Tulostettava versio tuotettu 2006-05-09 10.39.11
Laajuus: Op: 180 Ov: 120
Laajuus: Op: 20
Laajuus: Op: 5 Ov: 3
Johdantojakso perehdyttää opiskelijan nykypäivän kehitysongelmiin ja kehitysmaatutkimuksen perusteemoihin ja -käsitteisiin. Jakson suoritettuaan opiskelija tunnistaa tärkeimmät kehitysongelmat ja – trendit ja ymmärtää kuinka kehitysmaatutkimus lähestyy niitä.
Johdantojaksolla tutustutaan kehitysmaatutkimuksen peruskäsitteisiin ja kehityksen selitysmalleihin, konkreettisiin kehitysmaaongelmiin ja kehityksen tärkeimpiin toimijoihin. Peruskäsitteisiin kuuluvat kehitys, kehitysmaa, köyhyys, eriarvoisuus ja globalisaatio. Selitysmalleissa vertaillaan individualistisia, historiallisia, maantieteellisiä ja politiikkapohjaisia selityksiä. Kehitysmaaongelmista käsitellään mm. väestöä, ympäristöä, ruokaa sekä kaupungistumista ja maaseutukehitystä. Toimija-analyysi ulottuu kehityksen sukupuolittumisesta valtion kehityspolitiikkaan ja kansalaisjärjestöihin.
Jakso koostuu luentosarjasta (36 t.), jonka pitää kaksi-kolme laitoksen opettajaa, sen pohjalla kirjoitettavasta luentopäiväkirjasta ja tiedekuntatentissä suoritetavasta kirjatentistä.
Pertti Multanen pertti.multanen@helsinki.fi
TI ja TO 16-18, U40 sali 1 (paitsi to 20.10. PR, pieni juhlasali).
Laajuus: Op: 5 Ov: 3
Kehityksen teoriat ovat olleennaisia kehitysprosessien ymmärtämiseksi. Opetuksen tavoitteena on johdattaa keskeisiin kehitysteorioihin ja jäsentää kehitysteorioista käytyä keskustelua ja sen vaiheita.
Kurssilla tarkastellaan länsimaisen kehitysajatuksen syntyä ja kehityksen teorioiden syntyä osana länsimaista yhteiskuntakeskustelua ja länsimaista siirtomaavaltaa. Erityistä huomiota kohdistetaan viime maailmansodan jälkeiseen keskusteluun. Tässä yhteydessä esitellään kasvu- ja modernisaatioteorioita, alikehityksen ja riippuvuuden teorioita sekä vaihtoehtoisen kehityksen ajatuksia ja viimeaikaista kehityskritiikkiä.
Luennot ja kirjallisuuskuulustelu.
Jussi Raumolin jussi.raumolin@helsinki.fi
Vähintään 3 op yhdessä tentissä
TI ja TO klo 16-18, U40 sali 1.
Laajuus: Op: 5 Ov: 3
Opintojakson tavoitteena on perehdyttää opiskelijat yhteiskuntatieteen keskeisiin käsitteisiin, teorioihin ja lähestymistapoihin, joiden avulla opiskelijat pystyvät tunnistamaan kehitysmaiden yhteiskunta-analyysissa tarvittavat keskeiset toimijat, rakenteet ja niiden väliset suhteet.
Jaksossa opiskelijat tutustuvat yhteiskunta-, politiikka-, kehitystalous- ja kulttuurintutkimuksen klassikkoihin ja myös uudempiin teorioihin, joita käytetään kehitysmaatutkimuksessa.
Jakso koostuu luennoista (6-8 t.), pienryhmätyöskentelystä ja seminaarista. Luennoissa esitetään kehitysmaatutkimuksen yhteiskuntatieteellisten perusteiden historialliset ja sisällölliset taustat. Luentojen jälkeen opiskelijat tutustuvat opettajan johdolla yhteiskuntatieteiden klassikkojen teksteihin ja myös erilaisiin yhteiskuntatieteellisiin teorioihin. Kurssin lopussa opiskelijat syventävät tietojansa joistakin teorioista tai lähestymistavoista tekemällä seminaarityön
Pääaineopiskelijoille
Masud Hossain masud.hossain@helsinki.fi
Kurssikirjallisuus:
Artikkelikokoelma (ilmoitetaan kurssin aikana)
MA ja KE 14-16, U38 A206 ( paitsi KE 25.1. U40 sali 18 )
Kehitysmaatutkimuksen pääaineopiskelijat
Laajuus: Op: 5 Ov: 3
Tutkiva oppiminen on pääaineopiskelijoille tarkoitettu seminaari, jonka tavoitteena on oppia tieteellisen ajattelun ja argumentoinnin perusteita, ongelmalähtöistä tiedonhankintaa sekä tutustua laitoksella tehtävään tutkimukseen. Seminaarin aikana palautetaan opiskelijan henkilökohtainen opintosuunnitelma (HOPS). Tutkiva oppiminen –seminaari suoritetaan osallistumalla aktiivisesti seminaari-istuntoihin ja tekemällä opettajan antamat, oheiskirjallisuuteen perustuvat ryhmäharjoitukset. Opintojakso arvostellaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Seminaarin ryhmätyöskentelyssä hyödynnetään yliopiston verkossa tarjoamia ryhmätyövälineitä.
Seminaariin osallistuminen edellyttää kehitysmaatutkimuksen johdantojakson suoritusta. Suositeltavaa on, että opiskelija on suorittanut myös valtiotieteellisen tiedekunnan uusille opiskelijoille järjestämälle opintojen orientointi –kurssille ja suorittanut yleisopintojen tieto- ja viestintätekniikan ajokortin ennen seminaariin osallistumista.
Pääaineopiskelijoille.
Tiina Kontinen tiina.kontinen@helsinki.fi
Kurssilla käytettävä oheiskirjallisuus:
MA 10-12 ja PE 8-10, U38 F113
Kehitysmaatutkimuksen pääaineopiskelijat.
Laajuus: Op: 5 Ov: 3
Jaksossa perehdytään sekä teoreettisen kehityskeskustelun että konkreettisten kehitysyhteistyöhankkeiden kautta niin kehityspolitiikan kuin kehitysyhteistyönkin todellisuuteen erityisesti kehitysmaiden ja sillä elävien ihmisten sekä paikallisyhteisöjen näkökulmasta esimerkkitapausten pohjalla. Pohdittavana ovat käytännön esimerkkien kautta myös mm. demokratian, ihmisoikeuksien, hyvän hallinnon sekä kansalaisyhteiskunnan käsitteet kehitysmaakontekstissa.
