Utskriftvänliga versionen kompilerad:   2008-12-30 11.13.46

Enheter

Kandidatstudier

Kandidatstudier

Omfattning sp 180

Underordnade enheter

Almänna studier

Almänna studier

Omfattning sp 20

Grundstudier

Grundstudier

Code 990090

Omfattning sp 25

101 Introduktionskurs
101 Introduktionskurs

101 Introduktionskurs

Code 990052

Omfattning sp 5

Litteratur

  • U-landsforskning: En inledning. red. Juhani Koponen, Jari Lanki och Anna Kervinen (3 sp)
102 Utvecklingsteori och utvecklingen av utvecklingstänkandet
102 Utvecklingsteori och utvecklingen av utvecklingstänkandet

102 Utvecklingsteori och utvecklingen av utvecklingstänkandet

Code 990053

Omfattning sp 5

Mål

Utvecklingsteorierna är väsentliga då det gäller att förstå utvecklingsprocesser. Utbildningens syfte är att ge en introduktion till centrala utvecklingsteorier och analysera den diskussion som förts om den samt dess skeden.

Innehåll

Kursen granskar det västerländska utvecklingstänkandets uppkomst och tillkomsten av utvecklingsteorier som en del av västerländsk samhällsdiskussion och västerländskt kolonialvälde. Särskild uppmärksamhet fästs vid den diskussion som förts efter andra världskriget. I detta sammanhang tar man upp tillväxt- och modernisationsteorier, teorier om underutveckling och beroende samt tankar om en alternativ utveckling och den senaste tidens utvecklingskritik.

Litteratur

Minst 3 sp/exam

  • Arndt H W : Economic Development (1 sp)
  • Hoogvelt A : Globalization and the Postcolonial World (2 sp)
  • Martinussen J : Society, State and Market: A guide to competing theories of development (3 sp)
  • Kitching G : Development and Underdevelopment in Historical Perspective (1 sp)
  • Rist G : History of Development (2 sp)
  • Greig A, Hulme D & Turner M: Challenging Global Inequality (2sp)
  • Connell R : Southern Theory (2sp)
103 Social, ekonomisk och politisk utveckling
103 Social, ekonomisk och politisk utveckling

103 Social, ekonomisk och politisk utveckling

Code 990102

Omfattning sp 5

Litteratur

  • Giddens A: Sociology (4 sp)
104 Undersökande inlärning

104. Undersökande inlärning

Code 990050

Omfattning sp 5

Mål

Undersökande inlärning är ett för huvudämnesstuderande avsett seminarium, vars syfte är inlärning av grunderna för vetenskapligt tänkande och vetenskaplig argumentering, problemcentrerat informationssökande samt inkörning i den forskning som idkas på institutionen. Under seminariets gång returneras den studerandes personliga studieplan (HOPS). Seminariet ’undersökande inlärning’ genomförs i form av aktivt deltagande i seminaresessionerna och genomförande av gruppövningar som läraren gett och som baserar sig på bredvidläsningslitteratur. Studieperioden bedöms enligt skalan godkänt/underkänt. I seminariearbetet utnyttjas de grupparbetsverktyg som erbjuds av universitetet på Internet.

Föregående studier

Deltagande i seminariet förutsätter att man genomgått ulandsforskningens introduktionsperiod. Att rekommendera är därtill att den studerande har genomgått även den orienteringskurs som anordnas för nya studerande vid statsvetenskapliga fakulteten och att han har förvärvat körkortet i data- och kommunikationsteknik för allmänna studier innan han deltar i seminariet.

Målgrupp

För huvudämnesstuderande

Litteratur

  • Kakkuri-Knuuttila, M.-L. (toim. 2003): Argumentti ja kritiikki. Lukemisen, keskustelun ja vakuuttamisen taidot (Helsinki: Gaudeamus, soveltuvin osin)
  • Hirsjärvi, S. & Remes, P. & Sajavaara, P.: Tutki ja kirjoita (Helsinki: Tammi, soveltuvin osin)
105 Utvecklingspolitik och utvecklingssamarbete
105 Utvecklingspolitik och utvecklingssamarbete

105 Utvecklingspolitik och utvecklingssamarbete

Code 990056

Omfattning sp 5

  • Föreläsningar (2 sp),
  • Läsningsseminarium för huvudämnesstuderande eller litteratur 3 sp

Mål

I fortsättningen lär man såväl genom teoretisk utvecklingsdiskussion som genom konkreta utvecklingssamarbetsprojekt känna verkligheten både i utvecklingspolitiken och utvecklingssamarbetet. Frågor som dryftas i form av praktiska exempel är bl.a. begreppen demokrati, mänskliga rättigheter, god förvaltning samt medborgarsamhället i ulandskontext.

Innehåll

Perioden består av en serie föreläsningar som hålls av sakkunniga från olika områden utgående från deras egna perspektiv, i vilken utvecklingsteoretisk diskussion kombineras med erfarenheter från praktiskt utvecklingssamarbete, samt teman från ett fördjupat läsningsseminarium i vilket man utgående från litteraturen söker sig djupare in i teman för utvecklingspolitik och utvecklingssamarbete, samt av ett litteraturförhör

Litteratur

Luentojen yhteydessä suoritettava kirjallisuus – tentitään toisella luennolla:

Kirjallisuuskuulustelu sivuaineopiskelijoille tiedekuntatentissä - kaksi seuraavista:

  • Ha-Joon Chang : Kicking Away the Ladder ja Douglas Irwinin arvostelu EH.NET:ssä - (huhtikuu 2004) saatavissa laitoksen kirjastosta (yht. 1 op)
  • Collier, P: The Bottom Billion (1 op)
  • Easterly, W. White Man’s Burden (1.5 op)
  • Gibson C.C., K. Andersson, E. Ostrom ja S. Shivakumar: The Samaritan's Dilemma: The Political Economy of Development Aid (1.5 op)
  • Mosse, D. Cultivating Development (1.5 op)
  • Riddell, R.: Does Foreign Aid Really Work? (2 op)
  • Sogge, D: Give and Take (1 op)
  • Wade R. : Governing the Market (2 op)
Ämnestudier

Ämnestudier

Code 990091

Omfattning sp 55

201 Det globala systemet
201 Det globala systemet

201. Det globala systemet

Code 990059

Omfattning sp 5

Litteratur

Minst 4 sp/exam

  • Scholte J: Globalization: A Critical Introduction (3 sp)
  • Dicken P: Global Shift: Reshaping the Global Economic Map in the 21st Century (3 sp)
  • Buzan B: From international to world society? English theory and the social structure of Globalization (2 sp)
  • Khor M: Rethinking Globalization (1 sp)
  • Osterhammel J & Petersson N P: Globalization: a short history (1 sp)
  • Stiglitz, J E. : Making Globalization Work (2 sp)
202 Miljön

Code 990105

Omfattning sp 5

Litteratur

Seuraavat artikkelit (yhteensä 1 op, saatavilla yliopiston verkkolehdissä)

  • Brechin S R, Wilshusen P R, Fortwangeler C L ja West P C (2002): Beyound the square wheel: Toward a more comprehensive understanding on biodiversity conservation as a social and political process. Society and Natural Resources 15(1):41-64
  • Raynolds L T, Murray D ja Heller A (2007): Regulating sustainability in the coffee sector: A comparative analysis of third party environmental and social certification initiatives. Agriculture and Human Values 24(2):147-163
  • Tacconi L (2007): Decentralisation, forests and livelihoods: Theory and Narrative. Global Environmental Change, 17: 338-348.

Lisäksi toinen seuraavista:

  • Zerner A (Toim.): People, plants and justice: The politics of nature conservation, luvut 2,3,5,6, ja 11 (1 op)
  • Zimmerer K S (Toim.): Globalisation & new geographies of conservation, luvut 2,5,6,11 ja 12 (1 op)
203 Sociala realiteter i utvecklingsländerna
203 Sociala realiteter i utvecklingsländerna

203 Sociala realiteter i utvecklingsländerna: Litteratur

Code 990061

Omfattning sp 10

  • 202. Böcker (6 sp / 4 sv)
  • 202. seminarium (huvudämnesstuderande) (6 sp / 4 sv)

Mål

Under studieperioden lär de studerande känna utvecklingsländernas sociala realiteter och de forskningsmetoder som behövs för forskning i dessa. Studieperiodens syfte är att ges så vidlyftig information som möjligt, såväl tematiskt som geografiskt, om de realiteter som gäller samhället, politiken och kulturen i utvecklingsländerna och de forskningsmetoder som används i studiet av dessa realiteter.

Innehåll

Under studieperioden behandlas ekonomiska, politiska och kulturella dimensioner i samhället i uländerna, till exempel skillnader och ojämlikhet i relationer mellan individer och samfund; miljörelaterade, ekonomiska och politiska aktörer i samhällets förändring; ulandsstaternas tillstånd, demokratiseringens problem; medborgarsamhällets och medborgarorganisationernas betydelse i samhällsförändringsprocessen mm.

Föregående studier

Grundstudier i ulandsforskning.

