Tulostettava versio tuotettu 2007-02-27 10.50.56
Laajuus: Op: 25 - 60
Laajuus: Op: 3 Ov: 2
Vastuulaitos : yleisen valtio-opin laitos
Toimii johdatuksena EU-käsitteistöön ja rakenteisiin sekä ajankohtaisiin teemoihin eurooppalaisessa keskustelussa.
Kirjallisuuskuulustelu valtiotieteellisen tiedekuntatentissä.
Pakollinen kaikille EU-opintokokonaisuuden opiskelijoille; suoritettava opinto-oikeuden saamiseksi ennen muita opintoja.
Hanna Raijas (helmikuun tenttiin saakka), Teija Tiilikainen (maaliskuun tentit)
Laajuus: Op: 7 Ov: 4
Vastuulaitos : yleisen valtio-opin laitos
Uuden tutkintorakenteen mukaan opiskelijat : Seminaari on tarkoitettu 60 opintopisteen mittaisen sivuaineen suorittajille. Seminaarin voi suorittaa kun EU1:n lisäksi on suoritettu vähintään 15 opintopistettä valinnaisia opintoja EU-opintokokonaisuudessa.
Vanhan tutkintorakenteen mukaan opiskelevat : Seminaari on tarkoitettu B- ja C-oppimäärän suorittajille. Seminaarin voi suorittaa, kun EU1:n lisäksi on suoritettu vähintään 10 opintoviikkoa valinnaisia opintoja EU-opintokokonaisuudessa.
Kirjallisen työsuunnitelman ja seminaarityön tuottaminen, toisten töiden kommentointi. Kaksi periodia kestävä monitieteinen seminaari, jossa opiskelijat valmistelevat ensin työsuunnitelman ja sitten tieteellisen seminaarityön (n. 20 s.) omaan erityisalaansa liittyvästä aiheesta.
Teija Tiilikainen
15.1.-5.2. ma 14-16, Eco sh1 ja 19.3-30.4. ma 14-16, Eco sh 1. Seminaariin on ilmoittauduttava ennakkoon WebOodissa 2.-8.1.
JOO-opiskelijat, tutkintoa täydentävät opiskelijat sekä erillisellä opinto-oikeudella opiskelevat käyttävät WebOodi-ilmoittautumisessa ns. kevyttunnuksia, jotka annetaan automaattisesti opinto-oikeuden myöntämisen yhteydessä. Ennen vuotta 2005 aloittaneille opiskelijoille tunnukset myöntää tiedekunnan opintoneuvoja_Mikko_Vanhanen . Tunnukset on syytä hakea mahdollisimman pian, jotta ehtii ilmoittautumaan ajoissa.
Uuden tutkintorakenteen mukaan opiskelijat : Seminaari on tarkoitettu 60 opintopisteen mittaisen sivuaineen suorittajille. Seminaarin voi suorittaa kun EU1:n lisäksi on suoritettu vähintään 15 op valinnaisia opintoja EU-opintokokonaisuudessa.
Vanhan tutkintorakenteen mukaan opiskelevat : Seminaari on tarkoitettu B- ja C-oppimäärän suorittajille. Seminaarin voi suorittaa, kun EU1:n lisäksi on suoritettu vähintään 10 opintoviikkoa valinnaisia opintoja EU-opintokokonaisuudessa.
Korvaa kokonaan opintojakson EU2.
Ks. Edeltävät opinnot.
Seminaarin oppimistavoitteet täsmennetään ensimmäisessä kokoontumisessa.
Kurssin ohjelma täsmennetään myöhemmin mutta kurssiin kuuluu pakollinen osallistuminen "Helsingin yliopisto tutkii Eurooppaa"-seminaarisarjaan keväällä 2007.
Kirjallisen työsuunnitelman ja seminaarityön tuottaminen, toisten töiden kommentointi. Kaksi periodia kestävä monitieteinen seminaari, jossa opiskelijat valmistelevat ensin työsuunnitelman ja sitten tieteellisen seminaarityön (n. 20 s.) omaan erityisalaansa liittyvästä aiheesta.
Opintosuoritus arvostellaan asteikolla 0-5.
Tulokset ilmoitetaan sekä yleisen valtio-opin laitoksen ilmoitustaululla että EU-opintokokonaisuuden ilmoitustaululla. Mikäli opiskelija haluaa uusia suorituksen, tulee siitä sopia kurssin opettajan kanssa erikseen kuukauden kuluessa tulosten julkistamisesta.
Kurssin lopuksi kerätään opiskelijapalaute.
Uuden tutkintorakenteen mukaan opiskelevat :
Vanhan tutkintorakenteen mukaan opiskelevat :
Opintojaksot tulisi suorittaa kymmenen opintopisteen paketteina. Tämä siitä syystä, että kukin jakso muodostaa temaattisesti yhtenäisen kokonaisuuden, jonka tavoitteena on perehdyttää opiskelija kyseiseen aihepiiriin. Kuitenkin niiden jaksojen osalta, joihin ei kuulu pakollista luentokurssia, tästä käytännöstä voidaan poiketa. Näin voidaan menetellä, mikäli se on mielekästä esimerkiksi suoritettavaan oppimääräään vaadittavien opintopisteiden kokoamisen kannalta. Kuitenkin kukin yksittäinen opintojakso on suoritettava kokonaan (opinto-oppaassa ilmoitetussa laajuudessa). Opintojaksojen osasuorituksia ei lueta kokonaismerkintöihin.
Laajuus: Op: 10 Ov: 6
Vastuulaitos : yleisen valtio-opin laitos
Opintojakson tavoitteena on perehtyä Euroopan unionin instituutioihin ja niiden välisiin suhteisiin, päätöksentekoon ja päätöksenteon taustatekijöihin sekä kansalaisten ja EU:n välisiin suhteisiin vaalien ja kansalaisosallistumisen näkökulmasta. Huomiota kiinnitetään myös eurooppalaisuuden historiaan, nykyhetken ristiriitoihin sekä tulevan kehityksen vaihtoehtoihin.
Kirjallisuuskuulusteluna valtio-opin tiedekuntatenttipäivinä. Osan teoksista voi korvata kursseilla.
