Utskriftvänliga versionen kompilerad:   2011-04-05 10.46.28

Enheter

Kandidatexamen

Kandidatexamen

Sp: 180

Underordnade enheter

Almänna studier

Almänna studier

Sp: 29
Grundstudier

Grundstudier

Code: 770000 Sp: 25
De studerande som efter hösten 2005 påbörjar sina grundstudier, avlägger dessa helt och hållet enligt den nya strukturen och de nya kursfordringarna (nedan uppräknade perioder P1-P3).
  • De studerande som har påbörjat sina grundstudier tidigare, enligt de gamla kursfordringarna, slutför grundstudiehelheten enligt den s.k. motsvarighetstabellen. Motsvarighetstabellen för den gamla och den nya examensstrukturen finns i den allmänna delen av guiden på punkten Tutkintouudistus (Examensreformen) eller på sidan http://www.valt.helsinki.fi/comm/fi/opiskelu/tutkinnonuudistus05/index.htm på punkten Siirtymäkauden ohjeita (Anvisningar för övergångsperioden) samt motsvarighetstabellen för den gamla och den nya examensstrukturen. I oklara situationer, tag kontakt med amanuensen: marjo.anomaa@helsinki.fi eller tel. 191 24851.

Helhetspåteckning för grundstudier i kommunikation: Då den studerande har avlagt samtliga perioder som hör till grundstudierna, kan helhetspåteckning hämtas hos den ansvariga läraren på följande sätt: Den studerande inlämnar till Liina Puustinenin studieprestationsutdraget, på vilket han redan tydligt antecknat (t.ex. genom att understrecka eller inringa) de perioder av vilka helheten består. Helhetspåteckning ges inte i fall av bristfälligt eller otydligt ifyllt utdrag. Studieprestationsutdraget skall helst vara officiellt, men även ett inofficiellt, från WebOodi utskrivet utdrag duger.

Mål

I grundstudierna i kommunikation bekantar man sig med massmediernas och olika organisationers kommunikation som social, kulturell och historisk företeelse. Studiehelheten består av tre studieperioder. Målet för den första och den andra studieperioden är att gestalta huvudtrenderna i kommunikationens teorier samt att tillägna sig vetenskapsområdets centrala begrepp. Målet för den tredje perioden är att gestalta en bild av kommunikationen som institution, av kommunikationens juridiska reglering och av kommunikationspolitiken. Helheten ger de elementära redskapen för ett samhälleligt studium av kommunikationen.

Målgrupp

Grundstudiernas kursfordringar är desamma för huvudämnes- och biämnesstuderande. Det enda undantaget utgörs av examinationsformen för perioden P1 Introduktion till kommunikation: Biämnesstuderande tenterar den litteraturkurs som hör till perioden i samband med föreläsningsförhöret (huvudämnesstuderande i pbl-grupper).

Värdering

Efter att samtliga studieperioder som hör till grundstudierna, bedöms de med ett totalvitsord på skalan 0-5 (0=underkänt, 1=försvarligt, 2=nöjaktigt, 3=gott, 4=berömligt, 5=utmärkt). Vitsordet bestäms utgående från det vägda medeltalet av antalet studiepoäng.
P1 Introduktion till kommunikation
P1 Introduktion till kommunikation

P1 Introduktion till kommunikation

Code: 770001 Sp: 7

Mål

Målet för studieperioden är att för de studerande introducera kommunikationens grundläggande begrepp och betraktelsesätt.

Examinationsform

Huvudämnesstuderande: Föreläsningar 20 h, smågrupper 20 h och litteratur (datering höstterminens 1. period). Litteraturen tenteras i smågrupper med tillämpning av metoden för problembaserad inlärning (pbl). I smågrupperna föreläses också om grunderna för vetenskapligt uttryck (4 h). Biämnesstuderande: Föreläsningar 20 h och litteratur. Litteraturen (4 verk) tenteras i form av litteraturförhör i samband med kursen. De studerande som avlägger studiehelheten mediefostran 25 sp tenterar studieperioden Kommunikationens grunder 4 sp (registreringskod 77301) i samband med föreläsningskursen Introduktion till kommunikation (föreläsningar och 2 verk, se undervisning – Kommunikationens grunder.

Datering

1.och 3. period

Värdering

På skalan 0-5 (0=underkänt, 1=försvarligt, 2=nöjaktigt, 3=gott, 4=berömligt, 5=utmärkt)

Litteratur

  • Väliverronen E (toim.): Journalismi murroksessa
  • Nieminen H ja Pantti M: Media markkinoilla (Medierna på marknaden: En introduktion till massmedier och massmedieforskning), uusin painos
  • Åberg L: Viestinnän johtaminen.

Kirjallisuus Mediakasvatuksen opintokokonaisuuden opiskelijoilla (2.1 Viestinnän perusteet 4 op) sekä niillä Aalto-yliopiston TKK:n JOO-opiskelijoilla, jotka suorittavat TKK:ssa opintojaan uuden tutkintosäännön mukaan (4 op):

  • Väliverronen E (toim.): Journalismi murroksessa. Gaudeamus 2009.
  • Nieminen, H ja Pantti, M: Media markkinoilla: Johdatus joukkoviestintään ja sen tutkimukseen (Medierna på marknaden: En introduktion till massmedier och massmedieforskning), uusin painos (2009). Helsinki: Loki-Kirjat.
P2 Kommunikation och samhälle

P2 Kommunikation och samhälle

Code: 770002 Sp: 10

Mål

Under perioden bekantar man sig med forskningslitteraturen, där man studerar kommunikation som samhälleligt fenomen.

Innehåll

  • I avdelning 2a) undersöker man mediers och organisationers kommunikationsstrukturer i en social kontext.
  • I avdelning 2b) dryftar man identiteter i audiovisuell mediekultur.

Examinationsform

Litteraturförhör i en enda del (2a och 2b) eller i två delar (2a eller 2b) vid fakultetstentamen.

Värdering

På skalan 0-5 (0=underkänt, 1=försvarligt, 2=nöjaktigt, 3=gott, 4=berömligt, 5=utmärkt).
P2a) Media, organisationer och samhälle
P2a) Media, organisationer och samhälle

P2a) Media, organisationer och samhälle

Code: 770003 Sp: 5

Värdering

På skalan 0-5 (0=underkänt, 1=försvarligt, 2=nöjaktigt, 3=gott, 4=berömligt, 5=utmärkt)

Litteratur

  • Karvonen E: Elämää mielikuvayhteiskunnassa: Imago ja maine menestystekijöinä myöhäismodernissa maailmassa
  • Aula P ja Hakala S (toim.): Kolmet kasvot: Näkökulmia organisaatioviestintään
  • Kivikuru U & Kunelius R (toim.): Viestinnän jäljillä: Näkökulmia uuden ajan ilmiöön (lukuunottamatta osiota I, ss. 25-98).
P2b) Kommunikation och kultur

P2b) Kommunikation och kultur

Code: 770004 Sp: 5

Värdering

På skalan 0-5 (0=underkänt, 1=försvarligt, 2=nöjaktigt, 3=gott, 4=berömligt, 5=utmärkt)

Litteratur

  • Herkman J: Audiovisuaalinen mediakulttuuri
  • Lehtonen M: Merkitysten maailma
  • Mäkelä A, Puustinen L & Ruoho I (toim.): Sukupuolishow. Johdatus feministiseen mediatutkimukseen
  • Sumiala J: Median rituaalit – Johdatus media-antropologiaan.

Huom! Jos Herkmanin teos on jo suoritettu vanhojen tutkintovaatimusten mukaan esim. oj 1 Johdatus viestintään -kurssilla, sen tilalla tentitään Nieminen H & Pantti M: Media markkinoilla, uusin painos. Ilmoita tästä tenttiin ilmoittautuessa kohdassa "luetut kirjat".

P3 Kommunikationsinstitutioner och kommunikationspolitik

P3 Kommunikationsinstitutioner och kommunikationspolitik

Code: 770005 Sp: 8

Mål

Målet för perioden är att ge de studerande en överblick över det finländska kommunikationssystemets struktur och dess funktionsprinciper. Efter att ha avlagt perioden har den studerande en uppfattning om hurdana institutioner som utgör grunden för det finländska medielandskapet, samt om de mål och principer på vilka de grundar sin verksamhet. Det är lämpligt att tentera perioden under det första eller det andra studieåret.

Innehåll

Perioden består av två delar, en del som behandlar kommunikationspolitik och kommunikationsreglering (3a) samt en annan del som behandlar kommunikationens institutioner (3b).

Examinationsform

Delarna tenteras antingen som föreläsningskurs eller som litteraturförhör vid fakultetstentamen. Examinationsformen kan variera under olika läsår.

Värdering

På skalan 0-5 (0=underkänt, 1=försvarligt, 2=nöjaktigt, 3=gott, 4=berömligt, 5=utmärkt).
P3a) Kommunikationspolitik och kommunikationsreglering
P3a) Kommunikationspolitik och kommunikationsreglering

P3a) Kommunikationspolitik och kommunikationsreglering

Code: 770006 Sp: 4

Examinationsform

  • Examinationsform 1: Föreläsningar (20 h) och litteratur (OBS! INGEN föreläsningskurs läsåret 2005-06).
    • Examinationsform 2: Litteraturförhör vid fakultetstentamen.