Examinationsform

Studieperioden består av en föreläsningsserie (20-22 h, 3 sp), en boktentamen (4 sp) och ett seminarium (3 sp). Föreläsningsserien är gemensam för samtliga studerande. Föreläsningarna hålls av lärare och forskare som har forskat i utvecklingsländernas sociala realiteter. I föreläsningarna presenteras både uländernas sociala realitet, som har varit föremål för forskning, och den forskningsmetod med hjälp av vilken den har undersökts. Efter föreläsningsserien skriver de studerande en föreläsningsdagbok. Därtill deltar huvudämnesstuderande i en 4 sp:s litteraturtentamen samt skriver ett seminariearbete (3 sp) om någon ulandssocialrealitet, i vilket de tillämpar en given forskningsmetod. Biämnesstuderande deltar i stället i en 7 sp litteraturtentamen.

Litteratur

Minst 3sp/exam

Afrika:

  • Cooper, B: Evangelical Christians in the Muslim Sahel (2 op)
  • Simone, A M: For the City Yet to Come: Changing African Life in Four Cities (1,5 op)
  • Englund, H. Prisoners of freedom. Human rights and the African poor (1,5 op)
  • Finnström, S: Living with Bad Surroundings: War, History, and Everyday Moments in Northern Uganda (1,5 op)
  • Hart, Gillian: Disabling Globalization. Places of Power in Post-Apartheid South Africa (2 op)
  • Moore, D S: Suffering for Territory: Race, Place, and Power in Zimbabwe (2 op)

Latinamerika:

  • Avritzer L : Democracy and Public Space in Latin America (1,5 op)
  • Foweraker J, T Landman, and N Harvey: Governing Latin America (1,5 op)
  • Brysk A: From Tribal Village to Global Village: Indian Rights and International Relations in Latin America.(2 op)
  • Kathryn Hochstetler (Author), Kathryn Hochstetler (Author), Margaret E. Keck (Author): Greening Brazil: Environmental Activism in State and Society. (1,5 op)
  • Matthew C. Gutmann: The Meanings of Macho: Being a Man in Mexico City (Men and Masculinity) (1,5 op)
  • Rudi Colloredo-Mansfeld: The Native Leisure Class: Consumption and Cultural Creativity in the Andes (1,5 op)
  • Van Cott D L: From Movements to Parties in Latin America: The Evolution of Ethnic Politics (1,5 op) Asien:
  • Li, T M: The Will to Improve: Governmentality, Development, and the Practice of Politics
  • Liechty M : Suitably Modern: Making Middle Class Culture in a New Consumer Society (2op)
  • Craig, T & King, R (eds): Global goes Local: Popular Culture in Asia (2 op)
  • Ganguly-Scrase R : Global Issues, Local Contexts: The Rabi Das of West Bengal (1,5 op)
204.1 Introduktion till samhällsvetenskapens teori och metodologi:seminar

204.1 Introduktion till teori- och metodologistudier i samhällsvetenskap

Code 990081

Omfattning sp 5

204.2 Intr. till samhällsvetenskapernas kvantitativa metodologi

204.2 Intr. till samhällsvetenskapernas kvantitativa metodologi

Code 990083

Omfattning sp 5

Mål

Perioden gör den studerande insatt i grunderna för samhällsvetenskapens kvantitativa metoder. Minimimålet för perioden är att förmedla ’läskunnighet’ för statistisk och kvantitativ forskning. Periodens syfte är att även ge grundfärdigheterna för i fråga varande metoders användning.

Innehåll

På kursen klarläggs grunderna för de viktigaste statistiska metoder som används inom samhällsvetenskap samt grundidéerna för modellerna. Ämnen som behandlas är bl.a. forskning i statistiska beroenden och tidsserier samt förhållandet mellan korrelation och causation. I behandlingen av konkreta statistiska metoder fästs särskild uppmärksamhet vid regressionsanalys.

Föregående studier

Grundkurs i statistik.

Examinationsform

Suoritetaan yksi valinnainen kurssi (5 op) tilastotieteen sivuaineopinnoista, ks. http://mathstat.helsinki.fi/opiskelu/

Målgrupp

Huvudämnesstuderande i ulandsforskning.

204.3 Intr. till samhällsvetenskapernas kvalitativa metodologi

204.3 Intr. till samhällsvetenskapernas kvalitativa metodologi

Code 990082

Omfattning sp 5

Innehåll

Under studieperioden behandlas den kvalitativa forskningens bakgrund och man lär känna de viktigaste insamlings- och analysmetoderna för kvalitativt stoff. Studieperioden innehåller föreläsningar och obligatoriska övningar i anslutning till dessa.

Föregående studier

Grundstudier i ulandsforskning.

Examinationsform

En föreläsningskurs och gruppövningar i anslutning till kursen.

Målgrupp

Huvudämnesstuderande i ulandsforskning.

Litteratur

  • Alasuutari: Laadullinen tutkimus
  • Silverman: Doing Qualitative Research
205 U-landskunskap, ämnesstudier
205 U-landskunskap, ämnesstudier
205 U-landskunskap, ämnesstudier

205. Valbara ämnesstudier

Code 990055

Omfattning sp 10

Innehåll

Huvudämnestuderande:

  • 2 x 5 sp

Biämnesstuderande genomför valbara ämnesstudier enligt följande:

  • För grundstudier 2 x 5 sp
  • För ämnesstudier 3 x 5 sp

205 Kön och utveckling

Code 99090

Omfattning sp 5

Avsnittet kan tenteras antingen som litteraturtentamen på fakultetstentamen eller på kursen.

Mål

Studieperioden gör den studerande insatt i den internationella diskussionen om könsroller och dessas betydelse såväl i den samhälleliga utvecklingen som i utvecklingssamarbetet.

Innehåll

Avsnittet behandlar könsforskningens grundbegrepp, kvinnorna och utvecklingen – olika skeden i tänkande, demografisk politik och könsfrågan i det internationella utvecklingssamarbetet.

Examinationsform

Om avsnittet anordnas en föreläsningskurs bestående av c. 20-22 h föreläsningar och bredvidläsning. I samband med föreläsningskursen informerar kursledaren om bredvidläsningslitteratur och om kursens slutliga form. Alternativt kan avsnittet också tenteras som litteraturtentamen på fakultetstentamen. Om tentamenslitteratur bör på förhand överenskommas med den ansvariga läraren.

Litteratur

  • Kabeer N.: Reversed Realities (2 op/1 ov)
  • Mohanty C. T.: Feminism Without Borders. Decolonizing Theory, Practicing Solidarity (3 op/2 ov)
  • Visvanathan, Duggan, Nisonoff & Wiegersma (eds.): The Women, Gender & Development Reader (2 op/1 ov)
Mellanösterns utvecklingshistoria

Mellanösterns utvecklingshistoria

Code 990072

Omfattning sp 5

Mål

Kursen ger en introduktion till bakgrunden till områdets utvecklingshistoriska situation och framskrider i form av en genomgång lands- och regionvis till en granskning av de olika staternas utvecklingshistoria. Kursen ger via en helhetsbetonad analys en inledning till ett studium av de inre och yttre krafter som inverkar eller har inverkat på Mellanösterns historia, nuläge och framtidsperspektiv. Tonvikten ligger på självständighetstiden, i huvudsak på situationen efter andra världskriget. För var och en stats / statsgrupps / regions del går man vid behov in på en behandling även av längre bortifrån härrörande drag som återverkar på utvecklingshistorien. En konkret genomgång land för land utförs med beaktande av Mellanösterns strategiska betydelse och de internationella relationernas bakgrund.- Juusola & Huuhtanen (toim.): Uskonto ja politiikka Lähi-idässä.

Litteratur

  • Juusola & Huuhtanen (toim.): Uskonto ja politiikka Lähi-idässä.

Lisäkirjallisuutta sopimuksen mukaan.

205 Den globala historien 1

205 Globalhistoria

Code 990065

Omfattning sp 5

Mål

På kursen lär man känna utvecklingen som ett historiskt och globalt fenomen. Syftet är att påvisa hur kontakterna mellan olika delar av världen i ett utdraget historiskt perspektiv blivit tätare och starkare och hur den internationella ojämlikheten och de nuvarande utvecklade länderna och uländerna har uppstått och utformats.

Innehåll

Historiestoffet behandlas ur såväl globaliseringsdiskussionens som den empiriska historieforskningens perspektiv. På kursen spårar man den självständiga utvecklingen i olika delar av världen samt uppkomsten och intensifieringen av kontakterna mellan dessa, fjärrhandelsrutternas tillkomst, världsreligionernas utbredning och sjukdomarnas historia. Särskild uppmärksamhet fästs vid det europeiska kolonialväldet och dess betydelse för tredje världens utveckling. Utvecklingens idé ses utgöra en fortsatt utveckling från kolonialtiden till våra dagar.