Kurssien korvaavuudet on ilmoitettu kurssisivuilla.
Michael Kull
HUOM! 30.9 tenttijät! Vogt H., Berglund S., Ekman J., Aarebrot F.H. (eds.): The Making of the European Union ei ole vielä saapunut kirjastolle. Yksi kappale yleisen valtio-opin laitoksen toimistolla. Opiskelijat voivat käydä kuittausta vastaan kopioimassa teoksen.
30.10.-11.12. Mon and Wed 14-16, Eco sh 3-4 . Registration for the course between 21.8.-6.11. in WebOodi.
Course exam on Wed 13.12. 14-16, Eco ls .
EU1.
EU3. Citizens, Institutions and Decision-Making in the European Union = two books:
Students of
The aim of the course is simply to give a broad overview of the principal challenges that the EU – or Europe in general – is currently facing. The underlying, mutually closely interrelated questions are: 1) How can the EU feasibly function in the future? And 2) how can the EU justify its existence in the eyes of its own citizens and those of the rest of the world, i.e. how ought it to function? In terms of its methodological approach the course is pluralistic; it involves perspectives from comparative politics, “EU studies proper” and International Relations.
Programme:
Mon 30/10: Introduction: The EU as a Theoretical Challenge
Wed 1/11: Support for Integration
Mon 6/11: A European Identity? Patterns of Inclusion and Exclusion in Europe
Wed 8/11: A Respectful Continent? Tolerance and changing demographies in Europe
Mon 13/11: The EU, Globalisation and Individualism
Wed 15/11: No lecture
Mon 20/11: The EU’s role in the world: A Responsible Europe?
Wed 22/11: Further Enlargements?
Mon 27/11: No lecture
Wed 29/11: What Kind of Democracy Promotion?
Mon 4/12: The EU as a security agent in the making?
Wed 6/12: Independence day (no lecture)
Mon 11/12: A European Constitution?
Wed 13/12: Exam : the lecturer will give a list of approximately 15_questions , to be prepared beforehand on the webpage of the course by Thursday, December 7. In the exam, three of these questions will have to be answered, i.e. written a short essay about.
*NB! Students who are doing P215 or H230: In addition to the exam, choose one of the texts of the reading list, or a recent article related to the course and published either in Journal of Common Market Studies, Cooperation and Conflict, European Union Politics or International Affairs and write a short, one-page review of it (i.e. the main point of the text and its main strengths and weaknesses; in Finnish, Swedish, or English). Submit the review to Henri Vogt’s post box at the Department of Political Science by Friday, December 15, 2 pm.
Selected reading list (an incomprehensive list of the publications that will be referred to during the lectures)
Bauman, Zygmunt (2004), Europe. An Unfinished Adventure. Cambridge UK
The course work will be graded on a scale from 0 to 5.
The results of the course will be posted on the notice board of the Department by XX.
The exam retake will be held Wed 24.1. at 8-10, PR sali 1. Prior registration for the exam retake between 8.-15.1. in WebOodi. Don"t mind if WebOodi informs you that you have already taken the course.
During the last session, students will have an opportunity to give feedback on the course to the lecturer and to fill in an anonymous evaluation form. During the course feedback can be given anonymously.
When giving feedback, please evaluate the contribution of the teacher, your own contribution, the contributions of other students and the possible contribution of the Department office to the success of the course.
A summary of the feedback will be posted on this page before the next similar course is given.
19.1.-23.3. Thu and Fri 10-12, Eco sh 1. NB. The course will be held in III and IV periods! The first session is on Fri 19 Jan.
Prior registration for the course between 2.-8.1. in WebOodi. Max 30 participants. N.B. Since there is room on the course the teacher takes late registrations via email. Email to michael.kull@helsinki.fi before the course start.
EU3. Citizens, Institutions and Decision-Making in the European Union = two books:
This course is designed for students who already have a basic knowledge of European integration: Students of Political Science (advanced level) and EU-students. For Political Science see Political_Science_Study_Guide .
Using a mixed lecture-seminar format, it aims to give students a systematic and critical introduction to social science approaches to European integration; to capture the complexity of the evolving European polity; to discuss theories in relation to their intellectual and political contexts; and to sharpen the students’ analytical skills (theoretical literacy).
N.B. The course will be held later than earlier informed (updated 4.10.06) .
Thursday 15.3. 10-12: Paper presentation
Friday 16.3. 10-12: Paper presentation
Thursday 22.3. 10-12: Paper presentation
Friday 23.3. 10-12: Conclusion
Material for the course
Texts for paper presentations:
15.3.07 F.Popovic and K. Störmer
(Hoffmann, S. (1966): ”Obstinate or Obsolete? The Fate of the Nation-State and the Case of Western Europe”, in Daedalus 95:3, 862-915)
15.03.07 J. Laakso
(Mitrany, D. (1975): “The Prospect of Integration: Federal or Functional”, in Groom A. J. R. and Taylor Paul (eds.): Functionalism: Theory and Practice in International Relations, (London: University of London Press) , pp. 53-66)
15.03.07 S. Rantamäki and H. Karv
(Spinelli, A. (1972): “The Growth of the European Movement since the Second World War”, in Hodges, M. (ed.): European integration: selected readings, (Harmondsworth: Penguin), pp. 43-68)
16.03.07 (Haas, E. B. (1961): “International Integration: The European and the Universal Process, in International Organization, Vol. 15, No. 3. (Summer, 1961), pp. 366-392)
16.03.07 J. Welsh
(Moravcsik, A. (1993): “Preferences and Power in the European Community: A Liberal Intergovernmentalist Approach”, in Journal of Common Market Studies Vol. 31, No. 4)
22.03.07 A. Kiviharju
(Hooghe, L. / Marks, G. (2003): “Unraveling the Central State, But How? – Types of Multi-Level Governance”, American Political Science Review, Vol. 97, No. 2 May 2003, pp. 223-243)
22.03.07 K. Ling
(Kauppi, N. (2003): “Bourdieu’s political sociology and the politics of European integration”, in Theory and Society 32: 775-789)
22.3.07 R. Tolonen and R.Henttonen
(Christiansen, T., Jørgensen, K. E. and Wiener, A. (1999): “The social construction of Europe“, in Journal of European Public Policy 6:4 Special Issue 1999 528-44)
Dear all, the promised links to papers, journals and articles as well as texts on the history of European integration cannot be posted on this page due to its technical limitation. This goes also for my notes for the presentation on 19.01. However, you will find them in the file folder together with the texts for you presentations in the building-manager’s office. M. Kull
N.B. If a student doesn"t attend other courses belonging to the study unit during the academic year 2006-2007 the remaining credits of the study unit are to be completed in the form of a book exam within six months, at the latest, after the date of the course completion.
