Notes
Slide Show
Outline
1
Teoria, Nyt!

Jyväskylä
22.-23.4.2003
  • VTT Pekka Aula,
  • dosentti, Helsingin yliopisto
  • dosentti, Jyväskylän yliopisto
  • yliopistonlehtori (virkavapaa), Helsingin yliopisto
2
kurssin sisältö
  • teoria. nyt!


  • ensimmäinen päivä 23.4.2003
    • klo 14-18
    • teorian teoriaa
    • erään teorian anatomia

  • toinen päivä 24.4.2003
    • klo 10-13 ja 14-18
    • organisaation olosuhteet ja niiden merkitys organisaatioiden viestinnälle ja viestinnän teoreettisille näkemyksille
    • narratiivinen käänne
    • maine esimerkkinä organisaatioviestinnän nykysuuntauksista


  • rakenne
    • luento
    • ideointi purskaukset
    • lopuksi tehtävänanto kotitehtävään (luentoraportti)
3
organisoituminen
  • ryhmäjako
    • 5 ryhmää
    • ryhmät kasassa alusta loppuun
    • ryhmä siis jatkaa yhdessä luentopäivien jälkeen luentoraportin parissa


  • suorittaminen (2 ov.)
    • aktiivinen osallistuminen kurssille
    • kotitehtävä: luentoraportti


  • pekka.aula@helsinki.fi
  • 09 191 24918
  • luennon tulevat verkkoon:
    • http://www.valt.helsinki.fi/staff/aula/
4
Teoria. Nyt!

OSA
”TEORIAN TEORIAA”
5
pursku
  • ”onko olemassa organisaatioviestinnän teorioita?”
  • ”mitä tai minkälaisia ko. teoriat ovat?”
  • ”jos ko. teorioita ei ole, miksi ei ole?”


  • idea:
    • nopea, intuitiivinen ideointi
    • purku saman tien
    • muistiinpanot purskauksista, hyöty luentoraportissa
6
mitä on teoria?
  • ”yhtenäinen tietojen järjestelmä, joka sisältää yleisessä muodossa ja tiivistettynä yleisiä, suuria joukkoja tosiasioita sisältäviä lakeja tai periaatteita.” – nykysuomen sanakirja


  • symbolinen representaatio
  • kaikki teoriat ovat abstraktioita
  • kaikki teoriat ovat konstruktioita
          • Littlejohn, Theories of Human Communication

  • teoria = vai ≠ malli
  • teoria = vai ≠ paradigma
7
teorian anatomia
  • käsitteet
      • ”homo symbolicus”
      • keskinäiset riippuvuus- ja vuorovaikutussuhteet
      • oletus; hypoteesi; fakta; laki
  • selitykset; ”miksi tapahtuu?”
      • vrt. kuvaus; ”mitä tapahtuu?”
      • if-then
  • ennustukset
  • ”value statements”; ohjeet, preskriptiot
      • implisiittisiä, eksplisiittisiä
      • periaatteet, ohjeet, väitteet, suositukset; mikä on hyvää, mikä huonoa
      • objektiivisuus?
8
miten teoria muuttuu?
  • growth by extension
  • growth by intension
  • growth by revolution (Kuhn)
9
teorian funktiot
  • organisointi ja ”yhteenveto”funktio
  • fokusfunktio
  • selventämisen funktio
  • havainnollistamisen funktio
  • ennustava funktio
  • heuristisuuden funktio
  • viestinnän funktio


  • teoriaosaaminen osana akateemista lopputyötä
    • pro gradu
    • väitös
10
yhteiskuntatieteiden teoriat
  • vallalla ollut traditio (A. Giddens)
      • naturalismi
        • luonnontieteet ihanteina
      • kausaaliselitykset
        • ihmisiin vaikuttavat syy-seuraus-suhteet
      • funktionalismi
        • analogiat biologisiin järjestelmiin
  • Yhteiskuntatieteiden ”ortodoksinen konsensus”


  • hajoamassa, käymistilassa, kriisissä
  • uudet teoreettiset perspektiivit
        • etnometodologia, symbolinen interaktionismi, marxilaisuus, kulttuuritutkimus
  • tutkimusmetodien ylenpalttisuus
          • Rantanen, T. (1997) Maailman ihmeellisin asia
11
organisaatioteoriat
  • lukuisia jaotteluita, ei oikeaa, vaihtoehtoisia
  • kronologinen jaottelu
  • ”temaattinen” jaottelu
  • henkilövetoinen jaottelu
12
lyhyt historia
organisaatioteoria ja ihminen
13
aikakaudet ja innoittajat
  • klassinen (1900 -)
    • taloustiede, ”engineering”
      • adam smith, karl marx, f. w. taylor, henri fayol

