Laitos |
Laitoksen
kurssipalautekäytäntö lyhyesti |
Onko palautteen
keruun käytännöt ja menetelmät esitetty esim. opinto-oppaassa/verkkosivuilla?
Missä? |
Kurssipalautteen keruun laajuus
ja erilaiset palautteenkeruun tavat |
Kurssipalautteen hyödyntäminen |
Keskustelu
palautteenkeruun systematisoinnista |
|
|
|
Kuinka kattavasti palautetta
kerätään (arvio % kursseista)? Kuka
kerää ja käsittelee palautetta? Palautteen julkisuus? Tehdäänkö palautteesta
yhteenvetoa/raporttia vai onko se vain opettajan omaan käyttöön? Vuorovaikutteisuus:
saavatko opiskelijat antamastaan palautteesta palautetta? |
Onko
sovittu, miten palautetietoa hyödynnetään opetustoiminnan johtamisessa ja
päätöksenteossa ja kuinka palautteen vaikutuksia arvioidaan ja
seurataan? |
|
Kansantaloustieteen laitos |
Kursseille
on otettu käyttöön webOodi-palautejärjestelmä. |
|
WebOodin
palautejärjestelmä. Laitos järjestää
suuren osa opetuksestaan harjoituskursseina, jotka koetaan tärkeinä
opiskeluprosessissa. Harjoitustunneilla opiskelijat saavat välittömästi
palautetta tekemisistään ja muutoinkin juuri harjoituksissa opettajan ja
opiskelijoiden vuorovaikutus on intensiivistä.
|
Vastaukset
ovat luettavissa KTTO:n sivulla. Opettaja ja esimies saavat tulokset
tietoonsa. Esimies voi tulosten perusteella keskustella palautteesta
opettajan kanssa, jos se on tarpeen. |
Palautteenkeruun
systematisoimiseksi on kehitteillä uusi yhteinen kyselylomake, joka on nyt
koekäytössä. |
Kehitysmaatutkimuksen laitos |
Laitoksella on sovittu, että
jokainen yksittäinen opetuskokonaisuuden osa arvioidaan vuosittain keräämällä
sitä koskevaa opiskelijapalautetta. Opiskelijapalautteen keräämisessä on
ollut eri käytäntöjä: kirjallinen tai suullinen palaute, nettipalaute, palaute
luentopäiväkirjojen muodossa jne. Menetelmien toimivuus ja palautteen
kattavuus vaihtelevat, eikä lukuvuosittain aina ole arvioitu kaikkia
kokonaisuuksia. |
|
Laitoksella on ollut käytössä
monia eri tapoja kerätä palautetta. Palautteenkeruutapa on riippunut
opettajasta ja opetustapahtuman luonteesta. Opetustapahtuman luonne määrää
pitkälle sen, mitä tapaa on käytetty. Luennoilla, joissa osanottajamäärä
lasketaan sadoissa, on useimmiten kerätty kirjallista palautetta
luentotenttien tai luentopäiväkirjojen yhteydessä; Vaihtoehtoisesti myös
nettipalautetta on käytetty. Pienempien opetustapahtumien yhteydessä on
vaihtelevasti käytetty muita palautteenkeruutapoja. Laitoksella on
järjestetty opiskelijoiden ja laitoksen henkilökunnan yhteisiä laitoskahveja. |
Palautetta hyödynnetään noin
kerran vuodessa järjestettävässä laitoksen kehittämisseminaarissa, joka
useimmiten on paripäiväinen suunnittelutapahtuma. Lukuvuosien lopulla on
useana vuonna järjestetty palauteseminaareja, joissa yksittäiset
opetustapahtumat on käyty läpi opiskelijapalautteesta tehtyjen yhteenvetojen
valossa. Palauteseminaareissa on ollut mukana myös opiskelijoita. Seminaarien
kautta palaute on pyritty saamaan yleisempään käyttöön. |
Laitoksella
on keskusteltu saadun palautteen vertailtavuuden parantamisesta. Tätä
tavoitetta varten on käynnissä hanke yhtenäistää eri opettajien käyttämät
lomakkeet sekä muuta palautteenkeruutavat. |
Käytännöllisen filosofian
laitos |
Opiskelijajärjestö Dilemma ry.
