Utskriftvänliga versionen kompilerad:   2009-09-25 13.30.40

Enheter

Kandidatexamen

Kandidatexamen

Sp: 180
Kandidatexamen
  • Kandidatstudier 89 sp: grundstudier 25 sp, ämnesstudier 64 sp
  • Biämnesstudier: grundstudier i två biämnen 50 sp eller grund- och ämnesstudier i ett biämne 60 sp
  • Studier i språk och kommunikation 10 sp: modersmål 3 sp, främmande språk 3 sp, det andra inhemska 4 sp
  • Huvudämnesspecifika allmänna studier 17 sp: fakultetens orientering & ISP 1 sp, introduktion till statistiken 8 sp, samhällsvetenskaplig argumentation 3 sp, introduktion till sociologin 5 sp
  • IKT-studier: introduktion till adb och kurs i spss sammanlagt 5 sp (Även andra adb-kurser som fakulteten anordnar rekommenderas, t.ex. Atlas-kursen)
  • Fritt valbara studier (beroende på biämnesvalet) 0 eller 10 sp

Underordnade enheter

Almänna studier

Almänna studier

Sp: 31

Innehåll

  • Studier i språk och kommunikation: modersmål 3 sp, främmande språk 3 sp, det andra inhemska 4 sp, sammanlagt 10 sp
  • IKT-studier: introduktion till adb, kurs i spss sammanlagt 5 sp (Även andra adb-kurser som fakulteten anordnar rekommenderas, t.ex. Atlas-kursen).
  • Fakultetens orientering & ISP 1 sp
  • Introduktion till statistiken 8 sp
  • Samhällsvetenskaplig argumentation 3 sp
  • Introduktion till sociologin 5 sp
Grundstudier

Grundstudier

Code: 740080 Sp: 25

Innehåll

I dessa svenskspråkiga kursfordringar har all finskspråkig kurslitteratur genomgående ersatts med engelsk- eller svenskspråkig litteratur. Finskkunniga studenrande kan välja mellan dessa eller den finskspråkiga kurslitteraturen för respektive studieperiod i grund- och ämnesstudierna samt i magisterstudierna. Du hittar den finskspråkiga kurslitteraturen i de finskspråkiga examensfordringarna.
SP01 Introduktion till socialpsykologin
SP01 Introduktion till socialpsykologin

SP01 Introduktion till socialpsykologin

Code: 740001 Sp: 4

Mål

Socialpsykologins centrala begrepp, problemställningar och metoder lärs in. De studerande får en uppfattning om forskning i social kognition och i värderingar och attityder, i interaktion och grupprocesser samt om sociala utvecklingsvillkor för personligheten och identiteten.

Examinationsform

Studiesätt:
  • För huvudämnesstuderande: A-seminarium. I seminariet fördjupar sig de studerande i vetenskapliga texters specialegenskaper genom att analysera dem och procera sådan text. I samband med A-seminariet introduceras de studerande även i portfolioarbetet (Pofo) genom att ta del av prtfolioarbetets mål och arbetsformer samt genom att påbörja sitt eget portfolioarbete (under vissa läsår kan denna introduktion arrangeras separat för nya studeranden i början av läsåret).
  • För biämnesstuderande: a) Föreläsningar och sluttentamen eller b) en nätkurs som omfattar diskussion i små grupper samt sluttentamen. I sluttentamen tenteras också litteraturen.Huvudämnesstuderande:

Artiklar som läraren meddelar i början av seminariet.

Litteratur

Huvudämnesstuderande:
Artiklar som läraren meddelar i början av seminariet.
Biämnesstuderande:
  • Helkama K, Myllyniemi R, Liebkind K: Socialpsykologi - en introduktion. (ca. 300 s)
SP02 Psykologins baser
SP02 Psykologins baser

SP02 Psykologins baser

Code: 740002 Sp: 3

Mål

Under studieperioden ges en allmän bild av sådana grundbegrepp och teorier inom psykologin som behövs i de socialpsykologiska studierna: beteendets biologiska grunder, inlärningen, minnet, tänkandet, informationsbehandlingen, språket, emotionerna och det sociala beteendet.

Examinationsform

Litteraturförhör i en fakultetstentamen eller ersättande undervisning

Litteratur

  • Gleitman H, Fridlund A J & Reisberg D: Psychology (6th ed.) Kapitel 2,4,7,8,9,11. (ca. 300 s)
SP03 Socialpsykologins rötter I
SP03 Socialpsykologins rötter I

SP03 Socialpsykologins rötter I

Code: 740003 Sp: 5

Mål

De studerande bekantar sig med den socialpsykologiska teoribildningens centrala inriktningar och deras utveckling samt med klassikerna på området och andra historiskt betydelsefulla påverkare.

Examinationsform

Litteraturtentamen eller ersättande undervisning.

Litteratur

1.
  • Burr V: Person in social psychology (1 sp, ca. 160 s.)
2.
  • Schellenberg J: Masters of social psychology. (1 sp, ca. 110 s.)
3. Två valbara klassiker, 3 sp
  • Allport G: The nature of prejudice. (2 sp)
  • Bandura A: Social learning theory. (2 sp)
  • Darwin C: The expression of the emotions in man and animals. (2 sp)
  • Festinger L: A theory of cognitive dissonance. (2 sp)
  • Freud S: Introductory lectures on psychoanalysis (2 sp)
  • Fromm E: Flykten från friheten (1 sp)
  • Goffman E: Jaget och maskerna (1 sp)
  • Kaila E: Personlighetens psykologi (2 sp)
  • Milgram S: Obedience to authority. (1 sp)
  • Tajfel H: Human groups and social categories. (2 sp)
SP04 Socialpsykologins tillämpningar I
SP04 Socialpsykologins tillämpningar I

SP04 Socialpsykologins tillämpningar I

Code: 740004 Sp: 5

Mål

De studerande bekantar sig med aktuell tillämpad socialpsykologisk forskning med hjälp av vissa forskningsexempel som motsvarar den teori som inlärts tidigare.

Examinationsform

Litteraturtentamen eller ersättande undervisning. (Obs. Även om denna studieperiods kärnelement består av forskningsresultat behöver studenterna inte ännu behärska forskningsmetoderna i detalj)

Litteratur

1) Sex artiklar, sammanlagt 1,5 sp (en del finns att få elektroniskt)

  • Liebkind, K., Haaramo, J., & Jasinskaja-Lahti, I.: Effects of contact and personality on intergroup attitudes of different professionals. (Journal of Community and Applied Social Psychology, 10(4), 171-181).
  • Liebkind, K., & Eränen, L.: Attitudes of future human service professionals: The effects of victim and helper qualities. (Journal of Social Psychology, 141(4), 457-475).
  • Liebkind K & Jasinskaja-Lahti I: “The influence of experiences of discrimination on psychological stress: A comparison of seven immigrant groups”. (Journal of Community and Applied Social Psychology 10/1, pp. 1-16 ).
  • Jasinskaja-Lahti, I., & Liebkind, K.: Predictors of the actual degree of acculturation of Russianspeaking immigrant adolescents in Finland. (International Journal of Intercultural Relations, 24, 503-518).
  • Liebkind, K., & McAlister, A.: Extended contact through peer modeling to promote tolerance in Finland. (European Journal of Social Psychology, 29(5-6), 765-780).
  • Jasinskaja-Lahti, I., Liebkind, K., Horenczyk, G., & Schmitz, P.: The interactive nature of acculturation: Perceived discrimination, acculturation attitudes and stress among young ethnic repatriates in Finland, Israel and Germany. (International Journal of Intercultural Relations, 27(1), 79-97).
2)
  • Westlander G: People at work. Investigating social-psychological context. (1,5 sp)
3)
  • Miller, A.G. (ed.): The social psychology of good and evil.
Fyra kapitel, samanlagt 2 sp :

(a) Fiske, S.T.: What's in a category? Responsibility, intent, and the avoidability of bias against outgroups.

(b) Eisenberg, N., Valiente, C. & Champion, C.: Empathy-related responding: moral, social and socialization correlates.

(c) Wills, T.A. & Resko, J.A.: Social support and behavior towards others: some paradoxes and some directions.

