Sisältö
Koulutuksen järjestää Valtakunnallinen sosiaalityön yliopistoverkosto Sosnet, jonka muodostavat Hel-singin, Jyväskylän, Kuopion, Lapin, Tampereen ja Turun yliopistojen sosiaalityön koulutusyksiköt. Nelivuotiseen koulutukseen kuuluvat lähiopetusjaksot eri puolella Suomea, etätehtävät, lisensiaatintutkimus ja muut opinnot, joita opiskelijat suorittavat henkilökohtaisten opintosuunnitelmien pohjalta. Koulutuksessa hyödynnetään moodle-oppimisympäristöä.
Sosiaalityön erikoistumiskoulutuksen professorina Helsingissä toimii Marketta Rajavaara (hyvinvointi-palvelut), vastaanotto ke klo 15.00-16.30, p. 09-191 245 66, marketta.rajavaara@helsinki.fi.
Erikoisalat:
Hyvinvointipalvelut (120 op)
Hyvinvointipalvelujen kehittäminen ja turvaaminen sekä niiden toimivuuteen vaikuttaminen edellyttävät monipuolista asiantuntemusta. Hyvinvointipalvelut –erikoisalan tavoitteena on tuottaa toimintaympäris-töä ja hyvinvointipalveluja koskevaa tietoa ja osaamista, lisätä kykyä ennakoida toimintaympäristössä ta-pahtuvia muutoksia ja ottaa niitä huomioon omaa työtä ja palveluja kehitettäessä. Koulutuksen avulla vahvistetaan johtamisen, hallinnon, talouden ja rahoituksen, kokeilu- ja kehittämistoiminnan sekä arvi-oinnin asiantuntijuutta.
Kuntouttava sosiaalityö (120 op)
Kuntouttava sosiaalityö -erikoisala johdattaa tutkimaan ja tunnistamaan ihmisten selviytymisen esteitä ja mahdollisuuksia sekä tuottamaan näitä koskevaa tietoa ja toimintamalleja. Viime vuosien yhteiskunnan rakenteelliset muutokset ovat vahvistaneet tarvetta kuntouttavaan sosiaalityöhön, joka voidaan ymmärtää monimuotoisena muutostyönä. Kuntouttavan sosiaalityön tavoitteena on luoda, palauttaa ja ylläpitää omaehtoisen selviytymisen, hyvän elämänlaadun ja elämänhallinnan edellytyksiä, ehkäistä syrjäytymistä, tukea asiakkaiden itsenäisiä ja myönteisiä elämänvalintoja sekä täysivaltaista kansalaisuutta.
Lapsi- ja nuorisososiaalityö (120 op)
Lapsi- ja nuorisososiaalityön -erikoisalalla perehdytään lasten ja nuorten elinoloihin, lapsuuden ja nuo-ruuden kulttuurisiin merkityksiin ja lastensuojelun historiaan ja sen toimintaan. Lapsi- ja nuorisososiaali-työn tavoitteena on vahvistaa myönteistä yhteiskunnallista lapsipolitiikkaa, sosiaalityön tieteellistä perus-taa sekä etsiä sosiaalityön käytäntöjä, jotka ehkäisevät lasten ja nuorten syrjäytymistä ja tukevat heidän osallisuuttaan.
Marginalisaatiokysymysten sosiaalityö (120 op)
Sosiaalityön perustehtävä erilaisten marginalisoitumista aiheuttavien kysymysten parissa edellyttää yh-teiskunnallisen murroksen tilanteessa vaativaa asiantuntemusta. Marginalisaatiokysymysten sosiaalityön -erikoisalan keskeinen osa-alue onkin vaikeiden elämäntilanteiden jäsentäminen ja toimivan asiakassuh-teen rakentaminen. Erikoisalan keskeisinä teemoina korostuvat marginalisaatiokysymysten globaalit, yh-teiskunnalliset, institutionaaliset, kulttuuriset, sukupuolisidonnaiset ja yksilölliset kontekstit.
Yhteisösosiaalityö (120 op)
Yhteisösosiaalityö-erikoisala tarkastelee yksilöitä, perheitä ja ryhmiä osana sosiaalisia verkostoja ja yh-teisöjä. Yhteisöjä, yhteisöllisyyttä ja yhteisöllistämisen politiikkaa tarkastellaan useiden eri näkökulmien kautta. Yhteisösosiaalityön asiantuntijana sosiaalityöntekijän tulee ymmärtää yhteisön ja yhteisöllisyyden historiaa, ryhmäprosesseja ja -dynamiikkaa sekä kyetä arvioimaan ja soveltamaan erilaisia yhteisöjen kanssa käytettäviä työmenetelmiä.