Tulostettava versio tuotettu   2008-12-30 11.13.46

Opintokohteet

 
»
Kandidaatin opinnot »

Kandidaatin tutkinto

Laajuus op 180

Sisältö

Pääaineen opinnot:

  • Perusopinnot (25 op): opintojaksot 101 - 105.
  • Aineopinnot (55 op): opintojaksot 201 - 207.

Yleisopinnot 20 op:

  • Orientoiva HOPS (1 op)
  • kieliopinnot (10 op)
  • tieto- ja viestintätekniikan (tvt-) opinnot (5 op)
  • tilastotieteen johdanto (4 op)

Sivuaineopinnot 50/60 op:

  • joko kahdessa aineessa perusopinnot (50 op) tai yhdessä perus- ja aineopinnot 60 op)

Vapaasti valittavat opinnot 30/20 op:

  • sivuaineopinnot 50 op, jolloin vapaasti valittavat opinnot 30 op
  • sivuaineopinnot 60 op, jolloin vapaasti valittavat opinnot 20 op

Edeltävät opinnot

Monilla kehitysmaatutkimuksen kursseilla käytetään mm. elektronista BSCW-työtilaa ja Nelli-kirjastotietokantaa. Valtiotieteellisen tiedekunnan järjestämän TVT-kurssin käymistä opintojen alkuvaiheessa suositellaan.

Suoritustapa

Kun kaikki vaaditut opinnot on suoritettu ja sekä pääaineen perus- ja aineopinnot että sivuaineen (perus/aine-) opinnot on rekisteröity kokonaisuuksiksi (opintokokonaisuuden rekisteröintilomake jätetään ainelaitokselle), opiskelija jättää tutkintotodistuspyyntölomakkeen Valtiotieteellisen tiedekunnan kansliaan.

Tietoa valmistumisesta: http://www.helsinki.fi/valtiotieteellinen/opiskelu/opiskelijalle/valmistuminen.htm

Alajaksot

 
»
Yleisopinnot »

Yleisopinnot kandidaatin tutkinnossa

 
»
Perusopinnot (25 op) »

Perusopinnot

Ooditunniste 990090

Laajuus op 25

Muistathan rekisteröidä perusopinnot kokonaisuudeksi suoritettuasi kaikki vaadittavat alajaksot. Rekisteröintilomake toimitetaan amanuenssille ja se löytyy täältä:

http://www.valt.helsinki.fi/kmi/opintokokonaisuus-2.rtf

Sisältö

Pääaineopiskelijoille:

  • 101 Johdantojakso, luennot ja seminaari (5 op)
  • 102 Kehitysajattelun perusteet luennot ja kirjallisuus(5 op)
  • 103 Kehitysmaatutkimuksen yhteiskuntatieteelliset perusteet, luennot ja seminaari (5 op)
  • 104 tutkiva oppiminen, kurssi (5 op)
  • 105 kehityspolitiikka ja kehitysyhteistyö, luennot ja seminaari (5 op)
 
»
101 Johdantojakso (5 op) »
 
»
101 Johdantojakso (5 op) »

101 Johdantojakso

Ooditunniste 990052

Laajuus op 5

Tavoite

Johdantojakso perehdyttää opiskelijan nykypäivän kehitysongelmiin ja kehitysmaatutkimuksen perusteemoihin ja -käsitteisiin. Jakson suoritettuaan opiskelija tunnistaa tärkeimmät kehitysongelmat ja – trendit ja ymmärtää kuinka kehitysmaatutkimus lähestyy niitä.

Sisältö

Johdantojaksolla tutustutaan kehitysmaatutkimuksen peruskäsitteisiin ja kehityksen selitysmalleihin, konkreettisiin kehitysmaaongelmiin ja kehityksen tärkeimpiin toimijoihin. Peruskäsitteisiin kuuluvat kehitys, kehitysmaa, köyhyys, eriarvoisuus ja globalisaatio. Selitysmalleissa vertaillaan individualistisia, historiallisia, maantieteellisiä ja politiikkapohjaisia selityksiä. Kehitysmaaongelmista käsitellään mm. väestöä, ympäristöä, ruokaa sekä kaupungistumista ja maaseutukehitystä. Toimija-analyysi ulottuu kehityksen sukupuolittumisesta valtion kehityspolitiikkaan ja kansalaisjärjestöihin.

Suoritustapa

Jakso koostuu luentosarjasta (24 t.) ja seminaarista (pääaineopiskelijoille) tai kirjatentistä (sivuaineopiskelijoille). Luennot pitää laitoksen professori sekä joukko laitoksen muita opettajia ja tutkijoita, ja ne suoritetaan luentopäiväkirjalla.

Kohderyhmä

Pää- ja sivuaineopiskelijat

Kirjallisuus

  • Juhani Koponen ym: Kehitysmaatutkimus: johdatus perusteisiin. (3 op/ 2 ov)
 
»
102 Kehitysajattelun perusteet (5 op) »
 
»
102 Kehitysajattelun perusteet (5 op) »

102 Kehitysajattelun perusteet

Ooditunniste 990053

Laajuus op 5

Tavoite

Kehityksen teoriat ovat olleennaisia kehitysprosessien ymmärtämiseksi. Opetuksen tavoitteena on johdattaa keskeisiin kehitysteorioihin ja jäsentää kehitysteorioista käytyä keskustelua ja sen vaiheita.

Sisältö

Kurssilla tarkastellaan länsimaisen kehitysajatuksen syntyä ja kehityksen teorioiden syntyä osana länsimaista yhteiskuntakeskustelua. Erityistä huomiota kohdistetaan II maailmansodan jälkeiseen keskusteluun. Tässä yhteydessä esitellään kasvu- ja modernisaatioteorioita, alikehityksen ja riippuvuuden teorioita sekä vaihtoehtoisen kehityksen ajatuksia ja viimeaikaista kehityskritiikkiä.

Suoritustapa

Luennot (2 op) ja kirjallisuuskuulustelu (3 op).

Kohderyhmä

Pää- ja sivuaineopiskelijat

Kirjallisuus

Vähintään 3 op yhdessä tentissä
  • Arndt H W : Economic Development (1 op)
  • Hoogvelt A : Globalization and the Postcolonial World (2 op)
  • Martinussen J : Society, State and Market: A guide to competing theories of development (3 op)
  • Kitching G : Development and Underdevelopment in Historical Perspective (1 op)
  • Rist G : History of Development (2 op)
  • Greig A, Hulme D & Turner M: Challenging Global Inequality (2 op)
  • Connell R : Southern Theory (2 op)
 
»
103 Kehitysmaatutkimuksen yhteiskuntatieteelliset perusteet (5 op) »
 
»
103 Kehitysmaatutkimuksen yhteiskuntatieteelliset perusteet (5 op) »

103 Kehitysmaatutkimuksen yhteiskuntatieteelliset perusteet

Ooditunniste 990102

Laajuus op 5

Tavoite

Opintojakson tavoitteena on perehdyttää opiskelijat yhteiskuntatieteen keskeisiin käsitteisiin, teorioihin ja lähestymistapoihin, joiden avulla opiskelijat pystyvät tunnistamaan kehitysmaiden yhteiskunta-analyysissa tarvittavat keskeiset toimijat, rakenteet ja niiden väliset suhteet.

Sisältö

Jaksossa opiskelijat tutustuvat yhteiskunta-, politiikka-, kehitystalous- ja kulttuurintutkimuksen klassikkoihin ja myös uudempiin teorioihin, joita käytetään kehitysmaatutkimuksessa.

Kurssin kotisivu: http://www.valt.helsinki.fi/staff/gould/103.htm

Suoritustapa

Jakso koostuu luennoista (1 op) ja seminaarista (4 op, pääaineopiskelijat) tai kirjallisuuskuulustelusta (4 op, sivuaineopiskelijat).

Kohderyhmä

Pää- ja sivuaineopiskelijat.

Kirjallisuus

  • Giddens A: Sociology (4 op)
 
»
104 Tutkiva oppiminen (5 op) »

104. Tutkiva oppiminen

Ooditunniste 990050

Laajuus op 5

Tavoite

Tutkiva oppiminen on pääaineopiskelijoille tarkoitettu seminaari, jonka tavoitteena on oppia tieteellisen ajattelun ja argumentoinnin perusteita, ongelmalähtöistä tiedonhankintaa sekä tutustua laitoksella tehtävään tutkimukseen. Tutkiva oppiminen -seminaari suoritetaan osallistumalla aktiivisesti seminaari-istuntoihin ja tekemällä opettajan antamat, oheiskirjallisuuteen perustuvat ryhmäharjoitukset. Opintojakso arvostellaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Seminaarin ryhmätyöskentelyssä hyödynnetään yliopiston verkossa tarjoamia ryhmätyövälineitä.

Edeltävät opinnot

Seminaariin osallistuminen edellyttää kehitysmaatutkimuksen johdantojakson suoritusta. Suositeltavaa on, että opiskelija on suorittanut myös valtiotieteellisen tiedekunnan uusille opiskelijoille järjestämälle opintojen orientointi –kurssille ja suorittanut yleisopintojen tieto- ja viestintätekniikan ajokortin ennen seminaariin osallistumista.

Kohderyhmä

Pääaineopiskelijat.

Kirjallisuus

Kurssilla käytettävä oheiskirjallisuus:
  • Kakkuri-Knuuttila, M.-L. (toim. 2003): Argumentti ja kritiikki. Lukemisen, keskustelun ja vakuuttamisen taidot (Helsinki: Gaudeamus, soveltuvin osin)
  • Hirsjärvi, S. & Remes, P. & Sajavaara, P.: Tutki ja kirjoita (Helsinki: Tammi, soveltuvin osin)
 
»
105 Kehityspolitiikka ja kehitysyhteistyö (5 op) »
 
»
105 Kehityspolitiikka ja kehitysyhteistyö (5 op) »

105 Kehityspolitiikka ja kehitysyhteistyö

Ooditunniste 990056

Laajuus op 5

  • luennot (2 op),
  • lukuseminaari pääaineopiskelijoille tai kirjallisuus 3 op.

Tavoite

Jaksossa paneudutaan kansainväliseen ja Euroopan unionin ja Suomen kehityspolitiikkaan sekä politiikan muotoutumiseen ja siihen vaikuttaviin tekijöihin. Valtio- ja politiikka-analyysin kautta perehdytään sekä kehitysyhteistyöhön että laajempaan, kehitykseen vaikuttavaan kauppa-, turvallisuus-, siirtolaisuus- ym. politiikkaan sekä eri politiikkalohkojen johdonmukaistamispyrkimyksiin. Jakson suoritettuaan opiskelija tuntee nykyisen kehityspolitiikan päälinjat ja ymmärtää millaisessa prosessissa ne ovat muodostuneet.

Sisältö

Jakso koostuu kaikille opiskelijoille yhteisestä luentosarjasta sekä vaihtoehtoisesti seminaarista (pääaineopiskelijoille) tai kirjallisuustentistä (sivuaineopiskelijoille). , Luennoilla selvitetään valtio- ja politiikka-analyysin perusteet, kansainvälisen, EU:n ja Suomen kehityspolitiikan päälinjat ja politiikkajohdonmukaisuuden käsitteet. Seminaariin osallistuvat opiskelijat kirjoittavat teemoihin liittyvän seminaarityön.

Suoritustapa

Luennot (2 op) ja lukuseminaari (pääaineopiskelijoille, 3 op) tai kirjallisuuskuulustelu (sivuaineopiskelijoille, 3 op).

Kohderyhmä

Pää- ja sivuaineopiskelijat.

