Laitos Laitoksen kurssipalautekäytäntö lyhyesti Onko palautteen keruun käytännöt ja menetelmät esitetty esim. opinto-oppaassa/verkkosivuilla? Missä? Kurssipalautteen keruun laajuus ja erilaiset palautteenkeruun tavat Kurssipalautteen hyödyntäminen Keskustelu palautteenkeruun systematisoinnista 
      Kuinka kattavasti palautetta kerätään (arvio % kursseista)?  Kuka kerää ja käsittelee palautetta? Palautteen julkisuus? Tehdäänkö palautteesta yhteenvetoa/raporttia vai onko se vain opettajan omaan käyttöön? Vuorovaikutteisuus: saavatko opiskelijat antamastaan palautteesta palautetta? Onko sovittu, miten palautetietoa hyödynnetään opetustoiminnan johtamisessa ja päätöksenteossa ja kuinka palautteen vaikutuksia arvioidaan ja seurataan?   
Kansantaloustieteen laitos  Kursseille on otettu käyttöön webOodi-palautejärjestelmä.    WebOodin palautejärjestelmä.  Laitos järjestää suuren osa opetuksestaan harjoituskursseina, jotka koetaan tärkeinä opiskeluprosessissa. Harjoitustunneilla opiskelijat saavat välittömästi palautetta tekemisistään ja muutoinkin juuri harjoituksissa opettajan ja opiskelijoiden vuorovaikutus on intensiivistä.
Vastaukset ovat luettavissa KTTO:n sivulla. Opettaja ja esimies saavat tulokset tietoonsa. Esimies voi tulosten perusteella keskustella palautteesta opettajan kanssa, jos se on tarpeen.  Palautteenkeruun systematisoimiseksi on kehitteillä uusi yhteinen kyselylomake, joka on nyt koekäytössä.
Kehitysmaatutkimuksen laitos  Laitoksella on sovittu, että jokainen yksittäinen opetuskokonaisuuden osa arvioidaan vuosittain keräämällä sitä koskevaa opiskelijapalautetta. Opiskelijapalautteen keräämisessä on ollut eri käytäntöjä: kirjallinen tai suullinen palaute, nettipalaute, palaute luentopäiväkirjojen muodossa jne. Menetelmien toimivuus ja palautteen kattavuus vaihtelevat, eikä lukuvuosittain aina ole arvioitu kaikkia kokonaisuuksia.   Laitoksella on ollut käytössä monia eri tapoja kerätä palautetta. Palautteenkeruutapa on riippunut opettajasta ja opetustapahtuman luonteesta. Opetustapahtuman luonne määrää pitkälle sen, mitä tapaa on käytetty. Luennoilla, joissa osanottajamäärä lasketaan sadoissa, on useimmiten kerätty kirjallista palautetta luentotenttien tai luentopäiväkirjojen yhteydessä; Vaihtoehtoisesti myös nettipalautetta on käytetty. Pienempien opetustapahtumien yhteydessä on vaihtelevasti käytetty muita palautteenkeruutapoja. Laitoksella on järjestetty opiskelijoiden ja laitoksen henkilökunnan yhteisiä laitoskahveja. Palautetta hyödynnetään noin kerran vuodessa järjestettävässä laitoksen kehittämisseminaarissa, joka useimmiten on paripäiväinen suunnittelutapahtuma. Lukuvuosien lopulla on useana vuonna järjestetty palauteseminaareja, joissa yksittäiset opetustapahtumat on käyty läpi opiskelijapalautteesta tehtyjen yhteenvetojen valossa. Palauteseminaareissa on ollut mukana myös opiskelijoita. Seminaarien kautta palaute on pyritty saamaan yleisempään käyttöön. Laitoksella on keskusteltu saadun palautteen vertailtavuuden parantamisesta. Tätä tavoitetta varten on käynnissä hanke yhtenäistää eri opettajien käyttämät lomakkeet sekä muuta palautteenkeruutavat. 
