Utskriftvänliga versionen kompilerad:   2009-08-26 10.52.35

Enheter

Kandidatstudier

Kandidatstudier

Sp: 180

Underordnade enheter

Almänna studier

Allmänna studier

Sp: 20
Grundstudier

Grundstudier

Code: 990090 Sp: 25
101 Introduktionskurs
101 Introduktionskurs

101 Introduktionskurs

Code: 990052 Sp: 5

Litteratur

  • U-landsforskning: En inledning. red. Juhani Koponen, Jari Lanki och Anna Kervinen (3 sp)
102 Utvecklingsteori och utvecklingen av utvecklingstänkandet
102 Utvecklingsteori och utvecklingen av utvecklingstänkandet

102 Utvecklingsteori och utvecklingen av utvecklingstänkandet

Code: 990053 Sp: 5

Mål

Utvecklingsteorierna är väsentliga då det gäller att förstå utvecklingsprocesser. Utbildningens syfte är att ge en introduktion till centrala utvecklingsteorier och analysera den diskussion som förts om den samt dess skeden.

Innehåll

Kursen granskar det västerländska utvecklingstänkandets uppkomst och tillkomsten av utvecklingsteorier som en del av västerländsk samhällsdiskussion och västerländskt kolonialvälde. Särskild uppmärksamhet fästs vid den diskussion som förts efter andra världskriget. I detta sammanhang tar man upp tillväxt- och modernisationsteorier, teorier om underutveckling och beroende samt tankar om en alternativ utveckling och den senaste tidens utvecklingskritik.

Litteratur

Minst 3 sp/exam
  • Arndt H W : Economic Development (1 sp)
  • Hoogvelt A : Globalization and the Postcolonial World (2 sp)
  • Martinussen J : Society, State and Market: A guide to competing theories of development (3 sp)
  • Kitching G : Development and Underdevelopment in Historical Perspective (1 sp)
  • Rist G : History of Development (2 sp)
  • Greig A, Hulme D & Turner M: Challenging Global Inequality (2sp)
  • Connell R : Southern Theory (2sp)
103 Social, ekonomisk och politisk utveckling
103 Social, ekonomisk och politisk utveckling

103 Social, ekonomisk och politisk utveckling

Code: 990102 Sp: 5

Litteratur

  • Giddens A: Sociology (4 sp) or
  • della Porta D. and Keating M.: Approaches and methodologies in the social sciences. A pluralist persperctive (4 op)
104 Undersökande inlärning

104. Undersökande inlärning

Code: 990050 Sp: 5

Mål

Undersökande inlärning är ett för huvudämnesstuderande avsett seminarium, vars syfte är inlärning av grunderna för vetenskapligt tänkande och vetenskaplig argumentering, problemcentrerat informationssökande samt inkörning i den forskning som idkas på institutionen. Under seminariets gång returneras den studerandes personliga studieplan (HOPS). Seminariet ’undersökande inlärning’ genomförs i form av aktivt deltagande i seminaresessionerna och genomförande av gruppövningar som läraren gett och som baserar sig på bredvidläsningslitteratur. Studieperioden bedöms enligt skalan godkänt/underkänt. I seminariearbetet utnyttjas de grupparbetsverktyg som erbjuds av universitetet på Internet.

Föregående studier

Deltagande i seminariet förutsätter att man genomgått ulandsforskningens introduktionsperiod. Att rekommendera är därtill att den studerande har genomgått även den orienteringskurs som anordnas för nya studerande vid statsvetenskapliga fakulteten och att han har förvärvat körkortet i data- och kommunikationsteknik för allmänna studier innan han deltar i seminariet.

