![]()
|
. |
Jari Jolkkonen,
Kari Kopperi, Simo Peura (toim):
Näky suomalaisesta hyvästä. Piispa Eero Huovisen
juhlakirja. WSOY 2004
Eero Huovinen liittyy
minulle nykyään erottamattomasti Aasian
hyökyaalto-katastrofiin. Hänen
rauhalliset, mutta empaattiset esiintymisensä toivat katastrofin
konkreettisesti olemassa olevaksi – toisaalta minuun vaikuttivat
syvästi hänen
rehelliset kuvauksensa siitä, miten hän pappina tunsi
itsensä melko
tarpeettomaksi ja avuttomaksi kokeneiden
avustustyöntekijöiden keskellä, kunnes
hän löysi oman paikkansa mm. lasten auttajana. Siis piispa
todella paimenena,
sanan alkuperäisessä mielessä. Olen ymmärtänyt
että tämä kokemus oli hänelle
raskas. Eero Huovisen
60-vuotisjuhlakirjassa
ihminen Eero Huovinen pilkahtelee vain harvoin. Suurin osa
kirjoittajista
kirjoittaa yleisemmistä teemoista ja kuvittelisin että Eero
Huoviselle melko
etäisistäkin kysymyksistä. Silti kokonaisuudessa on
jotain huovismaista ja
monet aiheet ovat kiinnostavia. Kirjoittajat ovat, niin kuin
takakansiteksti
toteaa, yhteiskunnan, kirkkojen, oikeuslaitoksen, median ja
liike-elämän
huipulta, Pekka Ala-Pietilä, Pekka Hallberg, Harri Holkeri, Kalevi
Kivistö,
Paavo Nikula, Jukka Paarma, Eva-Riitta
Siitonen,Vappu Taipale, Matti Vanhanen (myös
kolme yliopistollista huippunimeä
löytyy: Simo Knuuttila, Lea Pulkkinen, Aatto Prihti). Tekstit ovat
tasoltaan
vaihtelevia ja jotkut selvästikin melko muodollisia
(tämähän on juhlakirjojen
ongelma), mutta suurin osa on todella paneutunut aiheeseensa. Silti voi
kysyä,
onko otsikko täysin kohdallaan, kun johtamiskysymykset ottavat
aika ison osan
kokonaisuudesta. On myös pakko todeta,
että en ehkä ole kaikkein soveliain kirjan arvioija juuri
Diakonia-lehdessä
(mutta kun pyydettiin, en osannut kieltäytyä, varsinkin kun
kirjoittajien
joukossa oli varsin kiintoisia nimiä): kirkosta heti 18-vuotiaana
eronnut,
kaikki neljä lastani kastamattomia pakanoita, suhteeni uskontoon
lähinnä
verrattavissa Kari Enqvistin ja Esko Valtaojan näkemyksiin. Toisin sanoen kosmologia
ja evoluutio ovat osoittaneet jonkinlaisen ”älykkään
suunnittelun” (jumalan
salanimi kvasitieteellisessä evoluutiokritiikissä)
mahdottomuuden ja melko suurella
todennäköisyydellä antaneet selityksen elämän
synnylle. Se, että kantilaisessa
mielessä ”uskolle pitää jättää tilaa” on
nähdäkseni tarpeetonta: tiede tulee
vähitellen antamaan järjellisiä selityksiä
useimmille tällä hetkellä vielä
selittämättömille asioille. Usko ja luottamus ovat
minulle ihmissuhdekysymyksiä
ja itse asiassa juuri suomalaisen hyvän keskeisiä ainesosia.
Se että voi uskoa
siihen mitä aivan tuntematonkin kanssaihminen minulle kertoo, ja
luottaa siihen
että hän on toiminut ja tulee toimimaan sanomansa mukaan on
minulle suomalaisen
yhteiskunnan keskeinen etu, jota valitettavasti erilaiset tiedon
suhteellisuutta ja epäluottamusta korostavat teoriat nakertavat.
