Sosiaalityö
Tästä sivustosta
Syksystä 2004 alkaen yhteiskuntapolitiikan laitoksen ja koko valtiotieteellisen tiedekunnan tutkintovaatimukset ja opetustiedot löytyvät yhteisiltä www-sivuilta Mikäli opintojaksossa järjestetään opetusta, se näkyy hierarkiapuussa jakson alla, punaisen opetussymbolin yhteydessä. Kurssi-ilmoittautuminen tapahtuu WebOodin kautta. Kevätlukukauden kurssi-ilmoittautuminen WebOodissa on mahdollista alkaen 1.1.2005
Tutkintovaatimukset ja opetus
- Sosiaalityö oppiaineena
- Sosiaalityö ammattikäytäntönä
- Sosiaalityön opiskelu, opintojen tuottama pätevyys ja sijoittuminen
- Sosiaalityö pääaineena
- Sosiaalityö sivuaineena
- Yleisiä opintoja koskevia määräyksiä
- Kuulustelut
- Suoritusmerkinnät
- Opintojen arvosteluperiaatteet
- Kirjatentin osan korvaaminen luentosarjoilla ja esseellä
- Kansainvälinen opiskelu
- Portfolio
- Socialt arbete
- Socialt arbete som huvudämne
- Socialt arbete som biämne
- Allmänna bestämmelser om studierna
Sosiaalityö
Sosiaalityö oppiaineena
Sosiaalityö on sekä tutkimusala että useista erilaisista käytännöistä koostuva ammattiala. Sosiaalityön yliopisto-opetus alkoi ensimmäisenä Suomessa Helsingin yliopistossa professori Heikki Wariksen toimesta 1950 –luvulla. Opetusta on annettu sosiaalipolitiikan yhteydessä kymmeniä vuosia, mutta nykyisin sosiaalityö on itsenäinen oppiaine. Helsingin yliopiston sosiaalityön opetuksessa painottuvat kaupunkisosiaalityön kysymykset.
Sosiaalityössä tutkitaan ihmisten toiminnan ja jokapäiväisen selviytymisen edellytyksiä, arkielämän jatkuvuuksia ja katkoksia, sosiaalialan ammatteja ja instituutioita sekä alan monimuotoista vapaaehtoistoimintaa. Tavallisia analyysin kohteita ovat esimerkiksi yhteisöt, perheet, ihmisen eri ikävaiheet ja niihin liittyvät arjen kysymykset, yksilöiden muuttuvat identiteetit, sosiaalialan historia ja koulutus sekä sosiaalipalvelujen ja –työn arviointi.
Sosiaalityö on niin sanottu soveltava tutkimusala, jolla sovellettavat ajattelutavat nojaavat yhteiskunnallisia ilmiöitä, sosiaalisia ongelmia ja ihmisten hyvinvointia sekä myöskin kestävää kehitystä koskeviin teorioihin, käsityksiin ja tulkintoihin. Sosiaalityön tiedepohja on näin ollen monialainen ja se rakentuu pääasiassa yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisten teorioiden perustalle. Sosiaalityön yhteiskunnallinen tehtävä on määritelty esimerkiksi puutteellisten sosiaalisten olojen ja vaikeiden elämäntilanteiden parantamiseksi sekä vähävoimaisten yksilöiden ja ryhmien toimintaedellytysten, osallisuuden ja elämänotteen vahvistamiseksi'. Tämä tehtävä on usein se kehys, jonka kautta sosiaalityön tutkimusintressit tavalla tai toisella suodattuvat poiketen siten emotieteiden' tehtävänasettelusta. Mitään täsmällisiä rajauksia eri tieteenalojen tutkimusotteiden välillä ei käytännössä nykyään ole, eikä niitä myöskään ole tarkoituksenmukaista pyrkiä keinotekoisesti laatimaan. On tavallista, että sosiaalityön tutkijoiden yhteistyökumppaneihin kuuluu monien erilaisten tieteenalojen edustajia.
Viime aikoina sosiaalityön tutkimuksessa erilaiset laadulliset lähestymistavat
ovat olleet suosittuja. Niitä on sovellettu esimerkiksi ihmisten välisen
kommunikaation, tekstien välittämien merkitysten, refleksiivisen
ammatillisen toiminnan sekä syrjäytymisen ja marginalisoitumisen
kysymyksiin. Laadullisten otteiden lisäksi sosiaalityön tutkimuksessa
ja ammattikäytännöissä tarvitaan kvantitatiivisten tutkimusotteiden
perusteiden hyvää hallintaa.
