YHTEISTYÖ VAI APU
Apu – epätasa-arvoinen valtasuhde
Yhteistyö – tasa-arvoinen (valta)suhde
Yhteistyö – normatiivinen päämäärä
Apu –kuvaava, analyyttinen termi, normatiivinen sivumerkitys
KEHITYSAVUN ULOTTUVUUDET
Apu resurssien siirtona vauraammista maista köyhempiin – valtioiden välisenä ulkopolitiikkana1.
2. Apu suunniteltuna interventiona: hanke- ym. käytännöt
3. Apu yhteiskunnallisena resurssienjakotaisteluna – kuka hyötyy
ODA (Official Development Assistance - DAC)
(i) viralliset (julkiset) lahjat ja lainat kehitysmaihin
(ii) päätarkoituksena kehitys ja hyvinvointi
(iii) ehdot pehmeät (konsessionaaliset)
Virallisuus: valtiolähteet, ei yksityisiä
Kehitystarkoitus: humanitaarinen apu voi sisältyä, sotilasapu ei
Konsessionaalisuus: lainan lahja-aste 25 % à (verrataan markkinatuottoon) – silti koko laina tilastoidaan apuna, koronmaksua ei huomioida ’nettovirroissa’
KEHITYSAVUN MÄÄRÄ
DAC-tilastot mittaavat yläkanttiin
2001: 51.4 mrd $, 0.22 % bktl:sta
USA absoluuttisesti suurin, suhteellisesti pienin kehitysavun antaja
Viisi maata 0.7 %:n tavoitteessa: Tanska, Norja, Hollanti, Luxemburg, Ruotsi
Suomi v. 2000: 0.33% (minimitavoite 0.34%)
Käänne Monterreysta?
KEHITYSAVUN SUHTEELLISUUS
Kehitysavun kokonaismäärä 50-60 mrd $/v
Suorat investoinnit kehitysmaihin 205 mrd $ v. 2001
Maailman aseistautuminen 839 mrd $ 2001 (ml. kehitysmaat)
OECD-maiden tuki omalle maataloudelle 350 mrd $ / v
Kaupan esteet kehitysmaille (tullit, kiintiöt ym.): yli 100 mrd $/v
Onko apu rahasta kiinni?
0.7 %:n ODA-TAVOITE
Puolesta: (a) avun tarve (solidaarisuus)
(b) 0.7 % kansainvälinen normi, kehitysmaiden vaatimus (kv. politiikka)
(c ) kv. poliittinen sitoumus, uskottavuus
Vastaan: (a) 0.7 % mielivaltainen tavoite, koskee vain avun tarjontaa (rationalismi)
(b) määrätavoite ei takaa laatua (tuloksellisuus)
(c ) tavoite ei sitova eikä kattava, kehitysmaiden vaatimuksille viis (reaalipolitiikka)
KEHITYSAPU INTERVENTIONA
Raha/tavara/henkilöapu
Projekti- l. hankeapu – rajalliset hankkeet
Tekninen apu: tietojen, taitojen siirto,
kallein osa: ulkomaiset kehitysyhteistyöntekijätOhjelma-apu – suoraa tukea budjettiin, velkahelpotuksia yms.
Sektoriapu –tietyn sektorin (esim. peruskoulutus) kokonaisvaltainen avustaminen, rahoitetaan yhteisesti
KEHITYSHANKKEITA
(a) infrastruktuuri (tiet, voimalinjat)
(b) peruspalvelut (sairaalat, vesi)
(c) suora taloudellinen tuki (mikroluotot)
(d) tuotantolaitokset (saha, paino)
(e) maataloustutkimus yms.
(f) ympäristöresurssit (metsät,)
(g) julkisten laitosten toimintakyky
projektitoteuttajia:
konsultit, NGOtAPURESURSSIT – KUKA HYÖTYY
Antajat – ‘välikädet’ – ‘kohderyhmät’
Korruptio kehitysmaassa – ‘pehmeä valtio’
Teknisen avun henkilöstön palkat ja edut (yhden eurooppalaisen työntekijän vuosikustannukset 100,000 euroa?)
Avun lailliset edut: autot, palkanlisät, opiskelupaikat, matkat...
Kuplatalous – vuokrat, tuontitavarat...
AVUN DYNAMIIKKA
Avun kaksoisluonne:
(a) resurssien siirtoa kehitysmaille – hyvää tarkoittava rationaalisesti suunniteltavissa oleva sosiaalinen interventio
ja (b) oman edun ajamista, yhteiskunnallisesti tuotettu ja neuvoteltu prosessi, resurssienjakotaistelu
Developmentalismi, instrumentalismi(t), niiden yhteispeli à apupolitiikka ja -prosessi
Apuprosessin 'musta laatikko' purettava