Jakso koostuu useiden eri alojen asiantuntijoiden omista näkökulmistaan pitämistä luennoista rakentuvasta sarjasta, jossa yhdistetään sekä kehitysteoreettista keskustelua että käytännön kehitysyhteistyön kokemuksia, sekä teemoja syventävästä lukuseminaarista, jossa artikkeleiden ja kirjallisuuden pohjalta hakeudutaan syvemmälle kehityspolitiikan ja kehitysyhteistyön teemoihin sekä kirjallisuuskuulustelusta.
Pertti Multanen pertti.multanen@helsinki.fi
(vaihtoehtoja – jotain molemmista kohdista)
1.
2. yksi seuraavista:
TI ja TO 16-18, PR sali 13.
ti 14.3. Lauri Siitonen: Suomen kehitysmaapolitiikka
to 16.3. Masud Hossain: Hyvä hallinto ja demokratia kehityspolitiikan sanastossa
ti 21.3. Masud Hossain: Nepal Suomen kehitysyhteistyön kohdemaana ja kehityspolitiikan haasteena
to 23.3. Heini Vihemäki: Metsä-alan kehitysyhteistyön muuttuvat tavoitteet ja käytäntö; esimerkkinä Tansania
ti 28.3. Marikki Stocchetti: Euroopan Unioni ja Suomi kehitysyhteistyössä
to 30.3. Suvi Virkkunen: KESU / Raportin: Suomen kehityspolitiikan tila esittely
ti 4.4. Tytti Nahi: KEPA / Kepan raportin: 0,7 Näin naapurissa esittely
to 6.4. Outi Hakkarainen: KEPA, Kansalaisjärjestöt kehitysyhteistyössä
Keväällä 2006 sarjassa on kahdeksan luentoa. Sarja suoritetaan luentopäiväkirjalla (ks ohjeet seuraavassa), joka kirjoitetaan vähintään 6 sarjaan kuuluvasta luennosta ja jätetään laitokselle viimeistään 28.4.2006.
Ohje luentopäiväkirjan kirjoittamisesta
Päiväkirjan pitämisen pelisäännöt:
1. Opiskelija pitää luentopäiväkirjaa luentosarjan aikaisesta opiskeluprosessista. Päiväkirjaan voi hyvin kirjata myös luennon esiin nostamia luennolla esiin tulleita mielleyhtymiä, artikkeleita, kirjallisuutta, joita luento tai luennot inspiroivat kaivamaan esille.
2. Kutakin luentoa koskevassa osuudessa käsitellään vapaamuotoisesti – tai toisena vaihtoehtona opiskelijan itse kehittämän kaikkia luentoja koskevan strukturoidun kaavan mukaisesti (ei kannata käsittää liian vakavasti, ranskalaiset viivat ovat ”strukturoitu kaava”) luennolla käsiteltyjä aiheita (ja / tai esille tullutta kirjallisuutta, artikkeleita). Luennon käsittelyn yhteydessä on toivottavaa antaa myös palautetta luennosta. Näin ollen yksittäistä luentoa koskeva luentopäiväkirjan osa voi olla joko tiivis kommentti, laajempi myös omaa oppimiskokemusta ja omaa oppimisprosessia koskeva tarkastelu, luennolla esille tulleen keskustelun, väitteiden kommentointia, kyseenalaistamista jne.
Kustakin luennosta kirjoitetaan yhden liuskan verran. Luentopäiväkirjan (koko tarkastettavaksi jätettävän ts. koko luentosarjaa koskevan) päiväkirjan suositeltava pituus on noin kuusi sivua. Joustavuus on sallittua.
3. Luentopäiväkirjan tarkoitus on auttaa saamaan luennoista mahdollisimman paljon irti, johdattaa kriittiseen, luovaan, mutta samalla huolelliseen tieteelliseen ajatteluun. Luentopäiväkirja ei parhaimmillaan ole pelkästään referaatti luennoista, vaan se myös kommentoi luennoilla esille nousseiden asiakokonaisuuksien keskeisiä alueita.
4. Luentopäiväkirjat palautetaan viimeistään pe 28.4.2006 kehitysmaatutkimuksen laitoksen käytävässä kanslian oven vieressä olevan harmaan laatikoston päälle jätettyyn lokerikkoon. Luentopäiväkirjoista ei anneta numeroarviointia. Jokaisella opiskelijalla on mahdollisuus saada suullinen palaute päiväkirjastaan lehtori Multasen vastaanottoaikoina tiistaisin klo 12-14 laitoksella, huone 114. tai sopimuksen mukaan myös muina aikoina.
Pertti Multanen, kehitysmaatutkimuksen laitos, PL 59, 00014 Helsingin yliopisto Käyntiosoite: Unioninkatu 38 E, 1 krs., h. 114, puh. 19124260, fax 19124255 Sähköposti: pertti.multanen@helsinki.fi
Tämän ohjeen tekemisessä on päälähteenä käytetty julkaisua: Asko Karjalainen, Tiina Kemppainen:Vaihtoehtoisia tenttikäytäntöjä. Ohjeita ja ideoita yliopistotenttien kehittämiseen. Yliopistopaino, Helsinki, 1994
Ilmoitetaan myöhemmin.
Kehitysmaatutkimuksen pääaineopiskelijat.
Laajuus: Op: 10 Ov: 6
Jäsentää ja selkeyttää keskustelua globalisaatiosta ja globaalista eriarvoisuudesta. Tarkastella globalisaatiota historiallisesta ja moniulotteisesta näkökulmasta ja pohtia globaalin hallinnan mahdollisuuksia.
Globalisaatiota on tutkittu monitieteisestä näkökulmasta. Tullaan esittelemään eri tieteenalojen kuten taloustieteen, politiikan tutkimuksen, sosiologian ja maantieteen näkökulmia globalisaatiotutkimukseen. Erityishuomiota kohdistetaan globalisaation vaikutuksiin kehitysmaihin, kehitysmaiden näkökulmiin globalisaatioon ja regionalisaatioon Etelässä.
Kehitysmaatutkimuksen perusopinnot.
Luennot (kaikille yhteiset, 1.5 op), seminaarit (pääaineopiskelijoille 3 op), kirjallisuus.
Jussi Raumolin jussi.raumolin@helsinki.fi
Vähintään 4 op yhdessä tentissä
Tentti KE 1.3. klo 16-18 U38 F211
Uusintatentti TI 14.3. klo 16-18 U40 sali 4
Kehitysmaatutkimuksen perusopinnot.
