Viestinnän laitos
Helsingin yliopisto
Luentosarja Viestinnän
sääntely
Hannu Nieminen
9.10.2003
SANANVAPAUS
(2. luentokerta)
I Viestinnän
arvoketju ja konvergenssi
-
arvoketjun käsite
-
konvergenssin käsite
- lyhyt johdatus
II Viestintä ja
demokratia
-
sananvapaus ja
julkisuus vanhassa järjestelmässä: sensuuri ja salaisuus
-
sananvapaus ja
julkisuus demokraattisessa järjestelmässä: ilmaisunvapaus, julkinen keskustelu,
”julkisen tahdon” muodostuminen, päätöksenteko, julkinen toimeenpano
-
kansalaisten oikeus
tietoon
-
joukkoviestinnän
sääntely: miten media parhaiten toteuttaisi tehtäväänsä demokratian kannalta?
-
vallanpitäjien
pyrkimys ohjata julkisuutta (vrt. Britannia, USA)
-
perustuslain tavoite:
suojella sananvapautta mielivaltaa vastaan
-
median omistajien
pyrkimys ohjata julkisuutta (vrt. Berlusconi, Murdoch)sananvapaus ja omistuksen keskittyminen
-
kenen sananvapaus:
median omistajien vai kansalaisten?
3.
Sääntelyn keinot
-
rajoittava sääntely:
sisällölliset rajoitukset (rikollinen sisältö), rakenteelliset rajoitukset
(kanavien niukkuus, kaapelien kaivaminen)
-
suosiva sääntely:
sisällöllinen suosinta (sivistävien ohjelmien tukeminen), rakenteellinen
suosinta (”reilun kilpailun” olosuhteiden luominen)
III
Perustuslaki (2000)
-
sanavapaus: 12§
-
yhdenvertaisuus: 6§
-
yksityiselämän suoja:
10§
2.
Julkisuuteen liittyviä oikeuksia
-
vaali- ja
osallistumisoikeudet: 14§
-
sivistykselliset
oikeudet: 16§
-
oikeus omaan kieleen
ja kulttuuriin: 17§
-
oikeusturva: 21§
-
perusoikeudet
poikkeusoloissa: 23§
-
perusoikeuksien
yleinen turvaaminen: 22§
IV Sananvapauslaki (2004)
-
teknologianeutraali
-
”vastinpari”
jakelupuolella: viestintämarkkinalaki
-
tehtävänä edistää
sananvapauden käyttöä demokratiassa, estää väärinkäyttöä
-
koskee
joukkoviestinnän vastuusuhteita: kuka vastuussa sisällöistä
-
lain tarkoitus: 1§
-
määritelmät: 2§
-
vastuukysymykset:
4-5§
-
vastine ja oikaisu:
8-11§
-
vastuu julkaistun
viestin sisällöstä: 12-15§
-
lähdesuoja: 16§
V Laki
Yleisradiosta (1994)
-
yleisradioyhtiöiden
asema EU:ssa
-
Amsterdamin sopimus
1997
-
Suomessa
Yleisradiolaki ainoa välinespesifi laki: julkisen palvelun tehtävä
-
pohjautuu perustuslakiin
-
yhtiön asema ja
omistussuhteet: 1-2§
-
hallintoelimet: 4-5§
-
julkisen palvelun
tehtävät: 7§
-
eriyttäminen: 7a§
-
mainonnan kielto: 12§
PERUSTUSLAKI (LYHENNETTY)
2 luku
Perusoikeudet
6 §
Yhdenvertaisuus
Ihmiset ovat
yhdenvertaisia lain edessä.
Ketään ei saa
ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän,
kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun
henkilöön liittyvän syyn perusteella.
Lapsia on
kohdeltava tasa-arvoisesti yksilöinä, ja heidän tulee saada vaikuttaa itseään
koskeviin asioihin kehitystään vastaavasti.