(d) Snyder, M., Omoto, A.M. & Lindsay, J.J.: Sacrificing time and effort for the good of others: the benefits and costs of volunteerism.

SP05 Socialpsykologins forskningsfält I
SP05 Socialpsykologins forskningsfält I

SP05 Socialpsykologins forskningsfält I

Code: 740005 Sp: 8

Mål

Under studieperioden fördjupar de studerande den uppfattning de fått under introduktionskursen om socialpsykologins centrala forskningsområden, såsom t.ex. grupprocesser, relationer mellan grupper, attityder och social utveckling.

I punkt 1 bekantar sig de studerande med olika grupprocesser på grundnivå. Penningtona bok granskar kunskap om grupper och organisationer och denna kunskaps tillämpning samt presenterar använda forskningsmetoder. I punkt 2 bekantar sig de studerande med de teoretiska grunderna för olika former av fördomar och hur man minskar dem. I punkt 3 fortsätter inlärningen av de grundbegrepp och processer som gäller attityder, stereotypier och sociala representationer. Erwin utgör en grund av klassiska attitydmodeller. Wagners och hans medarbetares artikel kompletterar introduktionskursens kunskaper genom att upprepa de sociala representationernas centrala begrepp och processer samt genom att kort presentera sex empiriska undersökningar som gjorts med olika metoder.

Obs! Lyssna även på professor Wolfgang Wagners (Johannes Kepler Universität, Linz, Österrike) intervju i institutionens Författarens röst / Kirjailijan ääni –serie (http://www.valt.helsinki.fi/sospsyk/materiaalia.htm).

I punkt 4 får de studerande en allmän uppfattning om de centrala teorier som gäller socialisatione och social utveckling. I punkt 5 presenteras Hofstedes bok som är en av de mest kända jämförande kulturundersökningarna. Den presenterar fyra olika grunddimensioner på vilka olika ländar har visat sig skilja sig från varandra.

Studiesätt:

Examinationsform

Litteraturtentamen eller ersättande undervisning.

Litteratur

1. Grupprocesser, 1,5 sp
  • Pennington D C: The social psychology of behaviour in small groups. (ca. 200 s)

2. Relationer mellan grupper, 1,5 sp

  • Brown R: Prejudice. Its social psychology. (Kapitel 1-2, 4, 6-8, ca. 160 s.)

3. Attityder, stereotypier och sociala representationer, 3 sp

  • Erwin P: Attitudes and persuasion. (130 s.)
  • Hinton P: Stereoptypes, cognition and culture. (200 s.)
  • Wagner W, Duveen G, Farr R, Jovchelovitch S, Lorenzi-Cioldi F, Markovà I & Rose D: Theory and method of social representations. (Asian Journal of Social Psychology, 2, 95-125). (30 s)
4. Social utveckling, 1 sp
  • Teoksesta Demetriou & al (red.): Life-span developmental psychology (kapitel 1,6,7,9, ca. 165 s.)

5. Jämförande kulturforskning, 1 sp

  • Hofstede G: Organisationer och kulturer (ca. 390 s) (Både gamla och nya upplagan är giltiga; meddela vilken du läst vid anmälning.)
Ämnesstudier

Ämnesstudier

Code: 740085 Sp: 64/35
SP10 Orientering till arbetslivet

SP10 Orientering till arbetslivet

Code: 740010 Sp: 2

Mål

De studerande bekantar sig med det arbete institutionens lärare och forskare samt med andra socialpsykologer som är ute i arbetslivet. Dessa berättar om sitt arbete. Kursen är avsedd endast för huvudämnesstuderande.

Examinationsform

Kurs för huvudämnesstuderande.
SP11 Socialpsykologins teoretiska och metodologiska baser
SP11 Socialpsykologins teoretiska och metodologiska baser

SP11 Socialpsykologins teoretiska och metodologiska baser

Code: 740011 Sp: 4

Mål

Målet med denna studeperiod är att bekanta sig med utgångspunkterna för socialpsykologiska frågeställningar och slutledningar, förklaringar och förståelse. I workshop-arbetet behandlas forskningsexempel vars frågeställningar och logik skiljer sig från varandra och som representerar både grund- och tillämpad forskning samt experimentell, kvasiexperimentell, kvalitativ och kvantitativ forskning. Samtidigt övar man sig i konsten att läsa engelskspråkiga artiklar.

Examinationsform

  • För huvudämnesstuderande: Workshop i metodologi som ersätter litteraturtentamenet.
  • För biämnesstuderande: Litteraturtentamen

Litteratur

  • Breakwell G. (ed.): Doing Social Psychology Research. (ca. 380 s)
SP12 Socialpsykologins rötter II
SP12 Socialpsykologins rötter II

SP12 Socialpsykologins rötter II

Code: 740012 Sp: 4

Mål

De studerande fortsätter att bekanta sig med socialpsykologins historia, socialpsykologisk teoribildning samt historiskt betydelsefulla personer samt deras produktion. Farrs verk presenterar en helhetsbild av de stora linjerna och entrala händelserna och påverkarna inom socialpsykologins historia.

Examinationsform

Litteraturtentamen.

Litteratur

  • Hewstone M, Stroebe W & Jonas K (eds.): Introduction to Social Psychology. A European Perspective (4th edition), luku 1 (s. 2 - 19).
  • Hänninen V, Partanen J & Ylijoki O (toim.): Sosiaalipsykologian suunnannäyttäjiä, 2 op Luvut Darwin, Vygotski, Bateson, Kohlberg, Harre, Moscovici, Gergen, Billig, Goffman.
  • Moscvici & Markova: The Making of Modern Social Psychology. luvut 1 ja 2 (s. 1 – 54).
SP13 Socialpsykologins tillämpningar II
SP13 Socialpsykologins tillämpningar II

SP13 Socialpsykologins tillämpningar II

Code: 740013 Sp: 6

Mål

De studerande fördjupar sig i två valbara centrala tillämpningsområden inom socialpsykologin. I det första tillämpningsorådet fördjupar man sig i organisationspsykologins mest centrala begrepp och teorier som gäller bl.a. ledarskap, arbetsmotivation, beslutsfattning och team-arbete. I det andra tillämpningsområdet fördjupar de studerande sina kunskaper i tillämpad socialpsykologisk forskning om ackulturation och fördomsfullhet samt får en introduktion i forskning om etnisk identitet. I det tredje området presenteras de tillämpade socialspykologiska teorier som använts i undersökningar om förändringar i hälsobeteende samt forskning om förhållandet mellan stress och hälsa. I det frärde området granskas arbetslivets socialspykologi.

Examinationsform

Litteraturtentamen där de två valda tillämpningsorådena tenteras samtidigt eller ersättande undervisning och därefter tentamen i den återstående litteraturen.

Litteratur

1. Organisationernas socialpsykologi, 3 sp

  • Robbins S: Essentials of organizational behavior (6.tai 7. upplagan). (ca. 300 s.)

2. Invandrare och etniska minoriteter, 3 sp

  • Berry J & Sam D (eds.): Cambridge Handbook of Acculturation Psychology. Luvut 2 - 6 ja 24 - 26. (n. 150 s.)
  • Jasinskaja-Lahti ym: Rasismi ja syrjintä Suomessa. (n.150 s.)
3. Hälsopsykologi, 3 op
  • Stroebe W: Social psychology and health. (ca. 270 s.)
  • Hänninen V, Koski-Jännes A: Narratives of recovery from addictive behaviours. (Addiction 94(12):1837-1848.)

4. Arbetslivets socialpsykologi, 3 op

  • Kortteinen M &Tuomikoski H:Työtön. Tutkimus pitkäaikaistyöttömien selviytymisestä. (n. 200 s.)
  • Vesala K & Rantanen T: Pelkkä puhe ei riitä. Maanviljelijän yrittäjäidentiteetin rakentumisen sosiaalipsykologisia ehtoja. (85 s.)
  • Bordeaux C, Brinley, A, Eby L, asper W & Lockwood A: Work and family research in IO/OB: Content analysis and review of the literature (1980-2002). Journal of Vocational Behavior 66 (2005) (s. 124-197) (Saatavilla e-lehtenä.)
  • Kirkpatric Johnson M, Montimer L. Lee & Stern M: Judgements about Work. Dimensionality revisited. Work and Occupations 34 (2007) (s. 290 – 317) (Saatavilla e-lehtenä.)
SP14 Socialpsykologins forskningsfält II
SP14 Socialpsykologins forskningsfält II

SP14 Socialpsykologins forskningsfält II

Code: 740014 Sp: 13 - 15

Mål

De studerande fördjupar sina kunskaper om socialpsykologins centrala forskningsområden.

