Kotisivulle

Homepage

Curriculum Vitae

Research

Teaching

Exam results

Publications

Unpublished texts
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

.



 

J P Roos

Tietoa älykkyyskeskusteluun.

Kommentti Aikalaisen älykkyysteemanumeroon 11.2008

 (lyhennetty versio ilmestyy Aikalaisen numerossa 12.2008)

 

Tampereen yliopiston tiedelehden Aikalaisen voisi edellyttää vähintääkin käyttävän yliopiston tarjoamaa parasta asiantuntemusta hyväkseen kun siinä arvioidaan yliopiston oman emerituksen kirjaa. Googlasin Sami Simolan ja kävi ilmi että hän on yleisen kirjallisuustieteen tohtoriopiskelija (haaveilee pääsystä Hesarin kulttuuritoimittajaksi), joka ei arvionsa perusteella ymmärrä paljoakaan siitä mistä Tatu Vanhanen tai minä kirjoitamme. Hän on siis ottanut itselleen vähän liian ison suupalan. Hänen arvioonsa ei tarvitse tuhlata vaivaa: todettakoon vain että hänen kannattaisi ensin opiskella hieman peruskäsitteitä ja tilastollista analyysiä, sekä opetella erottamaan uskonnollisen väittelyn tieteellisestä. Niin, ja minä en koskaan ole ollut konstruktionisti, mutta sen sijaan kyllä suhtautunut normaalisosiologin tavoin sosiobiologiaan.

 

 

Petri Ylikoski on toisen kaliiberin kriitikko. En ole julkisesti keskustellut hänen kanssaan, mutta hän on päässyt esittämään erilaisia harhaanjohtavia väitteitä nimettömänä refereenä (vrt. Raatikais-keskustelu). Tällä kertaa hän arvioi minua Aikalaisessa, mutta uskaltautuu alueelle, josta ei tiedä kovinkaan paljoa eli juuri älykkyystutkimukseen. Hänen argumenttinsa ovat yllättävän heppoisia. Ja osittain ne osoittavat juuri sitä, mistä hän syyttää minua, eli huonoa evoluutioteorian ymmärrystä. Itse olen jonkin verran tutustunut Ylikosken julkisiin kirjoituksiin ja hänen tulossa olevan evoluutioteoreettisen kirjansa käsikirjoitukseen ja keskustellutkin hänen kanssaan, joten voin ilman muuta todeta, että Ylikoski on teknisesti perehtynyt evoluutioteoriaan ja osaa sen suomenkielisen terminologian paljon paremmin kuin minä. Hän suhtautuu myös positiivisesti biologian ja yhteiskuntatieteiden välisten yhteyksien vahvistamiseen. Tämä on hieno juttu. Mutta Ylikosken ongelma on – päin vastoin kuin sosiologeilla – että hän haluaa saivarrella ja osoittaa ylivertaista tietämystään. En oikein ymmärrä sitä miksi Ylikoski on vaivautunut kirjoittamaan kokonaisen kirjan aiheesta, josta hän ei halua, että yhteiskuntatieteilijät kiinnostuvat.

 

Ylikosken väitteistä:

 

Toisin kuin Ylikoski väittää, älykkyyskeskustelu ON sekä tabu että äärimmäisen arka aihe. Kun kirjoitin myönteisen arvion Lynnin ja Vanhasen kirjasta Sosiologia-lehteen, niin sain paitsi suoraa, aivan mahdotonta palautetta (esim. Vesa Puuronen) myös sellaista keskustelua verkossa, joka oli hiuksia nostattavaa ja sotki kaikki puurot ja vellit.  Minua syytettiin aivan mielikuvituksellisista asioista, kuten vaikkapa adoptoitujen lasten syyllistämisestä. Tieteenfilosofina Ylikoski olisi hyvin voinut puuttua tähän keskusteluun! Tietysti on niin, että jos ”älykkyystutkija” pyrkii kumoamaan tähänastisen ÄO-tutkimuksen keskeiset saavutukset: yleisälykkyyden, väestöryhmien älykkyyserot, älykkyyden periytyvyyden, kasvatuksen vähäisen vaikutuksen, niin silloin hänelle ei tule mitään ongelmia.