  • moderni (1950-)
    • sosiologia, biologia-ekologia
      • herber simon, talcott parsons, ludwig von bertalanffy
  • symbolis-tulkinnallinen (1980-)
    • antropologia, semiotiikka, lingvistiikka
      • peter berger, thomas luckman, erving goffman, roland barthes, ferdinand de saussure

  • postmoderni (1990-)
    • poststrukturalismi, kulttuuritutkimus
      • michel foucault, jacques derrida, mikhail bakhtin, jean-françois lyotard, jean baudrillard
          • Hatch (1997)
14
organisaatioteorian klassikot
1900-luvun alussa
  • Saksalainen Max Weber: byrokraattinen koulukunta
  • Ranskalainen Henri Fayol:  administratiivinen koulukunta
  • Amerikkalainen Frederik Taylor: tieteellinen liikkeenjohto


  • Weber ja Fayol:
    • turvata jäsenet mielivallalta
    • viralliset viestintäkanavat
    • tallennettu, kirjallinen viestintä tärkeää
    • jäykkyys, hitaus, konemaisuus
  • Fayol: teoreetikko, ensimmäinen kontingenssimallin esittäjä
  • Fayolin silta: oli oikein ohittaa viralliset kanavat, jos niiden käytöstä on haittaa! (toisin kuin Weber)


  • Taylor:
    • työteho
    • aikatutkimukset
    • ei kiinnittänyt huomiota viestintään!

15
viestintäverkot
  • tutkimusta ryhmien ja yksilöiden välillä
  • amerikkalainen Chester Barnard (1938): organisaatio on vain ihmisten viestintäverkko
  • sosiaalipsykologiassa pienryhmien viestintätutkimukset 1920-luvulta (Hawthorne) 1960-luvulle
  • esim. pienryhmien verkkoutumiset ja hierarkkiset rakenteet esiin (mm. Katz – Lazarrsfeld, 1955)
  • 1960-luvulla maantieteelliset tutkimukset (tietokoneet):
    • mm. ruotsalainen Thorgren (1970) eri aloilla toimivat organisaatiot edellyttivät erilaisia verkkoja
    • tästä huolimatta viestinnän tutkimusyhteisö täysin valmistautumaton tutkimaan internetin tuloa ja vaikutusta organisaatioissa
    • Wiio: viestinnän tutkimuksen suurin laiminlyönti
16
viestinnän ilmastotutkimukset
  • viestinnän tutkimusta koettuna ilmiönä:
    • määrä, laatu, saatavuus, sisältö
    • Purdue yliopiston –koulukunta (1953-1970)
  • euroopassa samanaikaisesti: saksassa keskustelu myötämääräämisoikeudesta, pohjoismaissa yritysdemokratia (henkilöstölehdet)
  • ruotsalainen Edmund Dahlström (1956) ”information på arbetsplatsen”
    • johdon ja työntekijöiden keskinäinen viestintä,
    • ”rakenteellinen viestintä”
  • Hawthorne: epävirallinen ”puskaradio” tärkeämpi kuin virallinen
  • Dahlström: virallinen viestintä antaa väärän kuvan organisaation toiminnasta
    • esim. horisontaalinen tietoverkko tärkeämpi kuin esimies
  • viestinnän suunnittelu organisaatiokaavion sijaan työntekijöiden käyttäytymissuuntausta
17
organisaatiotodellisuus
  • teoreettista kamppailua organisaation määrittelystä
  • näkemys organisaatiosta vaikuttaa esimerkiksi organisaation viestinnän tutkimuksen fokukseen


  • näkemys organisaatiosta vaikuttaa näkemykseen organisaation viestinnästä käytännössä


  • näkemykset vaikuttavat johtamiseen


  • esim: Morgan (1986, 1998) organisaatiometaforat
    • organisaatio koneena
    • organisaatio organismina
    • organisaatio kulttuurina/kulttuureina
      • osa
      • olemus

18
keskeisin kamppailu
19
moderni organisaatio
[Hosking and Morley 1991]
  • jäsenyys ja selkeät rajat muihin organisaatioihin, toimialaan ja ympäristöön yleensäkin,
    • esim. kulkuluvat,
    • henkilökortit.
  • organisaatiolla on oma identiteetti
    • jonka organisaation jäsenet jakavat ja
    • muut tuntevat ja tunnustavat
  • organisaatiolla on selkeä päämäärä ja tavoite
    • henkilöstön kesken jaetut yhteiset tavoitteet,
    • arvot ja visiot
          • Huhtanen 2002