kerää säännöllisesti (yleensä kerran lukuvuodessa) palautetta laitoksen
opetuksesta. Asiasta on sovittu opiskelijajärjestön kanssa, ja palautelomake
on suunniteltu yhdessä ainejärjestöjen edustajien kanssa. Opiskelijajärjestön
opintovastaavat kokoavat palautteesta yhteenvedon johtoryhmän, opettajien ja
opiskelijoiden tiedoksi. Lisäksi opettajat voivat halutessaan kerätä samalla
lomakkeella itse palautetta opetuksestaan. |
|
Laitoksella on palautteen
keruussa yhtenäinen, opiskelijajärjestövetoinen käytäntö, ks. yllä. Lisäksi
esim. yliopistopedagogiikan kursseilla olevat opettajat ovat keränneet
erikoispalautetta omaa oppimisprosessiaan varten. Perinteisesti yksittäiset
opettajat ovat keränneet oman opetuksensa kehittämistä varten
opiskelijapalautetta tarkoituksenmukaiseksi katsomallaan tavalla. Laitoksella
hyviä kokemuksia on ollut mm. seuraavista menetelmistä: esitietovaatimukset
perus- ja aineopintojen kursseilla. Laitoksella järjestetään henkilökunnan ja
opiskelijoiden yhteisiä laitoskahveja kerran lukukaudessa. |
Palautetta käsitellään
johtoryhmässä ja hyödynnetään mm. opetusta suunniteltaessa (erikoiskurssien
opettajavalinnat ym.). |
On jo aiemmin, on jo
systematisoitu. Lisäksi on keskusteltu WebOodin sähköisen palautejärjestelmän
käyttöönotosta. Tosin se siirtäisi yhteenvedot opettajille/kansliaan kun nyt
työn hoitavat opiskelijat. |
Sosiaali- ja
kulttuuriantropologia |
Kursseilta kerätään
kurssipalautetta säännönmukaisesti. Kurssipalautteen keräämiseksi käytetään
yhdeksänkohtaista lomaketta. Lisäksi
järjestetään vuosittain yleisempiä palautekeskustelutilaisuuksia. |
|
Kurssien osallistujille jaetaan
kurssipalautelomake. Palautteen
kerääminen keskittyy luentokursseihin ja seminaareihin. Palautetta kerää
vakituinen henkilökunta. Lomakkeen palauttaa yleensä selvästi yli puolet
kurssin opiskelijoista. Opiskelijoille järjestetään vuosittain
palautekeskustelu yhteistyössä opiskelijajärjestön kanssa.
Palaute-keskustelujen pohjaksi on kerätty kommentteja opiskelijoilta
sähköpostitse. Vierailijoiden
luennoista ja yleisemmistä kysymyksistä on saatu palautetta näissä
keskusteluissa ja infotilaisuuksissa. Orientaatiokurssin vetäjä ja
opettajatuutori ovat järjestäneet alkuvaiheen opiskelijoille omia
palautekeskusteluja. |
Kurssipalautteen systemaattinen
käsittely on kurssin opettajan vastuulla, mutta sen pohjalta pyritään myös
arvioimaan opetusmenetelmien ja opetuksen sisällön toimivuutta opetusohjelman
osana. |
Sähköisen palautejärjestelmän
käytöstä on keskusteltu, mutta sellaisen luominen vaatii laitoksen
ulkopuolista teknistä tukea. |
Sosiaalipsykologian laitos |
Palaute
kerätään systemaattisesti WebOodi-palautejärjestelmän avulla.
WebOodi-lomakkeella saatujen palautteiden vastausprosentit ovat olleet
matalia, mutta asiaa pyritään parantamaan mahdollistamalla lomakkeen
täyttäminen jo kurssin viimeisellä kokoontumiskerralla ja siitä kaksi viikkoa
eteenpäin. |
|
Keväästä 2006 lähtien
WebOodi-lomake on ollut käytetyin palautteenkeruumenetelmä kursseilla, mutta
yhä käytetään myös jonkin verran e-lomakkeita tai muita nettilomakkeita sekä
paperisia lomakkeita. Opettaja voi halutessaan kysyä opiskelijoilta
kehitysehdotuksia suullisesti, mutta myös WebOodi lomaketta pidetään
tarpeellisena, sillä opiskelijat eivät välttämättä halua antaa kaikkea
palautetta suullisesti. |
Osastosihteeri säilyttää
kaikista laitoksen kursseista saadut palautteet mapissa, mutta palautteet
annetaan myös kyseisen kurssin opettajalle. Opettaja hyödyntää saamaansa
palautetta suunnitellessaan kurssia seuraavan kerran. Uuden opettajan on
mahdollista tutustua mappiin ja hän voi näin nähdä, minkälaista palautetta
kurssista on annettu. Jatkossa opettajat myös kertovat koosteenomaisesti
saamistaan kurssipalautteista laitoskokouksessa jokaisen periodin päätteeksi. |
Palautteenkeruujärjestelmää
yhtenäistetään siten, että kaikki käyttäisivät WebOodi-lomaketta, joka
sisältäisi tietyt peruskysymykset. Jokainen opettaja voisi lisätä omia
kysymyksiään tarpeen mukaan. |
Sosiologian
laitos UUTTA |
On sovittu, että
luento-opetuksesta ja yleensä kursseista kerätään palautetta. Tavoite on,
että tämä toimisi niin, että kaikista kursseista saataisiin palautetta.