Sosiaalityö ammattikäytäntönä
Sosiaalityön ammattikäytäntöjen kohteena on ihmiselämän ja ongelmien koko kirjo: huolenpito lapsista, lasten ja nuorten oikeudet, nuoruuteen liittyvät kysymykset, perhe- ja työelämän huolet, sosiaalipalvelujen, lasten, vanhusten ja vammaisten palvelujen riittävyys, toimeentulon ja köyhyyden kysymykset, päihteet, kotoutumisen kysymykset, sairauden aiheuttamat selviämisongelmat, erilaisten vähemmistöjen oikeudet ja ihmisten välisen tasa-arvon edistäminen.
Sosiaalityötä tehdään sekä yksilö- että
yhteisötasolla. Sosiaalityöntekijä työskentelee monenlaisia
paikallisia ja henkilökohtaisia sosiaalisia verkostoja hyödyntäen.
Asiakastasolla toimiessaan hän pyrkii sosiaalisten ongelmien lievittämiseen
ja erilaisten ratkaisuvaihtoehtojen selvittämiseen yhdessä ongelmiin
joutuneiden ihmisten kanssa. Samaan aikaan sosiaalityön käytännöistä
tuotettavan aluekohtaisen tiedon avulla sosiaalityöntekijä vaikuttaa
lukuisissa työryhmissä toimien sekä asiantuntijalausuntoja
kirjoittaen paikalliseen päätöksentekoon. Tavoitteena on ongelmia
aiheuttavien yhteisöllisten haittatekijöiden vähentäminen
esimerkiksi tuomalla jo asuinalueiden suunnitteluvaiheeseen tietoa ihmisten
hyvän arjen edellytyksistä. Asiakastyön taitojen lisäksi
sosiaalityöntekijän tulee kyetä käyttämään
asiantuntemustaan yhteiskunnalliseen osallistumiseen ja vaikuttamiseen. Lisäksi
hän hallitsee omaa ammattityötään ja sen kohdetta koskevan
tutkimustiedon tuottamisen.
Sosiaalityön opiskelu, opintojen tuottama pätevyys ja sijoittuminen
Sosiaalityön koulutuksessa opetellaan jäsentämään yhteiskunnallista muutosta ja sen seurausvaikutuksia etenkin yksilö- ja yhteisötasolla, tekemään ammatillisessa sosiaalityössä tarpeellista dokumentointia, tutkimusta ja muuta käytäntöihin liittyvää tiedon tuottamista. Lisäksi koulutus antaa asiakas- ja yhdyskuntatyön perusvalmiudet sekä taidot tehdä itsenäistä tutkimustyötä ja toimia sosiaalityön asiantuntijana.
Merkittävä osa sosiaalityön opetuksesta tapahtuu Heikki Waris -instituutin yhteydessä, Helsingin kaupungin ja yliopiston perustamalla kaupunkisosiaalityön opetus- ja tutkimusklinikalla. Osana Itäistä sosiaalikeskusta toimiva yksikkö mahdollistaa sosiaalityön opiskelijoille oppimisympäristön, jossa opetus ja tutkimus nivotaan sosiaalityön käytäntöjen kehittämiseen ja alan uusimpaan keskusteluun.
Sosiaalityön opiskelijat ovat sijoittuneet sekä julkisen, yksityisen että kolmannen sektorin kehittämis- ja suunnittelutehtäviin, erilaisiin asiakastyön tehtäviin, opetus- ja tutkimustyöhön, toimittajiksi, kouluttajiksi sekä muihin asiantuntijatehtäviin. Sosiaalityön koulutus antaa sosiaalityöntekijän ammattipätevyyden samalla kun se tarjoaa laajasti erilaisiin asiantuntijatehtäviin soveltuvan yhteiskuntatieteellisen tutkija- ja asiantuntijakoulutuksen.
Kandidaatin tutkinto samoin kuin sivuaineena suoritetut A-, B- ja C- opintokokonaisuudet
eivät tuota asetuksen (N:o 615/1999) tarkoittamaa sosiaalityön
koulutusta.
Opintojen rakenne
Maisterin tutkinnon vähimmäislaajuus on 160 opintoviikkoa.