1. JOHDANTO 2.11
2. HISTORIALLISTA TAUSTAA 9.11
3. TALOUS 16.11
4. FINANSSIMARKKINAT 23.11
5. POLITIIKKA 30.11
6. KULTTUURI 14.12.
7. REGIONALISAATIO 18.1
8. KEHITYSMAAT 25.1
9. EPÄJÄRJESTYS JA TERRORISMI 1.2
10. YMPÄRISTÖ JA LUONNONVARAT 8.2
11. KRIITIKOT JA VASTALIIKKEET 15.2
12. HALLINTA 22.2
MA 16-18, U38 A132
Kehitysmaatutkimuksen perusopinnot.
Kehitysmaatutkimuksen pääaineopiskelijat.
Laajuus: Op: 10 Ov: 6
Opintojaksossa opiskelijat tutustuvat kehitysmaiden yhteiskuntarealiteetteihin ja niiden tutkimiseen tarvittaviin tutkimusmenetelmiin. Jakso pyrkii antamaan mahdollisimman laajaan tiedon sekä temaattisesti että maantieteellisesti kehitysmaiden yhteiskuntaa, politiikkaa ja kulttuuria koskevista realiteettista ja niiden tutkimisessa käytetyistä tutkimusmenetelmistä.
Opintojaksossa käsitellään kehitysmaiden yhteiskunnan taloudellisia, poliittisia ja kulttuurisia ulottuvuuksia, esimerkiksi yksilöiden ja yhteisöiden välisten suhteiden eroavaisuuksia ja eriarvoisuuksia; yhteiskunnan muutoksen ympäristölliset, taloudelliset ja poliittiset rakenteet ja toimijat; kehitysmaiden valtioiden tila, demokratisoinnin ongelmat; kansalaisyhteiskunnan ja kansalaisjärjestöjen merkitys kehitysmaiden yhteiskuntamuutoksessa tms.
Kehitysmaatutkimuksen perusopinnot.
Opintojakso koostuu luentosarjasta, kirjatentistä ja seminaarista. Luentosarja on yhteinen kaikille opiskelijoille. Luentoja pitävät opettajat ja tutkijat, jotka ovat tehneet tutkimusta kehitysmaiden yhteiskuntarealiteeteista. Luennoissa tuodaan esille sekä kehitysmaiden yhteiskuntarealiteetti, jota on tutkittu että tutkimusmetodi, jolla se on tutkittu. Luentosarjan jälkeen opiskelijat kirjoittavat luentopäiväkirjan. Lisäksi pääaineopiskelijat suorittavat kirjallisuustentin että tekevät seminaarityön joistakin kehitysmaayhteiskuntarealiteetista käyttäen tiettyä tutkimusmenetelmää. Sivuaineopiskelijat sen sijaan suorittavat vain kirjallisuustentin.
Masud Hossain masud.hossain @helsinki.fi
Vähintään 3 op/ 2 ov yhdessä tentissä
Aasia
Afrikka
Latinalainen Amerikka
Kehitysmaatutkimuksen perusopinnot (25 op/15 ov)
MA ja TO 10-12 AUD IV.
Kehitysmaatutkimuksen perusopinnot.
Kehitysmaatutkimuksen pääaienopiskelijat.
Laajuus: Op: 5 Ov: 3
Kurssi antaa opiskelijalle yleiskuvan yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden teorioista ja metodeista, joita kehitysmaatutkimuksessa voidaan käyttää. Kurssin käytyään opiskelija osaa suuntautua kannaltaan relevantimpiin menetelmiin ja ymmärtää niiden yhdistelemisen mahdollisuudet ja rajoitukset.
Kurssi koostuu yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden teorioiden ja menetelmien esittelystä sekä menetelmien yhdistämistä ja monitieteisyyden mahdollisuuksia käsittelevästä keskustelusta.
Luentosarja (12 t. useampia luennoitsijoita) sekä seminaari, jossa kirjoitetaan seminaarityö.
Jussi Pakkasvirta jussi.pakkasvirta@helsinki.fi
Kurssilla käytetään seuraavia teoksia:
Lisäksi vaihtoehtoisesti yksi seuraavista:
MA 12-14 ja PE 10-12 U38 F211.
Pääasiallinen kohderyhmä:
Kurssilla lähestytään nationalismin eri ilmiöitä ja muotoja menetelmällisestä näkökulmasta.
Kurssin järjestävät yhteistyössä:
Vastuuopettaja : Prof. Jussi Pakkasvirta (Kehitysmaatutkimuksen laitos) S-posti: jussi.pakkasvirta@helsinki.fi Kotisivu: http://www.helsinki.fi/hum/ibero/pakkasvirta/ Vastaanotto: ti klo 12-14
Suoritustapa : luennot (luentopäiväkirja), kirjallisuus (lista ilmoitetaan myöhemmin, mahdollisesti lukupiirit kurssiassistenttien (opisk.) johdolla), essee.
Opettajat : useita luennoitsijoita, jotka lähestyvät nationalismia oman tutkimuksensa ja omien tutkimusmenetelmiensä kautta (kurssin tarkka ohjelma ilmoitetaan helmikuussa laitosten www-sivuilla)
Laajuus: Op: 5 Ov: 3
Jakso perehdyttää opiskelijan yhteiskuntatieteen kvantitatiivisten menetelmien perusteisiin. Sen vähimmäistavoitteena on tilastojen ja kvantitatiivisten tutkimusten ’lukutaito’. Jakson on tarkoitus antaa myös ao. menetelmien käytön perusvalmiudet.
Kurssilla selvitetään yhteiskuntatieteessä käytettävien tärkeimpien tilastomenetelmien perusteet ja mallintamisen perusajatukset. Käsiteltäviä asioita ovat mm. tilastollisten riippuvuuksien ja aikasarjojen tutkimus sekä korrelaation ja kausaation suhde. Konkreettisista tilastomenetelmistä erityistä huomiota kiinnitetään regressionanalyysiin.
Luennot ja harjoitukset tai jos kurssia ei järjestetä, tiedekuntatentissä suoritettava kirjatentti.
Kehitysmaatutkimuksen pääaineopiskelijat.
Jussi Pakkasvirta jussi.pakkasvirta@helsinki.fi
Laajuus: Op: 5 Ov: 3
Kurssi perehdyttää opiskelijan yhteiskuntatieteiden kvalitatiivisten menetelmien perusteisiin.
Opintojaksossa käsitellään kvalitatiivisen tutkimuksen taustoja sekä perehdytään tärkeimpiin kvalitatiivisiin aineiston keruu- ja analyysimenetelmiin. Opintojakso sisältää luennot ja niihin nivoutuvat pakolliset harjoitukset.