The final grade will be based on: The course work will be graded on a scale from 0 to 5.
The results of the course will be posted on the notice board of the Department.
If the course work is not accepted or if the student wishes to raise his/her grade, he/she should contact the teacher within one month after the publication of the results and discuss arrangements for rewriting course work.
During the last session, students will have an opportunity to give feedback on the course to the lecturer and to fill in an anonymous evaluation form. During the course feedback can be given anonymously.
When giving feedback, please evaluate the contribution of the teacher, your own contribution, the contributions of other students and the possible contribution of the Department office to the success of the course.
A summary of the feedback will be posted on this page before the next similar course is given.
Main building (Fabianinkatu 33), Hall 12, 15-17
Registration:
EU1.
Participation to the seminar and writing a lecture diary compensates for these books in one of the following courses:
EU3: Cremona Marise (ed.): The Enlargement of the European Union
EU14: Jack Goody : Islam in Europe (2004) or talk with the examiner
EU19: Antti Raunio (toim.): Kansainvälinen solidaarisuus ja sosiaalietiikka (270 s.)
Turkey and Europe
1. Opening and an Introduction to Turkish Society, Mon 30.10.2006
2. Turkey"s Foreign Policy, Mon 6.11.2006
3. Turkey"s Internal Fault Lines, Mon 13.11.2006
4. Turkey and International Affairs, Mon 20.11.2006
5. Turkey and EU, Mon 27.11.2006
Lecture diary and participation to all the lectures.
Laajuus: Op: 6 Ov: 4
Vastuulaitos : yhteiskuntahistorian laitos (talous- ja sosiaalihistoria)
Tavoitteena on antaa yleiskuva Euroopan taloudellisen integraation historiasta. Integraatioprosessiin perehdytään Euroopan taloudellisen ja yhteiskunnallisen kehityksen näkökulmasta, sekä tutustutaan Euroopan Unioniin ja sen edeltäjien historiaan. Samalla tutustutaan tavaroiden, palvelujen, pääomien ja ihmisten maiden väliseen liikkumiseen ja niissä tapahtuneisiin muutoksiin.
Tiedekuntatentti tai korvaava kurssi.
Riitta Hjerppe
Ma 10–12 U40 sali 8 ja ti 10–12 U40 sali 14.
Kurssille weboodi ilmoittautuminen!
Kurssin kotisivuilla ajankohtaisinta tietoa: http://www.valt.helsinki.fi/opas2006/yhis/Autio07per4/
EU-opintokokonaisuus EU4 tai sopimuksen mukaan.
Kurssilla keskitytään Suomen sopeutumiseen eurooppalaiseen integraatiokehitykseen 1800-luvulta nykypäivään. Keskeisenä näkökulmana on kaupan integraatio ja siihen vaikuttaneet tekijät. Kurssilla tarkastellaan 1800-luvun kansainvälisen kultakannan aikaista ”globaalin” integraation aikaa, maailmansotien välisen ajan protektionismin uutta nousua ja toisen maailmansodan jälkeistä eurooppalaista integraatiokehitystä.
Luento- ja esseekurssi.
Kurssin ensimmäinen osa suoritetaan luentosarjalla, joka suoritetaan kotitenttinä. Luentosarjan kuulustelussa tentitään myös Derek Urwinin kirja The Community of Europe. A History of European Integration since 1945.
Kurssin toinen osa on ryhmä- tai parityöskentelynä suoritettava essee, joka tehdään 12.3. jaettavasta aiheesta. Essee-purkutilaisuudet ovat kurssin loppuosassa 16.4.–24.4., jolloin kukin ryhmä esittelee oman esseensä. Essee-purkutilaisuudet ovat osa kurssin sisältöä, joten läsnäolo niissä on tarpeen. Esseen pituus on 7–10 sivua. Esseen tarkemmat ohjeet jaetaan ensimmäisellä kokoontumiskerralla 12.3.
2.11.2006-7.12.2006 Mon 10-12 and Thu 14-16,U40 lecture room 8.
See closer information about the course at the this website:
In the recent decade the “Nordic model” became one of the key reference points in the European search for economically competitive, socially equal and democratically effective mode of organising society. In addition, the Nordic model of sub-regional cooperation has been highlighted as an exceptional succes in both historical and current perspective. During the course visiting lecturers approach historical and current conditions of the Nordic model and its national variations from the overlapping perspectives of economy, society and politics. In addition, the Nordic dynamics of regional and sub-regional cooperation and its interplay with national and international dynamics are focused upon.
Laajuus: Op: 5 Ov: 3
Vastuulaitos : yhteiskuntahistorian laitos (poliittinen historia)
Opintojaksossa perehdytään Euroopan poliittisen integraation kehitykseen, instituutioihin sekä tärkeimpiin selitysmalleihin ja keskustelukysymyksiin 1940-luvulta 1990-luvulle.
Kirjallisuuskuulustelu tiedekuntatentissä tai luentokurssilla.
Juhana Aunesluoma
Kirjallisuuskuulustelussa kaikille pakolliset teokset:
Lisäksi yksi seuraavista:
2.11.2006-7.12.2006 Mon 10-12 and Thu 14-16,U40 lecture room 8.
See closer information about the course at the this website:
In the recent decade the “Nordic model” became one of the key reference points in the European search for economically competitive, socially equal and democratically effective mode of organising society. In addition, the Nordic model of sub-regional cooperation has been highlighted as an exceptional succes in both historical and current perspective. During the course visiting lecturers approach historical and current conditions of the Nordic model and its national variations from the overlapping perspectives of economy, society and politics. In addition, the Nordic dynamics of regional and sub-regional cooperation and its interplay with national and international dynamics are focused upon.