206 Proseminar

206 Seminarie+ kandidatarbete+ övningsuppsats

Code 990084

Omfattning sp 4

Innehåll

  • Seminarier (4 sp) På seminariet stiftar man utgående från föredrag med teman för de studerandes kandidatarbeten bekantskap med problematik som framförts i dessa. På seminariet tar man även på nytt upp HOPS till behandling. Den individuella studieplanen behandlas systematiskt börjande med lärartutorseminariet i grundstudierna. På ämnesstudiernas seminarium kontrollerar man hur planerna i HOPS har förverkligats och uppdaterar HOPS i realtid. Seminariet fungerar både som forsknings- och diskussionsseminarium och som seminarium i processkrivning. I själva verket torde de flesta studerandes kandidatarbete kunna utgöras av ett utvidgat och kompletterat seminarieföredrag.
  • Övningsuppsats 2 sp En övningsuppsats fogas till avsnittets helhet. Seminariets teman utvidgas också till grundmaterial för övningsuppsatsen. Övningsuppsatsen tillkommer som en del av processkrivningens framskridande på seminariet.
  • Kandidatavhandling I första hand utgör detta 10 studiepoängs avsnitt en helhetsprestation i form av ett tema som genomgåtts på seminariet och som bearbetas och utvidgas till en kandidatavhandling. Kandidatavhandlingen kan också uppgöras från helt rent bord utan anknytning till ovannämnda seminarium.

Kurser

207 Kandidatavhandling

207 Kandidatavhandling

Code 990094

Omfattning sp 6

Magisterstudier

Magisterstudier

Omfattning sp 120

  • fördjupade studier (60 sp)
  • Pro gradu-avhandling (40 sp)
  • Valbara studier (20 sp)

Underordnade enheter

301 Orienteering

301 Orienteering

Code 990106

Omfattning sp 5

302 De stora linjerna i utvecklingstänkande

302 De stora linjerna i utvecklingstänkande

Code 990085

Omfattning sp 10

Mål

Perioden ger den studerande en möjlighet att fördjupa sina kunskaper och lära känna ulandsforskningens autentiska och ”klassiska” elementära texter. På så sätt ser den studerande varifrån de idéer och begrepp som använts i undervisningen härstammar, och förstår deras kontexter och samband.

Innehåll

Utgående från den studerandes (av läraren vägledda) val klassiker inom ulandsforskningen och/eller valbar litteratur enligt tema. Gällande temadelen kan texter från bl.a. följande områden komma i fråga: tillväxt- och modernisationsteorier, beroende- och (under)utvecklingsteorin, den marxistiska och nymarxistiska skolan, populistiska och alternativa utvecklingsuppfattningar, olika grenar av utvecklingens ekonomiska vetenskaper, utvecklingsplanering, långsiktiga utvecklingsprocesser och historiska utvecklingsbanor, könsfrågor, urban utveckling, rural utveckling, utvecklingsantropologi, ulandsstaten och politiken, Ost-Asien, Afrikas m.m. utvecklingsdiskussion samt globalisering och global kontroll.

Examinationsform

Inledande samtal med examinatorn, självständigt läsande och skrivande, samtal om essäerna utgående från examinatorns kommentarer.

Litteratur

Lista eri teemoihin suositellusta kirjallisuudesta on saatavilla kehitysmaatutkimuksen laitoksen kotisivulla kohdasta. Klassikko-osassa voidaan tenttiä mm. seuraava teoksia:

  • Baran P: The Political Economy of Growth
  • Cardoso F & Faletto E: Dependencia y desarrollo (engl: Dependency and Development in Latin America)
  • Frank A: Capitalism and Underdevelopment in Latin America
  • Hirschman A: The Strategy of Economic Development
  • Myrdal G: Asian Drama, sovittavin osin (3 ov)
  • Myrdal G: Rich and Poor Countries
  • Polanyi K: The Great Transformation
  • Schumpeter J: Theorie der wirtschaftlichen Entwicklung (engl. The Theory of Economic Development)
  • Said E: Orientalism
  • Sen A: Poverty and Famines
  • Streeten P: The Frontiers of Development Economics (sovittavin osin)

Kurser

303 Teori- och metodistudier

303 Teori- och metodologistudier

Code 990095

Omfattning sp 10

304 Praktik

304 Praktik

Code 990030

Omfattning sp 5

305 Valbara ämnesstudier
305 Valbara ämnesstudier

305 Valbara ämnesstudier

Code 990086

Omfattning sp 20

305 History and theories of European development policy

305 History and theories of European development policy

Code 990062

Omfattning sp 10

306 Seminarium

306 Seminarium

Code 990031

Omfattning sp 10

Mål

Ett minst ettårigt avhandlingsseminarium inövar den studerande i självständigt forskningsarbete genom att vägleda honom i fördjupat praktiskt behärskande av de metoder som används i ulandsforskningen och i att skärpa sin vetenskapliga framställning. På seminariet utarbetas den studerandes pro gradu-avhandling under ledning av en professor vid institutionen. För avhandlingen presenteras en plan och åtminstone två andra versioner. Dessutom verkar varje deltagare som opponent för andra studerandes arbeten.

307 Pro gradu -avhandling

307 Pro gradu-avhandling

Code 990032

Omfattning sp 40

Examinationsform

Att skriva avhandling : http://www.valt.helsinki.fi/fakulteten/studier/avhandling.htm

Kurser

  • 307 Pro Gradu- tutkielman jättö >>
U-landsforskning som biämne

Ulandsforskning som biämne

Underordnade enheter

Påbyggnadstudier

Påbyggnadsstudier

Mål

åbyggnadsstudierna består av självständigt forskningsarbete i form av en licentiat och/eller doktorsavhandling samt undervisning och handledning som stöd för arbetet. Som påbyggnadsstuderande kan antas en studerande som utexaminerats med minst goda insikter med ulandsforskning som huvudämne eller som på annat sätt uppnått motsvarande nivå. Minimivitsordet för pro gradu-avhandlingen bör i regel vara cum laude approbatur. För doktorsexamen kan man studera direkt utan att avlägga licentiatexamen. Med undantag för avhandlingen är fordringarna för doktorsexamen desamma som för licentiatexamen. Vid sidan av lärdomsprovet fordras för ulandsforskning påbyggnadsstudier för minst 60 sp/35 sv. I antagningen av påbyggnadsstuderande följer man statsvetenskapliga fakultetens ansökningstider och övriga bestämmelser som gäller för påbyggnadsstuderande. Antagningsbeslut fattas av statsvetenskapliga fakultetens urvalsnämnd för påbyggnadsstuderande efter att institutionens förman har gett sitt utlåtande i ärendet. Om annat deltagande i fortbildningsstudieevenemang bör överenskommas med institutionens förman.

Föregående studier

1. Fördjupade studier i ulandsforskning. Ifall en påbyggnadsstuderande inte har haft ulandsforskning som huvudämne måste han i allmänhet komplettera sina studier. Omfattningen av de kompletterande studierna avgörs från fall till fall så att man beaktar den sökandes hela grund- och påbyggnadsutbildning samt eventuell publikationsverksamhet. Behovet av kompletterande studier avgörs då studierätt beviljas, men om exakt mängd och innehåll överenskoms efter att studierätten beviljats. Tilläggsstudiernas omfattning är i regel högst 25 studiepoäng / 15 studieveckor. Dessa studier genomförs på det sätt varom man överenskommer med en professor vid institutionen innan påbyggnadsstudieprogrammet (60 sp / 35 sv) inleds.

Examinationsform

  • 1. Se föregående studier.
  • 2. Aktivt deltagande i postgradualt seminarium under tre terminer (15 sp/8 sv).
  • 3. Minst 15 sp / 8 sv och högst 30 sp/16 sv fördjupade studier i ett av institutionen godkänt biämne.
  • 4. Påbyggnadsstudier i ulandsforskning så att helhetsomfattningen av studierna i punkterna 2-5 är minst 60 sp / 35 sv. Som studier kan enligt överenskommelse användas de fördjupade studiernas valbara punkter i essä- eller tentamensform, inhemska och utländska påbyggnads- och forskarkurser samt föredrag och andra publikationer som skrivs för internationella och nationella vetenskapliga konferenser.
  • 5. Förhör för postgradual examen (10 sp/6 sv, frivilligt) Syftet med tentamen är att ta reda på den studerandes insikter i ulandsforskningens centrala teoretiska frågor. Det är avsett för dem som inte har haft ulandsforskning som huvudämne för magisterexamen eller som annars inte har motsvarande kunskaper. Om verk som tenteras i förhöret överenskoms med en professor vid institutionen.
  • 6. Lisentiatavhandling eller doktorsavhandling.

Underordnade enheter

Kurser

405 Valbara studier

405 Valbara studier

Kurser

101 Pääaineopiskelijoiden seminaari (3 op)

Omfattning

sp 3

Lärare

Pertti Multanen 297686

Tid, plats och anmälning

Tid 28.10.2008 - 09.12.2008
Anmälningstid i webOodi 28.09.2008 - 28.10.2008

TI 14-16, U38, kehitysmaatutkimuksen laitoksen kahvihuone.

Ersättningar

Korvaa johdantojakson kirjatentin.

Målgrupp

Kehitysmaatutkimuksen pääaineopiskelijoille.