Kehitysmaatutkimuksen perusopinnot.
Luentokurssi ja siihen liittyvät ryhmäharjoitukset.
Kehitysmaatutkimuksen pääaineopiskelijat.
Tiina Kontinen tiina.kontinen@helsinki.fi
Kurssilla käytetään seuraavia teoksia:
Kehitysmaatutkimuksen perusopinnot.
Kehitysmaatutkimuksen pääaineopiskelijat.
Advance registration to Lalli Metsola ( lalli.metsola@helsinki.fi )
During the last decade, development policies and practices in the worlds richest nations and many developing countries have become increasingly preoccupied with issues of security. This has involved redefining and redirecting development aid as a tool to prevent or resolve violence and conflict. This shift in attention poses new challenges to the social sciences.
The course offers a critical introduction to contemporary discussions on state and security in Africa, with an emphasis on contributions from anthropology, sociology and geography. During the two-day seminar which concludes the course, we will situate these discussions in the context of concrete examples from Namibia and Zambia.
Lectures 24 h. + essay
Laajuus: Op: 5 Ov: 3
Kurssilla paneudutaan kehitykseen historiallisena ja globaalina ilmiönä. Tavoitteena on osoittaa kuinka maailman eri osien yhteydet ovat pitkässä historiallisessa perspektiivissä tiivistyneet ja voimistuneet ja kuinka kansainvälinen eriarvoisuus ja nykyiset kehittyneet maat ja kehitysmaat ovat syntyneet ja muodostuneet.
Historia-ainesta käsitellään sekä globalisaatiokeskustelun että empiirisen historiantutkimuksen perspektiivistä. Kurssilla jäljitetään maailman eri osien omaehtoista kehitystä ja niiden välisten yhteyksien syntyä ja voimistumista: kaukokauppareittien muodostumista, maailmanuskontojen leviämistä ja tautien historiaa. Erityistä huomiota kiinnitetään eurooppalaiseen siirtomaavaltaan ja sen merkitykseen kolmannen maailman kehitykselle. Kehityksen idean nähdään tarjoavan jatkuvuutta siirtomaakaudelta nykypäiviin.
Kurssi koostuu johdantoluennoista (12 t. – 1 op) ja kirjallisuudesta sekä niiden pohjalla yhdessä kirjoitettavasta esseestä.
Jussi Pakkasvirta jussi.pakkasvirta@helsinki.fi
The Making of Global Inequality , artikkelikokoelma (2 op.), saatavissa kehitysmaatutkimuksen laitokselta (toimistosta ja kirjastosta lainaksi):
Korvaa perus- tai aineopintojen valinnaisia opintoja.
Laajuus: Op: 5 Ov: 3
Lukuvuonna 2005-06 kehitysyhteistyökurssi järjestetään yhteistyössä Iberoamerikkalaisen keskuksen kanssa. Kurssin nimi: Kehitysyhteistyö ja Latinalainen Amerikka.
Kurssilla pohditaan mihin kehitysyhteistyö perustuu, mihin päämääriin sillä pyritään ja millaisia tuloksia siltä voidaan kohtuudella odottaa. Kurssin suoritettuaan opiskelija tuntee kehitysyhteistyöhön käytetyt voimavarat ja yhteistyön erilaiset muodot sekä keskustelun kehitysyhteistyön tuloksista ja vaikutuksista.
Kurssilla käsitellään sekä kehitysyhteistyötä tai –apua yleensä että Suomen kehitysyhteistyötä erityisesti. Sillä perehdytään kehitysyhteistyön taustaan ja historiaan, sen määrän ja laadun kehityslinjoihin, sen nykymuotoihin sekä sen tuloksiin ja vaikutuksiin ja tulevaisuuden näkymiin. Suomen kehitysyhteistyöstä keskustellaan sekä yleisesti että esimerkkien valossa.
Johdantoluennot (24 t. – 1.5 op), kirjallisuus sekä niiden pohjalta yhteisesti kirjoitettava essee
Jussi Pakkasvirta jussi.pakkasvirta@helsinki.fi
(a) kaikille yhteinen:
(b) valinnainen:
World Bank, Assessing Aid and Discussion on Assessing Aid , artikkelikokoelma saatavissa kehitysmaatutkimuksen laitokselta (1.5 op.)
TO 10-12 U40 sali 4, 3.11.-8.12.2005 ja TO 10-12 U38 F 211, 26.1.-2.3.2006.
Kurssi järjestetään yhteistyössä Iberoamerikkalaisen keskuksen kanssa.
Kehitysyhteistyö ja Latinalainen Amerikka. Tarkemmat tiedot osoitteesta: http://www.helsinki.fi/hum/ibero/lam/opetus/index.html
Laajuus: Op: 5 Ov: 3
Jakso voidaan suorittaa joko kirjallisuuskuulustelussa tiedekuntatentissä tai kurssilla. Kurssille otetaan 20 opiskelijaa ilmoittautumisjärjestyksessä. Ks. ohjeet kohdasta Opetus.
Kurssilla tavoitteena on oppia kehitysyhteistyön hankehallinnon perusteet sekä kriittisesti arvioimaan hankehallinnon lähtökohtia ja käytäntöjä. Kurssilla tutustutaan hankesyklin eri vaiheisiin, hankelogiikkaan, kehitysyhteistyöhallinnon keskeisiin termeihin sekä hankkeen eri vaiheissa käytettäviin työkaluihin. Lisäksi tutustutaan hankelogiikkaa ja yhteistyön hallintoa koskevaan tutkimuskirjallisuuteen. Opintojakso rakentuu luennoista, hanketapauksiin perustuvista ryhmäharjoituksista ja yksilöllisestä loppuraportista, joka arvostellaan numeerisesti. Kurssista osa on mahdollista suorittaa Kehitysyhteistyön Palvelukeskuksen (KEPA) tarjoamilla hankehallinnon kursseilla.
Opintojakso rakentuu luennoista, hanketapauksiin perustuvista ryhmäharjoituksista ja yksilöllisestä loppuraportista, joka arvostellaan numeerisesti. Kurssista osa on mahdollista suorittaa Kehitysyhteistyön Palvelukeskuksen (KEPA) tarjoamilla hankehallinnon kursseilla.
Masud Hossain masud.hossain@helsinki.fi
Kurssia korvaava kirjallisuus:
Korvaa perus- tai aineopintojen valinnaisia opintoja.