EU1.
The information and registration can be found on this page:
Laajuus: Op: 5 Ov: 3
Vastuulaitos : kansantaloustieteen laitos
History of European integration, institutions of EU, micro- and macroeconomy of European integration, EU and the rest of the world.
Lecture course.
Mika Widgrén
15.1.-19.2.2006 on Mondays 12-16. Place: Economicum, Arkadiankatu 7, lecture hall.
EU1.
Laajuus: Op: 5 Ov: 3
Vastuulaitos : kansantaloustieteen laitos
Kirjallisuuskuulustelu vain alla mainittuina kansantaloustieteen laitoksen tiedekuntatenttipäivinä.
Kirjallisuuskuulusteluna tiedekuntatentissä.
Pekka Kosonen
Laajuus: Op: 10 Ov: 6
Vastuulaitos : sosiologian laitos
Perehtyminen Euroopan integraatioon sosiaalisten kysymysten näkökulmasta, EU:n sosiaalisen ulottuvuuden ohjelmiin ja itäisen Euroopan erityisongelmiin.
Joko kirjallisuuskuulustelu tiedekuntatentissä (10 op) tai kirjallisuuskuulustelu tiedekuntatentissä (7 op) ja kurssi (3 op).
Pekka Kosonen pekka.kosonen@helsinki.fi
Kuusi kohtaa seuraavista; neljä luentokurssin suorittajille:
12.9.-18.10.2006 ti 16-18 ja ke 14-16, U37 sh 4
EU1.
Ajat II periodilla, paikka ilmoitetaan myöhemmin
24.11.2006 - 13.12.2006
26.01.2007 - 07.02.2007
Tarkemmat tiedot löytyvät näiltä sivuilta: http://www.valt.helsinki.fi/opas2006/sospo/EUMUUT12/
Laajuus: Op: 6 Ov: 3
Vastuulaitos : oikeustieteellinen tiedekunta
Perustiedon tarjoaminen integraation historiasta oikeustieteen näkökulmasta; oikeusjärjestelmän rakenteesta, oikeuslähteistä ja yleisistä opeista; normi- ja tulkintateoriasta; EU:n toimielin-, päätöksenteko- ja tuomioistuinjärjestelmästä; keskeisistä oikeussuojakeinoista; EU-oikeuden suhteesta kansalliseen oikeuteen sekä sisämarkkinaoikeuden perusteista.
Luentokurssi, johon liittyy essee ja luentokuulustelu.
Ilm. myöhemmin
Perustiedon tarjoaminen Euroopan integraation ja Euroopan yhteisön (unionin) historiasta, eurooppaoikeuden oikeusjärjestelmän perusteista, Euroopan unionin oikeusjärjestyksestä (toimielimistä, oikeudenkäynti- ja lainsäädäntömenettelystä), sekä Euroopan unionin voimassa olevasta lainsäädännöstä.
Lähemmät tiedot kurssista: http://www.helsinki.fi/publaw/opiskelu/Eurooppaoikeus/eu_aineop.htm
Luennot. Kullakin hyväksytysti suoritetulla luentosarjalla voi korvata yhden kysymyksen eurooppaoikeuden aineopintojen kirjatentissä. Korvattava kysymys ilmoitetaan tentin yhteydessä. Luennoille osallistuvilla valtiotieteilijöillä ylimääräinen kysymys, jonka aineisto ilmoitetaan luennoilla ja aineen kotisivuilla.
Laajuus: Op: 6 Ov: 3
Vastuulaitos : oikeustieteellinen tiedekunta
Kirjallinen kuulustelu
Olli Wikberg
Kirjallisuus:
1) Mathijsen, P.S.R.F., A Guide to European Union Law (Eight Edition), London, Sweet & Maxwell 2004. Sivut 51–172, 185–201, 215-292 ja 315-364, 427–477.
2) Kiikeri, M., Sijoittautumisvapaus Euroopan unionissa, Edita 2003, kappaleet 3, 4.3., ja englanninkielisestä versiosta kappale 3.4. (tekstit myös aineen kotisivuilta) (45 s.)
3) Ojanen, T., EU-oikeuden perusteita, Helsinki, Edita 2006 (295 s.)
4) Raitio, J., EU:n kehitys, periaatteet ja tavaroiden vapaa liikkuvuus, Helsinki, Forum Iuris 2004. (346 s.)
Säädökset:
Rooman sopimus eli Euroopan yhteisön perustamissopimus
Maastrichtin sopimus eli sopimus Euroopan unionista
Amsterdamin sopimus eli sopimus Euroopan unionista tehdyn sopimuksen, Euroopan yhteisöjen perustamissopimusten ja niihin liittyvien tiettyjen asiakirjojen muuttamisesta
Nizzan sopimus eli sopimus Euroopan unionista tehdyn sopimuksen, Euroopan yhteisöjen perustamissopimusten ja niihin liittyvien tiettyjen asiakirjojen muuttamisesta
Euroopan unionin perusoikeuskirja
Ehdotus Sopimukseksi Euroopan perustuslaista (EUVL, N:o C 310, 16.12.2004, s. 1)
Säädökset saatavissa internetistä osoitteesta: http://europa.eu.int/eur-lex/lex/fi/treaties/index.htm.
Yleistä: Kaikissa eurooppaoikeuden tenteissä saa käyttää Suomen Laki -teoksia. Näiden lisäksi opiskelija saa tuoda tenttiin myös eurooppaoikeuden aineopintojen kohdalla mainitut sopimustekstit. Muiden kuin pakollisten aineopintojen osalta erikseen sallitut säädökset on mainittu asianomaisten opintokokonaisuuksien kohdalla. Myös internetistä tulostetut viralliset sopimustekstit ovat sallittuja. Linkki eurooppaoikeuden sopimusteksteihin EUR-Lexiin: http://europa.eu.int/eur-lex/lex/fi/treaties/index.htm
Tenttiin tuotavissa sopimusjulkaisuissa ja säädöksissä ei saa olla muita merkintöjä kuin alleviivauksia, normiviittauksia tai sopimusten muutoksiin liittyviä viittauksia.