 

 Älykkyyden perinnöllisyys tarkoittaa Ylikosken mukaan, että se ei ole evoluutioteoreettisesti selitettävissä, koska luonnonvalinta karsii juuri perinnöllistä vaihtelua. Tämä on huolimaton yksinkertaistus: on totta että esimerkiksi ihmisellä on yleensä kymmenen sormea ja vaihtelu on vähäistä, mutta ominaisuuksissa joihin kohdistuu vaikkapa seksuaalivalintaa, eroja muodostuu ja ne säilyvät, vieläpä niin että erot voivat olla huomattavia. Ja luonnonvalinnallakin on iso määrä vaihtoehtoja, joista vaihtelun karsinta on vain yksi. Älykkys on ominaisuus johon kohdistuu paitsi luonnonvalintaa myös seksuaalista valintaa. Tässäkin on taas tabueroja: kukaan ei kiistä että vaikkapa musikaalisuudessa (joka on perinnöllistä) on isoja eroja ja että musikaalisuudella on vaikutusta, mutta älykkyydestä puhuttaessa tilanne on toinen.

 

Seksuaalivalinnan lisäksi Ylikoski on myös sokea, niin kuin eräissä aikaisemmissa keskusteluissamme, ympäristön moninaiselle vaikutukselle luonnonvalinnan prosessissa. Homo sapiens sapiensin keskeinen lajiominaisuus on ylivertainen älykkyys eli kyky sopeutua erilaisiin ympäristöihin. Älykkyyden nykyinen tiedeyhteisön käyttämä määritelmä on, että se on kykyä oppia nopeasti ja ratkaista monimutkaisia, (ratkaisijalle) ennestään tuntemattomia ongelmia. Nämä ongelmat voivat olla hyvin erilaisia, mutta ne liittyvät usein ympäristön muutoksiin.  Eri homo-lajien älykkyyden evoluutio on tapahtunut miljoonien vuosien aikana ja se on ollut sopeutumista erilaisiin, monimutkaistuviin ympäristöihin. Käyttäytymiseltään moderni ihminen on taas noin 100 000 vuotta vanha. Tänä aikana älykkyyden evoluutio on ollut vähäisempää mutta sitä on tapahtunut. Aivomme kehittyvät edelleen, mikä vaikuttaa älykkyyteen. Älykkyyserot ovat syntyneet siis paitsi seksuaalivalinnan niin myös ympäristöerojen vaikutuksesta. Älykkyys itsessään on normaalijakautunut, eli valtava enemmistö ihmisistä on käytännössä suurin piirtein yhtä älykkäitä. Älykkyyden poikkeamilla varsinkin korkeamman älykkyyden suuntaan on ollut ja on iso merkitys ihmiskunnan kehityksessä. Yksilöistä lasketun keskiarvon merkitys yhteisölle on seuraava: jo viiden pisteen keskiarvoero merkitsee että huippuälykkäitä on korkeamman keskiarvon ryhmässä dramaattisesti enemmän. Kaikki puhe huippuyliopistoista, huippututkimuksesta jne on olennaisesti puhetta valikoitujen huippuälykkäiden ihmisten muodostamista ryhmistä, jotka tuottavat merkittävää tietoa. Juuri siksi on niin omituista että yliopistoissa älykkyys on tabu, ja Ylikoskenkin täytyy nähdä paljon (turhaa) vaivaa älykkyyden vähättelemiseksi. Älykkyys on takuulla merkittävä selittäjä, jota vain ei uskalleta käyttää (tai puhua siitä oikealla nimellä).

 

Mainittakoon että Markus Jokela on jo kauan sitten – älykkäänä tutkijana – ymmärtänyt että hänen esimerkkinsä kymmenvuotiaiden lasten pituuden ja älykkyyden suhteesta oli pahasti harhaanjohtava. Jokainen tutkija tietää että kausaalisia väitteitä ei voi esittää pelkästään korrelaatioiden perusteella. Mutta toisaalta hän tietää että irrelevantit yhteydet voi poistaa muilla perusteilla, esimerkiksi katsomalla löytyykö lasten keskipituudelle jotain muuta selitystä, joka tekee yhteyden ymmärrettäväksi. Ja sellainenhan löytyy. Sinänsä pituus on kiinnostava esimerkki: se on ”moraalisesti” neutraali, se jakautuu normaalisti, kansojen väliset pituuserot ovat huomattavat, siihen vaikuttavat sekä ympäristö että geenit, ja taloudellinen kehitys vaikuttaa vahvasti kausaalisesti pituuteen, paremman ruokavalion yms. kautta. Toisaalta tiedetään myös, että pituudella on selvä menestymisefekti: pitempiä arvostetaan, mutta pätkätkin saattavat pärjätä hyvin. Lyhyet poliitikot mielellään pyrkivät piilottamaan lyhyytensä. Kukaan ei kuitenkaan ajattele että pituudella ja kyvykkyydellä olisi jokin suora yhteys.