Målgrupp

För huvudämnesstuderande

Litteratur

  • Kakkuri-Knuuttila, M.-L. (toim. 2003): Argumentti ja kritiikki. Lukemisen, keskustelun ja vakuuttamisen taidot (Helsinki: Gaudeamus, soveltuvin osin)
  • Hirsjärvi, S. & Remes, P. & Sajavaara, P.: Tutki ja kirjoita (Helsinki: Tammi, soveltuvin osin)
105 Utvecklingspolitik och utvecklingssamarbete
105 Utvecklingspolitik och utvecklingssamarbete

105 Utvecklingspolitik och utvecklingssamarbete

Code: 990056 Sp: 5
  • Föreläsningar (2 sp),
  • Läsningsseminarium för huvudämnesstuderande eller litteratur 3 sp

Mål

I fortsättningen lär man såväl genom teoretisk utvecklingsdiskussion som genom konkreta utvecklingssamarbetsprojekt känna verkligheten både i utvecklingspolitiken och utvecklingssamarbetet. Frågor som dryftas i form av praktiska exempel är bl.a. begreppen demokrati, mänskliga rättigheter, god förvaltning samt medborgarsamhället i ulandskontext.

Innehåll

Perioden består av en serie föreläsningar som hålls av sakkunniga från olika områden utgående från deras egna perspektiv, i vilken utvecklingsteoretisk diskussion kombineras med erfarenheter från praktiskt utvecklingssamarbete, samt teman från ett fördjupat läsningsseminarium i vilket man utgående från litteraturen söker sig djupare in i teman för utvecklingspolitik och utvecklingssamarbete, samt av ett litteraturförhör

Litteratur

Luentojen yhteydessä suoritettava kirjallisuus – tentitään toisella luennolla:

Kirjallisuuskuulustelu sivuaineopiskelijoille tiedekuntatentissä - kaksi seuraavista:

  • Ha-Joon Chang : Kicking Away the Ladder ja Douglas Irwinin arvostelu EH.NET:ssä - (huhtikuu 2004) saatavissa laitoksen kirjastosta (yht. 1 op)
  • Collier, P: The Bottom Billion (1 op)
  • Easterly, W. White Man’s Burden (1.5 op)
  • Gibson C.C., K. Andersson, E. Ostrom ja S. Shivakumar: The Samaritan's Dilemma: The Political Economy of Development Aid (1.5 op)
  • Mosse, D. Cultivating Development (1.5 op)
  • Riddell, R.: Does Foreign Aid Really Work? (2 op)
  • Sogge, D: Give and Take (1 op)
  • Wade R. : Governing the Market (2 op)
Ämnestudier

Ämnestudier

Code: 990091 Sp: 55
201 Det globala systemet
201 Det globala systemet

201. Det globala systemet

Code: 990059 Sp: 5

Litteratur

Minst 4 sp/exam
  • Scholte J: Globalization: A Critical Introduction (3 sp)
  • Dicken P: Global Shift: Reshaping the Global Economic Map in the 21st Century (3 sp)
  • Buzan B: From international to world society? English theory and the social structure of Globalization (2 sp)
  • Khor M: Rethinking Globalization (1 sp)
  • Osterhammel J & Petersson N P: Globalization: a short history (1 sp)
  • Stiglitz, J E. : Making Globalization Work (2 sp)
202 Miljön

Code: 990105 Sp: 5

Litteratur

Seuraavat artikkelit (yhteensä 1 op, saatavilla yliopiston verkkolehdissä)

  • Brechin S R, Wilshusen P R, Fortwangeler C L ja West P C (2002): Beyound the square wheel: Toward a more comprehensive understanding on biodiversity conservation as a social and political process. Society and Natural Resources 15(1):41-64
  • Raynolds L T, Murray D ja Heller A (2007): Regulating sustainability in the coffee sector: A comparative analysis of third party environmental and social certification initiatives. Agriculture and Human Values 24(2):147-163
  • Tacconi L (2007): Decentralisation, forests and livelihoods: Theory and Narrative. Global Environmental Change, 17: 338-348.
Lisäksi toinen seuraavista:
  • Zerner A (Toim.): People, plants and justice: The politics of nature conservation, luvut 2,3,5,6, ja 11 (1 op)
  • Zimmerer K S (Toim.): Globalisation & new geographies of conservation, luvut 2,5,6,11 ja 12 (1 op)
203 Sociala realiteter i utvecklingsländerna
203 Sociala realiteter i utvecklingsländerna