Innehåll

I del A är temat sociala representationer, SIT (Social Identity Theory), relationer mellan grupper och gruppbeteende. I Augoustinous och Walkers verk upprepas tidigare behandlade forskningsområden (attityder, schemata osv). Verket kompletterar tidigare presentationer bl.a. med mångsidig behandling av attityders funktion. Verket kontribuerar förutom med kompletteringar även med att integrera traditionell empirisk socialpsykologisk forskning (sk. mainstream socialpsykologiska närmandesätt) med nyare närmandesätt som kallas postmoderna.

Bauers och Gaskells artiklar granskar forskningen kring sociala representationer som en paradigm och ger sålunda en helhetsbild av forskningsområdet.

De tre artiklar som behandlar relationer mellan grupper (Ellemers & al, Hewstone & al ja Brown) fördjupar de stuerandes kunskaper om SIT, social identitet, relationer mellan grupper i allmänhet samt teorier om fördomsfullhet och om hur man minskar dem.

I del B är temat interaktion, sociala rörelser och strukturer.

I del C är temat social utveckling, emotioner, värderingar och moral.

Examinationsform

  • Huvudämnesstuderande: Litteraturtentamen som avläggs i tre delar: del A, del B och del C skilt för sig. Del B avläggs alltid som litteraturtentamen, men del A och del C kan även ersättas med undervisning eller alternativa sätt att avlägga studieperioden (t.ex. läsecirkel). Obs: del B är till omfånget mindre för huvudämnesstuderande (5 sp) än för biämnesstuderande (7 sp).
  • Biämnesstuderande: Litteraturtentamen som avläggs i tre delar: del A, del B och del C skilt för sig. Obs: del B är till omfånget större för biämnesstuderande (7 sp) än för huvudämnesstuderande (5 sp).

Litteratur

DEL A, sammanlagt 4 sp:

Social kognition och sociala representationer, 2 sp

  • Augoustinous M & Walker I: Social cognition. (330 s.)
  • Bauer M & Gaskell G: Towards a paradigm for research on social representations. (Journal for the theory of social behaviour, 29,2, 163-186. 23 s.)
Relationer mellan grupper och SIT, 1 sp
  • Ellemers N, Spears R & Doosje B: Self and social identity. (Annual Review of Psychology, 53, 161-186)
  • Hewstone M, Rubin M, & Willis H: Intergroup bias. (Annual review of Psychology, 53, 575-604)
  • Brown R: Social identity theory: past achievements, current problems and future challenges. (European Journal of Social Psychology 30, 745-778)
Gruppbeteende, 1 sp
  • Brown R: Group processes (2. förnyad upplaga). Kapitel 1-5 (ca. 200 s).

DEL B, sammanlagt 5 sp för huvudämnesstuderande / 7 sp för biämnesstuderande:

För alla gemensamma verk:
  • Tannen D: That’s not what I meant. (ca. 180 s)
  • Smith P B & Bond M H: Social psychology across cultures (2nd ed.) (ca. 320 s)

Huvudämnesstuderande väljer utöver de gemensamma verken ytterligare ett av de två verk som nämns nedan. Biämnesstuderande tenterar förutom de gemensamma verken ytterligare båda nedan nämdna verk.

  • Klandermans B: Social psychology of protest. (ca. 260 s.)
  • Burr V: Gender and social psychology. (ca. 170 s.)
Del C sammanlagt 4 sp:

Socialisation, emotioner, värderingar och moral, 4 sp

  • Schaffer H R: Social development. (ca. 400 s.)
  • Schwartz S: Universalism values and the inclusiveness of moral universe. (Copy of manuscript available at the department).
  • Parrott G (red.): Emotions in social psychology. (Osat 3-6, ca. 85 s.)
SP14A Socialpsykologins forskningsfält II del A

SP14 Socialpsykologins forskningsfält II del A

Code: 740014a Sp: 4

Mål

De studerande fördjupar sina kunskaper om socialpsykologins centrala forskningsområden.

Innehåll

del A är temat sociala representationer, SIT (Social Identity Theory), relationer mellan grupper och gruppbeteende. I Augoustinous och Walkers verk upprepas tidigare behandlade forskningsområden (attityder, schemata osv). Verket kompletterar tidigare presentationer bl.a. med mångsidig behandling av attityders funktion. Verket kontribuerar förutom med kompletteringar även med att integrera traditionell empirisk socialpsykologisk forskning (sk. mainstream socialpsykologiska närmandesätt) med nyare närmandesätt som kallas postmoderna.

Litteratur

DEL A, sammanlagt 4 sp:
Social kognition och sociala representationer, 2 sp
  • Augoustinos M, Walker I & Donaghue N: Social cognition. An Intergrated Introduction. (2nd edition) (376 s.)
Relationer mellan grupper och SIT, 1 sp
  • Ellemers N, Spears R & Doosje B: Self and social identity. (Annual Review of Psychology, 53, 161-186)
  • Hewstone M, Rubin M, & Willis H: Intergroup bias. (Annual review of Psychology, 53, 575-604)
Gruppbeteende, 1 sp
  • Brown R: Group processes (2. förnyad upplaga). Kapitel 1-5 (ca. 200 s).
SP14B Socialpsykologins forskningsfält II del B

SP14 Socialpsykologins forskningsfält II del B

Code: 740014b Sp: 5 - 7

Innehåll

I del B är temat interaktion, sociala rörelser och strukturer.

Examinationsform

  • Huvudämnesstuderande väljer utöver de gemensamma verken ytterligare ett av de två verk som nämns nedan.
  • Biämnesstuderande tenterar förutom de gemensamma verken ytterligare båda nedan nämdna verk.

Litteratur

DEL B, sammanlagt 5 sp för huvudämnesstuderande / 7 sp för biämnesstuderande:

För alla gemensamma verk:
  • Tannen D: Conversational Style. (n. 270 s.)
  • Smith P B, Bond M H & Kagitcibasi C: Understanding Social Psychology Across Cultures. (n. 340 s.)

Huvudämnesstuderande väljer utöver de gemensamma verken ytterligare ett av de två verk som nämns nedan. Biämnesstuderande tenterar förutom de gemensamma verken ytterligare båda nedan nämdna verk.

  • Klandermans B: Social psychology of protest. (ca. 260 s.)
  • Burr V: Gender and social psychology. (ca. 170 s.)
SP14C Socialpsykologins forskningsfält II del C

SP14 Socialpsykologins forskningsfält II del C

Code: 740014c Sp: 4

Mål

De studerande fördjupar sina kunskaper om socialpsykologins centrala forskningsområden.

Innehåll

I del C är temat social utveckling, emotioner, värderingar och moral.

Examinationsform

  • Huvudämnesstuderande: Litteraturtentamen som avläggs i tre delar: del A, del B och del C skilt för sig. Del B avläggs alltid som litteraturtentamen, men del A och del C kan även ersättas med undervisning eller alternativa sätt att avlägga studieperioden (t.ex. läsecirkel). Obs: del B är till omfånget mindre för huvudämnesstuderande (5 sp) än för biämnesstuderande (7 sp).
  • Biämnesstuderande: Litteraturtentamen som avläggs i tre delar: del A, del B och del C skilt för sig. Obs: del B är till omfånget större för biämnesstuderande (7 sp) än för huvudämnesstuderande (5 sp).

Litteratur

Del C sammanlagt 4 sp:
Socialisation, emotioner, värderingar och moral, 4 sp
  • Schaffer H R: Social development. (ca. 400 s.)
  • Schwartz S: Universalism values and the inclusiveness of moral universe. (Copy of manuscript available at the department).
  • Parrott G (red.): Emotions in social psychology. (Osat 3-6, ca. 85 s.)
SP15 Kvalitativa forskningsmetoder I

SP15 Kvalitativa forskningsmetoder I

Code: 740015 Sp: 4

Mål

De studerande bildar sig en uppfattning om grundelementen i en kvalitativ forskningsdesign och denna design som helhet. De studerande övar sig i att producera kvalitativt forskningsmaterial och att behandla detta material med hjälp av en analys som identifierar observationerna och strukturerar dem. På kursen presenteras den allmänna variationen i olika kvalitativa närmandesätt.