Kirjallisuus

Luentojen yhteydessä suoritettava kirjallisuus – tentitään toisella luennolla:

  • Ulkoasiainministeriö, Kehityspoliittinjen ohjelma 2007 : Ulkoasiainministeriö, Kehityspoliittinjen ohjelma 2007
  • European Council, Parliament and Commission, The European Consensus on Development 2005 : European Council, Parliament and Commission, The European Consensus on Development 2005

Kirjallisuuskuulustelu sivuaineopiskelijoille tiedekuntatentissä - kaksi seuraavista:

  • Ha-Joon Chang : Kicking Away the Ladder ja Douglas Irwinin arvostelu EH.NET:ssä - (huhtikuu 2004) saatavissa laitoksen kirjastosta (yht. 1 op)
  • Collier, P: The Bottom Billion (1 op)
  • Easterly, W. White Man’s Burden (1.5 op) : Easterly, W. White Man’s Burden (1.5 op)
  • Gibson C.C., K. Andersson, E. Ostrom ja S. Shivakumar: The Samaritan's Dilemma: The Political Economy of Development Aid (1.5 op)
  • Mosse, D. Cultivating Development (1.5 op) : Mosse, D. Cultivating Development (1.5 op)
  • Riddell, R.: Does Foreign Aid Really Work? (2 op)
  • Sogge, D: Give and Take (1 op)
  • Wade R. : Governing the Market (2 op)
 
»
Aineopinnot (55 op) »

Aineopinnot

Ooditunniste 990091

Laajuus op 55

Muistathan rekisteröidä aineopinnot kokonaisuudeksi suoritettuasi kaikki vaadittavat alajaksot. Myös kandidaatin tutkielma liitetään aineopintokokonaisuuteen. Rekisteröintilomake toimitetaan amanuenssille ja se löytyy täältä:

http://www.valt.helsinki.fi/kmi/opintokokonaisuus-2.rtf

Sisältö

Opintojaksot 201 - 207 (55 op); sivuaineopiskelijoille opintojaksot 201-203 ja 205 (35 op).

 
»
201 Globaalijärjestelmä (5 op) »
 
»
201 Globaalijärjestelmä (5 op) »

201. Globaalijärjestelmä

Ooditunniste 990059

Laajuus op 5

Tavoite

Jäsentää ja selkeyttää keskustelua globalisaatiosta ja globaalista eriarvoisuudesta. Tarkastella globalisaatiota historiallisesta ja moniulotteisesta näkökulmasta ja pohtia globaalin hallinnan mahdollisuuksia.

Sisältö

Osiossa käsitellään erilaisia globaaleja prosesseja ja ilmiöitä sekä eri tieteenalojen kuten sosiologian, taloustieteen, politiikan tutkimuksen ja maantieteen piirissä käytyä globalisaatiokeskustelua. Erityishuomiota kohdistetaan globalisaation vaikutuksiin kehitysmaihin ja kehitysmaiden näkökulmiin globalisaatioon.

Edeltävät opinnot

Kehitysmaatutkimuksen perusopinnot.

Suoritustapa

Luennot (1 op) ja seminaari (pääaineopiskelijat, 4 op) tai kirjallisuus (sivuaineopiskelijat, 4 op).

Kohderyhmä

Pää- ja sivuaineopiskelijat

Kirjallisuus

Vähintään 4 op yhdessä tentissä
  • Scholte J: Globalization: A Critical Introduction (3 op)
  • Dicken P: Global Shift: Reshaping the Global Economic Map in the 21st Century (3 op)
  • Buzan B: From international to world society? English theory and the social structure of Globalization (2 op)
  • Khor M: Rethinking Globalization (1 op)
  • Osterhammel J & Petersson N P: Globalization: a short history (1 op)
  • Stiglitz, J E. : Making Globalization Work (2 op)
 
»
202 Ympäristö ja kehitys (5 op) »
 
»
202 Ympäristö ja kehitys (5 op) »

202. Ympäristö ja kehitys

Ooditunniste 990105

Laajuus op 5

Tavoite

Opintojakson tavoitteena on tarjota opiskelijoille peruslähtökohdat ja tarvittavat käsitteelliset välineet analysoida kehitysmaiden ympäristökysymyksiä fyysis-biologisina, sosio-kulttuurisina ja taloudellis-poliittisina prosesseina. Opintojakso tarjoaa myös välineitä ymmärtää kehitysmaiden ympäristökysymyksiä useille eri yhteiskunnallisille tasoille linkkiytyvinä ilmiöinä.

Sisältö

Opintojakso koostuu luennoista (1 op) ja seminaarista (pääaineopiskelijoille, 4 op) tai kirjallisuuskuulustelusta (sivuaineopiskelijoille, 4 op).

Edeltävät opinnot

Kehitysmaatutkimuksen perusopinnot.

Kohderyhmä

Pää- ja sivuaineopiskelijat.

Kirjallisuus

Pakollinen kirjallisuus (3 op):
  • Neumann R P: Making Political Ecology (2 op)

Seuraavat artikkelit (yhteensä 1 op, saatavilla yliopiston verkkolehdissä)

  • Brechin S R, Wilshusen P R, Fortwangeler C L ja West P C (2002): Beyound the square wheel: Toward a more comprehensive understanding on biodiversity conservation as a social and political process. Society and Natural Resources 15 (1):41-64
  • Raynolds L T, Murray D ja Heller A (2007): Regulating sustainability in the coffee sector: A comparative analysis of third party environmental and social certification initiatives. Agriculture and Human Values 24 (2):147-163
  • Tacconi L (2007): Decentralisation, forests and livelihoods: Theory and Narrative. Global Environmental Change, 17: 338-348.
Lisäksi toinen seuraavista:
  • Zerner A (Toim.): People, plants and justice: The politics of nature conservation, luvut 2,3,5,6, ja 11 (1 op)
  • Zimmerer K S (Toim.): Globalisation & new geographies of conservation, luvut 2,5,6,11 ja 12 (1 op)
 
»
203 Kehitysmaiden yhteiskuntarealiteetit (10 op) »
 
»
203 Kehitysmaiden yhteiskuntarealiteetit (10 op) »

203 Kehitysmaiden yhteiskuntarealiteetit

Ooditunniste 990061

Laajuus op 10

  • Pääaineopiskelijat : luentosarja 2-6 op, seminaari 4 op ja kirjallisuus 0-4 op.
  • Sivuaineopiskelijat: luentosarja 2-6 op ja kirjallisuus 4-8 op.

Tavoite

Kurssilla tutustutaan kehitysmaiden nyky-yhteiskuntien piirteisiin ja hahmotetaan analyyttisiä välineitä näiden yhteiskuntapiirteiden tarkastetulle.

Sisältö

Opintojaksossa käsitellään kehitysmaiden yhteiskunnan taloudellisia, poliittisia ja kulttuurisia ulottuvuuksia, esimerkiksi yksilöiden ja yhteisöiden välisten suhteiden eroavaisuuksia ja eriarvoisuuksia; yhteiskunnan muutoksen ympäristölliset, taloudelliset ja poliittiset rakenteet ja toimijat; kehitysmaiden valtioiden tila, demokratisoinnin ongelmat; kansalaisyhteiskunnan ja kansalaisjärjestöjen merkitys kehitysmaiden yhteiskuntamuutoksessa tms.

Edeltävät opinnot

Kehitysmaatutkimuksen perusopinnot.

Suoritustapa

Luennot (2-6 op), seminaari (pääaineopiskelijat, 4 op), ja kirjallisuus (pääaineopiskelijat 0-4 op; sivuaineopiskelijat 4-8 op).

Kohderyhmä

Pää- ja sivuaineopiskelijat.

Kirjallisuus

Vähintään 3 op yhdessä tentissä, kirjat eri ryhmistä

Afrikka:
  • Cooper, B: Evangelical Christians in the Muslim Sahel (2 op)
  • Simone, A M: For the City Yet to Come: Changing African Life in Four Cities (1,5 op)
  • Englund, H. Prisoners of freedom. Human rights and the African poor (1,5 op) :Englund, H. Prisoners of freedom. Human rights and the African poor (1,5 op)
  • Finnström, S: Living with Bad Surroundings: War, History, and Everyday Moments in Northern Uganda (1,5 op)
  • Hart, Gillian: Disabling Globalization. Places of Power in Post-Apartheid South Africa (2 op)
  • Moore, D S: Suffering for Territory: Race, Place, and Power in Zimbabwe (2 op)
Latinalainen Amerikka:
  • Avritzer L : Democracy and Public Space in Latin America (1,5 op)
  • Foweraker J, T Landman, and N Harvey: Governing Latin America (1,5 op)
  • Brysk A: From Tribal Village to Global Village: Indian Rights and International Relations in Latin America. (2 op)
  • Kathryn Hochstetler (Author), Kathryn Hochstetler (Author), Margaret E. Keck (Author): Greening Brazil: Environmental Activism in State and Society. (1,5 op)
  • Matthew C. Gutmann: The Meanings of Macho: Being a Man in Mexico City (Men and Masculinity) (1,5 op)
  • Rudi Colloredo-Mansfeld: The Native Leisure Class: Consumption and Cultural Creativity in the Andes (1,5 op)
  • Van Cott D L: From Movements to Parties in Latin America: The Evolution of Ethnic Politics (1,5 op)
Aasia:
  • Li, T M: The Will to Improve: Governmentality, Development, and the Practice of Politics
  • Liechty M : Suitably Modern: Making Middle Class Culture in a New Consumer Society (2op)
  • Craig, T & King, R (eds): Global goes Local: Popular Culture in Asia (2 op)
  • Ganguly-Scrase R : Global Issues, Local Contexts: The Rabi Das of West Bengal (1,5 op)
 
»
204.1 Johdatus yhteiskuntatieteen teoriaan ja metodologiaan: seminaari (5 op) »

204.1 Johdatus yhteiskuntatieteen teoriaan ja metodologiaan: seminaari (5 op)

Ooditunniste 990081

Laajuus op 5

Tavoite

Kurssi johdattaa opiskelijan yhteiskuntatieteen tieteenfilosofian peruskysymyksiin sekä niihin yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden teorioihin, joihin kehitysmaatutkimus nojaa. Kurssin käytyään opiskelija tuntee yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden pääsuuntaukset ja ymmärtää miten ne vaikuttavat yhteiskuntatieteiden metodologiaan.

Sisältö

Kurssilla käsitellään realistisia ja konstruktivistisia näkemyksiä yhteiskuntatieteessä. Yhteiskuntateorian klassikkojen (Marx, Weber, Durkheim) ja uudempia teoreetikkojen (esim. Parsons, Foucault, Giddens, Bourdieu, Luhmann) perusnäkemyksiä selvitetään tästä näkökulmasta. Lisäksi keskustellaan eri teoreettisten otteiden metodologisista seuraamuksista.

Suoritustapa

Johdantoluennot (4 t) sekä seminaari, johon liittyy luku- ja kirjoitustehtäviä.

Kohderyhmä

Kehitysmaatutkimuksen pääaineopiskelijat.

 
»
204.2 Johdatus yhteiskuntatieteiden kvantitatiiviseen metodologiaan (5 op) »

204.2 Johdatus yhteiskuntatieteiden kvantitatiiviseen metodologiaan (5 op)

Ooditunniste 990083

Laajuus op 5

Tavoite

Jakso perehdyttää opiskelijan yhteiskuntatieteen kvantitatiivisten menetelmien perusteisiin. Sen vähimmäistavoitteena on tilastojen ja kvantitatiivisten tutkimusten ’lukutaito’. Jakson on tarkoitus antaa myös ao. menetelmien käytön perusvalmiudet.

Edeltävät opinnot

Tilastotieteen peruskurssi.

Suoritustapa

Suoritetaan yksi valinnainen kurssi (5 op) tilastotieteen sivuaineopinnoista, ks. http://mathstat.helsinki.fi/opiskelu/

Kohderyhmä

Kehitysmaatutkimuksen pääaineopiskelijat.

 
»
204.3 Johdatus yhteiskuntatieteiden kvalitatiiviseen metodologiaan (5 op) »

204.3 Johdatus yhteiskuntatieteiden kvalitatiiviseen metodologiaan (5 op)

Ooditunniste 990082

Laajuus op 5

Tavoite

Kurssi perehdyttää opiskelijan yhteiskuntatieteiden kvalitatiivisten menetelmien perusteisiin.

Sisältö

Opintojaksossa käsitellään kvalitatiivisen tutkimuksen taustoja sekä perehdytään tärkeimpiin kvalitatiivisiin aineiston keruu- ja analyysimenetelmiin. Opintojakso sisältää luennot ja niihin nivoutuvat pakolliset harjoitukset.

Edeltävät opinnot

Kehitysmaatutkimuksen perusopinnot.

Suoritustapa

Luentokurssi ja siihen liittyvät ryhmäharjoitukset.

Kohderyhmä

Kehitysmaatutkimuksen pääaineopiskelijat.

