Tulostettava versio tuotettu 2005-09-16 11.02.59

Jaksot ja kurssit

Kehitysmaatutkimuksen opinto-opas 2004-2005

Tavoitteet ja sisältö:

Kehitysmaatutkimus

Kehitysmaatutkimuksen laitos on maan ainoa kehitysmaiden ja kehitysmaaongelmien yhteiskuntatieteelliseen tutkimukseen keskittyvä monitieteinen laitos. Kehitysmaatutkimus on yliopistollinen oppiaine, joka tutkii kehitysmaiden ongelmia ja niiden ratkaisumahdollisuuksia. Sen näkökulma on maailmanlaajuinen, vaikka se maantieteellisesti keskittyykin Aasian, Afrikan, Lähi-idän ja Latinalaisen Amerikan maihin. Kehitysmaatutkimuksen opiskelu antaa valmiuksia työskentelyyn kehitysmaissa ja kehitysmaa- ja kehityskysymysten parissa.

Kehitysmaatutkimusta voi opiskella VTM-tutkinnon pääaineena (syksystä 2002 lähtien) tai sivuaineena. Sivuaineena kehitysmaatutkimusta voivat opiskella Helsingin yliopiston kaikkien tiedekuntien opiskelijat.

Kehitysmaatutkimuksen ominaispiirteitä ovat ongelmakeskeisyys, moniperspektiivisyys ja monitieteisyys. Kehitysmaatutkimuksen pyrkimyksenä on kehitysmaiden ongelmien ymmärtäminen ja selittäminen ja ratkaisumahdollisuuksien etsiminen niihin. Ongelmia tarkastellaan teorian ja käytännön sekä historian ja nykypäivän kannalta. Maailmanlaajuinen näkökulma tuodaan yhteen kansallisen ja paikallisen kanssa. Kehitysmaatutkimuksessa hyödynnetään ja yhdistellään useiden eri tieteenalojen - erityisesti yhteiskuntatieteiden - teorioita ja menetelmiä.

Kehitysmaatutkimuksen keskeisiä kysymyksiä ovat mm.:

  • Miksi kehitysmaat ovat kehitysmaita? Miksi osa maailmaa on "kehittynyt" toisen osan "alikehittyessä"?
  • Mitä on kehitys? Miten käsityksemme kehityksestä ovat muuttuneet ja muuttuvat? Onko köyhyyden vähentäminen kehitystä?
  • Miten kehitysmaiden yhteiskunnat, valtiot, taloudet ja luonnonympäristöt toimivat?
  • Mitkä ovat kehitysmaiden yhtäläisyydet ja erot? Mikä on kulttuurin ja uskonnon rooli kehitysmaissa?
  • Miten kansainvälinen järjestelmä ja maailmantalous vaikuttavat kehitysmaihin ja mitä ns. globalisaatio merkitsee niille?
  • Miten kehitysmaaongelmiin voidaan puuttua? Mitä vaihtoehtoja kehitysmailla on? Entä koko maailmalla?
  • Miksi kehitysyhteistyötä tehdään? Kuinka se toimii? Mitä sen tuloksista ja vaikutuksista tiedetään?
  • Millaista tietoa maailmanlaajuisten kehitysongelmien ratkomiseen tarvitaan?
  • Mikä on tutkimuksen osuus kehityksessä?

Tällaiset kysymykset ovat poleemisia sekä poliittisesti ja moraalisesti voimakkaan latautuneita. Vastaukset niihin vaihtelevat. Kehitysmaatutkimuksen opiskelu harjaannuttaa kriittiseen ajatteluun.

VTK- ja VTM-tutkinnot kehitysmaatutkimus pääaineena

Valtiotieteen kandidaatin tutkintoa varten kehitysmaatutkimus pääaineenaan opiskelijan on suoritettava:

  • kehitysmaatutkimuksen perus- ja aineopinnot sekä kandidaatintutkielma (48 ov);
  • aineopinnot yhdessä sivuaineessa;
  • kieliopintoina äidinkielen kirjallisen käytön kurssi (2 ov), yhden vieraan kielen tekstin ymmärtäminen sekä suullinen taito (1 + 2 ov) sekä toisen kotimaisen kielen taito (3 ov);
  • yleisopintoina ATK:n johdantokurssi (2 ov) tai vastaava;
  • vapaasti valittavina opintoina muita opintoja siten, että tutkinnon kokonaislaajuus on vähintään 120 ov
  • harjoitusaine.

Valtiotieteen maisterin tutkintoa varten kehitysmaatutkimus pääaineenaan opiskelijan on suoritettava edellisen lisäksi kehitysmaatutkimuksen syventävät opinnot sekä kirjoitettava pro gradu -tutkielma (yht. 43 ov). VTM-tutkinnon opintojen kokonaislaajuus on 160 ov.

Kehitysmaatutkimus: opintojen yleisrakenne

Kehitysmaatutkimuksen opinnot koostuvat perusopinnoista (15 ov), alemmista (10 ov) ja ylemmistä aineopinnoista (15 + 8 ov) sekä syventävistä opinnoista (43 ov).

Perusopinnot A-OPPIMÄÄRÄ, 15 ov)

  • A1 Johdatus kehityskysymyksiin (5 ov)
  • A1.1 Johdantokurssi (luentosarja, 2 ov) (pakollinen)
  • A1.2 Kirjallisuuskuulustelu (3 ov)
  • A2 Johdatus kehitysmaiden tutkimukseen (5 ov)
  • A2.1 Kehitysmaatutkimuksen yhteiskuntatieteelliset perusteet (3 ov)
  • A2.2 Kehityksen taloustieteen perusteet (2 ov)
  • A3 Valinnaiset opinnot (5 ov): opiskelija valitsee seuraavista kursseista, kuulusteluista ja seminaareista:
  • A3.1 Ympäristö ja kehitys (2 ov)
  • A3.2 Sukupuoli ja kehitys (2 ov)
  • A3.3 Globalisaatio, kehitys ja kansainväliset järjestöt (2 ov)
  • A3.4 Global History (1 ov)
  • A3.5 Alueellinen tai temaattinen erityiskurssi (1-3 ov)
  • A3.6 Alueellinen tai temaattinen kirjallisuuskuulustelu (1-3 ov)
  • A3.7 Tutkiva oppiminen -seminaari (2 ov)

Alemmat aineopinnot (B-OPPIMÄÄRÄ, 10 ov)

  • B1 Kehityksen teoria ja käytäntö (5 ov)
  • B1.1 Kehityksen teoria ja käytäntö: luentosarja (1 ov)
  • B1.2 Kehityksen teoria ja käytäntö: seminaari (2 ov)
  • B1.3 Kehityksen teoria ja käytäntö: kirjallisuuskuulustelu (2 ov)
  • B2 Kehitysyhteistyön teoria ja käytäntö (5 ov)
  • B2.1 Johdatus kehitysyhteistyöhön: luentosarja (1 ov)
  • B2.2 Hankesuunnittelun perusteet (1 ov)
  • B2.3 Kehitysyhteistyön teoria ja käytäntö: seminaari (3 ov)
  • B2.4 Kehitysyhteistyön teoria ja käytäntö: kirjallisuuskuulustelu (3 ov)

Ylemmät aineopinnot (C-OPPIMÄÄRÄ sivuaineena 15 ov, VTK-tutkinnossa 15 + 8 ov)