 

Sitten Ylikosken toiseen ”painavaan” vastaväitteeseen: että ihmisluonnon käsitettä ei saa käyttää kevyesti koska siihen sotkeutuu niin paljon arvottavia merkityksiä. Älykkyyskeskustelun ongelmahan on se, että lukemattomat tutkijat tekevät saman kuin Ylikoski: sotkevat arvot ja tosiasiat silloin kuin ne pitäisi ja ne voidaan erottaa toisistaan. Se että on kiinnostunut älykkyydestä, ei tarkoita että on rasisti ja vastustaa demokratiaa ja ihmisoikeuksia. Jotkut epäilemättä tulkitsevat älykkyystutkimuksen tuloksia näinkin, mutta esimerkiksi ne jotka haluavat väittää älykkyystutkimuksen osoittavan länsimaisen, valkoisen rodun ylemmyyden, ovat pettyneet, koska korkeimmat älykkyyskeskiarvot löytyvät aivan muualta kuin vaikkapa Saksasta (Kiina, Taiwan, Singapore, Japani).  Älykkyydellä on myös selkeä yhteys vaikkapa terveyteen, niin että älykkyydestä on kyllä suurta hyötyä ihmiselle monissa suhteissa. Linda Gottfredson on jopa esittänyt kiintoisan hypoteesin, että älykkyyden kehitys perustuu älykkäiden parempaan kykyyn välttää onnettomuuksia (tämäkin on muuten esitetty tunnetussa alan refereelehdessä, jota Ylikoski ei tunne). Itse olen sitä mieltä, että on hyvä kun ihmisluonto on päästetty pannasta, johon se on ollut tuomittuna jo 50 vuotta. Tässä suhteessa evoluutiopsykologian merkitys on ollut huomattava.

 

Kolmas Ylikosken kohta on se, että ei saisi esittää (edes) hypoteeseja julkisuudessa ennen kuin tiedeyhteisö on käynyt niistä keskustelua. Tässä Ylikoski osoittaa pahiten tietämättömyytensä. Evoluutio ihmistieteissä on aihe josta on olemassa paljon tieteellisiä lehtiä, paljon tieteellistä keskustelua, erittäin elinvoimainen ja laadukas tiedeyhteisö. Ylikoski voisi kertoa, missä on esitetty popularisoituja tutkimustuloksia ilman että tämä yhteisö olisi ensin käsitellyt niitä. Itse asiassa epäilen että Ylikoski ei yksinkertaisesti tunne tätä taustakeskustelua.  

 

Hän tuntee vain sen yhteiskuntatieteilijöiden ja tieteenfilosofien oman tiedeyhteisön joka sulkee silmänsä ja korvansa evoluutioteorialta ja uskoo voivansa esittää järjettömiä väitteitä älykkyydestä, evoluutiosta ym. puhtaan tietämättömyyden pohjalta, niin kuin Simola. Tämän tiedeyhteisön piirissä ei evoluutioteoreettinen keskustelu ole ollut kovin tarkoituksenmukaista tai hyödyllistä. Tilanne on kuitenkin ilahduttavasti muuttumassa, ja on valitettavaa että Ylikoski yrittää tässä kääntää kehityksen pyörää taaksepäin, esittämällä vastaväitteitä, jotka tietämättömien sosiologien silmissä tuottavat johtopäätöksen: evoluutioteoriasta ei ole sosiologian apuvälineeksi. Sama koskee älykkyystutkimusta, jolla silläkin on hyvin elinvoimainen tieteellinen yhteisö, joka on paljon pätevämpi arvioimaan tutkimustuloksia kuin Ylikoski.

 

En ryhdy tässä puolustamaan Tatu Vanhasta, vaikka Ylikoski esittää hänen suhteensa aivan vääriä väitteitä.Vanhanen on kyllä vertailevan älykkyystutkijayhteisön keskeisiä tekijöitä maailmassa ja hänet varmasti muistetaan pitempään kuin poikansa. On totta, että Vanhasen panos evoluutioteorian hyödyntämisessä on vähäisempi kuin älykkyystutkimuksessa, mutta varmasti isompi kuin Ylikosken koskaan tulee olemaan.