Kirjallisuus

Kurssilla käytetään seuraavia teoksia:
  • Alasuutari: Laadullinen tutkimus
  • Silverman: Doing Qualitative Research
 
»
205 Valinnaisia aineopintoja (5-20 op) »
 
»
205 Valinnaisia aineopintoja (5-20 op) »
 
»
205 Valinnaisia aineopintoja (5-20 op) »

205 Valinnaisia aineopintoja

Ooditunniste 990055

Laajuus op 10

Pääaineopiskelijat: 2 x 5 op

Sivuaineopiskelijat suorittavat valinnaisia aineopintoja enintään 20 op seuraavasti:

  • Perusopintoihin 1 x 5 op
  • Aineopintoihin 3 x 5 op

Tavoite

Opintojakson tavoite on syventää kehitysmaatutkimuksen oppiaineen tuntemusta ja antaa opiskelijalle mahdollisuus paneutua läheisemmin häntä kiinnostaviin teemoihin.

Suoritustapa

Jakso suoritetaan 5 op:n laajuisina kursseina. Osa kursseista järjestetään toistuvasti ja osa vaihtelevammin.

Niitä kursseja, jotka näkyvät kohdassa 'alajaksot', voi suorittaa kirjallisuuskuulusteluna tiedekuntatentissä, kirjallisuus ja ilmoittautuminen alajaksolinkkien kautta.

 

205 Sukupuoli ja kehitys (5 op)

Ooditunniste 99090

Laajuus op 5

Jakson voi suorittaa joko kirjallisuuskuulustelulla tiedekuntatentissä tai kurssilla.

Tavoite

Opintojakso perehdyttää opiskelijan kansainväliseen keskusteluun sukupuolen roolista ja merkityksestä sekä yhteiskunnallisessa kehityksessä että kehitysyhteistyössä.

Sisältö

Jakso käsittelee sukupuolitutkimuksen peruskäsitteitä, naiset ja kehitys –ajattelun eri vaiheita, väestöpolitiikkaa sekä sukupuolikysymystä kansainvälisessä kehitysyhteistyössä.

Suoritustapa

Jaksosta järjestetään luentokurssi, joka koostuu noin 20-22 t. luennoista ja oheislukemistosta. Luentokurssin yhteydessä kurssin pitäjä ilmoittaa oheiskirjallisuudesta ja kurssin lopullisesta suoritustavasta. Vaihtoehtoisesti jakson voi myös suorittaa kirjallisuuskuulustelulla tiedekuntatentissä.

Kirjallisuus

  • Momsen, J : Gender and Development (1,5 op)
  • Cornwall, A et al (toim.): Development with a body. Sexualities, development and human rights (1,5 op)
  • Mohanty, C: Feminism without borders (1,5 op)
  • Michael S. Kimmel, Jeff Hearn & R.W. Connell (toim): Handbook of Studies on Men and Masculinities; sivut 1-50, 71-140, 165-177, 230-248 ja 397-457. (2 op)
 
»
205/305 Lähi-idän kehityshistoriaa (5-10 op) »

205 Lähi-idän kehityshistoriaa (5 op)

Ooditunniste 990072

Laajuus op 5

Kurssi järjestetään vuorovuosin kurssin Lähi-idän kansainvälisessä järjestelmässä (5 op) kanssa.

Tavoite

Kurssi pyrkii avaamaan kokonaiskuvan Lähi-idän kehityshistoriaan. Tavoitteen saavuttamiseksi käydään ensin suppeasti läpi Lähi-idän varhaishistoriaa ja määritellään sen paikkaa sekä nykyisessä että aiemmissa maailmanjärjestelmissä. Kurssin käytyään opiskelijalla tulisi olla valmiudet sekä kriittisesti käsitellä mm. median luomaa Lähi-itä kuvaa ja kyky asettaa mm. aluetta koskevat yksittäiset faktat ja uutiset pitkään kehityshistorialliseen kontekstiin.

Kurssin voi halutessaan laajentaa 10 opintopisteen laajuiseksi, syventävissä opinnoissa käytettäväksi kurssiksi.

Sisältö

Kurssi johdattaa alueen kehityshistoriallisen tilanteen taustoihin ja etenee maa- tai aluekohtaisen tarkastelun kautta eri valtioiden kehityshistorian tarkasteluun. Kurssilla johdatetaan kokonaisvaltaisen analyysin kautta pohtimaan Lähi-idän historiaan, nykytilanteeseen sekä kehitysnäkymiin vaikuttavia tai vaikuttaneita sisäisiä ja ulkoisia voimia. Painotus on itsenäisyyden kaudessa, pääosin toisen maailmansodan jälkeisessä tilanteessa. Kunkin valtion / valtioryhmän / alueen kohdalla edetään tarvittaessa kauempaakin tulevien kehityshistoriaan heijastuvien juonteiden käsittelyyn. Maakohtainen, konkreettinen tarkastelu suoritetaan Lähi-idän kansainvälisen strateginen merkitys ja kansainvälisten suhteiden tausta huomioiden.

Suoritustapa

Luennot suoritetaan luentokuulustelulla ym. tenttipäivinä. Samassa yhteydessä tentitään yksi (1) seuraavista vaihtoehdoista:

  • Mansfield, P: A History of the Middle East, ss. 148-372
  • Juusola, H & Huuhtanen, H (toim.): Uskonto ja politiikka Lähi-idässä
  • Juusola, H: Israelin historia

Kurssin voi halutessaan laajentaa 10 opintopisteen laajuiseksi, syventävissä opinnoissa käytettäväksi kurssiksi suorittamalla aineopinnoissa kohdassa 205 tarjottavan 5 opintoviikon paketin ja sen lisäksi tenttimällä seuraavat teokset:

  • Richards, A. and Waterbury, J.: A Political Economy of the Middle East. State, Class and Economic Development, Oxford 1990
  • Kamrava, M.: The Modern Middle East. A Political History since the First World War, London 2005

Kirjallisuus

  • Mansfield, P: A History of the Middle East, ss. 148-372
  • Juusola, H & Huuhtanen, H (toim.): Uskonto ja politiikka Lähi-idässä
  • Juusola, H: Israelin historia
  • Richards, A. and Waterbury, J: A Political Economy of the Middle East. State, Class and Economic Development
  • Kamrava, M: The Modern Middle East. A Political History since the First World War

2 viimeistä kirjaa ovat niille, jotka haluavat laajentaa kurssin 10 op syventävien opintojen (305) kurssiksi kirjallisuuskuulusteluna tiedekuntatentissä.

 

205 Globaalihistoria 1 (5 op)

Ooditunniste 990065

Laajuus op 5

Tavoite

Kurssilla paneudutaan kehitykseen historiallisena ja globaalina ilmiönä. Tavoitteena on osoittaa kuinka maailman eri osien yhteydet ovat pitkässä historiallisessa perspektiivissä tiivistyneet ja voimistuneet ja kuinka kansainvälinen eriarvoisuus ja nykyiset kehittyneet maat ja kehitysmaat ovat syntyneet ja muodostuneet.

Sisältö

Historia-ainesta käsitellään sekä globalisaatiokeskustelun että empiirisen historiantutkimuksen perspektiivistä. Kurssilla jäljitetään maailman eri osien omaehtoista kehitystä ja niiden välisten yhteyksien syntyä ja voimistumista: kaukokauppareittien muodostumista, maailmanuskontojen leviämistä ja tautien historiaa. Erityistä huomiota kiinnitetään eurooppalaiseen siirtomaavaltaan ja sen merkitykseen kolmannen maailman kehitykselle. Kehityksen idean nähdään tarjoavan jatkuvuutta siirtomaakaudelta nykypäiviin.

Kirjallisuus

  • Jared Diamond : Tykit, taudit ja teräs (Guns, Germs and Steel) (2 op.)
  • The Making of Global Inequality , artikkelikokoelma (2 op.), saatavissa kehitysmaatutkimuksen laitokselta (toimistosta ja kirjastosta lainaksi), sisältää seuraavat tekstit:
  • -Bairoch, Paul : Economics and World History. Myths and Paradoxes. Hemel Hempstead, 1993, pp. 57-110
  • -Frank, Andre Gunder : ‘The Development of Underdevelopment’. From Modernization to Globalization - Perspectives on Development and Social Change, pp. 159-168
  • -Goldstone, Jack A : ‘The Rise of the West – or Not? A Revision to Socio-Economic History’. Sociological Theory, 2000, pp. 175-194 [löytyy e-lehdistä]
  • -O'Brien Patrick : European Economic Development: The Contribution of the Periphery’, Economic History Review, 35 (1982), 1-18 [löytyy e-lehdistä]
  • -O’Brien, P.K. : ‘Intercontinental Trade and the Development of the Third World since the Industrial Revolution’, Journal of World History, 8, 1 (1997), 75-133 [löytyy e-lehdistä]
 
»
206 Proseminaari (5 op) »

206 Proseminaari

Ooditunniste 990084

Laajuus op 4

Proseminaariryhmien aikataulusta on tarkemmat tiedot kohdan 'opetus' alla.

Sisältö

Proseminaarissa perehdytään opiskelijoiden kanditöiden teemoihin liittyvien esitelmien pohjalta niissä esiin tuotuun problematiikkaan. Seminaarissa palataan myös henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOPS) käsittelyyn.

Opetus

 
»
207 Kandidaatin tutkielma (5 op) »

207 Kandidaatin tutkielma

Ooditunniste 990094

Laajuus op 6

Sisältö

Tutkielman teko harjaannuttaa opiskelijan tekemään pienimuotoisen kirjallisuuteen tai joissakin tapauksissa aineistoon perustuvan tutkielman. Tutkielman suositeltu pituus on 15-25 sivua. Työn suositellaan perustuvan proseminaarityöhön, joskin tutkielman voi tehdä myös kytkemättä sitä edellä mainittuun seminaariin.

Edeltävät opinnot

Perus- ja aineopinnot, proseminaari.

Suoritustapa

Kandidaatin tutkielma jätetään tarkastettavaksi joko vastuuopettajalle tai laitoksen kansliaan. Työ palautetaan omakätisesti tai siihen liitetään allekirjoituksella varustettu maininta, että työ on jätetty tarkastettavaksi lopullisessa muodossaan. Kun opiskelija jättää tutkielman tarkastettavaksi, hänen on myös ilmoittauduttava tarkastukseen WebOodissa. WebOodi ei hyväksy ilmoittautumista, jos äidinkielen lehtori ei ole katsonut opiskelijan kielen hallintaa riittäväksi eikä kielentarkistusta ole rekisteröity WebOodiin. Kandidaatin tutkielman tarkastettavaksi jättämisestä on lisää tietoa Valtiotieteellisen tiedekunnan verkkosivuilla:

http://www.helsinki.fi/valtiotieteellinen/opiskelu/opiskelijalle/kandi.htm

Ohessa malli kandidaatintutkielman kansilehdeksi:

http://www.valt.helsinki.fi/staff/lasiiton/opetus/Kandidaatintutkielmankansisivu.pdf

Ajoitus

Valmis tutkielma jätetään pääsääntöisesti seminaarin pitäjälle viimeistään seminaarin päättymistä seuraavan opetusperiodin kuluessa. Perustellusta syystä tutkielman voi jättää vastuuopettajan kanssa sovittavan määräajan kuluessa.

Kohderyhmä

Kehitysmaatutkimuksen pääaineopiskelijat.

 
»
Maisteriopinnot »

Maisterin tutkinto

Laajuus op 120

Muistathan rekisteröidä syventävät opinnot kokonaisuudeksi suoritettuasi kaikki vaadittavat alajaksot. Pro gradu- tutkielmaa ei liitetä syventävien opintojen kokonaisuuteen. Rekisteröintilomake toimitetaan amanuenssille ja se löytyy täältä:

http://www.valt.helsinki.fi/kmi/opintokokonaisuus-2.rtf

Sisältö

Pääaineen opinnot:

  • syventävät opinnot 60 op: jaksot 301-306
  • tiedekuntaan palautettava pro gradu- tutkielma 40 op (307)

Lisäksi vapaasti valittavia opintoja 20 op

Suoritustapa

Kun kaikki vaadittavat opinnot on suoritettu ja syventävät opinnot rekisteröity ainelaitoksella kokonaisuudeksi, opiskelija jättää tutkintotodistuspyyntölomakkeen Valtiotieteellisen tiedekunnan kansliaan.

Lisätietoa valmistumisesta: http://www.helsinki.fi/valtiotieteellinen/opiskelu/opiskelijalle/valmistuminen.htm

Alajaksot

 
»
301 Johdatus maisteriopintoihin (5 op) »

301 Johdatus maisteriopintoihin

Ooditunniste 990106

Laajuus op 5

Tavoite

Kurssin tarkoitus on konkreettisesti opastaa opiskelija pro gradu- tutkielman tekoon ja sitä tukeviin opintoihin. Kurssin aluksi opiskelijat laativat itselleen syventävien opintojen opintosuunnitelman.

