Kysely Tieto- ja viestintä strategian luomiseksi Erityispedagogiikan yksikölle

Määrittelyä ja ohjeita:

 

HUOM. 1: Opetusteknologia tarkoittaa yleisesti tietokoneiden ja tietoverkkojen käyttöä opetuksen ja oppimisen tukena.

HUOM. 2: Kysymykset liittyen opetukseen kuuluvat vain niille henkilöille, jotka opettavat työssään.

 

I Laitteisto ja niiden opetuskäyttö

1. Millaiseksi kuvaisit opetusteknologian käytön yksikön opetuksessa?

2. Millaisia verkkoja hyödyntäviä kursseja tiedät yksiköllämme olevan tällä hetkellä tarjolla?

3. Miten yleistä on, että ohjaat opiskelijat etsimään tietoa verkosta, käyttämään sähköpostia, tiettyjä sivuja, tekstejä, pdf:iä, yms. opiskelussaan?

4. Miten yleistä on, että opetat/ohjaat verkon kautta (opettamallasi kurssilla on oma keskustelu- , chatpalsta, verkkosivut, tehtäviä/opintoja tehdään verkko-ohjauksen avulla jne.)?

5. Arvioi miten hyvin yksikön ja ohjelmistot tukevat verkko-opiskelua? Jos ohjelmistot eivät tue, mitä puutteita laitteistossa on?

 

II Opetusteknologian käytön tuki

1. Kuuluuko yksikkönne henkilökuntaan henkilöitä, jotka ovat tuoneet opetusteknologiaan liittyviä ideoita myös muiden käyttöön?

2. Onko heidän asiantuntemustaan hyödynnetty laajemmin?

3. Miten opetusteknologian tuntevia voisi mielestänne kannustaa asiantuntijuutensa jakamisessa?

4. Onko laitoksellanne järjestetty pedagogista tukea esim. verkkoympäristöjen hyödyntämistä varten?

5. Tekevätkö yksikkönne henkilökuntaan kuuluvat yhteistyötä muiden laitosten kanssa opetusteknologiaan liittyen (esim. yhteisiä verkkokursseja)?

6. Mitä tiedät laitoksen (SOKLA) tieto- ja viestintekniikan opetuskäytön strategiasta?

 

III Koulutus

1. Oletko osallistunut opetusteknologiakeskuksen järjestämään koulutukseen opetusteknologian käytöstä (jos olet niin milloin viimeksi)?

2. Millaisiin opetusteknologisiin sovellutuksiin olet saanut koulutusta (powerpoint, verkkokeskustelut, -sivut, sähköiset oppimisalustat…)?

3. Jos olet osallistunut, millaisiksi arvioitte koulutuksen vaikutuksia?

4. Miten arvioit koulutuksen tarpeellisuuden oman työsi näkökulmasta (esim. mistä haluaisit tietää lisää)?

 

IV Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön strategiakausi 2005 – 2009

1. Millaiseksi arvioit opetusteknologiakehityksen yksikössänne vuosina 2005 – 2009?

2. Millä tasolla luulet henkilökohtaisesti käyttäväsi tvt-työssäsi 2005 - 2009? (esim. kuinka paljon hyödynnän erilaisia sähköisiä oppimisalustoja omilla kursseillani)

3. Millaista laitoksenne ulkopuolista tukea luulet tarvitsevasi opetusteknologiaan liittyen seuraavan viiden vuoden aikana?

4. Arvioi lyhyesti kuinka paljon seuraavan viiden vuoden aikana opetusteknologian kehittyminen tulee vaikuttamaan tieteenalasi opetuskäytäntöihin?

5. Miten arvioit opetusteknologisen kehityksen vaikuttavan opetukseesi 2005-2009 (arvioi, miten yleistä (%)on, että opetat (tai muut opettavat verkon kautta), opettamallasi kurssilla on oma ohjaamasi keskustelu- , chatpalsta, verkkosivut, tehtäviä/opintoja tehdään verkko-ohjauksen avulla jne.)?

6. Mitkä ovat mielestäsi opetusteknologiaan kehitykseen liittyvät mahdolliset uhkakuvat sekä yleisesti että yksikkömme näkökulmasta?