Värdering

På skalan 0-5 (0=underkänt, 1=försvarligt, 2=nöjaktigt, 3=gott, 4=berömligt, 5=utmärkt).

Litteratur

Examinationsform 1: Föreläsningar (20 h) och litteratur:
  • Mäntylä J: Journalistin etiikka (1. tai uudempi painos)
  • Vuortama T & Kerosuo L: Viestinnän lait ja säännöt (6. painos)
  • sekä muu luennoitsijan osoittama aineisto.

Examinationsform 2: Litteraturförhör vid fakultetstentamen:

  • Mäntylä J: Journalistin etiikka (1. tai uudempi painos)
  • Vuortama T & Kerosuo L: Viestinnän lait ja säännöt (6. painos)
  • seuraavat verkkoaineistot:

Tekijänoikeuslaki: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404

Sananvapauslaki: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2003/20030460

Yleisradiolaki: http://avoinyle.fi/www/fi/organisaatiotietoa/lait_ja_saadokset/index.php

Laki kuvaohjelmien tarkastamisesta: http://www.vet.fi/lait_kuvaohjelmien_tarkastaminen.php

Journalistin ohjeet: http://www.journalistiliitto.fi/pelisaannot/journalistinohjeet/

Code of Athens: http://www.ipra.org/detail.asp?articleid=22

Mainonnan kansainväliset perussäännöt: http://www.iccfin.fi/ICCMainonnankvperusaannot1997.pdf

ProComin viestinnän eettiset ohjeet: http://www.procom.fi/procom/keita-me-olemme/procomin-eettiset-ohjeet/

MTL viestintätoimistojen eettiset periaatteet (osa 1 ja osa 2): http://www.mtl.fi/toimiala-ja-yhteiskunta

Listayhtiön tiedonantovelvollisuus: http://www.finanssivalvonta.fi/FI/LISTAYHTIOLLE/TIEDONANTOVELVOLLISUUS/Pages/Default.aspx

P3b) Kommunikationens institutioner

Code: 770007 Sp: 4

Examinationsform

  • Examinationsform 1: Föreläsningar (20 h) och litteratur enligt föreläsarens anvisningar.
  • Examinationsform 2: Litteraturförhör vid fakultetstentamen.

Värdering

På skalan 0-5 (0=underkänt, 1=försvarligt, 2=nöjaktigt, 3=gott, 4=berömligt, 5=utmärkt)

Litteratur

Examinationsform 1: Föreläsningar (20 h) och litteratur enligt föreläsarens anvisningar.
  • Herkman J: Kaupallisen television ja iltapäivälehtien avoliitto
  • (julk.): Joukkoviestimet 2009
  • Juholin E: Cosmopolis. Yhteiskuntavastuusta yrityskansalaisuuteen
  • Jääsaari J: YLE yleisöjen ehdoilla. Tutkimus suomalaisten television nykytilaa ja tulevaisuutta koskevista arvostuksista
  • Matikainen J: Sosiaalisen ja perinteisen median rajalla. Viestinnän tutkimuskeskus CRC, Viestinnän laitoksen tutkimusraportteja 3/2009
  • Ruusunen A (toim.): Media muuttuu: Viestintä savitauluista kotisivuihin (1. tai uudempi painos; kirja saatavana myös elektronisessa muodossa, lainattavissa kirjaston Helka-tietokannan kautta)
  • Nordenstreng K & Wiio O A: Suomen mediamaisema (2. painos)

Examinationsform 2: Litteraturförhör vid fakultetstentamen

  • Herkman J: Kaupallisen television ja iltapäivälehtien avoliitto
  • Juholin E: Cosmopolis. Yhteiskuntavastuusta yrityskansalaisuuteen
  • Jääsaari J: YLE yleisöjen ehdoilla. Tutkimus suomalaisten television nykytilaa ja tulevaisuutta koskevista arvostuksista
  • Matikainen J: Sosiaalisen ja perinteisen median rajalla. Viestinnän tutkimuskeskus CRC, Viestinnän laitoksen tutkimusraportteja 3/2009
  • Ruusunen A (toim.): Media muuttuu: Viestintä savitauluista kotisivuihin (1 tai uudempi painos; kirja saatavana myös elektronisessa muodossa, lainattavissa kirjaston Helka-tietokannan kautta)
  • Nordenstreng K & Wiio O A: Suomen mediamaisema (2. painos)
Ämnesstudier

Ämnesstudier

Code: 770008 Sp: 55
Helhetspåteckning för ämnesstudier i kommunikation: Då den studerande har avlagt samtliga perioder som hör till ämnesstudierna, hämtas helhetspåteckning hos den ansvariga läraren på följande sätt:

Den studerande inlämnar till läraren ett studieprestationsutdrag där tydligt antecknats (t.ex. genom att understrecka eller inringa) de perioder varav helheten består. Helhetspåteckning ges inte ifall av bristfälligt eller otydligt ifyllt utdrag. Studieprestationsutdraget skall helst vara officiellt, men även ett inofficiellt, från WebOodi utskrivet utdrag duger.

Mål

Målet för ämnesstudiehelheten i kommunikation är att ge teoretiska och metodologiska grundfärdigheter för forskning och vetenskaplig skriftlig framställning. Helheten gör även den studerande insatt i yrkesmässig praxis och specialområden inom kommunikation.

Värdering

Efter att samtliga studieperioder som hör till grundstudierna avlagts, bedöms de med ett totalvitsord på skalan 0-5 (0=underkänt, 1=försvarligt, 2=nöjaktigt, 3=gott, 4=berömligt, 5=utmärkt). Vitsordet bestäms utgående från det vägda medeltalet av antalet studiepoäng.
A4 Forskningsfärdigheter

A4 Forskningsfärdigheter

Code: 770009 Sp: 4

Mål

Den studerande lär sig bedriva forskning och vetenskaplig skriftlig framställning. Kursens mål är att utveckla den studerandes metodologiska färdigheter, dvs. förmåga att klara av problemställning och begreppsdefinition samt att kombinera teoretiskt och empiriskt tänkande. Dessutom går man på kursen in för att lära sig ett akademiskt uttryckssätt, lära känna olika typer, olika publiceringsmodeller samt skriftlig framställning av vetenskaplig text som en del av forskningsprocessen.

Föregående studier

Grundstudierna i kommunikation (rekommendation).

Examinationsform

Föreläsningar 20 h och bredvidläsning. Det rekommenderas att kursen tenteras som första kurs i ämnesstudierna; antingen före A5 Kommunikationens metoder I eller samtidigt med den. Kursen bör ha tenterats före A6 Kurs i kommunikationsanalys och A10 Seminarium.

Värdering

På skalan 0-5 (0=underkänt, 1=försvarligt, 2=nöjaktigt, 3=gott, 4=berömligt, 5=utmärkt).

Litteratur

  • Hirsjärvi S & al.: Tutki ja kirjoita (uusin painos)
  • Luostarinen H ja Väliverronen E (1991/2007): Tekstinsyöjät

(saatavilla sähköisenä http://www.vastapaino.fi/vp/ekirjat/tekstinsyojat.pdf)

Tieteelliset aikakauslehdet (lista annetaan kurssin yhteydessä)

A5 Kommunikationens metoder I

A5 Kommunikationens metoder I

Code: 770010 Sp: 4

Mål

Den studerande lär känna kommunikationsforskningens centrala empiriska forskningsmetoder. Kursen fungerar som en introduktion som ger den studerande grundläggande kunskaper om de viktigaste empiriska forskningsmetoderna och dessas tillämpning. Kursen bygger på en introduktionsföreläsning som introducerar kursens uppbyggnad samt ett antal föreläsningsmoduler (à 3 h) som presenterar olika metoder med hjälp av vilka experter på metoderna presenterar dessa. I föreläsningarna kan även inkluderas enkla övningar och grupparbeten, som hjälper den studerande att förstå hur i fråga varande metod tillämpas. Metoder som introduceras på kursen är t.ex. survey, intervju, användning av statistik, kvantitativ och kvalitativ innehållsanalys samt kvalitativ textanalys i forskning i organisations- och massmediekommunikation.

Föregående studier

A4 Forskningskunskap (rekommendation).

Examinationsform

Föreläsningar 20 h och föreläsningsdagbok samt en avslutande uppgift med anknytning till litteraturen. Olika föreläsare introducerar forskningsmetoder. Till föreläsningarna hör övningar som genomförs som grupparbete.

Värdering

På skalan 0-5 (0=underkänt, 1=försvarligt, 2=nöjaktigt, 3=gott, 4=berömligt, 5=utmärkt).

Litteratur

KIRJALLISUUS PÄÄAINEOPISKELIJOILLE

1. Luentojen yhteydessä käytettävä oheismateriaali

  • Aaltola J ja Valli R: Ikkunoita tutkimusmetodeihin I (vuoden 2007 painos)
  • Alkula T, Pöntinen S & Ylöstalo P: Sosiaalitutkimuksen kvantitatiiviset menetelmät
  • Eskola J & Suoranta J: Johdatus laadulliseen tutkimukseen (8. painos, 2008)
  • Cassel C & Symon G (eds.): Essential Guide to Qualitative Methods in Organizational Research
  • Hansen & al: Mass Communication Research Methods
  • Jensen K B: Handbook of Media and Communication Research (2002 tai uudempi painos)
  • Kantola A, Moring I & Väliverronen E (toim.): Media-analyysi: Tekstistä tulkintaan
  • Deacon D & al. (2007): Researching Communications. Practical Guide to Methods in Media and Cultural Analysis
  • Seppänen J: Visuaalinen kulttuuri: teoriaa ja metodeja mediakuvan tulkitsijalle
  • Yin R: Case Study Research

2. Kirjallisuus, jota hyödynnetään kurssin lopputehtävässä

  • Markham A & Baym N (ed.): Internet Inquiry. Conversations about Method.