Opintojakso EU12. Euroopan idea ja eurooppalaiset identiteetit on pakollinen kohdan VI suorittajille.
Laajuus: Op: 5 Ov: 3
Vastuulaitos : Renvall-instituutti
Eurooppalaisten kulttuurien ja alueiden tutkimuksen järjestämä kurssi tai kirjallisuustentti.
Anna-Maria Tapaninen, Anna-Maria.Tapaninen@helsinki.fi
Kirjallisuus, kolme seuraavista :
Maanantaisin 16–18 aud XIII ja torstaisin 16–18 aud XII (yliopiston päärakennuksen vanha puoli)
EU1.
XEY120 tai 220; SEa112 tai 113; EU12 tai 13 (5 op / 3 ov)
Luentosarja on aatehistoriallinen johdatus Euroopan ajankohtaisiin kysymyksiin. Kurssiin sisältyy viikoittaisia harjoitustehtäviä.
Kurssin teemat ja luentorunko:
1. viikko: Euroopan idea
ma 30.10. Neidonryöstössä Euroopan alku?
to 2.11. Tähtilippua kohti?
2. viikko: Euroopan rajat
ma 6.11. Eurooppa: Atlantilta Uralille?
to 9.11. Välimeri: yhdistävä vai eristävä raja?
3. viikko: Euroopan alueet
ma 13.11. Mitteleuropa – pelkkää nostalgiaa?
to 16.11. Alueiden Eurooppa: uutta regionalismia?
4. viikko: Eurooppalainen identiteetti
ma 20.11. Eurooppalaisen identiteetin mahdollisuus?
to 23.11. Kosmopoliittisuuden haaste: Euroopan tuolle puolen?
5. viikko: Poliittinen Eurooppa
ma 27.11. Eurooppalainen federalismi: liittovaltiota kohti?
to 30.11. Kansalaisuus ja demokratia: uuden Euroopan perusta?
6.viikko: Sosiaalinen Eurooppa ja Euroopan tulevaisuus
ma 4.12. Monikulttuurinen Eurooppa: uhka vai mahdollisuus?
to 7.12. Minne menet Eurooppa?
7. viikko: Tentti ja palautustilaisuus
ma 11.12. Tentti
to 14.12. Tentin ja harjoitustehtävien palautus ja palautekeskustelu
Laajuus: Op: 5 Ov: 3
Vastuulaitos : Renvall-instituutti
Kirjatentti. Huom! Tentin voi suorittaa ainoastaan Renvall-instituutin tenttipäivinä ja siihen ilmoittaudutaan Renvall-instituutin käytäntöjen mukaan: http://www.helsinki.fi/hum/renvall/opiskelu/tentit.html
Valinnainen jakso kohdan VI suorittajille, valittava joko EU13 tai EU14.
Anna-Maria Tapaninen, Anna-Maria.Tapaninen@helsinki.fi
Kirjallisuus, kolme seuraavista :
Laajuus: Op: 5 Ov: 3
Vastuulaitos : Renvall-instituutti
Kirjatentti. Huom! Tentin voi suorittaa ainoastaan Renvall-instituutin tenttipäivinä ja siihen ilmoittaudutaan Renvall-instituutin käytäntöjen mukaan: http://www.helsinki.fi/hum/renvall/opiskelu/tentit.html
Valinnainen jakso kohdan VI suorittajille, valittava joko EU13 tai EU14.
Anna-Maria Tapaninen, Anna-Maria.Tapaninen@helsinki.fi
Kirjallisuus, kolme seuraavista :
Main building (Fabianinkatu 33), Hall 12, 15-17
Registration:
EU1.
Participation to the seminar and writing a lecture diary compensates for these books in one of the following courses:
EU3: Cremona Marise (ed.): The Enlargement of the European Union
EU14: Jack Goody : Islam in Europe (2004) or talk with the examiner
EU19: Antti Raunio (toim.): Kansainvälinen solidaarisuus ja sosiaalietiikka (270 s.)
Turkey and Europe
1. Opening and an Introduction to Turkish Society, Mon 30.10.2006
2. Turkey"s Foreign Policy, Mon 6.11.2006
3. Turkey"s Internal Fault Lines, Mon 13.11.2006
4. Turkey and International Affairs, Mon 20.11.2006
5. Turkey and EU, Mon 27.11.2006
Lecture diary and participation to all the lectures.
Laajuus: Op: 5 Ov: 3
Vastuulaitos : Taloustieteen laitos
Tavoitteena on oppia ja ymmärtää Euroopan unionin yhteisen maatalouspolitiikan sekä maaseudun kehittämisen tavoitteet, keinot ja vaikutukset niin maataloudessa kuin yhteiskunnassa ja kansantaloudessa laajemmin, ja niin EU:ssa, Suomessa kuin maailmalla.
Kurssi.
Jukka Kola
kl 2007, III periodi ma 14-18 ja ti 14-16 Viikin luentosali B2.
EU1.
Tavoitteena on oppia ja ymmärtää Euroopan unionin yhteisen maaseutupolitiikan (CAP) ja maaseudun kehittämisen
Kurssin sisältö ja uusimmat päivitykset löytyvät kurssin omilta sivuilta:
Laajuus: Op: 5 Ov: 3
Vastuulaitos : taloustieteen laitos
Kurssilla käsitellään ajankohtaisia kysymyksiä Euroopan unionin ja maailman maataloudesta ja tarkastellaan Euroopan unionin ja muun maailman maatalouden suhteita ja vuorovaikutusta. Kurssin teema vaihtelee vuosittain. Aikaisempina vuosina kurssin teemoina ovat olleet EU:n laajeneminen, kehitysmaiden maatalous ja WTO.
Kurssin suorittamisesta kirjallisuustenttinä tulee sopia professori Jukka Kolan kanssa.
Jukka Kola
Kirjatentin kirjallisuutta:
More information on the course website:
The course consists of lectures, reading material and an exercise. The grading of the course is based on
1) the exam on lectures and readings (40% of total grade) and
2) the excercise (60%). Further instructions will be given on the opening lecture and updated on these pages. Lectures are held in English.
Registration for the course in WebOodi required. The information of this course will be distributed via e-mail for those who have registered in WebOodi.
