimmäisen
epätodennäköistä. Häviävän pieni
joukko,
lähinnä uskontoon nojautuvia tutkijoita, on sitä
mieltä että Intelligent Design
-teorialle pitää antaa reilu mahdollisuus (ks. Rotkirch &
Roos 2006). Neljäs,
vielä
äärimmäisempi esimerkki voisivat olla vaikka
9/11-salaliittoteoriat. Pieni
joukko asiantuntijoita on pyrkinyt kumoamaan virallisen selvityksen
siitä mitä
9. syyskuuta 2001 oikein tapahtui. Heidän mukaansa koko juttu oli
Bushin
hallinnon sisällä toimivien salaliittolaisten tekoa. Suomessa
tähän teoriaan
uskoo muutama henkilö, mutta varsinaiset alan asiantuntijat
lienevät hyvin
epäileviä. Suomalaisista
esimerkeistä
voisin mainita vaikkapa viimeaikaisen kiistan rasvojen vaikutuksista.
Valion
entinen tutkimuspäällikkö pyrkii lehtikirjoituksissa
osoittamaan, että
yleisesti hyväksytyt asiantuntijaväitteet ravintorasvojen
vaikutuksista ovatkin
huuhaata. Voi onkin itse asiassa ihan terveellistä, aivan niin
kuin äitini
uskoi. Sen sijaan suuri joukko suomalaisia asiantuntijoita on sitä
mieltä, että
voin rasvat ovat pahoja riskitekijöitä. Jompikumpi taho on
väärässä. Olemmeko
tuomittuja elämään epävarmuudessa
tästäkin asiasta? Tiedän toki, että eräät
tunnetut modernit sosiologit, kuten Giddens ja Beck, ovat nostaneet
tämän
kysymyksen esille jo kauan sitten. Ajatus siitä, että
olisimme nykyään
asiantuntijoiden armoilla ja että asiantuntijat taas voivat
huoletta esittää
päinvastaisia totuuksia, on sellainen tyypillinen kärjistys,
joka ei vastaa
todellisuutta, mutta jota sosiologit rakastavat. Kansalaisten on
mahdollista
itse yhä useammin tarkistaa asiantuntijoiden väitteitä
ja silloin kun
asiantuntijat esittävät keskenään ristiriitaisia
väitteitä, karsiutuvat
virheelliset väitteet yhä nopeammin pois keskustelusta.
Kritiikin perusfunktio
on juuri karsia typeryyksiä, virheitä, liioitteluja ja
silmänkääntötemppuja. Jos Eräsaaren
väitteitä haluaisi koetella konkreettisesti, siihen olisi
hyvä mahdollisuus.
Hän voisi löytää erityyppisiä
asiantuntijuustilanteita, joissa asiantuntijat
ovat aidosti eri mieltä ja niitä, joissa suurin osa on toista
mieltä, ja
epävarmuus syntyy siitä, että muutama harva vastarannan
kiiski esittää vastaväitteitä.
Hän voisi miettiä, miten nämä esimerkit suhtautuvat
hänen yleiseen
väitteeseensä siitä, että asiantuntijuus olisi
jotenkin muuttunut epävarmaksi
ja että asiantuntijat eivät enää tiedä
mistä puhuvat (s. 182-183). Eräsaari
hyödyntää tässä modernin julkisuuden tuottamaa
lieveilmiötä: asiantuntijan
väitteet voidaan aina kiistää ja saada osa
yleisöstä epävarmaksi. Monesti tällä
ei ole käytännön merkitystä: esimerkiksi
9/11-salaliittoteoriat tuskin
vaikuttavat mihinkään. Mutta ilmastonmuutoksen suhteen
tilanne on toinen. Jos –
niin kuin on todennäköistä – ilmastonmuutoksessa kyse on
enää hyvin lyhyestä
ajasta, jonka aikana toimenpiteisiin voitaisiin ryhtyä, niin
”epäilijät” ja
kaiken tiedon kyseenalaistajat ottavat valtavan riskin. Kun
lämpeneminen muuttuu
peruuttamattomaksi, seuraukset ovat katastrofaalisia.
