Aineistonkeruu kyselylomakkeella
|
||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Survey, Hyvät puolet, Heikot puolet, Kyselytutkimuksen vaiheet: 1) Aiheen valinta, 2) Kohderyhmän valinta, 3) Mittarin (eli kyselylomakkeen) laadinta, 4) Kysymystyypit, 5 ) Kyselylomakkeen sisältö ja rakenne, 6) Esimerkkejä, 7) Muuta muistettavaa
|
||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Kyselylomakkeen hyviä ominaisuuksia
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Kyselylomakkeen heikkoja omínaisuuksia
|
||||||||||||||||||||||||||||||
2. Kohderyhmän valinta
Kokonaistutkimus, otos vai harkinnanvarainen näyte?
Tutkija valitsee edustavaksi katsomansa ryhmän kohderyhmäksi omien perusteidensa mukaisesti. Esim. Kun halutaan tutkia matematiikkapainotteisen opetussuunnitelman vaikutusta sukupuoleen voidaan valita kunnan ainoasta erityistehtävän saanesta koulusta luokka 6a, koska siinä on yhtä paljon tyttöoppilaita kuin poikaoppilaita, ja koska luokka on erikoistunut matematiikkaan.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
3. Mittarin (eli kyselylomakkeen) laadinta (eli operationaalistaminen)
|
||||||||||||||||||||||||||||||
4. Kysymystyypit
|
||||||||||||||||||||||||||||||
5. Kyselylomakkeen sisällöstä ja kysymyksistä
|
||||||||||||||||||||||||||||||
6. Esimerkkejä erilaisista strukturoiduista kyselyistä
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Lupahakemukseen:
Saatekirjeeseen:
|
||||||||||||||||||||||||||||||