Notes
Slide Show
Outline
1
Teoria, Nyt!

OSA
“MAINE”
2
purske
  • mitä tai mikä on maine?
  • minkälaisia ovat hyvä tai huonomaineiset organisaatiot
  • nimetkää muutama hyvä tai huonomaineinen organisaatio ja perustelkaa miksi
3
maine – päivän hitti
  • yritysviestinnän uusin tulokas
    • maine
    • maineenhallinta
    • maineen johtaminen


  • käynnissä kamppailu maineen määrittelystä
  • ”etsikkoaika”
  • vain tulevaisuus näyttää elinvoimaisuuden
4
taustalla siirtymä
  • yritysten ”ydin” yhä harvemmin tuotannossa
  • organisaatiorakenteet ”löystyvät”
  • yritysten entistä vaikeampaa luoda ja ylläpitää teknistä ylivertaisuutta
  • mielikuvatekijöiden vaikutukset yritysten arvoon (pörssikurssit)
  • palvelujen osuuden kasvu
  • kansainvälistyminen, monikulttuurisuus


  • kohti mielikuvataloutta
          • Salminen (2001)


  • miten organisaatiot voivat vastata esimerkiksi @-olosuhteiden asettamiin haasteisiin?
5
käsitekaaos
6
 
7
"uskottavuus"
  • uskottavuus
  • luottamus


  • vetovoima
  • ensimmäinen valinta
8
näkökulma maineeseen
”premissit”
  • yhteiskunta = mielikuvayhteiskunta = tarinayhteiskunta (”dream society”), elämysvetoinen yhteiskunta
  • toimintaympäristöä määrittävät @-olosuhteet
  • organisaatio = monikulttuurinen kokonaisuus, kulttuuri organisaation olemus
  • organisaatioviestintä = ”yhteisöllisyysnäkemys”, kulttuurien ja viestinnän dialogi, organisaatio rakennetaan viestinnällä
  • ihminen = homo narrans = tarinan kertoja
  • orientaatio organisaatioon: ”perfomance”; ”symbol”; ”voice”
  • tutkimusfokus: kulttuurit, tarinat, tarinankerronta, ”grand narrative”
  • enemmän postmoderni kuin moderni
9
maine on hyvä sana
  • the regard, favorable or not, shown for a person or thing by the public, community, and so forth;
  • such regard when favorable (for example, to lose one’s reputation); or
  • distinction.
          • Webster’s New World Dictionary


  • arvosteleva maininta, lausunto, arvostelu;
  • jotakin koskeva (kerrottuna leviävä) tieto, kulkupuhe, huhu (”--- onko perustaa siinä maineessa, että on hän juuri teidän tuleva, siveä vävynne?” A. Kivi);
  • jksta tai jostakin (toisten keskuudessa) vallalla oleva käsitys, mielipide; ”nimi”.
          • Nykysuomen sanakirja (1970-l.)
10
3 oleellista
(Aula & Heinonen 2002)
  • maine on jotain, mistä puhutaan ja kerrotaan (”kerrottuna leviävä”). maineen ytimessä on se, mitä jostain sanotaan, mainitaan.
  • lisäksi maineeseen liittyy kohteestaan jonkinlainen arviointi, joka voi olla hyvä tai huono (”the regard, favorable or not”) ja joka erottaa kohteen toisesta vastaavasta (”distinction”).
  • maine on olemassa yleisöissä (”toisten keskuudessa vallalla oleva käsitys”), nimitetään niitä sitten katsojiksi, sidosryhmiksi, intressiryhmiksi tai muiksi.
      • viestinnän termein sanottuna maine on vastaanottajakeskeinen ilmiö. se ei synny kohteessaan, vaan kohdetta tarkastelevien ja siitä tulkintoja tekevien korvien välissä.
11
brandi, imago, maine
  • brandi on tuotemerkkiin perustuva mielikuva tuotteesta kuluttajien keskuudessa.
      • brandi luodaan ensisijassa mainonnan ja muun markkinointiviestinnän keinoin.
      • brandin arvo lasketaan valtaosin yrityksen näkökulmasta käsin.
  • imago on yrityskuva, visuaalisuuteen perustuva mielikuva yrityksestä.
      • muodostuu mielikuvista ja uskomuksista.
      • imago on jotain, mitä yritys haluaa sidosryhmän ajattelevan yrityksestä.
  • maine on sidosryhmien yrityksestä tekemä arviointi, joka perustuu mielikuviin ja kokemuksiin.
      • yrityksellä on vain yksi maine, mutta se muodostuu useista osatekijöistä.
      • maine rakentuu yrityksen todelliselle toiminnalle.
          • Aula & Heinonen 2002
12
maineenhallinta
”reputation management”
  • on niihin asioihin vaikuttamista, joita ihmiset arvostavat yrityksessä
  • hyvä maine luo vetovoimaa, joka vetää puoleensa parhaat ihmiset, asiakkaat, rahoittajat ja yhteistyökumppanit.
13
maine on totta
14
2 lähestymistapaa maineeseen
  • maine on ”asset”, yrityksen voimavara
    • yrityksen omaisuutta
    • yrityksen hallittavissa