KIRJALLISUUS SIVUAINEOPISKELIJOILLE

1. Luentojen yhteydessä käytettävä oheismateriaali:

  • Deacon D & al. (2007): Researching Communications. Practical Guide to Methods in Media and Cultural Analysis

2. Tenttittävä kirjallisuus (2 teosta seuraavista, suoritetaan luentokuulustelun yhteydessä)

  • Eskola J & Suoranta J: Johdatus laadulliseen tutkimukseen (8. painos, 2008)
  • Hansen & al: Mass Communication Research Methods
  • Markham A & Baym N (ed.): Internet Inquiry. Conversations about Method
  • Seppänen J: Visuaalinen kulttuuri: teoriaa ja metodeja mediakuvan tulkitsijalle
  • Yin R: Case Study Research
A6 Kommunikationsanalys

A6 Kommunikationsanalys

Code: 770011 Sp: 6

Mål

Den studerande lär sig tillämpa kommunikationens forskningsmetoder och sätter sig in forskningsprocessen i praktiken. På kursen går man igenom forskningsprocess som undersöker ett fall, inom vilken den studerande sätter sig in i den empiriska forskningsprocessen i praktiken. Kursen fäster huvudvikten vid genomförandet av den empiriska forskningsprocessen och tillämpandet av metoden. På kursen går man bland annat igenom hur forskningsproblemet formuleras, hur forskningsplanen uppgörs, val och användning av forskningsmetod samt insamlande och analys av materialet. På kursen utarbetas antingen en gemensam forskningsrapport eller grupp- och individuella rapporter. Slutarbete för kursen kan även vara en essä / inlärningsdagbok, där den studerande dryftar och analyserar kursens förlopp och behållning.

Föregående studier

A4 Forskningskunskap och A5 Kommunikationens metoder I (rekommendation). Examinationsform

Examinationsform

Huvudämnesstuderande:

Föreläsningar och övningsarbeten tot. 28 h. Begränsat deltagarantal: högst 20 studerande / kurs. Obligatorisk närvaro. På kursen uppgörs en forskningsrapport och/eller en essä som behandlar projektarbete. Analyskurser arrangeras varje läsår om minst två av kommunikationens kärnområden. Den studerande väljer en av de analyskurser som står till buds inom ämnesområdet för antingen massmediekommunikation, organisationskommunikation eller annan kommunikation. Obs! Studerande vilka enligt de gamla kursfordringarna saknar endast Forskningskursen (tidigare ettårig kurs), tenterar i stället enligt de nya fordringarna perioderna A4 Forskningskunnande och A6 Kommunikationsanalys.

Biämnesstuderande:

  • En tillämpad essä baserad på litteratur.

Målgrupp

Perioden är obligatorisk endast för de studerande, som avlägger ämnesstudierna i kommunikation helt och hållet enligt den nya examensstrukturen.

Värdering

På skalan 0-5 (0=underkänt, 1=försvarligt, 2=nöjaktigt, 3=gott, 4=berömligt, 5=utmärkt).

Litteratur

Kurssin aihealueeseen liittyviä ajankohtaisia artikkeleita.
A7 Kommunikationens lärdomshistoria
A7 Kommunikationens lärdomshistoria

A7 Kommunikationens lärdomshistoria

Code: 770012 Sp: 5

Mål

Den studerande sätter sig in i kommunikationens lärdomshistoria genom att tentera litteratur som behandlar massmedie- och organisationskommunikationens historia.

Examinationsform

Litteraturförhör (i en del) vid fakultetstentamen.

Värdering

På skalan 0-5 (0=underkänt, 1=försvarligt, 2=nöjaktigt, 3=gott, 4=berömligt, 5=utmärkt).

Litteratur

  • Laughey D: Key Themes in Media Theory
  • Moring, I, Mörä, T, Valtonen S (toim.): Mediatutkimuksen vaeltava teoria
  • Peters J: Speaking into the Air: A History of the Idea of Communication
  • Pietilä V: Joukkoviestintätutkimuksen valtateillä (mikäli ei suoritettu aiemmin)
  • Seeck H: Johtamisopit Suomessa. Taylorismista innovaatioteorioihin
A8 Yrkesmässig användning av kommunikation

A8 Yrkesmässig användning av kommunikation

Code: 770013 Sp: 10 - 15
  • Huvudämnesstuderande: Till varje övningskurs fordras förhandsanmälan på WebOodi, se anmälningsdatum för varje kurs skilt för sig.
  • Biämnesstuderande: Arbetsanalys

Mål

Huvudämnesstuderande lär på den övningsinriktade kursen känna yrkesmässig praxis inom kommunikationens område, t.ex. intern och extern information, tv/radioarbete, redaktörsarbete osv. Kurserna bygger på föreläsningar och smågrupps- eller individuella övningar.

Biämnesstuderande bekantar sig med professionell praxis genom att uppgöra en skriftlig arbetsanalys (se separat anvisning).

Föregående studier

Grundstudier i kommunikation.

Examinationsform

Huvudämnesstuderande: Två valfria övningskurser. Föreläsningar och övningsarbeten tot. 28 h samt bredvidläsning, som tenteras så som på kursen meddelas. Aktivt deltagande i kurserna förutsätts. Biämnesstuderande: Skriftlig arbetsanalys enligt separat anvisning.

Målgrupp

För huvudämnesstuderande anordnas 3-5 övningskurser per läsår inom följande temaområden. Kursutbudet varierar läsårsvis. Till kurserna antas 12-20 studerande beroende på vilken kurs det är fråga om, se upplysningar skilt för var och en kurs.

Värdering

På skalan godkänt / underkänt.
A8a) Kommunikation inom offentlig förvaltning

A8a) Kommunikation inom offentlig förvaltning

Code: 770014 Sp: 5

Litteratur

  • Heikkinen V, Hiidenmaa P, Tiililä U: Teksti työnä, virka kielenä.
  • Lavento H: KISA – kuntien viestinnän seuranta- ja arviointijärjestelmä
  • Nieminen H., Hakala S. ym: VISA – valtionhallinnon viestinnän seuranta- ja arviointijärjestelmä Valtioneuvoston kanslian julkaisusarja 3/2005 Osa I ja 4/2005 osa II
  • Valtioneuvoston kanslia (julk.): Informoi, neuvoo, keskustelee ja osallistuu Valtionhallinnon viestintä 2000 –luvulla

A8b) Samfundskommunikation

Code: 770015 Sp: 5

Värdering

På skalan godkänt / underkänt.

Litteratur

  • Aula P ja Heinonen J: Maine: menestystekijä
  • Juholin E ja Kuutti H: Mediapeli – anatomia ja keinot
  • Juholin E : Communicare! Viestintä strategiasta käytäntöön
  • Mantere S (et al.): Organisaation strategian toteuttaminen
  • Åberg L : Viestinnän strategiat

A8c) Tv-arbete

Code: 770016 Sp: 5

Värdering

På skalan godkänt / underkänt.

Litteratur

  • Aaltonen J: Käsikirjoittajan työkalut
  • Holland P : The Television Handbook
  • Pirilä K ja Kivi E: Otos

A8d) Radioarbete

Code: 770017 Sp: 5

Värdering

På skalan godkänt / underkänt

Litteratur

  • Fichtelius E: Nyhetsjournalistik: tio gyllene regler
  • Karisto H & Leppänen A: Todellisia tarinoita: radiodokumentin tekeminen
  • Kujala T, Lahti J ja Tamminen H: Radiotyön perusteet

A8e) Journalistiskt arbete

Code: 770018 Sp: 5

Värdering

På skalan godkänt / underkänt.

Litteratur

  • Huovila T: Toimittaja - tiedon etsijä ja vaikuttaja
  • Kantola A & Mörä T (toim.): Journalismia! Journalismia?

A8f) Nät publicering

Code: 770037 Sp: 5

Litteratur

  • Hall J: Online Journalism: A Critical Primer
  • Paul N, Fiebich C: The Elements of Digital Storytelling

http://www.inms.umn.edu/elements/

A8f Annan övningskurs

Code: 770019 Sp: 5
A9 Specialområden inom kommunikation

A9 Specialområden inom kommunikation

Code: 770020 Sp: 10 - 15

Mål

Målet för perioden är att bekanta den studerande med de centrala undervisnings- och forskningsområdena vid institutionen för kommunikation, bl.a. relationen mellan medier och samhälle samt teman som behandlar mediekultur och ledarskap.

