1
|
|
2
|
- “a narrative, in its most basic form, requires at lest three elements: 1)
an original state of affairs, 2) an action or event, and 3) the consequent
state of affairs.”
- a narrow definition of narrative, Czarniawska 1998
- the distinct events themselves do not make much sense; for them to
become a narrative, they require a plot, that is, some way to bring them
into a meaningful whole
- it has been claimed that the narrative is the main mode of human
knowledge
- and the main mode of human communication
|
3
|
- narratiivisuutta pidetään yhtenä ihmisille tyypillisenä tapana tehdä
selkoa todellisuudesta, tarinamuoto on loogisen ajattelun ohella toinen
tapa kokemuksen jäsentämiseen (Bruner 1986)
- narratiivinen tieto vastakkain modernin yhteiskunnan tyypillisen tiedon
eli tieteellisen tiedon kanssa (Jean-Francois Lyotard)
- maailma ilman narratiiveja on mahdottomuus
- ”the notion of narrative knowledge comes close to the metaphor of the
world-as-text; it alerts us to the ways in which the stories that rule
our lives and our societies are constructed.” (Czarniawska 1997; Lyotard)
|
4
|
- ”tietämisen prosessi perustuu paljolti kertomusten kuulemiseen ja niiden
tuottamiseen”
- ”todellisuus rakentuu entistä vahvemmin kertomusten välityksellä”
- ”ihmiset rakentavat tietonsa ja identiteettinsä kertomusten
välityksellä”
- ”tieto maailmasta on alati uudelleen kehkeytyvä kertomus, joka rakentuu
ja muuttaa muotoaan koko ajan”
|
5
|
- Human Communication as Narration, 1987
- ihmiset ovat tarinankertojia ja tarinan kuulijoita
- ihmisten toimien takana ovat hyvät syyt (good reasons)
- nämä hyvät syyt ovat kontekstisidonnaisia
- ihmiset tunnistavat narraation logiikan: pysyykö tarina koossa ja onko
tarina uskottava
- maailma on kertomusten sarja
|
6
|
- tarinan koherenssi, koossapysyminen:
- argumentatiivinen: rakenteellisesti ehyt
- sisällöllinen: miten on muihin tarinoihin verraten
- karaktäärinen: miten istuu esittäjän suuhun
- tarinan uskottavuus:
- tarinaan liittyvät syyt
- tarinan arvot
- Åberg 2000: kehystarina
|
7
|
- ”collective storytelling system in which the performance of stories is a
key part of members’ sense-making and a means to allow them to
supplement individual memories with institutional memory”
- storytelling-organisaatio on olemassa kertoakseen ja elääkseen
kollektiivisia tarinoitaan, ollakseen jatkuvassa taistelussa saadakseen
organisaation jäsenten ja organisaation ulkopuolisten ihmisten tarinat
yhtenäisiksi
- ääripäät:
- storytelling-organisaatio voi sortaa alistamalla kaikki ja pakottamalla
kaiken yhdeksi ”grand narrativeksi” tai ”grand storyksi”
- storytelling-organisaatio on entiteetti moninaisesti tulkittuja
tarinoita, tarinankertojia ja tarinanesityspaikkoja, tarinoiden
tulkinta riippuu siitä, mihin tarinaan kukin osallistuu
|
8
|
- tarinoiden ja vallan väliset suhteet
- kenellä oikeus kertoa tarinaa?
- kuka rakentaa tarinan?
- kuka uudelleen rakentaa (reconstruct)?
- tarinat aina (nykykäsityksen mukaan) polyfonisia
- lokaaleissa tarinoissa rakentuu yhteisön institutionaalinen muisti ja
tulevaisuuden visiointi (Boje 1991)
|
9
|
- stories in organizations are self-deconstructing, flowing, emerging and
networking, not all static
- storytelling is a collective process; but the process is a negotiation
between people of unequal power
- hegemoniset tarinat, ”vasta”tarinat
- organisaation tarinoissa rakentuu organisaation identiteetti
- Ricour: ”narratiivinen identiteetti”
- tarinoissa organisaation ja yleisöjen välillä rakentuu organisaation
maine(?)
|
10
|
- “the basic idea of sensemaking is that reality is an ongoing
accomplishment that emerges from efforts to create order and make
retrospective sense of what occurs.”
- ”the basic mode on sensemaking is discourse, for it is through talk that
people persuade, negotiate, and reshape their points of view”
- ”stories are powerful sense-making devices because they provide a rich,
multilayered representation of an episode that evokes understanding and
empathy”
|
11
|
- identiteetti = organisaation olemus (Åberg 2000)
- toiminnan nykyisyys, mitä organisaatio on, mitä ja miten se tekee
- organisaation identiteetin määritellään koostuvan sen jäsenten
yhteisestä näkemyksestä siitä, mikä organisaatiossa on muista erottuvaa,
keskeistä ja pysyvää (Albert & Whetten 1985; Alvesson 1990).