  • maine on yleisöjen kokemukset ja mielikuva
    • yleisöjen ”omaisuutta”
    • ei yritysten hallittavissa
15
maine kulttuurisena käsitteenä
  • maine on sosiaalinen konstruktio
  • maine on kulttuurinen ilmiö
  • maine tuotetaan kulttuurisesti sitoutuneissa representaatioissa i.e. viestinnässä
  • maine neuvotellaan vuorovaikutteisissa viestintätapahtumissa i.e. maineen areenoilla
16
maineen riippuvuussuhteet
  • ”a rose by any other name may still be rose; but the color of the rose may make the difference”


  • maineella on universaali merkitys organisaatioille, mutta


  • maine on ilmiönä
    • paikkasidonnainen
    • aikasidonnainen
17
maineen rakentuminen
18
”järvi syntyy kohtaamisessa”
  • järven merkitys vaihtelee tulkitsijasta riippuen
  • järvi merkitsee:
    • kalastajalle elinehtoa
    • maanviljelijälle peltoalaa turhaan rajoittavaa haittatekijää
    • metsäyhtiölle kätevää uittoreittiä
    • voimainsinöörille säätelyallasta
    • biologille ekosysteemiä
    • taiteilijalle kaunista maisemaa
    • veneettömälle estettä
    • veneelliselle oikotietä
          • Karvonen (1999)


    • organisaatio on järvi
    • kohtaamisten kamppailu, kohtaamisten hallinta(?)
19
kohtaamisen kolme tasoa
20
maineen gospel
  • kasvattaa markkinaosuutta
  • alentaa markkinointikustannuksia
  • alentaa jakelukustannuksia
  • mahdollistaa ”premium”-hinnoittelun
  • estää liiallista säätelyä
  • suojelee, kun ajat ovat huonot
  • lisää henkilöstön sitoutumista  ja tuottavuutta
  • auttaa houkuttelemaan ja pitämään lahjakkuudet
  • auttaa houkuttelemaan sijoittajia ja rahoittajia
  • auttaa pääsyä uusille markkinoille
  • auttaa positiivisen julkisuuden saamisessa
          • Jeffries-Fox Associates
          • Aula & Heinonen (2002)
21
maineen nousu ja tuho
22
maineen
”kertoimet”
23
maine vaikuttaa päätöksiin
24
moniulotteinen maine
[mainepyörä]
25
Maineenhallinnan
ensimmäinen perusprinsiippi
26
Maineenhallinnan
toinen perusprinsiippi
27
Maineenhallinnan
kolmas perusprinsiippi:
  • mainepääoma
  • organisaation ”sielu”
    • ydinfilosofia
      • arvot, olemassaolon tarkoitus
      • tarinat
    • suurlähettiläät

  • maine on organisaation rakentumista uudelleen joka päivä
  • sisäinen viestintä – ulkoinen viestintä - muutosviestintä
28
mielikuvatalous, maine ja merkitys
29
loppupurske
30
johdatus kotitehtävään
  • aineistona puolustusvoimain ”tee työtä, jolla on tarkoitus” –kampanja
  • jokainen ryhmä tarkastelee samaa ilmiötä (kampanjaa) eri näkökulmista


  • teemaryhmät
    • I ryhmä ”yleinen teoria –ryhmä”
    • II ryhmä ”DOT ryhmä”
    • III ryhmä ”olosuhderyhmä”
    • IV ryhmä ”tarinaryhmä”
    • V ryhmä ”maineryhmä”


  • loppupurskauksen tavoitteena kysymyksenasettelu, tutkimusasetelma tms. lähtökohta, joka työstetään ryhmissä kotitehtävänä luentoraportiksi.
31
kotitehtävä - luentoraportti
  • ryhmätyö
  • aikaa runsaat kaksi viikkoa, palautus maanantaina 12.5
  • esseetyyppinen,
    • laajuus min.  20 liuskaa
    • ”akateeminen”, perusteltu oma pohdinta, lähdeviitteet jne.
    • palautus spostilla pekka.aula@helsinki.fi

  • lähteinä luennot + ”omatoiminen” lähdemateriaali
  • työ arvostellaan syvällisyyden ja laadun pohjalta
  • ei määrättyä rakennetta
  • yksilölliset ja omakohtaiset (ryhmäkohtaiset) oivallukset plussaa
  • luentoja laajempi aineistojen käyttö
    • osoitetaan lähdeviittauksin ja lähdeluettelon avulla