Takaisin

   J.P.Roos
 

    MUTTA onko tämä omaelämäkerta?

(ilmestyy Kalle Päätalon 80-v juhlakirjassa syksyllä 1999)
 

  "Silloin oli minun hyvä elää kaikella tavalla.  Syksyllä -38, joka oli kaunis, aina aurinko paistoi, olin pöllimetsässä, lähdin aamulla kuuden aikaan reissuun ja tein niin, että iltapäivällä kolmen aikaan keitin ens kerran kahvit ja koko se helvetin yhdeksän tuntia tein yhteen mittaan töitä.  Ja minä kun kellahdin sammalille ja katoin kun pitkät puut huoju ja taivaalla joku pilvi, mulla oli koko haaveitten maailma ja koko tulevaisuus edessäni ja minun oli niin lysti olla, että hyvä etten nauranut ääneen.  Tätä täyttymyksen tunnetta, mitä minun pitäisi tuntea ei ole.  Olen väsynyt ja huomannut, vaikka olen maailmassa saavuttanut niin paljon enemmän kuin olen osannut kuvitellakaan niin....en minä tiedä, mikä on se tyhjyyden tunne, ettei ole ollenkaan sitä onnen tunnetta mitä minä silloin tunsin."
(Haastattelu 17.7.1987)
 

     Kalle Päätalon Iijoki-sarja on käsittääkseni ilman muuta Guinnessin kirjan omaelämäkertaosaston ykkönen: tiedossani ei ole toista omaelämäkertaa joka olisi julkais tuna näin laaja,  26 osaa  ja  17 014 sivua. Herttua Saint-Simon ei pääse lähellekään (vain 8 osaa, reilusti alle 10 000 sivua). Ja Proust johon Päätaloa on silloin tällöin vertailtu, sai aikaan yhdeksän osaa ja  siinä 3000 sivua . Voi olla että arkistoista löytyy vielä laajempia julkaisemattomia käsikirjoituksia, mutta epäilen sitä vahvasti. Ja itse asiassa tiedossammehan on että julkaisematonta materiaalia on vähintään yhtä paljon joten tässäkään suhteessa ei pitäisi epäilyksiä tulla.
  Toinen erikoisuus tässä Päätalo-elämäkerrassa on saavutettu, kun viimeisessä osassa kuvataan se, miten Päätalosta tulee kirjailija. Hänen ensimmäisten kirjojensa tuotan  toprosessi, ilmestyminen ja niiden synnyttämä julkisuus sekä Päätalon lopullinen siirtyminen työelämästä vapaaksi kirjailijaksi on siis jo oikeastaan kaksin- ellei kolmikerroksista kirjallista kuvausta, joka päättyy aivan tähän päivään, joskin loppua kohti hyvinkin episodimaisena.

   On muuten suoraan sanoen pakko siirtyä tämän kunnioittavan alun jälkeen puhuttele  maan etunimellä: kun on lukenut miehen elämäkertaa lähes täydet 26 osaa (sotavuosista puuttuu muutama) niin on jotenkin hankalaa teititellä. Me suomalaisethan tiedämme KAIKEN Kallesta!