Rehellisyys,
luotettavuus, avoimuus, toisten huomioon ottaminen ovat suomalaisen
yhteiskunnan ja kulttuurin kaikkein keskeisimpiä hyviä. Siis
aivan arkinen usko
ja luottamus kanssaihmisiin on suomalainen hyvä par excellence. Nämä tulevat
myös esiin
”Näky suomalaisesta hyvästä” kirjassa, mutta voisivat
korostua vahvemminkin. Varsinkin
kun se kuva, minkä itse Eero Huovisesta olen saanut vuodenvaihteen
haastattelujen jälkeen on, että juuri nämä asiat
ovat hänen vahvoja puoliaan. Uskonnot ovat
inhimillinen universaali: kaikissa ihmisyhteiskunnissa on jonkinlaisia
uskontoja. On siis luontevaa olettaa, että uskonto on syntynyt
evoluution myötä,
inhimillisenä ominaisuutena. Evoluutiotutkijat pohtivat
lähinnä sitä, onko kysymyksessä
suoranainen adaptaatio, sopeuma (joka on siis parantanut ihmisen
lisääntymismenestystä) vai jonkun muun sopeuman
sivutuote. Edellisessä
tapauksessa selitys uskonnon synnylle olisi se, että uskonnolla on
ryhmän
kannalta suoraan positiivisia vaikutuksia: yhteiset uskomukset
lisäävät
positiivisia tuntemuksia, yhteisyyttä, yksilöiden
menestystä ja
lisääntymistä. Jälkimmäisessä
tapauksessa taas uskonnon synty liittyy erilaisiin inhimillisiin
ominaisuuksiin, joista ihmiselle on eloonjäämisen ja
lisääntymisen kannalta
hyötyä, esimerkiksi kuolemanpelko, olentojen havaitseminen
ns. tyhjästä (esim.
pilven näkemisestä muuna kuin pilvenä on monesti
hyötyä vaaran ennakoinnin
kannalta, kun pystyy hyvin pienestä merkistä muodostamaan
kokonaiskuvan),
taipumus erottaa omat ja vieraat, luottamus ja epäluottamus jne.
Itse
kallistuisin jälkimmäiselle kannalle: jokaisella
ihmisellä on ominaisuuksia,
jotka tekevät hänet alttiiksi uskonnollisille kokemuksille.
Kun lukee kirjaa
jossa keskeisenä teemana on usko ja kirkon merkitys
yhteiskunnassa, niin
tällaiset kysymyksenasettelut ovat myös kiintoisia. Loppujen
lopuksi
varsinaisesta uskosta ei kirjassa kylläkään paljoa
jälkiä näy. Tämä on hyvin
kulttuurista uskoa. Haluaisin myös
kommentoida tätä suuriin ikäluokkiin liittyvää
ongelmaa eli
juhlakirja-inflaatiota. Itse olen tähän menneessä
kirjoittanut kohtuullisen
moneen juhlakirjaan, ja onnitellut moninkertaista
määrää juhlittavia. Kuitenkin
todellinen vyöry on vasta tulossa: Eero Huovinen ei edes
vielä kuulu
varsinaisesti suuriin ikäluokkiin, joiden alku on
täsmällisesti määritelty vasta
elokuuhun 1945. Kohta hukumme
juhlakirjoihin, ellei jotain vaihtoehtoja keksitä (siis on
odotettavissa
todellinen juhlakirjojen hyökyaalto jos tällainen makaaberi
vertaus sallitaan).
Todellisuudessa käy kai niin, että juhlakirjojen tilalle
tulee jotain muita
vaihtoehtoja. Silti tämä on mielenkiintoinen ilmiö:
samoin kuin väitöskirjat
ovat arkipäiväistyneet, niin on myös ennen harvinaisista
juhlakirjoista tullut
kovin tavanomaisia. Todella hyviä juhlakirjoja alkaa olla
harvassa, jo siitäkin
syystä, että samat kirjoittajat ovat mukana yhä
useammissa kirjoissa. Kun kirjoittajia on 27,
kaikkia ei voi mainita. Aloitan Kalevi
Kivistöstä. Hän kirjoittaa havainnollisesti ja
erittäin selkeästi ”humanitaarisesta
imperatiivista” esimerkkinään Punaisen ristin
auttamistyö maailmalla. Artikkeli
on myös äärimmäisen ajankohtainen, sillä
Aasian hyökyaaltokatastrofissa
saavutettiin taas uusi yksittäisen kohteen keräysennätys
(Kivistö mainitsee
että edellinen tapahtui Kosovon kriisin yhteydessä, josta
media kertoi
laajasti, niin kuin nyt tsunamin jälkiseurauksista).