Examinationsform

Perioderna tenteras antingen som litteraturförhör vid fakultetstentamen eller i form av föreläsningskurser. OBS! Alla specialområden kan inte tenteras varje år. Examinationsformen för perioderna (boktentamen eller föreläsningskurs) varierar läsårsvis. Läsåret godkänns litteraturförhöret som enda tentamensform endast i några få perioder. Största delen avläggs i form av föreläsningskurser (föreläsningar 20 h och en essä eller någon annan skriftlig prestation). För en del föreläsningskurser är deltagarantalet begränsat (t.ex. endast för huvudämnesstuderande). Närmare upplysningar på platsen för var och en kurs. Den litteratur som uppgetts i kursfordringarna kan i tillämpliga delar användas även på förläsningskurserna, om kursens lärare så meddelar.

För perioden A9 godkänns även kurser som avlagts på annat håll, om de till sin motivkrets anknyter till något av kommunikationens specialområden (t.ex. kurser i studiehelheter i semiotik vid humanistiska fakulteten, kurser vid Kristina- och Renvallinstitutet som hänför sig till kommunikation, webbkurser på universitetsnätverket för kommunikationsvetenskaper osv.). Om på annat håll avlagda studiers lämplighet för punkt A9 besluter den ansvariga läraren för ämnesstudierna i kommunikation

För studieperiod 9 fordras prestationer för sammanlagt 15 studiepoäng. Den studerande kan sammanställa ett ”paket” såsom han önskar: t.ex. genom att tentera tre kurser à 5 sp eller ett flertal kortare kurser, blott det sammanlagda antalet studiepoäng uppgår till minst 15.

En del av kurserna i specialområden är på nivå med fördjupade studier, vilket betyder att den studerande, om han så vill, kan inkludera dem i magisterstudierna på punkt S14. Detta omnämns skilt för sig i samband med i fråga varande kurs.

Om den kurs som inkluderas / tillgodoräknas används för ämnesstudier i kommunikation (A9), sker inkluderingen då man söker helhetspåteckning för ämnesstudierna. Om kursen används för fördjupade studier i kommunikation (S14), sker inkluderingen då man söker helhetspåteckning för de fördjupade studierna.

Värdering

På skalan 0-5 (0=underkänt, 1=försvarligt, 2=nöjaktigt, 3=gott, 4=berömligt, 5=utmärkt).
A9a) Offentlighet och demokrati

A9a) Offentlighet och demokrati

Code: 770021 Sp: 5

Examinationsform

Litteraturförhör vid fakultetstentamen eller föreläsning.

Litteratur

  • Habermas J: Julkisuuden rakennemuutos
  • Glasser T (toim): The Idea of Public Journalism
  • van Zoonen L: Entertaining the Citizen: When Politics and Popular Culture Converge

A9b) Medier och samhälle

Code: 770022 Sp: 5

Examinationsform

Litteraturförhör vid fakultetstentamen eller föreläsning.

Litteratur

  • Croteau D & Hoynes W: Media/Society: Industries, Images and Audiences
  • Hesmondhalgh D: The Cultural Industries
  • du Gay P (ed.): The Production of Culture / Cultures of Production

A9c) Mediekultur

Code: 770023 Sp: 5

Examinationsform

Litteraturförhör vid fakultetstentamen eller föreläsning.

Litteratur

  • Hall S (toim.): Representation: Cultural Representations and Signifying Practices
  • Seppänen J: Katseen voima
  • Ross K & Byerly C (eds.): Women and Media: International Perspective

Kurser:

A9d) Ledning av samfundskommunikation

A9d) Ledning av samfundskommunikation

Code: 770024 Sp: 5

Examinationsform

  • 1) föreläsningar och litteratur
  • 2) litteraturförhör vid fakultetstentamen

Litteratur

  • Aula P & Mantere S: Hyvä yritys: strateginen maineenhallinta
  • Cornelissen J: Corporate Communication: A Guide to Theory and Practice. 2. painos
  • Grunig J : Excellence in Public Relations and Communication Management
  • Seuraavat verkkoaineistot:

http://www.procom.fi/

http://www.procom.fi/Resource.phx/sivut/sivut-procom/ajankohtaista/asiakirjoja.htx

http://www.procom.fi/Resource.phx/sivut/sivut-procom/ajankohtaista/tutkimukset.htx

http://www.bnl.fi/viestinnan_ilmiot/Viestinnan_trendit.pdf

A9e) Ledarskap och expertkommunikation

A9e) Ledarskap och expertkommunikation

Code: 770025 Sp: 5 - 6

Examinationsform

Litteraturförhör vid fakultetstentamen eller föreläsning.

Litteratur

  • Heath R: Management of Corporate Communication.
  • Morgan G : Images of Organization
  • Åberg L: Johtamisviestintää! Esimiehen ja asiantuntijan viestintäkirja.
JOS10 Företagsledning och kommunikation

Företagsledning och kommunikation (JOS10)

Code: 77032 Sp: 6

Examinationsform

Föreläsningsserie eller fakultetstentamen.

Litteratur

  • Heath R: Management of Corporate Communication
  • Morgan G : Images of Organization
  • Åberg L: Johtamisviestintää! Esimiehen ja asiantuntijan viestintäkirja

A9f) Nätkommunikation

Code: 770026 Sp: 5

Examinationsform

Litteraturförhör vid fakultetstentamen eller föreläsning.

Litteratur

  • Saarikoski P & al (2009): Funetista Facebookiin - Internetin kulttuurihistoria?
  • Lietsala K & Sirkkunen E: Social Media? Introduction to tools and processes of participatory economy. Tampere: University of Tampere/Hypermedia Lab, 2008
  • Aula P, Matikainen J & Villi M (toim.): Verkkoviestintäkirja.
A9g) Interkulturell kommunikation

A9g) Interkulturell kommunikation

Code: 770027 Sp: 5

Examinationsform

Litteraturförhör vid fakultetstentamen eller föreläsning.

Litteratur

  • Fuller L (ed.): Community Media: International Perspectives
  • Cottle S: Ethnic Minorities and Media: Changing Cultural Boundaries
  • Lie R: Spaces of Intercultural Communication: An Interdisciplinary Introduction to Communication,Culture and Globalizing / Localizing Identities
A10 Kandidatseminarium

A10 Kandidatseminarium

Code: 770028 Sp: 4 +1

Mål

Den studerande genomför ett forskningsprojekt, som baserar sig på självständig anskaffning av fakta och analys av forskningslitteratur, och som resulterar i utarbetandet av den avhandling som krävs för kandidatexamen. Huvudvikten ligger på den begreppsmässigt-teoretiska analysen av ett tema den studerande själv valt, och vilket kan kompletteras med empiriska exempel. På seminariet lär man sig vetenskaplig problemställning, begränsning av ämnet, precisering av forskningsproblemet, samt grunderna gällande bestämmandet av forskningskonceptet. Därtill lär man sig att arbeta systematiskt, att göra slutledningar och generaliseringar, ett kritiskt läse- och framställningssätt, muntlig framställning samt planering och användning av arbetstid. I samband med seminariet går man även igenom den studerandes individuella studieplan (HOPS).

Föregående studier

Studier i kommunikation A4 Forskningskunskap, gärna även A5 Kommunikationens metoder I och A6 Kommunikationsanalys (eller för dem som genomfört sina studier enligt de gamla kursfordringarna studieperiod 11 Forskningskurs i kommunikation). De allmänna studiernas data- och informationsstudier, introduktion till statistik samt samhällsvetenskaplig argumentation.

Examinationsform

Seminariet sammanträder en gång i veckan. Seminariet varar en termin eller två perioder (sammanlagt 40 h + 6 h undervisning i vetenskapligt uttryck). Forskningsplanen uppgörs under den första perioden och seminariesammanträdena under den andra perioden. Seminarierna inleds på hösten och på våren.

Värdering

På skalan godkänt / underkänt.

Litteratur

  • Alasuutari P: Johdatus yhteiskuntatutkimukseen
  • Karisto A ja Seppälä U: Maukas gradu
  • Hirsjärvi S & al: Tutki ja kirjoita (uusin painos)
A11 Kandidatavhandling

A11 Kandidatavhandling

Code: 770029 Sp: 6

Mål

Huvudämnesstuderande i kommunikation utarbetar en avhandling i vilken han uppvisar förmåga att tillämpa vetenskapligt tänkande och färdighet att behandla kommunikationsvetenskapliga problem. Avhandlingens längd är 15-25 sidor. Under utarbetandet av avhandlingen granskas den studerandes kunskap i finska eller svenska språket. Avhandlingens arbetsprocess i sin helhet utgör det mogenhetsprov som ingår i kandidatexamen, och i vilket den studerande skall uppvisa kännedom om temat för avhandlingen samt kunskap i finska eller svenska språket.

Examinationsform

Avhandlingen utarbetas i samband med seminariet för ämnesstudierna (A10). På hösten arrangeras två seminariegrupper, på våren i regel en grupp. Till seminarierna skall man på förhand anmäla sig på WebOodi, se anmälningstidpunkt för i fråga varande seminarium. Avhandlingen skall inlämnas för granskning senast under den undervisningsperiod som följer på det avslutade seminariet. Granskning av skriftlig färdighet i finska eller svenska samt mogenhetsprov: Innan avhandlingen inlämnas för granskning skall den studerande lämna in dess manukript för språkgranskning till läraren i finska eller svenska. Ifall vitsordet är lägre än 2, skall den studerande korrigera sin avhandling i enlighet med modersmålslärarens anvisningar. Den korrigerade avhandlingen skall på nytt inlämnas för granskning till modersmålsläraren. Mogenhetsprovet utgörs i regel av avhandlingens arbetsprocess. Kännedomen om ämnet för avhandlingen konstateras av avhandlingens granskare.

