Utbildningen arrangeras av Universitetsnätverket för socialarbete, SOSNET, som är sammansatt av utbildningsenheterna för socialt arbete vid Helsingfors, Kuopio, Lapplands, Tammerfors och Åbo universitet.
Till den fyraåriga utbildningen hör närundervisningsdagar på olika håll i Finland, distansuppgifter, licentiatavhandling och andra studier vilka de studerande avlägger utgående från sina individuella studieplaner. I utbildningen utnyttjas virtuella inlärningsmiljöer, moodle och e-postlistor. Kontaktperson i Helsingfors för den yrkesmässiga licentiatexamen i socialt arbete är Marianne Nylund, mottagning onsdagar13-14.30, tel. 09-191 245 77, marianne.nylund@helsinki.fi och: Maritta Törrönen, mottagning onsdagar 13-14.30, tel. 09-191 245 66, maritta.torronen@helsinki.fi.
Specialområden:
Rehabiliterande socialarbete (120 sp) Specialområdet rehabiliterande socialarbete leder in på undersökning och identifiering av hinder och möjligheter för människornas individuella kapacitet samt på produktion av fakta och verksamhetsmodeller gällande dessa hinder och möjligheter. De senaste årens strukturella förändringar i samhället har bekräftat behovet av rehabiliterande socialarbete, vars grundprinciper utgörs av bl.a. centrering av resurser och delaktighet. Målet för rehabiliterande socialarbete är att skapa, återställa och upprätthålla förutsättningar för självständig kapacitet, god livskvalitet och livskontroll, förebygga utslagning, stöda kundernas egna självständiga och positiva levnadsval samt deras fullvärdiga medborgarskap.
Socialarbete för vård av barn och ungdom (120 sp) Inom specialområdet socialarbete för vård av barn och ungdom stiftar man bekantskap med levnadsförhållandena för barn och unga, barndomens och ungdomens kulturella betydelse samt barnskyddets historia och dess verksamhet. Målet för socialarbete för vård av barn och ungdom är att förstärka en positiv barnpolitik i samhället, den vetenskapliga grunden för socialt arbete samt att leta fram sådan praxis för socialt arbete som förebygger utslagning av barn och unga och stöder deras delaktighet. Socialt arbete med marginaliseringsproblem (120)
Den grundläggande uppgiften för socialt arbete med olika problem som föranleder marginalisering, förutsätter i en situation av samhällelig omvälvning högklassig sakkunskap. Ett centralt delområde inom specialområdet för socialt arbete med marginaliseringsproblem är faktiskt just analyserandet av svåra livssituationer och uppbyggandet av ett fungerande kundförhållande. Som centrala teman inom specialområdet framstår globala, samhälleliga, institutionella, kulturella, könsbundna och individuella kontexter.
Socialt arbete inom samfund (120 sp) Specialområdet socialt arbete inom samfund undersöker individer, familjer och grupper som en del av sociala nätverk och samfund. Samfundet, det samhälleliga perspektivet och samhälleligt orienterad politik granskas ofta ur olika synvinklar. Som sakkunnig i socialt arbete inom samfund bör en socialarbetare förstå samfundet och det samhälleligas historia, grupprocesser och –dynamik samt förmå utvärdera och tillämpa olika arbetsmetoder som kan användas tillsammans med olika slags samfund.Socialt arbete inom samfund (120 sp) Specialområdet socialt arbete inom samfund undersöker individer, familjer och grupper som en del av sociala nätverk och samfund. Samfundet, det samhälleliga perspektivet och samhälleligt orienterad politik granskas ofta ur olika synvinklar. Som sakkunnig i socialt arbete inom samfund bör en socialarbetare förstå samfundet och det samhälleligas historia, grupprocesser och –dynamik samt förmå utvärdera och tillämpa olika arbetsmetoder som kan användas tillsammans med olika slags samfund.