Joillakin kursseilla toimitaan systemaattisesti niin, että palaute kerätään
aina. Kaikilla kursseilla tavoitteeseen ei vielä ole päästy.
|
|
Laitoksella on olemassa
mallilomake, josta kukin opettaja voi tehdä muunnoksen. Sekä rasti ruutuun
-lmenetelmää että vapaamuotoisempia, kvalitatiivisia arvioita tuottavia
lomakkeita on käytetty. Vakituiseen henkilökuntaan kuuluvat opettajat
keräävät palautetta. Lisäksi jokavuotisilla opetuksen kehittämispäiville
opiskelijat valmistelevat puheenvuoroja, joista saadaan yleistä palautetta
laitoksen toiminnasta, siinä mukana opetuksesta, lähinnä yleislinjoista.
Tämän perusteella on mm. pienryhmäopetusta lisätty. |
Kursseilta kerätty palaute jää
opettajalle. Opettaja kehittää opetustaan sen perusteella. Yleinen palaute
käsitellään opettajien ja opiskelijoiden yhteisillä kehittämispäivillä kerran
vuodessa. Sen jälkeen palaute ja siitä opiskelijoiden kanssa käyty keskustelu
käsitellään opetushenkilökunnan opetuksen kehittämispäivillä. Opiskelijat keräävät palautetta opetusta koskevasta
palautteesta raportoivat Kontaktin opintovastaavat laitokselle (johtaja,
amanuenssi ja osastosihteeri). |
Palautteen antamisen
systematisointi on ollut esillä suunnittelukeskusteluissa, mutta järjestelmää
ei ainakaan vielä ole olemassa. |
Viestinnän laitos |
Laitoksella
kerätään opiskelijapalautetta opetuksen ja opintojen kehittämisen tueksi.
Opettajat voivat itse päättää palautteen keruun tavasta. Opettajat voi
hyödyntää laitoksen valmiita palautelomakkeita tai muokata niitä kurssia tai
tenttiä varten. Palautelomakkeet ovat verkossa laitoksen sivuilla. Jokainen
opettaja kokoaa palautelomakkeet ja tekee niistä sivun pituisen
yhteydenvedon. Yhteenveto toimitetaan laitoksen amanuenssille. |
|
Opettajat
käyttävät enimmäkseen verkosta tulostettavaa lomaketta. Opettajat pyrkivät
käyttämään lomaketta joko viimeisellä kurssin kokoontumiskerralla tai
toiseksi viimeisellä kokoontumiskerralla, mitä laitos suosittelee. Opettajat
ovat kokeneet palautteenkerussa toimivaksi käytännöksi muun muassa sen, että
kurssivastaavaksi nimetty opiskelija kerää palautteen kurssilaisten
keskuudessa. Myös vapaaehtoista palautekeskustelua pidetään hyvänä.
Tuntiopettajille lähetetään lukuvuoden alussa tuntuopettajamuistio, jossa
kerrotaan myös palautteenkeruukäytännöistä. |
Opettaja tekee
opiskelijapalautteesta yhteenvedon ja toimittaa sen laitoksen amanuenssille.
Yhteenvedon sijaan jotkin opettajat saattavat toimittaa keräämänsä palautteen
kokonaisuudessaan sitä varten olevaan kansioon. Opettaja säilyttää keräämänsä
palautteen uutta kurssia varten. Palautteita käsitellään laitoksen
kehittämistoimikunnassa lukuvuosittain yhteenveto- ja suunnittelupäivässä. |
Laitoksella on pohdittu parasta
ajankohtaa yhteenveto- ja suunnittelupäivälle (tammikuun puoliväli -
helmikuuan alku, jolloin seuraavan lukuvuoden opetusta suunnitellaan). |
Yhteiskuntahistorian laitos |
Laitoksella on voimassa
opettajakokouksen päätös siitä, että palautetta kerätään kaikesta
opetuksesta. Yhtenäistä lomakepohjaa ei ole, vaan opettajat laativat kullekin
kurssille ja omaan kehittämistyöhön parhaiten sopivan lomakkeen.