Sosiaalityön tutkintorakenteet ovat seuraavanlaiset:
Kandidaatin tutkinto- - yleisopinnot ja kieliopinnot 18 ov
- - sosiaalityön opinnot 49 ov
- - muiden aineiden opinnot 53 ov
- - yleisopinnot ja kieliopinnot 18 ov
- - sosiaalityön opinnot 102 ov
- - muiden aineiden opinnot 40 ov
Sosiaalityön jatko-opiskelussa on valittavana kaksi linjaa: ammatillinen
ja perinteinen tieteellinen jatkokoulutus. Ammatilliseen jatkokoulutukseen
pääseminen edellyttää alan työkokemusta ja tähtää
ammatillisten erikoistumisen suorittamiseen opiskelijan valitsemalla teema-alueella.
Ks. kohta jatkokoulutus.
Sosiaalityö pääaineena
Yleistä
Opinnot on ryhmitelty opintokokonaisuuksiksi, jotka ovat perusopinnot,
aineopinnot ja syventävät opinnot. Sosiaalityön opiskelu eriytyy
perusopinnoissa riippuen siitä opiskeleeko oppiainetta pää-
vai sivuaineena. Pääaineopiskelu tapahtuu suurimmaksi osaksi vuorovaikutteisissa
pienryhmissä, kun taas sivuaineopiskelu on luento- ja kirjallisuuspainotteista.
Sosiaalityön opiskelussa korostuu alusta lähtien ongelmakeskeinen,
pohtiva lukeminen ja kirjoittaminen. Sosiaalityön opinnot eivät
eriydy opintojaksotasolla, vaan syventyminen johonkin opiskelijan valitsemaan
aihealueeseen tapahtuu opintojakson sisällä, lukemista ja kirjoittamista
teemaan suuntaamalla sekä käytännön opetuksessa. Erikoistumiseen
on mahdollisuuksia etenkin opintojaksojen S6 ja S10 sekä syventävien
opintojen ja pro gradu –tutkielman kohdalla.
Opintojen ajoitus
Pääaineeseen liittyvät yleis- ja sivuaineopinnot suositellaan
suoritettaviksi ainakin pääosin mahdollisimman varhain, viimeistään
ennen aineopintojen loppuun saattamista. Perusopinnot suoritetaan ennen aineopintojen
aloittamista ja aineopinnot ennen syventävien opintojen aloittamista.
Sosiaalityön opintokokonaisuudet
Perusopinnot 15 ov
S1. Sosiaalityön johdantokurssi (4
ov)
S2. Sosiaalipolitiikan johdantokurssi (4
ov)
S3. Näkökulmia yhteiskuntaan ja sosiaalityöhön (7
ov)
Aineopinnot 40 ov
S4. Proseminaari (3 ov) (pääaineopiskelijat)
S5. Kaupunkisosiaalityö (3 ov)
S6. Sosiaalityön eritysalueet (2 ov)
S7. Sosiaalityön hallinnolliset ja juridiset perusteet (5
ov)
S8. Sosiaalityön teoriat (2 ov)
S9. Empiirisen sosiaalitutkimuksen menetelmäkurssi (9 ov)
S10. Sosiaalityön ammatilliset valmiudet (15
ov)
S11. Kandidaatintutkielma ja siihen liittyvä harjoitusaine (3 ov
+ 1 ov)
Syventävät opinnot 47 ov
S12. Kvalitatiivisten tutkimusmenetelmien kurssi (3
ov)
S13. Tilastollisen tutkimusmenetelmien kurssi (3
ov)
S14A. I-lukukauden tutk.seminaari (2 ov)
S14B. II-lukukauden tutk.seminaari (2 ov)
S14C. Forskningsseminarium (andra terminen) (2
sv)
S15. Sosiaalityön tutkimuksen erityskurssi (1-3
ov, vapaaehtoinen)
S16. Harjoitusaineet (2 ov)
S17. Sosiaalityön tutkimus (4ov)
S18. Valitaan yksi sosiaalipolitiikan jaksoista (4
ov): Elämänpolitiikka
II (oj 17) tai Sosiaalipolitiikan ajattelumallit
(oj 18)
S19. Sosiaalityön asiantuntemus ja tiedon tuottaminen (4
ov)
S20. Sosiaalityön perinteet ja tulevaisuus (3
ov)
S21. Pro gradu –tutkielma (20 ov)
S22. Harjoittelu (1-3 ov, vapaaehtoinen)
Sosiaalityö sivuaineena
Sosiaalityötä voi opiskella sivuaineena joko 1) A-, B-, C- oppimäärät tai 2) rajoitetusti myös pätevyyden tuottavina opintoina.