20
… moderni organisaatio
[Hosking and Morley 1991]
  • formaali struktuuri joka on formalisoitu ja yleensä tarkasti kuvattu
    • organisaatiokaaviot jotka kuvaavat ja määrittävät kuka vastaa kenelle ja mistä
    • tarkentaa kommunikointia;
    • selkeyttää hierarkian ja auktoriteettilinjat jne.
    • näiden rakenteiden perusluonne on pitkään kuvattu stabiilina (verkkoyhteiskunnan myötä tämä on muuttunut niin että rakenteet nähdään paradoksaalisesti ”stabiilisti” ”jatkuvana muutoksena”).
  • organisaatio ja ympäristö on erillisiä yksikköjä, kokonaisuuksia joita vaihtosuhteet yhdistää
          • Huhtanen 2002

  • modernit (rationaaliset) organisaatiomallit lähtevät yleensä organisaation tehtävästä: jokaisella organisaatiolla on jokin "pyhä tehtävä" tai päämäärä jota kohti se pyrkii. Tämän tehtävän suorittamiseksi organisaation johto on aktiivinen toimija, muut organisaation toimijat ovat enemmän tai vähemmän toiminnan kohteina tai auttajina.
          • Hakala
21
postmoderni organisaatio
[Hosking & Morley 1991]
  • organisaatio rakentuu vuorovaikutuksessa
  • ei ole tiettyä suunnittelulogiikkaa tai mallia, jonka avulla voitaisiin tuottaa yksittäisten ihmisten tai ryhmien toivoma sosiaalinen järjestys
  • organisaatio, organisaation jäsenyys, toiminta, suhteet, ja sosiaalinen järjestys tarkoittavat/merkitsevät ihmisille eri asioita
  • ihmisillä on eri määrä valtaa ja vaikutusvaltaa vaikuttaa siihen että juuri heidän käsityksensä saisi tukea
          • Huhtanen 2002
22
… postmoderni organisaatio
[Hosking & Morley 1991]
  • ihmiset ovat vuorovaikutussuhteessa ja riippuvaisia toisistaan, koska he tarvitsevat toistensa apua sosiaalisen järjestyksen ja todellisuuden rakentamisessa sekä omien tavoitteidensa saavuttamisessa.
  •  organisoituminen on jatkuvien prosessien sarja
    • kognitiivisia ja symbolisia kollektiivisia prosesseja, joissa sosiaalisia todellisuuksia rakennetaan
    • toisistaan riippuvaisten toimijoiden kesken [i.e.sosiaalisia prosesseja]
    • poliittisia prosesseja, koska toimijoiden päämäärät ovat erilaisia ja vaikutusmahdollisuudet vaihtelevia
          • Huhtanen 2002

  • Organisaatio on jatkuva prosessi, jossa se, mitä organisaatio on ja miten organisoidaan neuvotellaan jatkuvasti
23
organisaatioviestinnän määrittelyjen konteksti
24
yritys/yhteisö/organisaatio-
viestintä
25
mitä organisaatioviestintä on?
”käsitteellistäminen”
  • 3 näkökulmaa (Deetz 2001):


    • alan ”akateeminen” yhteisö
      • yliopistolliset laitokset, tieteelliset julkaisut, konfrenssit, kirjat, tutkijat

    • ilmiö, joka on organisaation ”sisällä”
      • jotain, joka organisaatiolla on
      • ”communication” within an ”organization”

    • tapa kuvata ja selittää organisaatiota
      • jotain, mitä organisaatio on
26
organisaatioviestinnän määrittelyyn vaikuttavat keskeiset organisaatiokäsitykset
  • klassiset organisaatiot
  • ihmissuhdekoulukunta
  • järjestelmänäkemykset
  • organisaatiokulttuuriteoriat
  • postmodernit suuntaukset




27
heijastumia näkemyksiin viestinnästä
  • klassisissa organisaatioissa viestinnän tehtävä on tukea johdon kontrollia, antaa työntekijöille työohjeita ja auttaa johtoa keräämään tietoa suunnittelua varten.
  • ihmissuhdekoulukunta nosti epäviralliset viestintäkanavat organisaation tarpeiden tyydyttämiseksi, mutta ei ollut kiinnostunut ulkoisesta viestinnästä.


