Muut kurssiin kuuluvat pääsivut:
Posterin jäsentäminen ja tekninen toteutus.
Ryhmäopetuksen tavoitteet tavoitteet:
Ryhmätilanteiden tarkoituksena on pystyä tunnistamaan vuorovaiktuksen eri elementtejä normaalissa opetustilanteissa. Vuorovaiktuksen elementtien kartoittamisen lisäksi työskentelyn tavoitteena on ohjata osallistujia tunnistamaan yhteisölliseen oppimiseen ja opetussysteemin toimintaan vaikuttavien tekijöitä, etsimään uusia näkökulmia vuorovaikukseen ja eläytymään muiden systeemin/systeemien jäsenten toimintaan. Työskentelyn tarkoituksena on auttaa osallistujia tunnistamaan erilaisten vuorovaiktukseen liittyvien tekijöiden olemassaolo työyhteisössä.
Luonnollisesti ryhmätyötä työstäessä vaaditaan myös ryhmän sisäiset vuorovaikutustaidot oletetaan parantuvan ryhmän toimintaa organisointaessa.
Tieteellinen lähestymistapa
Perustiedonhankintamenetelmänä käytetään videohavainnointia. Havainnointi ja tulosten tulkinta tapahtuu ryhmätyöhön liittyvää teoreettisesta viitekehystä apuna käyttäen. Oppimistilanteen havainnointia suoritetaan seuraavista tarkastelunäkökulmista: a) kehokieli ja eleet, b) roolit, c) käytetty kieli, d) valtasuhteet ja e) ryhmätoiminnan ristiriitaisuudet. Opetuksen etenemistä tarkastellaan osana opetussysteemiä ja toimintaa.
Analyysien pohjalta muodostetaan pienryhmittäin posteri ja abstrakti (6-800 sanaa), joissa saadut havainnoit/tulokset esitetään mahdollisimman tarkasti kuvaillen annettua kirjallisuutta hyväksi käyttäen. Posterin jäsentäminen ja tekninen toteutus.
Oppi- ja oheismateriaalit
Jokainen pienryhmä saa luettavakseen artikkeleita liittyen omaan tarkkailutehtävään ja systeemiälyyn. Lisäksi luettelon lopussa on oheiskirjallisuutta:
RYHMÄ A: OPPIVA ORGANISAATIO
RYHMÄ B: SYSTEEMIÄLYKKYYS
Oheiskirjallisuus:
Hämäläinen R. ja Saarinen E. (2003). Systeemiäly: Näkökulmia vuorovaikutuksen ja kokonaisuuksien hallintaan.
Hämäläinen R. ja Saarinen E. (2004). Systems Intelligence: Discovering a hidden competence in human action and organisational life
Kiviniemi K. (2000). Opettajan työtodellisuus haasteena opettajankoulutukselle -teokseen työyhteisön toiminnan osalta.
Kyseisiä artikkeleita tulee käytää apuna posterin teoriaosassa sekä abstraktissa.
Havainnointitehtävän eli ryhmätyötehtävän kulku
Vaihe I
1. Jokaisesta ryhmästä muodostetaan neljä n. 5 hengen työskentelyryhmää.
2. Jokaiselle ryhmälle annetaan opetustilanteen havainnointitapaus (kahdelle ryhmälle sama). Ryhmille, joilla on sama tapaus annetaa eri kirjallisuuslähteet. Näin jokaisesta ryhmästä saadaan neljä erillistä työtä. Kaksi eri havainnointitapausta + kaksi eri kirjallisuuslähdettä.
Tapaus 1. Oppiva organisaatio |
Tapaus 1. Systeemiälykkyys |
Tapaus 2. Oppiva organisaatio |
Tapaus 2. Systeemiälykkyys |
Vaihe II
1. Pienryhmät tutustuvat saamiinsa teksteihin ja työstävät lyhyen yhteenvedon teksteistä. Kyseistä tekstiä käytetään myöhemmin posterin johdanto/teoriaosassa sekä abstraktin pohjana.
Vaihe III
Pienryhmät suorittavat havainnointitehtävän ja analysoivat saamiaan tuloksia käyttäen hyväksi saamiaan artikkeleita ja ohjeiskirjallisuutta. Lopuksi ryhmät työstävät posterin Kts. Posterin jäsentäminen ja tekninen toteutus, joka esitellään viimeisellä ryhmäkokoontumiskerralla.
HUOMIO:
Tärkeinää on jakaa luettavat materiaalit omassa pienryhmässä ja kokoontua mahdollisimman nopeasti analysoimaan havainnointia. Tämän jälkeen alkaa posterin työstäminen.
|