Suoritustapa

Johdatus maisteriopintoihin- kurssi (5 op).

 
»
302 Kehitysajattelun linjat (10 op) »

302 Kehitysajattelun linjat

Ooditunniste 990085

Laajuus op 10

Tavoite

Jakso antaa opiskelijalle mahdollisuuden syventää tietojaan ja perehtyä kannaltaan keskeisiin kehitysmaatutkimuksen autenttisiin ja ’klassisiin’ perusteksteihin. Näin opiskelija näkee mistä opetuksessa esiintyneet ideat ja käsitteet polveutuvat ja ymmärtää niiden kontekstit ja yhteydet.

Sisältö

Opiskelijan (opettajan ohjaaman) valinnan mukaan kehitysmaatutkimuksen klassikoita ja/tai valinnaista teemakohtaista kirjallisuutta. Teemaosassa kyseeseen voivat tulla tekstit mm. seuraavilta aloita: kasvu- ja modernisaatioteoriat, riippuvuus- ja alikehityskoulukunta, marxilainen ja uusmarxilainen koulukunta, populistiset ja vaihtoehtoiset kehitysnäkemykset, kehityksen taloustieteen eri haarat, kehityssuunnittelu, pitkän ajan kehitysprosessit ja historialliset kehitystiet, sukupuolikysymykset, kaupunkikehitys, maaseutukehitys, kehitysantropologia, kehitysmaavaltio ja politiikka, Itä-asia, Afrikan jne, kehityskeskustelu sekö globalisaatio ja globaalihallinta.

Uusi kirjalista on päivityksen alla, tällä hetkellä voi käyttää vanhaa listaa joka löytyy viime vuoden oppaasta:

http://www.valt.helsinki.fi/opas2007/kmi/Kehaj304/

Suoritustapa

Ryhmätapaamisia sekä itsenäistä lukemista ja kirjoittamista, keskustelua esseistä kuulustelijan kommenttien perusteella.

Kirjallisuus

Lista eri teemoihin suositellusta kirjallisuudesta on saatavilla kehitysmaatutkimuksen laitoksen kotisivulla kohdasta. Klassikko-osassa voidaan tenttiä mm. seuraava teoksia:

  • Baran P: The Political Economy of Growth
  • Cardoso F & Faletto E: Dependencia y desarrollo (engl: Dependency and Development in Latin America)
  • Frank A: Capitalism and Underdevelopment in Latin America
  • Hirschman A: The Strategy of Economic Development
  • Myrdal G: Asian Drama, sovittavin osin
  • Myrdal G: Rich and Poor Countries
  • Polanyi K: The Great Transformation
  • Schumpeter J: Theorie der wirtschaftlichen Entwicklung (engl. The Theory of Economic Development)
  • Said E: Orientalism
  • Sen A: Poverty and Famines
  • Streeten P: The Frontiers of Development Economics (sovittavin osin)

Opetus

 
»
303 Teoria- ja metodiopinnot (2 x 5 op) »

303 Teoria- ja metodiopinnot (2 x 5 op)

Ooditunniste 990095

Laajuus op 10

Tavoite

Opintojakso perehdyttää opiskelijan yhteiskuntatieteellisiin menetelmiin ja opettaa niiden käyttöä. Tavoite on, että opiskelija osaa käyttää ko. menetelmiä opinnäytetyössään.

Sisältö

Jakso suoritetaan käymällä kaksi 5 op:n menetelmäkurssia valtiotieteellisen tiedekunnan menetelmäkorista, laitoksen tarjoamia menetelmäkursseja tai sopimuksen mukaan myös muita menetelmäopintoja.

 
»
304 Työharjoittelu,tutorointi tai valinnaisia opintoja (5 op) »

304 Työharjoittelu,tutorointi tai valinnaisia opintoja

Ooditunniste 990030

Laajuus op 5

Tavoite

Työharjoittelun tavoitteena on perehdyttää opiskelija kehitysmaatehtäviin liittyviin työkäytäntöihin. Harjoittelu suoritetaan julkisessa hallinnossa, järjestöissä, yrityksissä tai kehitysmaatutkimuksen laitoksen tutkimushankkeessa.

Tutoroinnin tavoitteena on perehdyttää opiskelija ohjatusti erilaisiin kehitysmaatutkimuksen laitoksen piirissä toimiviin tutkimus-, koulutus- yms. hankkeisiin. Tutorointi suoritetaan kurssiassistenttina tai pienryhmäohjaajana kehitysmaatutkimuksen laitoksen kursseilla, tai tutkimusassistenttina laitoksen tutkimusprojekteissa. Kullakin lukukaudella tarjolla olevista tutorpaikoista tiedotetaan erikseen.

Opintojakson voi korvata myös suorittamalla valinnaisia kehitysmaatutkimuksen opintoja tutkintovaatimusten kohdasta 204 tai 305.

Työharjoittelusta on tietoa myös Almassa:

https://portal-06.it.helsinki.fi/doclink/7096

Edeltävät opinnot

Aineopintojen tulee olla suoritettuina ennen harjoitteluun ilmoittautumista.

Suoritustapa

Vähintään kaksi kuukautta kestävä työharjoittelu ja sen jälkeen amanuenssille toimitettava kopio työtodistuksesta + 2-3 sivun raportti, jossa käsitellään vähintään kolmea asiaa: 1) työnkuva, 2) harjoittelu ja pääaineen opinnot, 3) yleisarvio paikan soveltuvuudesta työharjoitteluun.

Opiskelijat hakevat itse harjoittelupaikkansa, paikan soveltuvuus varmistetaan amanuenssilta ennen harjoittelun aloittamista.

Harjoittelun rahoitus

Kehitysmaatutkimuksen laitos myöntää 2 kk harjoitteluapurahan vuosittain 3 pääaineopiskelijan harjoittelua tukemaan. Työnantajan toivotaan vastaavan vähintään 1kk rahoituksesta niin, että harjoittelun kokonaispituudeksi muodostuisi 3 kk. Harjoittelupaikan ei tarvitse olla tiedossa rahaa haettaessa, mutta apuraha on käytettävä arvontaa seuraavan kalenterivuoden aikana.

Aikataulu opiskelijoille: Harjoitteluapurahojen hakuaika päättyy maanantaina 15.12.1008 klo 16, vapaamuotoiset hakemukset sähköisenä amanuenssille (ilmoita hakemuksessasi nimesi ja opiskelijanumerosi). Apurahat arvotaan heti tiedekunnan rahanjakopäätöksen jälkeen.

Hakukelpoisuus: pääaineen aineopinnot suoritettu

Rahoituksen saavien opiskelijoiden valintaperuste: tarvittaessa arvonta

 
»
305 Valinnaisia temaattisia ja aluekohtaisia opintoja (2 x 10 op) »
 
»
305 Valinnaisia temaattisia ja aluekohtaisia opintoja (2 x 10 op) »

305 Valinnaiset temaattiset ja aluekohtaiset opinnot

Ooditunniste 990086

Laajuus op 20

Mahdollisten tiedekuntatentissä suoritettaviesn kirjallisuuskuulustelujen tiedot löytyvät "alajaksot"- linkkien alta, opetuksen tiedot opetussivuilta.

Tavoite

Jakson tavoite on syventää opiskelijan tietoja häntä kiinnostavista teemoista ja parantaa hänen taitojaan käsitellä niitä tutkimuksessa. Jakso tukee siten pro gradu- tutkielman tekemistä, ja se suoritetaan 10 op:n laajuisina kursseina joista osa voi vaihdella vuosittain. Kursseihin sisältyy myös teoreettista ja metodologista ainesta. Opiskelijan suositetaan valitsevan kurssit mahdollisimman läheltä tutkielmansa aihepiiriä.

Kohderyhmä

Suurin osa kursseista on suunnattu sekä pää-että sivuaineopiskelijoille, poikkeuksena 'Kansalaisyhteiskunta kehitysyhteistyössä', joka on suunnattu ainoastaan pääaineopiskelijoille. Ryhmäkoon ollessa rajattu, on etusija pääaineopiskelijoilla.

 
»
305 History and theories of European Development Policy (10 op) »

305 History and theories of European development policy (10 op)

Ooditunniste 990062

Laajuus op 10

Kirjallisuus

(two of the following books):
  • Grilli, E R.: The European Community and the Developing Countries
  • Holland, M: The EU and the Third World
  • Mold, A (ed.): EU Development Policy in a Changing World: Challenges for the 21st Century
 
»
306 Seminaari (10 op) »

306 Seminaari

Ooditunniste 990031

Laajuus op 10

Tavoite

Vähintään lukuvuoden mittaisessa tutkielmaseminaarissa työstetään laitoksen professorin ohjauksella opiskelijan pro gradu- tutkimussuunnitelmaa. Tutkielmasta esitetään alustava ideapaperi, itse suunnitelma ja mieluusti ainakin yksi ote itse työstä. Lisäksi jokainen osanottaja toimii toisten töiden opponenttina.

 
»
307 Pro gradu- tutkielma (40 op) »

307 Pro gradu- tutkielma

Ooditunniste 990032

Laajuus op 40

Tavoite

Tutkielma harjaannuttaa opiskelijan tekemään itsenäisen tutkimuksen. Tutkielman tekemisessä hyödynnetään opintojen aikana kertyneitä tietoja ja taitoja.

Edeltävät opinnot

Huom! Pro gradu -tutkielman tarkastukseen jättäminen edellyttää, että opiskelijalla on rekisterissään merkintä valtiotieteiden kandidaatin tutkinnon suorittamisesta (ei koske pelkästään maisterin tutkintoa suorittavia).

Suoritustapa

Pro Gradu- tutkielma jätetään tarkastettavaksi omakätisesti tiedekunnan kansliaan.

Lisää tietoa löytyy Valtiotieteellisen tiedekunnan verkkosivuilta:

http://www.helsinki.fi/valtiotieteellinen/opiskelu/opiskelijalle/gradu.htm

Tiedekunnan ohjeet valmistuville:

http://www.helsinki.fi/valtiotieteellinen/opiskelu/opiskelijalle/valmistuminen.htm

Opetus

  • 307 Pro Gradu- tutkielman jättö >>
 
»
Kehitysmaatutkimus sivuaineena »

Kehitysmaatutkimus sivuaineena

Muistathan rekisteröidä perus- ja aineopinnot kokonaisuuksiksi suoritettuasi kaikki vaadittavat alajaksot. Rekisteröintilomake toimitetaan amanuenssille ja se löytyy täältä:

http://www.valt.helsinki.fi/kmi/opintokokonaisuus-2.rtf

Sisältö

  • Perusopinnot sivuaineopiskelijalle (25 op): opintojaksot 101, 102, 103, 105 sekä yksi valinnainen opintojakso kohdasta 205. Valinnaiset aineopinnot (5 op).
  • Aineopinnot sivuaineopiskelijalle (35 op): opintojaksot 201, 202 ja 203 sekä kolme valinnaista opintojaksoa kohdasta 205. Valinnaiset aineopinnot (3 x 5 op).
  • Sivuaineopiskelijat saavat osallistua myös monille syventävien valinnaisten opintojen kursseille (305).

Kohderyhmä

Kehitysmaatutkimus on vapaa sivuaine kaikille Helsingin yliopiston opiskelijoille: erillistä sivuainehakemusta ei tarvita. Laitoksellemme voi hakea myös erillisopinto- tai JOO-oikeutta (ks. http://www.helsinki.fi/valtiotieteellinen/opiskelu/opiskelijalle/index.html)

Alajaksot

 
»
Jatko-opinnot »

Jatkokoulutus

Tavoite

Jatkokoulutus koostuu itsenäisestä tutkimustyöstä lisensiaatintutkimuksen ja/tai tohtorin väitöskirjan muodossa ja sitä tukevasta opetuksesta ja ohjauksesta. Jatko-opiskelijaksi voidaan hyväksyä vähintään hyvin tiedoin kehitysmaatutkimus pääaineena valmistunut tai muuten vastaavan tason saavuttanut. Pro gradu -tutkielman vähimmäisarvosanan on pääsääntöisesti oltava cum laude approbatur. Tohtorin tutkintoon voidaan edetä suoraan tekemättä lisensiaatintutkimusta. Väitöskirjaa lukuun ottamatta tohtorin tutkinnon vaatimukset ovat samat kuin lisensiaatin tutkinnon. Opinnäytetyön ohella kehitysmaatutkimuksessa vaaditaan jatko-opintoja vähintään 60 op.