  • C1 Kehitysteorian ja kehitysajattelun kehitys (5 ov)
  • C1.1 Kehitysteoria ja -ajattelu: johdantoluennot (1 ov) (pakollinen) - neljä opintoviikkoa (4 ov) seuraavista:
  • C1.2 Kehitysteoria ja -ajattelu: seminaari (2 ov)
  • C1.3 Kehitysteoria ja -ajattelu: lukuseminaari (2 ov)
  • C1.4 Kehitysteoria ja -ajattelu: essee (2 ov)
  • C1.5 Kehitysteoria ja -ajattelu: kirjallisuuskuulustelu (2 ov)
  • C2 Yhteiskuntateorian ja yhteiskuntatutkimuksen metodologian perusteet (5 ov)
  • C2.1 Yhteiskuntateorian ja yhteiskuntatutkimuksen metodologian perusteet: luentokurssi (1 ov)
  • C2.2 Yhteiskuntateorian ja yhteiskuntatutkimuksen metodologian perusteet: seminaari (2 ov)
  • C2.3 Yhteiskuntateorian ja yhteiskuntatutkimuksen metodologian perusteet: kirjallisuuskuulustelu (2 ov)
  • C3 Valinnaiset opinnot (5 ov)
  • C4 Proseminaari ja kandidaatintutkielma (3 + 5 ov) (vain pääaineopiskelijoille)
  • C4.1 Proseminaari (3 ov)
  • C4.2 Harjoitusaine ja kandidaatintutkielma (5 ov)

Syventävät opinnot 43 ov)

  • S1 Kehitysmaatutkimuksen menetelmät (10 ov)
  • S1.1 Kehitysmaatutkimuksen makromenetelmät
  • S1.2 Kehitysmaatutkimuksen mikromenetelmät
  • S1.3 Osallistavat ja muut nopeat menetelmät
  • S2 Valinnaiset temaattiset tai aluekohtaiset kurssit (5 ov)
  • S3 Harjoittelu (3 ov, vapaaehtoinen)
  • S4 Tutkielmaseminaari ( 5 ov)
  • S5 Pro gradu-tutkielma (20 ov)

Opintojen muuntaminen uusien tutkintovaatimusten mukaisiksi

Vanhat opinnot ovat muunnettavissa uusien tutkintovaatimusten mukaisiksi. Vanhojen vaatimusten mukaan voi opiskella vuoden 2002 loppuun. Opintojen muuntamisessa sovelletaan seuraavia periaatteita:

1. Kaikki vanhat opinnot hyväksytään uusia vaatimuksia vastaaviksi - jo aiemmin suoritettuja kehitysmaatutkimuksen opintoviikkoja ei mene hukkaan.

2. Keskeistä on, että opiskelijalla on suorituksia kaikista tutkintovaatimusten pääkohdista (A1, A2, A3, B1, B2, C1, C2, C3, jne.). Jos vanhojen vaatimusten mukaan suoritettu kohta ei opintoviikkomäärältään vastaa uusia vaatimuksia, puuttuvat opintoviikot täydennetään valinnaisilla (A, C, S) tai vastuuopettajan kanssa sovittavilla (B) suorituksilla.

3. Jos opiskelijalla on suoritus kohdassa, jonka paikka tutkintovaatimuksissa on vaihtunut, vanha suoritus käy uudessa paikassa. Ellei vanhaa suoritusta voida näin hyödyntää, korvaavuudesta sovitaan vastuuopettajan kanssa.

Tarkempia neuvoja muuntamisesta ja muunnoksen yhteydessä mahdollisesti vaadittavista opinnoista saa kunkin kohdan vastuuopettajalta.

Merkinnät

Merkinnät opintokokonaisuuksista on pyydettävä laitoksen toimistosta (klo 12-16) henkilökohtaisesti, puhelimitse (puh. 191 24251) tai sähköpostitse osoitteesta ids-finland@helsinki.fi. Tenttitulokset löytyvät opiskelijanumeroin yksilöityinä laitoksen ilmoitustaululta ja Web-oodista.

Arvosteluperusteet: kirjallinen kuulustelu

Kirjallinen kuulustelu (tentti) harjoittaa opiskelijaa jäsennettyyn ja analyyttiseen kirjoittamiseen. Tentissä vastataan annettuun kysymykseen, ei käydä yleistä keskustelua tenttikirjan tai luentokurssin aiheesta. Tenttivastauksen tarkoituksena on osoittaa, että kuulusteltava teos on luettu ja sen sisältö omaksuttu ja ymmärretty.

Tenttivastauksen arviointiin vaikuttavat 1) sen sisältämän tiedon ja argumentaation määrä ja laatu, 2) ilmaisun selkeys sekä 3) käytetyn argumentaation johdonmukaisuus. Vastauksen pituuden on oltava suhteessa kysyttyyn asiaan. Pituus sinänsä ei ole tae korkeasta arvosanasta: vastauksia ei arvioida sentinmitalla. Opiskelijalta edellytetään taitoa erottaa olennainen epäolennaisesta sekä kykyä kiteyttää ajatuksiaan. Selkeä käsiala helpottaa vastausten arvostelua.

Tenttivastauksesta voi saada erinomaisen arvosanan silloin, kun opiskelija osoittaa ymmärtäneensä tenttikirjan perusargumentin ja omaksuneensa sitä tukevan evidenssin, esittelee asiansa johdonmukaisesti sekä lisäksi osaa suhteuttaa lukemansa muuhun asiaan liittyvään keskusteluun. Hyvän arvosanan saava vastaus on esitystavaltaan selkeä ja osoittaa opiskelijan oppineen lukemastaan kirjasta sen argumentin ja sisällön oleelliset seikat. Tyydyttävän arvosanan voi esitystavaltaan heikohko vastaus saada silloin, kun se osoittaa opiskelijan lukeneen tenttikirjan ja omaksuneen sen sisällön pääkohdat. Vastaus on hylättävä sen pituudesta riippumatta, mikäli se vastaa toiseen kysymykseen kuin siihen, jonka kuulustelija on antanut, sisältää lukuisia virheitä, tai jos osoittautuu ettei tenttikirjaa ole luettu.

Kuulustelu- ja kurssikohtaiset arvosteluperusteet on saatavissa suullisesti tai kirjallisesti kuulustelijalta tenttitulosten julkistamisen jälkeen.

Opintokokonaisuuksien arvosana määräytyy osasuoritusten opintoviikoilla painotetun keskiarvon mukaan. Ylempien kokonaisuuksien arvosana on kumulatiivinen edellisten kokonaisuuksien suhteen.

Essee

Monet kehitysmaatutkimuksen vapaavalintaiset opintojaksot ja tentit voidaan kokonaan tai osittain korvata esseillä. Essee on vapaamuotoinen kirjallinen esitys, joka pohjautuu tenttikirjallisuuteen tai vastuuopettajan osoittamaan aineistoon. Esseessä voidaan käsitellä sen pohjana olevaa kirjallisuutta kokonaisuudessaan tai tiettyä opettajan kanssan sovittua teemaa ao. kirjallisuuteen nojautuen. Essee ei ole referaatti; siinä voi esittää myös omia käsityksiä ja muualta hankittuja tietoja kunhan erottaa ne selvästi lähdekirjallisuudessa esitetyistä.