KURSSILLE MAHTUU 20 OPISKELIJAA. Ilmoittautumisia otetaan vastaan 3.10.2005 lähtien osoitteessa ids-finland@helsinki.fi Viestistä tulee käydä ilmi opiskelijan nimi, s-postiosoite ja opiskelijanumero.
Laajuus: Op: 5 Ov: 3
Kurssin tavoitteena on oppia kehityskeskustelun kannalta keskeiset näkökulmat kansalaisyhteiskunnan käsitteeseen ja sen soveltuvuudesta kehitysmaakonteksteissa sekä tutustua kansalaisyhteiskunnan ja kansalaisjärjestöjen erilaisiin rooleihin kehitysyhteistyössä ja kehitysmaayhteiskunnissa.
Kurssi suoritetaan osallistumalla luennoille, tenttimällä yksi kirja/artikkelipaketti sekä kirjoittamalla essee aihepiiristä.
Tiina Kontinen tiina.kontinen@helsinki.fi
1. Opettajan kokoama ajankohtainen artikkelikokoelma (2 op), artikkelit saatavilla kehitysmaatutkimuksen kirjaston tenttikirjahyllyssä sekä yhtä lukuunottamatta Alman kautta e-lehdistä):
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
TI 14-16, U38 F211 ja TO 14-16, U40 SALI 4.
Kirjatentti: Uusintatentti 17.3. 2006 klo 16-18. Sali U 38 D112
Korvaa perus- tai aineopintojen valinnaisia opintoja.
Laajuus: Op: 5
Kehitysmaiden talous on perustunut perinteisesti luonnonvarojen hyödyntämiseen. Tässä osiossa tarkastellaan luonnonvarojen hyödyntämiseen liittyviä ongelmia, luonnonvarakonflikteja, luonnonsuojelua ja kestävää kehitystä. Siinä tarkastellaan myös kehitysmaiden ympäristö- ja kehitysongelmia sekä globaaleja ympäristö ja kehitysongelmia ja kansainvälistä ympäristöpolitiikkaa.
Jussi Raumolin jussi.raumolin@helsinki.fi
MA ja KE 16-18, U40 SALI 6.
Kuulustelut ke 19.4. klo 16-18, PR SALI 13 ja to 27.4. klo 16-18, U40 SALI 4
1. Johdanto 13.3.
2. Siirtomaahistoria ja ympäristö 15.3.
3. Vesi ja kehitys 20.3
4. Brasilian ympäristö- ja kehitysongelmat 22.3.
5. Etelä-Afrikan ympäristö- ja kehitysongelmat 27.3.
6. Intian ympäristö- ja kehitysongelmat 29.3
7. Indonesian ympäristö- ja kehitysongelmat 3.4.
8. Kiinan ympäristö- ja kehitysongelmat 5.4.
9.Heini Vihemäki: Poliittisen ekologian näkökulma 10.4.
10. HV: Luonnonsuojelun sosiaaliset haasteet- esimerkkinä Tansania 12.4.
Laajuus:
Kurssi järjestetään vuorovuosin kurssin Lähi-idän kehityshistoriaa (4 op/2 ov) kanssa.
Luennot johdattavat nykyisin Lähi-idäksi kutsuttavan alueen uskonto-, kulttuuri- ja poliittisen historian kokonaistarkastelun pohjalla konfliktihistoriaan ja suurvaltapolitiikan sekä kansainvälisten suhteiden erityispiirteisiin tällä alueella. Painotus on 1900-luvun kehityksessä. Kurssilla pohditaan Lähi-idän strategista asemaa globaalissa järjestelmässä ja tämän heijastumista suurvaltapolitiikan aktiivisuuteen alueella. Suurvaltapolitiikan osalta tarkastellaan erityisesti eurooppalaisen kolonialismin ja kylmän sodan kauden sekä sen jälkeisen USA:n dominaation vaikutusta alueella. Esille nousevat niin Israel/Palestiina kysymyksen historialliset taustat, nykytilanne kuin tulevaisuuden näkymätkin. Luennon erityinen painotus on kansainvälisen järjestelmän ja Lähi-idän sisäisen kehitysdynamiikan ja kansainvälisten suhteiden järjestelmän vuorovaikutuksen luotaamisessa eri historiallisilla kausilla.
Pertti Multanen pertti.multanen@helsinki.fi
Yksi seuraavista:
Lisäkirjallisuutta sopimuksen mukaan.
Korvaa perus- tai aineopintojen valinnaisia opintoja.
Laajuus:
Kurssi järjestetään vuorovuosin kurssin Lähi-idän kansainvälisessä järjestelmässä (4 op/2 ov) kanssa.
Kurssi johdattaa alueen kehityshistoriallisen tilanteen taustoihin ja etenee maa- tai aluekohtaisen tarkastelun kautta eri valtioiden kehityshistorian tarkasteluun. Kurssilla johdatetaan kokonaisvaltaisen analyysin kautta pohtimaan Lähi-idän historiaan, nykytilanteeseen sekä kehitysnäkymiin vaikuttavia tai vaikuttaneita sisäisiä ja ulkoisia voimia. Painotus on itsenäisyyden kaudessa, pääosin toisen maailmansodan jälkeisessä tilanteessa. Kunkin valtion / valtioryhmän / alueen kohdalla edetään tarvittaessa kauempaakin tulevien kehityshistoriaan heijastuvien juonteiden käsittelyyn. Maakohtainen, konkreettinen tarkastelu suoritetaan Lähi-idän kansainvälisen strateginen merkitys ja kansainvälisten suhteiden tausta huomioiden.
Pertti Multanen pertti.multanen@helsinki.fi
Juusola, Huuhtanen (toim.): Uskonto ja politiikka Lähi-idässä.
Lisäkirjallisuutta sopimuksen mukaan.
KURSSI JÄRJESTETÄÄN SEURAAVAN KERRAN KL. 2007.
Jaksossa pohditaan Euroopan kehityshistorian, kolonialismin, siirtomaajärjestelmän jälkeisen maailmanjärjestelmän ja nykyisen globalisaation juuria avaamalla kehitysmaa- ja maailmanhistorian päälinjoja painotetusti Etelän näkökulmasta tulkittuna. Historiallisen taustatarkastelun pohjalta sarjalla edetään 1900-luvun kehityskokeiluihin ja niiden merkityksen arviointiin Etelän näkökulmasta. Kansainvälistä järjestelmää koskevassa sarjan osuudessa keskitytään ennen muuta Yhdistyneisiin Kansakuntiin ja sen järjestöperheeseen kuuluviin organisaatioihin kehityksen ja globalisaation kontekstissa. Kurssilla käsitellään YK:n asemaa kehityksen ajatuksen yhtenä aktorina, kehitysyhteistyön ajatuksen yhtenä esille tuojana ja kehittäjänä, naisten aseman muutoksen edistäjänä ja monien muiden sosiaalisen kehityksen erityiskysymysten (mm. pakolaisuus, elintarvikehuolto, asuntokysymykset ja ympäristökysymykset) keskeisenä toimijana. Sarjalla arvioidaan Etelän näkökulmaan painottuen kriittisesti nykyisen kansainvälisen järjestelmän kykyä muutokseen ja globaalitasolla tarvittaviin kansainvälisen järjestelmän rakenteellisiin uudistuksiin.