    Mutta olennainen kysymys on tämä: onko Kallen kirja omaelämäkerta vai onko se jonkin aivan toisentyyppisen kirjallisuuden alalaji? Mikä on sen oikea genre? Kaikissa kirjastoluokituksissa se kylläkin kulkee kaunokirjallisuuden alla, mikä hieman tekee tilannetta ongelmalliseksi ainakin Guinnessin kannalta, mutta ei juuri muuten. Ja useimmat arvostelijatkin esittelevät Kallen romaanikirjailijana, jonka romaanien rakenteessa ja kehittelyssä on vain tiettyjä ongelmia, episodimaisuutta tms.
   Tunnetusti kysymys faktasta ja fiktiosta omaelämäkerroissa ei ole mikään helppo juttu. On niitä joiden mielestä se ei ole kiinnostava kysymys: kaikkihan on enemmän tai vähemmän fiktiota. Tärkeintä on teksti, narratiivisuus, tekniikka jne (muistan aina yhden viimeisimmistä Kalle Päätalo-arvosteluista ennen kuin Vesa Karonen alkoi arvioida Päätaloa (so. 1980-luvun loppupuolella): kirjoittaja (Jan Blomstedt?) kertoi melkein nukahtaneensa, mutta virkistyi havaitessaan että Päätalo käyttää leikkaustekniikkaa. Kunnes hän tajuaa, että kyseessä oli tarkalleen jakso jonka alikersantti Päätalo oli ollut sammuneena). Oma vähäinen roolini oli arvioida sosiologina Kalle Päätalon vuoden 1987 kirja Pyynikin rinteessä Helsingin Sanomissa - tämän jälkeen Päätalosta tuli hovikelpoinen sosiologipiireissä vaikka se tuskin lisäsi Päätalon lukemista kollegojeni piirissä. Ja Vesa Karonen alkoi arvostella Päätalon teoksia asiallisesti ja arvostavasti, mitä hänen edeltäjänsä eivät olleet tehneet (ja kuten Panu Rajala huomauttaa, Hyvästi Iijoki- kirjaa (1996) ei edes arvosteltu tamperelaisessa Aamulehdessä).
    On niitä, joille olennainen kysymys on ns. omaelämäkerrallinen sopimus: so. jos kirjoittaja kirjoittaa omalla nimellään omasta elämästään  niin hän kyllä täyttää omaelä  mäkerrallisen sopimuksen raamit. Tässä mielessä siis on aivan selvää että Kalle on omaelämäkertakirjoittaja: hän vastaa kaikesta omalla nimellään ja on muuttanut nimiä vain sellaisisista henkilöistä joiden osalta hän ei voi ryhtyä paljastajaksi. Voimme siis lähteä siitä että kaikki kerrottu on totta. Vai voimmeko?

Tässä voin ottaa tueksi vaikkapa seuraavan haastattelusitaatin (1987):

" Mikä muutti kirjailijan omaelämäkertakirjailijaksi?
KP: ... Kun minä itse olin itse kirjoittanut Koillismaa-sarjan ja yhtä ja toista muutakin, minua rupesi kiusaamaan semmonen asia, että olisi pitänyt jatkuvana aiheena kirjoittaa minun lähtömaisemistani ja syntymämaisemistani. Siitä, miten elettiin minäkin aikana.
... Ajattelin, että kirjoitan semmosen, jossa mennään tämä aika 20-luvulta sotiin asti ja sotien yli ja sen jälkeen kirjoittasin vielä sotien jälkeisestä vaikeasta ajasta, joka meillä Suomessa oli. Siinä mielessä minä huomasin, että minä Koillismaassa olin rääpinyt tätä samaa aihetta ...  Minä rupesin miettimään sitä ja ajattelin, että otan kokonaan uudet henkilöt, minä tunsin, että minä olin niin suppean piirin tuntija ollu nuoruudessani. Sotien aikana minä nyt jouduin näkemään sen mitä nyt tavallisesti jouduttiin. Minä en sitten löytänyt muuta ratkaisua kuin, että otan tämän kaunokirjailijan kirjoittamana omaelämäkertana.
  Minulla on aina ollut sellainen pakonomainen tarve rehellisyyteen - johtuu ehkä siitä olen kasvanut lestadiolaisessa ympäristössä. ... Ajattelin myös tuoda esille kasvuympäristöni, ja mitä siinä nyt oli, ympäristössä missä minä olen liikkunut  eli ajan vuoteen  -63, jolloin jäin pois varsinaisesta ammatistani rakennuksilta. Minulla on ollut tässä sitten vielä yksi asia; minä olen kasvanut maaseudulla syrjäkylässä, metsätyömiehenä ja renkinä elättänyt itseni.  Minulla oli tavattoman hyvä tuntemus siihen ympäristööni.  Yritin kirjoittaa ne elintavat ja elinmahdollisuudet niin kuin ne todella oli, kun minä ne tunnen."