Värdering

Både den skriftliga färdigheten (manuskriptet) och avhandlingen bedöms enligt skalan 0-5 (=underkänt, 1=försvarligt, 2=nöjaktigt, 3=god, 4=berömligt, 5=utmärkt). Som stöd för bedömningen används en bedömningsblankett.
Magisterstudier

Magisterstudier

Code: 770044 Sp: 120
  • Magisterstudier i kommunikation: 50 sp + pro gradu-avhandling 40 sp = 90 sp
  • Fritt valbara studier 30 sp

De studerande som har påbörjat sina fördjupande studier efter hösten 2005, avlägger dessa helt och hållet enligt den nya strukturen och de nya kursfordringarna, ¤med undantag för studieperioder S12 Infallsvinklar på kommunikationsforskning och S16 Arbetspraktik¤. Arbetspraktiken ersätts av den praktik som ingår i den lägre examen. I stället av studiekurs S12 studerande ska avläggas valfri studier (S14). Under läsåret 2008-2009 förverkligas i magisterstudierna ett eget svenskspråkigt inriktningsalternativ med särskild inriktning på journalistik (se nedan).

De studerande som har påbörjat sina fördjupade studier före hösten 2005, enligt de gamla kursfordringarna, slutför sina fördjupade studier enligt den s.k. motsvarighetstabellen för den gamla och den nya examensstrukturen finns på sidan http://www.valt.helsinki.fi/comm/fi/opiskelu/tutkinnonuudistus05/index.htm på punkten Siirtymäkauden ohjeita (Anvisningar för övergångsperioden) samt motsvarighetstabellen för den gamla och den nya examensstrukturen. I oklara situationer, tag kontakt med amanuensen: marjo.anomaa(at)helsinki.fi eller tel. 191 24851.

Ansvarig lärare för magisterstudierna:

professor Leif Åberg, mottagning under termin onsdagar kl. 15-16, emejl: leif.aberg(at)helsinki.fi

Helhetspåteckning för fördjupade studier i kommunikation (utan pro gradu-avhandling): Då den studerande har avlagt samtliga fördjupade studier, hämtas helhetspåteckning hos den ansvariga läraren rå följande sätt: Den studerande inlämnar till den ansvariga läraren ett studieprestationsutdrag, på vilket han redan tydligt antecknat (t.ex. genom att understräcka eller inringa) de perioder av vilka helheten består. Helhetspåteckning ges inte ifall av bristfälligt eller otydligt utskrivet utdrag. Studieprestationsutdraget skall helst vara officiellt, men även ett inofficiellt, från WebOodi utskrivet utdrag duger.

Mål

Målet för de fördjupade studierna i kommunikation är vetenskaplig och kognitiv specialisering. Efter de fördjupade studierna förstår den studerande kommunikationens fenomen och kan placera dem i ett historiskt och samhälleligt perspektiv. De fördjupade studierna inleds i regel efter att kandidatexamen avlagts. Magisterstudier i kommunikation med inriktning på journalistik syftar därutöver till stärkt mediespecifik kompetens och färdigheter för ledande uppdrag inom medierna.

Innehåll

Magisterstudier för studerande som avlagt kandidatexamen vid SSKH:
  • (S12 Infallsvinklar på kommunikationsforskning: Ersätts av den lägre examen)
  • S13 Magisterseminarium 10 p + 1 p
  • S14 Fördjupade specialområden i kommunikation 15 p (en del av S14 kursserna avläggs vid SSKH)
  • S15 Forskningsmetoder II i kommunikationsvetenskap 6 p
  • (S16 Arbetspraktik: Ersätts av den praktik som ingår i den lägre examen)
  • S17 Tutorverksamhet 5 p
  • S18 Fördjupade teoretiska studier 8 p
  • S19 Pro gradu-avhandling 40 p

Värdering

Efter att samtliga studieperioder som hör till de fördjupade studierna avlagts, bedöms de med ett totalvitsord på skalan 0-5 (0=underkänt, 1=försvarligt, 2=nöjaktigt, 3=gott, 4=berömligt, 5=utmärkt). Betyget bestäms utgående från det vägda medeltalet av antalet studiepoäng. För pro gradu-avhandlingen ges ett betyg skilt för sig.

Underordnade enheter

(S12 Infallsvinklar på kommunikationsforskning)

S12 Infallsvinklar på kommunikationsforskning

Code: 770045 Sp: 4

Mål

Målet för studieperioden är att konkretisera aktuella inriktningar i kommunikationsforskning genom att presentera senare tiders forskningprojekt hos forskare i branschen: centrala utgångspunkter, infallsvinklar, rön och metodologiska resonemang. Efter att ha genomfört studieperioden får han en uppfattning om den forskning som bedrivs vid institutionen samt tips för sin pro gradu-avhandling.

Examinationsform

Föreläsningar 20 h och bredvidläsning på det sätt som föreläsaren meddelar.

Datering

Rekommenderas att kursen avläggs i slutskedet av ämnesstudierna (ämnestips för pro gradu-avhandling) eller genast i början av de fördjupade studierna.

Värdering

På skalan 0-5 (0=underkänt, 1=försvarligt, 2=nöjaktigt, 3=gott, 4=berömligt, 5=utmärkt).

Litteratur

  • Clegg R S: Modern Organizations: Organization Studies in the Postmodern World
  • Alvesson M & Willmott H (eds.): Critical Management Studies
  • Curran J, Morley D and Walkerdine V (eds.): Cultural Studies and Communications (ruots. Samtidskultur och kommunikation)
  • Hatch M J: Organization Theory: Modern, Symbolic and Postmodern Perspectives (2nd ed.)
  • Kress G & van Leeuwen T: Reading Images: The Grammar of Visual Design, 1996 tai myöh.
  • McQuail D: Media Performance
  • McQuail D: McQuail's Mass Communication Theory (4th ed)
  • Mackay H & O'Sullivan T (eds.): The Media Reader: Continuity and Transformation
  • Morley D & Robins K: Spaces of Identity
  • Lister M et al. (eds.): New Media: A Critical Introduction
  • Sparks C & Tulloch J: Tabloid Tales
  • Allen R C and Hill A (eds.): The Television Studies Reader
  • van Zoonen L: Feminist Media Studies

Sekä luennon yhteydessä ilmoitettava artikkelikokoelma.

S13 Magisterseminarium
S13 Magisterseminarium

S13 Magisterseminarium

Code: 770046 Sp: 10 + 1

Mål

Målet för magisterseminariet är att stöda och främja utarbetandet av pro gradu-avhandlingen samt att inöva ett vetenskapligt tänkande och framställningssätt.

HOPS, 1 sp: I samband med magisterseminariet går den studerande och hans handledare igenom den studerandes studieplan, uppdaterar den och gör en uppskattning av situationen i studiernas slutskede.

Föregående studier

Kandidatexamen (eller för dem som studerar enligt de gamla kursfordringarna ämnesstudierna i kommunikation inkl. proseminariet).

Examinationsform

Aktivt deltagande i seminariet i två terminers tid. Under den första terminen presenterar den studerande en preliminär och under den andra terminen en finslipad forskningsplan för sin pro gradu-avhandling. Under vardera terminen deltar den studerande i utvärderingen av de andra seminariearbetena. Till magisterseminariet skall man anmäla sig på förhand på WebOodi. Kandidatexamen skall vara avlagd innan man anmäler sig till seminariet.

Värdering

På skalan godkänt / underkänt
S14 Fördjupade specialområden i kommunikation
S14 Fördjupade specialområden i kommunikation

S14 Fördjupade specialområden i kommunikation

Code: 770047 Sp: 10 (15)
  • 10 op = 2 x 5 op
  • 15 op = 3 x 5 op (de studerande som avlagt kandidatexamen vid SSKH)

Mål

Målet är att fördjupa den studerandes teoretiska och metodologiska färdigheter. Innehållet i studieperioden skräddarsys så, att det utgör ett så gott stöd som möjligt för de studerande i uppgörandet av pro gradu-avhandlingen.

Examinationsform

Perioden genomförs samtidigt som avhandlingsseminariet. Alternativa examinationsformer är:
  • specialkurser på fördjupad nivå (meddelas i undervisningsprogrammet)
  • litteraturcirkel (traditionell eller webbaserad)
  • annat sätt varom överenskommits med ledaren för forskningsseminariet

Värdering

På skalan 0-5 eller godkänt / underkänt (beroende på examinationsform).
Vetenskapskommunikation och vetenskapsforskning

Vetenskapskommunikation och vetenskapsforskning

Code: 77307 Sp: 5

Litteratur

  • Bucchi, Massimiano & Trench, Brian (toim.): Handbook of Public Communication of Science and Technology.
  • Kiikeri, Mika & Ylikoski, Petri: Tiede tutkimuskohteena. Filosofinen johdatus tieteentutkimukseen. Helsinki : Gaudeamus, 2004.
  • Väliverronen, Esa: Geenipuheen lupaus: biotekniikan tarinat mediassa. Viestinnän laitos, HY, 2007.
  • Väliverronen, Esa: Ympäristöuhkan anatomia: tiede, mediat ja metsän sairaskertomus.Tampere : Vastapaino, 1996
S15 Forskningsmetodik II
S15 Forskningsmetodik II

S15 Forskningsmetodik II

Code: 770048 Sp: 6

Mål

Den studerande fördjupar sina metodologiska insikter och stiftar enligt fritt val närmare bekantskap med någon metod för att förvärva färdigheter att använda metoden. Syftet är att stöda utarbetandet av pro gradu-avhandlingen. På kursen går man igenom graduplaner som de studerande redan kan ha under arbete eller färdigt utarbetade. Man granskar utgångspunkterna för val av metod samt kritiska skeden i forskningsprocessen. Därtill lär man känna en kvalitativ eller kvantitativ metod med hjälp av smågruppsarbete.