Epäilijät tarjoavat
poliitikoille hyvän mahdollisuuden olla tekemättä
mitään, tai suorastaan tehdä
päätöksiä, jotka nopeuttavat ilmastonmuutosta,
kuten Presidentti Bush on tehnyt
(ks. myös Latour 2004, joka on puolittainen anteeksipyyntö
siitä sotkusta mitä
muun muassa Latour on kirjoituksillaan aiheuttanut). Nähdäkseni
Eräsaaren kirjoituksen voi tulkita niin, että se legitimoi
teoreettisesti
”vastaekspertiisin”, esimerkiksi ilmastonmuutoksen suhteen. Saattaa
olla, että
hänellä on asiasta oma kanta, mutta se jää
epäselväksi. Hänen mielestään on
jännittävää ja hienoa, että asiantuntijat ovat
eri mieltä ja tämän
erimielisyyden mahdolliset seuraukset eivät ole sinänsä
huolenaihe, vaan
ainoastaan seuraus yhteiskunnan ”superkompleksisuudesta”. Yhteiskunta
on niin
epämääräinen asia, että mistään ei
voi sanoa mitään varmaa.
(Yhteiskunta)tieteissä tavataan usein seuraavanlaisia
argumentteja:
tutkimustulokset voivat johtaa moraalisesti arveluttaviin seurauksiin,
siksi
niistä ei saa kirjoittaa (esimerkiksi perinnöllisyys tai
älykkyys). Tämä on
ristiriidassa tieteen vapauden ja objektiivisuuden kanssa. Jos siis
vastaekspertiisi tuottaisi vain moraalisesti
epäilyttäviä seurauksia, niin
siinä ei olisi ongelmaa. Kyse on sen sijaan maailmaa koskevasta
tieteellisestä
selityksestä ja sen hyvin käytännöllisistä
seurauksista. Pahimmassa tapauksessa
”vastaekspertit” saavat ottaa vastuun maailmanlaajuisesta katastrofista
onnistuessaan vakuuttamaan poliitikot (ja median) siitä, että
mitään ei kannata
tehdä. En usko, että
Eräsaari itse on ajatellut, millaisia seurauksia hänen
löysillä
kirjoituksillaan voi olla tai mitä itse asiassa ovat
johtopäätökset, joita
niistä voi vetää. Hän vain näyttää
rakastavan epävarmuutta ja epätietoisuutta
ja ”yleiskatsauksettomuutta”. Se antaa hänelle mainion
liikkumavaran. En ole
myöskään nähnyt hänen ottavan kantaa
yhteenkään yllä mainituista
asiantuntijuusesimerkeistä. Kuitenkin sekä
ympäristö- että EU-perustuslakia
koskeva keskustelu kuuluvat kiinteästi yhteiskuntapolitiikan
alaan. Tähän
kantaaottamattomuuteen hän itse antaa vastauksen artikkelissaan:
sosiaalipolitiikan professorin ei pidä ottaa julkisia kantoja,
vaan hän
”informoi yksityisiä ja julkisia ajattelupiirejä asioista,
joiden ratkaisemiseksi
ei ole selviä sääntöjä, aikatauluja tai
toimeenpanosuunnitelmia” (s. 193). Tämä
on äärimmäisen poikkeuksellinen toimintamalli, jonka
ongelmana on juuri se,
että tällöin asiantuntijan näkemykset eivät
pääse julkisen keskustelun piiriin
eikä niitä voida arvostella. Onneksi kuitenkin Eräsaari
myös julkaisee
näkemyksiään. Seuraavassa
esitän siis reunahuomautuksia Eräsaaren tekstiin. En
tietenkään voi puuttua
kaikkiin ongelmakohtiin, mutta haluan osoittaa konkreettisesti, miten
ongelmallisia Eräsaaren näkemykset ja tulkinnat ovat. Lukija
voi tietenkin
kysyä, miksi esitän nämä reunahuomautukset
Januksessa, enkä suoraan
Eräsaarelle. Olen toki esittänyt hänelle näitä
näkökohtia suoraankin, mutta
ongelmana on se, että Eräsaaren tyylillä alkaa olla jo
seuraajia. Erityisesti
olen huolissani Eräsaaren vaikutuksista teoriapohjaa hakeviin
tieteenaloihin,
sellaisiin kuin hoitotiede tai sosiaalityö. Näissä
voidaan kritiikittömästi
soveltaa myös keskenään ristiriitaisia
lähtökohtia (ks. Satka 2006, joka väittää
ettei ole konstruktionisti vaan foucault’lainen kriittinen realisti).