  Ja eräs mielenkiintoinen havainto minusta on syytä todeta: Iijoki-sarjasta ei kukaan ole tietääkseni tullut julkisuudessa sanomaan että Kalle valehtelee tai on keksinyt asioita omasta päästään. Itse olen ollut tilaisuudessa jossa Kallen henkilöt ovat keskustelleet tämän kanssa lähinnä äärimmäisen positiiviseen ja kunnioittavaan sävyyn. Ja huomatta  koon, että Iijoki-sarjassa on tavaton määrä henkilöitä: jo vuonna 1988 niitä laskettiin olevan hyvän matkaa toista tuhatta (ja sen jälkeen on siis ilmestynyt kahdeksan uutta osaa)!
  Tein myös Kallen kanssa vuonna 1987 haastattelun jossa keskustelimme tästä kysymyksestä. Omaelämäkerran ensimmäisissä osissa kaikki esiintyvät nimillään ja Kallen ajatuksena on, että kun hän kertoo itsestään kovimmat asiat niin muillakaan ei ole valittamista. Sodanjälkeisiin vuosiin tulee siis jo keksittyjä nimiä (nimien keksiminen ei muuten ole Kalle Päätalon parhaita puolia!). Ottaen huomioon, että Kallen tapaamat ihmiset eivät suinkaan ole mitään pulmusia ja heistä ei kovin kaunisteltuja kuvauksia anneta, niin minusta on erittäin merkittävää ja vakuuttavaa että kukaan ei ole tullut vaatimaan kunniaansa. Varsinkin kun kirjat ovat erittäin laajalle levinneitä ja tekijältä voisi siis vaatia suuriakin korvauksia. Ja vaikkapa Kallen entisellä vaimolla voisi kyllä olla syitä vaatia korvauksia kivusta ja särystä, ainakin amerikkalaisessa korvauslakimieskulttuurissa, niin rajuja juttuja Kalle hänestä kertoo (puhumattakaan siitä, että vaimo voisi vaatia osuutta Kallen myöhemmästä menestyksestä).
   Selityksiä on kaksi: joko kuvaukset ovat tosia (mutta eivät aivan niin raadollisia kuin ne voisivat olla!), myös siinä mielessä että niiden kohteet tunnistavat itsensä niistä ja myöntävät kaikki kerrotut faktat, tai sitten henkilöt ovat niin pitkälle keksittyjä että he eivät yksinkertaisesti vain ole olemassa, tai todelliset henkilöt eivät tunnista itseään fiktion takaa.
   Jälkimmäinen oletus olisi tietysti Kalle Päätaloa kohtaan äärimmäisen loukkaava enkä pidäkään sitä mahdollisena (siitäkin olisi varmasti tullut jo julkisuuteen valituksia). Nythän Kalle on kertonut kuinka hän luopui murretekstistä koska sai niin paljon huomautuksia osakseen. Eli korjauksia olisi tullut varmaan paljonkin jos henkilöt olisivat puoliksi keksittyjä.
   Mutta yhdessä suhteessa Päätalon kirjat ovat joka tapauksessa ongelmallisia. Ne sisältävät tavattomasti dialogia. Ja dialogi on niin kuin päiväkirja: sen kirjoittaminen kovin paljon ex post facto ei ole helppoa. Dialogi on melkein pakko keksiä (enitään voimme muistaa jonkun todella osuvan dialoginpätkän, mutta emme takuulla jatkuvia yksityiskohtaisia keskusteluja). Kun Kalle Päätalo keskustelee kirjassaan vaimonsa tai työtoveriensa kanssa 1940-luvulla niin voimme olla varmoja että nähäm keskustelut eivät ole autenttisia, oli kirjoittajan muisti kuinka tarkkaa tahansa. Toisin sanoen, merkittävä osa "omaelämäkerrrasta" on keksittyä, kirjailijan vapaudella luotua.
(Taas sitaatti haastattelusta 17.7.87:
JPR: "Entä itse tapahtumat, keskustelut, kuinka paljon ne perustuvat todella tapahtuneeseen?  Ts. mikä on todellisuuden suhde kirjalliseen?
KP: Vähänkin merkittävä on todella tapahtunut, mutta kaunokirjailijan esilletuomana. Replikoinnista sanoisin, että ne ovat minun luomiani, korkeintaan 5% on alunperin sanottu.  Mutta minä tiedän miten nämä ihmiset yrittäisivät asiat sanoa, jos he olisivat siinä. "