Kirjallisuuskuulusteluissa kerätään lomakkeella palautetta vaatimuksista,
kirjoista ja kysymyksistä. Seminaareissa useimmat opettajat käyttävät osan
ajasta palautteen keräämiseen suullisesti. Opiskelijat välittävät palautetta
myös oppimis- ja luentopäiväkirjoissa. Tärkeä palautekanava on vähintään
kahdesti vuodessa järjestettävät oppiaineen opettajien ja opiskelijoiden
kahvitilaisuus. Kerran vuodessa järjestetään laitoksen kehittämisseminaari. |
|
Palautelomakkeiden täyttö ja
vastausprosentti vaihtelee, mutta useimmiten palautetta saadaan kerättyä
kaikilta osallistujilta. Opettajat kokevat palautteen keräämisen lomakkeilla
hyödylliseksi ja toimivaksi oman työn kehittämiseksi. Muutama opettaja on kerännyt
palautetta myös kurssien aikana. Yksi opettaja kerää palautetta siten, että
hän nimeää opiskelijoista y hden "palautevastaavaksi", joka
välittää opiskelijoilta tulevan palautteen opettajalle. Palautteen kerääminen
ja sen antaminen koetaan melko työlääksi, mutta hyödylliseksi. Opetusryhmien
koko vaikuttaa huomattavasti palautekäytäntöihin. |
Opettajat hyödyntävät palautetta
oman työnsä kehittämisessä. Tutkintovaatimuksien korjauksia tehdään
opiskelijoilta tulleen palautteen avulla. Palautteen hyödyntäminen
yksittäisten kurssien kohdalla on asianomaisen opettajan vastuulla. Opettajat
kokevat nykyiset palautekäytännöt hyödyllisiksi, mutta etenkin aloittelevien
opettajien harjaantuminen opetustyöhön näyttäisi vaativan palautteen
käsittelyä joko ryhmissä tai kokeneempien opettajien kanssa. |
Systematisoinnista on
keskusteltu. Laitoksella ei ole keskitettyä järjestelmään palautekäytäntöjen
koordinoimiseksi, kehittämiseksi tai käsittelemiseksi. Tällä hetkellä
tohtoriassistentti kerää tiedekuntatenttien yhteydessä jaetun palautteen ja
arkistoi sen. |
Yhteiskuntapolitiikan laitos |
Laitoksella
on vaihtelevassa määrin käytössä OOKOO-projektin aikana luodut
palautelomakkeet, kun kerätään palautetta opetuksesta. Lomakkeet ovat
saatavilla laitoksen sivuilla. Opettajat käyttävät suhteellisen kattavasti
palautelomakkeita omien kurssien ja seminaarien yhteydessä. Palautteen
pohjalta opettajat kehittävät omaa opetustaan. Dosentit eivät käytä
palautelomakkeita palautteen saamiseksi opetuksestaan. |
|
Suurin osa laitoksen opettajista
käyttää palautelomakkeita. |
Sähköisen palautelomakkeen
ongelmana pidetään sitä, että se ei takaa systemaattista yhteenvetoa
palautteesta, palautteen tilastointia ja palautteiden yhteistä käsittelyä
esimerkiksi oppiainekokouksissa. Nykykäytännössä palaute jää yksinomaan
opettajan omaan käyttöön. |
Laitoksella
on keskusteltu palautteenkeruun systematisoinnista. E-lomaketyyppinen
palautteenkoonti voisi olla hyvä, sillä se mahdollistaisi myös
perustilastojen saamisen lomakkeiden pohjalta. Myös sähköisena koottava
palaute mahdollistaisi palautteen käsittelyn henkilökuntakokouksissa.
WebOodi-järjestelmästäkin on ollut puhetta. |
Yleisen valtio-opin laitos |
Sovittu, että kaikista
kursseista kootaan opiskelijapalaute. Opettaja päättää tavan. Laitoksella on
lomake, jota useimmat käyttävät. Joillakin on omia lomakkeita. Lomake on myös
verkossa, mikä mahdollistaa anonyymin täyttämisen. Joskus on kerätty palautetta
tiedekuntatenteissä suoritettavasta kirjallisuudesta. |
|
Opettajat ovat kokeneet hyviksi
palautteen keräämisen tavoiksi muun muassa seuraavanlaiset asiat:
esitietovaatimukset, kirjallinen palaute, kirjallinen palaute sähköpostissa,
oppimispäiväkirja, portfolio, tenttiarviointi, tulevaisuustyöpaja,
vertaispalaute ja välipalaute. Lisää tietoa näistä löytyy laitoksen sivuilta
("Hyvät käytännöt"). Opettajat keräävät palautetta oman opetuksensa
kehittämistä varten tarkoituksenmukaiseksi katsomallaan tavalla. Myös
HOPS-järjestelmää hyödynnetään. Opiskelijat ovat nostaneet esiin myös
laitoskahvit. Palautteen kerääminen on
melko kattavaa; velvoittaa tuntiopettajiakin. |
Palaute jää virkaopettajille
oman opetuksen kehittämistä varten. Opettajat tekevät kuitenkin palautteesta
aina yhteenvedon, joka julkaistaan kurssisivuston yhteydessä ennen seuraavan kurssin
alkamista. Ulkopuoliset tuntiopettajat toimittavat keräämänsä palautteen
laitoksen johtajalle. |
Palautteen keruun enemmästä
systematisoinnista ei ole keskusteltu. |
|
|
|
|
|
|