Käytännöllisen filosofian laitos  Opiskelijajärjestö Dilemma ry. kerää säännöllisesti (yleensä kerran lukuvuodessa) palautetta laitoksen opetuksesta. Asiasta on sovittu opiskelijajärjestön kanssa, ja palautelomake on suunniteltu yhdessä ainejärjestöjen edustajien kanssa. Opiskelijajärjestön opintovastaavat kokoavat palautteesta yhteenvedon johtoryhmän, opettajien ja opiskelijoiden tiedoksi. Lisäksi opettajat voivat halutessaan kerätä samalla lomakkeella itse palautetta opetuksestaan.   Laitoksella on palautteen keruussa yhtenäinen, opiskelijajärjestövetoinen käytäntö, ks. yllä. Lisäksi esim. yliopistopedagogiikan kursseilla olevat opettajat ovat keränneet erikoispalautetta omaa oppimisprosessiaan varten. Perinteisesti yksittäiset opettajat ovat keränneet oman opetuksensa kehittämistä varten opiskelijapalautetta tarkoituksenmukaiseksi katsomallaan tavalla. Laitoksella hyviä kokemuksia on ollut mm. seuraavista menetelmistä: esitietovaatimukset perus- ja aineopintojen kursseilla. Laitoksella järjestetään henkilökunnan ja opiskelijoiden yhteisiä laitoskahveja kerran lukukaudessa. Palautetta käsitellään johtoryhmässä ja hyödynnetään mm. opetusta suunniteltaessa (erikoiskurssien opettajavalinnat ym.). On jo aiemmin, on jo systematisoitu. Lisäksi on keskusteltu WebOodin sähköisen palautejärjestelmän käyttöönotosta. Tosin se siirtäisi yhteenvedot opettajille/kansliaan kun nyt työn hoitavat opiskelijat.
Sosiaali- ja kulttuuriantropologia  Kursseilta kerätään kurssipalautetta säännönmukaisesti. Kurssipalautteen keräämiseksi käytetään yhdeksänkohtaista lomaketta.  Lisäksi järjestetään vuosittain yleisempiä palautekeskustelutilaisuuksia.   Kurssien osallistujille jaetaan kurssipalautelomake.  Palautteen kerääminen keskittyy luentokursseihin ja seminaareihin. Palautetta kerää vakituinen henkilökunta. Lomakkeen palauttaa yleensä selvästi yli puolet kurssin opiskelijoista. Opiskelijoille järjestetään vuosittain palautekeskustelu yhteistyössä opiskelijajärjestön kanssa. Palaute-keskustelujen pohjaksi on kerätty kommentteja opiskelijoilta sähköpostitse.  Vierailijoiden luennoista ja yleisemmistä kysymyksistä on saatu palautetta näissä keskusteluissa ja infotilaisuuksissa. Orientaatiokurssin vetäjä ja opettajatuutori ovat järjestäneet alkuvaiheen opiskelijoille omia palautekeskusteluja. Kurssipalautteen systemaattinen käsittely on kurssin opettajan vastuulla, mutta sen pohjalta pyritään myös arvioimaan opetusmenetelmien ja opetuksen sisällön toimivuutta opetusohjelman osana. Sähköisen palautejärjestelmän käytöstä on keskusteltu, mutta sellaisen luominen vaatii laitoksen ulkopuolista teknistä tukea.
Sosiaalipsykologian laitos  Palaute kerätään systemaattisesti WebOodi-palautejärjestelmän avulla. WebOodi-lomakkeella saatujen palautteiden vastausprosentit ovat olleet matalia, mutta asiaa pyritään parantamaan mahdollistamalla lomakkeen täyttäminen jo kurssin viimeisellä kokoontumiskerralla ja siitä kaksi viikkoa eteenpäin.    Keväästä 2006 lähtien WebOodi-lomake on ollut käytetyin palautteenkeruumenetelmä kursseilla, mutta yhä käytetään myös jonkin verran e-lomakkeita tai muita nettilomakkeita sekä paperisia lomakkeita. Opettaja voi halutessaan kysyä opiskelijoilta kehitysehdotuksia suullisesti, mutta myös WebOodi lomaketta pidetään tarpeellisena, sillä opiskelijat eivät välttämättä halua antaa kaikkea palautetta suullisesti. Osastosihteeri säilyttää kaikista laitoksen kursseista saadut palautteet mapissa, mutta palautteet annetaan myös kyseisen kurssin opettajalle. Opettaja hyödyntää saamaansa palautetta suunnitellessaan kurssia seuraavan kerran. Uuden opettajan on mahdollista tutustua mappiin ja hän voi näin nähdä, minkälaista palautetta kurssista on annettu. Jatkossa opettajat myös kertovat koosteenomaisesti saamistaan kurssipalautteista laitoskokouksessa jokaisen periodin päätteeksi. Palautteenkeruujärjestelmää yhtenäistetään siten, että kaikki käyttäisivät WebOodi-lomaketta, joka sisältäisi tietyt peruskysymykset. Jokainen opettaja voisi lisätä omia kysymyksiään tarpeen mukaan.