Eräsaaren
teksti on muokattu versio hänen Pohjoismaisessa sosiaalityön
konferenssissa
helmikuussa 2006 pitämästään esitelmästä,
jossa se sai innostuneen vastaanoton. II Aloitan omalla,
(eräsaarilaisittain) ”naiivilla” asiantuntijuuden
määritelmälläni: asiantuntija
on henkilö, joka tietää mistä puhuu (se siis
lähtee ”aidosta”
asiantuntijuudesta, jonka Eräsaarikin tunnustaa, s.193).
Asiantuntijalla on
myös tunnustettu asema, ts. hän ei siis voi olla pelkkä
asian harrastaja,
amatööri. Bourdieulaisittain asiantuntija hallitsee siis oman
kenttänsä tietoa
kahdessa mielessä, tiedon ja vallan. Heti artikkelin
ensimmäinen lause (s. 182) ”Varsinaisesta
asiasisällöstä erillään oleva ja
yleisesti hyväksytty vastaus”, herättää kysymyksen.
Tarkoittaako tämä sitä,
että asiantuntija lausuu jostain asiasta ainoastaan ”asia on
näin” tai ”asia ei
ole näin”? Jos, niin asiantuntijalta yleensä
edellytetään, että hän
pyydettäessä pystyy myös liittämään
vastauksensa asiasisältöön. Missään
nimessä
hänen vastauksensa ei saa eikä voi olla pelkkä
taikatemppu tai kevyt heitto. Eräsaari on
sitä
mieltä, että ”oloista tai kohteesta ei ole
käytettävissä uskottavaa
yleiskatsausta”. Tässä voi viitata ilmaston
lämpenemistä koskevaan
keskusteluun. Uskottavia yleiskatsauksia toki on, mutta jotkut
”asiantuntijat”
ovat toista mieltä. Ilmeisesti Eräsaari on valmis uskomaan
heihin. Hän ainakaan
ei tarjoa välineitä arvioida, kumpi on oikeassa. Hän kysyy
myös
”mistä ihmeestä me ’yhteiskunnassa’ (lainausmerkit R. E.)
tiedämme, että kaikki
todella ovat saaneet äänensä kuuluviin tai että
taustalla vaikuttanut
asiantuntijanäyttö on todella ollut pätevää?”
Vastaukseni on yksinkertainen:
juuri tämän selvittäminen on tutkimuksen ja tutkijoiden
(myös Eräsaaren) tehtävä. ”Edes
yksittäisen
alan keskuudessa ei ole kiistatonta näkemystä siitä,
mikä on teorian, empirian,
maailmankuvien normatiivisten ja moraalisten kysymysten, arkitiedon ja
aikakausitietoisuuden asema ja suhteet” väittää
Eräsaari (s. 183). Tämä väite
pitää toki paikkansa tiettyjen yhteiskuntatieteellisten
suuntausten osalta,
mutta se ei pidä paikkaansa minkään varsinaisen
tieteellisen tutkimusalueen
kohdalla. Myös yhteiskuntatieteiden kannattaisi yrittää
päästä eroon tällaisesta
ikävästä tilanteesta. ”Kiistatonta” tiedettä ei voi
olla, mutta kiistanalaiset
asiat (esimerkiksi metodologiset kiistat) eivät sulje pois laajaa
konsensusta
tieteenalan yleiskuvasta ja periaatteista. Paradigmamuutokset
eivät koskaan ole
täydellisiä; tässä Kuhnin seuraajat
yhteiskuntatieteissä ovat menneet pahiten
metsään. ”Indeterminacy”
(s. 183) ei ole määrittelemättömyyttä, vaan
pikemminkin Eräsaaren suosimaa
tuloksen epämääräisyyttä. En mainitsisi
tätä, ellei Eräsaarella olisi tapana
harmittavan löysä (ja runsas) vieraskielisten ja
sivistyssanatermien käyttö. Samoin Bruno Latour
-sitaatti (”from
matters-of-fact to matters-of-concern”) on virheellinen. Eräsaari kääntää sen
näin: ”kun pelkät faktat
eivät pelasta, on mentävä itse asiaan!” (s. 183).