Valtiotieteellisen tiedekunnan tutkinto-opiskelijat voivat suorittaa vapaasti sosiaalityötä A-, B- ja C -oppimäärän. Nämä opinnot eivät tuota ammatillista pätevyyttä. Sivuaineopiskelijoiden sosiaalityön opinnot poikkeavat pääaineopiskelijoiden opinnoista. Muiden kuin valtiotieteellisen tiedekunnan opiskelijat voivat suorittaa sosiaalityön A- ja B- oppimäärän.
Erillinen opintojen suoritusoikeus voidaan myöntää henkilölle,
joka ei ole tai ole ollut yliopiston kirjoissa. Suoritusoikeuden saanut henkilö
ei voi tällä perusteella saada sosiaalityön ammatillista pätevyyttä.
Suoritusoikeutta voi hakea kaksi kertaa vuodessa. Suoritusoikeus rajoittuu
vain niihin opintoihin, joiden suorittamista varten oikeus on myönnetty.
Opinto-oikeuden sosiaalityön A-opintoihin voi saada rajoituksetta. Opinto-oikeuksia
sosiaalityön B -oppimäärään myönnetään
kaksi kertaa lukuvuodessa yhteensä 15 ja samoin C -oppimäärään
yhteensä 15 lukuvuodessa. Opinto-oikeuden saamiseksi edellytetään
hyvät tiedot A-opinnoista. Opinto-oikeudet myönnetään
arvosanojen perusteella. Tiedot hakuajoista löytyvät osoitteesta
http://www.valt.helsinki.fi/tiedekunta/opiskelu/
A-oppimäärä (15 ov):
S1. Sosiaalityön johdantokurssi (4
ov)
S2. Sosiaalipolitiikan johdantokurssi (4
ov)
S3 A. Käytäntö I (1 ov) - tiedekuntatentti
S3 B. Palvelujärjestelmät (2 ov) - tiedekuntatentti
S3 C. Sosiaalityön ydinkysymyksiä (4 ov) - tiedekuntatentti
B-oppimäärä (14 ov) (kumulat. 29 ov)
S5 Kaupunkisosiaalityö (3 ov) - tiedekuntatentti
S6 Sosiaalityön erityisalueet (2 ov)
S7 Sosiaalityön juridiset ja hallinnolliset perusteet (5
ov)
S8 Sosiaalityön teoriat (2 ov) -tiedekuntatentti
S10A. Käytäntö 2: Asiakastyön taidot (2 ov) - tiedekuntatentti
C-oppimäärä (8 ov) (kumulat. 37)
S17 Sosiaalityön tutkimus (4 ov)
S19 Sosiaalityön asiantuntemus ja tiedon tuottaminen (4
ov)
Sosiaalityön sivuaineopinnot, jotka tuottavat ammatillisen pätevyyden
Sosiaalityön tutkintoasetuksen mukaan (No: 615/1999) Helsingin, Jyväskylän, Kuopion, Lapin, Tampereen ja Turun yliopistoissa järjestettävässä sosiaalityön koulutuksessa opiskelijalle annetaan valmius itsenäiseen toimintaan sosiaalityössä. Koulutus käsittää sosiaalityö -nimisen oppiaineen perus-, aine- ja syventäviä opintoja, laajuudeltaan vähintään 55 opintoviikkoa ja sosiaalityön alueeseen kuuluvan pro gradu -tutkielman. Koulutukseen sisältyy käytännön opetusta, ohjattu harjoittelu mukaan luettuna, vähintään 15 opintoviikkoa.
Sosiaalityön ammatillisen pätevyyden tuottaviin opintoihin pääsy
on rajoitettua. Sivuaineopiskelijat valitaan asiakastyönkurssille (S10
B). Kurssille voidaan kaikkiaan ottaa vuosittain rajattu määrä
opiskelijoita (korkeintaan 25) ja etusija on pääaineopiskelijoilla.
Sivuaineopiskelijoiden kohdalla valintakriteereinä käytetään
menestymistä aiemmissa sosiaalityön opinnoissa ja suuntautuneisuutta
sosiaalityöntekijän ammattiin. Kurssille pyrkimisen yhteydessä
opiskelijan tulee esittää opintorekisteriotteensa suorittamistaan
sosiaalityön opinnoista. Samalla tarkistetaan opintosuunnitelma, johon
sisällytetään mm. sosiaalityöhön soveltuva pro gradu
-tutkielma tai sivuaineen laaja tutkielma (20
ov).