Miksi ihmiset ovat niin herkkiä auttamaan
joissakin tapauksissa mutta eivät toisissa? Kivistön
esimerkkeinä ovat erilaiset Afrikan
katastrofit, joiden yhteydessä ihmisten auttamishalu ei
herää yhtään niin
herkästi. Kivistö kehittelee lopuksi yleisiä
toimintasääntöjä, joihin
tutustuminen olisi ollut hyödyksi Aasian katastrofissakin. Mutta onko
sittenkään
kyseessä auttamisen tai humanitaarinen imperatiivi?
Tällähän viitataan siihen
Kantilta peräisin olevaan ajatukseen että olisi olemassa
tiettyjä moraalisia
valintoja joilla ei ole eikä saa olla muuta kuin puhtaasti
moraalisia
perusteita. Jos autan saadakseni hyvän mielen tai koska toivon
että autettavat vuorostaan
auttaisivat minua, en auta puhtaasti. Jos autan, koska tiedän
että minun pitää
auttaa, noudatan imperatiivia (filosofit voivat tästä
saivarrella pari sataa
sivua). Onko siis tällainen auttaminen ”parempaa” kuin se
auttaminen jota
ihmiset yleensä harjoittavat ja josta Kivistökin puhuu?
Vastaus on ei. Filosofien ongelma on se,
että kun filosofia
syntyi, niin se saattoi vapaasti pohtia kaikkia ongelmia, koska
millekään ei
ollut selvää vastausta. Nykyään tilanne on toinen.
Filosofeilla on toki edelleen
erittäin paljon ongelmia, joita he voisivat vapaasti pohtia, mutta
esimerkiksi
auttamisen imperatiivi ei ole sellainen.
Auttamisella on nimittäin hyvin selkeät
inhimilliset lainalaisuudet ja
muun muassa sille, miksi olemme valmiimpia auttamaan tsunamin uhreja
kuin
Afrikan lapsia, on olemassa hyvin selvät syyt. Evoluutiossa
auttaminen on
alkanut lähisukulaisten ja pienyhteisön auttamisen
yhteistyöstä. Mutta
ihmiselle on myös hyödyllistä auttaa ketä tahansa,
sillä edellytyksellä että
tämä on vuorostaan valmis auttamaan auttajaansa.
Tämä on kuuluisa ”Tit for tat”,
maksa samalla mitalla - periaate: auta aina kaikkia
ensimmäisellä kerralla,
mutta jos et saa vastavuoroisesti apua niin lopeta auttaminen.
Maailmanlaajuisesti tit for tat tarkoittaa, että voimme olla
kaikki melko
varmoja siitä, että meitä autettaisiin jos joutuisimme
samaan tilanteeseen kuin
ne joita olemme valmiimpia auttamaan. Tämä ei ole suinkaan,
niin kuin filosofit
yleisesti ajattelevat, moraalista korruptiota, vaan mitä puhtainta
universaalia
inhimillisyyttä. Kivistön hahmottamat
humanitaarisen auttamisen periaatteet ovat aivan toista maata. Ne
nojautuvat
ennen kaikkea sille ajatukselle, että Punaisen Ristin kaltainen
organisaatio
joka haluaa auttaa kaikkia kaikkialla tekemättä eroa,
uskonnon, rodun tai
kansallisuuden välillä, ei voi toimia ihmisten evolutiivisten
auttamisperiaatteiden mukaisesti. Sen täytyy päinvastoin
kyetä vakuuttamaan
kaikki siitä että näin ei tule tapahtumaan. Jos se
epäonnistuu, niin se ei voi
toimia. Tässä näkisin vähän myös
hyvän piispan dilemman: juuri se että piispa
on valmis auttamaan ketä tahansa, tekee hänestä
silmissämme hyvän: jos hän
olisi valmis auttamaan vain oman uskontokuntaansa kuuluvaa tai vain
omilla
ehdoillaan, niin emme pitäisi häntä ollenkaan
hyvänä ihmisenä, suorastaan
päinvastoin. Suuresti arvostamani Simo
Knuuttila kirjoittaa myös auttamisesta ja altruismista
lähtökohtanaan Senecan
melko paradoksaalinen hyvien tekojen kirjanpito, joka ei
ymmärtääkseni
paljoakaan (käytännössä) eroa kantilaisesta
kategorisesta imperatiivista. Siis
auttaminen on todella hyvää vain jos se ei edellytä
vastapalvelusta. Tai
