1
|
- VTT Pekka Aula,
- dosentti, Helsingin yliopisto
- dosentti, Jyväskylän yliopisto
- yliopistonlehtori (virkavapaa), Helsingin yliopisto
|
2
|
- teoria. nyt!
- ensimmäinen päivä 23.4.2003
- klo 14-18
- teorian teoriaa
- erään teorian anatomia
- toinen päivä 24.4.2003
- klo 10-13 ja 14-18
- organisaation olosuhteet ja niiden merkitys organisaatioiden
viestinnälle ja viestinnän teoreettisille näkemyksille
- narratiivinen käänne
- maine esimerkkinä organisaatioviestinnän nykysuuntauksista
- rakenne
- luento
- ideointi purskaukset
- lopuksi tehtävänanto kotitehtävään (luentoraportti)
|
3
|
- ryhmäjako
- 5 ryhmää
- ryhmät kasassa alusta loppuun
- ryhmä siis jatkaa yhdessä luentopäivien jälkeen luentoraportin parissa
- suorittaminen (2 ov.)
- aktiivinen osallistuminen kurssille
- kotitehtävä: luentoraportti
- pekka.aula@helsinki.fi
- 09 191 24918
- luennon tulevat verkkoon:
- http://www.valt.helsinki.fi/staff/aula/
|
4
|
|
5
|
- ”onko olemassa organisaatioviestinnän teorioita?”
- ”mitä tai minkälaisia ko. teoriat ovat?”
- ”jos ko. teorioita ei ole, miksi ei ole?”
- idea:
- nopea, intuitiivinen ideointi
- purku saman tien
- muistiinpanot purskauksista, hyöty luentoraportissa
|
6
|
- ”yhtenäinen tietojen järjestelmä, joka sisältää yleisessä muodossa ja
tiivistettynä yleisiä, suuria joukkoja tosiasioita sisältäviä lakeja tai
periaatteita.” – nykysuomen sanakirja
- symbolinen representaatio
- kaikki teoriat ovat abstraktioita
- kaikki teoriat ovat konstruktioita
- Littlejohn, Theories of Human Communication
- teoria = vai ≠ malli
- teoria = vai ≠ paradigma
|
7
|
- käsitteet
- ”homo symbolicus”
- keskinäiset riippuvuus- ja vuorovaikutussuhteet
- oletus; hypoteesi; fakta; laki
- selitykset; ”miksi tapahtuu?”
- vrt. kuvaus; ”mitä tapahtuu?”
- if-then
- ennustukset
- ”value statements”; ohjeet, preskriptiot
- implisiittisiä, eksplisiittisiä
- periaatteet, ohjeet, väitteet, suositukset; mikä on hyvää, mikä huonoa
- objektiivisuus?