Yleisiä opintoja koskevia määräyksiä
Kuulustelut
Opintojaksot, jotka muodostuvat pelkästä kirjallisuuskuulustelusta,
suoritetaan pääsääntöisesti tiedekuntatentissä. Kaikki opintokokonaisuuteen kuuluvat kirjat suoritetaan pääsääntöisesti kokonaisuutena yhdessä tentissä, ellei opintojakson kohdalla toisin mainita.
Tiedekuntatenttiin on ilmoittauduttava viimeistään tenttiä
edeltävän viikon keskiviikkona WebOodissa.
Sosiaalityön luentokurssit eli luennot ja/tai harjoitukset ja luentokurssiin
liittyvä kirjallisuus tentitään kurssin lopussa luennoitsijoiden
ilmoittamien ohjeiden mukaisesti. Kuulustelujen
tulokset tulevat laitoksen ilmoitustaululle n. kahden viikon tai viimeistään
kuukauden kuluttua kuulustelusta.
Suoritusmerkinnät
Pääaineopiskelijat hakevat erilliset suoritusmerkinnät
suoritusten rekisteröintiä varten perus-, aine- ja syventävien
opintojen kokonaisuudesta sekä kaikkia opintokokonaisuuksia koskevan
loppumerkinnän, kun ne on suoritettu. Pro gradu - tutkielma rekisteröidään
tiedekunnan toimesta. Yksittäisistä opintojaksoista ei haeta merkintöjä.
Opintokokonaisuudet on syytä hyväksyttää ja merkinnät viedä opintorekisteriin mahdollisimman pian niiden suorittamisen jälkeen. Opintokokonaisuusmerkinnän hakemiseksi riittää opintosuoritusrekisteriote. Hakemuksesta tulee lisäksi käydä ilmi haettava opintokonaisuus sekä siihen sisältyvät opintojaksot ja lisäksi opettajan nimi, jolta kokonaisuusmerkintä haetaan. Kokonaisuusmerkintä perusopinnoista viedään kansliassa, aineopintojen kokonaisuusmerkinnän antaa lehtori Päivi Sinko, syventävien kokonaisuusmerkinnän professori Mirja Satka ja ruotsinkielisille opiskelijoille professori Synnöve Karvinen-Niinikoski
Opintojen arvosteluperiaatteet
Opintokokonaisuuksien arvosanat ovat tyydyttävät, hyvät
tai erinomaiset tiedot, ja ne määräytyvät opintojaksojen
ja opintoviikkomäärien mukaan painotettuina keskiarvoina. Perus-,
aine- ja syventävien opintojen yhteinen arvosana määräytyy
opintokokonaisuuden arvosanojen painotettuna keskiarvona, käytännössä
ensisijaisesti syventävien ja aineopintojen arvosanan perusteella.
Kirjatentin osan korvaaminen luentosarjoilla ja esseellä
Opiskelija voi korvata luentosarjoilla erikseen ilmoitettavia tai muuten
sovittuja osia kirjatenteistä. Pääsääntö on,
että korkeintaan puolet opintojakson kirjoista voidaan korvata luentosarjalla.
Esseiden kirjoittamisesta on sovittava kyseisen opintojakson kuulustelijan
kanssa erikseen, ellei opinto-oppaassa tai opetusmonisteessa ole siitä
erillisiä ohjeita jonkin opintojakson kohdalla
(vrt .Oj4). Essee on
teoksen tai teosten teemojen jäsenneltyä esittämistä
ja pohdintaa, jossa on tärkeää kirjoittajan omien arvioiden
esittäminen ja kyseisiin teoksiin nojaava argumentointi. Jotta esseillä
voidaan korvata kirjoja kuulustelussa, niiden on oltava hyväksytty ennen
kuulustelua tai, kuten Oj 4:ssa, essee on jätettävä kuulusteluun
ilmoittauduttaessa.
Kansainvälinen opiskelu
Tavoitteena on, että mahdollisimman moni opiskelija sisällyttää
opintoihinsa kansainvälistä opiskelua joko laitoksen ja Helsingin
yliopiston omasta ulkomaisen opetuksen tarjonnasta tai vaihto-opiskelijana.