Reading material:
Can be found later on the course website.
Lectures:
1. October 30th 10-12 seminar room 717A Viikki. Introductory lecture for the course plus historical background for globalization. Assistant Simola, U of H.
2. November 2nd 14-16 seminar room 817A Viikki. Development of agricultural negotiations in the WTO and key the concepts.Assistant Simola, U of H.
3. November 6th 10-12 seminar room 717A Viikki. Economics of trade liberalization and economic models. Assistant Simola, U of H.
4. November 9th 14-16 seminar room 717A Viikki. Developing countries in the Doha round negotiations. Researcher and consultant Kaisa Karttunen, U of H.
5. November 13th 10-12 seminar room 717A Viikki. Agriculture and its role in the Doha round. Professor Jyrki Niemi, MTT Economic Research.
6. November 16th 14-16 seminar room 717A Viikki. Non-trade concerns in the Doha round. Agricultural economist Tapani Yrjölä, Pellervo Economic Researc Institute PTT.
7. November 20th 12-14 seminar room 717A Viikki. Experiences from negotiations. Markus Schulman Ministry of Agriculture and Forestry and Tapio Kytölä Central Union of Agricultural Producers and Forest Owners (MTK).
The excercise:
The instructions for the excercise can be found on the course website.
Laajuus: Op: 10 Ov: 6
Vastuulaitos : kehitysmaatutkimuksen laitos
Kurssiohjelma päivittyy www-sivulle: http://www.valt.helsinki.fi/staff/lasiiton/opetus/CourseOutline05
Luento- ja seminaarikurssi sekä kirjallisuuskuulustelu.
Lauri Siitonen
Kirjallisuuskuulustelun kirjallisuus, yksi seuraavista :
19.1.2007 - 4.5.2007
FRI 13-16, U38 F211 (Note: FRI 26.1. 12-14)
EU1.
Those wishing to take the full 10 ECTS have to complement the course with a book examination.
Closer information about the course can be found on this page: http://www.valt.helsinki.fi/opas2006/kmi/s2history/
Laajuus: Op: 5 Ov: 3
Vastuulaitos : teologinen tiedekunta (kirkko- ja aatehistoria, kirkkososiologia)
Kirjallisuustentti. Tentitään II aineryhmän tentissä.
Anne Birgitta Yeung.
Kirjallisuus:
sekä
tai
The course will take place on 12.3-20.3 Mo 14-16 AT ls 7, Tu 10-12 A/ ls7, 26.3 Mo 14-16
The lecture course compensates for the books of Norris AND Inglehart.
This course will look at religion in Europe from a variety of perspectives. It will examine the range of factors that must be taken into account if the place of religion in modern Europe is to be properly understood; it will also examine the theoretical perspectives that have evolved in the political and social sciences in order to explain what is happening. It is premised on the following question: is it sensible, or even possible, to envisage the future of Europe without taking religion into account?
Course outline:
1. Introduction and overview (Session 1)
2. The historic churches (Sessions 2 and 3)
3. Religious minorities – old and new (Sessions 4 and 5)
4. Concluding remarks (Session 6)
Expectations and assignments
Students taking this course are expected to attend all the sessions and to contribute fully to class discussions. They will be asked to write one book review (approximately 600 words). This can be written in either English or Finnish. Careful instructions will be given in class about how to do this.
Reading materials
Davie, G. ‘Is Europe an Exceptional Case?’, The Hedgehog Review, (8), 2006: 23-34. This is a special issue of the journal entitled ‘After Secularization’.
Davie, G. ‘Religion in Europe in the 21st Century: The Factors to Take into Account’, Archives européennes de sociologie/ European Journal of Sociology/ Europaeisches Archiv für Soziologie, XLVII/2, 2006:
Off-prints will be provided
Laajuus: Op: 5 Ov: 3
Vastuulaitos : teologinen tiedekunta (ekumeniikka, uskontotiede)
Jakson tavoitteena on perehtyä uskonnonvapauden määrittelyyn kansainvälisillä ja kansallisilla foorumeilla. Maantieteellisesti painopiste on Euroopassa ja erityisesti Suomessa.
Tentit vastaanottaa ekumeniikan yliopistonlehtori
Kirjallisuus:
Kaksi teosta seuraavista:
ja kaksi seuraavista:
Main building (Fabianinkatu 33), Hall 12, 15-17
Registration:
EU1.
Participation to the seminar and writing a lecture diary compensates for these books in one of the following courses:
EU3: Cremona Marise (ed.): The Enlargement of the European Union
EU14: Jack Goody : Islam in Europe (2004) or talk with the examiner
EU19: Antti Raunio (toim.): Kansainvälinen solidaarisuus ja sosiaalietiikka (270 s.)
Turkey and Europe
1. Opening and an Introduction to Turkish Society, Mon 30.10.2006
2. Turkey"s Foreign Policy, Mon 6.11.2006
3. Turkey"s Internal Fault Lines, Mon 13.11.2006
4. Turkey and International Affairs, Mon 20.11.2006
5. Turkey and EU, Mon 27.11.2006
Lecture diary and participation to all the lectures.
Suorittaminen: Katso Opetus.
Edeltävät opinnot: EU1.
Laajuus: Op: 3 Ov: 2
Vastuulaitos : yleisen valtio-opin laitos
Lukukauden mittainen seminaari, jossa suomalaiset asiantuntijat kertovat Euroopan unionista oman työnsä ja edustamansa organisaation kannalta. Kurssi tarjoaa laajan kokonaisuuden yleistä EU-tietoutta sekä eri näkökulmia Suomen toimintaan unionissa.
Kurssi antaa virikkeitä myös Euroopan unioniin liittyvistä tehtävistä työelämässä.
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja luentopäiväkirja. Jos ei ole mahdollista osallistua jollekin luennolle, se on korvattava osallistumalla Eurooppa-tutkimuksen verkoston seminaarisarjan "Helsingin yliopisto tutkii Eurooppaa" luennolle (seminaarisarja seuraavina päivinä 7.syyskuuta, 5.lokakuuta, 2.marraskuuta ja 7.joulukuuta)
Hanna Raijas
21.9.-7.12. to 14-16, Eco ls. Huom. ei opetusta periodien väliviikolla (43). Seminaarin suorittaminen edellyttää ilmoittautumisen WebOodissa 21.8.-28.9. välisenä aikana.