Pertti Multanen pertti.multanen@helsinki.fi
MA ja TO 10-12, AUD XII
Korvaa perus- tai aineopintojen valinnaisia opintoja.
Laajuus: Op: 5 Ov: 3
Jakso voidaan suorittaa joko kirjallisuuskuulustelulla tiedekuntatentissä tai kurssilla.
Opintojakso perehdyttää opiskelijan kansainväliseen keskusteluun sukupuolen roolista ja merkityksestä sekä yhteiskunnallisessa kehityksessä että kehitysyhteistyössä.
Jakso käsittelee sukupuolitutkimuksen peruskäsitteitä, naiset ja kehitys –ajattelun eri vaiheita, väestöpolitiikkaa sekä sukupuolikysymystä kansainvälisessä kehitysyhteistyössä.
Jaksosta järjestetään luentokurssi, joka koostuu noin 20-22 t. luennoista ja oheislukemistosta. Luentokurssin yhteydessä kurssin pitäjä ilmoittaa oheiskirjallisuudesta ja kurssin lopullisesta suoritustavasta. Vaihtoehtoisesti jakson voidaan myös suorittaa kirjallisuuskuulustelulla tiedekuntatentissä. Tenttikirjallisuudesta tulee etukäteen sopia vastuuopettajan kanssa.
Masud Hossain masud.hossain@helsinki.fi
TI ja TO klo 14-16, U37 LS.
Korvaa perus- tai aineopintojen valinnaisia opintoja.
Laajuus: Op: 10 Ov: 3+5
Seminaari (4 op)
Seminaarissa perehdytään opiskelijoiden kanditöiden teemoihin liittyvien esitelmien pohjalla niissä esiin tuotuun problematiikkaan. Seminaarissa palataan myös HOPS:in käsittelyyn, henkilökohtainen opintosuunnitelma on opinnoissa systemaattisesti esillä perusopintojen opettajatutorseminaarista lähtien ja aineopintojen seminaarissa tarkistetaan miten HOPSin suunnitelmat ovat toteutuneet ja saatetaan HOPSit reaaliaikaan.
Seminaari toimii sekä tutkimus- keskustelu että prosessikirjoittamisen seminaarina, jonka tehtävänä on suoraan ohjata opiskelijat kandityön kirjoittamiseen. Itse asiassa kandityö voinee useimmilla opiskelijoilla olla laajennettu ja täydennetty seminaariesitelmä.
Harjoitusaine 2 op
Harjoitusaine kytketään kohdan kokonaisuuteen. Seminaarin teemat laajenevat myös harjoitusaineen perustaksi. Harjoitusaine syntyy yhtenä osana prosessikirjoittamisen etenemistä kohdan seminaarissa.
Kandidaatintutkielma
Primaarisesti tämän 10 opintopisteen kokonaissuorituksen muodostavan kohdan seminaarissa työstetty aihe, joka muokataan ja laajennetaan kandidaatintutkielmaksi. Kandidaatintutkielman voi toki tehdä myös ”puhtaalta pöydältä” kytkemättä sitä edellä mainittuun seminaariin.
Jussi Raumolin jussi.raumolin@helsinki.fi
Kehitysmaatutkimuksen perusopinnot.
Kehitysmaatutkimuksen pääaineopiskelijat. Ilmoittautumiset s-postilla opettajille.
Kandidaatintutkielman tarkastukseen jättäminen webOodissa
Valmis tutkielma jätetään pääsääntöisesti seminaarin pitäjälle viimeistään seminaarin päättymistä seuraavan opetusperiodin kuluessa. Perustellusta syystä tutkielman voi jättää vastuuopettajan kanssa sovittavan määräajan kuluessa. Samalla kun opiskelija jättää tutkielmansa arvosteltavaksi, hänen on tehtävä ilmoittautuminen WebOodiin. WebOodi ei hyväksy ilmoittautumista, jos äidinkielen lehtori ei ole katsonut opiskelijan kielen hallintaa riittäväksi eikä suoritusta ole rekisteröity.
Kandidaatin tutkielma osana kandidaatin tutkintoa: http://www.valt.helsinki.fi/tiedekunta/opiskelu/tuteko/kandi.htm
Kandidaatin tutkielman kansisivu: http://www.valt.helsinki.fi/staff/lasiiton/opetus/Kandidaatintutkielmankansisivu.pdf
Laajuus: Op: 120 Ov: 160
Laajuus: Op: 10 Ov: 6
Jakso antaa opiskelijalle mahdollisuuden syventää tietojaan ja perehtyä kannaltaan keskeisiin kehitysmaatutkimuksen autenttisiin ja ’klassisiin’ perusteksteihin. Näin opiskelija näkee mistä opetuksessa esiintyneet ideat ja käsitteet polveutuvat ja ymmärtää niiden kontekstit ja yhteydet.
Opiskelijan (opettajan ohjaaman) valinnan mukaan kehitysmaatutkimuksen klassikoita ja/tai valinnaista teemakohtaista kirjallisuutta. Teemaosassa kyseeseen voivat tulla tekstit mm. seuraavilta aloita: kasvu- ja modernisaatioteoriat, riippuvuus- ja alikehityskoulukunta, marxilainen ja uusmarxilainen koulukunta, populistiset ja vaihtoehtoiset kehitysnäkemykset, kehityksen taloustieteen eri haarat, kehityssuunnittelu, pitkän ajan kehitysprosessit ja historialliset kehitystiet, sukupuolikysymykset, kaupunkikehitys, maaseutukehitys, kehitysantropologia, kehitysmaavaltio ja politiikka, Itä-asia, Afrikan jne, kehityskeskustelu sekö globalisaatio ja globaalihallinta.
Aloituskeskustelu kuulustelijan kanssa, itsenäistä lukemista ja kirjoittamista, keskustelua esseistä kuulustelijan kommenttien perusteella.