203 Sociala realiteter i utvecklingsländerna: Litteratur

Code: 990061 Sp: 10
  • 202. Böcker (6 sp / 4 sv)
  • 202. seminarium (huvudämnesstuderande) (6 sp / 4 sv)

Mål

Under studieperioden lär de studerande känna utvecklingsländernas sociala realiteter och de forskningsmetoder som behövs för forskning i dessa. Studieperiodens syfte är att ges så vidlyftig information som möjligt, såväl tematiskt som geografiskt, om de realiteter som gäller samhället, politiken och kulturen i utvecklingsländerna och de forskningsmetoder som används i studiet av dessa realiteter.

Innehåll

Under studieperioden behandlas ekonomiska, politiska och kulturella dimensioner i samhället i uländerna, till exempel skillnader och ojämlikhet i relationer mellan individer och samfund; miljörelaterade, ekonomiska och politiska aktörer i samhällets förändring; ulandsstaternas tillstånd, demokratiseringens problem; medborgarsamhällets och medborgarorganisationernas betydelse i samhällsförändringsprocessen mm.

Föregående studier

Grundstudier i ulandsforskning.

Examinationsform

Studieperioden består av en föreläsningsserie (20-22 h, 3 sp), en boktentamen (4 sp) och ett seminarium (3 sp). Föreläsningsserien är gemensam för samtliga studerande. Föreläsningarna hålls av lärare och forskare som har forskat i utvecklingsländernas sociala realiteter. I föreläsningarna presenteras både uländernas sociala realitet, som har varit föremål för forskning, och den forskningsmetod med hjälp av vilken den har undersökts. Efter föreläsningsserien skriver de studerande en föreläsningsdagbok. Därtill deltar huvudämnesstuderande i en 4 sp:s litteraturtentamen samt skriver ett seminariearbete (3 sp) om någon ulandssocialrealitet, i vilket de tillämpar en given forskningsmetod. Biämnesstuderande deltar i stället i en 7 sp litteraturtentamen.

Litteratur

Minst 3sp/exam
Afrika:
  • Cooper, B: Evangelical Christians in the Muslim Sahel (2 op)
  • Simone, A M: For the City Yet to Come: Changing African Life in Four Cities (1,5 op)
  • Englund, H. Prisoners of freedom. Human rights and the African poor (1,5 op)
  • Finnström, S: Living with Bad Surroundings: War, History, and Everyday Moments in Northern Uganda (1,5 op)
  • Hart, Gillian: Disabling Globalization. Places of Power in Post-Apartheid South Africa (2 op)
  • Moore, D S: Suffering for Territory: Race, Place, and Power in Zimbabwe (2 op)
Latinamerika:
  • Avritzer L : Democracy and Public Space in Latin America (1,5 op)
  • Foweraker J, T Landman, and N Harvey: Governing Latin America (1,5 op)
  • Brysk A: From Tribal Village to Global Village: Indian Rights and International Relations in Latin America.(2 op)
  • Kathryn Hochstetler (Author), Kathryn Hochstetler (Author), Margaret E. Keck (Author): Greening Brazil: Environmental Activism in State and Society. (1,5 op)
  • Matthew C. Gutmann: The Meanings of Macho: Being a Man in Mexico City (Men and Masculinity) (1,5 op)
  • Rudi Colloredo-Mansfeld: The Native Leisure Class: Consumption and Cultural Creativity in the Andes (1,5 op)
  • Van Cott D L: From Movements to Parties in Latin America: The Evolution of Ethnic Politics (1,5 op) Asien:
  • Li, T M: The Will to Improve: Governmentality, Development, and the Practice of Politics
  • Liechty M : Suitably Modern: Making Middle Class Culture in a New Consumer Society (2op)
  • Craig, T & King, R (eds): Global goes Local: Popular Culture in Asia (2 op)
  • Ganguly-Scrase R : Global Issues, Local Contexts: The Rabi Das of West Bengal (1,5 op)
204.1 Introduktion till samhällsvetenskapens teori och metodologi:seminar