101 luento (2op)

Omfattning

sp 2

Lärare

Pertti Multanen 297686

Tid, plats och anmälning

Tid 02. 09.2008 - 16.10.2008
Anmälningstid i webOodi 16.08.2008 - 04.09.2008
  • TI 16-18, U40 sali 1.
  • TO 16-18, U40 sali 1.

Kursens innehåll

Kurssin vastuuopettaja: Pertti Multanen (pertti.multanen@helsinki.fi)

Arbetsformer och genomförandet

Luento-osio suoritetaan osallistumalla luennoille ja laatimalla niistä luentopäiväkirja, joka toimitetaan Kehitysmaatutkimuksen laitoksen toimistoon tai ilmoitustaulun alla olevaan lokeroon.

Kurssin suorittaminen edellyttää aktiivista läsnäoloa luennoilla ja luentopäiväkirjan kirjoittamista vähintään 11 luennosta.

Omalla nimellä ja opiskelijanumerolla varustetut luentopäiväkirjat palautetaan paperiversiona kehitysmaatutkimuksen laitoksen kansliaan. Luentopäiväkirjoista ei anneta numeroarviointia. Opiskelijoilla on kuitenkin mahdollisuus halutessa saada suullinen palaute päiväkirjoista vastuuopettajalta.

Kurssin suoritustapa:

Kurssin suorittaminen edellyttää aktiivista läsnäoloa luennoilla ja luentopäiväkirjan kirjoittamista vähintään 11 luennosta.

Omalla nimellä ja opiskelijanumerolla varustetut luentopäiväkirjat palautetaan paperiversiona viimeistään 14.11.2008 mennessä kehitysmaatutkimuksen laitoksen kansliaan. Luentopäiväkirjoista ei anneta numeroarviointia. Opiskelijoilla on kuitenkin mahdollisuus halutessa saada suullinen palaute päiväkirjoista vastuuopettajalta.

Mitä on luentopäiväkirja? Päiväkirjan pitämisen pelisäännöt:

Tämän ohjeen tekemisessä on päälähteenä käytetty julkaisua: Asko Karjalainen, Tiina Kemppainen:Vaihtoehtoisia tenttikäytäntöjä. Ohjeita ja ideoita yliopistotenttien kehittämiseen. Yliopistopaino, Helsinki, 1994.

Bedömning

Luento-osio arvostellaan hyväksytty /hylätty.

Annonsering av resultat och repris

Tulokset ilmoitustaululla sekä WebOodissa.

Websidor http://www.valt.helsinki.fi/staff/pheinone/johdantokurssi

Anmäl via WebOodi

102 luento (2 op)

Omfattning

sp 2

Lärare

Timo Kyllönen 299125

Tid, plats och anmälning

Tid 13.01.2009 - 26.02.2009
Anmälningstid i webOodi 20.12.2008 - 15.01.2009
  • TI klo 14-16, U40 sali 1.
  • TO klo 14-16, U40 sali 1.
  • Kuulustelut ilmoitetaan erikseen.

Målgrupp

Pää- ja sivuaineopiskelijat

103 luento (1 op)

Omfattning

sp 1

Lärare

Jeremy Gould 299718

Tid, plats och anmälning

Tid 27.10.2008 - 08.12.2008
Anmälningstid i webOodi 16.08.2008 - 27.10.2008

MA 10-12, P III

Målgrupp

Pää- ja sivuaineopiskelijat.

Websidor http://www.valt.helsinki.fi/staff/gould/103.htm

Anmäl via WebOodi

103 seminaari (4 op)

Omfattning

sp 4

Lärare

Jeremy Gould 299718

Tid, plats och anmälning

Tid 30.10.2008 - 26.02.2009
Anmälningstid i webOodi 16.08.2008 - 29.10.2008
  • TO 10-12, U38 F113

Målgrupp

Kehitysmaatutkimuksen pääaineopiskelijat.

Anmäl via WebOodi

104 Seminaari (5 op)

Omfattning

sp 5

Lärare

Lalli Metsola 239360

Tid, plats och anmälning

Tid 01.09.2008 - 17.10.2008
Anmälningstid i webOodi 16.8.2008 - 02.09.2008
  • MA ja PE 10-12, U38 F204

Målgrupp

Kehitysmaatutkimuksen pääaineopiskelijat.

Anmäl via WebOodi

105 luento (2 op)

Omfattning

sp 2

Lärare

Juhani Koponen 297255

Tid, plats och anmälning

Tid 12.01.2009 - 27.02.2009
Anmälningstid i webOodi 20.12.2008 - 13.01.2009
  • MA 12-14 ja PE 10-12, U40 sali 1.

Arbetsformer och genomförandet

Luentosarja 2 op

Anmäl via WebOodi

105 seminaari (3 op)

Omfattning

sp 3

Lärare

Juhani Koponen 297255

Tid, plats och anmälning

Tid 02.03.2009 - 27.04.2009
Anmälningstid i webOodi 20.12.2008 - 26.04.2009
  • MA 12-14, U38 F113

Målgrupp

Kehitysmaatutkimuksen pääaineopiskelijat.

Anmäl via WebOodi

201 luento (1 op)

Omfattning

sp 1

Lärare

Timo Kyllönen 299125

Tid, plats och anmälning

Tid 08.09.2008 - 13.10.2008
Anmälningstid i webOodi 16.08.2008 - 31.08.2008
  • MA 16-18, PR sali 12

HUOM! aikaisemmasta tiedosta poiketen kurssi alkaa vasta MA 8.9.2008.

Föregående studier

Kehitysmaatutkimuksen perusopinnot.

Målgrupp

Pää- ja sivuaineopiskelijat.

Kursens innehåll

Luentoyhteenvedot: http://blogs.helsinki.fi/tkyllone/

Anmäl via WebOodi

201 seminaari (4 op)

Omfattning

sp 4

Lärare

Timo Kyllönen 299125

Tid, plats och anmälning

Tid 27.10.2008 - 12.12.2008
Anmälningstid i webOodi 16.8.2008 - 27.10.2008
  • MA 10-12, U38 D 113
  • PE 12-14, U38 F205

Föregående studier

Kehitysmaatutkimuksen perusopinnot.

Målgrupp

Kehitysmaatutkimuksen pääaineopiskelijat.

Anmäl via WebOodi

202 luento (1 op)

Omfattning

sp 1

Lärare

Jussi Ylhäisi 1003368

Tid, plats och anmälning

Tid 01.09.2008 - 22.09.2008
Anmälningstid i webOodi 16.08.2008 - 01.09.2008

MA ja TI 14-16 PR ls 5

Föregående studier

Kehitysmaatutkimuksen perusopinnot

Målgrupp

Pää- ja sivuaineopiskelijat

Mål

Luennoilla käsitellään kehitysmaiden ympäristökysymyksiä fyysis-biologisina, sosio-kulttuurisina ja taloudellis-poliittisina prosesseina yhteiskunnallisille tasoille linkittyvinä ilmiöinä. Luentosarjassa painopiste on ympäristönhallinnassa ja sen vaikutuksissa kestävään kehityksen esikolonialistisesta ajasta nykypäivään.

Kursens innehåll

1.9. Jussi Ylhäisi, FT: Ympäristö ja kehitys

Kehityksen ja ympäristön muuttuneet suhteet ja käsitykset suhteessa ympäristöön, luontoon ja luonnonvaroihin. Globaalit ja paikalliset ympäristöongelmat kehitysmaiden näkökulmasta.

2.9. Jussi Ylhäisi: Esimerkki yhteisön ja ympäristön kehityksestä

Ziguoiden yhteisöpohjainen luonnonvarainhallinta esikolonialismista nykypäivään Ympäristön ja paikallisen yhteisön muutos eurooppalaisten ja paikallisten törmäyksessä. Ympäristön ja paikallisten instituutioiden sekä maanomistuksen muutos esikoloniaalisesta ajasta kolonialismin ja sosialismin kautta markkinatalouteen sekä monipuoluejärjestelmään.

