Aiheen valinta ja sen rajaaminen
Paluu etusivulle
Sisällys
Aiheen valinta
Aikaisempi tutkimus
Aiheen rajaaminen
Aiheen valinta
Tutkimusaiheen valinta on luonnollisesti ehdoton edellytys
tutkimusprosessin aloittamiselle. Aiheen valinta ja etenkin sen
rajaaminen ovat usein varsinkin aloitteleville tutkijoille paljon
vaikeampia tehtäviä kuin mitä etukäteen ajatellaan,
ja monella tutkijalla on vielä raportin kirjoittamisen
jälkeenkin vaikeuksia sanoa lyhyesti, selkeästi ja
yksiselitteisesti, mikä se tutkimuksen aihe oikein on.
Kääntäen, hyvät tutkijat ovat usein nimenomaan
hyvien aiheiden keksijöitä, minkä lisäksi
heillä on taito rajata tutkimuksen aihe toteutettavissa olevaksi
tutkimusongelmaksi ja operationalisoida tutkimusongelma hyviksi
tutkimuskysymyksiksi. Hyvän tutkimusaiheen löytäminen
vaatii yhtäältä mielikuvitusta, joka auttaa
näkemään vaihtoehtoja, että kriittistä
asennoitumista, joka auttaa karsimaan kaikista vaihtoehdoista huonot,
epätieteelliset ja toteuttamiskelvottomat pois. Yksikään
aihe ei koskaan ole
itsestäänselvä, vaan se täytyy, kuten kaikki muukin
tieteellisessä toiminnassa, perustella.
Yhteiskuntatieteellisessä tutkimuksessa voidaan ajatella,
että aiheen valintaan ja sen oikeutukseen tutkimuskohteena
vaikuttaa kolme päätekijää:
- Oma kiinnostus: ei ole mitään järkeä
alkaa tehdä tutkimusta aiheesta, joka ei kiinnosta lainkaan.
- Toisaalta täytyy myös varoa liiallisen kiinnostuksen
riskejä. Monen tutkijan työn arvoa laskee tarpeettoman
intohimoinen suhtautuminen aiheeseen, joka saattaa haitata esimerkiksi
laajemman kontekstin havaitsemista, muuhun kirjallisuuteen tutustumista
tai vaihtoehtoisten lähestymistapojen hyväksymistä tai
pahimmillaan jopa vinouttaa tutkimuksen tuloksia ja niiden tulkintaa.
- Yhteiskunnallinen merkitys ja ajankohtaisuus: tutkimuksen tai
tutkielman aihe voi syntyä esimerkiksi jostain ajankohtaisesta
poliittisesta, hallinnollisesta tai laajemmin yhteiskunnallisesta
tilanteesta tai toimintatarpeesta.
- Tieteen sisäinen perustelu: tutkimuksen aihe voi syntyä
esimerkiksi havaitusta puutteesta tai ongelmasta tieteellisessä
kirjallisuudessa.
Hyvä aihe yhdistää kaikki nämä tekijät ja
tutkijan on hyvä tiedostaa, minkä niistä perustelemiseen
hänen kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. Onko
esimerkiksi lukijat vakuutettava teoreettisen dilemman yleisestä
merkityksestä vai - kuten opinnäytteissä usein on asian
laita - osoitettava, että tietty tutkimusaihe ja tutkimusongelma
on myös teoreettisesti relevantti. Metodpraktikan-teoksen
tekijät (Esaiasson ym. 2003, 30-32) antavat viimeksi mainittuun
ongelmaan kuusi strategista (vaihtoehtoista) toimintaohjetta:
- Osoita, että aiheen tutkimus on laiminlöyty tai
että omaa lähestymistapaasi ei ole käytetty sen
tutkimiseen.
- Pyri yhdistelemään oman alan teorioita ja ole avoin
lainaamaan muiden tieteenalojen teoreettisia lähestysmistapoja.
- Osoita, ettei tutkimuksesi ole epäteoreettinen
tapaustutkimus, vaan että se on tapaus jostakin.
- Pohdi, voitko perustella tarvetta toistaa jokin jo tehty tutkimus
siinä esitettyjen tutkimustulosten tarkistamiseksi.
- Etsi aikaisemmasta tutkimuksesta tai tieteellisestä
keskustelusta jokin ristiriita tai vastakkainasettelu, johon voi ottaa
tutkimuksella kantaa.