Examinationsform

Kursen består av föreläsningar gemensamma för alla (16 t), en tematisk smågrupp enligt den studerandes val (12 t) och ett litteraturförhör som tenteras i samband med förläsningarna. I föreläsningarna ingår mindre grupparbeten. Kursen anordnas en gång per år. Kursens föreläsningsperiod infaller under den första perioden och den tematiska smågruppen under den andra perioden. Det rekommenderas att metodologikursen genomförs samtidigt som avhandlingsseminariet. Såvida den studerande har avlagt/avlägger metodkursen före avhandlingsseminariet, men ämnet för gradun inte ännu är klart, utgör detta inget hinder för deltagande i kursen.

Värdering

På skalan 0-5 (0=underkänt, 1=försvarligt, 2=nöjaktigt, 3=gott, 4=berömligt, 5=utmärkt)

Litteratur

  • Aaltola J & Valli R: Ikkunoita tutkimusmetodeihin II
  • Alasuutari P: Laadullinen tutkimus (uusin painos)
  • Alvesson M & Deetz S: Doing Critical Management Research
  • Boje D M: Narrative Methods for Organization and Communication Research
  • Deacon D & al: Researching Communications: A Practical Guide to Methods in Media and Cultural Analysis
  • Saukko P: Doing Research in Cultural Studies. An introduction to classical and new methodological approaches
  • Silverman D: Doing Qualitative Research: A Practical Handbook
(S16 Arbetspraktik)

S16 Arbetspraktik

Code: 770049 Sp: 6

Mål

Målet för arbetspraktiken är att göra sig förtrogen med uppgifter på kommunikationens område inom statsförvaltningen, på den privata sektorn eller hos olika organisationer. I arbetspraktikrapporten gör den studerande en kritisk granskning av yrkesmässig praxis på kommunikationens område.

Föregående studier

Kandidatexamen eller andra motsvarande studier.

Examinationsform

Arbetspraktikplats för kommunikation kan anskaffas på två olika sätt:
  • 1) Arbetspraktik med stöd av universitetet. Universitetet stöder arbetspraktiken genom att årligen bevilja anslag till fakulteterna för avlöning för praktikanter. Fakulteterna fördelar i sin tur anslagen till institutionerna. Vid institutionen för kommunikationslära ingår arbetspraktiken som obligatorisk studieperiod i magisterstudierna. Som praktik godkänns en minst tre (3) månader lång fortlöpande arbetsperiod på en av institutionen (på förhand) godkänd praktiplats.

Från början av år 2006 fördelas de praktikanslag institutionen tilldelats direkt mellan de studerande i stället för mellan praktikplatserna. På grund av den knappa tillgången på praktikanslag beviljas en studerande högst två månaders praktikstöd. Praktikplatsen skall själv stå för minst en månads avlöningskostnader. Det årliga antalet studerande som beviljas ett 2 månaders stöd är beroende av storleken på det årliga praktikanslag institutionen tilldelas. De studerande ansöker om institutionens praktikanslag på en blankett som fås på institutionens kansli eller på Internet.

Förutsättningar för erhållande av praktikantanslag: Den studerande bör vara huvudämnesstuderande i kommunikation, som inte ännu har genomfört den arbetspraktik som hör till studierna. Praktiken genomförs inom magisterstudierna. Den studerande bör ha avlagt studier för åtminstone 180 studiepoäng, i vilka ingår grund- och ämnesstudier i kommunikation (minst 70 sp) samt minst grundstudier i ett eller flere biämnen (helhetspåteckning fordras). Studierna bör synas i studieprestationsutdraget senast innan utgången av ansökningstiden. Såvida det finns flera sökande än institutionen har råd att anta praktikanter, verkställs lottdragning mellan dem som uppfyller minimifordringarna.

De studerande informeras om beviljat anslag i mitten av januari. De studerande som blivit berättigade till praktikstöd kan söka sig en praktikplats i enlighet med sitt eget intresse antingen bland de platserbjudanden som kommer via Helsingfors universitets rekryteringstjänst http://www.valt.helsinki.fi/blogs/rekry-ilmo/index.htm eller på annat sätt de finner för gott.

Den studerande måste för den arbetsplats han skaffat få ett förhandsgodkännande av den lärare som ansvarar för arbetspraktiken. Såvida inget hinder föreligger för inledande av praktiken, undertecknar institutionen och praktikplatsen ett officiellt praktikavtal. För institutionens del undertecknas avtalet av amanuensen. Den studerande skall meddela institutionen om erhållande av praktikplats för utgången av mars månad. Såvida praktikanslaget till en del blir outnyttjat, fördelas stödet på nytt (separat ansökningsanvisning).

Rapport över arbetspraktiken uppgörs skriftligt enligt särskild anvisning. Anvisningen kan avhämtas på institutionens kansli eller kan utskrivas på Internet. Den studerande skall returnera rapporten till den lärare som ansvarar för perioden så fort som möjligt efter att praktiken avslutats, dock senast i slutet av den termin under vilken praktiken genomförts. Tillsammans med rapporten returneras en utvärderingsblankett som gäller praktikplatsen och praktikperioden (fås på kansliet eller på Internet http://www.valt.helsinki.fi/comm/fi/opiskelu/ohjeita/tyoohje-1.rtf).

  • 2) Annan arbetspraktik Den studerande kan genomföra arbetspraktiken även utanför det praktiksystem som stöds av universitetet. Många praktikplatser inom kommunikationsbranschen är i regel villiga att själva betala lön till praktikanten. Den studerande måste för praktikplatsen få ett godkännande av den lärare som ansvarar för studieperioden. Om den studerande redan arbetar med uppgifter inom kommunikationsbranschen kan han, om han så önskar, även få sitt arbete godkänt som praktik. Man skall alltid komma överens om saken med den lärare som ansvarar för arbetspraktiken. Något officiellt praktikavtal mellan praktikplatsen och institutionen ingås inte. Gällande rapporteringen om praktiken tillämpas samma tillvägagångssätt som för praktik som stöds av universitetet.

Värdering

På skalan godkänt / underkänt
S17 Tutorverksamhet
S17 Tutorverksamhet

S17 Tutorverksamhet

Code: 770050 Sp: 5

Mål

Målet för studieperioden är att med hjälp av handledning göra den studerande insatt i olika forsknings-, utbildnings- m.fl. projekt som pågår vid institutionen för kommunikationslära.

Examinationsform

Perioden kan avläggas på ett flertal olika sätt: bl.a. genom verksamhet som kursassistent eller smågruppshandledare på journalistikkurser vid institutionen för kommunikationslära eller vid SSKH, som forskningsassistent inom institutionens forskningsprojekt etc. Om lediga tutorplatser för var och en termin meddelas alltid under föregående termin på institutionens anslagstavla och på Internet http://www.helsinki.fi/viestinta/opiskelu/tutorointi.html Ersättande av perioden: Perioden kan ersättas antingen i sin helhet med studieperioderna A9/S14 eller delvis med studieperioden Verkkotutorin opinnot (se information i samband med i fråga varande kurs).

Värdering

På skalan godkänt / underkänt eller 0-5 beroende på examinationsform.
S18 Fördjupade teoretiska studier
S18 Fördjupade teoretiska studier

S18 Fördjupade teoretiska studier

Code: 770051 Sp: 8

Mål

Studieperioden gör den studerande insatt i de centrala teoretiska inriktningarna i kommunikationsforskning.

Examinationsform

Sammanlagt fem verk vid fakultetstentamen. Den studerande kan välja verken fritt på punkterna A och/eller B. Tentamen kan genomföras antingen i en eller i två delar.

Ersättande av ett verk med kursen: Periodens verket kan ersättas med en kurs i specialområden inom kommunikation S14 (max en kurs ersätter ett verk). Om ersättande skall överenskommas med periodens tentator. Verket går att ersätta med kursen endast om den studerande har överlopps kurser att inkludera i examen, vilka inte har använts för något annat avsnitt i studierna. Den studerande kan inte få studieveckor/poäng för två avsnitt i studierna, utan han väljer, om han vill ha kursens sp eller om han använder den till att ersätta ett verk av tentamen S18.

Viktigt: Då den studerande har genomfört samtliga till helheten hörande tentamina samt eventuel kursen som ersätter verket, skall han begära ett totalvitsord skilt för sig per e-post av den tentator som ansvarar för studieperioden

Värdering

På skalan 0-5 (0=underkänt, 1=försvarligt, 2=nöjaktigt, 3=gott, 4=berömligt, 5=utmärkt).