Sosiaalityössä opintojaksoon S6 sisällytettävää
opetusta suositellaan koottavaksi vierailevien kansainvälisten opettajien
luentojen ja kurssien joukosta ns. luentopassin avulla (ks. oj S6). Tietyin
erityisjärjestelyin on mahdollista suorittaa myös opintoihin kuuluva
työharjoittelu ja sosiaalityön ammatillisiakin opintoja ulkomaisissa
vaihtoyliopistoissa.
Portfolio
Tavoite: Portfolion avulla opiskelija kokoaa, jäsentelee ja arvioi omaa oppimistaan, opintojaan ja kehitystään. Portfolion tarkoituksena on kannustaa opiskelijaa tietoisesti seuraamaan omaa oppimisprosessiaan ja tutkinnon antamien valmiuksien kehittämistä. Portfoliosta on hyötyä myös työnhaussa.
Suoritustapa: Portfoliotyöskentely jatkuu koko opiskeluajan perusopinnoista aina syventävien opintojen loppuun. Käytännössä tämä tapahtuu arvioimalla ja pohtimalla omaa oppimista ja omia opintosuorituksia sekä keräämällä keskeisiä dokumentteja portfolion liitteeksi. Opintojen rinnalla kulkevan portfoliotyöskentelyn opiskelija tiivistää laatimalla kaksi itsearviota (ks.S10C ja S20).
Uusille opiskelijoille järjestetään syksyn alussa portfolio-tapaaminen,
jossa kaikkien pääaineopiskelijoiden edellytetään olevan
paikalla. Tapaamisessa johdatetaan portfolioajatteluun, ohjeistetaan sen
tekemiseen sekä jaetaan tarvittavat materiaalit. Lisäksi vähintään
kerran lukuvuodessa järjestetään laitoksella tapaaminen, jossa
keskustellaan opiskelusta ja portfolion tekemisestä. Nämä
tapaamiset ovat opiskelijoille vapaaehtoisia. Opiskelija voi osallistua myös
vanhempien opiskelijoiden vetämiin ryhmiin, jotka toimivat työskentelyn
tukena.
Socialt arbete
Socialt arbete som läroämne
Socialt arbete är både ett forskningsområde och en praktisk utbildning som ger socialarbetarbehörighet. I Finland inleddes universitetsundervisningen i socialt arbete på 1950-talet på initiativ av professor Heikki Waris vid Helsingfors universitet. Under flera decennier ingick undervisningen som en del av undervisningen i socialpolitik, men numera är socialt arbete en självständig disciplin.
Socialt arbete undersöker förutsättningarna för människors verksamhet och vardag, vardagslivets kontinuitet och avbrott, yrken och institutioner inom det sociala området samt den mång-fasetterade frivilligverksamheten. De fenomen som analyseras gäller till exempel lokalsam-fund, familjer, människors vardag i livets olika skeden, individers föränderliga identiteter, det sociala områdets historia, utbildningen inom området samt utvärdering av social service och socialt arbete.
Socialt arbete är ett s.k. tillämpat forskningsområde som stöder sig på teorier, uppfattningar och tolkningar om samhällsfenomen, sociala problem, människors välbefinnande och en hållbar utveckling. Socialt arbete bygger på flera olika vetenskaper, huvudsakligen på samhälls- och beteendevetenskapliga teorier. Det sociala arbetets uppgift i samhället kan definieras som till exempel "att förbättra bristfälliga sociala förhållanden och svåra livssituationer samt att stärka utsatta individers och gruppers handlingsmöjligheter, delaktighet och grepp om sina liv". Forskningsintresset inom socialt arbete formuleras ofta i relation till denna uppgift och skiljer sig på så sätt från "basvetenskaperna". Angreppssätten inom olika forskningsområden är numera inte strikt avgränsade och det är inte ändamålsenligt att försöka dra upp konstgjorda gränser. Det är vanligt att forskare i socialt arbete samarbetar med forskare inom olika vetenskapsgrenar.
På senare tid har olika kvalitativa infallsvinklar varit populära
inom forskningen i socialt arbete. Man har då undersökt till exempel
kommunikationen mellan människor, texters betydelse, reflexiv professionell
verksamhet samt utslagning och marginalisering. Förutom kvalitativa
metoder behövs också kunskaper om kvantitativa forskningsmetoder
både för forskningen och för praktiken i socialt
arbete.