Yhden opintoviikon suoritus edellyttää pääsääntöisesti noin kymmentä sivua tekstiä (12 pisteen fontti, 1,5 riviväli), mutta pituus ei ole arvioinnin tärkein kriteeri. Esseen arvostelussa painavin vaatimus on sama kuin tentin arvostelussa: kirjallisuus on luettu, ymmärretty ja omaksuttu. Rakenteellisesti ja kielellisesti selkeä esitystapa nostaa arvosanaa.

Esseestä on aina sovittava vastuuopettajan kanssa, joka antaa tarkemmat ohjeet ja mahdolliset teemat.

Jatkokoulutus Laitoksen professori vastaa jatko-opiskelijoiden hyväksymisestä valtiotieteellisen tiedekunnan noudattamien jatkokoulutusta koskevien hakuaikojen ja muiden määräysten mukaisesti. Erityisistä syistä hakemuksia voidaan käsitellä muulloinkin. Hakemuksia koskeviin kysymyksiin vastaa tiedekunnan apulaissihteeri Terhi Kulonpalo, terhi.kulonpalo@helsinki.fi , puh. 191 24805. Tarkemmat tiedot jatkokoulutuksesta sekä jatkotutkintoihin vaadittavista opinnoista selviävät jatkokoulutusoppaasta, jota saa laitosten kanslioista.

Yleisopinnot ja yhteinen opetus

Tavoitteet ja sisältö:

Yleisopinnot ovat luonteeltaan yleissivistäviä, muita opintoja tukevia opintoja ja niitä voi sisällyttää tutkintoon myös vapaasti valittavina opintoina. Pakollisena vaadittavat yleisopinnot määräytyvät pääaineen mukaan. Oppiainekohtaiset vaatimukset ovat esitetty opinto-oppaan yhteisessä osassa http://www.valt.helsinki.fi/opetus/valt .

Perusopinnot (A-oppimäärä)

Tavoitteet ja sisältö:

Perusopinnot tutustuttaa opiskelijan kansainväliseen kehityskeskusteluun ja käytäntöön sekä kehityksen tutkimuksessa tarvittaviin käsitteisiin ja teoreettisiin työvälineisiin sekä antaa hänelle mahdollisuuden tutustua valitsemiinsa temaattisiin tai alueellisiin erityiskysymyksiin. Kokonaisuus koostuu kolmesta viiden opintoviikon laajuisesta osiosta: johdantojaksosta (A1), tutkimus- ja teoriajaksosta (A2) ja valinnaisista opinnoista (A3). Suoritustapana ovat luentokurssien ja kirjatenttien yhdistelmät, joihin kuuluu esseiden kirjoitusta tai vaihtoehtoinen seminaari.

A1 Johdatus kehityskysymyksiin (5 ov)

Tavoitteet ja sisältö:

Jakso tarjoaa johdatuksen kehitysmaatutkimuksen ja kansainvälisen kehitystoiminnan peruskysymyksiin ja nykyiseen kehityskeskusteluun. Pääkysymyksenä on miksi kehitysmaat ovat kehitysmaita ja mitä ratkaisuvaihtoehtoja niiden kehitysongelmiin on tarjolla. Kehitysajattelun kehitystä jäljitetään modernisaatiosta köyhyyden vähentämiseen. Kehityksen selitysmalleja haetaan sekä kehitysmaiden sisäisistä tekijöistä että globaalista järjestelmästä ja maailmantaloudesta. Ratkaisuvaihtoehdoissa tutustutaan mm. globaalihallintaan ja kehitysyhteistyöhön. Huomiota kiinnitetään myös Suomen ja kehitysmaiden välisiin suhteisiin.

A1.1 Johdantokurssi (2 ov) (pakollinen)

Tavoitteet ja sisältö:

Johdantokurssilla paneudutaan kehitysmaatutkimuksen peruskäsitteisiin ja esitellään kehitysongelmien selitys- ja ratkaisumalleja. Kurssilla selvitetään kehitysmaan, kehityksen, alikehityksen, köyhyyden ja globalisaation käsitteet. Talous- ja yhteiskuntakehityksen tematiikkaa käsitellään sekä yleisesti että seuraaviin teemoihin pureutuen: väestö, sukupuoli (gender), ruoka ja nälkä, kaupungistuminen, maaseutukehitys, ympäristöongelmat sekä etniset ja uskonnolliset konfliktit. Kehitysyhteistyötä käsitellään myös Suomen kehitysavun näkökulmasta.

Johdantokurssi luennoidaan joka syyslukukausi. Kurssi on pakollinen uusille opiskelijoille. Suoritustapana on luentosarja (32 t) ja sen perusteella kirjoitettava luentopäiväkirja (n. 10 s.).

A1.2 Kirjallisuuskuulustelu (3 ov)

Tavoitteet ja sisältö:

Kirjallisuuskuulustelu syventää ja laajentaa johdantokurssin teemoja. Se suoritetaan johdantokurssin jälkeen. Tiedekuntatentissä tentitään seuraavien kahden kohdan kirjallisuus:

Kirjallisuus

  • Kantola A (toim.): Maailman tila ja Suomi -(o)-
  • Allen T & Thomas A (eds.): Poverty and Development into the 21st Century (Luvut 1-9, 16-24) -(o)-

A2 Johdatus kehitysmaiden tutkimukseen (5 ov)

Tavoitteet ja sisältö:

Jakso tutustuttaa opiskelijan kehitysmaatutkimukselle tärkeän yhteiskunta- ja taloustutkimuksen perusteisiin ja antaa opiskelijalle teoreettiset ja käsitteelliset työvälineet kehitysmaatutkimuksen opintoihin. Jaksoon kuuluvilla kursseilla käydään läpi yhteiskunnan, kulttuurin, valtion, talouden ja historian tutkimuksen kehitysmaatutkimuksen kannalta keskeisimmät tutkimusotteet, tiedonmuodot ja tulkinnat.

A2.1 Kehitysmaatutkimuksen yhteiskuntatieteelliset perusteet (3 ov)

Tavoitteet ja sisältö:

Kurssilla käsitellään yhteiskunta- ja kulttuuritutkimuksen sekä politiikan tutkimuksen peruskäsitteitä ja ideoita. Siinä esitellään sekä klassisia että uudempia yhteiskunta- ja valtioteorioita ja selvitetään miten eri tutkimusotteet näkevät yhteiskunnan, kulttuurin ja valtion muodostuvan ja miten niiden väliset suhteet ymmärretään. Keskeisiä kysymyksiä ovat käsitykset yhteiskunnallista toimijoista ja heidän toimintaansa ylläpitävistä voimista, toiminnan ja yhteiskuntarakenteiden suhteesta sekä toisaalta yhteiskunta- ja kulttuuritutkimuksen luonteesta. Kurssi koostuu luennoista, oheiskirjallisuudesta ja esseestä. Kirjallisuudesta ilmoitetaan kurssilla.

A2.2 Kehityksen taloustieteen perusteet (2 ov)

Tavoitteet ja sisältö:

Kurssilla selvitetään kansantaloustieteen ja poliittisen taloustieteen eri tutkimusotteita erityisesti kehitysmaatutkimuksen kannalta. Kurssi antaa johdatuksen kansantaloustieteen uusklassisen ja institutionalististen haarojen sekä poliittisen taloustieteen eri otteiden peruskäsitteisiin ja selvittelee niiden näkemyksiä taloudellisen kasvun ja kehityksen luonteesta, markkinoiden ja valtion roolista sekä kansainvälisen kaupan, pääomaliikkeiden ja muuttoliikkeen merkityksestä. Kurssi koostuu luennoista, lukutehtävistä ja esseestä. Kirjallisuudesta ilmoitetaan luennoilla.