204.1 Introduktion till teori- och metodologistudier i samhällsvetenskap

Code: 990081 Sp: 5
204.2 Intr. till samhällsvetenskapernas kvantitativa metodologi

204.2 Intr. till samhällsvetenskapernas kvantitativa metodologi

Code: 990083 Sp: 5

Mål

Perioden gör den studerande insatt i grunderna för samhällsvetenskapens kvantitativa metoder. Minimimålet för perioden är att förmedla ’läskunnighet’ för statistisk och kvantitativ forskning. Periodens syfte är att även ge grundfärdigheterna för i fråga varande metoders användning.

Innehåll

På kursen klarläggs grunderna för de viktigaste statistiska metoder som används inom samhällsvetenskap samt grundidéerna för modellerna. Ämnen som behandlas är bl.a. forskning i statistiska beroenden och tidsserier samt förhållandet mellan korrelation och causation. I behandlingen av konkreta statistiska metoder fästs särskild uppmärksamhet vid regressionsanalys.

Föregående studier

Grundkurs i statistik.

Examinationsform

Suoritetaan yksi valinnainen kurssi (5 op) tilastotieteen sivuaineopinnoista, ks. http://mathstat.helsinki.fi/opiskelu/

Målgrupp

Huvudämnesstuderande i ulandsforskning.
204.3 Intr. till samhällsvetenskapernas kvalitativa metodologi

204.3 Intr. till samhällsvetenskapernas kvalitativa metodologi

Code: 990082 Sp: 5

Innehåll

Under studieperioden behandlas den kvalitativa forskningens bakgrund och man lär känna de viktigaste insamlings- och analysmetoderna för kvalitativt stoff. Studieperioden innehåller föreläsningar och obligatoriska övningar i anslutning till dessa.

Föregående studier

Grundstudier i ulandsforskning.

Examinationsform

En föreläsningskurs och gruppövningar i anslutning till kursen.

Målgrupp

Huvudämnesstuderande i ulandsforskning.

Litteratur

  • Alasuutari: Laadullinen tutkimus
  • Silverman: Doing Qualitative Research
205 U-landskunskap, ämnesstudier
205 U-landskunskap, ämnesstudier
205 U-landskunskap, ämnesstudier

205. Valbara ämnesstudier

Innehåll

Huvudämnestuderande:
  • 2 x 5 sp

Biämnesstuderande genomför valbara ämnesstudier enligt följande:

  • För grundstudier 2 x 5 sp
  • För ämnesstudier 3 x 5 sp
Climate Change and sustainable development

Climate Change and Sustainable Development

Code: 990110 Sp: 5

Globalhistoria

Code: 990065 Sp: 5

Mål

På kursen lär man känna utvecklingen som ett historiskt och globalt fenomen. Syftet är att påvisa hur kontakterna mellan olika delar av världen i ett utdraget historiskt perspektiv blivit tätare och starkare och hur den internationella ojämlikheten och de nuvarande utvecklade länderna och uländerna har uppstått och utformats.

Innehåll

Historiestoffet behandlas ur såväl globaliseringsdiskussionens som den empiriska historieforskningens perspektiv. På kursen spårar man den självständiga utvecklingen i olika delar av världen samt uppkomsten och intensifieringen av kontakterna mellan dessa, fjärrhandelsrutternas tillkomst, världsreligionernas utbredning och sjukdomarnas historia. Särskild uppmärksamhet fästs vid det europeiska kolonialväldet och dess betydelse för tredje världens utveckling. Utvecklingens idé ses utgöra en fortsatt utveckling från kolonialtiden till våra dagar.