Kyseessä on artikkeli
Critical Inquiry –lehdessä, jossa Latour harmittelee sitä,
miten hänen
lausumiaan on voitu käsittää niin väärin,
että on luultu hänen tarkoittavan,
että faktoja ei ole ja että esimerkiksi ihmisen aiheuttamaa
ilmaston
lämpenemistä ei ole varmuudella todistettu. Latour
hyökkää vahvasti tätä
näkemystä vastaan ja niputtaa sen jälkeen Baudrillardin
ja Bourdieun samaan
salaliittoteorioiden ja huuhaan esittäjien kastiin, joita vastaan
hän
taistelee. Oikea käännös olisi siis ”Tosiasioista
huolenaiheisiin” (Latour
1994). Sitten tulee
Eräsaaren uudissana: ”eteen työnnetty asiantuntija” (s. 183),
josta on kovin
vaikea päätellä mitä sillä oikein
tarkoitetaan. Tällaisen asiantuntijan
kohdalla Eräsaaren mukaan ”evidenssiä, korrespondenssia ja
representaatiota
koskevat perinteiset tiedon ja totuuden säännöt
eivät enää sellaisenaan ohjaa
eivätkä sido”. Asiaa ei selvennä se, että
Eräsaaren mukaan populaari tulkinta
tälle on politiikassa tunnettu käsite ”tahtotila”.
Tässä asiantuntijaksi
kelpuutetaan aivan ilmeisesti henkilö, joka ei ole ”aito”
asiantuntija.
Tarkoittaisiko Eräsaari tällöin esimerkiksi Sarasvuota,
vai jotain
”tieteellisten” horoskooppien tuottajaa? Itse asiassa oivalsin vasta
aivan
viime vaiheessa, että ”eteen työnnetty asiantuntija” ei ole
kukaan muu kuin
Eräsaari itse, jota perinteiset tiedon ja totuuden
säännöt eivät enää ohjaa.
Tahtotila vain vähän hämäsi. Kun siis
asiantuntijuus on näin heikoissa kantimissa, niin on
löydettävä jotain muuta:
”korvaava orientaatio, mieluiten sellainen, joka on samalla kertaa
tiukka ja
vapauttava” (s. 187). ”Tilanteen kääntyessä sellaiseksi,
ettei sitä voi
havainnoida ulkopuolelta – jolloin sitä ei voi tunnistaa, mitata
eikä ohjailla,
jolloin ei ole olemassa ulkopuolista pistettä, josta kaikki
voidaan mitata ja
muuttaa, on aloitettava alusta.” Mikä on ennen ollut se
”ulkopuolinen piste”,
josta kaikki (?) voi mitata ja muuttaa? Auttaisi, jos Eräsaarella
olisi antaa
edes yksi esimerkki tällaisesta asiantuntijatilanteesta. Eräsaaren
useaan
kertaan esittämä jaottelu Bachelardia ja Deleuzea siteeraten ensimmäiseen ja toiseen objektiivisuuteen
(s. 190) on äärimmäisen kyseenalainen. Se tarjoaa
innokkaille käyttäjille juuri
sellaisen keinotekoisen selitysmallin, jolla kaikenlainen
hömppä voidaan