Målgrupp

Kursen är avsedd endast för huvudämnesstuderande.

Litteratur

Referenslitteratur som tenteras delvis enligt särskild överenskommelse:

  • Smith J (toim.): Qualitative psychology. (n. 230 s.)
  • Mason J: Qualitative researching. (n. 180 s.)
  • Vesala K M & Rantanen T: Argumentaatio ja tulkinta (n. 250 s.)
SP16 Kvalitativa forskningsmetoder II

SP16 Kvalitativa forskningsmetoder II

Code: 740016 Sp: 4

Mål

Kunskapen om den kvalitativa forskningsdesignen och dess uppbyggnad fördjupas. De studerande övar sig i tolkande analys av olika forskningsmaterial. Kunskapen fördjupas om den betydelse de olika kvalitativa närmandesättens metodologiska och teoretiska särdrag har för forskningsdesignen.

Målgrupp

Kursen är avsedd endast för huvudämnesstuderande.

Litteratur

Referenslitteratur som tenteras delvis enligt särskild överenskommelse:

  • Flick U: An introduction to qualitative research. (2nd edition)(n. 290 s.)
  • Alasuutari P: Laadullinen tutkimus (3. uudistettu painos). (n. 260 s.)
SP17 Kvantitativa forskningsmetoder I

SP17 Kvantitativa forskningsmetoder I

Code: 740017 Sp: 4

Mål

På kursen bekantar sig de studerande med den kvantitativa forskningens grunder. Med hjälp av övningsarbeten inlärs bl.a. kvantitativa metoders grundanalyser såsom korstabulering, variansanalys och regressionsanalys samt att tolka och rapportera forskningsresultat.

Examinationsform

Referenslitteratur som tenteras delvis enligt särskild överenskommelse.

Målgrupp

Kursen är avsedd endast för huvudämnesstuderande.

Litteratur

Referenslitteratur som tenteras delvis enligt särskild överenskommelse:

  • Breakwell G M (toim.): Doing social psychology research
  • Field A: Discovering Statistics Using SPSS (Introducing Statistical Methods S.) (2nd edition)
  • Nummenmaa L: Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät.
  • Pallant J: SPSS Survival Manual. (A step by step guide to data analysis using SPSS version 12.) UUSI 3rd edition.
SP18 Kvantitativa forskningsmetoder II

SP18 Kvantitativa forskningsmetoder II

Code: 740018 Sp: 4

Mål

På kursen fördjupar de studerande sin kunskap om den kvantitativa forskningsprocessen i sin helhet: forskningsdesig, materialinsamling och berepp som gäller mätning. På kursen presenteras olika analysmetoder samt problem i praktisk forskning som gäller slutsatser om kausalförhållanden.

Examinationsform

Referenslitteratur som tenteras delvis enligt särskild överenskommelse.

Målgrupp

Kursen är avsedd endast för huvudämnesstuderande.

Litteratur

  • Breakwell G M (toim.): Doing social psychology research.
  • Field A: Discovering Statistics Using SPSS (Introducing Statistical Methods S.) (2nd edition)
  • Nummenmaa L: Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät.
  • Pallant J: SPSS Survival Manual. (A step by step guide to data analysis using SPSS version 12.) UUSI 3nd edition.
SP20 Kandidatavhandling

SP20 Kandidatavhandling

Code: 740020 Sp: 6

Mål

En landidatavhandling är en vetenskaplig skrivelse om ett ämnde som hör till något av socialpsykologins forskningsområden. Målet med avhandlingen är den studerande tränas i att bedöma forskning och i att behandla en specialfråga på vetenskapligt sätt med stöd av litteratur. Avhandlingen baserar sig på uppgifter som samlats från olika källor och visar att den studerande har fördjupat sig i anskaffningen av källmaterial, socialpsykologisk teoribildning och tolkning av empiriska forskningsresultat.

Examinationsform

vhandlingen bör basera sig på en tidigare godkänd seminarieuppsats som den studerande skrivit. Den studerande ska komma överens om avhandlingens ämne, avgränsning och källmaterial med den handledande läraren (oftast seminariets ledare). Kandidatavhandlingen är 15-25 sidor lång (radmellanrum 1,5, fontstorlek 12pt, 6000-8000 ord) utan källförteckning.

Kandidatavhandlingen är inte ett arbete som baserar sig på empiriskt forskningsmaterial. Detta innebär att det inte krävs av den studerande att hon eller han själv bemästrar och kan använda forskningsmetoder.

Avhandlingen lämnas in för bedömning till institutionens kansli på det sätt som fakulteten bestämt. Institutionens prefekt utser en granskare som bör vara en lärare på institutionen. Ifall kandidatavhandlingen baserar sig på en seminarieuppsats som utförts som grupparbete bör avhandlingen åtföljas av seminariuppsatsen samt de övriga gruppmedlemmarnas skriftliga samtycke.

Innan kandidatavhandlingen lämnas in för bedömning ska en del av den bearbetas till 1-2 övningsuppgifter som lämnas in för granskning till fakultetens lektor i modersmålet. Se närmare instruktioner om att skriva övningsuppsatser på fakultetens www-sidor http://www.valt.helsinki.fi/fakulteten/studier/avhandling.htm och om att lämna in avhandlingen för bedömning på http://www.valt.helsinki.fi/fakulteten/studier/utexaminering.htm.

SP51 Personlig studieplan I

SP51 Personlig studieplan I

Code: 740021 Sp: 1

Mål

Den studerande strukturerar och bedömer sammanfattningsvis sin egen inlärningsprocess, sin egen kandidatavhandling och de färdigheter den givit.

Examinationsform

Presentation av studieportföljen, det vill säga en skriftlig portfolioberättelse om kandidatexamen som godkänns av lärartutorn. Grunden för denna berättelse är det kontinuerliga portfolioarbetet och kompletteringen av studieportföljen som skett under hela studietiden som en del av detta arbete. Som en del av sin portfolioberättelse bedömer den studerande sin individuella studieplan (ISP) och dess förverkligande. Portfolioarbetet omfattar även den studerandes egen bedömning av sitt portfolioarbete och sin portfolioberättelse som en studieprestation.
Magisterexamen

Magisterexamen

Code: 740090 Sp: 120
  • Huvudämnesstudier i socialpsykologi 96 sp (fördjupade studier 56 sp och pro gradu -avhandling 40 sp)
  • Övriga fritt valbara studier som kompletterar examen 24 sp. Dessa studier kan även vara fritt valbara studier i socialpsykologi.

Underordnade enheter

SP51 Personlig studieplan II

SP51 Personlig studieplan II

Code: 740051 Sp: 1

Mål

Poltfolioarbetet aktiveras. Den studerande gör en preciserad individuell studieplan för magisterstudierna.

Examinationsform

Den studerande gör och presenterar en individuell studieplan (ISP) för magisterstudierna. Den studerande presenterar sin ISP i forskningsplaneringsseminariet i då hans eller hennes egen forskningsplan behandlas i seminariet. Det bra om den studerande före det diskuterar planen med sin egen lärartutor.
SP52 Forskningsplaneringsseminarium

SP52 Forskningsplaneringsseminarium

Code: 740052

Mål

Målet med seminariet är att stöda valet av ämne för pro gradu-avhandlingen och påbörjandet av själva avhandlingsarbetet samt att ge kunskaper i hur en forskningsplan utarbetas och bedöms. Den studerande får feed-back på den planerade forskningens frågeställning, teoretiska bakgrund och metodval. Planens realism bedöms också i seminariet. Målet är att att den studerande övar sig i att bedöma socialpsykologiska forsknings- och utredningsplaner genom att ge feedback åt andra för deras planer. I samband med den egna planen behandlas även magisterstudiernas ISP.

Examinationsform

Deltagande i seminarium där varje deltagare utarbetar en preliminär forskningsplan efter att ha valt ämne eller ämnesområde för sin avhandling. I seminariet ingår även utbildning i användingen av databaser.