|
8
|
- growth by extension
- growth by intension
- growth by revolution (Kuhn)
|
9
|
- organisointi ja ”yhteenveto”funktio
- fokusfunktio
- selventämisen funktio
- havainnollistamisen funktio
- ennustava funktio
- heuristisuuden funktio
- viestinnän funktio
- teoriaosaaminen osana akateemista lopputyötä
|
10
|
- vallalla ollut traditio (A. Giddens)
- naturalismi
- kausaaliselitykset
- ihmisiin vaikuttavat syy-seuraus-suhteet
- funktionalismi
- analogiat biologisiin järjestelmiin
- Yhteiskuntatieteiden ”ortodoksinen konsensus”
- hajoamassa, käymistilassa, kriisissä
- uudet teoreettiset perspektiivit
- etnometodologia, symbolinen interaktionismi, marxilaisuus,
kulttuuritutkimus
- tutkimusmetodien ylenpalttisuus
- Rantanen, T. (1997) Maailman ihmeellisin asia
|
11
|
- lukuisia jaotteluita, ei oikeaa, vaihtoehtoisia
- kronologinen jaottelu
- ”temaattinen” jaottelu
- henkilövetoinen jaottelu
|
12
|
|
13
|
- klassinen (1900 -)
- taloustiede, ”engineering”
- adam smith, karl marx, f. w. taylor, henri fayol
- moderni (1950-)
- sosiologia, biologia-ekologia
- herber simon, talcott parsons, ludwig von bertalanffy
- symbolis-tulkinnallinen (1980-)
- antropologia, semiotiikka, lingvistiikka
- peter berger, thomas luckman, erving goffman, roland barthes,
ferdinand de saussure
- postmoderni (1990-)
- poststrukturalismi, kulttuuritutkimus
- michel foucault, jacques derrida, mikhail bakhtin, jean-françois
lyotard, jean baudrillard
|
14
|
- Saksalainen Max Weber: byrokraattinen koulukunta
- Ranskalainen Henri Fayol:
administratiivinen koulukunta
- Amerikkalainen Frederik Taylor: tieteellinen liikkeenjohto
- Weber ja Fayol:
- turvata jäsenet mielivallalta
- viralliset viestintäkanavat
- tallennettu, kirjallinen viestintä tärkeää
- jäykkyys, hitaus, konemaisuus
- Fayol: teoreetikko, ensimmäinen kontingenssimallin esittäjä
- Fayolin silta: oli oikein ohittaa viralliset kanavat, jos niiden
käytöstä on haittaa! (toisin kuin Weber)
- Taylor:
- työteho
- aikatutkimukset
- ei kiinnittänyt huomiota viestintään!
|
15
|
- tutkimusta ryhmien ja yksilöiden välillä
- amerikkalainen Chester Barnard (1938): organisaatio on vain ihmisten
viestintäverkko
- sosiaalipsykologiassa pienryhmien viestintätutkimukset 1920-luvulta
(Hawthorne) 1960-luvulle
- esim. pienryhmien verkkoutumiset ja hierarkkiset rakenteet esiin (mm.
Katz – Lazarrsfeld, 1955)
- 1960-luvulla maantieteelliset tutkimukset (tietokoneet):
- mm. ruotsalainen Thorgren (1970) eri aloilla toimivat organisaatiot
edellyttivät erilaisia verkkoja
- tästä huolimatta viestinnän tutkimusyhteisö täysin valmistautumaton
tutkimaan internetin tuloa ja vaikutusta organisaatioissa
- Wiio: viestinnän tutkimuksen suurin laiminlyönti
|
16
|
- viestinnän tutkimusta koettuna ilmiönä:
- määrä, laatu, saatavuus, sisältö
- Purdue yliopiston –koulukunta (1953-1970)
- euroopassa samanaikaisesti: saksassa keskustelu
myötämääräämisoikeudesta, pohjoismaissa yritysdemokratia
(henkilöstölehdet)
- ruotsalainen Edmund Dahlström (1956) ”information på arbetsplatsen”
- johdon ja työntekijöiden keskinäinen viestintä,
- ”rakenteellinen viestintä”
- Hawthorne: epävirallinen ”puskaradio” tärkeämpi kuin virallinen
- Dahlström: virallinen viestintä antaa väärän kuvan organisaation
toiminnasta
- esim. horisontaalinen tietoverkko tärkeämpi kuin esimies
- viestinnän suunnittelu organisaatiokaavion sijaan työntekijöiden
käyttäytymissuuntausta
|
17
|
- teoreettista kamppailua organisaation määrittelystä
- näkemys organisaatiosta vaikuttaa esimerkiksi organisaation viestinnän
tutkimuksen fokukseen
- näkemys organisaatiosta vaikuttaa näkemykseen organisaation viestinnästä
käytännössä
- näkemykset vaikuttavat johtamiseen
- esim: Morgan (1986, 1998) organisaatiometaforat
- organisaatio koneena
- organisaatio organismina
- organisaatio kulttuurina/kulttuureina
|
18
|
|
19
|
- jäsenyys ja selkeät rajat muihin organisaatioihin, toimialaan ja
ympäristöön yleensäkin,
- esim. kulkuluvat,
- henkilökortit.