Sukupuolten
tasa-arvoa edistetään yhteiskunnallisessa toiminnassa sekä työelämässä,
erityisesti palkkauksesta ja muista palvelussuhteen ehdoista määrättäessä, sen
mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään.
10 §
Yksityiselämän suoja
Jokaisen
yksityiselämä, kunnia ja kotirauha on turvattu. Henkilötietojen suojasta
säädetään tarkemmin lailla.
Kirjeen,
puhelun ja muun luottamuksellisen viestin salaisuus on loukkaamaton.
Lailla voidaan
säätää perusoikeuksien turvaamiseksi tai rikosten selvittämiseksi
välttämättömistä kotirauhan piiriin ulottuvista toimenpiteistä. Lailla voidaan
säätää lisäksi välttämättömistä rajoituksista viestin salaisuuteen yksilön tai
yhteiskunnan turvallisuutta taikka kotirauhaa vaarantavien rikosten
tutkinnassa, oikeudenkäynnissä ja turvallisuustarkastuksessa sekä
vapaudenmenetyksen aikana.
12 §
Sananvapaus ja julkisuus
Jokaisella on
sananvapaus. Sananvapauteen sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa
tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä.
Tarkempia säännöksiä sananvapauden käyttämisestä annetaan lailla. Lailla
voidaan säätää kuvaohjelmia koskevia lasten suojelemiseksi välttämättömiä
rajoituksia.
Viranomaisen
hallussa olevat asiakirjat ja muut tallenteet ovat julkisia, jollei niiden
julkisuutta ole välttämättömien syiden vuoksi lailla erikseen rajoitettu.
Jokaisella on oikeus saada tieto julkisesta asiakirjasta ja tallenteesta.
14 §
Vaali- ja osallistumisoikeudet
Jokaisella
Suomen kansalaisella, joka on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, on oikeus
äänestää valtiollisissa vaaleissa ja kansanäänestyksessä. Vaalikelpoisuudesta
valtiollisissa vaaleissa on voimassa, mitä siitä erikseen säädetään tässä
perustuslaissa.
Jokaisella
Suomen kansalaisella ja maassa vakinaisesti asuvalla ulkomaalaisella, joka on
täyttänyt kahdeksantoista vuotta, on oikeus äänestää kunnallisvaaleissa ja kunnallisessa
kansanäänestyksessä sen mukaan kuin lailla säädetään. Oikeudesta muutoin
osallistua kuntien hallintoon säädetään lailla.
Julkisen vallan
tehtävänä on edistää yksilön mahdollisuuksia osallistua yhteiskunnalliseen
toimintaan ja vaikuttaa häntä itseään koskevaan päätöksentekoon.
16 §
Sivistykselliset oikeudet
Jokaisella on
oikeus maksuttomaan perusopetukseen. Oppivelvollisuudesta säädetään lailla.
Julkisen vallan
on turvattava, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään, jokaiselle
yhtäläinen mahdollisuus saada kykyjensä ja erityisten tarpeidensa mukaisesti
myös muuta kuin perusopetusta sekä kehittää itseään varattomuuden sitä
estämättä.
Tieteen,
taiteen ja ylimmän opetuksen vapaus on turvattu.
17 §
Oikeus omaan kieleen ja kulttuuriin
Suomen kansalliskielet
ovat suomi ja ruotsi.
Jokaisen oikeus
käyttää tuomioistuimessa ja muussa viranomaisessa asiassaan omaa kieltään, joko
suomea tai ruotsia, sekä saada toimituskirjansa tällä kielellä turvataan
lailla. Julkisen vallan on huolehdittava maan suomen- ja ruotsinkielisen
väestön sivistyksellisistä ja yhteiskunnallisista tarpeista samanlaisten
perusteiden mukaan.