- Mieti, voitko kiistää jonkin alalla yleisesti
hyväksytyn näkemyksen tai testata mahdollisuutta
kääntää jokin vuorovaikutussuhde
päälaelleen.
Edelleen tutkimusaiheen valinnassa ja sen rajaamisessa kannattaa
käytännöllisistä syistä ottaa huomioon joitain
muitakin seikkoja, esimerkiksi:
- Hallussa oleva tieto: tutkimuksen tekeminen on erinomainen tapa
oppia itse, mutta on työlästä ja riskialtista alkaa
tehdä tutkimusta aiheesta, josta ei tiedä juuri
mitään.
- Tutkittavuus: joissain tapauksissa tutkimus ei
käytännössä ole toteutettavissa sellaisten esteiden
vuoksi, joiden poistamiseen voi itse vaikuttaa varsin rajallisesti.
Näitä ovat esimerkiksi tutkimusaineiston kieli, kaukainen
sijainti tai mahdollinen salaisuus. Haastattelututkimusten tapauksessa
on myös otettava huomioon haastattelujen mahdollinen
lykkääntyminen tai kokonaan epäonnistuminen
haastateltavien kiireiden tai kieltäytymisten vuoksi.
- Voimavarat: ennen tutkimukseen ryhtymistä kannattaa
miettiä, kuinka kauan aikaa sen on käytettävissä
sen toteuttamiseen ja mitä muita resursseja, esimerkiksi
taloudellisia, erikoislaitteita, tietokoneohjelmia, kirjastopalveluja
ym. siihen vaaditaan.
- Valtio-opillisuus: on perusteltua ajatella, että
valtio-oppiin tehtävän tutkielman tulee olla valtio-opillista
tutkimusta. Kun valtio-opin peruskäsitteitä ovat valta,
valtio ja politiikka, jotka kukin voidaan määritellä
varsin laajasti, kun oppiaine sisältää niin yleistä
valtio-oppia, kansainvälistä ja maailmanpolitiikkaa kuin
hallinnon ja organisaatioiden tutkimustakin ja kun politiikkaa voidaan
tarkastella yksilötasolta globaalitasolle ja kaikilla tasoilla
siltä väliltä, tutkimusaiheen "poliittisuuden" tai
"valtio-opillisuuden" osoittaminen ei yleensä osoittautune
ongelmaksi. Olennaista on kuitenkin tutkimuksessa sekä
miettiä, mikä on valtio-oppia omassa työssä
että
osoittaa kykenevänsä sijoittamaan oma tutkimus
valtio-opillisen tutkimuksen kenttään.
- Ohjaus: aihetta valittaessa kannattaa pohtia myös sitä,
onko mahdollista saada sen tutkimisen kannalta tarpeellista ohjausta
omalta laitokselta tai muualta.
Seuraavia ohjeita voi myös pitää hyvinä neuvoina
tutkielman tekoa suunnitteleville (vrt. Hirsjärvi ym. 2003, 57):
- Teen kunnollisen työn kohtuullisessa ajassa enkä
sitoudu elinikäiseen projektiin.
- Olen valmis muuttamaan aihetta, jos sen tutkiminen osoittautuu
hankalaksi.
- Ymmärrän, että tutkielmani on opinnäyte, joka
ei ole täydellinen tutkimus aiheesta.
- Tajuan, ettei suppeassa työssä voi sanoa kaikkea.
- Tiedän voivani palata aiheeseeni myöhemmin, samoin kuin
tutkia muita aiheita.
- Ymmärrän, että tutkimuksen on vain yksi
näkökulma aiheeseen.
Aikaisempi tutkimus
Aiheen valinta on välttämätöntä
tutkimusprosessin käynnistämiseksi. Aihetta koskevaan
kirjallisuuteen tutustuminen on puolestaan
välttämätöntä aiheen rajaamiseksi,
tutkimusongelman muodostamiseksi ja lähestymistavan
valitsemiseksi. Aikaisempaan tutkimukseen tai
ylipäätään aihetta koskevaan olennaiseen
kirjallisuuteen tutustuminen voidaan jälleen jakaa muutamiin
osiin, joista jokaisella on oma tehtävänsä.