A3 Valinnaiset opinnot (5 ov)

Tavoitteet ja sisältö:

Opiskelija valitsee 5 ov:n edestä kehitysmaatutkimuksen laitoksen tai muiden laitosten järjestämiä erityiskursseja, kirjatenttejä ja seminaareja, jotka laajentavat ja syventävät edellisissä jaksoissa käsiteltyjä teemoja. Kehitysmaatutkimuksen laitos pyrkii järjestämään seuraavat erityiskurssit säännöllisesti:

  • A3.1 Ympäristö ja kehitys (2 ov)
  • A3.2 Sukupuoli ja kehitys (2 ov)
  • A3.3 Globalisaatio, kehitys ja kansainväliset järjestöt (2 ov)
  • A3.4 Global History (1 ov)
  • A3.5 Alueellinen tai temaattinen erityiskurssi (1-3 ov)
  • A3.6. Alueellinen tai temaattinen kirjallisuuskuulustelu (1-3 ov)
  • A3.7 Tutkiva oppiminen -seminaari (2 ov)

A3.1 Kehitysmaiden ympäristö- ja kehitysongelmat (1 ov)

Tavoitteet ja sisältö:

Opintojakson tarkoituksena on johdattaa opiskelijaa hahmottamaan ja jäsentämään monimutkaisia ja laaja-alaisia kansainvälisiä ympäristö- ja kehityskysymyksiä lähinnä yhteiskuntatieteellisen ympäristö- ja kehitystutkimuksen näkökulmasta. Opintojaksossa käsitellään mm. seuraavia kysymyksiä:

  • globaalit ympäristöongelmat ja niiden tausta
  • kehitysmaiden ympäristöongelmat
  • pohjoisen ja etelän ristiriidat ympäristö- ja kehityskysymyksissä
  • kestävän kehityksen haaste
  • kansainvälinen ympäristöpolitiikka

Kirjallisuus

Kuulustelu tiedekuntatentissä (kukin 1 ov):

  • Adams W : Green Development (2. painos) -(o)-
  • Bhaskar V & Glyn A : The North, the South and the Environment -(o)-
  • Bryant R & Bailey S : Third World Political Ecology -(o)-
  • Thomas C : The Environment in International Relations -(o)-

A3.2 Sukupuoli ja kehitys (2 ov)

Tavoitteet ja sisältö:

Opintojakso tarjoaa sukupuolitutkimuksen peruskäsitteet ja johdattaa kansainväliseen keskusteluun sukupuolen merkityksestä kehityksessä. Kirjallisuudessa käsitellään mm. naiset ja kehitys -ajattelun vaiheita, väestöpolitiikkaa sekä sukupuolikysymystä kehitysyhteistyössä.

Suoritustapa: tiedekuntatentti

Kirjallisuus

Valitaan jompikumpi seuraavista teoksista:

  • Kabeer N : Reversed Realities (2 ov) -(o)-
  • Visvanathan, Duggan, Nisonoff & Wiegersma (eds.): The Women, Gender & Development Reader (2 ov)

A3.3 Globalisaatio, kehitys ja kansainväliset järjestöt (2 ov)

A3.4 Global History (1 ov)

Tavoitteet ja sisältö:

The course consists of a lecture series delivered by various lecturers dealing with different aspects of the global history relevant for the developing countries and the issues of their social, political and economic development. At the end of the lecture series participants are required to write a course journal.

A3.5 Alueellinen tai temaattinen erityiskurssi (1-3 ov)

Tavoitteet ja sisältö:

Tässä kohdassa voidaan suorittaa vuosittain vaihtelevia kehitysmaatutkimuksen laitoksen tai muiden laitosten järjestämiä eri alueita tai teemoja käsitteleviä kursseja tai kirjatenttejä.

A3.6 Alueellinen tai temaattinen kirjallisuuskuulustelu (1-3 ov)

Kirjallisuus

Tiedekuntatentissä tentittävä kirjallisuus valitaan seuraavista (kukin 1 ov):

  • Chabal P & Daloz J-P : Africa Works sekä kehitysmaatutkimuksen laitoksen kirjastossa oleva moniste (U38, Topelia): Toimiiko Afrikka -keskustelu
  • Drèze J & Sen A : India. Economic Development and Social Opportunity -(o)-
  • Franco P : The Puzzle of Latin American Economic Development -(o)-
  • Kortteinen T : Urban Peasants and Rural Workers -(o)-
  • Gwynne R & Kay C (ed.): Latin America Transformed -(o)-
  • Bhagavan M (ed.): New Generic Technologies in Developing Countries
  • Rodan G (ed.): Political Oppositions in Industrializing Asia -(o)-
  • Jomo K (ed.): Tigers in Trouble -(o)-

A3.7 Tutkiva oppiminen -seminaari (2 ov)

Alemmat aineopinnot (B-oppimäärä)

Tavoitteet ja sisältö:

Alemmissa aineopinnoissa paneudutaan kehityksen teoriaan ja käytäntöön syvällisemmin kehitysongelmia ja niille tarjottuja ratkaisuja eritellen. Kokonaisuus koostuu kahdesta viiden opintoviikon jaksosta, joista ensimmäinen tarkastelee kehityksen teorioita ja kehityskäytäntöjä kehitysmaiden ja paikallisyhteisöjen näkökulmasta (B1) ja toinen kehitysyhteistyötä ja sen mahdollisuuksia (B2). Jaksot koostuvat luennoista, seminaareista ja kirjatenteistä.

B1 Kehityksen teoria ja käytäntö (5 ov)

Tavoitteet ja sisältö:

Jaksossa perehdytään kehityskeskustelun ja kehityskäytäntöjen nykytilaan erityisesti kehitysmaiden ja paikallisten ihmisten ja yhteisöjen näkökulmasta. Siinä selvitetään demokratian ja ja ihmisoikeuksien merkitystä kehitysmaissa ja tutkitaan kehitysmaiden kansalaisyhteiskunnan ja paikallisyhteisöjen luonnetta ja toimintamahdollisuuksia. Samoin peilataan Kiinan ja Itä-Aasian nopeaa taloudellista ja yhteiskunnallista kehitystä Etelä-Aasian ja Afrikan köyhyyden jatkumiseen ja Latinalaisen Amerikan ja Lähi-idän epätasaiseen kehitykseen.

Jakso suoritetaan luentosarjan (1 ov), seminaarin (2 ov) ja kirjallisuuskuulustelun (2 ov) muodossa. Luentosarja pidetään syyslukukaudella, seminaariryhmiä järjestetään sekä syys- että kevätlukukaudella. Kirjallisuuskuulustelu suoritetaan tiedekuntatenttinä ennen seminaarin päättymistä.

B1.1 Kehityksen teoria ja käytäntö: luentosarja (1 ov)

Tavoitteet ja sisältö:

Luennoilla käsiteltäviä teemoja ovat mm. globaalihallintayritysten merkitys käytännön kehityspolitiikalle paikallisella tasolla, kehitysmaavaltioiden luonne ja valtion roolin muutos eri kehitysmaissa sekä paikallisten ihmisten ja yhteisöjen mahdollisuudet vaikuttaa niitä itseään koskeviin tekijöihin ja voimiin.