Saamelaisilla
alkuperäiskansana sekä romaneilla ja muilla ryhmillä on oikeus ylläpitää ja
kehittää omaa kieltään ja kulttuuriaan. Saamelaisten oikeudesta käyttää saamen
kieltä viranomaisessa säädetään lailla. Viittomakieltä käyttävien sekä
vammaisuuden vuoksi tulkitsemis- ja käännösapua tarvitsevien oikeudet turvataan
lailla.
21 §
Oikeusturva
Jokaisella on
oikeus saada asiansa käsitellyksi asianmukaisesti ja ilman aiheetonta
viivytystä lain mukaan toimivaltaisessa tuomioistuimessa tai muussa
viranomaisessa sekä oikeus saada oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan koskeva
päätös tuomioistuimen tai muun riippumattoman lainkäyttöelimen käsiteltäväksi.
Käsittelyn
julkisuus sekä oikeus tulla kuulluksi, saada perusteltu päätös ja hakea
muutosta samoin kuin muut oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin ja hyvän hallinnon
takeet turvataan lailla.
22 §
Perusoikeuksien turvaaminen
Julkisen vallan
on turvattava perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien toteutuminen.
23 §
Perusoikeudet poikkeusoloissa
Perusoikeuksista
voidaan säätää lailla sellaisia tilapäisiä poikkeuksia, jotka ovat
välttämättömiä Suomeen kohdistuvan aseellisen hyökkäyksen samoin kuin
vakavuudeltaan aseelliseen hyökkäykseen lain mukaan rinnastettavien,
kansakuntaa uhkaavien poikkeusolojen aikana ja jotka ovat Suomen
kansainvälisten ihmisoikeusvelvoitteiden mukaisia.
LAKI SANANVAPAUDEN
KÄYTTÄMISESTÄ JOUKKOVIESTINNÄSSÄ (voimaan 1.1.2004) (LYHENNETTY)
1 § Lain tarkoitus
Tällä lailla annetaan tarkempia säännöksiä
perustuslaissa turvatun sananvapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä.
Tätä lakia sovellettaessa ei viestintään
saa puuttua enempää kuin on välttämätöntä ottaen huomioon sananvapauden merkitys
kansanvaltaisessa oikeusvaltiossa.
2 § Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
1) yleisöllä vapaasti valikoituvaa
viestin vastaanottajien joukkoa;
2) verkkoviestillä radioaaltojen,
sähköisen viestintäverkon tai muun vastaavan teknisen järjestelyn avulla
yleisön saataville toimitettua tietoa, mielipidettä tai muuta viestiä;
3) ohjelmalla pääasiassa äänenä tai
liikkuvina kuvina ilmaistujen verkkoviestien muodostamaa yhtenäistä
kokonaisuutta;
4) julkaisulla yleisön saataville
toimitettua painotuotetta, tietolevyä taikka muuta monistamalla valmistettua
teksti-, ääni- tai kuvatallennetta;
5) aikakautisella julkaisulla
julkaisua, jota on tarkoitus julkaista säännöllisesti vähintään neljä kertaa
vuodessa;
6) verkkojulkaisulla julkaisijan
tuottamasta tai käsittelemästä aineistosta aikakautisen julkaisun tapaan
yhtenäiseksi laadittua verkkoviestien kokonaisuutta, jota on tarkoitus
julkaista säännöllisesti;
7) julkaisutoiminnalla julkaisujen
ja muiden verkkoviestien kuin ohjelmien toimittamista yleisön saataville; ja
8) ohjelmatoiminnalla ohjelmien
toimittamista yleisön vastaanotettavaksi.
Tätä lakia sovellettaessa aikakautisen
julkaisun ja verkkojulkaisun osina pidetään niiden otsikkojulisteita ja
liitteitä.
4 §
Vastaava toimittaja
Julkaisijan tulee määrätä aikakautiselle
julkaisulle ja verkkojulkaisulle vastaava toimittaja. Ohjelmatoiminnan
harjoittajan tulee määrätä ohjelmaa varten vastaava toimittaja. Aikakautista
julkaisua, verkkojulkaisua tai ohjelmaa varten voidaan määrätä myös useita
vastaavia toimittajia.