perustella, tai kuten Eräsaari sanoo, tehdä
salonkikelpoiseksi. ”Ensimmäinen”
objektiivisuus kuvataan jonkinlaiseksi ulkopuoliseksi, uutisjutun
omaiseksi,
”kylmän ulkoiseksi”, joten se ei voi olla uskottava, eikä
siinä edes pystytä
kontrolloimaan virheitä tai ennakkoehtoja. ”Toinen objektiivisuus”
onkin sitten
toista maata. ”Siinä tapahtumaan asetutaan kuin muutokseen (?) ja
muutos
käsitetään askeleeksi kohti jonkin uuden luomista,
eikä pelkkien
historiallisten edellytysten kohteeksi. Toinen objektiivisuus voidaan
tässä ymmärtää
kohteen tarkasteluksi sekä sisä- että ulkopuolisuuden
muodostamassa
kaksoiskontekstissa”. Ei olekaan mikään ihme, sanoo
Eräsaari, että tällaisesta
”vastaekspertiisistä”, ”toisesta ekspertiisistä”,
”muutosekspertiisistä”,
”refleksiivisestä asiantuntijuudesta” tai ”avoimen
kontekstin asiantuntijuudesta” (rakkaalla lapsella on todella monta
nimeä),
”on monilla aloilla tullut paitsi salonkikelpoista myös
arkielämälle tärkeää
asiantuntijuutta”. Tiedän tämän omasta kokemuksestani:
tällainen kuva
asiantuntijuudesta on aivan keskeisessä asemassa esimerkiksi
sosiaalityön
opetuksessa ja tutkimuksessa. Mutta onko
”toinen” objektiivisuus mitään muuta kuin yritys
objektivoida/legitimoida
epämääräinen subjektiivinen tieto, eli
kääntää objektiivisuuden merkitys
päälaelleen? Toki
on selvää, että
käsitys aidosta objektiivisuudesta havainnoitsijasta
riippumattomana, oikeaksi
osoitettuna tietona, tuottaa yhteiskuntatieteissä erityisiä
vaikeuksia, mutta
se ei merkitse, että pitäisi luovuttaa.
Tämän objektiivisuuspyrkimyksen
korvaaminen puhtaasti subjektiivisella ja New age -tyyppisellä
konstruktiolla,
jolla ei ole mitään tekemistä kriittisyyden tai
refleksiivisyyden kanssa, on
liian helppo ratkaisu. En voi
käsitellä
läheskään kaikkia Eräsaaren lyhyen puheenvuoron
teemoja. Lähes joka lause
vaatisi kommenttia. Kokemus esimerkiksi hahmotetaan kummallisesti
joksikin joka
”yhdistää nykyhetkeen siitä muutosten
tiimellyksessä ulosjoutuneita asioita,
siinä vain epämääräisinä varjoina
esiintyviä tapahtumia sekä pelkiksi sivutuotteiksi
ja rinnakkaistapahtumiksi jääneistä yksityiskohtia.”
Tämä kuulostaa vähän
Platonin luolavertaukselta, mutta en ole aivan varma, että Platon
ymmärtäisi
Eräsaarta. Välillä
tulee
kuitenkin lauseita, joihin voi epäilyksittä yhtyäkin.