Litteratur

A Yhteisö- ja verkkoviestintä
  • Aula P & Mantere S: Strategic Reputation Management: Towards A Company of Good. Lawrence Erlbaum Associates
  • Castells M: Communication Power. Oxford University Press.
  • Choo C W: The Knowing Organization
  • Manovich L: The Language of New Media
  • Hassard J & Parker M (eds.): Postmodernism and Organizations
  • Webster F: Theories of Information Society (2nd revised edition)
  • Weick K E: Making Sense of the Organization

B Julkisuus ja mediakulttuuri

  • Ellis J: Seeing Things. Television in the Age of Uncertainty
  • Van Ginneken J: Understanding Global News
  • Calhoun C (ed): Habermas and the Public Sphere
  • Michalis M: Governing European Communications. From Unification to Coordination
  • Scannell P: Media and Communication
  • Thompson J B: Media and Modernity. A Social Theory of Media
S19 Pro gradu-avhandling
S19 Pro gradu-avhandling

S19 Pro gradu -avhandling

Code: 770052 Sp: 40

Mål

Genom att utarbeta en avhandling tränas den studerande i självständigt, kritiskt forskningsarbete, behärskande av teorier med anknytning till forskningstemat samt, användning av kommunikationens forskningsmetoder och källitteratur samt en vetenskaplig framställning.

Föregående studier

S13 Magisterseminarium.

Examinationsform

Utarbetandet av avhandlingen är självständigt arbete som får stöd av magisterseminariet och övriga studier på magisternivå. Val av ämne och eventuella problem kan i första hand diskuteras med handledaren för magisterexamen.

Värdering

Avhandlingen bedöms på skalan underkänt, approbatur, lubenter approbatur, non sine laude approbatur, cum laude approbatur, magna cum laude approbatur, eximia cum laude approbatur, laudatur.

För närmare uppgifter om bedömning av pro gradu-avhandlingen, se statsvetenskapliga fakultetens instruktion om pro gradu-avhandling och dess bedömning, http://www.valt.helsinki.fi/staff/hkahlos/tutk/gradu.pdf

Magisterstudier (SSKH)

Magisterstudier för studerande som avlagt kandidatexamen vid SSKH

Sp: 120
  • Magisterstudier i kommunikation: 50 sp + pro gradu-avhandling 40 sp = 90 sp
  • Fritt valbara studier 30 sp

De studerande som har påbörjat sina fördjupande studier efter hösten 2005, avlägger dessa helt och hållet enligt den nya strukturen och de nya kursfordringarna, med undantag för studieperioder S12 Infallsvinklar på kommunikationsforskning och S16 Arbetspraktik. Arbetspraktiken ersätts av den praktik som ingår i den lägre examen. I stället av studiekurs S12 studerande ska avläggas valfri studier (S14). Under läsåret 2010-11 förverkligas i magisterstudierna ett eget svenskspråkigt inriktningsalternativ med särskild inriktning på journalistik (se nedan).

Ansvarig lärare för magisterstudierna:

professor Leif Åberg, mottagning under termin onsdagar kl. 15-16, emejl: leif.aberg(at)helsinki.fi

Helhetspåteckning för fördjupade studier i kommunikation (utan pro gradu-avhandling): Då den studerande har avlagt samtliga fördjupade studier, hämtas helhetspåteckning hos den ansvariga läraren rå följande sätt: Den studerande inlämnar till den ansvariga läraren ett studieprestationsutdrag, på vilket han redan tydligt antecknat (t.ex. genom att understräcka eller inringa) de perioder av vilka helheten består. Helhetspåteckning ges inte ifall av bristfälligt eller otydligt utskrivet utdrag. Studieprestationsutdraget skall helst vara officiellt, men även ett inofficiellt, från WebOodi utskrivet utdrag duger.

Mål

Målet för de fördjupade studierna i kommunikation är vetenskaplig och kognitiv specialisering. Efter de fördjupade studierna förstår den studerande kommunikationens fenomen och kan placera dem i ett historiskt och samhälleligt perspektiv. De fördjupade studierna inleds i regel efter att kandidatexamen avlagts. Magisterstudier i kommunikation med inriktning på journalistik syftar därutöver till stärkt mediespecifik kompetens och färdigheter för ledande uppdrag inom medierna.

Innehåll

Underordnade enheter:
  • (S12 Infallsvinklar på kommunikationsforskning: Ersätts av den lägre examen)
  • S13 Magisterseminarium 10 p + 1 p
  • S14 Fördjupade specialområden i kommunikation 20 p (en del av S14 kursserna avläggs vid SSKH)
  • S15 Forskningsmetoder II i kommunikationsvetenskap 6 p
  • (S16 Arbetspraktik: Ersätts av den praktik som ingår i den lägre examen)
  • S17 Tutorverksamhet 5 p
  • S18 Fördjupade teoretiska studier 8 p
  • S19 Pro gradu-avhandling 40 p

Värdering

Efter att samtliga studieperioder som hör till de fördjupade studierna avlagts, bedöms de med ett totalvitsord på skalan 0-5 (0=underkänt, 1=försvarligt, 2=nöjaktigt, 3=gott, 4=berömligt, 5=utmärkt). Betyget bestäms utgående från det vägda medeltalet av antalet studiepoäng. För pro gradu-avhandlingen ges ett betyg skilt för sig.

Underordnade enheter

Kommunikation som biämne

Kommunikationslära som biämne

Underordnade enheter

Grundstudier

Code: 770000 Sp: 25

Mål

Grundstudier- De biämnesstuderande som påbörjar sina grundstudier i kommunikation, avlägger dessa helt och hållet enligt den nya strukturen och de nya kursfordringarna (nedan uppräknade perioder P1-P3).
  • De biämnesstuderande som har påbörjat sina grundstudier tidigare, enligt de gamla kursfordringarna, slutför grundstudiehelheten enligt den s.k. motsvarighetstabellen. Motsvarighetstabellen för den gamla och den nya examensstrukturen finns i den allmänna delen av guiden på punkten Tutkintouudistus (Examensreformen) eller på sidan http://www.valt.helsinki.fi/comm/fi/opiskelu/tutkinnonuudistus05/index.htm på punkten Siirtymäkauden ohjeita (Anvisningar för övergångsperioden) samt motsvarighetstabellen för den gamla och den nya examensstrukturen. I oklara situationer, tag kontakt med amanuensen: marjo.anomaa@helsinki.fi eller tel. 191 24851.

Examinationsform

Grundstudiernas kursfordringar är desamma för huvudämnes- och biämnesstuderande. Det enda undantaget utgörs av examinationsformen för perioden P1 Introduktion till kommunikation: Biämnesstuderande tenterar den litteraturkurs som hör till perioden i samband med föreläsningsförhöret (huvudämnesstuderande i pbl-grupper).

Helhetspåteckning för grundstudier i kommunikation: Då den studerande har avlagt samtliga perioder som hör till ämnesstudierna, hämtas helhetspåteckning hos den ansvariga läraren på följande sätt: Den studerande lämnar till den ansvariga läraren in studieprestationsutdraget, på vilket han redan tydligt antecknat (t.ex. genom att understrecka eller inringa) de perioder av vilka helheten består. Helhetspåteckning ges inte ifall av bristfälligt eller otydligt utskrivet utdrag. Studieprestationsutdraget skall helst vara officiellt, men även ett inofficiellt, från WebOodi utskrivet utdrag duger.

P2 Kommunikation och samhälle

P2 Kommunikation och samhälle

Code: 770002 Sp: 10

Mål

Under perioden bekantar man sig med forskningslitteraturen, där man studerar kommunikation som samhälleligt fenomen.

Innehåll

  • I avdelning 2a) undersöker man mediers och organisationers kommunikationsstrukturer i en social kontext.
    • I avdelning 2b) dryftar man identiteter i audiovisuell mediekultur.

Examinationsform

Litteraturförhör i en enda del (2a och 2b) eller i två delar (2a eller 2b) vid fakultetstentamen.

Värdering

På skalan 0-5 (0=underkänt, 1=försvarligt, 2=nöjaktigt, 3=gott, 4=berömligt, 5=utmärkt).
P3 Kommunikationsinstitutioner och kommunikationspolitik

P3 Kommunikationsinstitutioner och kommunikationspolitik

Code: 770005 Sp: 8

Mål

Målet för perioden är att ge de studerande en överblick över det finländska kommunikationssystemets struktur och dess funktionsprinciper. Efter att ha avlagt perioden har den studerande en uppfattning om hurdana institutioner som utgör grunden för det finländska medielandskapet, samt om de mål och principer på vilka de grundar sin verksamhet. Det är lämpligt att tentera perioden under det första eller det andra studieåret.

Innehåll

Perioden består av två delar, en del som behandlar kommunikationspolitik och kommunikationsreglering (3a) samt en annan del som behandlar kommunikationens institutioner (3b).

Examinationsform

Delarna tenteras antingen som föreläsningskurs eller som litteraturförhör vid fakultetstentamen. Examinationsformen kan variera under olika läsår.