Vastaavan toimittajan tulee olla
viisitoista vuotta täyttänyt henkilö, joka ei ole konkurssissa ja jonka
toimintakelpoisuutta ei ole rajoitettu.
Vastaavan toimittajan tehtävänä on johtaa
ja valvoa toimitustyötä, päättää aikakautisen julkaisun, verkkojulkaisun tai
ohjelman sisällöstä sekä huolehtia hänelle tässä laissa säädetyistä muista
tehtävistä.
6 § Ohjelman ja verkkojulkaisun
tallentaminen
Julkaisijan ja ohjelmatoiminnan
harjoittajan on huolehdittava siitä, että jokainen ohjelma ja verkkojulkaisu
tallennetaan, jollei ohjelman teknisen toteutuksen perusteella ole selvää,
ettei sen lähettämisessä voida syyllistyä viestin sisältöön perustuvaan
rikokseen. Tallennetta on säilytettävä vähintään 21 päivää ohjelman
lähettämisestä tai verkkojulkaisun toimittamisesta yleisön saataville.
Velvollisuus tallenteen säilyttämiseen
jatkuu 1 momentissa säädetyn määräajan päätyttyäkin, jos ohjelman tai
verkkojulkaisun sisältöön perustuva asia on esitutkinnassa, syyteharkinnassa
tai oikeudenkäynnin kohteena. Tallenteen saa tällöin hävittää vasta, kun on
käynyt selville, ettei asiassa nosteta syytettä, tai kun ohjelman tai
verkkojulkaisun sisältöön perustuva vaatimus on lainvoimaisesti ratkaistu.
Syyttäjän tai asiaa viimeksi käsitelleen tuomioistuimen on ilmoitettava
tallenteen säilyttämisvelvollisuuden päättymisestä julkaisijalle tai
ohjelmatoiminnan harjoittajalle.
8 § Vastineoikeus
Yksityisellä henkilöllä, jolla on
perusteltu syy katsoa aikakautisessa julkaisussa, verkkojulkaisussa tai niihin
rinnastettavassa, toistuvasti lähetettävässä ohjelmassa esitetyn viestin
loukkaavan itseään, on oikeus saada vastine julkaistuksi samassa julkaisussa
tai ohjelmassa.
9 § Oikaisuoikeus
Yksityisellä henkilöllä, yhteisöllä ja
säätiöllä sekä viranomaisella on oikeus saada aikakautisessa julkaisussa,
verkkojulkaisussa tai ohjelmassa esitetty itseään tai toimintaansa koskeva
virheellinen tieto oikaistuksi samassa julkaisussa tai asianomaisen
ohjelmatoiminnan harjoittajan ohjelmassa, jollei tiedon oikaiseminen virheen
vähäisyyden vuoksi ole ilmeisen tarpeetonta.
10 § Vastineen ja oikaisun
julkaisemisvelvollisuus
Vastaavan toimittajan on julkaistava
vastine tai oikaisu maksutta ja ilman aiheetonta viivytystä asianmukaisessa
laajuudessa ja samankaltaisella tavalla kuin vastine- tai oikaisuvaatimuksen
perusteena oleva viesti.
Vastine tai oikaisu ei saa olla
sisällöltään lainvastainen eikä loukkaava.
Vastaavan toimittajan on tarvittaessa
avustettava vastineen teknisessä toteuttamisessa.
12 § Rikoksen tekijän ja osallisen vastuu
Yleisön saataville toimitetun viestin
sisältöön perustuvasta rikoksesta vastaa se, jota rikoslain (39/1889) mukaan on
pidettävä rikoksen tekijänä tai siihen osallisena.