Socialt arbete som profession och yrke
Socialarbetare arbetar med hela skalan av mänskligt liv och mänskliga problem: barnavård, barns och ungas rättigheter, ungdomsfrågor, familje- och arbetsproblem, social service för t.ex. barn, äldre och handikappade, utkomst och fattigdom, missbruk, invandrarfrågor, sjuk-dom, minoritetsfrågor och jämlikhetsfrågor.
Socialt arbete utförs både på individ- och samhällsnivå
och med utnyttjande av lokala och personliga sociala nätverk av olika
slag. På individnivå arbetar man med att lindra social utsatthet
och utreder olika handlingsmöjligheter tillsammans med de berörda.
Med sin kunskap om lokala förhållanden kan socialarbetaren påverka
beslutsfattandet genom att ingå i arbetsgrupper och yttra sig som sakkunnig.
Målet är att lindra samhälleliga faktorers negativa inverkan
genom att till exempel redan när ett nytt bostadsområde planeras
föra in kunskap om förutsättningarna för en god vardag
i människors liv. Förutom färdigheter i klientarbete bör
socialarbetaren kunna använda sin sakkunskap för att delta i och
påverka samhället. Hon/han behärskar sitt yrke och kan producera
kunskap om sitt arbete genom forskning.
Studier i socialt arbete, behörighet och placering på arbetsmarknaden
Socialpolitiska institutionen är den enda institution i landet som erbjuder magisterutbildning i socialt arbete på svenska. Behörigheten för socialarbetare kommer att ligga på magisternivå. Svenskspråkiga studerande avlägger politices kandidatexamen vid Svenska social- och kom-munalhögskolan (SSKH) inom studielinjen för socialt arbete och har därefter rätt att utan särskild ansökan fortsätta sina studier vid socialpolitiska institutionen för politices magisterexamen i socialt arbete. De som fortsätter med magisterstudier i socialpsykologi eller sociologi i stället för socialt arbete bör, för att få socialarbetarutbildning på magisternivå (enligt Förord-ning nr 615/1999), avlägga fördjupade studier även i socialt arbete. Deras pro gradu -avhandling ska ha en sådan inriktning att den kan godkännas även i ämnet socialt arbete.
Utbildningen syftar till att de studerande lär sig se förändringar i samhället och konsekvenserna av dem, särskilt på individ- och organisationsnivå, samt lär sig dokumentera, forska och producera kunskap om sitt arbete. Dessutom ger utbildningen grundfärdigheter i klient- och samhällsarbete samt färdigheter i att bedriva självständig forskning och fungera som expert i socialt arbete.
En del av den svenskspråkiga undervisningen sker på undervisnings- och utvecklingskliniken vid det finlandssvenska kompetenscentret inom det sociala området. Kliniken är placerad vid Södra socialcentralen i Helsingfors.
Utbildade socialarbetare har placerat sig inom den offentliga, den privata och den tredje sektorn i utvecklings- och planeringsuppgifter, i olika slag av klientarbete, i undervisnings- och forskningsarbete, som journalister och utbildare och i andra expertuppgifter. Utbildningen ger socialarbetarbehörighet och en samhällsvetenskaplig forskar- och expertutbildning som läm-par sig för många slag av expertuppgifter.
Magisterexamen omfattar minst 160 studieveckor. För studerande från SSKH fördelar sig studierna på följande sätt:
- pol.kand.-examen vid SSKH 120 sv - fördjupade studier i socialt arbete 39 sv - studier i 1:a biämnet 10 sv Sammanlagt 169 svEfter magisterexamen kan man välja mellan två doktorandlinjer:
antingen yrkesinriktade licentiatstudier eller vetenskapliga doktorand- och
licentiatstudier. För att komma in på yrkeslicentiatutbildningen
krävs arbetserfarenhet på området. Utbildningen innebär
att man speciali-serar sig inom ett visst område. Se närmare avsnittet
om Doktors- och licentiatexamen.