Jatko-opiskelijaksi ottamisessa noudatetaan valtiotieteellisen tiedekunnan jatkokoulutusta koskevia hakuaikoja ja muita määräyksiä. Hyväksymispäätöksen tekee valtiotieteellisen tiedekunnan jatko-opiskelijoiden valintalautakunta laitoksen esimiehen annettua asiasta lausuntonsa. Muusta osallistumisesta jatkokoulutustilaisuuksiin tulee sopia laitoksen esimiehen kanssa.

Edeltävät opinnot

1. Syventävät opinnot kehitysmaatutkimuksessa. Mikäli jatko-opiskelijalla ei ole ollut kehitysmaatutkimus pääaineena, hän joutuu yleensä täydentämään opintojaan. Täydentävien opintojen laajuus ratkaistaan tapauskohtaisesti ottaen huomioon hakijan koko perus- ja täydennyskoulutus sekä mahdollinen julkaisutoiminta. Täydentävien opintojen tarve ratkaistaan jatko-opinto-oikeutta myönnettäessä, mutta niiden täsmällisestä määrästä ja sisällöstä sovitaan opinto-oikeuden myöntämisen jälkeen. Lisäopintojen määrä on pääsääntöisesti enintään 25 op. Nämä opinnot suoritetaan laitoksen professorin kanssa sovittavalla tavalla ennen jatkokoulutusohjelman (60 op) aloittamista.

Suoritustapa

  • 1. Ks. edeltävät opinnot.
  • 2. Aktiivinen osallistuminen jatkokoulutusseminaariin kolmen lukukauden ajan (15 op).
  • 3. Vähintään 15 op ja enintään 30 op syventävät opinnot laitoksen hyväksymässä sivuaineessa.
  • 4. Kehitysmaatutkimuksen jatkokoulutusopintoja siten, että kohtiin 2-5 kuuluvien opintojen kokonaislaajuus on vähintään 60 op. Opintoina voidaan sopimuksen mukaan käyttää syventävien opintojen valinnaisia kohtia essee- tai tenttimuotoisesti, koti- ja ulkomaisia jatkokoulutus- ja tutkijakursseja sekä kansainvälisiin ja kotimaisiin tieteellisiin konferensseihin laadittavia esitelmiä ja muita julkaisuja.
  • 5. Jatkotutkintokuulustelu (10 op, vapaaehtoinen). Tentin tarkoituksena on saattaa ajan tasalle opiskelijan tiedot kehitysmaatutkimuksen keskeisistä teoreettisista kysymyksistä. Se on tarkoitettu niille, joilla ei ole ollut kehitysmaatutkimus maisterintutkinnon pääaineena tai joilla ei muuten ole vaadittavia tietoja. Kuulusteltavat teokset sovitaan laitoksen professorin kanssa.
  • 6. Lisensiaatintutkimus tai tohtorin väitöskirja.

Alajaksot

Opetus

 
»
405 Valinnaisia jatko-opintoja »

405 Valinnaisia jatko-opintoja

Opetustapahtumat

101 Pääaineopiskelijoiden seminaari (3 op)

Laajuus

op 3

Opettajat

Pertti Multanen 297686

Aika, paikka ja ilmoittautuminen

Aika 28.10.2008 - 09.12.2008
Ilmoittautuminen webOodissa ajalla 28.09.2008 - 28.10.2008

TI 14-16, U38, kehitysmaatutkimuksen laitoksen kahvihuone.

Korvaavuudet

Korvaa johdantojakson kirjatentin.

Kohderyhmä

Kehitysmaatutkimuksen pääaineopiskelijoille.

101 luento (2op)

Laajuus

op 2

Opettajat

Pertti Multanen 297686

Aika, paikka ja ilmoittautuminen

Aika 02. 09.2008 - 16.10.2008
Ilmoittautuminen webOodissa ajalla 16.08.2008 - 04.09.2008
  • TI 16-18, U40 sali 1.
  • TO 16-18, U40 sali 1.

Kurssin sisältö /ohjelma

Kurssin vastuuopettaja: Pertti Multanen (pertti.multanen@helsinki.fi)

Työtavat ja suorittaminen

Luento-osio suoritetaan osallistumalla luennoille ja laatimalla niistä luentopäiväkirja, joka toimitetaan Kehitysmaatutkimuksen laitoksen toimistoon tai ilmoitustaulun alla olevaan lokeroon.

Kurssin suorittaminen edellyttää aktiivista läsnäoloa luennoilla ja luentopäiväkirjan kirjoittamista vähintään 11 luennosta.

Omalla nimellä ja opiskelijanumerolla varustetut luentopäiväkirjat palautetaan paperiversiona kehitysmaatutkimuksen laitoksen kansliaan. Luentopäiväkirjoista ei anneta numeroarviointia. Opiskelijoilla on kuitenkin mahdollisuus halutessa saada suullinen palaute päiväkirjoista vastuuopettajalta.

Kurssin suoritustapa:

Kurssin suorittaminen edellyttää aktiivista läsnäoloa luennoilla ja luentopäiväkirjan kirjoittamista vähintään 11 luennosta.

Omalla nimellä ja opiskelijanumerolla varustetut luentopäiväkirjat palautetaan paperiversiona viimeistään 14.11.2008 mennessä kehitysmaatutkimuksen laitoksen kansliaan. Luentopäiväkirjoista ei anneta numeroarviointia. Opiskelijoilla on kuitenkin mahdollisuus halutessa saada suullinen palaute päiväkirjoista vastuuopettajalta.

Mitä on luentopäiväkirja? Päiväkirjan pitämisen pelisäännöt:

Tämän ohjeen tekemisessä on päälähteenä käytetty julkaisua: Asko Karjalainen, Tiina Kemppainen:Vaihtoehtoisia tenttikäytäntöjä. Ohjeita ja ideoita yliopistotenttien kehittämiseen. Yliopistopaino, Helsinki, 1994.

Opintosuoritusten arvostelu

Luento-osio arvostellaan hyväksytty /hylätty.

Tulosten ilmoittaminen ja uusintamahdollisuudet

Tulokset ilmoitustaululla sekä WebOodissa.

Kurssin kotisivu ja verkkomateriaali http://www.valt.helsinki.fi/staff/pheinone/johdantokurssi

102 luento (2 op)

Laajuus

op 2

Opettajat

Timo Kyllönen 299125

Aika, paikka ja ilmoittautuminen

Aika 13.01.2009 - 26.02.2009
Ilmoittautuminen webOodissa ajalla 20.12.2008 - 15.01.2009
  • TI klo 14-16, U40 sali 1.
  • TO klo 14-16, U40 sali 1.
  • Kuulustelut ilmoitetaan erikseen.

Kohderyhmä

Pää- ja sivuaineopiskelijat

103 luento (1 op)

Laajuus

op 1

Opettajat

Jeremy Gould 299718

Aika, paikka ja ilmoittautuminen

Aika 27.10.2008 - 08.12.2008
Ilmoittautuminen webOodissa ajalla 16.08.2008 - 27.10.2008

MA 10-12, P III

Kohderyhmä

Pää- ja sivuaineopiskelijat.

Kurssin kotisivu ja verkkomateriaali http://www.valt.helsinki.fi/staff/gould/103.htm

103 seminaari (4 op)

Laajuus

op 4

Opettajat

Jeremy Gould 299718

Aika, paikka ja ilmoittautuminen

Aika 30.10.2008 - 26.02.2009
Ilmoittautuminen webOodissa ajalla 16.08.2008 - 29.10.2008
  • TO 10-12, U38 F113

Kohderyhmä

Kehitysmaatutkimuksen pääaineopiskelijat.

104 Seminaari (5 op)

Laajuus

op 5

Opettajat

Lalli Metsola 239360

Aika, paikka ja ilmoittautuminen

Aika 01.09.2008 - 17.10.2008
Ilmoittautuminen webOodissa ajalla 16.8.2008 - 02.09.2008
  • MA ja PE 10-12, U38 F204

Kohderyhmä

Kehitysmaatutkimuksen pääaineopiskelijat.

105 luento (2 op)

Laajuus

op 2

Opettajat

Juhani Koponen 297255

Aika, paikka ja ilmoittautuminen

Aika 12.01.2009 - 27.02.2009
Ilmoittautuminen webOodissa ajalla 20.12.2008 - 13.01.2009
  • MA 12-14 ja PE 10-12, U40 sali 1.

Työtavat ja suorittaminen

Luentosarja 2 op

105 seminaari (3 op)

Laajuus

op 3

Opettajat

Juhani Koponen 297255

Aika, paikka ja ilmoittautuminen

Aika 02.03.2009 - 27.04.2009
Ilmoittautuminen webOodissa ajalla 20.12.2008 - 26.04.2009
  • MA 12-14, U38 F113

Kohderyhmä

Kehitysmaatutkimuksen pääaineopiskelijat.

201 luento (1 op)

Laajuus

op 1

Opettajat

Timo Kyllönen 299125

Aika, paikka ja ilmoittautuminen

Aika 08.09.2008 - 13.10.2008
Ilmoittautuminen webOodissa ajalla 16.08.2008 - 31.08.2008
  • MA 16-18, PR sali 12

HUOM! aikaisemmasta tiedosta poiketen kurssi alkaa vasta MA 8.9.2008.

Edeltävät opinnot

Kehitysmaatutkimuksen perusopinnot.

Kohderyhmä

Pää- ja sivuaineopiskelijat.

Kurssin sisältö /ohjelma

Luentoyhteenvedot: http://blogs.helsinki.fi/tkyllone/

201 seminaari (4 op)

Laajuus

op 4

Opettajat

Timo Kyllönen 299125

Aika, paikka ja ilmoittautuminen

Aika 27.10.2008 - 12.12.2008
Ilmoittautuminen webOodissa ajalla 16.8.2008 - 27.10.2008
  • MA 10-12, U38 D 113
  • PE 12-14, U38 F205

Edeltävät opinnot

Kehitysmaatutkimuksen perusopinnot.

Kohderyhmä

Kehitysmaatutkimuksen pääaineopiskelijat.

202 luento (1 op)

Laajuus

op 1

Opettajat

Jussi Ylhäisi 1003368

Aika, paikka ja ilmoittautuminen

Aika 01.09.2008 - 22.09.2008
Ilmoittautuminen webOodissa ajalla 16.08.2008 - 01.09.2008

MA ja TI 14-16 PR ls 5

Edeltävät opinnot

Kehitysmaatutkimuksen perusopinnot

Kohderyhmä

Pää- ja sivuaineopiskelijat

Oppimistavoite

Luennoilla käsitellään kehitysmaiden ympäristökysymyksiä fyysis-biologisina, sosio-kulttuurisina ja taloudellis-poliittisina prosesseina yhteiskunnallisille tasoille linkittyvinä ilmiöinä. Luentosarjassa painopiste on ympäristönhallinnassa ja sen vaikutuksissa kestävään kehityksen esikolonialistisesta ajasta nykypäivään.

Kurssin sisältö /ohjelma

1.9. Jussi Ylhäisi, FT: Ympäristö ja kehitys

Kehityksen ja ympäristön muuttuneet suhteet ja käsitykset suhteessa ympäristöön, luontoon ja luonnonvaroihin. Globaalit ja paikalliset ympäristöongelmat kehitysmaiden näkökulmasta.

2.9. Jussi Ylhäisi: Esimerkki yhteisön ja ympäristön kehityksestä

Ziguoiden yhteisöpohjainen luonnonvarainhallinta esikolonialismista nykypäivään Ympäristön ja paikallisen yhteisön muutos eurooppalaisten ja paikallisten törmäyksessä. Ympäristön ja paikallisten instituutioiden sekä maanomistuksen muutos esikoloniaalisesta ajasta kolonialismin ja sosialismin kautta markkinatalouteen sekä monipuoluejärjestelmään.