B1.2 Kehityksen teoria ja käytäntö: seminaari (2 ov)

Tavoitteet ja sisältö:

Luentojen teemojen käsittelyä jatketaan ja syvennetään seminaarissa. Kukin osanottaja kirjoittaa kehityskäytäntöjä paikallisesta näkökulmasta käsittelevän seminaarityön.

B1.3 Kehityksen teoria ja käytäntö: kirjallisuuskuulustelu (2 ov)

Kirjallisuus

Kukin 1 ov, kirjat eri ryhmistä.

a. Valtavirran kehityskeskustelu

  • The World Bank : World Development Report 1997 (The State in a Changing World)
  • The World Bank : World Development Report 2000/2001 (Attacking Poverty)
  • UNDP : Human Development Report 1997 (Human Development to Eradicate Poverty)
  • UNDP : Human Development Report 1999 (Globalization with a Human Face)
  • UNDP : Human Development Report 2000 (Human Rights and Human Development)

b. Kriittisiä tutkimusnäkemyksiä

  • Easterly W : The Elusive Quest of Growth
  • Fine B : Social Capital versus Social Theory
  • Hoogvelt A : Globalization and the Postcolonial World (2. painos)
  • Wade R : Governing the Market

B2 Kehitysyhteistyön teoria ja käytäntö (1 ov)

Tavoitteet ja sisältö:

Opintojakso käsittelee kehitysyhteistyötä tai apua ja sen muutoksia yleensä ja Suomen kehitysyhteistyön näkökulmasta erityisesti. Kurssilla pohditaan mihin kehitysyhteistyöllä pyritään ja millaisia tuloksia siltä voidaan kohtuudella odottaa. Opiskelija tutustutetaan keskusteluun kehitysyhteistyön pyrkimyksistä ja tuloksista sekä apuun käytettyihin voimavaroihin ja niiden muotoihin.

Jakso suoritetaan luentosarjan (1 ov) ja hankesuunnittelukurssin tai kirjatentin (1 ov) sekä seminaarin tai kirjatentin (3 ov) muodossa. Pääaineopiskelijoille suositetaan kohdan suorittamista kursseilla ja seminaarilla. Luentosarja pidetään syyslukukaudella ja seminaari kevätlukukaudella. Hankesuunnittelukursseja järjestetään sekä syys- että kevätlukukaudella. Kirjatentti suoritetaan tiedekuntatenttinä.

B2.1 Johdatus kehitysyhteistyöhön (1 ov)

Tavoitteet ja sisältö:

Kohdassa käsiteltäviä teemoja ovat mm. kehitysyhteistyön tai -avun tausta ja historia, sen määrän ja laadun kehityslinjat, sen tulokset ja vaikutukset ja tulevaisuuden näkymät. Erityistä huomiota kiinnitetään avun ehdollistamiseen ja avun käyttöön poliittisen muutoksen ajamisessa kehitysmaissa. Suomen kehitysyhteistyöhön paneudutaan sekä yleisesti että esimerkkien valossa. Kohta koostuu luennoista ja luentopäiväkirjasta.

B2.2 Hankesuunnittelun perusteet (1 ov)

Tavoitteet ja sisältö:

Opintojakso johdattaa niihin käytännön menetelmiin, joilla kehitysyhteistyöviranomaiset, kansalaisjärjestöt, konsultit ja kehityspankit tekevät työtään. Opintojaksossa opiskelijat oppivat suunnittelemaan hankeasiakirjoja ja ymmärtämään ja arvioimaan hanke- ja ohjelmaehdotuksia. Opintojakson opetus tapahtuu intensiivikursseilla, joita pyritään järjestämään kerran lukukaudessa. Opintojakson suorittaminen kurssimuotoisesti on pakollista syventäviin opintoihin tähtääville opiskelijoille.

B2.2 Hankesuunnittelun perusteet: kirjallisuuskuulustelu (1 ov)

Tavoitteet ja sisältö:

Kurssia korvaava kirjallisuus (1 ov), tentitään tiedekuntatentissä.

Kirjallisuus

  • Ministry for Foreign Affairs : Guidelines for Programme Design, Monitoring and Evaluation
  • Gosling L : Toolkits

B2.3 Kehitysyhteistyön teoria ja käytäntö (3 ov)

Tavoitteet ja sisältö:

Seminaareissa kirjoitetaan esitelmä opettajan antaman aiheen ja opettajan osoittamien lähteiden pohjalta.

B2.4 Kehitysyhteistyön teoria ja käytäntö: kirjallisuuskuulustelu (3 ov)

Kirjallisuus

Yksi molemmista ryhmistä (a ja b), kukin numeroitu kohta 1 ov ellei toisin mainita.

Ryhmä a. toimijoiden näkemyksiä

  • 1. OECD, DAC (julk.): Development Co-operation. 2003 Report (s. 3-75 ja 109-127)

ja

IBON Foundation (julk.): (s. 3-46, 114-124, 163-194). Reality of Aid 2004 (s. 3-46, 114-124, 163-194).

  • 2. World Bank (julk.): Assessing Aid

ja

World Bank (julk.): The Role and Effectiveness of Development Assistance

sekä

Kehitysmaatutkimuksen laitoksen kirjastossa oleva moniste (U38, Topelia): Discussion on Asssessing Aid

Ryhmä b. tutkimusnäkemyksiä

  • 1. Degnbol-Martinussen, J ja P Engberg-Pedersen : Aid. Understanding International Development-Co-operation (2 ov)
  • 2. Tarp F (ed.): Foreign Aid and Development (s. i-153 ja 373-449)
  • 3. Ferguson J : The Anti-Politics Machine
  • 4. Tvedt T : Angels of Mercy or Development Diplomats

Ylemmät aineopinnot (C-oppimäärä)

Tavoitteet ja sisältö:

Ylempien aineopintojen yhteisessä osassa perehdytään kehityskeskustelun historiaan ja päälinjoihin (C1) sekä kehitysmaiden yhteiskuntatutkimuksen kannalta tärkeään teoria- ja metodikeskusteluun (C2). Valinnaisessa osassa (C3)on mahdollisuus suorittaa edistyneemmän tason kursseja tai kirjatenttejä, joiden aiheet vaihtelevat klassisista teksteistä tämän päivän kehitysongelmiin. Pääaineopiskelijat suorittavat myös kandidaatintutkielman kirjoittamiseen johtavan proseminaarin (C4) ja kirjoittavat kandidaatintutkielman harjoitusaineineen (C5).