 

Ymmärrän asian niin että Aikalainen on jonkinlainen Tampereen yliopiston tutkimusta laajemmalle yleisölle esittelevä lehti. Tässä tapauksessa numeron teema on mielestäni ollut pahasti harhaanjohtava. Eritoten kun ajattelee Ylikosken puheita siitä mitä ”suurelle yleisölle” saa ja ei saa esittää, niin sanoisin että ”suurelle yleisölle” on annettu aukeaman verran harhaanjohtavaa ja pinnallista tietoa. Tässä lopuksi esitän muutaman kiintoisan lähteen joista käy ilmi – paitsi se että on olemassa oikea tiedeyhteisö joka käy tätä keskustelua – miten pahasti Ylikoski on iskenyt kirveensä kiveen.

 

Seksuaalivalinta:  suosittelen Geoffrey Millerin kirjaa Mating Mind, jossa esitetään  seksuaalivalinnan perusperiaatteet ja mm. älykkyyden seksuaalivalintaan perustuva evolutiohypoteesi

Älykkyys:  suosittelen luettavaksi omaa arvosteluani Lynnin ja Vanhasen kirjasta Sosiologia-lehdessä sekä Linda S. Gottfredssonin mainioita artikkeleita: Gottfredson, L. S. (2007). Innovation, fatal accidents, and the evolution of general intelligence. In M. J. Roberts (Ed.), Integrating the mind: Domain general versus domain specific processes in higher cognition (pp. 387-425). Psychology Press.

2007  jossa esitetään älykkyyden evoluutio onnettomuuksien kautta-hypoteesi. Jälkimmäisella on se etu puhtaaseen seksuaalivalintahypoteesiin, että se selittää miten älykkyyden evoluutio on alkanut

Toisessa artikkelissa Gottfredsson esittää taas kuinka älykkyys selittää kiistattomasti terveyttä ja pitkäikäisyyttä (Linda S.Gottfredson- Ian Dreary: Intelligence predicts health and longevity, but why? Current directions in Psychological science, 2004, Vol 13:1): Gottfredsonin julkaisut löytyvät pääasiassa hänen kotisivuiltaan)

Kannattaa myös tutustua allekirjoittaneen kotisivuihin (www.jproos.fi) missä osoitan kuinka Panu Raatikaisen evoluutiopsykologiakritiikki (sekä Ylikosken sitä puolustava refereelausunto) osoittavat perustavan laatuista tietämättömyyttä evoluutioteoriasta ja sen soveltamisesta ihmisyhteisöihin.

Ja lopuksi suosittelen tutustumista Heiner Rindermannin artikkeliin European Journal of Personality-lehdessä (21(2007):667-706) jossa osoitetaan että PISA-aineistot ovat lähes täydellisessä korrelaatiossa samoja maita koskevien älykkyystutkimusten kanssa. Koska ko. tutkimukset ovat taatusti toisistaan riippumattomia, niin nämä korrelaatiot ovat erittäin kiinnostavia. Seuraava kysymys kuuluukin: kumpi mahtaa olla kumman selittäjä: 15-vuotiaiden PISA-mitatut koulussa opitut taidot vaiko saman maan väestön älykkyys (joka siis määritellään mm. kyvyksi oppia uusia asioita).

 

Viitteet:

 

Gottfredson, L. S. (2007). Innovation, fatal accidents, and the evolution of general intelligence. In M. J. Roberts (Ed.), Integrating the mind: Domain general versus domain specific processes in higher cognition (pp. 387-425). Psychology Press.

 

Linda S.Gottfredson- Ian Dreary: Intelligence predicts health and longevity, but why? Current directions in Psychological science, 2004, Vol 13:1

Geoffrey Miller (2000): The Mating mind: How sexual selection shaped the Evolution of Human Nature. Doubleday

Heiner Rindermann(2007): The g-Factor of International Cognitive Ability

Comparisons: The Homogeneity of Results in PISA,TIMSS, PIRLS and IQ-Tests Across Nations, European Journal of Personality, 21: 667-706

J P Roos: Lynn-Vanhanen: IQ and Human development, Sosiologia 3.2007, 233-239

J P Roos: Evoluutiopsykologia ja Panu Raatikainen (www.jproos.fi)