Litteratur

  • Jared Diamond : Tykit, taudit ja teräs (Guns, Germs and Steel) (2 op.)
  • The Making of Global Inequality , artikkelikokoelma (2 op.), saatavissa kehitysmaatutkimuksen laitokselta (toimistosta ja kirjastosta lainaksi), sisältää seuraavat tekstit:
  • -Bairoch, Paul : Economics and World History. Myths and Paradoxes. Hemel Hempstead, 1993, pp. 57-110
  • -Frank, Andre Gunder : ‘The Development of Underdevelopment’. From Modernization to Globalization - Perspectives on Development and Social Change, pp. 159-168
  • -Goldstone, Jack A : ‘The Rise of the West – or Not? A Revision to Socio-Economic History’. Sociological Theory, 2000, pp. 175-194 [löytyy e-lehdistä]
  • -O'Brien Patrick : European Economic Development: The Contribution of the Periphery’, Economic History Review, 35 (1982), 1-18 [löytyy e-lehdistä]
  • -O’Brien, P.K. : ‘Intercontinental Trade and the Development of the Third World since the Industrial Revolution’, Journal of World History, 8, 1 (1997), 75-133 [löytyy e-lehdistä]

Projektförvaltning

Code: 990068 Sp: 5
Samhället, medborgarorganisationer och utveckling

Kansalaisjärjestöt ja kehitysyhteistyö

Code: 990075 Sp: 5
Lasten asema ja oikeudet kehitysmaissa

Lasten asema ja oikeudet kehitysmaissa

Code: 990109 Sp: 5
Mellanöstern i det internationala system
Mellanöstern i det internationala system

Mellanöstern i det internationala system

Code: 990070 Sp: 5
Mellanösterns utvecklingshistoria
Mellanösterns utvecklingshistoria

Mellanösterns utvecklingshistoria

Code: 990072 Sp: 5
Kursen ordnas vartannat år turvis med kursen Mellanöstern i det internationella systemet (5 sp).

Mål

Kursen ger en introduktion till bakgrunden till områdets utvecklingshistoriska situation och framskrider i form av en genomgång lands- och regionvis till en granskning av de olika staternas utvecklingshistoria. Kursen ger via en helhetsbetonad analys en inledning till ett studium av de inre och yttre krafter som inverkar eller har inverkat på Mellanösterns historia, nuläge och framtidsperspektiv. Tonvikten ligger på självständighetstiden, i huvudsak på situationen efter andra världskriget. För var och en stats / statsgrupps / regions del går man vid behov in på en behandling även av längre bortifrån härrörande drag som återverkar på utvecklingshistorien. En konkret genomgång land för land utförs med beaktande av Mellanösterns strategiska betydelse och de internationella relationernas bakgrund.

Litteratur

  • Mansfield, P: A History of the Middle East, ss. 148-372
  • Juusola, H & Huuhtanen, H (toim.): Uskonto ja politiikka Lähi-idässä
  • Juusola, H: Israelin historia
  • Richards, A. and Waterbury, J: A Political Economy of the Middle East. State, Class and Economic Development
  • Kamrava, M: The Modern Middle East. A Political History since the First World War

2 viimeistä kirjaa ovat niille, jotka haluavat laajentaa kurssin 10 op syventävien opintojen (305) kurssiksi kirjallisuuskuulusteluna tiedekuntatentissä.

Maailmankauppa ja köyhät maat

Maailmankauppa ja köyhät maat

Code: 990114 Sp: 5
The postcolonial state: politics, justice and security in Africa
The postcolonial state: politics, justice and security in Africa

The postcolonial state: politics, justice and security in Africa

Code: 990111 Sp: 5 - 10

205 Kön och utveckling

Code: 99090 Sp: 5
Avsnittet kan tenteras antingen som litteraturtentamen på fakultetstentamen eller på kursen.