Esimerkiksi s. 191 Eräsaari
yhtyy Hans Blumenbergiin: ”Nykyhetkeä ei koskaan tule kuvata
yleisenä
totaliteettina, vaan aina konkreettisten ehtojen muokkaamien ongelmien
tunnistamisesta saatavana tietoisuutena”. Aivan, mutta noudattaako
Eräsaari
tätä ohjetta? Eikö hän itse asiassa ajattele
täysin päinvastoin? Heti
seuraavassa lauseessa hän toteaakin, että ”hallitsemattomiksi
kysymyskimpuiksi
paisuessaan ongelmien käsittelyyn vaaditaan usein tuonpuoleisia
voimia!” Koko kirjoituksen
perusongelmana on se, että Eräsaaren viehtymys
”määrittelemättömään”,
”superkompleksiseen”, ”hallitsemattomaan”, ”monimutkaiseen”,
”ambivalenttiin”,
”monimerkityksellisyyteen”, ”ratkaisumahdollisuuksien tuskalliseen
kontingenssiin”, johtaa hänet itse asiassa juuri sellaiseen
avoimuuteen
”luhistumisen, tuhoutumisen ja lopun ajan kertomuksien” suhteen,
mistä
Blumenberg varoittaa. ”Uusi”
todellisuus on siis Eräsaarelle kovin hankala asia. Siitä
hän on ainoastaan
varma, että hänen tapaansa tulkita maailmaa ja sen muutosta
ei voi ”sulkea
toiminta-alan ulkopuolelle”, koska ”ei ole enää sellaista
ylempää tai
korkeampaa tuomaria, kaikkivoipaa totuutta, lopullisesti kiistan
ratkaisevaa
päätösvaltaa tai sellaista toimijaa, joka kykenisi
saamaan läpi vaatimuksen,
että toinen osapuoli on käsittämätön tai
mahdoton”. Tämähän on tietysti totta.
Tieteessä ylin tuomari tai toimija ei ole kukaan yksilö, vaan
tieteellinen
yhteisö. Se pystyy edelleen ratkaisemaan tällaisia
kysymyksiä, tosin ajan
kanssa. Juuri sen takia tarvitaan tieteellistä keskustelua. Juuri
sen takia tarvitaan
sitä, että joku viitsii lukea ja kyseenalaistaa ongelmallisia
tekstejä.
”Ensimmäinen” objektiivisuus on olemassa ja se on
merkittävästi laaja-alaisempi
kuin mitä Eräsaari esittää. Eräsaari
kertoo
lopuksi, että ”päättämisen ja valitsemisen
vaikeuden ongelman pohdinnasta meitä
ei pelasta mikään”. Mutta milloin hän on itse
”päättänyt ja valinnut” niistä
vaikeista ongelmista joita ympärillämme on? Milloin hän
on pohtinut
konkreettisesti esimerkiksi työttömyyttä,
köyhyyttä, EU:n vaikutusta pohjoismaiseen
hyvinvointivaltioon, alkoholin aiheuttamia kasvavia ongelmia? Jos
ymmärrän
häntä oikein, hän ajattelee pohtivansa näiden
vakavien ongelmien edellytyksiä.
Se on hyvä, mutta mitä hyötyä on
edellytyksistä, jos ei sano mitään itse
asiasta? Eräsaaren
kirjoitus
on kaikessa abstraktiudessaan ja
epämääräisyydessään
äärimmäisen
henkilökohtainen. Siinä ollaan enemmän kuin huolissaan
sellaisista ihmisistä,
jotka reagoivat kielteisesti tähän sotkuisuuteen ja
silmänkääntötemppuihin.
Siinä valitetaan vihanpitoa eri asiantuntijoiden
välillä. Siinä suositellaan
asiantuntijalle ”harkitusti annosteltua epätarkkuutta”. Mitä
tarkemmin sitä
lukee, sitä enemmän se aukeaa eräänlaisena
omaelämäkerrallisena
puolustuspuheena. Tekstin
loppukaneetissa väitetään jopa, että tiede on
tällä hetkellä jonkinlaisessa
”väli- tai odotustilassa”, jossa kehittyvät uudet koodit ja
muodot, joilla
tieteen saavutuksia ja epäonnistumisia kommunikoidaan (s. 194).
Onko siis niin,
että tiede ei nykyään kykene kommunikoimaan
saavutuksistaan? Kuka tahansa, joka
lukee muutakin kuin pessimistisiä ja nostalgisia kuvauksia kaiken
mahdottomuudesta voi todeta, että tämä ajatus on
täyttä soopaa. Tieteen
kommunikaatiokyky on räjähdysmäisesti parantunut.
