jajd

 

EO 5.5 Työyhteisö: tehtävä- ja ohjesivu

 

Tiedotus:

Postereiden esittely eli työyhteisökurssin purku

Ryhmien 1, 2, 3 ja 4 yhteinen postereiden esittely ja samalla viimeinen tapaaminen (ei muita ryhmätapaamisia)

Keskiviikkona 23.03. klo 12.00 – 14.00 auditorissa

 

 

Muut kurssiin kuuluvat pääsivut:

Ryhmätöiden aiheet

Ryhmäkeskusteluiden analysointisivu

Posterin jäsentäminen ja tekninen toteutus

 

Ryhmätilanteiden tavoitteet

Ryhmätilanteiden tarkoituksena on pystyä tunnistamaan systeemiälykkäitä elementtejä vuorovaikutustilanteissa. Systeemiälykkäiden elementtien kartoittamisen lisäksi työskentelyn tavoitteena on ohjata osallistujia tunnistamaan systeemin toimintaan vaikuttavien tekijöitä, etsimään uusia näkökulmia vuorovaikukseen ja eläytymään muiden systeemin/systeemien jäsenten toimintaan. Työskentelyn tarkoituksena on auttaa osallistujia tunnistamaan systeemiälykkäiden tekijöiden olemassaolo työyhteisössä.
 

Tieteellinen lähestymistapa

Ryhmätyötilanteiden avulla hankitaan tietoa systeemiälykkäästä toiminnasta erilaisissa pienryhmissä. Perustiedonhankintamenetelmänä käytetään havainnointia. Havainnointi suoritetaan systeemiälykkäästä näkökulmasta, jolloin yksilöiden toimintaa tarkastellaan seuraavista tarkastelunäkökulmista pienryhmittäin: a) kehokieli ja eleet, b) roolit, c) käytetty kieli, d) ja e) ryhmätoiminnan ristiriitaisuudet. Keskustelun etenemistä tarkastellaan osana systeemiä ja toimintaa.
 

Tulokset tilanteiden havainnoinnista esitetään jokaisessa ryhmässä havainnoitsijaryhmittäin (vrt. a, b, c, d ja e). Eli ryhmä a) kehonkieli ja eleet työstävät oman raporttinsa, ryhmä b) roolit omansa jne...

Analyysien pohjalta muodostetaan pienryhmittäin posteri, jonka avulla saadut tulokset esitetään kuvaillen. (Kts. Posterin jäsentäminen ja tekninen toteutus).

 

Kaikille ja pienryhmille erikseen kuuluva kirjallisuus

Kaikille:

Kiviniemi K. (2000). Opettajan työtodellisuus haasteena opettajankoulutukselle Kappaleet 1, 2 ja 6.

Hämäläinen, R. ja Saarinen E. (2003). Systeemiäly. Näkökulmia vuorovaikutuksen ja kokonaisuuksien hallintaan. Kappaleet, jotka kuuluvat alaotsikon Systeemiäly ja opetus alle.

 

Pienryhmäkohtaiset materiaalit:

Kirjasta:

Systeemiäly! (2003). Bäckstrom, T. Brummer, V. Kling. T. ja Siitonen P. (toim.).

Ryhmä 1: Ei-kielellinen kommunikaatio. Kappale 3 Systeemiälyn häntä

Ryhmä 2: Roolit ja dialogi. Kappale 7 Dialogi systeemiälykkyytenä

Ryhmä 4: Ristiriitaisuudet. Kappale 4 Systeemiäly kotioloissa

Kirjasta:

Hämäläinen R. ja Saarinen E. (2003). Systeemiäly: Näkökulmia vuorovaikutuksen ja kokonaisuuksien hallintaan.

Ryhmä 3: Systeemin kehittyminen. Kappale Systeemiälykkyyttä työnohjauksella (s. 23 - ) .

 

Oheismateriaalit:

Hämäläinen R. ja Saarinen E. (2004). Systems Intelligence: Discovering a hidden competence in human action and organisational life

Kyseisiä artikkeleita käytetään soveltuvin osin posterin teoriaosassa.

 

Systeemianalyyttinen havainnointitehtävä eli ryhmätyötehtävän kulku

 
Vaihe I

1. Jokaisesta ryhmästä muodostetaan 5 hengen muodostava keskusteluryhmä.

2. Kyseiselle ryhmälle annetaan keskusteluaihe.

3. Ryhmän tulee toimia keskusteluaiheen pohjalta niin, että he yrittävät ryhmänä löytää ratkaisun annettuun tehtävää.

4. Kyseisen ryhmän keskustelu videoidaan (ryhmä keskustelee puolikaaressa).

5. Tämän jälkeen ryhmän keskustelu siirretään ryhmäkeskustelualueelle analysoitavaksi.

 
Vaihe II

1. Ryhmän jäsenet jaetaan havainnointitehtävien perusteella seuraavasti.

Ryhmästä muodostetaan satunnaisesti 4-5 henkilön pienryhmiä, joiden tulee tarkastella keskusteluihin osallistuneiden henkilöiden a) ei-kielellistä kommunikaatiota, b) rooleja ja dialogia jne.. (kts. ryhmätöiden aiheet)
 

2. Pienryhmät tutustuvat saamiinsa teksteihin ja työstävät lyhyen yhteenvedon teksteistä. Kyseistä tekstiä käytetään myöhemmin posterin johdanto/teoriaosassa.

 

Vaihe III

Pienryhmät analysoivat ryhmäkeskustelualueen tekstit keskustelut omasta tehtävänäkökulmastaan. Työssä hyödynnetään kirjallisuutta ja ohjeiskirjallisuutta. Lopputulos estietään posterin muodossa Kts. Posterin jäsentäminen ja tekninen toteutus, joka esitellään viimeisellä kokoontumiskerralla.

HUOMIO:

Tärkeää on alussa jakaa tehtävät (esim. kuka analysoi ja mitä jne.) pienryhmässä ja kokoontua mahdollisimman nopeasti analysoimaan kohteena olevaa ryhmäkeskustelua. Tämän jälkeen alkaa posterin työstäminen.

 

Takaisin sivun alkuun