Jussi Pakkasvirta jussi.pakkasvirta@helsinki.fi
Lista eri teemoihin suositellusta kirjallisuudesta on saatavilla kehitysmaatutkimuksen laitoksen kotisivulla kohdasta. Klassikko-osassa voidaan tenttiä mm. seuraava teoksia:
Laajuus: Op: 10
Perehdyttää opiskelija yhteen spesifeihin menetelmiin ja opettaa niiden käyttö Opiskelija osaa käyttää ao. menetelmiä opinnäytetyössään
Kaksi 5 op:n menetelmäkurssia valt.tiedekunnan ’menetelmäkorista’
Integroitu intensiivikurssi
Jussi Pakkasvirta jussi.pakkasvirta@helsinki.fi
Kurssin mukaan
Laajuus: Op: 5 Ov: 3
Kurssi perehdyttää opiskelijan nopeisiin ja osaltaviin kenttämenetelmiin ja opettaa kuinka niitä käytännössä sovelletaan. Kurssin suoritettua opiskelija voi alkaa ao. menetelmiä opinnäytetyössään.
Kurssilla selvitetään ao. menetelmien tausta, idea ja konkretia RRA:sta PRA:an ja muihin osallistaviin otteisiin. Menetelmiä käsitellään sekä tutkimuksen että projektisuunnittelun kannalta. Erityistä huomiota kiinnitetään konkreettisiin tiedonkeruu- ja analyysitapoihin.
Kurssi toteutetaan integroitu intensiivikurssina. Siihen kuluu sisäänpääsytentti, johdantoluennot (20 t.) sekä harjoitukset ja niiden purku. Ennen intensiivikurssin alkua suoritetaan seuraavat teokset: 1) Laitinen H: Kenen ehdoilla? Osallistaminen kehitysyhteistyössä sekä 2) Carlos Barahona & Sarah Levy: How to generate statistics and influence policy using participatory methods in research: reflections on work in Malawi 1999–2002 (saatavilla osoitteista http://www.ids.ac.uk/ids/bookshop/wp/wp212.pdf sekä http://www.ids.ac.uk/ids/particip/information/recentpubkn.html ).
Jussi Ylhäisi jussi.ylhaisi@helsinki.fi
Kurssilla käytetään mm. seuraavia teoksia:
Opintokokonaisuus antaa opiskelijalle käsityksen osallistavista menetelmistä ja käytöstä kenttätutkimustyössä.
Luento, ryhmätyöharjoitukset, harjoitustyö, harjoitustyön opponointi, raportointi ja esitys. Intensiivikurssi koostuu luennoista, joissa käsitellään osallistavien menetelmien käyttöä, kehitystä, etuja ja vaikeuksia. Intensiivikurssin ryhmätöissä ja harjoituksissa haetaan kokemusperäistä oppimista sekä kerätyn aineiston raportointia. Harjoitustyön opponointi ja oman työn esittäminen sisältyvät kurssin.
Laajuus: Op: 5 Ov: 3
Kurssilla perehdytään kenttätyön menetelmiin ja käytännön toteutukseen erityisesti kehitysmaaolosuhteissa. Kurssi sisältää luentoja ja harjoituksia ja se suoritetaan laatimalla kenttätyösuunnitelma opiskelijan valitsemasta aiheesta. Kurssi järjestetään yhteistyössä Aasian ja Afrikan tutkimuksen laitoksen kanssa.
Tiina Kontinen tiina.kontinen@helsinki.fi
KE 12-14, AUD XVI
Kurssi järjestetään yhteistyössä Aasian ja Afrikan kielten ja kulttuurien laitoksen kanssa.
Laajuus: Op: 5 Ov: 3
Kehitysmaassa tai kehitysmaihin liittyvissä tehtävissä Suomessa suoritettava työharjoittelu on valinnainen. Vähintään kaksi kuukautta kestävästä työharjoittelusta on sovittava laitoksen kanssa. Tavoitteena on perehtyä kehitysmaatehtäviin liittyviin työkäytäntöihin julkisessa hallinnossa, järjestöissä tai yrityksissä. Laitos pyrkii auttamaan harjoittelupaikkojen hankkimisessa. Myös opiskelijan itsensä hankkima työpaikka voidaan hyväksyä harjoittelupaikaksi. Harjoittelu voidaan suorittaa myös kehitysmaatutkimuksen laitoksen tutkimushankkeessa. Aineopintojen pitää olla suoritettuina ennen harjoitteluun ilmoittautumista. Harjoittelusta laaditaan raportti. Harjoittelun sijasta voidaan suorittaa valinnaisia opintoja.
Harjoittelupaikkatarjouksista tiedottaminen: ks tiedekinnan harjoitteluohjeet http://www.valt.helsinki.fi/opisk/rekry/post15.htm
Vaatimukset harjoitteluraportista: työtodistus + 2-3 sivun raportti, jossa käsitellään vähintään kolmea asiaa: 1) työnkuva, 2) harjoittelu ja pääaineen opinnot, 3) yleisarvio paikan soveltuvuudesta työharjoitteluun.
Lauri Siitonen lauri.siitonen@helsinki.fi
Laajuus: Op: 20 Ov: 12
TI 16-18, U38 D112
Kurssi toteutetaan yhdessä uskontotieteen laitoksen kanssa. Kurssin ohjelma:
Luentojen suoritustapa on luentopäiväkirja. Luentopäiväkirjasta ja kurssiin liittyvän kirjan pohjalta kirjoitetusta esseestä voi saada 3 op. Luennot ja erikseen järjestettävän seminaarin suorittamalla saa 5 op.
Laajuus: Op: 10
KURSSIA EI JÄRJESTETÄ LUKUVUONNA 2005-2006
Kurssi syventää ja konkretisoi opiskelijan historiallista ymmärrystä siitä kuinka maailman eri osien yhteydet ovat kasvaneet ja kuinka kansainvälinen eriarvoisuus on syntynyt ja kasvanut.
Kurssilla käydään läpi kehityserojen kasvun ja kehityshistorian käännekohtien tulkinnat empiirisen historiallisen aineiston avulla. Erityistä huomiota kiinnitetään siihen koska ja miten eri alueet ovat tulleet toistensa kanssa tekemisiin ja miten ja mistä syistä niiden kehitystiet ovat eronneet toisistaan. Keskeisiä teemoja ovat siirtomaahistorian ja kehityspolitiikan
Seminaarikurssi johdantoluentoineen. Opiskelijat laativat seminaaritöitä opettajan antaman ja itse keräämänsä aineiston pohjalta.
Kurssilla käytetään mm. seuraavia teoksia:
Laajuus: Op: 10 Ov: 6
The course is to give the students a basic understanding of the present forms and trends in European development co-operation, meaning aid and trade, and its historical development as well as provide them with some theoretical tools to analyse these.