13 § Päätoimittajarikkomus
Jos vastaava toimittaja tahallaan tai
huolimattomuudesta olennaisesti laiminlyö toimitustyön johtamis- ja
valvontavelvollisuutensa siten, että laiminlyönti on omiaan myötävaikuttamaan
yleisön saataville toimitetun viestin sisältöön perustuvan rikoksen
toteutumiseen, hänet on tuomittava, jos tällainen rikos tehdään eikä häntä ole
pidettävä rikoksen tekijänä tai siihen osallisena, päätoimittajarikkomuksesta
sakkoon.
16 § Lähdesuoja ja oikeus anonyymiin
ilmaisuun
Yleisön saataville toimitetun viestin
laatijalla sekä julkaisijalla ja ohjelmatoiminnan harjoittajalla on oikeus olla
ilmaisematta, kuka on antanut viestin sisältämät tiedot. Julkaisijalla ja
ohjelmatoiminnan harjoittajalla on lisäksi oikeus olla ilmaisematta viestin
laatijan henkilöllisyyttä.
Edellä 1 momentissa tarkoitettu oikeus on
myös sillä, joka on saanut mainituista seikoista tiedon ollessaan viestin
laatijan taikka julkaisijan tai ohjelmatoiminnan harjoittajan palveluksessa.
Velvollisuudesta ilmaista 1 momentissa
tarkoitettu tieto esitutkinnassa tai oikeudenkäynnissä säädetään erikseen.
On the System
of Public Broadcasting in the Member States
THE HIGH CONTRACTING PARTIES,
CONSIDERING that the system of public broadcasting in
the Member States is directly related to the democratic, social and cultural
needs of each society and to the need to preserve media pluralism;
HAVE AGREED UPON the following interpretative
provisions, which shall be annexed to the Treaty establishing the European
Community,
The provisions of the Treaty establishing the European
Community shall be without prejudice to the competence of Member States to
provide for the funding of public service broadcasting and insofar as such
funding is granted to broadcasting organisations for the fulfilment of the
public service remit as conferred, defined and organised by each Member State,
and insofar as such funding does not affect trading conditions and competition
in the Community to an extent which would be contrary to the common interest,
while the realisation of the remit of that public service shall be taken into
account.
Protocol
to the
LAKI YLEISRADIO OY:STÄ (1993) (LYHENNETTY)
1 luku
Yleiset säännökset
1 § (492/2002) Yhtiön asema
Yleisradio Oy on 7 §:n mukaista julkista palvelua liikenne- ja
viestintäministeriön hallinnonalalla harjoittava osakeyhtiö. Yhtiö voi
harjoittaa myös muuta toimintaa yhtiöjärjestyksensä mukaisesti.
Yhtiön oikeudesta harjoittaa televisio- ja radiotoimintaa säädetään erikseen.
Toiminnan harjoittamisessa tarvittaviin teknisiin radiolaitteisiin sovelletaan,
mitä radiolaissa (1015/2001) ja viestintämarkkinalaissa (396/1997) säädetään.
Yhtiöön sovelletaan osakeyhtiölain (734/1978) säännöksiä tässä laissa säädetyin
poikkeuksin. (492/2002)
2 § Yhtiön omistussuhteet
Yhtiön osakekannasta on valtion omistuksessa ja hallinnassa oltava määrä, joka
on vähintään 70 prosenttia yhtiön kaikista osakkeista ja kaikkien osakkeiden
tuottamasta äänimäärästä.
2 luku
Yhtiön hallinto
4 § Yhtiön hallintoelimet
Yhtiön hallintoeliminä ovat hallintoneuvosto, hallitus ja toimitusjohtajana
toimiva pääjohtaja.
5 § Hallintoneuvosto
Yhtiöllä tulee olla hallintoneuvosto, jonka jäsenten lukumäärä on 21.