Senecan näkemyksen mukaan jos se edellyttää vain
ystävyyden ketjua. Kuten
edellä on väitetty, altruistinen auttaminen on kuitenkin
keskeinen sopeuma, jonka
avulla ihmiset (ja monet eläinlajit) parantavat
eloonjäämisedellytyksiään. Tämä
ajatus on kovin vieras filosofeille. Kiinnostavampi sen sijaan on
Knuuttilan
huomautus että pohjoismaisen hyvinvointivaltion idea
näyttäisi olevan sukua
spinozalaiselle ajatukselle köyhyyskysymyksen erottamisesta
ystävyydestä ja
ystävällisyydestä. Minä en pitäisi
tätä vaikutussuhdetta niinkään mahdottomana:
kyseessä on varsin järkevä ajatus ja on aivan
selvää, että köyhyyden
poistaminen Pohjoismaissa ei ole rakentunut ystävällisyyden
ja jalomielisyyden
varaan. Kirkon diakoniatoiminta
on sen sijaan altruistista auttamistoimintaa. Siinä autetaan
ketä tahansa
hädänalaista (tästä on juuri ilmestynyt
mielenkiintoinen teos nimeltään
Altruismi). Antti Lemmetyinen kertookin kiinnostavasti, miten
diakoniatoimintaan on kohdistunut voimakasta kritiikkiä viime
vuosina,
erityisesti niin sanottuihin ruokapankkeihin. Kritiikki kohdistui
siihen, että
diakoniatoiminnalla päästettiin hyvinvointivaltio
pälkähästä: kun Iiro Viinanen
ja kumppanit olivat saaneet aikaan ”laihemman ja pahemman”
hyvinvointivaltion
ja samalla synnyttäneet tarpeen antaa ihmisille ruokaa ilman sen
enempiä
kysymyksiä, niin diakoniatoiminta siis poisti tarpeen korjata
hyvinvointivaltion puutteet. Kuitenkin osittain diakonian tarve liittyi
myös
siihen, että oli ihmisiä, jotka eivät halunneet alistua
sosiaalityön alentavaan
ja naurettavan tarkkaan tulojen ja menojen syynäämiseen.
Tässä suhteessa
etuuksien parantaminen ei olisi vaikuttanut ruokapankkien tarpeeseen.
Toisin sanoen,
diakonia on olemassa myös hyvinvointivaltion kitkapaikkojen
lieventämiseksi. Toki
se merkitsee myös kritiikkiä juuri hyvinvointivaltion
jäykkyyttä ja järjetöntä
pikkutarkkuutta vastaan. Jokaisen, joka on tutustunut toimeentulotukea
koskeviin sääntöihin, on pakko myöntää,
että hyvinvointivaltiossa on vikaa.
Toisaalta toimeentulotuen hakeminen on todella tehty niin
ikäväksi, että sen
hakeminen merkitsee jo aikamoista oman ihmisarvon
mitätöimisen hyväksymistä. Timo Totron artikkeli
”Kyllin hyvä johtaja”, jossa hahmotellaan kleinilainen
psykoanalyyttinen
käsitys johtajuudesta on aikamoista modernia
konsulttihömppää. Se on myös hyvä
osoitus siitä miten jo sinänsä ongelmallisia
psykoanalyyttisia näkemyksiä ei
pitäisi soveltaa. Hieman yksinkertaistaen Totro ottaa täysin
vakavasti Melanie
Kleinin uskomukset lapsen ja äidin ristiriitaisesta suhteesta
minkä jälkeen hän
siirtää ne lähes yksi yhteen
työyhteisöön. Kuitenkaan ongelmana
jälkimmäisessä
tapauksessa ei ole lapsesta asti muodostunut kieroutunut suhde, jossa
elämä
jakautuu hyviin ja pahoihin voimiin. Muutenkin Totron tulkinnat ovat
hämmentävän suoraviivaista psykokäsitteiden avulla
”selittämistä” , jossa nämä
käsitteet eivät nähdäkseni tuo mitään
uutta itse ilmiöihin. Artikkeli
päättyykin johdonmukaisesti fraktaalien ja kompleksiteetin,
geenisysteemien ja
synapsien kaoottiseen kaaokseen. Matti Vanhasen täytyy tuntea
tiettyä
hämmennystä havaitessaan että hänen Koskela ja
Rokka johtamispohdiskelunsa on
pistetty suoraan Totron leijailevien johtajuusnäkemysten
jälkeen. Kontrasti on
häkellyttävä. Lea Pulkkinen tarjoaa
aikamoisia madonlukuja nyky-yhteiskunnan lapsuudesta.