C1 Kehitysteorian ja kehitysajattelun kehitys (5 ov)

Tavoitteet ja sisältö:

Jaksossa selvitetään kehityksen historiaa ja filosofiaa sekä toisen maailmansodan jälkeistä kehitysajattelua. Kehityksen ajatuksen synty jäljitetään eurooppalaiseen 1800-luvun yhteiskuntakeskusteluun ja ajatuksen käyttöä siirtomaapolitiikassa selvitetään. Toisen maailmansodan jälkeisen kehitysajattelun vaiheet käydään läpi kasvu- ja modernisaatioteorioista alikehitys- ja riippuvuusajattelun kautta vaihtoehtoiseen kehitykseen ja kehityskritiikkiin. Johdantoluentosarja (1 ov) on pakollinen, loput 4 ov valitaan jaksoista C1.2-C1.5. Jakso koostuu seuraavista osioista:

  • C1.1 Kehitysteoria ja -ajattelu: johdantoluennot (1 ov)
  • C1.2 Kehitysteoria ja -ajattelu: seminaari (2 ov)
  • C1.3 Kehitysteoria ja -ajattelu: lukuseminaari (2 ov)
  • C1.4 Kehitysteoria ja -ajattelu: essee (2 ov)
  • C1.5 Kehitysteoria ja -ajattelu: kirjallisuuskuulustelu (2 ov)

C1.1 Kehitysteoria ja -ajattelu: johdantoluennot (1 ov)

Tavoitteet ja sisältö:

Luennoilla käsitellään kehitystä ymmärrettynä globaaliksi, intentionaaliseksi käytännöksi. Mm. seuraavat kehitysajattelun vaiheet käydään läpi: modernisaatio, populismi ja taloudellinen nationalismi, alikehitys ja riippuvuus, vaihtoehtoinen kehitysajattelu, valtio ja markkinat, kehityskritiikki sekä keskustelun nykylinjat.

C1.2 Kehitysteoria ja -ajattelu: seminaari (2 ov)

Tavoitteet ja sisältö:

Seminaareissa kirjoitetaan esitelmä opiskelijan valinnan mukaisesta keskeisestä kehitysteorian ja -ajattelun keskeisestä näkemyksestä tai ajattelijasta. Pääaineopiskelijoille suositellaan seminaarin suorittamista.

C1.3 Kehitysteoria ja -ajattelu: lukuseminaari (2 ov)

Tavoitteet ja sisältö:

Lukuseminaarissa keskustellaan keskeisistä kehitysteorian ja -ajattelun näkemyksistä ja teksteistä opiskelijoiden alustusten pohjalta, seminaarin vastuuhenkilön valitsemaan aineistoon tukeutuen.

C1.4 Kehitysteoria ja -ajattelu: essee (2 ov)

Tavoitteet ja sisältö:

Opiskelijat kirjoittavat jakson vastuuhenkilön antaman aineiston pohjalta ja ohjauksessa kehitysteoriaa ja -ajattelua käsittelevän esseen tai esseitä.

C1.5 Kehitysteoria ja -ajattelu: kirjallisuuskuulustelu (2 ov)

Kirjallisuus

Tiedekuntatentti - valitaan kaksi kirjaa (kukin 1 ov ellei toisin mainita) siten että valittavat teokset ovat eri ryhmistä:

(a) Historiallinen näkökulma:

  • Arndt H : Economic Development -(o)-
  • Cowen M & Shenton R : Doctrines of Development (kuulustelijan kanssa sovittavin osin) -(o)-
  • Cooper F and Packard R (eds.): International Development and the Social Sciences (s. 1-92) (0,5 ov) -(o)-
  • Kitching G : Development and Underdevelopment in Historical Perspective -(o)-
  • Rist G : History of Development -(o)-

(b) Toisen maailmansodan jälkeisen kehitysajattelun pääpiirteet:

  • Brohman J : Popular Development (1,5 ov) -(o)-
  • Hettne B : Development Theory and the Three Worlds (2. painos) -(o)-
  • Martinussen J : Society, State and Market (1,5 ov) -(o)-
  • Nederveen Pieterse J : Development Theory -(o)- -(o)-
  • Preston P : Development Theory (1,5 ov) -(o)- -(o)-

(c) Vaihtoehtoinen ja kehityskriittinen näkökulma

  • Sachs W (ed): The Development Dictionary -(o)-
  • Escobar A : Encountering Development -(o)-
  • Hakkarainen O & Tammilehto O & Wallgren T (toim): Imperiumin ulkopuolelta (s. 55-173, 216-231) (0,5 ov) -(o)-

C2 Yhteiskuntateorian ja yhteiskuntatutkimuksen metodologian perusteet (5 ov)

Tavoitteet ja sisältö:

Opintojaksossa paneudutaan kehitysmaiden yhteiskuntatutkimuksen kannalta tärkeään teoria- ja metodikeskusteluun. Siinä selvitetään miten yhteiskunta- ja kulttuuritutkimuksen menetelmiä voidaan soveltaa kehitysmaatutkimuksessa. Jaksossa käsitellään myös monitieteisen yhteiskuntatutkimuksen mahdollisuuksia vaikuttaa kehitysongelmien ymmärtämiseen, selittämiseen ja ratkaisemiseen. Suoritustapana luentokurssi, seminaari ja kirjallisuuskuulustelu

  • C2.1 Yhteiskuntateorian ja yhteiskuntatutkimuksen metodologian perusteet: luentokurssi (1 ov)
  • C2.2 Yhteiskuntateorian ja yhteiskuntatutkimuksen metodologian perusteet: seminaari (2 ov)
  • C2.3 Yhteiskuntateorian ja yhteiskuntatutkimuksen metodologian perusteet: kirjallisuuskuulustelu (2 ov)

C2.1 Yhteiskuntateorian ja yhteiskuntatutkimuksen metodologian perusteet: luentokurssi (1 ov)

Tavoitteet ja sisältö:

Luentokurssilla esitellään johtavien yhteiskuntateoreetikoiden pääajatuksia ja pohditaan niiden merkitystä kehitysmaatutkimukselle ja sen metodologialle. Esiteltävinä ovat sekä klassiset että tärkeimmät uudemmat yhteiskunta-ajattelijat.

C2.2 Yhteiskuntateorian ja yhteiskuntatutkimuksen metodologian perusteet: seminaari (2 ov)

Tavoitteet ja sisältö:

Seminaarissa jatketaan ja syvennetään luentokurssilla esiteltyjen yhteiskunta-ajatusten käsittelyä. Opiskelija laatii seminaarityön jostakin teoreetikosta tai ajatussuunnasta.

C2.3 Yhteiskuntateorian ja yhteiskuntatutkimuksen metodologian perusteet: kirjallisuuskuulustelu (2 ov)

Kirjallisuus

Tiedekuntatentti - kaksi kohtaa seuraavista:

  • Baert P : Social Theory in the Twentieth Century -(o)-
  • Flyvberg B : Making Social Science Matter -(o)-
  • Sayer A : Method in Social Science (2. painos) -(o)-

C3 Valinnaiset opinnot (5 ov)

Tavoitteet ja sisältö:

Valinnaisina opintoina järjestetään laajuudeltaan ja työtavoiltaan vaihtelevia kursseja eri teemoista. Opintojakson suoritusta kursseilla suositellaan, mutta osia on mahdollisista suorittaa myös kirjallisuuskuulusteluna. Kirjallisuuskuulustelussa on mahdollista tenttiä kehitysmaatutkimuksen 'klassikkoja', koulukuntia ja/tai johonkin teemaan ja alueeseen liittyvää kirjallisuutta. (Luettelo kirjallisuudesta saatavilla kehitysmaatutkimuksen laitokselta tai osoitteesta http://www.valt.helsinki.fi/kmi/Opetus/c3s2lista.htm. )

C4 Proseminaari ja kandidaatintutkielma - VTK-tutkinnon suorittaville (8 ov)

C4.1 Proseminaari (3 ov)

Tavoitteet ja sisältö:

Seminaari harjaannuttaa opiskelijan tieteellisen kirjoittamisen muotoihin ja sääntöihin, kuten lähteiden käyttöön ja tieteelliseen esitystapaan. Kaksi lukukautta kestävässä seminaarissa työstetään opiskelijan omaa valtiotieteen kandidaatintutkielmaa. Tutkielma on opiskelijan valitsemastaan kehitysmaatutkimukseen liittyvästä aiheesta opettajan ohjauksessa kirjoittama tieteellinen työ (25-35 sivua). Seminaarissa esitetään kandidaatintutkielman suunnitelma ja käsitellään sen eri versioita.