Sosiologian laitos UUTTA On sovittu, että luento-opetuksesta ja yleensä kursseista kerätään palautetta. Tavoite on, että tämä toimisi niin, että kaikista kursseista saataisiin palautetta. Joillakin kursseilla toimitaan systemaattisesti niin, että palaute kerätään aina. Kaikilla kursseilla tavoitteeseen ei vielä ole päästy.
  Laitoksella on olemassa mallilomake, josta kukin opettaja voi tehdä muunnoksen. Sekä rasti ruutuun -lmenetelmää että vapaamuotoisempia, kvalitatiivisia arvioita tuottavia lomakkeita on käytetty. Vakituiseen henkilökuntaan kuuluvat opettajat keräävät palautetta. Lisäksi jokavuotisilla opetuksen kehittämispäiville opiskelijat valmistelevat puheenvuoroja, joista saadaan yleistä palautetta laitoksen toiminnasta, siinä mukana opetuksesta, lähinnä yleislinjoista. Tämän perusteella on mm. pienryhmäopetusta lisätty. Kursseilta kerätty palaute jää opettajalle. Opettaja kehittää opetustaan sen perusteella. Yleinen palaute käsitellään opettajien ja opiskelijoiden yhteisillä kehittämispäivillä kerran vuodessa. Sen jälkeen palaute ja siitä opiskelijoiden kanssa käyty keskustelu käsitellään opetushenkilökunnan opetuksen kehittämispäivillä. Opiskelijat keräävät palautetta opetusta koskevasta palautteesta raportoivat Kontaktin opintovastaavat laitokselle (johtaja, amanuenssi ja osastosihteeri). Palautteen antamisen systematisointi on ollut esillä suunnittelukeskusteluissa, mutta järjestelmää ei ainakaan vielä ole olemassa.
Viestinnän laitos  Laitoksella kerätään opiskelijapalautetta opetuksen ja opintojen kehittämisen tueksi. Opettajat voivat itse päättää palautteen keruun tavasta. Opettajat voi hyödyntää laitoksen valmiita palautelomakkeita tai muokata niitä kurssia tai tenttiä varten. Palautelomakkeet ovat verkossa laitoksen sivuilla. Jokainen opettaja kokoaa palautelomakkeet ja tekee niistä sivun pituisen yhteydenvedon. Yhteenveto toimitetaan laitoksen amanuenssille.    Opettajat käyttävät enimmäkseen verkosta tulostettavaa lomaketta. Opettajat pyrkivät käyttämään lomaketta joko viimeisellä kurssin kokoontumiskerralla tai toiseksi viimeisellä kokoontumiskerralla, mitä laitos suosittelee. Opettajat ovat kokeneet palautteenkerussa toimivaksi käytännöksi muun muassa sen, että kurssivastaavaksi nimetty opiskelija kerää palautteen kurssilaisten keskuudessa. Myös vapaaehtoista palautekeskustelua pidetään hyvänä. Tuntiopettajille lähetetään lukuvuoden alussa tuntuopettajamuistio, jossa kerrotaan myös palautteenkeruukäytännöistä.  Opettaja tekee opiskelijapalautteesta yhteenvedon ja toimittaa sen laitoksen amanuenssille. Yhteenvedon sijaan jotkin opettajat saattavat toimittaa keräämänsä palautteen kokonaisuudessaan sitä varten olevaan kansioon. Opettaja säilyttää keräämänsä palautteen uutta kurssia varten. Palautteita käsitellään laitoksen kehittämistoimikunnassa lukuvuosittain yhteenveto- ja suunnittelupäivässä. Laitoksella on pohdittu parasta ajankohtaa yhteenveto- ja suunnittelupäivälle (tammikuun puoliväli - helmikuuan alku, jolloin seuraavan lukuvuoden opetusta suunnitellaan).