Litteratur

Referenslitteratur som avläggs enligt överenskommelse:
  • Löppönen P, Mäkelä P H & Paunio K (toim.): Tiede ja etiikka. (s. 1-174 ja 191–244)
  • Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausten käsitteleminen. Elektroninen julkaisu: http://pro.tsv.fi/tenk/htk.pdf
  • Publication Manual of the American Psychological Association, 5. painos
  • Mäkelä, Klaus: Sosiaalitutkimuksen eettinen säätely. Yhteiskuntapolitiikka 70 (2005): 4, s. 386 - 395
  • Mäkelä, Klaus: Lääketieteen etiikka ja yhteiskuntatutkimuksen ennakkosäätely, Tieteessä tapahtuu 1/2007, s. 21 – 27.
SP53 Socialpsykologins metoder

SP53 Socialpsykologins metoder

Code: 740053 Sp: 8

Mål

Fördjupade kunskaper i kvantitativa och/eller kvalitativa metoder. Den studerande övar sig i att tillämpa någon metod (eller några metoder) och något (eller några) metodologiska angreppssätt som en del av en teoretisk frågeställning så att det tjänar pro gradu-avhandlingen. Förutom institutionens egna metodkurser kan den studerande utnyttja även andra institutioners eller fakultetens genmensamma kurser.

Examinationsform

Övningskurser och litteraturtentamen enligt överenskommelse med handledaren för pro gradu –avhandlingen. Den studerande kan välja tyngdpunkten i sina metodstudier utgående från vad som är ändamålsenligt för den egna avhandlingen.

Litteratur

  • Field A: Discovering Statistics Using SPSS (Introducing Statistical Methods S.) (2nd edition) [Teos on käsikirja kvantitatiivisten menetelmien käyttäjille.]
  • Tabachnick B G & Fidell L: Using multivariate statistics (UUSI 5. painos). [Teos on käsikirja kvantitatiivisten menetelmien käyttäjille.]
SP54 Socialpsykologins forskningsfält III

SP54 Socialpsykologins forskningsfält III

Code: 740054 Sp: 12

Mål

Studieperioden ger fördjupade kunskaper på ett eller flera av följande forskningsområden (a) – (g) enligt den studerandes eget val.

Examinationsform

Litteraturtentamen som omfattar sammanlagt ca. 1500 sidor ur ett eller flera delområden. Innan examen överlägger den studerande tillsammans med tentaron vad hon läser. Studieperioden avläggs i sin helhet som en enda tentamen. Den studerande ser till att det bokpaket hon eller han föreslår motsvarar det sidoantal som krävs.
740054a Socialisation samt social och moralutveckling

7540054a) Socialisation samt social och moralutveckling

Code: 740054a Sp: 1 - 12

Litteratur

  • Apter T: Secret paths: Women in the midlife.
  • Barrett L. Dunbar R. Lycett J.: Human evolutionary psychology.
  • Bowlby J: Attachment and loss (I).
  • Bowlby J: Attachment and loss (II).
  • Cassidy J & Shaver P: Handbook of attachment.
  • Demetriou A, Doise W, van Lieshout C (toim): Life-span developmental psychology. (Till de delar som den studerande inte tidigare har tenterat.)
  • Dunn J: The beginnings of social understanding.
  • Gibbs J C: Moral development and reality: Beyond the theories of Kohlberg and Hoffman.
  • Harris P L: Children and emotion..
  • Hoffman M: Empathy and moral development. Implications for caring and justice.
  • Kegan R: The evolving self.
  • Killen M & Hart D (red.): Morality in everyday life
  • Lapsley D & Narvaéz D (toim): Moral development, self, and identity.
  • Levinson D: The seasons of a man's life.
  • Rest J et al: Postconventional moral thinking: A neo-Kohlbergian approach.
  • Rogoff B: The cultural nature of human development.
  • Skoe E & von der Lippe A (toim): Personality development in adolescence.
  • Stern D: The interpersonal world of the infant.
  • Tagney J P & Dearing R L: Shame and guilt.
740054b Kunskap, sociala representationer samt politik

740054b) Kunskap, sociala representationer samt politik

Code: 740054b Sp: 1 - 12

Innehåll

I detta delområde erbjuds en möjlighet att fördjupa sig i tre forskrningstraditioner som ligger nära varandra. Perrys, Belenkys och hennes kollegers, Baxter Magoldas, Pirttilä-Backmans och Hofer & Pintrichs texter presenterar olika inriktningar inom och forskningsresultat från den forskning som berör uppfattningar om kunskap. De böcker som behandlar sociala representationer fördjupar tidigare kundkap om detta ämnes område. Böckerna representerar såväl klassiska verk (t,ex, Jodelet och Hertzlich) som den nyaste forskningen och diskussionen kring ämnet (t.ex. boken som redigerats av Deaux och Philogene). De böcker som handlar om politisk psykologi bildar en egen självständig helhet i detta delområde. Förutom forskningsresultat erbjuder de olika synvinklar på ämnesområdet.

Litteratur

  • Bar-Tal D & Kruglanski A (toim.): The social psychology of knowledge.
  • Bauer, M W & Gaskell, G. Towards a paradigm for the study of social representations. Journal for the Theory of Social Behaviour 29, no. 2 (1999), pp. 187-201.
  • Baxter Magolda M B: Knowing and reasoning in college: Gender-related patterns in students’ intellectual development.
  • Belenky M F et al.: Women's ways of knowing. New
  • Billig M : Ideology and opinions. (luku 3, s. 57-78)
  • Collavin E: Food biotechnologies in Italy: a social psychological study
  • Deaux K & Philogene G (eds.) Representations of the social. Bridging theoretical traditions.
  • Doise, W: Human rights as social representations.
  • Farr R & Moscovici S (toim.): Social representations.
  • Flick U (ed.) The psychology of the social.
  • Furnham A F: Lay theories.
  • Herzlich C: Health and Illness.
  • Hofer B K & Pintrich P R: Personal epistemology: the psychology of beliefs about knowledge and knowing and their relationship to learning. Review of Educational Research 67, 88-140.
  • Hofer B K & Pintrich P R (eds.): Personal epistemology : the psychology of beliefs about knowledge and knowing
  • Jodelet D: Madness and social representations.
  • Jost J T & Sidanius J (eds.): Political psychology.
  • Monroe, K R (eds..) Political psychology.
  • Moscovici S: Social representations. Explorations in social psychology.
  • Moscovici S: Psychoanalysis: Its image and its public (alkup. La psychoanaluse, son image et son public)
  • Mugny G & Carugati F : Social representations of intelligence.
  • Ottati V C et al. (eds.) The social psychology of politics. Social psychological applications to social issues, vol. 5.
  • Perry, W. G. Jr. : Forms of intellectual and ethical development in the college years. A scheme.
  • Philogene G: From black to African American: A new social representation.
  • Pirttilä-Backman A-M.: The social psychology of knowledge reassessed.
  • Purkhardt C.: Transforming social representations. A social psychology of common sense and science.
  • Roland-Lévy, C., Kirchler, E., Penz, E.& Gray, C. (eds.) Everyday representations of the economy.
  • Wagner W & Hayes N: Everyday discourse and common sense.

Obs! Lyssna även på professor Willem Doisen (University of Geneva), professor Paula Castron (ISCTE, Lissabon), professor Wolfgang Wagnerin (Johannes Kepler Universität, Linz) och professor Christian Staerklén (University of Lausanne) intervjuer där de berättar om deras egna arbete med sociala representationer. Intervjun finns i serien Författarens röst / Kirjailijan ääni (http://www.valt.helsinki.fi/sospsyk/materiaalia.htm).