C4.2 Harjoitusaine ja kandidaatintutkielma (5 ov)

Tavoitteet ja sisältö:

Seminaarin jälkeen opiskelija jättää valmiin valtiotieteen kandidaatintutkielmansa virallisesti tarkastettavaksi. Opiskelijan on myös jätettävä harjoitusaine äidinkielenopettajan tarkastettavaksi. Harjoitusaine voi olla tutkielman osa. Opiskelijan on kirjoitettava kandidaatintutkielmaansa liittyvä kypsyysnäyte, joka osoittaa perehtyneisyyttä tutkielman aihepiiriin sekä riittävää suomen tai ruotsin kielen taitoa. Kypsyysnäytteeseen ilmoittaudutaan WebOodissa Opintotoimiston kypsyysnäyte-sivun kautta.

Syventävät opinnot

Tavoitteet ja sisältö:

Syventävien opintojen tavoitteena on opiskelijan perehdyttäminen oman tutkimustyön ja sitä tukevan opetuksen avulla tutkimustiedon luonteeseen ja sen tuottamisen ehtoihin siten että hän pystyy itsenäisesti arvioimaan tieteellistä keskustelua. Opiskelija paneutuu kehitysmaatutkimuksen metodologiaan ja laajentaa tietämystään tutkimusalan perusteista. Syventävien opintojen keskeisin osa on pro gradu -tutkielman (20 ov) kirjoittaminen. Tutkielmaseminaari (5 ov) ja metodiopinnot (10 ov) tukevat sitä. Näitä täydentävät vähintään viiden ov:n laajuiset valinnaiset opinnot ja kolmen ov:n vapaaehtoinen harjoittelu.

S1 Kehitysmaatutkimuksen menetelmät (10 ov)

Tavoitteet ja sisältö:

Opiskelija perehdytetään luentojen, kirjatenttien ja harjoitustöiden avulla kehitysmaatutkimuksen menetelmien kirjoon. Tieteidenvälisen pätevyyden saavuttamiseksi jokaisen opiskelijan on hankittava vähintään yksi suoritus jokaiselta menetelmien osa-alueelta: makromenetelmistä ( S1.1), mikromenetelmistä (S1.2) sekä osallistavista ja nopeista menetelmistä (S1.3):

Menetelmäosuus voidaan suorittaa useammalla eri tavalla. Yhdistelmästä ja suoritustavoista sovitaan laitoksen professorin kanssa. Mm. seuraavat vaihtoehdot ovat mahdollisia:

a) Osallistuminen laitoksen järjestämille menetelmäkursseille. Näistä ilmoitetaan vuosittain opetusohjelmassa.

b) Suorittaminen alla mainittua menetelmäkirjallisuutta laitoksen järjestämissä tiedekuntakuulustelussa

c) Osallistuminen johonkin muuhun yliopistossa järjestettävään menetelmäopetukseen

S1.1 Kehitysmaatutkimuksen makromenetelmät

Tavoitteet ja sisältö:

Kursseja ja/tai tenttejä järjestetään seuraavista menetelmistä:

a) Surveytutkimus kehitysmaaoloissa

b) Regressioanalyysi ja muut tilastolliset vertailumenetelmät

c) Historiantutkimus ja historiallinen sosiologia kehitysmaatutkimuksessa

Kirjallisuus

  • Kalela J : Historiantutkimus ja historia -(o)-
  • Lieberson S : Making it count -(o)-
  • Skocpol T (ed.): Vision and Method in Historical Sociology -(o)- -(o)-

S1.2 Kehitysmaatutkimuksen mikromenetelmät

Tavoitteet ja sisältö:

Kursseja ja/tai tenttejä järjestetään seuraavista menetelmistä:

a) Laadulliset haastattelumenetelmät kehitysmaaoloissa

b) Diskurssi- ja tekstianalyysi

Kirjallisuus

  • Alasuutari P : Laadullinen tutkimus (3. uud. painos) -(o)-
  • Jokinen A ym. : Diskurssianalyysin aakkoset -(o)-
  • Silverman D : Doing Qualitative Research. A Practical Handbook -(o)- -(o)-
  • Strauss A & Corbin J : Basics of Qualitative Research -(o)-

S1.3 Osallistavat ja muut nopeat menetelmät

Tavoitteet ja sisältö:

Kursseja ja/tai tenttejä järjestetään seuraavista menetelmistä:

a) PRA ja muut osallistavat menetelmät

b) Nopeat analyysimenetelmät

Kirjallisuus

  • Thomas A & Chataway J & Wuyts M : Finding out Fast (pp. 1-18, 87-343) -(o)-
  • Laitinen H ym : Yhteisön ääni -(o)-
  • Mikkelsen B : Methods for Development Work and Research -(o)-

S2 Valinnaiset temaattiset tai aluekohtaiset kurssit ja kuulustelut (5 ov)

Tavoitteet ja sisältö:

Valinnaisina opintoina järjestetään laajuudeltaan ja työtavoiltaan vaihtelevia kursseja eri teemoista. Opintojakson suoritusta kursseilla suositellaan, mutta osia on mahdollista suorittaa myös kirjallisuuskuulusteluna. Kirjallisuuskuulustelussa on mahdollista tenttiä kehitysmaatutkimuksen 'klassikkoja', koulukuntia ja/tai johonkin teemaan ja alueeseen liittyvää kirjallisuutta (luettelo kirjallisuudesta saatavilla kehitysmaatutkimuksen laitokselta tai osoitteesta http://www.valt.helsinki.fi/kmi/Opetus/c3s2lista.htm ).

S3 Harjoittelu (3 ov)

Tavoitteet ja sisältö:

Kehitysmaassa tai kehitysmaihin liittyvissä tehtävissä Suomessa suoritettava työharjoittelu on valinnainen. Vähintään kaksi kuukautta kestävästä työharjoittelusta on sovittava laitoksen kanssa. Tavoitteena on perehtyä kehitysmaatehtäviin liittyviin työkäytäntöihin julkisessa hallinnossa, järjestöissä tai yrityksissä. Laitos pyrkii auttamaan harjoittelupaikkojen hankkimisessa. Myös opiskelijan itsensä hankkima työpaikka voidaan hyväksyä harjoittelupaikaksi. Harjoittelu voidaan suorittaa myös kehitysmaatutkimuksen laitoksen tutkimushankkeessa. Aineopintojen pitää olla suoritettuina ennen harjoitteluun ilmoittautumista. Harjoittelusta laaditaan raportti. Harjoittelun sijasta voidaan suorittaa valinnaisia opintoja.