8.9. Marikki Stocchetti, VTM: Kestävä kehitys: tausta, toimet ja tulkinnat kansainvälisessä yhteistyössä.

Nykyteoriat kestävyydestä ja sen eri ulottuvuudet

http://blogs.helsinki.fi/stocchet/opetus/

9.9. Heini Vihemäki, MMM, Globaali biodiversiteetin suojelupolitiikka ja sen toteuttamisen sosiaaliset haasteet metsiensuojelualueella Tansaniassa

Biodiversiteetti-sopimuksen tausta, sisältö sekä keskeisiä toimijoita ja prosesseja kansainvälisella tasolla biodiversiteetin suojelupolitiikkaan liittyen. Tansanian metsät, niiden suojelun perustelut, ja politiikkastrategiat kansallisella tasolla. Tapaustutkimus Itä-Usambaran metsien suojelualueella sovelletusta ns. osallistavan hallinnan mallista ja sen sosiaalisista haasteista paikallisten toimijoiden kannalta. http://blogs.helsinki.fi/vihemaki/files/2008/09/biodiversiteettiluento-syyskuu08verkkoi.pdf

15.9. Minna Hares, MMT, Kaakkois-Aasian metsät ja ilmastonmuutos

Metsien globaali ja paikallinen merkitys, metsäalueiden väestön sopeutuminen ilmastonmuutokseen, mekanismit ilmastonmuutoksen hallintaan metsien avulla ja hiilikaupan mahdollisuudet, esimerkkejä Thaimaasta ja Indonesiasta. http://blogs.helsinki.fi/vihemaki/files/2008/09/ymp_keh_150908net.pdf

16.9.Pia Rinne, FT, Luonnonsuojelu,kehitysyhteistyö ja paikallisten asukkaiden luonnonvarainhallinta

Esimerkkeinä Bosawas biosfäärireservaatti Nigaraguassa. Globaalin luonnonsuojelun ja kehitysyhteistyön vaikutus mayangna- ja miskitointiaanien maankäyttöön, maaanomistukseen ja luonnoinvarainhallintaan. http://blogs.helsinki.fi/vihemaki/files/2008/09/bosawasluento_160908ppt-read-only.pdf

22.9. Tentti

Arbetsformer och genomförandet

Luennoille osallistuminen ja luentokuulustelu.

202 seminaari (4 op)

Omfattning

sp 4

Lärare

Anja Nygren 296954

Tid, plats och anmälning

Tid 28.10.2008 - 11.12.2008
Anmälningstid i webOodi 16.08.2008 - 27.10.2008

TI ja TO klo 12-14, PR sali 4

HUOM! To 30.10 ei seminaaria vaan Climate Policy and Environmental Equity Workshop, klo 9-16, Fabianink. 33 (päärak) AUD IV, sitova ilmoittautuminen workshopiin 15.10.2008 mennessä osoitteeseen salka.pollanen@helsinki.fi

Lisätietoja workshopista:

http://www.sll.fi/luontojaymparisto/energiajailmastonmuutos/Ilmastonmuutos-ja-kehitys/ilmasto-oikeudenmukaisuuskiertue/helsinki-programme

Föregående studier

Målgrupp

Kehitysmaatutkimuksen pääaineopiskelijat

Mål

Seminaarin tavoitteena on tarjota käsitteellisiä välineitä ja teoreettisia näkökulmia analysoida kehitysmaiden ympäristökysymyksiin liittyviä tieteellisiä argumentteja. Seminaari avartaa kykyjä hahmottaa kehitysmaiden ympäristökysymyksiä useiden eri toimijoiden ja yhteiskunnallisten tasojen toimintakenttänä.

Kursens innehåll

Alustava ohjelma (pienehköt muutokset mahdollisia)

28.10. Kurssin tavoitteet ja työtavat Ympäristö, kehitys ja yhteiskunta

30.10. Climate Policy and Environmental Equity Workshop, huom klo 9-16, päärak. AUD IV

04.11. Ilmastokysymykset

06.11. Ympäristöliikehdintä

11.11. Ympäristönsuojelu ja suojelualueet I

13.11. Ympäristönsuojelu ja suojelualueet II

18.11. Yhteisömetsätalous

20.11. Hallinnon hajauttaminen

25.11. Reilu kauppa

27.11. Ympäristösertifioinnit

02.12. Ympäristöhallinta

04.12. Ekologia ja politiikka

Viikko 50: Loppukuulustelu

Arbetsformer och genomförandet

Kurssi toteutetaan lukupiirinomaisena. Seminaarissa käytetään erilaisia työskentelytapoja, joten aktiivinen osallistuminen seminaarityöskentelyyn on tärkeää oppimisen kannalta. Osallistuminen seminaareihin on pakollinen (1 poissaolokerta sallittu) Kullekin seminaarikerralle luetaan pääsääntöisesti 1 aiheeseen liittyvä tieteellinen artikkeli (lista artikkeleista annetaan 1. tapaamiskerralla).

Loppukuulustelu:

Bedömning

Suoritukset arvostellaan asteikolla 1-5, seminaarityöskentely vaikuttaa arvosanaan.

Annonsering av resultat och repris

Tulosten ilmoittaminen 16.12.2008 mennessä.

Anmäl via WebOodi

203 Pääaineopiskelijoiden seminaari (4 op)

Omfattning

sp 4

Lärare

Jeremy Gould 299718

Tid, plats och anmälning

Tid 09.03.2009 - 30.04.2009
Anmälningstid i webOodi 20.12.2008 - 09.03.2009

MA ja TO 10-12, U38 F113.

Föregående studier

Kehitysmaatutkimuksen perusopinnot.

Målgrupp

Kehitysmaatutkimuksen pääaineopiskelijat.

Anmäl via WebOodi

203 luento (2-6 op)

Omfattning

sp 2

Lärare

Jeremy Gould 299718

Tid, plats och anmälning

Tid 12.01.2009 - 26.02.2009
Anmälningstid i webOodi 20.12.2008 - 12.01.2009

MA ja TO 14-16, U38 F211.

Föregående studier

Kehitysmaatutkimuksen perusopinnot.

Målgrupp

Pää- ja sivuaineopiskelijat.

Anmäl via WebOodi

204 seminaari (5 op)

Omfattning

sp 5

Lärare

Juhani Koponen 297255

Tid, plats och anmälning

Tid 01.09.2008 - 17.10.2008
Anmälningstid i webOodi 16.08.2008 - 01.09.2008

MA ja PE 12-14, U38 F205.

Föregående studier

Kehitysmaatutkimuksen perusopinnot.

Målgrupp

Kehitysmaatutkimuksen pääaineopiskelijat.

Kursens innehåll

Johdantoluennot (4 t) sekä seminaari, johon liittyy luku- ja kirjoitustehtäviä.

Anmäl via WebOodi

204.3 Johdatus yhteiskuntatieteen kvalitatiiviseen metodologiaan

Omfattning

sp 5

Lärare

Lalli Metsola 239360

Tid, plats och anmälning

Tid 11.03.2009 - 01.05.2009
Anmälningstid i webOodi 21.12.2008 - 11.03.2009
  • KE 12-14, U38 D 112
  • PE 12-14, PR sali 19

Föregående studier

Perusopinnot.

Målgrupp

Kehitysmaatutkimuksen pääaineopiskelijat.

205 Contemporary social movements and development

Omfattning

sp 5

Lärare

Eija Ranta-Owusu ja Henri Onodera 1005756

Tid, plats och anmälning

Tid 11.03.2009 - 24.04.2009
Anmälningstid i webOodi 21.12.2008 - 11.3.2009
  • KE 10-12
  • PE 10-12
  • U38 A 132

Målgrupp

Pää- ja sivuaineopiskelijat

Anmäl via WebOodi

205 Globaalihistoria I

Lärare

Pertti Multanen 297686

Tid, plats och anmälning

Tid 14.01.2009 - 25.02.2009
Anmälningstid i webOodi 21.12.2008 - 14.01.2009
  • MA ja KE 10-12
  • PR, AUD XII

205 HIV/AIDS and Development in the Media

Omfattning

sp 5

Kurssi on viestinnän laitoksen järjestämä, ja kurssilla on varattu 2 paikkaa kehitysmaatutkimuksen pääaineopiskelijoille (valitaan ilmoittautumisen jälkeen). Kurssin tarkemmat tiedot ja ilmoittautumislinkki ovat ao. verkkosivulla.

Websidor http://www.valt.helsinki.fi/opas2008/comm/HIVweb/

205 Kansalaisjärjestöt ja kehitysyhteistyö

Omfattning

sp 5

Lärare

Tiina Kontinen 8099421

Tid, plats och anmälning

Tid 03.09.2008 - 10.10.2008
Anmälningstid i webOodi 16.08.2008 - 03.09.2008

Huom! muutoksia luentosaleissa!

  • KE 10.9.2008 klo 16-18: Mariankatu 11, ls 10
  • PE 3.10 klo 14-16: Mariankatu 11, ls 10
  • KE 8.10.2008 klo 16-18: Mariankatu 11, ls 10

MUUT kerrat seuraavasti:

  • KE 16-18 Mariankatu 11, ls 9
  • PE 14-16 Mariankatu 11, ls 9

Målgrupp

Pää- ja sivuaineopiskelijat

Mål

Kurssin tavoitteena on tutustua kansalaisjärjestöjen kehitysyhteistyötä koskevaan tutkimuskeskusteluun sekä sen keskeisiin teemoihin. Kurssilla käsitellään kansalaisyhteiskunnan käsitteen ja kansalaisjärjestöjen suhdetta, kansalaisjärjestöjen rooleja kehitysyhteistyössä, etelän ja pohjoisen kansalaisjärjestöjen välistä kumppanuutta sekä pohditaan suomalaisten kansalaisjärjestöjen toimintaa kehitysmaissa.

Kursens innehåll

Opintojakso koostuu luennoista, tentittävästä artikkelipaketista sekä kurssin lopuksi palautettavasta esseestä, jossa käytetään lähteenä luentoja ja opettajan osoittamaa materiaalia. Kurssin kokonaislaajuus on 5 op.

