Verkko-opiskelun yleiset ohjeet ja aikataulu:
Ennen ensimäistä ryhmäkertaa:
Opiskelija tutustuu verkko-oppimisympäristöön eli "Virtuaalikouluun" ja annettuun kirjallisuuteen (Lees & Urvin).
Ensimmäistä ryhmäopetuskertaa varten jokainen etsii eli tunnistaa "Virtuaalikoulusta" kolme kommunikaatioon liittyvää ongelmallista oppilastapausta. Jokaisesta tapauksesta erikseen opiskelija tekee "mind map" -tyylisen yhteenvedon (n. max yksi sivu / tapaus), johon hän yhdistää tapaukseen liittyviä havaintoja a) virtuaalikoulusta (eri sivuilta), b) kirjallisuudesta (ja/tai aikaisemmista opinnoista; esim. teorioita ja oletuksia siitä millaiset "kielen" häiriöt ovat olleen kenties ongelmien taustalla) ja c) luennoista.
Ensimmäinen ryhmäkerta (jokaisella ryhmällä omaan aikaan):
Opiskelijoista muodostetaan kuuden hengen pienryhmiä, joissa jokainen esittelee valitsemansa tapaukset toisilleen (miksi juuri tämä tapaus olisi hyvä ottaa tarkastelukohteeksi).
Pienryhmässä valitaan esillä olleista tapauksista yksi ongelmatapaus lopullisen ongelmanratkaisun kohteeksi. Samalla käydään vielä yhteisesti läpi a) ongelmaa liittyviä alustavia havaintoja virtuaalikoulusta, b) kirjallisuudessa (ja/tai aikaisemmista opinnoista) havaittuja tapaukseen liittyviä yhtymäkohtia (mahdollisia teorioita) ja c) luentoihin liittyviä yhtymäkohtia (mitkä ovat niitä apuvälineitä, -menetelmiä ja keinoja), jotka liittyvät tapaukseen.
31.10.2007 mennessä verkko-opiskelija suorittaa seuraavan tehtävän:
Jättää henkilökohtaisen ongelmanratkaisuraportin keskustelualueelle muiden kommentoitavaksi
Eli ensimmäisen ryhmäkerran jälkeen jokainen ryhmäläinen aloittaa oman yksityisen ongelmanratkaisuraportin laadinnan. Raportissa tulee näkyä:
a) ongelman alustava esittely,
b) ongelmanratkaisuun valitut teoreettiset näkökulmat ja niiden esittely sekä yleisellä tasolla ja tapaustasolla (eli miten kyseinen teoria(t) auttaa lähestymään kyseistä ongelmatapausta). Lisäksi voidaan esitellä
c) mitä muita ilmiöitä ja teorioita kyseiseen ongelmatapaukseen liittyy.
d) teoriapohjainen ratkaisumalli
e) miten käytännössä tulisi menetellä kyseisen tapauksen ratkaisemiseksi eri tahot huomioon ottaen.
Lopuksi tulee pohtia miten vastaavanlaiset ongelmatapaukset
f) vältetään jatkossa ja g) millaisia muutoksia se edellyttää (yhteiskunnan/yhteisön) kyseisen koulun oppimisympäristössä ja koulussa (ko. luokassa) toimivien henkilöiden osalta.
Raportissa tulee viitata käytettyihin lähteisiin esim. (Lees & Urwin 1999, 136) tai (luennot Kontu 2007).
01.11.-07.11.2007, Viikon mittainen aktiivinen kommentointi-keskusteluvaihe
Jokainen pienryhmän jäsen käy tutustumassa, kommentoimassa ja ehdottamassa parannusehdotuksia oman ryhmän muiden opiskelijoiden töihin (3-4 kommenttia / työ).
12.11.12. 2007 (mennessä), Lopullisen ongelmanratkaisuraportin, jossa muiden ryhmäläisten antamat kommentit otetaan huomioon, lähettäminen verkkoympäristön kautta Ristolle (s-postin liitetiedostona).
|