740054c Social kognition, attityder och attributioner

740054c) Social kognition, attityder och attributioner

Code: 740054c Sp: 1 - 12

Litteratur

  • Bandura A: Social foundations of thought and action. A social cognitive theory
  • Bandura, A: Self-efficacy the exercise of control
  • Baumeister, R. (ed): The Self in Social Psychology
  • Billig, M: Arguing and thingking
  • Breakwell G (toim): Social psychology of political and economic cognition
  • Chaiken, S., & Trope, Y.: Dual-process theories in social psychology
  • Eagly A & Chaiken S: The psychology of attitudes
  • Haddock G & Maio (eds.): Contemporary Perspectives on the Psychology of Attitudes
  • Leyens J-P, Yzerbyt V, Schadron G: Stereotypes and social cognition
  • Semin G & Fiedler K (toim): Language, interaction and social cognition
  • Stangor C (toim): Stereotypes and prejudice: essential readings
  • Weiner, B.: An attributional theory of motivation and emotion
  • Weiner B: Judgments of responsibility
740054d Värderingar och uppfattningar om rättvisa

740054d) Värderingar och uppfattningar om rättvisa

Code: 740054d Sp: 1 - 12

Litteratur

  • Colquitt J & Greenberg J A: Handbook of Organizational justice. (Kapitel enligt avtal)
  • Cropanzano R. (red.): Justice in the workplace (Vol 2)
  • Gilliland S, Steiner D, & Skarlicki D.: Theoretical and cultural perspectives on organizational justice
  • Gilliland S, Steiner D, Van den Bos K: What motivates fairness in organizations?
  • Greenberg & Cropanzano (red.): Advances in organizational justice
  • Heelas P & Morris P (red.): The values of the enterprise culture
  • Jost J & Major B: Psychology of legitimacy
  • Kelman H C & Hamilton V L.: Crimes of obedience
  • Lind E A & Tyler T: The social psychology of procedural justice
  • Schminke M. (toim): Managerial ethics
  • Schwartz S H's artikel "Universals in the content and structure of values" I verket Zanna M (red.): Advances in experimental social psychology (Vol 25)
  • Triandis H.: Individualism and collectivism
  • Tyler, T. & Blader, S.: Cooperation in groups: procedural justice, social identity and behavioural engagement
740054e Interaktion, kommunikation och social verklighet

740054e) Interaktion, kommunikation och social verklighet

Code: 740054e Sp: 1 - 12

Litteratur

  • Bachmann R & Zaheer A (eds.): Handbook Of Trust Research
  • Bateson, G. Steps to an Ecology of Mind
  • Billig M: Fascists a social psychological view of the National Front
  • Burr V : An introduction to social constructionism
  • Charon, J.M: Symbolic interactionism. An introduction, an interpretation, an integration.
  • Crawford M : Talking difference
  • Fairclough N : Language and power
  • Foucault M : Tarkkailla ja rangaista
  • Goffman E : Frame analysis
  • Goleman, D. Vital Lies, Simple Truths. The Psychology of Self-Deception
  • Hargie et al : Social skills in interpersonal communication.
  • Hänninen V : Sisäinen tarina, elämä ja muutos (Saatavana nyt myös elektronisessa muodossa. Voit lainata elektronisen kurssikirjan kirjaston Helka-tietokannan kautta)
  • Harré R & Gillet G: The discursive mind
  • Harré R & van Langenhove L (toim.): Positioning theory
  • Harré R: Social Being
  • Heritage J: Harold Garfinkel ja etnometodologia
  • Jokinen A, Juhila K & Suoninen E: Diskurssianalyysi liikkeessä
  • Josselson,R Lieblich A (eds.): Making Meaning of Narratives
  • Ketola K et al: Puuttuvat viestit. Nonkommunikaatio inhimillisessä vuorovaikutuksessa
  • Kuusela P: Sosiaalipsykologian maailmanhypoteesit
  • Littlejohn S: Theories of human communication (6. painos)
  • Moscovici S: The age of the crowd
  • Potter J & Wetherell M: Discourse and social psychology
  • Turner, Social Influence
  • Valkonen, J: Kuntoutus, tarinat ja soveltava sosiaalipsykologia
  • Ylijoki O-H: Akateemiset heimokulttuurit ja noviisien sosialisaatio
740054f Relationer mellan grupper, social identitet och kulturpsykologi

740054f) Relationer mellan grupper, social identitet och kulturpsykologi

Code: 740054f Sp: 1 - 12

Innehåll

I detta delområde presenteras relationer mellan grupper ur socialpsykologisk synvinkel samt den tvärkulturella psykologins grunder och forskningsområden. De studernade erbjuds en möjlighet att fördjupa sina kunskaper i och specialisera sig på någon socialpsykologisk teori som gäller relationer mellan grupper, social identitet, fördomsfullhet och hur man minskar den. Det temanummer av tidningen Journal of Cross-Cultural Psychology som finns sist på listan presenterar den tvärkulturella psykologins historia, en kritisk granskning av nuläget samt framtida strömningar.

Litteratur

  • Abrams D & Hogg M (red.): Social identity and social cognition. (ca. 400 s.)
  • Berry J et al: Cross-cultural psychology. Research and application. (ca. 440 s.)
  • Brewer M & Hewstone M. (red.) (2004): Self and social identity. (350 s.)
  • Brewer M & Miller N: Intergroup relations. (ca. 180 s.)
  • Brown R. & Gaertner S (red.): Intergroup processes. (Blackwell Handbook of Social Psychology, volume IV.) (530 s.)
  • Capozza D & Brown R: Social identity processes. (ca. 200 s.)
  • Dovidio J & Gaertner S (red.): Prejudice, discrimination and racism. (ca. 330 s.)
  • Dovidio J, Glick P & Rudman L (red.): On the nature of prejudice. Fifty years after Allport. (ca. 430 s.)
  • Duckitt J: The social psychology of prejudice. (ca. 300 s.)
  • Eberhardt J & Fiske S: Confronting Racism. The problem and the response. (ca. 300 s.)
  • Ellemers N, Spears R & Doosje B (red.): Social identity –context, commitment, content. (ca. 250 s.)
  • Gaertner S & Dovidio J: Reducing Intergroup Bias. (ca. 180 s.)
  • Hutnik N: Ethnic minority identity. (ca. 200 s.)
  • (publ.): Journal of Cross-Cultural Psychology (January 2000, Volume 31, No. 1, Special issue on the Symposium Millenium Prelude: The present state and future of cross-cultural psychology.) (ca. 140 s.)
  • Simon, B: Identity in Modern Society. A Social Psychological Perspective. Malden: Blackwell.
740054g Könets socialpsykologi

740054g) Könets socialpsykologi

Code: 740054g Sp: 1 - 12

Litteratur

  • Hofstede G: Masculinity and femininity. The taboo dimension of national cultures (ca. 240 s.)
  • Howard J A & Hollander J A: Gendered situations, gendered selves: a gender lens on social psychology (ca. 160 s.)
  • Husu L: Sexism, support and survival in academia: academic women and hidden discrimination in Finland (ca. 380 s.)
  • Segal L: Slow Motion. Changing masculinities, changing men (ca. 380 s.)
  • Shields S A: Speaking from the heart (ca. 230 s.)
  • Wager M: Constructions of femininity in academic women: continuity between private and professional identity (ca. 290 s.)
  • Wilson E (toim): Organizational behaviour reassessed. The impact of gender (ca. 240 s.)

Obs! Lyssna också på professor Ligia Amancios (ISCTE, Lissabon, Portugal) intervju där hon ger en mer omfattande presentation av socialpsykologisk könsforskning. Intervjun finns i serien Författarens röst / Kirjailijan ääni (http://www.valt.helsinki.fi/sospsyk/materiaalia.htm)

SP55 Socialpsykologins tillämpningar IiI

SP55 Socialpsykologins tillämpningar IiI

Code: 740055 Sp: 12

Mål

Den studerande fördjupar sina kunskaper i två centrala tillämpningsområden.