Mål

Studieperioden gör den studerande insatt i den internationella diskussionen om könsroller och dessas betydelse såväl i den samhälleliga utvecklingen som i utvecklingssamarbetet.

Innehåll

Avsnittet behandlar könsforskningens grundbegrepp, kvinnorna och utvecklingen – olika skeden i tänkande, demografisk politik och könsfrågan i det internationella utvecklingssamarbetet.

Examinationsform

Om avsnittet anordnas en föreläsningskurs bestående av c. 20-22 h föreläsningar och bredvidläsning. I samband med föreläsningskursen informerar kursledaren om bredvidläsningslitteratur och om kursens slutliga form. Alternativt kan avsnittet också tenteras som litteraturtentamen på fakultetstentamen. Om tentamenslitteratur bör på förhand överenskommas med den ansvariga läraren.

Litteratur

  • Momsen, J : Gender and Development (1,5 sp)
  • Cornwall, A et al (ed.): Development with a body. Sexualities, development and human rights (1,5 sp)
  • Mohanty, C: Feminism without borders (1,5 sp)
  • Michael S. Kimmel, Jeff Hearn & R.W. Connell (ed): Handbook of Studies on Men and Masculinities; sivut 1-50, 71-140, 165-177, 230-248 ja 397-457. (2 sp)
Introduction to Development Economics

Introduction to Development Economics

Code: 990115 Sp: 5
206 Proseminar

206 Seminarie+ kandidatarbete+ övningsuppsats

Code: 990084 Sp: 4

Innehåll

  • Seminarier (4 sp) På seminariet stiftar man utgående från föredrag med teman för de studerandes kandidatarbeten bekantskap med problematik som framförts i dessa. På seminariet tar man även på nytt upp HOPS till behandling. Den individuella studieplanen behandlas systematiskt börjande med lärartutorseminariet i grundstudierna. På ämnesstudiernas seminarium kontrollerar man hur planerna i HOPS har förverkligats och uppdaterar HOPS i realtid. Seminariet fungerar både som forsknings- och diskussionsseminarium och som seminarium i processkrivning. I själva verket torde de flesta studerandes kandidatarbete kunna utgöras av ett utvidgat och kompletterat seminarieföredrag.
  • Övningsuppsats 2 sp En övningsuppsats fogas till avsnittets helhet. Seminariets teman utvidgas också till grundmaterial för övningsuppsatsen. Övningsuppsatsen tillkommer som en del av processkrivningens framskridande på seminariet.
  • Kandidatavhandling I första hand utgör detta 10 studiepoängs avsnitt en helhetsprestation i form av ett tema som genomgåtts på seminariet och som bearbetas och utvidgas till en kandidatavhandling. Kandidatavhandlingen kan också uppgöras från helt rent bord utan anknytning till ovannämnda seminarium.

Kurser

207 Kandidatavhandling

207 Kandidatavhandling

Code: 990094 Sp: 6
Magisterstudier

Magisterstudier

Sp: 120
  • fördjupade studier (60 sp)
  • Pro gradu-avhandling (40 sp)
  • Valbara studier (20 sp)

Underordnade enheter

301 Orienteering

301 Orienteering

Code: 990106 Sp: 5
302 De stora linjerna i utvecklingstänkande

302 De stora linjerna i utvecklingstänkande

Code: 990085 Sp: 10

Mål

Perioden ger den studerande en möjlighet att fördjupa sina kunskaper och lära känna ulandsforskningens autentiska och ”klassiska” elementära texter. På så sätt ser den studerande varifrån de idéer och begrepp som använts i undervisningen härstammar, och förstår deras kontexter och samband.