Luennot:

Tentti:

Essee:

Tentittävät artikkelit:

Artikkelien paperikopiot löytyvät kehitysmaatutkimuksen laitoksen opiskelijailmoitustaulun alta. Ne ovat saatavissa sähköisesti myös kirjaston e-lehdet palvelusta.

Bedömning

Kurssi arvostellaan asteikolla 0-5. Kurssista annetaan yksi arvosana tentin ja esseen perusteella. Tentti järjestetään luentoajankohtana luentosarjan puolivälissä keskiviikkona 24.9.08. Toinen tenttimahdollisuus järjestetään tarvittaessa luentokurssin lopuksi.

205 Lasten asema ja oikeudet kehitysmaissa

Omfattning

sp 5

Lärare

Päivi Mattila 1005143

Tid, plats och anmälning

Tid 02.09.2008 - 16.10.2008
Anmälningstid i webOodi 16.08.2008 - 02.09.2008
  • TI 16.30-18, U40 Sali 6
  • TO 16.30-18, 4.9. - 18.9. auditorio 2, Siltavuorenpenger 10 ja to 25.9. - 16.10. PR, AUD XIII, (Unioninkatu 34)

Kurssi järjestetään yhteistyössä Avoimen yliopiston kanssa.

Målgrupp

Pää- ja sivuaineopiskelijat.

Mål

Kurssi perehdyttää opiskelijat lasten oikeuksien tematiikkaan kehitysmaissa. Kurssin tavoitteena on tuoda esille kehitysmaissa elävien lasten ja nuorten elinolojen moninaisuutta. Tavoitteena on myös edesauttaa analyyttista suhtautumista kehitysmaiden lasten elämänoloihin. Kurssi on osa Avoimen yliopiston ja Helsingin yliopiston laajempaa ’Lasten oikeudet’-opintoja (15op), joka antaa kattavat perustiedot lasten oikeuksista. Tähän osioon voi osallistua myös ilman osallistumista kokonaisuuden muihin osioihin.

Kursens innehåll

Läsnäolo ensimmäisellä luennolla on hyvin tärkeää.

2.9.2008 Ti U40 sali 6 Johdatus kurssille ja lapsuus käsitteenä Päivi Mattila

4.9.2008 To Auditorio 2, Siltavuorenpenger 10 Lasten asema eri puolilla maailmaa ja sen mittaaminen Päivi Mattila

9.9.2008 Paikka: U40 sali 6 Kansainvälinen ihmisoikeuspolitiikka ja lapsen oikeudet Rauno Merisaari, ihmisoikeuskysymysten neuvonantaja, Ulkoasiainministeriö

11.9.2008 To Auditorio 2, Siltavuorenpenger 10 Lapset perheissä ja yhteisöissä – oikeuksia, velvollisuuksia, haasteita Päivi Mattila

16.9.2008 Ti Paikka: U40 sali 6 Kansainvälinen kehitysyhteistyö ja lasten asema Inka Hetemäki, ohjelmajohtaja, Suomen Unicef)

18.9.2008 To Auditorio 2, Siltavuorenpenger 10 Oikeus koulutukseen? Jussi Karakoski, opetusalan neuvonantaja, Ulkoasiainministeriö

23.9.2008 Ti U40 sali 6 Lasten ja nuorten terveys kehityshaasteena - esimerkkinä HIV/AIDS Heli Mikkola, HIV/AIDS-neuvonantaja, Ulkoasiainministeriö

25.9.2008 To Auditorio XIII, Yliopiston päärakennus, vanha puoli, Unioninkatu 14 Lasten hyvinvointi ja pahoinvointi - puolivälin keskustelu ja oppimistehtävien suunnittelu Päivi Mattila

30.9.2008 Ti U40 sali 6 Sukupuoli, lapsuus ja nuoruus Päivi Mattila

2.10.2008 To Auditorio XIII, Yliopiston päärakennus, vanha puoli, Unioninkatu 14 Lapsuus ja humanitaariset kriisit Elina Tran-Nguyen, ohjelmapäällikkö, Plan Suomi Säätiö

7.10.2008 Ti Paikka: U40 sali 6 Lasten työnteko Päivi Mattila

9.10.2008 To Auditorio XIII, Yliopiston päärakennus, vanha puoli, Unioninkatu 14 Lapsuus- ja nuorisotutkimus – kokemuksia Intiasta Päivi Mattila

14.10.2008 Ti Paikka: U40 sali 6 Lapset siirtolaisina ja pakolaisina Saija Niemi, tutkija, Helsingin yliopisto

16.10.2008 To Auditorio XIII, Yliopiston päärakennus, vanha puoli, Unioninkatu 14 Yhteenveto ja palautekeskustelu - Päivi Mattila

Arbetsformer och genomförandet

Luennot 28 t + artikkelit + oppimistehtävä

Opetuksen tavoitteena on olla vuorovaikutteista ja keskustelevaa. Luennoilla keskustellaan myös pienryhmissä. Luennoille valmistaudutaan lukemalla materiaalia, jonka linkki löytyy tältä sivulta 2.9. lähtien. Kurssimateriaalin lukeminen kurssin kuluessa on edellytys kurssin suorittamiselle. Opiskelijoiden tulee suunnitella ajankäyttönsä kurssin aikana tämä huomioiden. Poissa voi olla enintään kolmelta luentokerralta.

Kurssin lopputehtävänä on vastata kahteen kysymykseen essee-muodossa. Yksi pituudeltaan yksi pituudeltaan 2-3 sivua (yhteensä molemmat vastaukset max 5 sivua) (A4) fontilla 12, riviväli 1,5.Oppimistehtävä palautetaan 30.10.2008 mennessä Kehitysmaatutkimuksen laitoksen (Unioninkatu 38 E) kanslian oven vieressä olevaan laatikkoon. Muista merkitä oppimistehtävään nimesi ja opiskelijanumerosi (HY:n opiskelijat), sekä sähköpostiosoitteesi.

1) Erilaiset lapsuudet kehitysmaissa

2) Valitse joku näistä teemoista (koulutus, HIV/AIDS, lasten työnteko) ja pohdi aihetta lapsen oikeuksien toteutumisen haasteiden näkökulmasta kehitysmaissa. Otsikoi vastaus itse.

Käytä tehtävässä hyväksi kurssiin kuuluvia artikkeleita ja luentoja.

Kirjallisuus: Kurssin kuluessa luettavat artikkelit, ei muuta lisäkirjallisuutta.

Bedömning

Suoritukset arvioidaan asteikolla 1-5, opettaja ilmoittaa arvosanat 20.11.2008 mennessä. Suoritus perustuu lähinnä oppimistehtävään, jossa tulee käyttää aktiivisesti hyväksi luentoihin liittyvää materiaalia. Hyvä suoritus edellyttää myös säännöllistä läsnäoloa kurssilla.

Arviointikriteerit:

Kursutvärdering och utveckling

Viimeisellä luentokerralla käydään yhteinen arviointikeskustelu, jossa arvioidaan sekä opettajan että opiskelijoiden panosta kurssin onnistumiseen. Lisäksi kurssisuoritukseen liittyy kirjallinen arviointilomakkeen täyttäminen anonyymisti. Kurssiarvioinnin perusteista keskustellaan yhdessä kurssin aluksi.

Websidor http://www.valt.helsinki.fi/staff/pheinone/lapsenoikeudet/lapsenoikeudet.html

205 Religion and society in the global south

Omfattning

sp 5

Lärare

Päivi Hasu 288676

Tid, plats och anmälning

Tid 14.01.2009 - 01.03.2009
Anmälningstid i webOodi 20.12.2008 - 13.1.2009
  • KE 14-16 PR Sali 14
  • TO 12-14 PR Sali 8

Course coordinator:

  • Päivi Hasu, Research Fellow (Institute of Development Studies / Department of Systematic Theology)

Other teachers of the course:

  • Elina Vuola, Prof. (Renvall Institute – Latin American studies)
  • Toomas Gross, Lecturer (Social and Cultural Anthropology)
  • Susanne Dahlgren, Academy Research Fellow (Institute for Asian and African Studies / Arabic and Islamic Studies)
  • Tea Virtanen, Researcher

Målgrupp

Maximum of 35 students are taken to the course. In case there are more registered students, the students of the organizing departments (Institute of Development Studies, Renvall institute, Institute for Asian and African Studies) are prioritized.

Mål

Over the past two decades, globalization has become the buzzword in both academic as well as popular discourse. At the same time, we have witnessed the intensifying significance of world religions, be it Islam or evangelical Christianity, in the international politics. Generally, the term globalization is taken to describe processes that are taking place partly due to the ever-increasing compression of time and space as well as recent rapid advances of information and communication technology. The term globalization has been used as a descriptive term to draw attention to the global capitalist economy, migration and transnationalism referring to the rapidly accelerating circulation of commodities, people, images and media products on the global scale. However, many scholars have sought to situate globalization in the local communities suggesting that the processes of globalization do not necessarily lead to greater cultural homogeneity. Concepts such as glocalization have been introduced to describe those different forms that that the impact of globalization can take in different cultures and societies.