HUOM! 19.10 Luento Porthaniassa!
Korvaa kokonaan opintojakson EU20.
EU20, EU-opintokokonaisuuden opiskelijat, 3op/2ov
Korvaavuus: P215 Kansalaiset instituutiot ja päätöksenteko EU:ssa sekä H230 EU:n instituutiot, päätöksenteko ja hallinto 2op/1ov (valtio-opin opiskelijat) Asiantuntijaseminaari korvaa kirjan
Politiikan tutkimuksen linjan ja hallinnon ja organisaatioiden tutkimuksen linjan sekä EU-opintokokonaisuuden suorittajille.
Ks. Kurssin sisältö / ohjelma.
Lukukauden mittainen seminaari, jossa suomalaiset asiantuntijat kertovat Euroopan unionista oman työnsä ja edustamansa organisaation kannalta. Seminaari tarjoaa laajan kokonaisuuden yleistä EU-tietoutta sekä eri näkökulmia Suomen toimintaan unionissa.
Seminaari antaa virikkeitä myös Euroopan unioniin liittyvistä tehtävistä työelämässä.
ECO ls (Arkadiankatu 7)
21.9. to klo 14-16 Hanna Raijas: Luentosarjan avaus, ohjeet luentopäiväkirjan laatimiseen
28.9. to klo 14-16 EU-asioiden valtiosihteeri Jari Luoto, valtioneuvoston kanslia: "Suomen EU-politiikan johtaminen"
5.10. to klo HUOM! 16.15-17.30 Tutkija, tohtori Bart Gaens: "The Asia-Europe Meeting (ASEM) beyond the Helsinki Summit"
12.10. to klo 14-16 Pääsihteeri Rilli Lappalainen, Kehys ry: "Kehitysyhteistyöjärjestöjen painopisteet Suomen EU-pj-kaudella"
19.10. to klo 14-16 Vice President, Trade Policy, Otto Björklund, Nokia: "Edunvalvonta EU:ssa" HUOM! Luentosali P3 (Porthania)
2.11. to klo 14-16 Yksikön apulaispäällikkö Juha Auvinen, Euroopan komissio: "EU:n yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan käytäntö"
9.11. to klo 14-16 Koulutuskoordinaattori Antti Häikiö, Sisäasiainministeriö: "EU:n siviilikriisinhallinta"
16.11. to klo 14-16 Kehityspäällikkö Sini Laitinen-Kuikka, Eläketurvakeskus: "Sosiaalipolitiikan koordinointi EU:ssa".
23.11. to klo 14-16 Astrid Thors: Työ Euroopan parlamentissa
30.11. to klo 14-16 Osastopäällikkö Pentti Pikkarainen, Suomen Pankki: "Suomen Pankin rooli EMU-olosuhteissa"
7.12. to klo 14-16 Kansanedustaja Tuija Brax, eduskunta: "Kansanedustajana EU-Suomessa" sekä Hanna Raijas: Kurssipalaute
Aktiivinen osallistuminen luennoille (ks. alla kohta HUOM. ) ja keskusteluun sekä lisäksi raportti luennoista:
Luentopäiväkirja ja essee, yleisiä ohjeita:
• Kirjallisissa töissä ei tarkoitus ainoastaan koota yhteen luentomuistiinpanoja vaan analysoida seminaarin teemoja
• Hyvä kirjallinen työ on looginen ja jäsennelty kokonaisuus
• Tietokoneella kirjoitettu
• Opiskelijat kirjoittavat vähintään kahdeksan luennon pohjalta
Essee n. 6 sivua (EU20-opiskelijat):
• Luentojen pääkohdista lyhyt referaatti
• Lisäksi reflektoidaan luentojen sisältöä aiemmin opittuun.
Luentopäiväkirja n. 3 sivua (valtio-opin opisk. P215,H230)
• Referaatti luennoista
• Huomioitavaa: luentomuistiinpanojen tiivistäminen ei ole referointia. Referoidussa tekstissä kuuluu myös kirjoittajan oma ääni.
• Hyvä referaatti on looginen kokonaisuus, jossa seminaariluennon keskeinen sisältö, painotukset ja näkökulmat sekä niiden väliset merkityssuhteet säilyvät vaikka asioiden järjestys muuttuisikin
Kirjalliset työt palautetaan vastuuopettajalle 17.12. mennessä (laatikko Economicumin aulassa vahtimestareilla)
HUOM. Jos ei ole mahdollista osallistua jollekin luennolle, on se korvattava osallistumalla Eurooppa-tutkimuksen verkoston seminaarisarjan "Helsingin yliopisto tutkii Eurooppaa" luennoille.
Seminaarisarjan luennot pidetään joka kuukauden ensimmäinen torstai klo 16.15-17.30 Economicumissa (Arkadiankatu 7).
Syksyn 2006 ohjelma:
7.syyskuuta, Heta Pyrhönen: "Kirjoittamalla vapaaksi? Naiskirjailijat gotiikan kahleissa"
5.lokakuuta, "Bart Gaens: The Asia-Europe Meeting (ASEM) beyond the Helsinki Summit"
2.marraskuuta, Seppo Hentilä: "ETYK ja turvallisuuspolitiikan uudet avaukset"
7.joulukuuta, Laura Assmuth: "Laajeneva Eurooppa? Lähentyminen ja etääntyminen Euroopan unionin uudella itäisellä ulkorajalla"
Essee arvostellaan asteikolla 0-5.
Arvostelu: kirjalliset työt arvostellaan asteikolla 1-5
• Arvosanaan vaikuttavat alentavasti
Tulokset ilmoitetaan laitoksen ilmoitustaululla XX. Mikäli opiskelija haluaa uusia suorituksen, tulee siitä sopia kurssista vastaavan opettajan kanssa erikseen kuukauden kuluessa tulosten julkistamisesta.
KURSSIPALAUTE SYKSY 2006
Kurssille osallistui 34 opiskelijaa ja 34 opiskelijaa myös palautti kurssityön, joko suppeamman luentopäiväkirjan tai laajemman esseen (EU20 suorittajat).