Examinationsform

Den litteratur som tenteras i denna studieperiod måste överläggas tillsammans med tentatoren innan anmälningen till tentamen. Tentamen avläggs i sin helhet som en enda tentamen. Den studerande kan ersätta en del av litteraturen med närundervisning.
SP55a Arbetsorganisationers socialpsykologi

SP55a Arbetsorganisationers socialpsykologi

Code: 740055a Sp: 1 - 12

Litteratur

  • Folger R & Cropanzano R: Organizational justice and human resource management.
  • Haslam S A: Psychology in organizations: the social identity approach (2nd ed.).
  • Organ D W, Podsakoff P M & MacKenzie S B: Organizational Citizenship Behavior: Its Nature, Antecedents, and Consequences (Foundations for Organizational Science)
SP55b Arbetslivets socialpsykologi

SP55b Arbetslivets socialpsykologi

Code: 740055b Sp: 1 - 12

Litteratur

  • Swedberg R: Entrepreneurship. The social science view.
  • Achs Z J & Audretchs D B (eds.): Handbook of entrepreneurship research seuraavat artikkelit:
  • Shaver K: The social psychology of entrepreneurial behaviour
  • Krueger N: The cognitive psychology of entrepreneurship
  • Shane S & Eckhardt J: The individual-opportunity nexus
  • Thornton P & Flynn K: Entrepreneurship, networks, and geographies
  • Vihinen H & Vesala K M (toim.): Maatilayritysten monialaistuminen maaseudun elinkeinopolitiikassa ja sen rakentuminen kuntatason kehittämiskohteena.
SP55c Etniska minoriteter och invandrare ur en socialpsykologisk synvinkel

SP55c Etniska minoriteter och invandrare ur en socialpsykologisk synvinkel

Code: 740055c Sp: 1 - 12

Mål

Den studerande fördjupar sina kunskaper i tillämpad socialpsykologisk forskning om ackulturation, etnisk identitet och fördomsfullhet.

Litteratur

  • Chryssochoou X: Cultural diversity. Its social psychology.
  • Liebkind, K's artikel "Acculturation" i R. Brown & S. Gaertner (Eds.): Blackwell handbook of social psychology: Intergroup processes (pp. 386-406).
  • Jasinskaja-Lahti, J., Liebkind, K., Jaakkola, M., & Jääskeläinen, A. : Perceived discrimination, social support networks and psychological well-being among three immigrant groups. Journal of Cross-Cultural Psychology. (In press, en kopia på manuskriptet finns att få från institutionen).
  • Shen, B-J. & Takeuchi, D. T.: A structural model of acculturation and mental health status among Chinese Americans. (American Journal of Community Psychology, 29(3), 387-418). (finns att få elektroniskt)
  • Verkuyten, M. : The Social Psychology of Ethnic Identity (2005)
SP55d Kulturmöten och ackulturation

SP 55d Kulturmöten och ackulturation

Code: 740055d Sp: 1 - 12

Litteratur

  • Berry, Phinney, Saul & Vedder (eds.): Immigrant Youth in Cultural Transition. Acculturation, identity, and adaption across national contexts.
  • Swim J & Stangor C: Prejudice. The target’s perspective.
  • Ward C, Bochner S & Furnham A: The psychology of culture shock, 2nd Ed.
SP55e Religionen ur en socialpsykologisk synvinkel

SP55e Religionen ur en socialpsykologisk synvinkel

Code: 740055e

Litteratur

  • Batson D, Schoenrade P & Ventis L : Religion and the individual.
  • Pesonen H & Vesala K M: Seurakunnat maaseudun kehittäjinä. Uskonto paikallistason vuorovaikutuksessa.
  • Pyysiäinen I & Anttonen V (eds.): Current Approaches in the Cognitive Science of Religion (ss. 1 – 152.)
  • Vesala K M: Sosiaalipsykologinen näkökulma uskontoon. Teoksessa Sjöblom T & Utriainen T (toim.) Mikä ihmeen uskonto? Suomalaisten tutkijoiden puheenvuoroja uskonnosta. (ss. 215 – 232.)
  • Journal for the Scientific Study of Religion 1987, 26 (3) seuraavat kaksi artikkelia:
  • Van Der Lans J: The Value of Sundén´s Role-Theory Demonstrated and Tested with Respect to Religious Experiences in Meditation (ss. 401 – 412.)
  • Wikström O: Attribution, Roles and Religion: A Theoretical Analysis of Sundén´s Role Theory of Religion and the Attributional Approach to Religious Experience (ss. 390 – 400.)
SP55f Ätandets socialpsykologi

SP55f Ätandets socialpsykologi

Code: 740055f Sp: 1 - 12

Innehåll

Målet med denna punkt är att erbjuda grundkunskaper i ätandets och måltidens socialpsykologi såväl ur ett individuellt ( Conner & Armitage) som ett historiskt och samhälleligt (Beardsworth & Keil) perspektiv. Tillsammans betraktar de utvalda texterna ämnesområdet ur såväl en internationell som en finländsk synvinkel.

Litteratur

  • Beardsworth A & Keil T: Sociology on the menu: an invitation to the study of food and society.
  • Conner M & Armitage C J: The social psychology of food. Obs! Lyssna även på professor Mark Conners (University of Leeds, Leeds, Stor-Britannien) intervju i serien Författarens röst / Kirjailijan ääni (http://www.valt.helsinki.fi/sospsyk/materiaalia.htm).
  • Fischler C: Food, self and identity. (Social Science Information, 27, 275-293).
  • Holm L's artikel "Family meals" i verket U. Kjaernes (red.): Eating patterns. A day in the lives of Nordic peoples (235-255).
  • Huotilainen A: Dimensions of novelty - Social representations of new foods. (EKT-serie nummer 1335, ca. 150 s.)
  • Karisto A, Prättälä R & Berg M-A's artikel "The good, the bad, and the ugly. Differences and changes in health-related lifestyles" i verket U. Kjaernes et al. (red.): Regulating markets, regulating people. On food and nutrition policy (pp. 185-204).
  • Rozin P: Towards a psychology of food and eating: from motivation to module to model to marker, morality, meaning, and metaphor. (Current Directions in Psychological Science, 5, 18-24).
SP55g Landsbygdens socialpsykologi

SP55g Landsbygdens socialpsykologi

Code: 740055g Sp: 1 - 12

Litteratur

  • Cloke P, Marsden T & Mooney P H: Handbook of Rural Studies

o Part 1, Approaches to rural studies 1 - 7 (s. 3 - 123)

o Part 2G-Part3, Identity and Exclusion (s. 365 - 447)

  • Heinonen M, Nikula J; Kopoteva I & Granberg L: Reflecting Transformation in Post-socialist Rural Areas
  • Nirkko J & Vesala K (toim.): Kirjoituksia maan sydämeltä. Tutkimusnäkökulmia maanviljelijöiden kilpakeruuaineistoon.
SP55h Miljöfrågor ur en socialpsykologisk synvinkel

SP55h Miljöfrågor ur en socialpsykologisk synvinkel

Code: 740055h Sp: 1 - 12

Litteratur

  • Bechtel R B & Churchman A (toim): Handbook of environmental psychology (Olika kapitel enligt överenskommelse ca. 300 sidor.)
  • Eder K: The social construction of nature
  • Janoff-Bullman R.: Shattered assumptions: towards a new psychology of trauma
  • Kahn P H: The Human relationship with nature
  • Pivetti, M: Natural and unnatural. (Denna doktorsavhandling finns att få elektroniskt på adressen http://ethesis.helsinki.fi/english.html)
  • Semin G R & Fiedler K (eds): Applied social psychology (Kapitel 7.)
SP55i Hälsofrågor ur en socialpsykologisk synvinkel

SP55i Hälsofrågor ur en socialpsykologisk synvinkel

Code: 740055i Sp: 1 - 12

Litteratur

  • Parcel G, Bartholomew L K, Kok G, Gottlieb N: Intervention Mapping: Designing Theory and Evidence-Based Health Promotion Programs (Kapitel 1-9.)
  • Radley A: Making sense of illness: The social psychology of health and disease
  • Suls J & Wallston K A: Social psychological foundations of health and illness(Olika kapitel enligt överenskommelse.)

SP55j Mentalhälsovård

Code: 740055j Sp: 1 - 12

Innehåll

De studerande erbjuds en möjlighet att bekanta sig med psykoterapins centrala inriktningar, teorier och metoder.

Litteratur

  • Gurman A S and Messer S B: Essential psychotherapies. Theory and practice (2nd ed.)
  • Garvin M J, Gutierrez C D & Galinsky L M (eds): Handbook of social work with groups (Kapitel 4-1)

SP55k (R) socialpsykologi

Code: 740055k
SP56 Praktisk yrkesorientering

SP56 Praktisk yrkesorientering

Code: 740056 Sp: 6

Mål

Under studieperioden bekantar sig de studerande genom arbetspraktik med socialpsykologers arbete i praktiken eller alternativt kompletteras studierna inom studieperioderna Forskningsområden III eller Tillämpningar III.