Innehåll

Utgående från den studerandes (av läraren vägledda) val klassiker inom ulandsforskningen och/eller valbar litteratur enligt tema. Gällande temadelen kan texter från bl.a. följande områden komma i fråga: tillväxt- och modernisationsteorier, beroende- och (under)utvecklingsteorin, den marxistiska och nymarxistiska skolan, populistiska och alternativa utvecklingsuppfattningar, olika grenar av utvecklingens ekonomiska vetenskaper, utvecklingsplanering, långsiktiga utvecklingsprocesser och historiska utvecklingsbanor, könsfrågor, urban utveckling, rural utveckling, utvecklingsantropologi, ulandsstaten och politiken, Ost-Asien, Afrikas m.m. utvecklingsdiskussion samt globalisering och global kontroll.

Examinationsform

Inledande samtal med examinatorn, självständigt läsande och skrivande, samtal om essäerna utgående från examinatorns kommentarer.

Litteratur

Lista eri teemoihin suositellusta kirjallisuudesta on saatavilla kehitysmaatutkimuksen laitoksen kotisivulla kohdasta. Klassikko-osassa voidaan tenttiä mm. seuraava teoksia:

Baran P: The Political Economy of Growth

Cowen, M & R.W. Shenton: Doctrines of Development Hirschman A: The Strategy of Economic Development Myrdal G: Asian Drama, sovittavin osin Schumpeter J: Theorie der wirtschaftlichen Entwicklung (engl. The Theory of Economic Development) Rostow W : The Stages of Growth Sen A : Development as Freedom

Kurser

303 Teori- och metodistudier

303 Teori- och metodologistudier

Code: 990095 Sp: 10

Underordnade enheter

304 Praktik

304 Praktik

Code: 990030 Sp: 5
305 Valbara ämnesstudier
305 Valbara ämnesstudier

305 Valbara ämnesstudier

Code: 990086 Sp: 20
History and theories of European development policy

305 History and theories of European development policy

Code: 990062 Sp: 10
Kansalaisyhteiskunta ja kehitys

Kansalaisyhteiskunta ja kehitys

Code: 990113 Sp: 5
Kehitysyhteistyön tutkimus

Kehitysyhteistyön tutkimus

Code: 990112 Sp: 10
306 Seminarium

306 Seminarium

Code: 990031 Sp: 10

Mål

Ett minst ettårigt avhandlingsseminarium inövar den studerande i självständigt forskningsarbete genom att vägleda honom i fördjupat praktiskt behärskande av de metoder som används i ulandsforskningen och i att skärpa sin vetenskapliga framställning. På seminariet utarbetas den studerandes pro gradu-avhandling under ledning av en professor vid institutionen. För avhandlingen presenteras en plan och åtminstone två andra versioner. Dessutom verkar varje deltagare som opponent för andra studerandes arbeten.
307 Pro gradu -avhandling

307 Pro gradu-avhandling

Code: 990032 Sp: 40

Examinationsform

Att skriva avhandling : http://www.valt.helsinki.fi/fakulteten/studier/avhandling.htm

Kurser

  • 307 Pro Gradu- tutkielman jättö >>
U-landsforskning som biämne

Ulandsforskning som biämne

Underordnade enheter

Påbyggnadstudier

Påbyggnadsstudier

Mål

åbyggnadsstudierna består av självständigt forskningsarbete i form av en licentiat och/eller doktorsavhandling samt undervisning och handledning som stöd för arbetet. Som påbyggnadsstuderande kan antas en studerande som utexaminerats med minst goda insikter med ulandsforskning som huvudämne eller som på annat sätt uppnått motsvarande nivå. Minimivitsordet för pro gradu-avhandlingen bör i regel vara cum laude approbatur. För doktorsexamen kan man studera direkt utan att avlägga licentiatexamen. Med undantag för avhandlingen är fordringarna för doktorsexamen desamma som för licentiatexamen. Vid sidan av lärdomsprovet fordras för ulandsforskning påbyggnadsstudier för minst 60 sp/35 sv. I antagningen av påbyggnadsstuderande följer man statsvetenskapliga fakultetens ansökningstider och övriga bestämmelser som gäller för påbyggnadsstuderande. Antagningsbeslut fattas av statsvetenskapliga fakultetens urvalsnämnd för påbyggnadsstuderande efter att institutionens förman har gett sitt utlåtande i ärendet. Om annat deltagande i fortbildningsstudieevenemang bör överenskommas med institutionens förman.