- olennaista on, miten organisaation jäsenet kokevat organisaation
jäsenyytensä, millainen käsitys heillä on itsestään osana organisaatiota
- Identiteetti on siis sitä, minkä yksilö kokee ”omakseen” ja mikä erottaa
”meidät” ”muista”.
- yksi vai monta identiteettiä?
- pysyvä vai liikkuva identiteetti?
|
12
|
- subjekti; kolme käsitystä identiteetistä
- valistuksen subjekti
- sosiologinen subjekti
- postmoderni subjekti
|
13
|
- minän olemuksellinen keskus on sama kuin ihmisen identiteetti. keskus on
pysyvä, itsenäinen, saa alkunsa syntyessä.
- organisaatio syntyy jotakin tarkoitusta varten. organisaatio tavoite on
saavuttaa jotain, ei olla jotain.
- organisaation identiteetti on jotain joka voidaan löytää. se kuvataan
identiteettikertomuksena ”meistä”.
- vrt. 3 kasvot, organisaatio taloudellis-hallinnollisena toimijana
|
14
|
- sosiologisen subjektin (moderni aika) ydin ei autonominen, vaan syntyy
suhteessa ”merkityksellisiin toisiin”.
- identiteetti syntyy minän ja yhteiskunnan vuorovaikutuksessa.
- identiteetti silloittaa sisäpuolen ulkomaailmaan: sisäisen kautta ulos!
- kansalaisorganisaation identiteetti
- vrt. 3 kasvot: organisaatio osana kansalaisyhteiskuntaa
|
15
|
- subjekti koostuu monista identiteeteistä.
- sillä ei ole kiinteää tai olemuksellista identiteettiä >
”identiteetit ovat liikkeessä”: subjekti ottaa itselleen erilaisia
identiteettejä.
- jos tunnemme, että meillä on yhtenäinen identiteetti, olemme rakentaneet
itsellemme lohduttavan tarinan ”minä-kertomuksen” itsestämme.
- organisaatio ei ole yksi kertomus vaan monta kertomusta. organisaatio on
ihmisiä!
- vrt. 3 kasvot: organisaatio merkityksiä tuottavana yhteisönä
|
16
|
|
17
|
- yritystarina on ”kerrottu tai kirjoitettu tieto, joka rikastaa käsitystämme
organisaatiosta ja sen ihmisistä.”
- kerronta on ”prosessi, jossa viestitään, elvytetään ja tarvittaessa
muutetaan organisaatioiden kulttuuria määrittelemällä uudelleen
henkilökohtaiset ja organisaatioarvot. (Kaye 1996)
- kestävä yritystarina on realistinen ja oleellinen kuvaus
organisaatiosta. se on luotu avoimessa dialogissa merkitsevien
sidosryhmien kanssa. (van Riel 2000).
- tarinoilla monia tulkintoja, joista jotkut voivat vakiintua
- tarinoista osa organisaation perintöä, hyvää perimää
|
18
|
- vision esillepano: linkittää menneet, tulevan ja asemoi nykyhetken
- kehystarina:
- “kaikkien tarinoiden äiti”
- ankkurointi: paikka, aika ja toimijat
- juonirakenne: aktantit
- Proppin aktanttiteoria: tehtävän antaja, etsitty, sankari, valesankari,
roisto, auttaja ja ylempi voima
- Greimasin aktanttiteoria: objekti, subjekti, lähettäjä, vastaanottaja,
auttaja ja vastustaja
- ”Fisherin testi”:
- 1) pysyykö tarina koossa:
- a) onko se rakenteellisesti ehyt,
- b) miten se istuu muihin tarinoihin ja
- c) esittäjänsä suuhun;
- 2) onko tarina uskottava: a) syyt ja b) arvot
|
19
|
- tarinassa (kertomuksessa) on kyse inhimillisen toiminnan kuvaamisesta
- kuvaamisen kategoriat
- tapahtumien puitteiden tai taustan määrittely (setting),
- tapahtuma tai tapahtumasarja ja sen tulos (complication, resolution)
- kertojan arviointi kerrotuista tapahtumista (evaluation)
- toisaalta tarinat ”tekevät” toiminnan; selittävät toimintaa
- sensemaking
|
20
|
- yrityksen asemointi
- todellisen ja halutun yritysidentiteetin vertaaminen
- maineen analyysi ja yleinen mielipide yrityksestä
- tarinan muodostus ja vahvistaminen
- tarinan käyttöönotto
- tarinan suosion tarkkailu
|
21
|
- tarina on merkityskokonaisuus,
joka”jäljittelee toimintaa ja elämää ja onnellisuutta ja onnetonta
kohtaloa (Aristoteles)”.
- tarinalla on alku, keskikohta ja loppu
- eli se muodostaa ajallisen kokonaisuuden.
- juoni muodostaa tarinan keskeisen elementin, ikään kuin sielun.