Näitä osia ovat esimerkiksi seuraavat:
- Yleisluontoinen hahmottaminen: tutkijan on hyvä
perehtyä yleisluontoisesti aihetta koskevaan kirjallisuuteen
- saadakseen käsityksen aihetta koskevan tutkimuksen tilasta
(onko sitä paljon/vähän, vanhaa/uutta,
suomalaista/ulkomaista)
- selvittääkseen aihetta koskevan tutkimuksen keskeiset
näkökulmat, metodiset ratkaisut, johtavat tutkijanimet ja
tärkeimmät tutkimustulokset
- sijoittaakseen itsensä aihetta koskevan tutkimuksen
kenttään.
- Asiantuntemuksen lisääminen: aihepiiriä koskevan
tutkimuskirjallisuuden tuntemus auttaa tutkijaa
- täsmentämään omaa aihettaan kohti
tutkimusongelmaa ja tutkimuskysymyksiä
- tarkentamaan systemaattisesti kirjallisuuteen perehtymistä
siten, että keskittyy nimenomaan oman tutkimusaiheen ja
lähestymistavan kannalta olennaiseen keskusteluun.
- Kriittinen arviointi: sitä mukaa kun oma lähestymistapa
tarkentuu, tutkijan tulee oman tutkimuksen kannalta olennaisesta
kirjallisuudesta
- esittää huomioita puutteista ja ongelmakohdista
sekä yleisellä tasolla että erityisesti tärkeiksi
katsotuissa teoksissa
- valita ne julkaisut (tutkijat), joiden avulla voi parhaiten
rakentaa oman tutkimuksen tutkimusasetelman niin teoreettisessa,
metodologisessa kuin empiirisessäkin (tapauskuvaus) mielessä.
Hyvä tapa aloittaa on hankkia jokin aihepiiriä
käsittelevä mahdollisimman uusi perusteos (tai oppikirja tai
"reader"), jos sellainen on
saatavilla. Tällaisen teoksen avulla voi ensinnäkin paikantaa
oman tutkimusaiheen aihepiirin laajempaan kokonaisuuteen sekä
katsoa, mitkä ovat ne julkaisut, joihin tässä teoksessa
tutkimusaiheen kohdalla viitataan. Näihin julkaisuihin
tutustuminen auttaa puolestaan täsmentämään,
rajaamaan ja paikantamaan edelleen sekä tarjoaa lisää
kirjallisuutta luettavaksi. On tärkeätä muistaa,
että monia aiheita tutkitaan monien koulukuntien
näkökulmista ja että näillä koulukunnilla on
taipumus viitata keskenään "samanmielisten" tutkijoiden
tuotantoon. Tällaisten kiistanalaisten ja monitulkintaisten
aiheiden tapauksessa on hyvä pystyä osoittamaan
tietoisuutensa vaihtoehtoisten perspektiivien mahdollisuudesta.
Ellei perusteosta ole saatavilla, aikaisempaa tutkimusta voi
lähteä hakemaan esimerkiksi erilaisista
kirjallisuustietokannoista. Näiden tietokantojen sekä
esimerkiksi elektronisten lehtien ansiosta aihetta koskevan
tutkimuskirjallisuuden kartoittaminen ja siihen tutustuminen on paljon
helpompaa kuin aikaisemmin. Opetushenkilökunta odottaakin
opiskelijoilta omatoimisuutta ja ahkeruutta tässä osassa
tutkimustyön tekemistä. Liikkeelle kannattaa usein
lähteä Helsingin yliopiston kirjaston tarjoamista palveluista:
- HELKAsta, joka on
Helsingin yliopiston kirjastojen yhteinen aineistoluettelo. Sinne
luetteloidaan hankittuja kirjoja, aikakauslehtiä ja sarjoja, mutta
ei aikakauslehtien eikä kokoomateosten artikkeleita.
- Artosta, joka on
kotimainen artikkeliviitekanta.
- FinELibistä,
joka on kansallinen elektroninen kirjasto ja joka hankkii
kansainvälisiä ja kotimaisia elektronisia aineistoja
tutkimuksen, opetuksen ja oppimisen tueksi.
- LINDAsta, joka on
yliopistokirjastojen yhteistietokanta.
Opastusta tiedonhakuun ja linkkejä keskeisiin sähköisiin
tietokantoihin löytää valtiotieteellisen tiedekunnan
kirjaston sivuilta.
Tutustu niihin ja kokeile asiasanoilla!
Helsingin yliopisto on keskittämässä
tiedonhakupalvelujaan NELLI-tiedonhakuportaaliin. Siihen voi tutustua
osoitteessa Http://www.nelliportaali.fi
Lisäksi hakusanoja voi kirjoittaa kansainvälisten
hakupalvelujen kuten Altavistan (www.altavista.com) tai
Google (www.google.com) hakuroboteihin.