Hallintoneuvoston jäsenet valitsee eduskunta vaalikauden ensimmäisillä
valtiopäivillä. Heidän toimensa alkaa niin pian kuin vaali on toimitettu
ja kestää seuraavan hallintoneuvoston jäsenten vaalin toimittamiseen.
Hallintoneuvoston jäseniksi on valittava tiedettä, taidetta, sivistystyötä ja
elinkeino- ja talouselämää tuntevia sekä eri yhteiskunta- ja kieliryhmiä
edustavia henkilöitä. (37/2000)
7 § Julkinen palvelu
Yhtiön tehtävänä on tuoda täyden palvelun televisio- ja radio-ohjelmisto siihen
liittyvine oheis- ja lisäpalveluineen jokaisen saataville yhtäläisin ehdoin.
Näitä ja muita julkiseen palveluun liittyviä sisältöpalveluja voidaan tarjota kaikissa
televerkoissa. (492/2002)
Toiminnan tulee julkisen palvelun erityisinä tehtävinä:
1) tukea toimivaa kansanvaltaa tarjoamalla yhteiskunnallisista kysymyksistä
monipuolisia tietoja, mielipiteitä ja keskusteluja, myös vähemmistöryhmille ja
erityisryhmille;
2) tukea, luoda ja kehittää kotimaista kulttuuria ja välittää sen tuloksia
jokaisen saataville;
3) edistää ohjelmiston sivistävää luonnetta, tukea kansalaisten opiskelua ja
tarjota hartausohjelmia;
4) kohdella ohjelmatoiminnassa yhtäläisin perustein suomen- ja ruotsinkielisiä
kansalaisia ja tuottaa palveluja saamen, romanin ja viittomakielellä sekä
soveltuvin osin myös maan muille kieliryhmille; (746/1998)
5) välittää asetuksella tarkemmin säädettäviä viranomaistiedotuksia ja varautua
yleisradiotoiminnan hoitamiseen poikkeusoloissa; sekä
6) valmistaa, tuottaa ja lähettää suomalaisia ohjelmia ja välittää uutisia ja
ohjelmia Suomen ja ulkomaiden välillä.
7 a § (492/2002) Eriyttäminen
Jos yhtiö tarjoaa julkisen palvelun televisio- ja radio-ohjelmiston tuotannossa
syntynyttä aineistoa muualla kuin televisio- ja radiotoiminnassa, sen on
eriytettävä julkisen palvelun televisio- ja radiotoiminnasta ja muusta
julkisesta palvelusta muodostuva toimintansa toisistaan.
Eriyttämisellä tarkoitetaan sitä, että eriytettäville toiminnoille on
laadittava tilikausittain tuloslaskelma ja julkisen palvelun toiminnalle myös
tase. Tuloslaskelma ja tase, joiden tulee olla yhtiön kirjanpidosta
johdettavissa, on laadittava soveltuvin osin kirjanpitolain (1336/1997)
säännösten mukaisesti.
Jos yhtiö ottaa omaan käyttöönsä julkisen palvelun televisio- ja
radiotoiminnassa tuotettua aineistoa tarjotakseen sitä muualla kuin televisio-
ja radiotoiminnassa, sen tulee tapahtua samoin ehdoin kuin yhtiön luovuttaessa
aineistoa yhtiön ulkopuoliseen käyttöön.
Viestintävirasto valvoo 1–3 momentin noudattamista. Yhtiön on Viestintäviraston
pyynnöstä toimitettava tälle tilinpäätöksensä sekä eriytettyjen toimintojen
tuloslaskelmat ja taseet liitetietoineen.
5 luku
Erinäiset säännökset
12 § Mainonnan kielto
Yhtiö ei saa lähettää mainontaa televisio- tai radio-ohjelmistojensa eikä
muiden eri televerkoissa tarjoamiensa julkisen palvelun tehtävään kuuluvien
sisältöpalvelujen yhteydessä. (492/2002)
Yhtiö ei saa tuottaa sponsoroitua ohjelmaa. (746/1998)