Värdering

På skalan 0-5 (0=underkänt, 1=försvarligt, 2=nöjaktigt, 3=gott, 4=berömligt, 5=utmärkt).
Ämnesstudier för biämnestuderande

Ämnestudier

Code: 770030 Sp: 35
De biämnesstuderande som påbörjar sina grundstudier i kommunikation (endast grundstudier/A-lärokurs avlagd tidigare), avlägger dessa helt och hållet enligt den nya strukturen och de nya kursfordringarna (nedan uppräknade perioder A4-A9).

A6 Kommunikationsanalys

Code: 770031 Sp: 3

Litteratur

  • Herkman J (2005): Kaupallisen television ja iltapäivälehtien avoliitto.
  • Huhtala H: The Emancipated Worker?
  • Kantola A: Markkinakuri ja managerivalta
  • Luoma-aho V (2005): Faith-holders as Social Capital of Finnish Public Organisations.
  • Mörä T: EU-journalismin anatomia

A8) Arbetsanalys

Code: 770035
Påbyggnadstudier

Påbyggnadstudier

Innehåll

Förutsättningar för tillträde till påbyggnadsstudier
  • Den som har planer på att inleda påbyggnadsstudier borde till att börja med ta kontakt med professorn i läroämnet och närmare diskutera ämnet för avhandlingen samt studieplanen innan ansökan om studierätt görs. Ansökningarna bedöms utgående från tidigare studieframgång samt forskningsplanen.

Fördjupade studier i kommunikation avlagda med minst goda insikter eller pro -gradu-avhandling bedömd med vitsordet magna cum laude approbatur i ett därmed jämförbart läroämne ger en god grund för påbyggnadsstudier. Särskild uppmärksamhet fästs även vid forskningsplanen. Också en person som utexaminerats med lägra vitsord kan antas som påbyggnadsstuderande, om hans forskningsplan påvisar särskilt goda förutsättningar för påbyggnadsstudier. Om mer än fem år förflutit efter att magisterexamen avlagts eller om den studerandes huvudämne har varit ett annat än kommunikation eller ett därmed jämförbart ämne, skall den studerande vara beredd att komplettera sina studier. Närmare upplysningar om påbyggnadsstudier och anvisningar för uppgörande av forskningsplan finns på insitutionens weebbsidor: http://www.valt.helsinki.fi/comm/fi/opiskelu/jatko-opinnot/

Kursfordringar

  • 1. Fördjupade studier i kommunikation
  • 2. Regelbundet aktivt deltagande i seminariet för påbyggnadsstudier samt studiecirklar i tre terminers tid.
  • 3. Postgradualt förhör, Sammanlagt sex verk, om vilka man kommer överens tillsammans med den handledande professorn. Verken tenteras vid fakultetstentamen eller i form av essäer.
  • 4. Övriga påbyggnadsstudier i kommunikation, eller studier som stöder påbyggnadsstudierna sammanlagt 42 sp (23 sv). Om studierna överenskommer man med sin egen handledare samt med den professor som ansvarar för påbyggnadsstudierna. Prestationerna kan utöver kurser för påbyggnadsutbildning även bestå av föredrag, vid seminarier i hemlandet eller utomlands, vid evenemang som anordnas på konferenser eller av forskningsskolor, samt av vetenskapliga publikationer.
  • 5. Licentiatavhandling eller doktorsavhandling Man kan uppgöra en doktorsavhandling utan licentiatavhandling. De andra påbyggnadsstudierna (sammanlagt 60 sp / 35 sv) är i vartdera fallet desamma.

Forskarskolor

Institutionen för kommunikationslära är med i en riksomfattande forskarskola för kommunikations- och informationsvetenskaper (Muuvi) http://www.uta.fi/laitokset/tiedotus/muuvi/ samt i den licentiatutbildning (Dvlis) som arrangeras av det riksomfattande nätverket för kommunikationsvetenskaper http://www.uta.fi/viesverk/ och som fokuserar yrkesinriktade specialstudier. Dessutom kan påbyggnadsstuderande i kommunikation delta i andra forskarutbildningsprogram som förekommer bl.a. inom audiovisuell kommunikation, kulturforskning och kvinnoforskning. Om dessa temporära och varierande forskarskolor lönar det sig att höra sig för vid fakulteten för att få närmare upplysningar.

Underordnade enheter

Kurser:

Kommunikation, postgradualt förhör

Kommunikation, postgradualt förhör

Code: 77431 Sp: 9
Tiedeviestinnän opintokokonaisuus

Tiedeviestinnän opintokokonaisuus

Code: 77310
Master's Degree in Communication / Media and Global Communication

Master’s Degree in Communication (Media and Global Communication) 2009 -2011

Underordnade enheter

General studies

Underordnade enheter

Academic Writing

Code: 993734, 993735 Sp: 4
MGC 1 Current Issues in Communication and Media Studies

MGC 1 Current Issues in Communication and Media Studies

MGC 2 Master's Seminar + Personal Study Plan (HOPS)

MGC 2 Master's Seminar + Personal Study Plan (HOPS)

MGC 3 Theoretical and Contemporary Issues in Media and Global Communication

MGC 3 Theoretical and Contemporary Issues in Media and Global Communication

MGC 4 Advanced Research Methods in Communication

MGC 4 Advanced Research Methods in Communication

MGC 5 Practical Training/Work Placement

MGC 5 Practical Training/Work Placement

MGC 6 Communication in Practice

Kurser:

  • Module in Foreign Reporting >> 3

MGC 7 Master's Thesis

Kurser

A10 Kandidaatinseminaari ja HOPS 5 op

A4 Tutkimustaidot 4 op

A5 Viestinnän menetelmät I 4 op

A6 Viestinnän analyysi (pääaineopiskelijoille)

A6 Viestinnän analyysi (sivuaineopiskelijoille) 3 op

A7 Viestinnän oppihistoria 5 op

A8b) Yhteisöviestintä 5 op

A8c) Tv-työ 5 op

A8e) Journalistinen työ 5 op

A8f) Webjournalismi 5 op

A9b Media and National Identity 5 cr - CANCELLED!

A9b Mediahistoria 6 op

A9b/S14 Tiedeviestinnän instituutiot ja käytännöt 5 op

A9c/S14 Media and Rituals: Introduction to Media Anthropology 5 cr

A9d) Yhteisöviestinnän johtaminen 5 op

A9e Johtajuus ja asiantuntijaviestintä 5 op

A9e Kriisiviestintä ja johtaminen 5 op

A9f Sosiaalinen media viestinnän ilmiönä 5 op

A9f e-Citizens in Networked Society 5 cr

A9f/S14 Social Media 5 cr

A9g Media Literacy and New Humanism 5 cr

JOS10 Johtaminen ja viestintä: Johtajuus ja asiantuntijaviestintä 6 op (koodi 77032)

JOS10 Johtaminen ja viestintä: Kriisiviestintä ja johtaminen 6 op (koodi 77032)

Jatkokoulutusseminaari 9 op

Kandidaatintutkielman tarkastukseen jättäminen webOodissa

MGC1/S14 Global Media Industries and Structures 5 cr

MGC3/S14 Communication Research in Action: Media Activism and Research Around the World 5 cr

MGC3/S14 Essential Readings in Media and Social Theory 5 cr

MGC3/S14 Global Popular Culture 5 cr

MGC3/S14 Introduction to Media and Global Communication 5 cr

MGC3/S14 Issues in Global Communication Governance 5 cr

MGC3/S14 Mediated Participations 5 cr

MGC3/S14 Quantitative Research Methods 6 cr

MGC3/S14/A9b Journalism for Social Change 5 cr

MGC3/S14/A9b The Media of Social Movements

MGC4/S15 Advanced Research Methods in Communication

Modern Contexts of Cross-Cultural Communication: Case Study of Russian-Western interaction (HY-AI) 5 ECTS

Module in Foreign Reporting

P1 Johdatus viestintään 4-7 op, pää- ja sivuaineopiskelijoille

P1 Johdatus viestintään 4-7 op, vain sivuaineopiskelijoille

P3a) Viestintäpolitiikka ja viestinnän sääntely

P3b) Viestinnän instituutiot 4 op

Rästitentti 13.1.2011

Rästitentti 16.5.2011

S12 Näkökulmia viestinnän tutkimukseen 4 op

S13 Maisteriseminaari ja HOPS 10 + 1 op

S14 Ekonomijournalistikens värld 5 sp

S14 Yhteisöviestinnän suunnittelu,mittaaminen ja arviointi 5 op

S14/jatko-op. Tekstianalyysi 5 op

S14/jatko-op. Tieteellinen kirjoittaminen ja julkaiseminen 5 op

S14/jatko-op. Tieteen julkisuus ja tiedeviestintä 5 op

S15 Forskningsmetodik II

S15 Viestinnän menetelmät II 6 op

Sukupuoli yhteiskunta- ja politiikan teorioissa 5 op

Uutis- ja ajankohtaisohjelmien retoriikka (TET2052e) 4 op

VIESVERK: Current Issues in Communication Studies: Perspectives on Computer Mediated Communication 5 sp

VIESVERK: Current Issues in Communication Studies: Perspectives on Democracy and Citizenship 5 sp

VIESVERK: Current Issues in Communication: Perspectives on Rhetorics, Persuasion and Effects 5 sp

VIESVERK: Finnish Media and Communication System 5 sp

VIESVERK: Verkkotuutorin opinnot 5 op

Viestinnän perusteet (Mediakasvatus) 4 op