- juoni muodostaa kokonaisuuden, johon nähden tarinan erilliset osat
saavat merkityksensä
|
22
|
- tarina ”klassikko”
- tarinan puitteiden rakentaminen
- näyttelijä
- kuka on kuka
- kuka näyttelee ketä
- tilanteen määrittäminen
- mikä on tilanne
- mitä on tapahtunut aiemmin
- suhteiden rakentaminen
- mitkä ovat tärkeitä hahmojen vuorovaikutuksia
- miten ne vaikuttavat tarinaan tulevaisuudessa
- liiketoimintatilanteen kuvaus
- mikä on yrityksen toimiala?
- ketkä ovat tärkeimmät toimijat
- asiakkaat, kilpailijat, partnerit yms.
- mitkä trendit vaikuttavat liiketoimintaan?
- toimialaan vaikuttavat merkittävät muutokset, kuten lainsäädäntö,
kuluttajakäyttäytyminen, globalisaatio yms.
- mitkä ovat kriittiset menestystekijät?
- mikä on toimialan tulevaisuus ja missä?
- mitkä ovat merkittävät menneet tapahtumat?
|
23
|
- tarinan merkitys
- konflikti
- juoni
- konfliktien kehittyminen
- keinot konfliktien ratkaisemiseksi
- kliimaksi, ratkaisu
- miten konfliktit ratkaistaan
- visio ja vision päämäärä
- vision toteutumisen seuraus omistajille, henkilöstölle, asiakkaille,
toimialalle
- esteet vision toteutumiselle
- osaaminen, t&k, markkinointi, huono maine, tuotteet tms.
- keinot vision saavuttamiseksi ja esteiden voittamiseksi
- mitkä ovat strategian ydinasiat?
- miten strategia näkyy käytännössä?
- vision ja tavoitteiden totutuminen
|
24
|
- selvitä, mitä organisaatiosi itsestään ajattelee
- ydinfilosofia = olemassaolo + arvot = identiteetti
- ”tunne itsesi”
- selvitä yleisöt
- sidosryhmätuntemus
- ”tunne toiset”,
- selvitä, mitä yleisöt organisaatiostasi ajattelee
- mitä muut ajattelevat ja sanovat "meistä"
- maine
- gap = identiteetti ¹
maine = kuilu
- rakenna tarinoilla siltaa kuilun yli
- kerro tarinasi monissa välineissä, kanavissa
- räätälöi tarina sidosryhmien näkökulmasta
|
25
|
- yritystarinat perustuvat todelliseen toimintaan
- ei ”satuja”, ei fiktiota, ei valhetta
- ”totuusvaatimus”
- esittävät ajallisuuden
- muutoksen tilasta toiseen
- ”temporaalisuuden vaatimus”
- syy-seuraus –suhteet
- ”kausaalisuuden vaatimus”
- tietoa, informaatiota
- ei vain välitä, vaan rakentaa todellisuutta
|
26
|
- yritystarinoissa keskeistä
- totuuden vaatimus
- ”tarinat ovat aina lupaus, joka on pidettävä”
- tarinoiden on kohdattava todellisuus
- vrt. seeming vs. being – imagon keskeinen problematiikka (Karvonen)
- tarkastelun apuna voidaan hyödyntää semiotiikkaa
|
27
|
|
28
|
|
29
|
- ”todella oleminen” versus ”joltain näyttäminen”
- ajatus imagon problematiikasta (Karvonen 2000)
- sopiiko tarinoiden tarkasteluun?
|
30
|
- tarinoiden ja ”todellisuuden” kohtaaminen – kohtaamattomuus
- kaikki tarinat mahdollisia
- kaikkia versioita käytetään
|
31
|
- Body Shop
- IVANAhelsinki
- Bonk
- Boo.com
|
32
|
|
33
|
- ”Vuonna 1938 Ivan J. Paolovski saapui junalla Helsinkiin, jonne hän
perusti maailman pohjoisimman tulitikkutehtaan. Joka toinen lauantai
tulitikkutehtaan työntekijät lähtivät retkeilemään. Nykyään
IVANAHelsinki on suurimpia tulitikkutehtaita koko maailmassa. Samalla
IVANAHelsinki valmistaa myös vaatteita”
|
34
|
|
35
|
|
36
|
|
37
|
|
38
|
|
39
|
|
40
|
|
41
|
- organisaation ”oleminen” ja menestys ovat yhtä hyvin riippuvaista
ristiriidoista kuin yhdenmukaisuudesta
- organisaation menestys riippuu enemmänkin itseäänvahvistavista,
itseohjautuvista prosesseista kuin yksiselitteisestä tulevaisuuden
vision tavoittelusta
- organisaation menestys nousee tasaisen kasvun sijaan
vallankumouksellisista epäjatkuvista muutosprosesseista
- organisaatio ei ainoastaan sopeudu ympäristöönsä, vaan on mukana
luomassa tätä ympäristöä.
- miten?
|