   Voimmeko silloin pitää kirjaa kokonaisuutena omaelämäkertana? Kysehän on siis kirjailijan luovasta työstä sanan varsinaisessa mielessä. Repliikit voivat toki olla "oikeita", mutta itse Kallekaan ei mene takuuseen siitä, että ne on juuri näin puhuttu. Vai voisimmeko tehdä kirjasta "tislatun" omaelämäkerran jossa  dialogit on poistettu ja jonka jälkeen kirja on ehdottoman luotettava omaelämäkerta (siinä muuten elämäkerta lyhenisi aivan valtavasti)?
   Dialogihan on mukana alusta alkaen, ajalta jolloin Kalle-poikanen ei takuulla itse voi edes muistaa henkilöiden keskustelua. Ja sitä on paljon, joka sivulla kaiken aikaa. Uskaltai  siko väittää että dialogi on vähäisempää viimeisessä osassa. Ainakin siinä on hauskasti todettu että kirjailijan muisti ei ole täydellinen: hän ei esimerkiksi muista jossain tilaisuudessa tapaamiaan kuuluisuuksia. Verrattuna siihen että rakennuksilla ei jää kovinkaan moni työkaveri mainitsematta, niin tilanne on aika lailla toinen.
  Tässä konkreettinen esimerkki dialogista, valittu aivan umpimähkään:
 
"- Ovenkarmeihin on ajettu liian matalat valssit!
- On ajettu. Ite piirrin kaksitoista milliä syvyyttä, niin kuin normit sanovat. Näissä on vain kymmenen milliä.
- Eikä näissä työn jälkikään ole läheskään virheetöntä. Jopa huonoa, Janne sanoo ja töpehti mietteisin ilmein.
- Ei ole sitä tasoa kun pitäisi olla. Näin jo Pispalassa kun alettiin tehä kuormaa, sanoin. - Harmitti niin perkeleesti, että veit pyrki silimiin.
- Kas kun otitkin vastaan! Janne sanoi,
- Ensinnäkään en ilinny olla ottamata. Ovat niissä puusepissä ne veljekset minulle hyviä tuttuja ...
...
- Natkuttaa, mutta olen kaksinkertaisessa pakkosaumassa. En enää ilikiä viijä takaisin ja mistä tosijaan tempaseisin tilalle kunnolliset läpityöt. Tuotu mikä tuotu!
- Sinähän omista ratkasuistasi päätät, Janne sanoi."
(Oman katon alle 1989, 541)

 
  Mikä tässä on todella tapahtunutta?  Kallen argumenttihan on ollut se, että hän on keksinyt dialogia joka kuului tilanteeseen, joka oli äärimmäisen todennäköistä. Ihmiset olivat varmuudella puhuneet "melkein" näin. On siis varmaa että on ollut tällainen tapaus: huonosti tehdyt ovenkarmit jotka ovat jääneet kaivelemaan. Ja on melko varmaa että Janne avasi keskustelun suurin piirtein näin (tai ehkä hän sanoi: "onpa aivan liian matalat valssit ...") . Ja että Kalle vastasi kertomalla piirustuksistaan. Mutta siitä eteenpäin en olisi aivan varma. Ehkä keskustelu oli pitempi, ehkä se oli lyhyempi. Mutta varmaa on että se on kirjailijan päästä keksitty.
   Toinen ongelmallinen kysymys on Kallen väite siitä, että hän kirjoittaa kulloinkin tapahtuneesta saman ajan näkökulmasta. Toisin sanoen, jälkiviisaus ei ole päässyt vaikut  tamaan, eikä myöskään tapahtumien tulkinta myöhempien tapahtumien näkökulmasta. Eli kuten Kalle itse tämän ilmaisee:
"... Minähän oon siellä missä minä kuvvaan niitä olosuhteita. Nythän minä jo yhtä ja toista tietäsin, vaikka mulla pohjakoulutus on kapea, mutta onhan mulla pinnallista tietoa ja elämänkokemusta sentään kertynyt, mutta olen pysynyt uskollisena tälle rehellisyydelle ja halulle kuvata asioita sellaisina kuin ne ovat olleet."
   Tämäkin on kovin ongelmallinen väite: päiväkirjat ja omaelämäkerrat eroavat toisistaan juuri siinä, että edelliset kirjoitetaan kunkin ajankohdan näkökulmasta ja jälkimmäinen jostain paljon myöhäisemmästä, ja usein hyvinkin moneen kertaan tulkitusta näkökulmasta. Että Kalle pystyisi tässä "puhdistamaan" itsensä kaikesta myöhemmän kokemuksensa painolastista on enemmän tai vähemmän kyseenalaista. Ja jos hän tätä tavoittelee, niin kyseessä on taas kerran enemmän kirjallinen luomistyö kuin mikään omaelämäkerrallinen muistelutyö.
   Tottakai elämäkerroissa on aina enemmän tai vähemmän "keksittyä" ainesta, sellaista jossa tekija on melko varma siitä että näin se oli tapahtunut tai näin hän oli ajatellut, mutta tästä ei ole eikä voi olla mitään ehdotonta varmuutta. Ehdotonta, lopullista totuutta  ei siis ole (mikä ei estä sitä tavoittelemasta!). Silti pitäisin pienen rajan sen välillä, mikä on kuvattu niin, että siinä ei ole yritetty keksiä mitään ja sitten sen välillä että tekijä ajattelee että jotenkin näin se melko varmasti olisi voinut tapahtua. Edellinen kirjoittaa omaelämä  kertaa, jälkimmäinen romaania.