Lapsia uhkaavat erilaiset vaarat ja
uudenlaiset avuttomuudet: ei ole omaatuntoa, ei ole kykyä arvioida
miten
pukeutua, ei haluta auttaa, ahdistus ja epävarmuus omasta
identiteetistä
lisääntyy. Pulkkisella on
väitteisiinsä
aineistoa, mm. hienoja seurantatutkimuksia. Silti aika paljon
hänen
näkemyksistään perustuu enemmänkin
käytännön havaintoihin nykyelämästä. Toisaalta Pulkkisen kuvaamat riskitekijät
ovat kuitenkin melko pieniä riskejä. Kyberseksi tai
interaktiiviset
seksipalvelut, pornografia, katukuvan erotisoituminen,
väkivaltaiset pelit,
ovat nähdäkseni kuitenkin melko marginaalisia nuoriso- ja
erityisesti lapsiongelmia.
Työttömyyteen, slummiutumiseen, alkoholin halpenemiseen,
huumeiden leviämiseen
ja koulunkäynnin kokonaan lopettamiseen verrattuna nämä
ovat aika pieniä
kysymyksiä. Suomessa tulee olemaan melko suuri kokonaan
yhteiskunnasta
pudonneiden nuorten joukko. Heihin eivät koulun pukeutumisohjeet
tai
rippikoulun aikaistaminen pure. Lopuksi haluan mainita Pekka
Hallbergin katsauksen oikeusvaltion perusteisiin. Se on vankkaa
tekstiä, jonka
perustana on kirjoittajan väitöskirja aiheesta. Hallberg
aloittaa komealla
Huovis-sitaatilla: ”jos oikeuden ja kohtuuden sijasta
päähuomio keskittyy
kirjaimelliseen säädösuskollisuuteen, oikeus ja
todellisuus saattavat irrota
toisistaan. Kirjain alkaa hallita, oikeus ja todellisuus unohtuvat”
Mielessäni
on parikin tuoretta tapausta, joissa juuri näin huonosti on
päässyt käymään. Mutta
periaate on silti ehdottomasti
toistamisen arvoinen. Meikäläisellä
oikeusjärjestelmällä on se kummallinen
ominaisuus, että lait eivät sittenkään ole
samanlaisia: jotkut lait on
tarkoitettu noudatettaviksi ja jotkut eivät. Perustuslain tueksi
on nyttemmin
jopa annettu säädös jonka mukaan tuomioistuimien tulee
ottaa huomioon
perustuslaki, jos laki on sen kanssa ristiriidassa. Vaikkapa nykyisen
perustuslain 9 pykälä on niin muotoiltu, että se olisi
asetettava etusijalle
pohdittaessa vaikkapa työttömän
peruspäivärahan nykyistä tasoa, joka on alle
toimeentulominiminä
pidettävän toimeentulotuen. Mutta ei taida olla toivoa
siitä, että asia
perustuslain avulla korjaantuisi. Monissa kirjoituksissa
esitetään erilaisia toivomuksia kirkon suhteen. Minäkin
esitän yhden: kirkko
voisi iskeä nyrkkiä pöytään tämän
kaltaisissa isoissa asioissa joissa
suomalainen laillisuusvalvonta ei toimi. Ainakin silloin kun kyse on
eettisesti
ja inhimillisesti keskeisistä asioista. J P Roos
Alkuun |