Föregående studier

  1. Fördjupade studier i ulandsforskning. Ifall en påbyggnadsstuderande inte har haft ulandsforskning som huvudämne måste han i allmänhet komplettera sina studier. Omfattningen av de kompletterande studierna avgörs från fall till fall så att man beaktar den sökandes hela grund- och påbyggnadsutbildning samt eventuell publikationsverksamhet. Behovet av kompletterande studier avgörs då studierätt beviljas, men om exakt mängd och innehåll överenskoms efter att studierätten beviljats. Tilläggsstudiernas omfattning är i regel högst 25 studiepoäng / 15 studieveckor. Dessa studier genomförs på det sätt varom man överenskommer med en professor vid institutionen innan påbyggnadsstudieprogrammet (60 sp / 35 sv) inleds.

Examinationsform

  • 1. Se föregående studier.
  • 2. Aktivt deltagande i postgradualt seminarium under tre terminer (15 sp/8 sv).
  • 3. Minst 15 sp / 8 sv och högst 30 sp/16 sv fördjupade studier i ett av institutionen godkänt biämne.
  • 4. Påbyggnadsstudier i ulandsforskning så att helhetsomfattningen av studierna i punkterna 2-5 är minst 60 sp / 35 sv. Som studier kan enligt överenskommelse användas de fördjupade studiernas valbara punkter i essä- eller tentamensform, inhemska och utländska påbyggnads- och forskarkurser samt föredrag och andra publikationer som skrivs för internationella och nationella vetenskapliga konferenser.
  • 5. Förhör för postgradual examen (10 sp/6 sv, frivilligt) Syftet med tentamen är att ta reda på den studerandes insikter i ulandsforskningens centrala teoretiska frågor. Det är avsett för dem som inte har haft ulandsforskning som huvudämne för magisterexamen eller som annars inte har motsvarande kunskaper. Om verk som tenteras i förhöret överenskoms med en professor vid institutionen.
  • 6. Lisentiatavhandling eller doktorsavhandling.

Underordnade enheter

Kurser

405 Valbara studier

405 Valbara studier

Kurser

101 Pääaineopiskelijoiden seminaari (3 op)

101 luento (2op)

102. Kehitysajattelun perusteet luennot

103 luento (1 op)

103 seminaari (4 op)

104 Seminaari (5 op)

105 luento (2 op)

105 seminaari (3 op)

201 luento (1 op)

201 seminaari (4 op)

202 luento (1 op)

202 seminaari (4 op)

203 Pääaineopiskelijoiden seminaari (4 op)

203. Kehitysmaiden yhteiskuntarealiteetit - luennot

204 seminaari (5 op)

204.2 Applied Quantitative Methods in Development Studies

204.3 Johdatus yhteiskuntatieteen kvalitatiiviseen metodologiaan

205 Lasten asema ja oikeudet kehitysmaissa

205 Sukupuoli ja kehitys: kurssi

205. Climate Change and Sustainable Development

205. Globaalihistoria I

205. Introduction to Development Economics

205. Maailmankauppa ja köyhät maat

205/305 Lähi-itä kansainvälisessä järjestelmässä

206 Proseminaari

301 Johdatus maisteriopintoihin

302 Ryhmätapaamiset

303 Ethnography in the Modern World

303 Osallistavat menetelmät tutkimuksessa ja hanketyössä

305 Kehitysyhteistyön tutkimus

305 The postcolonial state: politics, justice and security in Africa

306 Tutkielmaseminaari

307 Pro Gradu- tutkielman jättö

402 PhD Seminar

403 Sulautuva yliopisto-opetus (3 op)

403 Tutkijat verkoilla (2 op)

404 Advanced development studies

Kandidaatintutkielman tarkastukseen jättäminen webOodissa