1
|
|
2
|
- mitä tai mikä on maine?
- minkälaisia ovat hyvä tai huonomaineiset organisaatiot
- nimetkää muutama hyvä tai huonomaineinen organisaatio ja perustelkaa
miksi
|
3
|
- yritysviestinnän uusin tulokas
- maine
- maineenhallinta
- maineen johtaminen
- käynnissä kamppailu maineen määrittelystä
- ”etsikkoaika”
- vain tulevaisuus näyttää elinvoimaisuuden
|
4
|
- yritysten ”ydin” yhä harvemmin tuotannossa
- organisaatiorakenteet ”löystyvät”
- yritysten entistä vaikeampaa luoda ja ylläpitää teknistä ylivertaisuutta
- mielikuvatekijöiden vaikutukset yritysten arvoon (pörssikurssit)
- palvelujen osuuden kasvu
- kansainvälistyminen, monikulttuurisuus
- kohti mielikuvataloutta
- miten organisaatiot voivat vastata esimerkiksi @-olosuhteiden asettamiin
haasteisiin?
|
5
|
|
6
|
|
7
|
- uskottavuus
- luottamus
- vetovoima
- ensimmäinen valinta
|
8
|
- yhteiskunta = mielikuvayhteiskunta = tarinayhteiskunta (”dream
society”), elämysvetoinen yhteiskunta
- toimintaympäristöä määrittävät @-olosuhteet
- organisaatio = monikulttuurinen kokonaisuus, kulttuuri organisaation
olemus
- organisaatioviestintä = ”yhteisöllisyysnäkemys”, kulttuurien ja
viestinnän dialogi, organisaatio rakennetaan viestinnällä
- ihminen = homo narrans = tarinan kertoja
- orientaatio organisaatioon: ”perfomance”; ”symbol”; ”voice”
- tutkimusfokus: kulttuurit, tarinat, tarinankerronta, ”grand narrative”
- enemmän postmoderni kuin moderni
|
9
|
- the regard, favorable or not, shown for a person or thing by the public,
community, and so forth;
- such regard when favorable (for example, to lose one’s reputation); or
- distinction.
- Webster’s New World Dictionary
- arvosteleva maininta, lausunto, arvostelu;
- jotakin koskeva (kerrottuna leviävä) tieto, kulkupuhe, huhu (”--- onko
perustaa siinä maineessa, että on hän juuri teidän tuleva, siveä
vävynne?” A. Kivi);
- jksta tai jostakin (toisten keskuudessa) vallalla oleva käsitys,
mielipide; ”nimi”.
- Nykysuomen sanakirja (1970-l.)
|
10
|
- maine on jotain, mistä puhutaan ja kerrotaan (”kerrottuna leviävä”).
maineen ytimessä on se, mitä jostain sanotaan, mainitaan.
- lisäksi maineeseen liittyy kohteestaan jonkinlainen arviointi, joka voi
olla hyvä tai huono (”the regard, favorable or not”) ja joka erottaa
kohteen toisesta vastaavasta (”distinction”).
- maine on olemassa yleisöissä (”toisten keskuudessa vallalla oleva
käsitys”), nimitetään niitä sitten katsojiksi, sidosryhmiksi,
intressiryhmiksi tai muiksi.
- viestinnän termein sanottuna maine on vastaanottajakeskeinen ilmiö. se
ei synny kohteessaan, vaan kohdetta tarkastelevien ja siitä tulkintoja
tekevien korvien välissä.
|
11
|
- brandi on tuotemerkkiin perustuva mielikuva tuotteesta kuluttajien
keskuudessa.
- brandi luodaan ensisijassa mainonnan ja muun markkinointiviestinnän
keinoin.
- brandin arvo lasketaan valtaosin yrityksen näkökulmasta käsin.
- imago on yrityskuva, visuaalisuuteen perustuva mielikuva yrityksestä.
- muodostuu mielikuvista ja uskomuksista.
- imago on jotain, mitä yritys haluaa sidosryhmän ajattelevan
yrityksestä.
- maine on sidosryhmien yrityksestä tekemä arviointi, joka perustuu
mielikuviin ja kokemuksiin.
- yrityksellä on vain yksi maine, mutta se muodostuu useista
osatekijöistä.