Luentokurssin palautelomakkeen palautti yhdeksän opiskelijaa. Palautelomakkeen jättäneistä seitsemän piti kurssia erittäin kiinnostavana ja loput kaksi hyvin kiinnostavana.
Kurssin sisältöä, kattavuutta ja luennoitsijoita kiiteltiin ja erityismaininnan saivat huippuasiantuntijat, jotka Suomen puheenjohtajuuskausi toi Eurooppa-tutkimuksen verkoston vieraiksi.
Seuraavaa vuotta ajatellen harkittavia parannusehdotuksia voisivat olla seuraavat.
Lisäksi useat toivoivat lisää aikaa keskustelulle. Tänä vuonna luennoitsijoita ohjeistettiin jättämään sille vähintään 15 min. Opiskelijat olivat aktiivisia kyselijöitä ja esittivät kriittisiä ja analyyttisiä kysymyksiä.
Palautteen kokosi Hanna Raijas.
YHTEENVETO OPISKELIJOIDEN PALAUTTEESTA JA OPETTAJAN KOMMENTTEJA, syksy 2005
Kurssille ilmoittautui 60 opiskelijaa, joista 47 jätti esseen. Luentopäiväkirjan korvaaminen esseellä osoittautui kurssilaisten arvioinnin kannalta hyväksi ratkaisuksi.
Palautelomakkeen jätti vain 22 opiskelijaa (osasyynä lienee, että VOO oli järjestänyt matkan kurssin viimeisen luennon päälle).
Palautelomakken jättäneistä 14 piti kurssin aihepiiriä "erittäin kiinnostavana", 6 "kiinnostavana" ja 1 "melko kiinnostavana".
Palautelomakkeissa varsin yksimielisesti kiitettiin kurssin sisältöä ja luennoitsijoita. Toteuttamiskelpoisia parannusehdotuksia saattavat olla seuraavat:
Palautelomakkeissa toivottiin vielä enemmän aikaa keskustelulle. Tätä voi kuitenkin olla vaikeaa toteuttaa sisällön kärsimättä, sillä luentojen kattamat kokonaisuudet ovat verraten laajoja.
Kurssia voisi ehkä lyhentää yhdellä kerralla. Nyt viimeinen luento ja esseiden palautus jäivät melko myöhäiseksi.
Kurssilaisten aktiivisuus oli erinomainen, mitä yritin kannustaa edellyttämällä, että jokainen esittää kurssin aikana vähintään yhden kommentin tai kysymyksen.
Palautteen kokosi syksyn 2005 seminaarin koordinaattori Klaus Korhonen.
Opetus-kohdan kursseilla voi korvata erikseen sovittavan osan opintokokonaisuuden vaatimuksista. Korvaamisesta on sovittava sen kokonaisuuden kuulustelijan kanssa, jonka kokonaisuudesta korvaavuutta haetaan.
Notice that the time of the lectures and places vary!
28.2. 14-17 in Arppeanum
1.3. 14-16 Eco (Arkadiankatu 7), sh 3-4
15.3. 14-16 Eco (Arkadiankatu 7), sh 3-4
22.3. 16-18 Eco (Arkadiankatu 7), ls
Two more lectures will be announced later.
Confirmation of participation to the course to Marie-Louise Hindsberg by Tuesday 27th ( marie.hindsberg@helsinki.fi )
EU1.
1. Wed 28 February, 2007, 14-17 Arppeanum
2. Thu March 1, 2007, 14-16 Economicum (Arkadiankatu 7), sr 3-4
3. Thu March 15, 2007, 14-16 Economicum (Arkadiankatu 7), sr 3-4
4. Thu March 22, 2007, 16-18
5. Lecturer will be announced later
6. Lecturer will be announced later
Obligatory participation to the seminar and writing a lecture diary.
General instructions:
Lecture diary:
Main building (Fabianinkatu 33), Hall 12, 15-17
Registration:
EU1.
Participation to the seminar and writing a lecture diary compensates for these books in one of the following courses:
EU3: Cremona Marise (ed.): The Enlargement of the European Union
EU14: Jack Goody : Islam in Europe (2004) or talk with the examiner
EU19: Antti Raunio (toim.): Kansainvälinen solidaarisuus ja sosiaalietiikka (270 s.)
Turkey and Europe
1. Opening and an Introduction to Turkish Society, Mon 30.10.2006
2. Turkey"s Foreign Policy, Mon 6.11.2006
3. Turkey"s Internal Fault Lines, Mon 13.11.2006
4. Turkey and International Affairs, Mon 20.11.2006
5. Turkey and EU, Mon 27.11.2006
Lecture diary and participation to all the lectures.
Series of 10 lectures on current topics related to Turkey"s accession talks with the EU. Begins 21.9.2006. The lectures will be held in the Main Building, aud. XIV
This course lectured in English targets both Finnish and foreign students from various disciplines (Turkology, political science, European studies etc.) who are interested either in Turkey or the EU enlargement process.
Aim of the course is to give a critical assessment of the relation of Turkey and the European Union. The course will cover all the important issues introducing a variety of perspectives ranging from historical to cultural, political and strategic.
1. Is Turkey a part of Europe?
Geographical, historical and cultural considerations
2. Turkey and the EU
History and present
3. Turkey"s minorities and the EU
Religious and ethnic groups and minorities: an internal problem for the EU and Turkey
4. How is Europe and Turkey"s EU candidacy perceived in Turkey?
Public opinion and discussion between nationalism and pragmatism
5. Turkey: a geopolitical and strategic crossroad
European interests: democracy, military, energy, water, Iraq, Iran, Kurds, Caucasia
6. Turkish Islam and islamophobic Europe
European prejudices and Turkish realities
7. Turkish economy
Problems and possibilities for the EU
8. Turkey and Finland
Relations, migration, research
Turkey"s image problem: human rights and women
9. Future prospects
10. Feedback session and return of the essays
The course includes a series of lectures with regular attendance required. A final exam on articles covered during the course and a short term paper (5 to 10 pages) on one of the topics covered in the lectures are required for the successful completion of the course.