Tieteen kehitystä pystyy
nykyään seuraamaan varsin lähellä sen kaikkein
äärimmäistä rintamaa. Tuloksista
kerrotaan hyvin lyhyellä viiveellä, ja
ymmärrettävästi. Yhteiskuntatiedekin on
tässä suhteessa osoittanut selviä kehityksen
merkkejä. En
missään
nimessä halua sulkea Eräsaaren suuta. Hän saa kirjoittaa
ja julkaista mitä
haluaa. Mutta toisaalta on ongelmallista, jos tällainen teksti saa
vain
myöntyvää nyökyttelyä osakseen, sillä se
saa myös erilaisia jäljittelijöitä,
joilta puuttuu esikuvan lukeneisuus ja tieto (esim Virtanen 2006).
Eräsaari
myös levittää väärää
pessimismiä sen suhteen, mitä tieteen keinoilla maailmasta
ja yhteiskunnasta voidaan sanoa. Seuraukset tästä voivat jopa
olla
kohtalokkaita. Siksi olen arvostellut häntä. Mutta toivon
myös, että hän pyrkii
todella konkreettisesti osoittamaan mitä hänen tavastaan
ajatella seuraa.
Toivon, että hän esittää vaihtoehtoisia, toimivia
tapoja tarkastella
yhteiskuntaa (ilman lainausmerkkejä). Vain silloin voidaan todella
arvioida
asiaa. Tässä suhteessa onkin toivoa. Eräsaaren
kirjoitukset ovat selkeytyneet
niitä vastaan esitetyn kritiikin ansiosta. Ehkä jonakin
päivänä saamme vielä
jonkun esimerkin siitä, mitä esimerkiksi ”eteen
työnnetty asiantuntijuus” on.
Ja ehkä selviää sekin, mitä on ”kontingenssi”, jota
Risto Eräsaari tällä
hetkellä tutkii (sen sijaan orientaatiokriisin pohtiminen on
jäänyt kesken).
Mutta uskoakseni emme kuitenkaan tämän vuoksi elä
missään ”väli- tai
odotustilassa”. Kirjallisuus
Eräsaari,
Risto
(1996) Käsi, kahva ja sateenvarjo. Jyväskylä: SoPhi. Eräsaari, Risto, Lindqvist Tuija, Mäntysaari Mikko, Rajavaara
Marketta (toim.) (1999) Arviointi ja asiantuntijuus.
Helsinki: Gaudeamus. Eräsaari,
Risto
(2002) Kuinka turvaton on riittävän turvallinen? Helsinki:
Kunnallisalan
kehittämissäätiö. Eräsaari, Risto
(2003a) Open context expertise. Yearbook of the Institute for advanced
studies. Graz. Eräsaari,
Risto
(2003b) Kulttuuriasiantuntijuuden ihmettelyä. Helsingin yliopiston
tutkijakollegium, Teach-in. [online].
(www.helsinki.fi/collegium/teach-in/erasaari.pdf) Eräsaari, Risto (2004)
Context-anchorage and handmaiden of meaning. Yearbook of the institute
of
advanced studies. Eräsaari,
Risto
(2005) Tapauksen konteksti. Käsikirjoitus. Latour, Bruno (2004)
Why has Critique run out of Steam? From matters-of-fact to
matters-of-concern.
Critical Inquiry 30 (2), 245-248 Roos, J. P. (2003) The social compositionism of what? Bruno Latour ja uhanalainen konstruktionismi.
Teoksessa Antero Puhakka & Minna Suutari & Silva Tedre (toim.)
Notkea
liike: Pirkkoliisa Ahposen juhlakirja. Yhteiskuntapolitiikan
tutkimuksia.
Joensuu: Joensuun yliopisto. Rotkirch, Anna
& Roos, J. P. (2006) Tiedesodan ojasta relativismin allikkoon.
Steve Fuller
ja Intelligent Design. Tieteessä tapahtuu 2, 31-36. Satka, Mirja
(2006) Vastaus J. P. Roosille. Janus 14 (2), 220. Society and
Contingency-projektin kotisivu: www.valt.helsinki.fi/blogs/yhtjakon Mikko J.Virtanen
(2006): Refleksiivinen modernisaatio ja modernin dynamiikka.
www.valt.helsinki.fi/blogs/yhtjakon/refleksiivinenmodernisaatio.pdf Back to beginning |