8.9. Marikki Stocchetti, VTM: Kestävä kehitys: tausta, toimet ja tulkinnat kansainvälisessä yhteistyössä.

Nykyteoriat kestävyydestä ja sen eri ulottuvuudet

http://blogs.helsinki.fi/stocchet/opetus/

9.9. Heini Vihemäki, MMM, Globaali biodiversiteetin suojelupolitiikka ja sen toteuttamisen sosiaaliset haasteet metsiensuojelualueella Tansaniassa

Biodiversiteetti-sopimuksen tausta, sisältö sekä keskeisiä toimijoita ja prosesseja kansainvälisella tasolla biodiversiteetin suojelupolitiikkaan liittyen. Tansanian metsät, niiden suojelun perustelut, ja politiikkastrategiat kansallisella tasolla. Tapaustutkimus Itä-Usambaran metsien suojelualueella sovelletusta ns. osallistavan hallinnan mallista ja sen sosiaalisista haasteista paikallisten toimijoiden kannalta. http://blogs.helsinki.fi/vihemaki/files/2008/09/biodiversiteettiluento-syyskuu08verkkoi.pdf

15.9. Minna Hares, MMT, Kaakkois-Aasian metsät ja ilmastonmuutos

Metsien globaali ja paikallinen merkitys, metsäalueiden väestön sopeutuminen ilmastonmuutokseen, mekanismit ilmastonmuutoksen hallintaan metsien avulla ja hiilikaupan mahdollisuudet, esimerkkejä Thaimaasta ja Indonesiasta. http://blogs.helsinki.fi/vihemaki/files/2008/09/ymp_keh_150908net.pdf

16.9.Pia Rinne, FT, Luonnonsuojelu,kehitysyhteistyö ja paikallisten asukkaiden luonnonvarainhallinta

Esimerkkeinä Bosawas biosfäärireservaatti Nigaraguassa. Globaalin luonnonsuojelun ja kehitysyhteistyön vaikutus mayangna- ja miskitointiaanien maankäyttöön, maaanomistukseen ja luonnoinvarainhallintaan. http://blogs.helsinki.fi/vihemaki/files/2008/09/bosawasluento_160908ppt-read-only.pdf

22.9. Tentti

Työtavat ja suorittaminen

Luennoille osallistuminen ja luentokuulustelu.

202 seminaari (4 op)

Laajuus

op 4

Opettajat

Anja Nygren 296954

Aika, paikka ja ilmoittautuminen

Aika 28.10.2008 - 11.12.2008
Ilmoittautuminen webOodissa ajalla 16.08.2008 - 27.10.2008

TI ja TO klo 12-14, PR sali 4

HUOM! To 30.10 ei seminaaria vaan Climate Policy and Environmental Equity Workshop, klo 9-16, Fabianink. 33 (päärak) AUD IV, sitova ilmoittautuminen workshopiin 15.10.2008 mennessä osoitteeseen salka.pollanen@helsinki.fi

Lisätietoja workshopista:

http://www.sll.fi/luontojaymparisto/energiajailmastonmuutos/Ilmastonmuutos-ja-kehitys/ilmasto-oikeudenmukaisuuskiertue/helsinki-programme

Edeltävät opinnot

Kohderyhmä

Kehitysmaatutkimuksen pääaineopiskelijat

Oppimistavoite

Seminaarin tavoitteena on tarjota käsitteellisiä välineitä ja teoreettisia näkökulmia analysoida kehitysmaiden ympäristökysymyksiin liittyviä tieteellisiä argumentteja. Seminaari avartaa kykyjä hahmottaa kehitysmaiden ympäristökysymyksiä useiden eri toimijoiden ja yhteiskunnallisten tasojen toimintakenttänä.

Kurssin sisältö /ohjelma

Alustava ohjelma (pienehköt muutokset mahdollisia)

28.10. Kurssin tavoitteet ja työtavat Ympäristö, kehitys ja yhteiskunta

30.10. Climate Policy and Environmental Equity Workshop, huom klo 9-16, päärak. AUD IV

04.11. Ilmastokysymykset

06.11. Ympäristöliikehdintä

11.11. Ympäristönsuojelu ja suojelualueet I

13.11. Ympäristönsuojelu ja suojelualueet II

18.11. Yhteisömetsätalous

20.11. Hallinnon hajauttaminen

25.11. Reilu kauppa

27.11. Ympäristösertifioinnit

02.12. Ympäristöhallinta

04.12. Ekologia ja politiikka

Viikko 50: Loppukuulustelu

Työtavat ja suorittaminen

Kurssi toteutetaan lukupiirinomaisena. Seminaarissa käytetään erilaisia työskentelytapoja, joten aktiivinen osallistuminen seminaarityöskentelyyn on tärkeää oppimisen kannalta. Osallistuminen seminaareihin on pakollinen (1 poissaolokerta sallittu) Kullekin seminaarikerralle luetaan pääsääntöisesti 1 aiheeseen liittyvä tieteellinen artikkeli (lista artikkeleista annetaan 1. tapaamiskerralla).

Loppukuulustelu:

Opintosuoritusten arvostelu

Suoritukset arvostellaan asteikolla 1-5, seminaarityöskentely vaikuttaa arvosanaan.

Tulosten ilmoittaminen ja uusintamahdollisuudet

Tulosten ilmoittaminen 16.12.2008 mennessä.

203 Pääaineopiskelijoiden seminaari (4 op)

Laajuus

op 4

Opettajat

Jeremy Gould 299718

Aika, paikka ja ilmoittautuminen

Aika 09.03.2009 - 30.04.2009
Ilmoittautuminen webOodissa ajalla 20.12.2008 - 09.03.2009

MA ja TO 10-12, U38 F113.

Edeltävät opinnot

Kehitysmaatutkimuksen perusopinnot.

Kohderyhmä

Kehitysmaatutkimuksen pääaineopiskelijat.

203 luento (2-6 op)

Laajuus

op 2

Opettajat

Jeremy Gould 299718

Aika, paikka ja ilmoittautuminen

Aika 12.01.2009 - 26.02.2009
Ilmoittautuminen webOodissa ajalla 20.12.2008 - 12.01.2009

MA ja TO 14-16, U38 F211.

Edeltävät opinnot

Kehitysmaatutkimuksen perusopinnot.

Kohderyhmä

Pää- ja sivuaineopiskelijat.

204 seminaari (5 op)

Laajuus

op 5

Opettajat

Juhani Koponen 297255

Aika, paikka ja ilmoittautuminen

Aika 01.09.2008 - 17.10.2008
Ilmoittautuminen webOodissa ajalla 16.08.2008 - 01.09.2008

MA ja PE 12-14, U38 F205.

Edeltävät opinnot

Kehitysmaatutkimuksen perusopinnot.

Kohderyhmä

Kehitysmaatutkimuksen pääaineopiskelijat.

Kurssin sisältö /ohjelma

Johdantoluennot (4 t) sekä seminaari, johon liittyy luku- ja kirjoitustehtäviä.

204.3 Johdatus yhteiskuntatieteen kvalitatiiviseen metodologiaan

Laajuus

op 5

Opettajat

Lalli Metsola 239360

Aika, paikka ja ilmoittautuminen

Aika 11.03.2009 - 01.05.2009
Ilmoittautuminen webOodissa ajalla 21.12.2008 - 11.03.2009
  • KE 12-14, U38 D 112
  • PE 12-14, PR sali 19

Edeltävät opinnot

Perusopinnot.

Kohderyhmä

Kehitysmaatutkimuksen pääaineopiskelijat.

205 Contemporary social movements and development

Laajuus

op 5

Opettajat

Eija Ranta-Owusu ja Henri Onodera 1005756

Aika, paikka ja ilmoittautuminen

Aika 11.03.2009 - 24.04.2009
Ilmoittautuminen webOodissa ajalla 21.12.2008 - 11.3.2009
  • KE 10-12
  • PE 10-12
  • U38 A 132

Kohderyhmä

Pää- ja sivuaineopiskelijat

205 Globaalihistoria I

Opettajat

Pertti Multanen 297686

Aika, paikka ja ilmoittautuminen

Aika 14.01.2009 - 25.02.2009
Ilmoittautuminen webOodissa ajalla 21.12.2008 - 14.01.2009
  • MA ja KE 10-12
  • PR, AUD XII

205 HIV/AIDS and Development in the Media

Laajuus

op 5

Kurssi on viestinnän laitoksen järjestämä, ja kurssilla on varattu 2 paikkaa kehitysmaatutkimuksen pääaineopiskelijoille (valitaan ilmoittautumisen jälkeen). Kurssin tarkemmat tiedot ja ilmoittautumislinkki ovat ao. verkkosivulla.

Kurssin kotisivu ja verkkomateriaali http://www.valt.helsinki.fi/opas2008/comm/HIVweb/

205 Kansalaisjärjestöt ja kehitysyhteistyö

Laajuus

op 5

Opettajat

Tiina Kontinen 8099421

Aika, paikka ja ilmoittautuminen

Aika 03.09.2008 - 10.10.2008
Ilmoittautuminen webOodissa ajalla 16.08.2008 - 03.09.2008

Huom! muutoksia luentosaleissa!

  • KE 10.9.2008 klo 16-18: Mariankatu 11, ls 10
  • PE 3.10 klo 14-16: Mariankatu 11, ls 10
  • KE 8.10.2008 klo 16-18: Mariankatu 11, ls 10

MUUT kerrat seuraavasti:

  • KE 16-18 Mariankatu 11, ls 9
  • PE 14-16 Mariankatu 11, ls 9

Kohderyhmä

Pää- ja sivuaineopiskelijat

Oppimistavoite

Kurssin tavoitteena on tutustua kansalaisjärjestöjen kehitysyhteistyötä koskevaan tutkimuskeskusteluun sekä sen keskeisiin teemoihin. Kurssilla käsitellään kansalaisyhteiskunnan käsitteen ja kansalaisjärjestöjen suhdetta, kansalaisjärjestöjen rooleja kehitysyhteistyössä, etelän ja pohjoisen kansalaisjärjestöjen välistä kumppanuutta sekä pohditaan suomalaisten kansalaisjärjestöjen toimintaa kehitysmaissa.

Kurssin sisältö /ohjelma

Opintojakso koostuu luennoista, tentittävästä artikkelipaketista sekä kurssin lopuksi palautettavasta esseestä, jossa käytetään lähteenä luentoja ja opettajan osoittamaa materiaalia. Kurssin kokonaislaajuus on 5 op.

Luennot:

Tentti:

Essee:

Tentittävät artikkelit:

Artikkelien paperikopiot löytyvät kehitysmaatutkimuksen laitoksen opiskelijailmoitustaulun alta. Ne ovat saatavissa sähköisesti myös kirjaston e-lehdet palvelusta.

Opintosuoritusten arvostelu

Kurssi arvostellaan asteikolla 0-5. Kurssista annetaan yksi arvosana tentin ja esseen perusteella. Tentti järjestetään luentoajankohtana luentosarjan puolivälissä keskiviikkona 24.9.08. Toinen tenttimahdollisuus järjestetään tarvittaessa luentokurssin lopuksi.

205 Lasten asema ja oikeudet kehitysmaissa

Laajuus

op 5

Opettajat

Päivi Mattila 1005143

Aika, paikka ja ilmoittautuminen

Aika 02.09.2008 - 16.10.2008
Ilmoittautuminen webOodissa ajalla 16.08.2008 - 02.09.2008
  • TI 16.30-18, U40 Sali 6
  • TO 16.30-18, 4.9. - 18.9. auditorio 2, Siltavuorenpenger 10 ja to 25.9. - 16.10. PR, AUD XIII, (Unioninkatu 34)

Kurssi järjestetään yhteistyössä Avoimen yliopiston kanssa.

Kohderyhmä

Pää- ja sivuaineopiskelijat.

Oppimistavoite

Kurssi perehdyttää opiskelijat lasten oikeuksien tematiikkaan kehitysmaissa. Kurssin tavoitteena on tuoda esille kehitysmaissa elävien lasten ja nuorten elinolojen moninaisuutta. Tavoitteena on myös edesauttaa analyyttista suhtautumista kehitysmaiden lasten elämänoloihin. Kurssi on osa Avoimen yliopiston ja Helsingin yliopiston laajempaa ’Lasten oikeudet’-opintoja (15op), joka antaa kattavat perustiedot lasten oikeuksista. Tähän osioon voi osallistua myös ilman osallistumista kokonaisuuden muihin osioihin.

Kurssin sisältö /ohjelma

Läsnäolo ensimmäisellä luennolla on hyvin tärkeää.