Näin sanoo Kalle: "Ja lisäksi minä halusin tehdä Iijoki-sarjan niin, että tapahtumat ja ihmiset ovat tosia, vastaavat todellisuutta. Mutta tietenkin kirjailijana olen värittänyt tai pikemminkin poiminut henkilöitä ja esittänyt nämä kaunokirjailijan taidollani. Otin myös moraaliseksi oikeudekseni sen, että myös itsestäni kerron kaikki semmoset puolet, joita ei ole ollut helppo kertoa.  Otin myös oikeudekseni, että voin kasvumaisemieni ja kotikyläni ihmisistä kertoa lähimain totta. Sillä sehän on tunnettu juttu, että aina jos kehutaan ja jos on tunnettu kirjailija, että ai ai kun se on mukavata,se vettää suupieliä lähelle korvia.  Mutta autahan jos pienenkin erehdyksen, joka ei toisten mielestä ole juuri mitään, niin eikö heti ole nokka solmussa."
   Olennaista on siis projekti. Kirjoittaako tekijä rehellistä, autenttisuutta tavoittelevaa tekstiä vaiko keksiikö hän henkilöt ja tapahtumat, ehkä kuitenkin niin että ne voisivat olla tosia tai tuntuvat jopa todemmilta kuin mitä oikeasti on tapahtunutkaan. Tällä kriteerillä on enemmän kuin selvää, että Iijoki-sarja on omaelämäkerta ja sellaisena historiallisesti merkittävä dokumentti, jota ilman suomalaisen arkielämän historia olisi paljon köyhempi. Mutta samalla se on myös kaunokirjallisuutta eikä sitä voi sanoa täysiveriseksi omaelämä  kerraksi. Ei millään.
  Ja sittenhän meidän täytyy muistaa että kirjailija Päätalolla on ollut taustavoimia, ennen kaikkea Syrjät, Jaakko ja Juhani, jotka oman kirjailijatyönsä ohella ovat toimittaneet Kallen teokset (kahta 80-luvun teosta lukuunottamatta). Tällaista editointityötähän voi omaelämäkerrassa pitää hiukan ongelmallisena (varsinkin jos kyseessä on poistaminen ja esimerkiksi dialogien korjailu). Ja joka tapauksessa Syrjät eivät ole olleet haamukirjoittajia niin kuin yhdessä ja toisessa tunnetussa muistelmateoksessa. Myöhemmän tutkimuksen yksi kiintoisa tehtävä on selvittää Syrjien osuutta ja poisjätetyn materiaalin luonnetta.
(Huomaan tätä kirjoittaessani, että Päätalo-arkisto tullaan avaamaan juhlallisesti mm. Vesa Karosen todistaessa tapahtumaa 2.7.1999, eli muutaman viikon kuluttua. Eli kohta kaikki selviää ...)

   Mutta tämä on kaikki toissijaista. Mitä enemmän olen Päätaloa lukenut ja mitä enemmän tullut tietoiseksi hänen "uransa" hämmästyttävästä suoraviivaisuudesta ja kohtalon  omaisuudesta, sitä suuremmalla kunnioituksella siihen suhtaudun. On suorastaan skandaali, ettei Päätalosta ole tehty akateemikkoa (vaan pelkkä "professori"), että hän ei ole saanut huomattavinta suomalaista kirjallisuuspalkintoa, Finlandia-palkintoa! Meillä Suomessa ei osata oikein arvostaa rankkoja työsuorituksia.
 
 

Lähteet

 Paras tapa tutustua Päätalon tuotantoon ovat Päätalo-instituutin kotisivut:
www.taivalkoski.fi/paatalo-instituutti/


Alkuun
Takaisin