Teoria. Nyt! Jyväskylä
 © Pekka Aula 2003
16
viestinnän ilmastotutkimukset
•viestinnän tutkimusta koettuna ilmiönä:
•määrä, laatu, saatavuus, sisältö
•Purdue yliopiston –koulukunta (1953-1970)
•euroopassa samanaikaisesti: saksassa keskustelu myötämääräämisoikeudesta, pohjoismaissa yritysdemokratia (henkilöstölehdet)
•ruotsalainen Edmund Dahlström (1956) ”information på arbetsplatsen”
•johdon ja työntekijöiden keskinäinen viestintä,
•”rakenteellinen viestintä”
•Hawthorne: epävirallinen ”puskaradio” tärkeämpi kuin virallinen
•Dahlström: virallinen viestintä antaa väärän kuvan organisaation toiminnasta
•esim. horisontaalinen tietoverkko tärkeämpi kuin esimies
•viestinnän suunnittelu organisaatiokaavion sijaan työntekijöiden käyttäytymissuuntausta