World religions such as Christianity and Islam are, by definition, globalizing projects. For instance, during the past two decades Latin American and African societies have witnessed a phenomenal growth of certain forms of Protestant Christianity. Contemporary Pentecostalism provides a prime example of the paradox between a homogenizing cultural force and a culturally specific localizing project. Similar phenomena have been described in the context of Islam in relation to globalization and transnationalism. The opposition between local particularism and universalism has been a recurrent theme throughout history. Islam as a globalizing force has been shaped in its encounter with local social and cultural conceptions. Furthermore, in the context of globalization and increased mobility, transnational networks have been strengthened.

The aim of this course is to analyze religion as a societal force in the global South in the context of globalization. The course is cross-disciplinary and draws from the on-going research at different Topelia departments. We draw from examples from Latin America and Africa, from Christianity and Islam in discussing globalizing forces, localizing tendencies and transnational networks.

Kursens innehåll

14.1 Introduction to the study of religion in the context of globalization – concepts and approaches (Hasu)

15.1 Religion and Society in Latin America - Overview (Vuola)

21.1 Protestant Growth and Religious Conflicts in Southern Mexico (Gross)

22.1 Latin American Liberation Theology Today (Vuola)

28.1 Faith Based Organizations and Development – African Perspectives on Transnational Networks (Hasu)

29.1 Global Pentecostalism in Africa –Tanzanian Examples (Hasu)

4.2 The Symbols of Global Islam (Dahlgren)

5.2 Global Islam and Modernity (Dahlgren)

11.2 Visit to a faith based organization or community

12.2 Contemporary currents of Islam in West-Africa – Islamists and Sufis in Nigeria, Niger and Mali (Virtanen)

18.2 Diversity of Islam in Cameroon (Virtanen)

26.2 Exam

Arbetsformer och genomförandet

In order to successfully complete the course students are required

Course literature (selected chapters):

Peter Beyer and Lori Beaman (eds) Religion, Globalization and Culture. International Studies in Religion and Society, vol. 6. Leiden: Brill 2007

Suggestions for institutions of visit:

Religion and society - North in the South:

Religion and society - South in the North:

205 Sukupuoli ja kehitys: kurssi

Omfattning

sp 5

Lärare

Päivi Mattila 1005143

Tid, plats och anmälning

Tid 05.05.2009 - 14.05.2009
Anmälningstid i webOodi 20.12.2008 - 14.05.2009
  • 5.5.-7.5. TI, KE ja TO klo 12-16, U38 F211
  • 11.5.-14.5. MA, TI, KE, ja TO klo 9-12, U38 F211

Kurssin maksimiosallistujamäärä on 40, ilmoittaudu hyvissä ajoin, 20.12.2008 alkaen.

Målgrupp

Pää- ja sivuaineopiskelijat.

Mål

Intensiivinen kurssi yhdistää erilaisia oppimismenetelmiä: luentoja, pari- ja ryhmäkeskusteluja sekä luentoihin liittyvien artikkeleiden kriittistä lukua kotitehtävänä. Vierailevat luennoitsijat ovat laitoksen tutkijoita, jotka luennoivat omista tutkimusaiheistaan, eli ovat luennon aiheesta innostuneita.

Arbetsformer och genomförandet

205/305 Lähi-idän kehityshistoriaa -luento

Omfattning

sp 5

Lärare

Pertti Multanen 297686

Tid, plats och anmälning

Tid 04.05.2009 - 13.05.2009
Anmälningstid i webOodi 20.12.2008 - 04.05.2009
  • MA 4.5. klo 8-16, PR AUD XV
  • TI 5.5.-PE 8.5. klo 8-12, PR AUD XV
  • MA 11.5. klo 9-12, PR AUD XV
  • KE 13.5. klo 9-12, PR AUD XV

Föregående studier

Perusopinnot.

Målgrupp

Pää- ja sivuaineopiskelijat.

Arbetsformer och genomförandet

Luennot suoritetaan luentokuulustelulla ym. tenttipäivinä. Samassa yhteydessä tentitään yksi (1) seuraavista vaihtoehdoista:

Kurssin voi halutessaan laajentaa 10 opintopisteen laajuiseksi, syventävissä opinnoissa käytettäväksi kurssiksi suorittamalla aineopinnoissa kohdassa 205 tarjottavan 5 opintoviikon paketin ja sen lisäksi tenttimällä seuraavat teokset:

Anmäl via WebOodi

206 Proseminaari

Lärare

Pertti Multanen 297686

Tid, plats och anmälning

Tid 10.09.2008 - 11.12.2008
Anmälningstid i webOodi 16.8.200 - 12.09.2008
  • Ryhmä I: KE 14-16 U38 F113.
  • Tarvittaessa ryhmä II: TO 14-16, U38 F113.

Ensimmäinen tapaaminen KE 10.9. klo 14-16 on molemmille ryhmille yhteinen.

Föregående studier

Kehitysmaatutkimuksen perusopinnot.

Målgrupp

Kehitysmaatutkimuksen pääaineopiskelijat.

Anmäl via WebOodi

301 Johdatus maisteriopintoihin

Omfattning

sp 5

Lärare

Juhani Koponen 297255

Tid, plats och anmälning

Tid 05.09.2008 - 17.10.2008
Anmälningstid i webOodi 16.08.2008 - 05.09.2008

PE 14-16, U38 F205

Föregående studier

Perus- ja aineopinnot.

Målgrupp

Kehitysmaatukimuksen maisteriopiskelijat.

Anmäl via WebOodi

302 Ryhmätapaamiset

Omfattning

sp 10

Lärare

Juhani Koponen 297255

Tid, plats och anmälning

Tid 3.9.2008 - 31.5.2009
Anmälningstid i webOodi 16.8.2008 - 3.9.2008

Ryhmätapaamisia on muutamia lukuvuoden mittaan KE 14-16, U 38 F 205.

Ensimmäinen keskiviikkotapaaminen on 3.9.2008.

Anmäl via WebOodi

303 Osallistavat menetelmät tutkimuksessa ja hanketyössä

Omfattning

sp 5

Lärare

Jussi Ylhäisi 1003368

Tid, plats och anmälning

Tid 17.03.2009 - 31.03.2009
Anmälningstid i webOodi 20.12.2008 - 17.3.2009
  • MA 16.3. klo 15-16 U38 F 205 sisäänpääsytentti: kurssille pääsy edellyttää hyväksyttyä tulosta ja se vaikuttaa lopulliseen kurssiarvosanaan.(HUOM. TENTTIIN EI ENNAKKOILMOITTAUTUMISTA)
  • TI 17.3. 10-15, M11 RH 1
  • KE 18.3. 10-15, M11 RH 1
  • TO 19.3. 10-15, M11 RH 1
  • TI 24.3. 10-15, M11 RH 1
  • KE 25.3. 10-15, M11 RH 1
  • TI 31.3. 10-17, M11 RH 1

Mål

Opintokokonaisuus antaa opiskelijalle käsityksen osallistavista menetelmistä ja käytöstä kenttätutkimustyössä.

Kursens innehåll

Kurssilla opitaan keräämään kenttätutkimusaineistoa osallistavia menetelmiä käyttäen ja tunnistamaan osallistamisen rajoja. Osallistavista menetelmistä keskitytään RRA, PRA ja toimintatutkimus, Action Research menetelmiin. Intensiivikurssin ryhmätöissä haetaan kokemusperäistä oppimista. Itsenäistyössä kerätään empiirinen aineisto kurssin aikana. Opiskelija analysoi ja raportoi aineistoa yksin tai parin kanssa.

Sisäänpääsykoe ennen intensiivikurssin alkua

Kokeen kirjallisuus:

1) Laitinen H (2002): Kenen ehdoilla? Osallistaminen kehitysyhteistyössä. (Kysy kirjaa KEPAN kirjastosta, myös myynnissä.) sekä

2)Carlos Barahona

Arbetsformer och genomförandet

Intensiivikurssi koostuu sisäänpääsytentistä (vaikuttaa arvosteluun), johdantoluennoista, ryhmäharjoituksista, kerätyn aineiston raportoinnista ja sen esittämisestä sekä toisten töiden opponoinnista. Läsnäolo on pakollista kaikilla kokoontumiskerroilla.

Websidor http://www.valt.helsinki.fi/opas2007/kmi/990028/

Anmäl via WebOodi

305 Governing the Topographies of Extraction

Omfattning

sp 5-10

Lärare

Wolfgang Zeller 282034

Tid, plats och anmälning

Tid 28.10.2008 - 09.12.2008
Anmälningstid i webOodi 16.08.2008 - 22.10.2008

TUE 16-18 U38 A132

Målgrupp

Priority is given to those majoring in Development Studies. Max. 20 students.

Kursens innehåll

Reviewing statistics on Africa’s declining share of world trade, Susan George remarked in 1993 that “one can almost hear the sound of sub-Saharan Africa sliding off the world map.” But in 2008 Africa seems to be back on the map. World market prices for “strategic minerals” are rising, and not only governments and multinationals based in western countries, but increasingly Chinese and other new economic power-players are scrambling to secure their access to Africa’s remaining mineral wealth. Is Africa finding a new place for itself in the world economy, or simply back to its colonial role as provider of raw materials?