For details, see the course site: http://www.valt.helsinki.fi/staff/lasiiton/opetus/304EuropeanDevCo06
Altogether 15 sessions: One session = three hours: one/two hours of lecture followed by one/two hour of seminar discussions. Students prepare themselves by reading the given texts before.
The course is meant for students who have a broad idea of how aid and trade work but have not done substantial specialized courses on them before.
Jussi Pakkasvirta jussi.pakkasvirta@helsinki.fi
FRI 13-16, U38 F205. Advance registration to Lauri Siitonen ( lauri.siitonen@helsinki.fi )
For details, see the course site: http://www.valt.helsinki.fi/staff/lasiiton/opetus/304EuropeanDevCo06
Laajuus: Op: 10 Ov: 6
The course will address a selection of research traditions in African studies, how to formulate a research problem on the basis of the traditions and how to assess different kinds of sources vis-à-vis the problem.
Various research traditions and recent approaches in African studies, their background hypotheses and the availability and use of various kinds of sources.
Lectures on research traditions and approaches; reading assignments and seminars.
This course is primarily for those students who plan or prepare a Master’s thesis on African issues.
Advance registration to Lauri Siitonen ( lauri.siitonen@helsinki.fi )
Lauri Siitonen lauri.siitonen@helsinki.fi
TI 16-18, U38 A132.
This course is primarily for those students who plan or prepare a Master’s thesis on African issues. The course will be offered in co-operation with the Institute for Asian and African Studies.
Course programme
17.1. Introduction
7.3. – 11.4. Students' presentations
Laajuus: Op: 5 Ov: 3
Jussi Pakkasvirta jussi.pakkasvirta@helsinki.fi
(5 op siten että mukana teoksia kahdesta osiosta):
a. Kasvu- ja modernisaatioteoriat
b. Riippuvuus- ja alikehityskoulukunta
c. Marxilainen koulukunta
d. Kehityksen taloustiede
e. Kehityssuunnittelu
f. Heterodoksit taloustieteilijät
g. Pitkän ajan kehitys/muutosprosessit
h. Sukupuoli
i. vastavallankumous
j. Populismi
k. Kehityskritiikki ym vaihtoehto
UUDEMMAT KESKUSTELUT (5 ov siten että mukana teoksia kahdesta osiosta):
l. Vertaileva historiallinen kehitys
m. Kehitysantropologia
n. Kehitysetiikka
o. Itä-Aasian tiikerit
p. Afrikan kehityskeskustelu
q. Kaupunki ja kehitys
r. Maaseutukehitys
s. Globalisaatio ja globaalihallinta
t. Globalisaatio etelästä nähtynä
u. Kehitysmaavaltio ja demokratisaatio
v. Globalisaatio ja kehitystaloustiede
x. Tieteenalakohtainen kritiikki
Laajuus: Op: 10 Ov: 6
Vähintään lukuvuoden mittainen tutkielmaseminaari harjaannuttaa opiskelijaa itsenäiseen tutkimustyöhön opastamalla häntä kehitysmaatutkimuksessa käytettävien menetelmien syvempään käytännön hallintaan ja tieteellisen esitystavan terävöittämiseen. Seminaarissa työstetään laitoksen professorin ohjauksella opiskelijan pro gradu -tutkielmaa. Tutkielmasta esitetään suunnitelma ja ainakin kaksi muuta versiota. Lisäksi jokainen osanottaja toimii toisten töiden opponenttina.
Jussi Pakkasvirta jussi.pakkasvirta@helsinki.fi
Kehitysmaatutkimuksen aineopinnot.
Kehitysmaatutkimuksen pääaineopiskelijat.
Laajuus: Op: 40 Ov: 20
http://www.valt.helsinki.fi/tiedekunta/opiskelu/tuteko/gradu.htm
http://www.valt.helsinki.fi/vol/opiskelu/tutkielma/index.htm
Jussi Pakkasvirta jussi.pakkasvirta@helsinki.fi
Laajuus:
Laajuus:
Sivuaineopiskelijat suorittavat valinnaisia aineopintoja seuraavasti:
Jatkokoulutus koostuu itsenäisestä tutkimustyöstä lisensiaatintutkimuksen ja/tai tohtorin väitöskirjan muodossa ja sitä tukevasta opetuksesta ja ohjauksesta. Jatko-opiskelijaksi voidaan hyväksyä vähintään hyvin tiedoin kehitysmaatutkimus pääaineena valmistunut tai muuten vastaavan tason saavuttanut. Pro gradu -tutkielman vähimmäisarvosanan on pääsääntöisesti oltava cum laude approbatur. Tohtorin tutkintoon voidaan edetä suoraan tekemättä lisensiaatintutkimusta. Väitöskirjaa lukuun ottamatta tohtorin tutkinnon vaatimukset ovat samat kuin lisensiaatin tutkinnon. Opinnäytetyön ohella kehitysmaatutkimuksessa vaaditaan jatko-opintoja vähintään 60 op/35 ov.
Jatko-opiskelijaksi ottamisessa noudatetaan valtiotieteellisen tiedekunnan jatkokoulutusta koskevia hakuaikoja ja muita määräyksiä. Hyväksymispäätöksen tekee valtiotieteellisen tiedekunnan jatko-opiskelijoiden valintalautakunta laitoksen esimiehen annettua asiasta lausuntonsa. Muusta osallistumisesta jatkokoulutustilaisuuksiin tulee sopia laitoksen esimiehen kanssa.
1. Syventävät opinnot kehitysmaatutkimuksessa. Mikäli jatko-opiskelijalla ei ole ollut kehitysmaatutkimus pääaineena, hän joutuu yleensä täydentämään opintojaan. Täydentävien opintojen laajuus ratkaistaan tapauskohtaisesti ottaen huomioon hakijan koko perus- ja täydennyskoulutus sekä mahdollinen julkaisutoiminta. Täydentävien opintojen tarve ratkaistaan jatko-opinto-oikeutta myönnettäessä, mutta niiden täsmällisestä määrästä ja sisällöstä sovitaan opinto-oikeuden myöntämisen jälkeen. Lisäopintojen määrä on pääsääntöisesti enintään 25 op/15 opintoviikkoa. Nämä opinnot suoritetaan laitoksen professorin kanssa sovittavalla tavalla ennen jatkokoulutusohjelman (60 op/35 ov) aloittamista.
Mondays at 18-20, U38 E 107. (On 17.10. in A206).
The course programme is available in the BSCW (old and new).