Kunta
Kunta: alueellisesti rajautunut, jäsenistä muodostuva yksikkö, jolla kunnallisen itsehallinnon puitteissa oikeus hoitaa omien elintensä avulla sille määrättyjä tai muuten kuuluvia tehtäviä (itsehallinnollinen yksikkö).
Kunnallisen itsehallinnon peruspiirteet:
Huom. kunnalla myös muita rooleja: se on toimeenpaneva/implementoiva taho suhteessa valtioon; voi esiintyä myös esim. painostusjärjestön roolissa.
Kunnan ja valtion tehtäväjako (kuvio)
Valtion ohjauskeinot:
Normiohjaus (lait, asetukset, alemmanasteiset säädökset)
Resurssiohjaus (erityisesti valtionosuusjärjestelmän kautta)
Suunnittelu
Neuvottelut, sopiminen, informaatio
Alistus- ja valitusmenettely (juridinen kontrolli)
Kunnan tehtävät:
Kuntalain yleinen tehtävämäärittely: Kunta pyrkii edistämään asukkaittensa hyvinvointia ja kestävää kehitystä alueellaan.
Yleinen toimiala: mitä kunta saa tehdä
Erityinen toimiala: mitä kunnan täytyy tehdä - erityislait, joiden perusteella kuntien tehtäväkenttää lisätty
Yleinen ja erityinen toimiala menevät lomittain spesifeillä tehtäväelueilla:
Suomalaiset kunnat:
Suomessa tällä hetkellä 448 kuntaa.
Esimerkkejä kunnista (kuvio)
Kuntamuoto: nyt yksi, kaupungin nimestä saa päättää.
Yli 100000 as. : 6 kpl
50000-100000 as: 8 kpl
20000-50000 as.: 36 kpl
10000-20000 as: 55 kpl
alle 10000 as: 343 kpl
Suomalainen kunnallinen demokratia
Kunta on pakkoyhteisö: jokainen kansalainen kuuluu jäsenenä johonkin kuntaan.
Kunnan jäsenyys:
Vain perusjäsenillä on äänioikeus kunnallisvaaleissa sekä kelpoisuus kunnallisiin luottamustoimiin. Muilla ryhmillä voi olla tiettyjä oikeuksia muissa kunnallisen demokratian toteuttamismuodoissa (esim. rakennuslain edellyttämä kuuleminen)
Kunnallisvaalit:
- järjestetään joka 4.vuosi lokakuun 3. sunnuntaina
- äänioikeus: 18-v. kunnan perusjäsenet sekä ne Pohjoismaiden + EU-maiden kansalaiset, joiden kotikunta on ko.kunnassa
- vaalikelpoisuus: kunnassa asuva, äänioikeutettu henkilö, joka ei holhouksenalainen
- vaalikelpoisia eivät ole: tietyt valtion, kunnan, kunnan määräämisvallassa olevan yhteisön tai säätiön johtavat virkamiehet
- ehdokkaita voivat asettaa:
-mahdollisuudet vaaliliittoihin + valitsijayhdistysten yhteislistoihin (joilla 2 x valittavien määrä)
- valtuustoehdokkaan annettava kirjallinen suostumus
- vaalitilastot (kopiot)
Kunnanvaltuusto
- valtuuston koko kunnan suuruudesta riippuen 13-85 valtuutettua
sekä sama määrä varavaltuutettuja
- valtuusto valitsee keskuudestaan pj:n ja vpj:t
Tehtävät (minimi):
- valtuusto voi delegoida valtaansa muille toimielimille, luottamushenkilöille ja viranhaltijoille - ei kuitenkaan näitä tehtäviä; voi antaa valtuutuksen myös subdelegointiin
- ongelma: yksityiskohtaisesta talousarviosta luovuttaessa käytännössä voi siirtyä valtaa muille toimielimille ilman nimenomaista valtuutusta
-valtuutettujen aloiteoikeus (kuit. huom. vain valtuuston päätettävistä asioista - muussa tapauksessa ko. toimielimelle tiedoksi. Liittyy siihen, että valtuutettu yksin ei voi määrittää valtuuston toimivaltaa suht. johtosääntöihin ym.)