2.9.2008 Ti U40 sali 6 Johdatus kurssille ja lapsuus käsitteenä Päivi Mattila

4.9.2008 To Auditorio 2, Siltavuorenpenger 10 Lasten asema eri puolilla maailmaa ja sen mittaaminen Päivi Mattila

9.9.2008 Paikka: U40 sali 6 Kansainvälinen ihmisoikeuspolitiikka ja lapsen oikeudet Rauno Merisaari, ihmisoikeuskysymysten neuvonantaja, Ulkoasiainministeriö

11.9.2008 To Auditorio 2, Siltavuorenpenger 10 Lapset perheissä ja yhteisöissä – oikeuksia, velvollisuuksia, haasteita Päivi Mattila

16.9.2008 Ti Paikka: U40 sali 6 Kansainvälinen kehitysyhteistyö ja lasten asema Inka Hetemäki, ohjelmajohtaja, Suomen Unicef)

18.9.2008 To Auditorio 2, Siltavuorenpenger 10 Oikeus koulutukseen? Jussi Karakoski, opetusalan neuvonantaja, Ulkoasiainministeriö

23.9.2008 Ti U40 sali 6 Lasten ja nuorten terveys kehityshaasteena - esimerkkinä HIV/AIDS Heli Mikkola, HIV/AIDS-neuvonantaja, Ulkoasiainministeriö

25.9.2008 To Auditorio XIII, Yliopiston päärakennus, vanha puoli, Unioninkatu 14 Lasten hyvinvointi ja pahoinvointi - puolivälin keskustelu ja oppimistehtävien suunnittelu Päivi Mattila

30.9.2008 Ti U40 sali 6 Sukupuoli, lapsuus ja nuoruus Päivi Mattila

2.10.2008 To Auditorio XIII, Yliopiston päärakennus, vanha puoli, Unioninkatu 14 Lapsuus ja humanitaariset kriisit Elina Tran-Nguyen, ohjelmapäällikkö, Plan Suomi Säätiö

7.10.2008 Ti Paikka: U40 sali 6 Lasten työnteko Päivi Mattila

9.10.2008 To Auditorio XIII, Yliopiston päärakennus, vanha puoli, Unioninkatu 14 Lapsuus- ja nuorisotutkimus – kokemuksia Intiasta Päivi Mattila

14.10.2008 Ti Paikka: U40 sali 6 Lapset siirtolaisina ja pakolaisina Saija Niemi, tutkija, Helsingin yliopisto

16.10.2008 To Auditorio XIII, Yliopiston päärakennus, vanha puoli, Unioninkatu 14 Yhteenveto ja palautekeskustelu - Päivi Mattila

Työtavat ja suorittaminen

Luennot 28 t + artikkelit + oppimistehtävä

Opetuksen tavoitteena on olla vuorovaikutteista ja keskustelevaa. Luennoilla keskustellaan myös pienryhmissä. Luennoille valmistaudutaan lukemalla materiaalia, jonka linkki löytyy tältä sivulta 2.9. lähtien. Kurssimateriaalin lukeminen kurssin kuluessa on edellytys kurssin suorittamiselle. Opiskelijoiden tulee suunnitella ajankäyttönsä kurssin aikana tämä huomioiden. Poissa voi olla enintään kolmelta luentokerralta.

Kurssin lopputehtävänä on vastata kahteen kysymykseen essee-muodossa. Yksi pituudeltaan yksi pituudeltaan 2-3 sivua (yhteensä molemmat vastaukset max 5 sivua) (A4) fontilla 12, riviväli 1,5.Oppimistehtävä palautetaan 30.10.2008 mennessä Kehitysmaatutkimuksen laitoksen (Unioninkatu 38 E) kanslian oven vieressä olevaan laatikkoon. Muista merkitä oppimistehtävään nimesi ja opiskelijanumerosi (HY:n opiskelijat), sekä sähköpostiosoitteesi.

1) Erilaiset lapsuudet kehitysmaissa

2) Valitse joku näistä teemoista (koulutus, HIV/AIDS, lasten työnteko) ja pohdi aihetta lapsen oikeuksien toteutumisen haasteiden näkökulmasta kehitysmaissa. Otsikoi vastaus itse.

Käytä tehtävässä hyväksi kurssiin kuuluvia artikkeleita ja luentoja.

Kirjallisuus: Kurssin kuluessa luettavat artikkelit, ei muuta lisäkirjallisuutta.

Opintosuoritusten arvostelu

Suoritukset arvioidaan asteikolla 1-5, opettaja ilmoittaa arvosanat 20.11.2008 mennessä. Suoritus perustuu lähinnä oppimistehtävään, jossa tulee käyttää aktiivisesti hyväksi luentoihin liittyvää materiaalia. Hyvä suoritus edellyttää myös säännöllistä läsnäoloa kurssilla.

Arviointikriteerit:

Kurssin arviointi ja kurssin kehittäminen

Viimeisellä luentokerralla käydään yhteinen arviointikeskustelu, jossa arvioidaan sekä opettajan että opiskelijoiden panosta kurssin onnistumiseen. Lisäksi kurssisuoritukseen liittyy kirjallinen arviointilomakkeen täyttäminen anonyymisti. Kurssiarvioinnin perusteista keskustellaan yhdessä kurssin aluksi.

Kurssin kotisivu ja verkkomateriaali http://www.valt.helsinki.fi/staff/pheinone/lapsenoikeudet/lapsenoikeudet.html

205 Religion and society in the global south

Laajuus

op 5

Opettajat

Päivi Hasu 288676

Aika, paikka ja ilmoittautuminen

Aika 14.01.2009 - 01.03.2009
Ilmoittautuminen webOodissa ajalla 20.12.2008 - 13.1.2009
  • KE 14-16 PR Sali 14
  • TO 12-14 PR Sali 8

Course coordinator:

  • Päivi Hasu, Research Fellow (Institute of Development Studies / Department of Systematic Theology)

Other teachers of the course:

  • Elina Vuola, Prof. (Renvall Institute – Latin American studies)
  • Toomas Gross, Lecturer (Social and Cultural Anthropology)
  • Susanne Dahlgren, Academy Research Fellow (Institute for Asian and African Studies / Arabic and Islamic Studies)
  • Tea Virtanen, Researcher

Kohderyhmä

Maximum of 35 students are taken to the course. In case there are more registered students, the students of the organizing departments (Institute of Development Studies, Renvall institute, Institute for Asian and African Studies) are prioritized.

Oppimistavoite

Over the past two decades, globalization has become the buzzword in both academic as well as popular discourse. At the same time, we have witnessed the intensifying significance of world religions, be it Islam or evangelical Christianity, in the international politics. Generally, the term globalization is taken to describe processes that are taking place partly due to the ever-increasing compression of time and space as well as recent rapid advances of information and communication technology. The term globalization has been used as a descriptive term to draw attention to the global capitalist economy, migration and transnationalism referring to the rapidly accelerating circulation of commodities, people, images and media products on the global scale. However, many scholars have sought to situate globalization in the local communities suggesting that the processes of globalization do not necessarily lead to greater cultural homogeneity. Concepts such as glocalization have been introduced to describe those different forms that that the impact of globalization can take in different cultures and societies.

World religions such as Christianity and Islam are, by definition, globalizing projects. For instance, during the past two decades Latin American and African societies have witnessed a phenomenal growth of certain forms of Protestant Christianity. Contemporary Pentecostalism provides a prime example of the paradox between a homogenizing cultural force and a culturally specific localizing project. Similar phenomena have been described in the context of Islam in relation to globalization and transnationalism. The opposition between local particularism and universalism has been a recurrent theme throughout history. Islam as a globalizing force has been shaped in its encounter with local social and cultural conceptions. Furthermore, in the context of globalization and increased mobility, transnational networks have been strengthened.

The aim of this course is to analyze religion as a societal force in the global South in the context of globalization. The course is cross-disciplinary and draws from the on-going research at different Topelia departments. We draw from examples from Latin America and Africa, from Christianity and Islam in discussing globalizing forces, localizing tendencies and transnational networks.

Kurssin sisältö /ohjelma

14.1 Introduction to the study of religion in the context of globalization – concepts and approaches (Hasu)

15.1 Religion and Society in Latin America - Overview (Vuola)

21.1 Protestant Growth and Religious Conflicts in Southern Mexico (Gross)

22.1 Latin American Liberation Theology Today (Vuola)

28.1 Faith Based Organizations and Development – African Perspectives on Transnational Networks (Hasu)

29.1 Global Pentecostalism in Africa –Tanzanian Examples (Hasu)

4.2 The Symbols of Global Islam (Dahlgren)

5.2 Global Islam and Modernity (Dahlgren)

11.2 Visit to a faith based organization or community

12.2 Contemporary currents of Islam in West-Africa – Islamists and Sufis in Nigeria, Niger and Mali (Virtanen)

18.2 Diversity of Islam in Cameroon (Virtanen)

26.2 Exam

Työtavat ja suorittaminen

In order to successfully complete the course students are required

Course literature (selected chapters):

Peter Beyer and Lori Beaman (eds) Religion, Globalization and Culture. International Studies in Religion and Society, vol. 6. Leiden: Brill 2007

Suggestions for institutions of visit:

Religion and society - North in the South:

Religion and society - South in the North:

205 Sukupuoli ja kehitys: kurssi

Laajuus

op 5

Opettajat

Päivi Mattila 1005143

Aika, paikka ja ilmoittautuminen

Aika 05.05.2009 - 14.05.2009
Ilmoittautuminen webOodissa ajalla 20.12.2008 - 14.05.2009
  • 5.5.-7.5. TI, KE ja TO klo 12-16, U38 F211
  • 11.5.-14.5. MA, TI, KE, ja TO klo 9-12, U38 F211

Kurssin maksimiosallistujamäärä on 40, ilmoittaudu hyvissä ajoin, 20.12.2008 alkaen.

Kohderyhmä

Pää- ja sivuaineopiskelijat.

Oppimistavoite

Intensiivinen kurssi yhdistää erilaisia oppimismenetelmiä: luentoja, pari- ja ryhmäkeskusteluja sekä luentoihin liittyvien artikkeleiden kriittistä lukua kotitehtävänä. Vierailevat luennoitsijat ovat laitoksen tutkijoita, jotka luennoivat omista tutkimusaiheistaan, eli ovat luennon aiheesta innostuneita.

Työtavat ja suorittaminen

205/305 Lähi-idän kehityshistoriaa -luento

Laajuus

op 5

Opettajat

Pertti Multanen 297686

Aika, paikka ja ilmoittautuminen

Aika 04.05.2009 - 13.05.2009
Ilmoittautuminen webOodissa ajalla 20.12.2008 - 04.05.2009
  • MA 4.5. klo 8-16, PR AUD XV
  • TI 5.5.-PE 8.5. klo 8-12, PR AUD XV
  • MA 11.5. klo 9-12, PR AUD XV
  • KE 13.5. klo 9-12, PR AUD XV

Edeltävät opinnot

Perusopinnot.

Kohderyhmä

Pää- ja sivuaineopiskelijat.

Työtavat ja suorittaminen

Luennot suoritetaan luentokuulustelulla ym. tenttipäivinä. Samassa yhteydessä tentitään yksi (1) seuraavista vaihtoehdoista:

Kurssin voi halutessaan laajentaa 10 opintopisteen laajuiseksi, syventävissä opinnoissa käytettäväksi kurssiksi suorittamalla aineopinnoissa kohdassa 205 tarjottavan 5 opintoviikon paketin ja sen lisäksi tenttimällä seuraavat teokset:

206 Proseminaari

Opettajat

Pertti Multanen 297686

Aika, paikka ja ilmoittautuminen

Aika 10.09.2008 - 11.12.2008
Ilmoittautuminen webOodissa ajalla 16.8.200 - 12.09.2008
  • Ryhmä I: KE 14-16 U38 F113.
  • Tarvittaessa ryhmä II: TO 14-16, U38 F113.

Ensimmäinen tapaaminen KE 10.9. klo 14-16 on molemmille ryhmille yhteinen.

Edeltävät opinnot

Kehitysmaatutkimuksen perusopinnot.

Kohderyhmä

Kehitysmaatutkimuksen pääaineopiskelijat.

301 Johdatus maisteriopintoihin

Laajuus

op 5

Opettajat

Juhani Koponen 297255

Aika, paikka ja ilmoittautuminen

Aika 05.09.2008 - 17.10.2008
Ilmoittautuminen webOodissa ajalla 16.08.2008 - 05.09.2008

PE 14-16, U38 F205

Edeltävät opinnot

Perus- ja aineopinnot.

Kohderyhmä

Kehitysmaatukimuksen maisteriopiskelijat.