Vähääkään
yleisemmillä termeillä tuloksia tulee näissä usein
enemmänkin kuin tarpeeksi. Lisäksi eri kotisivuilla
surffatessa kannattaa aina pyrkiä tarkistamaan, mikä on se
taho, joka julkaisee aihetta koskevaa keskustelua tai
ylläpitää tilastoja. Joskus niiden takana saattaa olla
henkilöitä ja instituutioita, jota eivät kelpaa
tieteellisen tutkimuksen taustatiedon tuottajiksi.
Aiheen rajaaminen
On esitetty (Silverman 1994, lainattu Hirsjärvi ym. 2003, 72),
että
aloittelevilla tutkijoilla on taipumus tehdä kaksi
perusvirhettä:
- he sekoittavat keskenään tutkimukselliset ongelmat ja
arjen sosiaaliset ongelmat
- heidän valitsemansa tutkimusaiheet ovat liian laajoja, jotta
tutkimus voitaisiin toteuttaa korkeatasoisesti vaaditussa aikataulussa
ja käytettävissä olevilla resursseilla
Aiheen rajaus on siten välttämätöntä, ja
siinä toiminnassa voidaan jälleen nähdä erilaisia
mahdollisuuksia systematisoida tutkimusprosessin kulkua. Aiheen
täsmentymisen voidaan ajatella seuraavan esimerkiksi seuraavaa
järjestystä:
- Aihepiiri: tutkimusaihe hyvin yleisellä tasolla tyyliin
Yhdysvaltain ulkopolitiikka, ruotsalainen puoluejärjestelmä,
julkisen hallinnon uudistaminen, organisaation menestystekijät
- Aihe: tutkimuskohteen täsmentyminen konkreettisemmaksi
kokonaisuudeksi tyyliin Yhdysvaltain ulkopolitiikka suhteessa Euroopan
unioniin Bill Clintonin presidenttikaudella, ruotsalaisen
puoluejärjestelmän muutos toisen maailmansodan jälkeen,
julkisen hallinnon uudistaminen ja New Public Management -oppi Suomessa
1987-2003, sosiaalinen
pääoma organisaation menestystekijänä.
- Tutkimuksen johtoajatus, idea tai juoni ("purpose statement"): tutkimusaiheen
tematisointi siten, että sen tutkimisen mielekkyys nousee esille.
Johtoajatus kertoo sen, miksi tehdään juuri tätä
tutkimusta ja mitä sillä mahdollisesti katsotaan voivan
saavuttaa. Johtoajatus ilmaisee yksityiskohtaisesti mutta tiiviisti
tutkimuksen
perusidean, tarkastelunäkökulman ja käsittelyn rajat
sekä ilmaisee usein myös kannanoton tai asenteen asiaan
(Hirsjärvi ym. 2003).
- Esimerkkejä ylläolevia soveltaen:
- Semioottinen tutkimus Eurooppa-käsitteen
käytöstä Bill Clintonin "State of the Union" puheissa
osoittaa Yhdysvaltojen suhtautumisen Euroopan unioniin muuttuneen
kriittisemmäksi Clintonin presidenttikaudella.
- Tarkastelemalla vaaliekologista lähestystapaa hyväksi
käyttämällä ruotsalaisten poliittisten puolueiden
alueellista kannatusta ja sen rakenteellisia taustatekijöitä
toisen maailmansodan jälkeisissä parlamenttivaaleissa saadaan
selville maan puoluejärjestelmän muuttumisen peruslinjat.
- Tutkimus pyrkii paikantamaan "New Public Management"
-keskustelun pääargumenttien ilmestymistä
valtioneuvoston julkisen hallinnon uudistamista koskeviin
dokumentteihin ja siten osoittamaan sekä tieteellisten
innovaatioiden ja kansainvälisen keskustelun vaikutusta
kotimaiseen poliittiseen päätöksentekoprosessiin.
- Tutkimuksessa analysoidaan kriittisesti vertailevaa
tutkimusmenetelmää hyödyntämällä
käsityksiä sosiaalisen pääoman merkityksestä
julkisen organisaation menestystekijänä.
Tutkimusongelma ja tutkimuskysymys täsmentävät
tutkimusaihetta edelleen. (Niitä käsitellään
tarkemmin seuraavassa osassa.)