-valtuusto voi johtosäännössä määrätä, että kh:een ja lautakuntaan voidaan valita vain valtuutettuja ja varavaltuutettuja; asukkaiden tai käyttäjien edustajia valittava yms. johtokuntiin; että muu toimielin päättää johtokuntien kokoonpanosta; asukkaiden tai käyttäjien edustajia valittava yms. johtokuntiin
- valtuusto voi erottaa KOKO toimielimen kesken toimikauden, jos se tai jokin sen jäsen ei nauti valtuuston luottamusta. Sovellettu parlamentarismi - uusi piirre suomalaisessa kunnallispolitiikassa vs. aiemmin luottamushenkilön erottamattomuus.
Kunnanhallitus
-valtuusto valitsee järjestäytymiskokouksessaan; valitaan jäsenet + heille hlökohtaiset varajäsenet, samalla pj:n ja vpj.t
- vaalikelpoisia eivät ole: kunnan keskushallinnon plaveluksessa olevat, esittelijät, liikelaitosten hallitusten jäsenet (jos kh:n päätökset liippaavat läheltä); kunnan henkilöstön edunvalvonnasta huolehtivat henkilöt (luottamusmiehet)
- enemmistövaali tai vaadittaessa suhteellinen vaali; käytännössä sopuvaali
Tehtävä: vastaa kunnan hallinnosta ja taloudenhoidosta sekä valtuuston päätösten valmistelusta, täytäntöönpanosta ja laiilisuuden valvonnasta. Valvoo kunnan etua, yleensä myös edustus- ja puhevallan käyttäjä.
-Kunnanhallituksen ja lautakuntien otto-oikeus: voi ottaa tietyin rajoituksin käsiteltäväksi alemman toimelimen tai viranomaisen käsittelemän asian, jossa tehty päätös
Kunnanjohtaja (pakollinen)
-johtaa kh:n alaisena kunnan hallintoa
- valtuusto valitsee toistaiseksi tai määräajaksi, kahdella kierroksella jos tarpeen
- määräaikainen kunnanjohtaja voidaan tietyin edellytyksin valita myös kh:n pj:ksi
- valtuusto voi erottaa:
(-- kh tai 1/4 valtuutetuista tekee aloitteen, päätökseen tarvitaan 2/3 enemmistö
Kunnalliset lautakunnat ja muut toimielimet
-valtuusto asettaa tarkastuslautakunnan (ainoa pakollinen; lisäksi erityislaeissa mainintoja muista mm. holhousltk), sekä lisäksi harkintansa mukaan muita lautakuntia pysyväisluonteisten tehtävien hoitamista varten sekä johtokuntia liikelaitoksia tms. tehtäviä varten
- vaalikelpoisia eivät ole: lautakunnan alainen kunnan palveluksessa oleva henkilö; sellaisen säätiön tai yhteisön palveluksessa oleva henkilö; liikelaitoksen hallituksen tms. jäsen (tietyin edellytyksin)
- oma otto-oikeus
Kansalaisen vaikutusmahdollisuudet
1.Äänestysoikeus
2. Vaalikelpoisuus kunnallisiin luottamustoimiin (käytännössä pitkälti puoluejäsenyyteen/muihin luottamustoimiin sidottu)
-periaatteessa kansalaisvelvollisuus
3. Mahdollisuus perustaa valitsijayhdistys (puolueiden ulkopuolinen tie)
4.Aloite-oikeus kuntaa koskevissa asioissa
5.Kansanäänestysaloite
- vähintäin 5 % äänioikeutetuista kunnan asukkaista voi tehdä aloitteen neuvoa-antavaksi kansanäänestykseksi - huom. valtuusto ei sidottu sen paremmin toimittamiseen kuin tuloksen huomioonottamiseen
6. Jälkikäteiskontrolli - valitustiet:
---) kh:lle tai lautakunnalle - 14 pv
---) lääninoikeudelle - 30 pv
Kuntalain määräykset valtuuston velvollisuudesta huolehtia kunnan asukkaiden ja palvelujen käyttäjien osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksista (suora demokratia):
Erityiskeinot:
Kuntalain keskeiset pointit:
-kuntien itsenäisen päätäntävallan lisääminen (vs. kaventuneet toimintamahdollisuudet ja taloudelliset edellytykset)
-valtuuston strategisen päätöksentekijän roolin korostus, mahdollisuus luottamushenkilö- ja osallistuvaan demokratiaan
- vallan kolmijaon vahvistaminen, sovellettu parlamentarismi, kaksoisagenttien toiminnan kaventaminen
- mahdollisuus luoda vahva joko luottamushenkilöjohtajuus/virkajohtajuus kuntaan yhdistämällä mandaatteja (kv:n ja kh:n pj voi olla sama; kunnanjohtaja voi olla kh:n pj)