  • systeemiteoreettinen mallin, erityisesti kontingenssimallien mukaan viestintä auttaa organisaatiota sopeutumaan ympäristöön.
  • organisaatiokulttuuriteorioiden mukaan viestintä sitoo ihmiset yhteisesti jaettuun todellisuuden tulkintaan.
  • postmoderni viestintäympäristö koostuu lukemattomista erilaisista diskursseista, joiden kautta organisaatio ja yhteiskunta toimivat ja ilmaisevat itseään.
          • kreps (1990)
          • hakala (1999)
28
kohti teoreettista konvergenssia
  • eri näkemykset, koulukunnat, teoriat lähenevät toisiaan
  • ei tiukkaa polarisaatiota
29
Juholinin (1999) kolme lähestymistapaa yhteisöviestintään
30
implisiittiset yhteisöviestinnän taustaoletukset
  • kaksi toisistaan poikkeavaa premissiä:


  • viestintä on informaation siirtoa
    • informaatio on bittejä
    • informaatiota voi siirtää, myydä, vaihtaa, varastaa


  • viestintä on tulkintojen tuottamista
    • viestintä on jotain joka syntyy yhdessä; communicare
    • viestintä on aina tulkintaprosessi; informaatio rakennusaine
    • “kollektiivinen” merkityksenanto
31
mitä viestintä on?
  • siirtonäkemys
    • prosessikoulukunta
    • organisaatioviestinnän “traditio”


  • merkitysnäkemys
    • yhteisyysnäkökulma
    • semioottinen koulukunta
    • organisaatioviestinnän “uusi aika”

  • näkökulmien vaikutus: miten näkee viestinnän organisaatiossa ja organisaation viestinnässä!
32
näkemykset vaikuttavat esimerkiksi johtamisviestinnän määrittelyyn
  • johtaminen ja viestintä, johtaminen vai viestintä, johtamisviestintä, esimiesviestintä, viestinnän johtaminen …


  • taustalla siirtonäkemys:
    • "Johtamisviestintään kuuluu sekä päivittäinen operatiivinen kommunikointi että organisaation viestinnälle asettamien strategisten tavoitteiden (organisaatiokulttuuri, yhteisöidentiteetti ja sisäinen yrityskuva, tyytyväisyys tiedonkulkuun jne.) toteuttaminen työyksikössään.
          • Lehtonen (1998)


  • taustalla merkitysnäkemys
    • (johtamis)viestintä on olosuhteiden luomista, organisaation jatkuvaa rakentamista ja uudelleen rakentamista.
          • Aula (2000)


  • jännitteet: tehokkuus, tuloksellisuus # ihmiskeskeisyys, inhimillisyyden itseisarvo; management # leadership
33
organisaation 3 kasvot
  • tapa nähdä organisaatio vaikuttaa näkemykseen viestinnästä
          • aula & hakala 2000
  • kolme näkökulmaa:
    • organisaatio taloudellis-hallinnollisena toimijana
    • organisaatio merkityksiä tuottavana yhteisönä
    • organisaatio osana kansalaisyhteiskuntaa


  • 3 tavasta kaksi ensimmäistä organisaatioviestinnän vahvimmat vaikuttajat


  • peter f. drucker:
    • ”organisaatio on ennen muuta sosiaalinen rakennelma. se on ihmisiä.”
34
järjestelmänäkemys
35
järjestelmänäkemys ja näkemys viestinnästä
  • ennalta asetetut tavoitteet
  • kysymys kuuluu: viestintää ja organisaatiota käytetään?
  • tavoite määrää sisällön ja strategiset tavoitteet
  • arvot määrittyvät tekemisen, ei olemisen kautta
  • organisaatiomalli on hierarkkinen
36
järjestelmänäkemyksen viestintä
  • viestintä järjestelmämalleissa
  • viestintä käsitetään siirtona
  • lähettäjä a välittää sanoman b:lle, johon sanomalla on jokin vaikutus
  • viestintäprosessin vaiheet voidaan erottaa ja tunnistaa
  • tutkimus keskittyy viestinnän roolin ja vaiheiden selvittämiseen
  • ”who says what in which channel to whom with what effect” - lasswell 1948
  • Shannon & Weaver



37
kulttuurinäkemys
38
kaksi tapaa nähdä organisaation ja
kulttuurin suhde

  • 2 perussuuntausta


  • organisaatio nähdään kulttuurina:
      • ”olemuksena” näkemyksen mukaan organisaatio on organisaation jäsenten sosiaalinen konstruktio eli jäsentensä arvojen ja toimintatavan yhdistelmä.