This course offers a critical introduction to current research on the historical, economic, social, political, environmental and geographical dimensions of the way mineral extraction in Africa is currently reconfigured by powerful players both out- and inside the continent. We will approach these topics through theoretical literature and case studies of specific minerals, countries, multinationals and transport routes. The emphasis is however not on world markets or international relations. We will try to discover the human faces of those who govern, or are governed by the topographies of extraction and also pay attention to less well-known cases than “Shell in Nigeria” or “China in Sudan”. The daily realities of small-scale miners, smugglers, “human taxis” and other foot-soldiers of extraction will also emerge in ethnographic detail.

Arbetsformer och genomförandet

Course requirements to receive 5 or 10 ECTS

Websidor http://www.valt.helsinki.fi/staff/zeller/extraction/

305 History and Theories of European Development Policy (10 ECTS)

Omfattning

sp 10

Lärare

Juhani Koponen 297255

Tid, plats och anmälning

Tid 16.01.2009 - 24.04.2009
Anmälningstid i webOodi 21.12.2008 - 16.01.2009

FRI 13-16, U38 D112

Målgrupp

The course is meant for students who have a broad idea of how aid and trade work but have not done substantial specialized courses on them before.

Mål

The course is to give the students a basic understanding of the present forms and trends in European development policy, with an emphasis on aid and trade policies, and its historical development as well as provide them with some theoretical tools to analyse these.

Kursens innehåll

The course consists of an introductory section, covering the broad outlines of European development policy today; a history section, looking for the colonial and non-colonial origins of European aid, trade and other relevant policies; analysis section, discussing theoretical approaches to European aid, trade and other policies and policy coherence, and a concluding section, asking where European development policy is heading to?

For details, see the course site (to be added later).

Arbetsformer och genomförandet

For all:

For the Master's students in Development Studies:

For the students who take Development Studies as a minor subject:

Book examination (two of the following books):

Websidor http://www.valt.helsinki.fi/staff/lasiiton/opetus/HIST%20AND%20THEORY%20OF%20EUROPEAN/Course2007.html

Anmäl via WebOodi

305 Kansalaisyhteiskunta kehitysyhteistyössä

Omfattning

sp 10

Lärare

Tiina Kontinen 8099421

Tid, plats och anmälning

Tid 16.01.2009 - 24.04.2009
Anmälningstid i webOodi 20.12.2008 - 16.01.2009

PE 16-18, U38 F205

Målgrupp

Ainoastaan kehitysmaatutkimuksen pääaineopiskelijat

305 The postcolonial state: politics, justice and security in poor countries

Omfattning

sp 10

Lärare

Lalli Metsola, Wolfgang Zeller 239360

Tid, plats och anmälning

Tid 13.03.2009 - 25.04.2009
Anmälningstid i webOodi 20.12.2008 - 13.03.2009
  • MON 16-18, U38 D113
  • FRI 25.4. 15.30-20, U38 D112
  • SAT 26.4. 9-14, PR AUD III.

Målgrupp

Maximum of 20 students will be taken. Priority is given to those majoring in Development Studies.

Kursens innehåll

During the last decade, development policies and practices in the world’s richest nations and many developing countries have become increasingly preoccupied with issues of security. This has involved redefining development and redirecting aid and policy as tools to prevent or resolve violence and conflict. This shift in attention poses new challenges to the social sciences.

The course offers a critical introduction to contemporary debates on state, sovereignty and security in Africa, with an emphasis on contributions from Anthropology, History and Political Science. During the weekend seminar, we will revisit the themes of the course by watching the film Apocalypse Now, followed by group work and discussions.

Arbetsformer och genomförandet

For 5 credits:

• attendance of minimum 5 out of 6 Monday sessions and the entire week-end seminar (25-26.4.) • presentation of maximum 20 min. (+10-25 min. for discussion) during the course as part of a working group • writing of a lecture diary for the Monday lectures, approximately 2 pages A4 per session, to be submitted by (5.5.).

For 10 credits: • In addition to the above, writing an essay of 5000 words (ca. 12 pages A4) by (16.5.).

Bedömning

Grading will be on scale 0-5.

Kursutvärdering och utveckling

For further details on the course programme, requirements etc., see the course

Websidor http://blogs.helsinki.fi/metsola/

Anmäl via WebOodi

305 Women, conflict and peace in South Asia

Omfattning

sp 5

Lärare

Lalli Metsola, Paula Banerjee 239360

Tid, plats och anmälning

Tid 04.11.2008 - 07.11.2008
Anmälningstid i webOodi 14.10.2008 - 28.10.2008

Participants: maximum 15, preference to development studies majors and/or students working on theses related to course topic but open to students from other departments. If more that 15 students register, major students of Development studies are prioritized. Accepted students will be informed via email after preregistration time has ended.

Place:

  • 4, 5. & 7.11: AUD XI (University main building)
  • 6.11: U38 A206

Målgrupp

Minor- and major students of Development Studies.

Kursens innehåll

In South Asia as in any other part of the world women and men have had different experiences of conflict and peace making. This course deals with the impact of women in conflict and peace. Etienne Balibar has argued that the fissures in the “modern political community” emerge from the “practical and ideological sexism as a structure of interior exclusion of women generalized to the whole society,” which leads to the “universalization of sexual difference.” Thus, modern states that are built on gender difference develop a precarious relation with its women. Women became both subjects of the state as well as its other.

In pluralistic societies such as those found in South Asia “the modern projects of national independence, state building, and economic development have had distinctive gender implications and outcomes.” The nation building projects in South Asia has led to the creation of a homogenised identity of citizenship. State machineries seek to create a “unified” and “national” citizenry that accepts the central role of the existing elite. This is done through privileging majoritarian, male and monolithic cultural values that deny the space to difference, particularly gendered difference. In times of conflict this state sexism has had specific impact on women’s lives and this course discusses how women have negotiated with conflict in the context of South Asia.

The course is divided into four sections and these sections will be taken up individually. Lectures and Discussions will be on the following themes:

Conflicts in South Asia

Nation Formation / Conflicts and Women in South Asia

Conflict and Women in South Asia – Case Studies

Women and Peace in South Asia

Arbetsformer och genomförandet

Work methods:

Schedule: 4.11. 5.11. 6.11. 7.11. 10.15-11.15 lecture lecture lecture lecture

11.30-13.00 seminar seminar seminar seminar

Bedömning

Evaluation: primarily based on the essay, complemented by level of activity in lecture and seminar sessions.

306 Tutkielmaseminaari

Omfattning

sp 10

Lärare

Juhani Koponen 297255

Tid, plats och anmälning

Tid 08.09.2008 - 27.04.2009
Anmälningstid i webOodi 16.08.2008 - 01.01.2009
  • MA 14-16, U38 A132.
  • Seminaari kokoontuu periodeilla 1, 3 ja 4. [ei kokoonnu 2. periodilla (27.10.-14.12.2008) professorin tutkimusvapaan johdosta]

Föregående studier

Kehitysmaatutkimuksen aineopinnot, johdatus maisteriopintoihin.

Målgrupp

Kehitysmaatutkimuksen pääaineopiskelijat.

Anmäl via WebOodi

307 Pro Gradu- tutkielman jättö

402 PhD Seminar

Omfattning

sp 15

Lärare

Juhani Koponen and Jeremy Gould 297255

Tid, plats och anmälning

Tid 08.09.2008 - 05.05.2009
Anmälningstid i webOodi 16.08.2008 - 05.05.2009
  • 8.9. onwards
  • MON 10-12, IDS coffee room

Kursens innehåll

The seminar will discuss the research proposals of the new participants and research experiences of the more advanced doctoral students. New students will first attend the seminar for two terms (one academic year, 10 cr). During this time they are expected to revise their proposal so that they are ready to embark on empirical work at latest at the end of this period. After having worked on the field or elsewhere the student will attend one more term (5 cr).

403 Sulautuva yliopisto-opetus (3 op)

403 Tutkijat verkoilla (2 op)

404 Advanced development studies

Omfattning

sp 15

Lärare

Juhani Koponen, Jeremy Gould 297255

Tid, plats och anmälning

Tid 13.03.2009 - 24.04.2009
Anmälningstid i webOodi 20.12.2008 - 13.03.2009

Kursens innehåll

This is a new course compulsory for all new doctoral students and strongly recommended for those who have recently started their doctoral studies. It goes into the basic issues of development discourse and development studies at a more advanced level. Both mainstream development discourse and more critical approaches are covered. The course consists of short introductory lessons and reading and writing assignments for the participants.

Anmäl via WebOodi

405 Political Theory Laboratory

Lärare

Jeremy Gould 299718

Kandidaatintutkielman tarkastukseen jättäminen webOodissa

Lärare

Pertti Multanen 297686

Tid, plats och anmälning

Tid 1.8.2008 - 31.7.2009
Anmälningstid i webOodi 01.08.2008 - 31.7.2009

Anmäl via WebOodi