- maine rakentuu yrityksen todelliselle toiminnalle.
|
12
|
- on niihin asioihin vaikuttamista, joita ihmiset arvostavat yrityksessä
- hyvä maine luo vetovoimaa, joka vetää puoleensa parhaat ihmiset,
asiakkaat, rahoittajat ja yhteistyökumppanit.
|
13
|
|
14
|
- maine on ”asset”, yrityksen voimavara
- yrityksen omaisuutta
- yrityksen hallittavissa
- maine on yleisöjen kokemukset ja mielikuva
- yleisöjen ”omaisuutta”
- ei yritysten hallittavissa
|
15
|
- maine on sosiaalinen konstruktio
- maine on kulttuurinen ilmiö
- maine tuotetaan kulttuurisesti sitoutuneissa representaatioissa i.e.
viestinnässä
- maine neuvotellaan vuorovaikutteisissa viestintätapahtumissa i.e.
maineen areenoilla
|
16
|
- ”a rose by any other name may still be rose; but the color of the rose
may make the difference”
- maineella on universaali merkitys organisaatioille, mutta
- maine on ilmiönä
- paikkasidonnainen
- aikasidonnainen
|
17
|
|
18
|
- järven merkitys vaihtelee tulkitsijasta riippuen
- järvi merkitsee:
- kalastajalle elinehtoa
- maanviljelijälle peltoalaa turhaan rajoittavaa haittatekijää
- metsäyhtiölle kätevää uittoreittiä
- voimainsinöörille säätelyallasta
- biologille ekosysteemiä
- taiteilijalle kaunista maisemaa
- veneettömälle estettä
- veneelliselle oikotietä
- organisaatio on järvi
- kohtaamisten kamppailu, kohtaamisten hallinta(?)
|
19
|
|
20
|
- kasvattaa markkinaosuutta
- alentaa markkinointikustannuksia
- alentaa jakelukustannuksia
- mahdollistaa ”premium”-hinnoittelun
- estää liiallista säätelyä
- suojelee, kun ajat ovat huonot
- lisää henkilöstön sitoutumista ja
tuottavuutta
- auttaa houkuttelemaan ja pitämään lahjakkuudet
- auttaa houkuttelemaan sijoittajia ja rahoittajia
- auttaa pääsyä uusille markkinoille
- auttaa positiivisen julkisuuden saamisessa
- Jeffries-Fox Associates
- Aula & Heinonen (2002)
|
21
|
|
22
|
|
23
|
|
24
|
|
25
|
|
26
|
|
27
|
- mainepääoma
- organisaation ”sielu”
- ydinfilosofia
- arvot, olemassaolon tarkoitus
- tarinat
- suurlähettiläät
- maine on organisaation rakentumista uudelleen joka päivä
- sisäinen viestintä – ulkoinen viestintä - muutosviestintä
|
28
|
|
29
|
|
30
|
- aineistona puolustusvoimain ”tee työtä, jolla on tarkoitus” –kampanja
- jokainen ryhmä tarkastelee samaa ilmiötä (kampanjaa) eri näkökulmista
- teemaryhmät
- I ryhmä ”yleinen teoria –ryhmä”
- II ryhmä ”DOT ryhmä”
- III ryhmä ”olosuhderyhmä”
- IV ryhmä ”tarinaryhmä”
- V ryhmä ”maineryhmä”
- loppupurskauksen tavoitteena kysymyksenasettelu, tutkimusasetelma tms.
lähtökohta, joka työstetään ryhmissä kotitehtävänä luentoraportiksi.
|
31
|
- ryhmätyö
- aikaa runsaat kaksi viikkoa, palautus maanantaina 12.5
- esseetyyppinen,
- laajuus min. 20 liuskaa
- ”akateeminen”, perusteltu oma pohdinta, lähdeviitteet jne.
- palautus spostilla pekka.aula@helsinki.fi
- lähteinä luennot + ”omatoiminen” lähdemateriaali
- työ arvostellaan syvällisyyden ja laadun pohjalta
- ei määrättyä rakennetta
- yksilölliset ja omakohtaiset (ryhmäkohtaiset) oivallukset plussaa
- luentoja laajempi aineistojen käyttö
- osoitetaan lähdeviittauksin ja lähdeluettelon avulla
|