  • kulttuuri nähdään organisaation osana:
      • kulttuuri on yksi menestystekijöistä, kuten hallinto, talous, johtaminen, aineelliset resurssit jne., joita voidaan hallita ja muuttaa.

39
ilmastosta kulttuuriin
  • aiemmin puhuttiin vain viestintäilmastosta
  • kulttuurin käsite organisaatiotutkimukselle vieras
  • siirtymä ilmastosta kulttuuriin
  • vastaanotto aluksi nihkeää, kulttuuria vierastettiin
  • aluksi kulttuuri oli organisaation ”funktio”
    • cultural engineering, re-engineering
    • kulttuurien peukalointi
    • kulttuuri johdon ikeen alla
  • yleisen kulttuuritutkimuksen tulo organisaatiokulttuurien tutkimukseen
    • kulttuuriparadigmojen 1) vastakkainasettelu, 2) vuoropuhelu, 3) yhteistyö
  • nyt juuri kukaan ei puhu viestintäilmastosta
40
kulttuuri organisaation osana:
  • kulttuuri osana -näkemys johtaa ajatukseen, että yhtenäinen vahva kulttuuri on menestyksekkään organisaation perusedellytys

    Lehtonen (1998):
    ”yhteisön kulttuuri on yhteinen koodi, joka antaa kaikelle kommunikoinnille yhteisen perustan, yhteisen kielen ja yhteiset käsitekategoriat, arvot ja normit, joiden mukaan yhteisössä kommunikoidaan ja annetaan viesteille merkityksiä. organisaatiokulttuuri voi muodostaa suojajärjestelmän, joka suodattaa ja valikoi ympäristön lähettämiä viestejä niin, että sen läpäisee vain organisaation asenteita myötäilevä informaatio.”
41
kulttuuri organisaation olemuksena:
  • Morgan (1997):
    • ”organisaatiot voidaan nähdä yhteiskuntien pienoismalleina, joilla on omat selväpiirteiset kulttuurinsa ja osakulttuurinsa.”


    • kulttuuri organisaation olemuksena on hahmottomampi, lokeroimattomampi eikä se asetu muodollisiin organisaation rakennekaavioihin.


  • organisaatioviestintä kulttuurinäkökulmasta
    • ”viestintä on tietyssä organisatorisessa kontekstissa tapahtuva prosessi, jossa ihmiset yhdessä sanomien avulla luovat, ylläpitävät, käsittelevät ja muokkaavat merkityksiä.” (Aula 1999)




42
kulttuurin kolme kehystä
(Frost et. al. 1991)
  • Intergraatioparadigma
  • differentaatioparadigma
  • fragmentaatioparadigma


43
1. integraatioparadigma
  • organisaation kulttuuri (tapa toimia) nähdään mekanismina tai liimana
  • käsite ”yhteinen” on avain sana
  • keskeistä on konsensus ja johtajien keskeinen rooli
  • tavoitteena selvyys ja yksiselitteisyys, epämääräisyys on häiriö


44
2. differentaatioparadigma
  • keskeistä konsensuksen puuttuminen, epäjohdonmukaisuudet ja johtajiston ulkopuolelta nouseva kulttuuri
  • organisaatiossa ei ole vain monoliittista (vallitsevaa) kulttuuria vaan kulttuuri koostuu erilaisista arvoista, näkemyksistä ja käytännöistä.
  • epämääräisyys pyritään kanavoimaan hallittavaksi


45
3. fragmentaatioparadigma
  • ”luovan kaaoksen” ideaali
  • yksilöt jakavat joitakin näkemyksiä ja ovat toisista näkemyksistä eri mieltä
  • jaottelu ei seuraa organisaatiokaaviota
  • organisaatiokulttuuri on verkosto, joka muuttaa muotoaan
  • epämääräisyys on luonnollista ja jopa kannustettavaa
46
kulttuurikonfliktin mahdollisuus
  • konfliktit, kyseenalaistaminen ja erimielisyys voivat olla organisaatiolle pikemminkin mahdollisuus kuin uhka
  • aito ja avoin erimielisyys nostaa esiin ideoita, joita konsensus tukahduttaa
  • tavoite: innovatiivisempi ja muuttuvassa ympäristössä paremmin toimiva organisaatio ja tyytyväisempi henkilökunta.
47