Socialt arbete som huvudämne
Allmänt
I studierna betonas problembaserad inlärning och reflekterande läsande och skrivande. En viss specialisering är möjlig genom att man väljer litteratur och ämne för essäer, pro gradu o.d. från ett visst temaområde. Efter avlagd politices kandidatexamen (tidigare socionomexamen) inom studielinjen för socialt arbete vid Svenska social- och kommunalhögskolan (SSKH) avläggs följande studieperioder (fördjupade studier) i ämnet socialt arbete:
S12 Kurs i kvalitativa forskningsmetoder (3
sv)
*S13 Kurs i statistiska forskningsmetoder (3
sv)
S14C Forskningsseminarium (andra terminen) (2
sv)
S15 Specialmetodkurs i forskning (1-3 sv,
frivillig)
S16 Vetenskapligt skrivande (övningsuppsatser) (2
sv, frivillig)
S17 Forskning i socialt arbete (4 sv)
S19 Expertis och kunskapsproduktion i socialt arbete (4
sv)
S20 Teoritraditioner och framtidsperspektiv i socialt arbete (3
sv)
S21 Pro gradu -avhandling (20 sv)
S22 Praktik (1-3 sv, frivillig)
*= Kursen i statistiska forskningsmetoder gäller dem som inte avlagt kursen vid SSKH (S12 II a)
OBS! Personer som avlagt socionomexamen vid SSKH före år 1990
ska förutom ovannämnda studieperioder avlägga ett
s.k. uppdateringspaket,
som innehåller en kurs i kvalitativa forskningsmetoder
(motsvarande
SSKH:s kurs S12 II b), ett bokpaket i socialt arbete och ett bokpaket i
socialpolitik,
samt dessutom en del allmänna
studier. Se närmare institutionens
svenska webbsidor. Även i biämnesstudierna kan uppdatering bli
nödvändig.
Tidsschema för studierna
Det är tänkt att magisterexamen ska kunna avläggas på
fem år. Det betyder att de fördjupade studierna
(efter kandidatexamen)
ska kunna avläggas som heltidsstudier inom två år.
Biämnesstudier
Studerande med socialt arbete som huvudämne ska avlägga minst
35 sv (C-studiemängd) i ett biämne. Resten av studieveckorna kan
avläggas i fritt valbara ämnen.
Allmänna studier
Studerande från Svenska social- och kommunalhögskolan
(SSKH)
har vanligen avlagt alla allmänna studier där. Studerande med äldre
socionomexamen från SSKH bör avlägga introduktionskurserna
i statistik (5 sv) och ADB (2 sv) samt språkprovet i ett främmande
språk (textförståelse 1 sv och muntliga kunskaper 2
sv),
om detta inte avlagts tidigare.
Socialt arbete som biämne
De studerande som haft socialpsykologi eller sociologi som huvudämne
vid SSKH och som fortsätter med magisterstudier i något av dessa
ämnen bör, för att få socialarbetarutbildning på
magisternivå (enligt Förordning nr 615/1999), avlägga fördjupade
studier även i socialt arbete. Pro gradu -avhandlingen ska ha en sådan
inriktning att den kan godkännas även inom ämnet socialt
arbete.
Allmänna bestämmelser om studierna
Påteckning för studieprestationerna
Studerande ansöker om registrering av studiehelheten fördjupade
studier när alla studieperioder är avlagda. (Grund- och ämnesstudierna
avläggs i samband med politices kandidatexamen vid Svenska social- och
kommunalhögskolan.) Fakulteten sköter om registreringen av pro
gradu -avhandlingen. För de enskilda studieperioderna behöver studerande
inte söka påteckning.
Bedömningsprinciper
Vitsordet för studiehelheten fördjupade studier är nöjaktiga,
goda eller utmärkta kunskaper och bestäms som ett medeltal av vitsorden
i de olika studieperioderna. Detta vitsord utgör också slutvitsordet
i magisterexamen (för dem som avlagt pol.kand. -examen vid
SSKH).
Ersättande av delar av litteraturtentamen med föreläsningsserier och essäer
Studerande kan ersätta delar av litteraturtentamen med föreläsningsserier
eller essäer enligt överenskommelse. Huvudregeln är att högst
hälften av böckerna i en studieperiod kan ersättas med föreläsningsserier.
I en essä behandlas något tema genom argumentation och personligt
ställningstagande utgående från en viss litteratur.
Internationella studier
Målet är att de studerande, om möjligt, tar in även
internationella studier i sin examen, antingen genom att delta i den utländska
undervisningen vid institutionen och universitet eller som utbytesstuderande
utomlands. Påteckningar över föreläsningar och föreläsningsserier
kan samlas på ett s.k. föreläsningspass. Det möjligt
att utföra studiepraktik utomlands och studier vid utländska utbytesuniversitet
(se t.ex. S22).