302 Ryhmätapaamiset

Laajuus

op 10

Opettajat

Juhani Koponen 297255

Aika, paikka ja ilmoittautuminen

Aika 3.9.2008 - 31.5.2009
Ilmoittautuminen webOodissa ajalla 16.8.2008 - 3.9.2008

Ryhmätapaamisia on muutamia lukuvuoden mittaan KE 14-16, U 38 F 205.

Ensimmäinen keskiviikkotapaaminen on 3.9.2008.

303 Osallistavat menetelmät tutkimuksessa ja hanketyössä

Laajuus

op 5

Opettajat

Jussi Ylhäisi 1003368

Aika, paikka ja ilmoittautuminen

Aika 17.03.2009 - 31.03.2009
Ilmoittautuminen webOodissa ajalla 20.12.2008 - 17.3.2009
  • MA 16.3. klo 15-16 U38 F 205 sisäänpääsytentti: kurssille pääsy edellyttää hyväksyttyä tulosta ja se vaikuttaa lopulliseen kurssiarvosanaan.(HUOM. TENTTIIN EI ENNAKKOILMOITTAUTUMISTA)
  • TI 17.3. 10-15, M11 RH 1
  • KE 18.3. 10-15, M11 RH 1
  • TO 19.3. 10-15, M11 RH 1
  • TI 24.3. 10-15, M11 RH 1
  • KE 25.3. 10-15, M11 RH 1
  • TI 31.3. 10-17, M11 RH 1

Oppimistavoite

Opintokokonaisuus antaa opiskelijalle käsityksen osallistavista menetelmistä ja käytöstä kenttätutkimustyössä.

Kurssin sisältö /ohjelma

Kurssilla opitaan keräämään kenttätutkimusaineistoa osallistavia menetelmiä käyttäen ja tunnistamaan osallistamisen rajoja. Osallistavista menetelmistä keskitytään RRA, PRA ja toimintatutkimus, Action Research menetelmiin. Intensiivikurssin ryhmätöissä haetaan kokemusperäistä oppimista. Itsenäistyössä kerätään empiirinen aineisto kurssin aikana. Opiskelija analysoi ja raportoi aineistoa yksin tai parin kanssa.

Sisäänpääsykoe ennen intensiivikurssin alkua

Kokeen kirjallisuus:

1) Laitinen H (2002): Kenen ehdoilla? Osallistaminen kehitysyhteistyössä. (Kysy kirjaa KEPAN kirjastosta, myös myynnissä.) sekä

2)Carlos Barahona

Työtavat ja suorittaminen

Intensiivikurssi koostuu sisäänpääsytentistä (vaikuttaa arvosteluun), johdantoluennoista, ryhmäharjoituksista, kerätyn aineiston raportoinnista ja sen esittämisestä sekä toisten töiden opponoinnista. Läsnäolo on pakollista kaikilla kokoontumiskerroilla.

Kurssin kotisivu ja verkkomateriaali http://www.valt.helsinki.fi/opas2007/kmi/990028/

305 Governing the Topographies of Extraction

Scope

cr 5-10

Teachers

Wolfgang Zeller 282034

Time, location and registration

Time 28.10.2008 - 09.12.2008
Registration time in webOodi 16.08.2008 - 22.10.2008

TUE 16-18 U38 A132

Target group/Course level

Priority is given to those majoring in Development Studies. Max. 20 students.

Content

Reviewing statistics on Africa’s declining share of world trade, Susan George remarked in 1993 that “one can almost hear the sound of sub-Saharan Africa sliding off the world map.” But in 2008 Africa seems to be back on the map. World market prices for “strategic minerals” are rising, and not only governments and multinationals based in western countries, but increasingly Chinese and other new economic power-players are scrambling to secure their access to Africa’s remaining mineral wealth. Is Africa finding a new place for itself in the world economy, or simply back to its colonial role as provider of raw materials?

This course offers a critical introduction to current research on the historical, economic, social, political, environmental and geographical dimensions of the way mineral extraction in Africa is currently reconfigured by powerful players both out- and inside the continent. We will approach these topics through theoretical literature and case studies of specific minerals, countries, multinationals and transport routes. The emphasis is however not on world markets or international relations. We will try to discover the human faces of those who govern, or are governed by the topographies of extraction and also pay attention to less well-known cases than “Shell in Nigeria” or “China in Sudan”. The daily realities of small-scale miners, smugglers, “human taxis” and other foot-soldiers of extraction will also emerge in ethnographic detail.

Course work and forms of study

Course requirements to receive 5 or 10 ECTS

Website http://www.valt.helsinki.fi/staff/zeller/extraction/

305 History and Theories of European Development Policy (10 ECTS)

Scope

cr 10

Teachers

Juhani Koponen 297255

Time, location and registration

Time 16.01.2009 - 24.04.2009
Registration time in webOodi 21.12.2008 - 16.01.2009

FRI 13-16, U38 D112

Target group/Course level

The course is meant for students who have a broad idea of how aid and trade work but have not done substantial specialized courses on them before.

Objectives

The course is to give the students a basic understanding of the present forms and trends in European development policy, with an emphasis on aid and trade policies, and its historical development as well as provide them with some theoretical tools to analyse these.

Content

The course consists of an introductory section, covering the broad outlines of European development policy today; a history section, looking for the colonial and non-colonial origins of European aid, trade and other relevant policies; analysis section, discussing theoretical approaches to European aid, trade and other policies and policy coherence, and a concluding section, asking where European development policy is heading to?

For details, see the course site (to be added later).

Course work and forms of study

For all:

For the Master's students in Development Studies:

For the students who take Development Studies as a minor subject:

Book examination (two of the following books):

Website http://www.valt.helsinki.fi/staff/lasiiton/opetus/HIST%20AND%20THEORY%20OF%20EUROPEAN/Course2007.html

305 Kansalaisyhteiskunta kehitysyhteistyössä

Laajuus

op 10

Opettajat

Tiina Kontinen 8099421

Aika, paikka ja ilmoittautuminen

Aika 16.01.2009 - 24.04.2009
Ilmoittautuminen webOodissa ajalla 20.12.2008 - 16.01.2009

PE 16-18, U38 F205

Kohderyhmä

Ainoastaan kehitysmaatutkimuksen pääaineopiskelijat

305 The postcolonial state: politics, justice and security in poor countries

Scope

cr 10

Teachers

Lalli Metsola, Wolfgang Zeller 239360

Time, location and registration

Time 13.03.2009 - 25.04.2009
Registration time in webOodi 20.12.2008 - 13.03.2009
  • MON 16-18, U38 D113
  • FRI 25.4. 15.30-20, U38 D112
  • SAT 26.4. 9-14, PR AUD III.

Target group/Course level

Maximum of 20 students will be taken. Priority is given to those majoring in Development Studies.

Content

During the last decade, development policies and practices in the world’s richest nations and many developing countries have become increasingly preoccupied with issues of security. This has involved redefining development and redirecting aid and policy as tools to prevent or resolve violence and conflict. This shift in attention poses new challenges to the social sciences.

The course offers a critical introduction to contemporary debates on state, sovereignty and security in Africa, with an emphasis on contributions from Anthropology, History and Political Science. During the weekend seminar, we will revisit the themes of the course by watching the film Apocalypse Now, followed by group work and discussions.

Course work and forms of study

For 5 credits:

• attendance of minimum 5 out of 6 Monday sessions and the entire week-end seminar (25-26.4.) • presentation of maximum 20 min. (+10-25 min. for discussion) during the course as part of a working group • writing of a lecture diary for the Monday lectures, approximately 2 pages A4 per session, to be submitted by (5.5.).

For 10 credits: • In addition to the above, writing an essay of 5000 words (ca. 12 pages A4) by (16.5.).

Grading

Grading will be on scale 0-5.

Course evaluation anddevelopment

For further details on the course programme, requirements etc., see the course

Website http://blogs.helsinki.fi/metsola/

305 Women, conflict and peace in South Asia

Laajuus

op 5

Opettajat

Lalli Metsola, Paula Banerjee 239360

Aika, paikka ja ilmoittautuminen

Aika 04.11.2008 - 07.11.2008
Ilmoittautuminen webOodissa ajalla 14.10.2008 - 28.10.2008

Participants: maximum 15, preference to development studies majors and/or students working on theses related to course topic but open to students from other departments. If more that 15 students register, major students of Development studies are prioritized. Accepted students will be informed via email after preregistration time has ended.

Place:

  • 4, 5. & 7.11: AUD XI (University main building)
  • 6.11: U38 A206

Kohderyhmä

Minor- and major students of Development Studies.

Kurssin sisältö /ohjelma

In South Asia as in any other part of the world women and men have had different experiences of conflict and peace making. This course deals with the impact of women in conflict and peace. Etienne Balibar has argued that the fissures in the “modern political community” emerge from the “practical and ideological sexism as a structure of interior exclusion of women generalized to the whole society,” which leads to the “universalization of sexual difference.” Thus, modern states that are built on gender difference develop a precarious relation with its women. Women became both subjects of the state as well as its other.

In pluralistic societies such as those found in South Asia “the modern projects of national independence, state building, and economic development have had distinctive gender implications and outcomes.” The nation building projects in South Asia has led to the creation of a homogenised identity of citizenship. State machineries seek to create a “unified” and “national” citizenry that accepts the central role of the existing elite. This is done through privileging majoritarian, male and monolithic cultural values that deny the space to difference, particularly gendered difference. In times of conflict this state sexism has had specific impact on women’s lives and this course discusses how women have negotiated with conflict in the context of South Asia.

The course is divided into four sections and these sections will be taken up individually. Lectures and Discussions will be on the following themes:

Conflicts in South Asia

Nation Formation / Conflicts and Women in South Asia

Conflict and Women in South Asia – Case Studies

Women and Peace in South Asia

Työtavat ja suorittaminen

Work methods:

Schedule: 4.11. 5.11. 6.11. 7.11. 10.15-11.15 lecture lecture lecture lecture

11.30-13.00 seminar seminar seminar seminar

Opintosuoritusten arvostelu

Evaluation: primarily based on the essay, complemented by level of activity in lecture and seminar sessions.

306 Tutkielmaseminaari

Laajuus

op 10

Opettajat

Juhani Koponen 297255

Aika, paikka ja ilmoittautuminen

Aika 08.09.2008 - 27.04.2009
Ilmoittautuminen webOodissa ajalla 16.08.2008 - 01.01.2009
  • MA 14-16, U38 A132.
  • Seminaari kokoontuu periodeilla 1, 3 ja 4. [ei kokoonnu 2. periodilla (27.10.-14.12.2008) professorin tutkimusvapaan johdosta]

Edeltävät opinnot

Kehitysmaatutkimuksen aineopinnot, johdatus maisteriopintoihin.

Kohderyhmä

Kehitysmaatutkimuksen pääaineopiskelijat.

307 Pro Gradu- tutkielman jättö

Aika, paikka sekä ilmoittautuminen

402 PhD Seminar

Scope

cr 15

Teachers

Juhani Koponen and Jeremy Gould 297255

Time, location and registration

Time 08.09.2008 - 05.05.2009
Registration time in webOodi 16.08.2008 - 05.05.2009
  • 8.9. onwards
  • MON 10-12, IDS coffee room

Content

The seminar will discuss the research proposals of the new participants and research experiences of the more advanced doctoral students. New students will first attend the seminar for two terms (one academic year, 10 cr). During this time they are expected to revise their proposal so that they are ready to embark on empirical work at latest at the end of this period. After having worked on the field or elsewhere the student will attend one more term (5 cr).

403 Sulautuva yliopisto-opetus (3 op)

Aika, paikka sekä ilmoittautuminen

403 Tutkijat verkoilla (2 op)

Aika, paikka sekä ilmoittautuminen

404 Advanced development studies

Scope

cr 15

Teachers

Juhani Koponen, Jeremy Gould 297255

Time, location and registration

Time 13.03.2009 - 24.04.2009
Registration time in webOodi 20.12.2008 - 13.03.2009

Content

This is a new course compulsory for all new doctoral students and strongly recommended for those who have recently started their doctoral studies. It goes into the basic issues of development discourse and development studies at a more advanced level. Both mainstream development discourse and more critical approaches are covered. The course consists of short introductory lessons and reading and writing assignments for the participants.

405 Political Theory Laboratory

Teachers

Jeremy Gould 299718

Kandidaatintutkielman tarkastukseen jättäminen webOodissa

Opettajat

Pertti Multanen 297686

Aika, paikka ja ilmoittautuminen

Aika 1.8.2008 - 31.7.2009
Ilmoittautuminen webOodissa ajalla 01.08.2008 - 31.7.2009