Examinationsform

Arbetspraktik inklusive rapportering på en praktikplats som godkänts av socialpsykologiska institutionen (minst 6 veckor) eller litteraturförhör i en fakultetstentamen. Arbetspraktikrapporten inlämnas till institutionens kontaktperson för praktikplatserna, som också ger påteckning för studieperioden.

Arbetspraktikrapporten ska vara 5-7 sidor lång och en kopia av arbetsintyget ska bifogas rapporten. I arbetspraktikrapporten ska den studerande beskriva målen och strukturen i den organisation där praktiken avlagts samt de egna och den egna avdelningens arbetsuppgifter. Dessutom ska den studerande beskriva på vilket sätt han eller hon har kunnat tillämpa på sin praktikplats det han eller hon lärt sig i sina studier i socialpsykologi eller vad av socialpsykologiskt intresse han eller hon lärt sig i sitt arbete eller på sin arbetsplats. Rapporten avslutas med en bedömning av hur väl de arbetsuppgiter arbetsplatsen erbjöd motsvarade ändamålet.

De som fått status som huvudämnesstuderande via SSKH kan i stället för arbetspraktik alternativt avlägga studier inom studieperioderna Forskningsområden III eller Tillämpningar III.

SP57 Pro gradu -seminarium

SP57 Pro gradu -seminarium

Code: 740057 Sp: 6

Mål

På seminariet får den studerande feed-back på sin pro gradu –avhandlings struktur, resultatanalysen och sitt vetenskapliga skrivande. Målet med att kommentera andras arbete och diskutera vetenskapligt skrivande är att mera allmänt fördjupa den studerandes kunskaper och färdigheter i vetenskapligt skrivande.

Litteratur

Publication manual of the American Psychological Association (APA), 5.upplagan.

SP58 Socialpsykologins rötter III

SP58 Socialpsykologins rötter III

Code: 740058 Sp: 6

Mål

Kunskapen om socialpsykologins historia, centrala frågeställningar och socialpsykologin som samhällsvetenskap kompletteras.

Innehåll

I studiernas tidigare skede har den studerande redan bildat sig en mångsidig uppfattning om socialpsykologins historia. De artiklar som valts till denna tentamen berikar denna bild med två tidiga artiklar som båda finns i början av Lindzeys & Aronsons handbok. McGartys och Haslams verk ger för sin del en möjlighet att med hjälp av valbara kapitel komplettera studierna enligt den studerandes egna behov (t.ex. otillräckliga kunskaper) eller eget intresse. Det verk som Himmelweit och Gaskell redigerat är fortfarande en aktuell översikt av den samhälleliga socialpsykologin och några av dess grundfrågor.

Litteratur

  • Allport G: The historical background of social psychology. Teoksessa Lindzey G & Aronson E (toim.): Handbook of social psychology Vol I, 3. painos. (s. 1-46).
  • Jones E E: Major developments in social psychology during the past five decades. Teoksessa Lindzey G & Aronson E (toim.): Handbook of social psychology Vol I, 3. painos. (s. 47-107).
  • Farr R: Roots of modern social psychology.
  • McGarty C & Haslam C (toim): The message of social psychology.
SP59 Magisteravhandling

SP59 Magisteravhandling

Code: 740059 Sp: 40

Mål

Pro gradu –avhandlingen är ett relativt omfattande skriftligt arbete avsett att träna den studerande i att utföra självständigt forskningsarbete, behärska de metoder som används inom socialpsykologin, anlita källor, presentera ett ämne vetenskapligt och skriva god vetenskaplig text. Pro gradu –avhandlingens rekommenderade omfattning är 60–80 sidor, men beroende på avhandlingens karaktär kan även kortare eller längre arbeten komma i fråga. Anhandlingen bör dock inte överstiga 120 sidor. See också http://www.valt.helsinki.fi/fakulteten/studier/utexaminering.htm

Examinationsform

Avhandlingsarbetet är självständigt arbete som utförs under vägledning av en handledare och som stöds av forskningsplaneringsseminariet, metodikkurserna och pro gradu-seminariet. Ämnet för avhandlingen godkänns på forskningsplaneringsseminariet.
SP60 Personlig studieplan III

SP60 Personlig studieplan III

Code: 740060 Sp: 1

Mål

Målet är att göra en summerande strukturering och evaluering av den egna inlärningsprocessen, den egna examen och de färdigheter den ger.

Examinationsform

Skriftlig portfolioberättelse om magisterexamen och presentation av portföljen. Kertomuksen laatimisen perustana on koko opintojen ajan jatkuva portfoliotyöskentely, jonka yhtenä osana on oma portfoliosalkun täydentäminen. Som en del av sin portfolioberättelse bedömer den studerande sin individuella studieplan (ISP) och dess förverkligande. Portfolioarbetet omfattar även den studerandes egen bedömning av sitt portfolioarbete och sin portfolioberättelse som en studieprestation.
SP61 Magisters valfri undervisning

SP61 Magisters valfri undervisning

Code: 740061 Sp: 24
Ensisijaisesti suositeltavat kurssit

(R) Ensisijaisesti suositeltavat kurssit

Toissijaisesti suositeltavat kurssit

(R) Toissijaisesti suositeltavat kurssit

Socialpsykologi som biämne

Socialpsykologi som biämne

Underordnade enheter

Grundstudier

Code: 740080 Sp: 25

Ämnestudier

Code: 740086 Sp: 35
Påbyggnadstudier

Påbyggnadstudier

Kurser

Kurser

A-seminaari (pääaineopiskelijoille)

Ackulturation -seminarium

Asenteet, stereotypiat ja sosiaaliset representaatiot -verkkokurssi

Attachment theory and methods

Baltic countryside in transition

Cultures in contact

Experimental social psychology (lecture course)

Forskningsplanerings- och pro gradu -seminarium

Föreläsningsserie om förhållandet mellan minoriteter och majoriteter

Identiteetti, syrjäytyminen ja verkostot maaseutututkimuksessa

Informaatioteknologian sosiaalipsykologiaa

Intensive course on social representations

Introduction to Social Psychology -exam for international students

Jatkokoulutusseminaari (kevät)

Jatkokoulutusseminaari (syksy)

Johdatus sosiaalipsykologiaan

Johdatus sosiaalipsykologiaan -verkkokurssi sivuaineopiskelijoille (syksy)

Kandidaatintutkielman tarkastukseen jättäminen webOodissa

Kansainvälistymisen ja maahanmuuton sosiaalipsykologia -seminaari

Kehittäminen ja arviointi

Klassikko-luentosarja

Kurs i kvalitativa forskningsmetoder

Kvalitatiiviset menetelmät 1

Kvalitatiiviset menetelmät 2

Kvalitatiivisten menetelmien työpaja

Kvantitatiiviset menetelmät 1

Kvantitatiiviset menetelmät 2

Käyttäytymisen muutoksen tähtäävien ohjelmien suunnittelu

LukupiiriSP14A

Metodologian työpaja (pääaineopiskelijoille)

Minorities and majorities (lecture course)

Opintopiiri läheisten ihmissuhteiden sosiaalipsykologiasta

Organisaatiopsykologian seminaari

Portfoliokoulutus

Portfoliokoulutus 1. vuoden opiskelijoille

Pro gradu -seminaari

Pro gradu -seminaari

Pro gradu -seminarium

Ryhmädynamiikan teoria ja käytäntö

SP14A Työpaja

Seminaari ryhmäprosesseista

Sosiaalipsykologian teoriat työelämässä

Sosiaalipsykologina työelämässä

Sosiaalipsykologisen maaseutututkimuksen verkkokurssi

Syventävien opintojen kvantitatiiviset menetelmät

Terveyden sosiaalipsykologia -seminaari

The construction of entrepreneurial agency on farms

Tutkimussuunnitelmaseminaari (kevät)

Tutkimussuunnitelmaseminaari (syksy)

Values and morality

Workshop on social representations

Workshop on values

Yrittäjyys sosiaalisessa kontekstissa. Teoreettisia näkökulmia yrittäjyyteen maaseudulla