S4 Tutkielmaseminaari (5 ov - koko lukuvuosi)

Tavoitteet ja sisältö:

Vähintään lukuvuoden mittainen tutkielmaseminaari harjaannuttaa opiskelijaa itsenäiseen tutkimustyöhön opastamalla häntä kehitysmaatutkimuksessa käytettävien menetelmien syvempään käytännön hallintaan ja tieteellisen esitystavan terävöittämiseen. Seminaarissa työstetään laitoksen professorin ohjauksella opiskelijan pro gradu -tutkielmaa. Tutkielmasta esitetään suunnitelma ja ainakin kaksi muuta versiota. Lisäksi jokainen osanottaja toimii toisten töiden opponenttina.

S5 Pro gradu -tutkielma (20 ov)

Tavoitteet ja sisältö:

Pro gradu on opiskelijan valitsemastaan kehitysmaatutkimukseen liittyvästä aiheesta kirjoittama itsenäinen tutkimus (80-120 s.), jossa hyödynnetään niitä sisällöllisiä ja metodologisia tietoja ja taitoja, joita opintojen aikana on kertynyt. Tutkimuksen tekeminen on pääosin itsenäistä työskentelyä, jota tuetaan systemaattisella ohjauksella. Tutkielman hyväksymisen edellytyksenä on seminaarien sekä vieraan kielen opintojen suorittaminen.

Kypsyysnäyte: Kypsyysnäytteeseen ilmoittaudutaan WebOodissa Opintotoimiston kypsyysnäyte-sivun kautta.

Jatkokoulutus

Tavoitteet ja sisältö:

Jatkokoulutus koostuu itsenäisestä tutkimustyöstä lisensiaatintutkimuksen ja/tai tohtorin väitöskirjan muodossa ja sitä tukevasta opetuksesta ja ohjauksesta. Jatko-opiskelijaksi voidaan hyväksyä vähintään hyvin tiedoin kehitysmaatutkimus pääaineena valmistunut tai muuten vastaavan tason saavuttanut. Pro gradu-tutkielman vähimmäisarvosanan on pääsääntöisesti oltava cum laude approbatur. Tohtorin tutkintoon voidaan edetä suoraan tekemättä lisensiaatintutkimusta. Väitöskirjaa lukuun ottamatta tohtorin tutkinnon vaatimukset ovat samat kuin lisensiaatin tutkinnon. Opinnäytetyön ohella kehitysmaatutkimuksessa vaaditaan jatko-opintoja vähintään 35 ov.

Jatko-opiskelijaksi ottamisessa noudatetaan valtiotieteellisen tiedekunnan jatkokoulutusta koskevia hakuaikoja ja muita määräyksiä. Hyväksymispäätöksen tekee valtiotieteellisen tiedekunnan jatko-opiskelijoiden valintalautakunta laitoksen esimiehen annettua asiasta lausuntonsa. Muusta osallistumisesta jatkokoulutustilaisuuksiin tulee sopia laitoksen esimiehen kanssa.

Tutkintovaatimukset

Tavoitteet ja sisältö:

1. Syventävät opinnot kehitysmaatutkimuksessa.

Mikäli jatko-opiskelijalla ei ole ollut kehitysmaatutkimus pääaineena, hän joutuu yleensä täydentämään opintojaan. Täydentävien opintojen laajuus ratkaistaan tapauskohtaisesti ottaen huomioon hakijan koko perus- ja täydennyskoulutus sekä mahdollinen julkaisutoiminta. Täydentävien opintojen tarve ratkaistaan jatko-opinto-oikeutta myönnettäessä, mutta niiden täsmällisestä määrästä ja sisällöstä sovitaan opinto-oikeuden myöntämisen jälkeen. Lisäopintojen määrä on pääsääntöisesti enintään 15 opintoviikkoa. Nämä opinnot suoritetaan laitoksen professorin kanssa sovittavalla tavalla ennen jatkokoulutusohjelman (35 opintoviikkoa) aloittamista.

2. Aktiivinen osallistuminen jatkokoulutusseminaariin kolmen lukukauden ajan (6 ov).

3. Vähintään 10 ja enintään 23 opintoviikon syventävät opinnot laitoksen hyväksymässä sivuaineessa.

4. Kehitysmaatutkimuksen jatkokoulutusopintoja siten, että kohtiin 2-5 kuuluvien opintojen kokonaislaajuus on vähintään 35 opintoviikkoa.

Opintoina voidaan sopimuksen mukaan käyttää syventävien opintojen valinnaisia kohtia essee- tai tenttimuotoisesti, koti- ja ulkomaisia jatkokoulutus- ja tutkijakursseja sekä kansainvälisiin ja kotimaisiin tieteellisiin konferensseihin laadittavia esitelmiä ja muita julkaisuja.

5. Jatkotutkintokuulustelu (6 ov, vapaaehtoinen).

Tentin tarkoituksena on saattaa ajan tasalle opiskelijan tiedot kehitysmaatutkimuksen keskeisistä teoreettisista kysymyksistä. Se on tarkoitettu niille, joilla ei ole ollut kehitysmaatutkimus maisterintutkinnon pääaineena tai joilla ei muuten ole vaadittavia tietoja. Kuulusteltavat teokset sovitaan laitoksen professorin kanssa.

6. Lisensiaatintutkimus tai tohtorin väitöskirja.

Kurssit ja jaksot

K99002    A 3.7 Tutkiva oppiminen -seminaari (2 ov)
K99072    A1.1 Johdantokurssi (2 ov)
K99074    A2.1 Kehitysmaatutkimuksen yhteiskuntatieteelliset perusteet (3 ov)
K99079    A2.2 Kehityksen taloustieteen perusteet (2 ov)
K990040    A2.2 Basic course in development economics (2 ov)
K99039    A3.1 Environment and development problems (1 ov)
K99090    A3.2 Sukupuoli ja kehitys (2 ov)
K990014    A3 Globalisaatio ja kehitys (1 ov)
K990033    A3.4 Global History: Seminar (2 ov)
K990004    A3.4 Global History (1 ov)
K990038    A3.5 The State, Civil Society and Development (2 ov)
K990016    B1.1 Luentosarja (1 ov)
K990017    B1.2 Seminaari (2 ov)
K99082    B2.1 Luentosarja (1 ov)
K990019    B2.3 Seminaari (3 ov)
K99083    B2.2 Intensiivikurssi (1 ov)
K99080    C1.1 Kehitysteoria ja -ajattelu: johdantoluennot (1 ov)
K990021    C1.2 Kehitysteoria ja -ajattelu: seminaari (2 ov)
K990022    C1.3 Kehitysteoria ja -ajattelu: lukuseminaari (2 ov)
K99086    C2.1 Yhteiskuntateorian ja yhteiskuntatutkimuksen metodologian perusteet: luentokurssi (1 ov)
K990024    C2.2 Yhteiskuntateorian ja yhteiskuntatutkimuksen metodologian perusteet: seminaari (2 ov)
K99096    C4.1 Proseminaari (3 ov)
K990031    S4 Tutkielmaseminaari (5 ov K koko lukuvuosi)
K990012    PhD Seminar
ka33    A3.3. Luentosarja
ka36    Alueellinen tai temaattinen erityiskurssi (1-3 ov)
K990041    Lähi-idän kehityshistoriaa (2-3 ov)
ka35    Alueellinen tai temaattinen erityiskurssi (1-3 ov)
s2history    History and Theory of European Development Co-operation (10 ECTS)
s12kent    S1.2 Kenttätyömenetelmät (2 ov)
K990028    S1.3 Osallistavat menetelmät tutkimuksessa ja hanketyössä (4 ov)