Yhteiskuntahistorian laitos  Laitoksella on voimassa opettajakokouksen päätös siitä, että palautetta kerätään kaikesta opetuksesta. Yhtenäistä lomakepohjaa ei ole, vaan opettajat laativat kullekin kurssille ja omaan kehittämistyöhön parhaiten sopivan lomakkeen. Kirjallisuuskuulusteluissa kerätään lomakkeella palautetta vaatimuksista, kirjoista ja kysymyksistä. Seminaareissa useimmat opettajat käyttävät osan ajasta palautteen keräämiseen suullisesti. Opiskelijat välittävät palautetta myös oppimis- ja luentopäiväkirjoissa. Tärkeä palautekanava on vähintään kahdesti vuodessa järjestettävät oppiaineen opettajien ja opiskelijoiden kahvitilaisuus. Kerran vuodessa järjestetään laitoksen kehittämisseminaari.   Palautelomakkeiden täyttö ja vastausprosentti vaihtelee, mutta useimmiten palautetta saadaan kerättyä kaikilta osallistujilta. Opettajat kokevat palautteen keräämisen lomakkeilla hyödylliseksi ja toimivaksi oman työn kehittämiseksi. Muutama opettaja on kerännyt palautetta myös kurssien aikana. Yksi opettaja kerää palautetta siten, että hän nimeää opiskelijoista y hden "palautevastaavaksi", joka välittää opiskelijoilta tulevan palautteen opettajalle. Palautteen kerääminen ja sen antaminen koetaan melko työlääksi, mutta hyödylliseksi. Opetusryhmien koko vaikuttaa huomattavasti palautekäytäntöihin. Opettajat hyödyntävät palautetta oman työnsä kehittämisessä. Tutkintovaatimuksien korjauksia tehdään opiskelijoilta tulleen palautteen avulla. Palautteen hyödyntäminen yksittäisten kurssien kohdalla on asianomaisen opettajan vastuulla. Opettajat kokevat nykyiset palautekäytännöt hyödyllisiksi, mutta etenkin aloittelevien opettajien harjaantuminen opetustyöhön näyttäisi vaativan palautteen käsittelyä joko ryhmissä tai kokeneempien opettajien kanssa. Systematisoinnista on keskusteltu. Laitoksella ei ole keskitettyä järjestelmään palautekäytäntöjen koordinoimiseksi, kehittämiseksi tai käsittelemiseksi. Tällä hetkellä tohtoriassistentti kerää tiedekuntatenttien yhteydessä jaetun palautteen ja arkistoi sen.
Yhteiskuntapolitiikan laitos  Laitoksella on vaihtelevassa määrin käytössä OOKOO-projektin aikana luodut palautelomakkeet, kun kerätään palautetta opetuksesta. Lomakkeet ovat saatavilla laitoksen sivuilla. Opettajat käyttävät suhteellisen kattavasti palautelomakkeita omien kurssien ja seminaarien yhteydessä. Palautteen pohjalta opettajat kehittävät omaa opetustaan. Dosentit eivät käytä palautelomakkeita palautteen saamiseksi opetuksestaan.    Suurin osa laitoksen opettajista käyttää palautelomakkeita. Sähköisen palautelomakkeen ongelmana pidetään sitä, että se ei takaa systemaattista yhteenvetoa palautteesta, palautteen tilastointia ja palautteiden yhteistä käsittelyä esimerkiksi oppiainekokouksissa. Nykykäytännössä palaute jää yksinomaan opettajan omaan käyttöön. Laitoksella on keskusteltu palautteenkeruun systematisoinnista. E-lomaketyyppinen palautteenkoonti voisi olla hyvä, sillä se mahdollistaisi myös perustilastojen saamisen lomakkeiden pohjalta. Myös sähköisena koottava palaute mahdollistaisi palautteen käsittelyn henkilökuntakokouksissa. WebOodi-järjestelmästäkin on ollut puhetta. 
Yleisen valtio-opin laitos  Sovittu, että kaikista kursseista kootaan opiskelijapalaute. Opettaja päättää tavan. Laitoksella on lomake, jota useimmat käyttävät. Joillakin on omia lomakkeita. Lomake on myös verkossa, mikä mahdollistaa anonyymin täyttämisen. Joskus on kerätty palautetta tiedekuntatenteissä suoritettavasta kirjallisuudesta.   Opettajat ovat kokeneet hyviksi palautteen keräämisen tavoiksi muun muassa seuraavanlaiset asiat: esitietovaatimukset, kirjallinen palaute, kirjallinen palaute sähköpostissa, oppimispäiväkirja, portfolio, tenttiarviointi, tulevaisuustyöpaja, vertaispalaute ja välipalaute. Lisää tietoa näistä löytyy laitoksen sivuilta ("Hyvät käytännöt"). Opettajat keräävät palautetta oman opetuksensa kehittämistä varten tarkoituksenmukaiseksi katsomallaan tavalla. Myös HOPS-järjestelmää hyödynnetään. Opiskelijat ovat nostaneet esiin myös laitoskahvit.  Palautteen kerääminen on melko kattavaa; velvoittaa tuntiopettajiakin. Palaute jää virkaopettajille oman opetuksen kehittämistä varten. Opettajat tekevät kuitenkin palautteesta aina yhteenvedon, joka julkaistaan kurssisivuston  yhteydessä ennen seuraavan kurssin alkamista. Ulkopuoliset tuntiopettajat toimittavat keräämänsä palautteen laitoksen johtajalle. Palautteen keruun enemmästä systematisoinnista ei ole keskusteltu.