- organisaatiolla on oma identiteetti
- jonka organisaation jäsenet jakavat ja
- muut tuntevat ja tunnustavat
- organisaatiolla on selkeä päämäärä ja tavoite
- henkilöstön kesken jaetut yhteiset tavoitteet,
- arvot ja visiot
|
20
|
- formaali struktuuri joka on formalisoitu ja yleensä tarkasti kuvattu
- organisaatiokaaviot jotka kuvaavat ja määrittävät kuka vastaa kenelle
ja mistä
- tarkentaa kommunikointia;
- selkeyttää hierarkian ja auktoriteettilinjat jne.
- näiden rakenteiden perusluonne on pitkään kuvattu stabiilina
(verkkoyhteiskunnan myötä tämä on muuttunut niin että rakenteet nähdään
paradoksaalisesti ”stabiilisti” ”jatkuvana muutoksena”).
- organisaatio ja ympäristö on erillisiä yksikköjä, kokonaisuuksia joita
vaihtosuhteet yhdistää
- modernit (rationaaliset) organisaatiomallit lähtevät yleensä
organisaation tehtävästä: jokaisella organisaatiolla on jokin "pyhä
tehtävä" tai päämäärä jota kohti se pyrkii. Tämän tehtävän
suorittamiseksi organisaation johto on aktiivinen toimija, muut
organisaation toimijat ovat enemmän tai vähemmän toiminnan kohteina tai
auttajina.
|
21
|
- organisaatio rakentuu vuorovaikutuksessa
- ei ole tiettyä suunnittelulogiikkaa tai mallia, jonka avulla voitaisiin
tuottaa yksittäisten ihmisten tai ryhmien toivoma sosiaalinen järjestys
- organisaatio, organisaation jäsenyys, toiminta, suhteet, ja sosiaalinen
järjestys tarkoittavat/merkitsevät ihmisille eri asioita
- ihmisillä on eri määrä valtaa ja vaikutusvaltaa vaikuttaa siihen että
juuri heidän käsityksensä saisi tukea
|
22
|
- ihmiset ovat vuorovaikutussuhteessa ja riippuvaisia toisistaan, koska he
tarvitsevat toistensa apua sosiaalisen järjestyksen ja todellisuuden
rakentamisessa sekä omien tavoitteidensa saavuttamisessa.
- organisoituminen on jatkuvien
prosessien sarja
- kognitiivisia ja symbolisia kollektiivisia prosesseja, joissa
sosiaalisia todellisuuksia rakennetaan
- toisistaan riippuvaisten toimijoiden kesken [i.e.sosiaalisia
prosesseja]
- poliittisia prosesseja, koska toimijoiden päämäärät ovat erilaisia ja
vaikutusmahdollisuudet vaihtelevia
- Organisaatio on jatkuva prosessi, jossa se, mitä organisaatio on ja
miten organisoidaan neuvotellaan jatkuvasti
|
23
|
|
24
|
|
25
|
- 3 näkökulmaa (Deetz 2001):
- alan ”akateeminen” yhteisö
- yliopistolliset laitokset, tieteelliset julkaisut, konfrenssit,
kirjat, tutkijat
- ilmiö, joka on organisaation ”sisällä”
- jotain, joka organisaatiolla on
- ”communication” within an ”organization”
- tapa kuvata ja selittää organisaatiota
- jotain, mitä organisaatio on
|
26
|
- klassiset organisaatiot
- ihmissuhdekoulukunta
- järjestelmänäkemykset
- organisaatiokulttuuriteoriat
- postmodernit suuntaukset
|
27
|
- klassisissa organisaatioissa viestinnän tehtävä on tukea johdon
kontrollia, antaa työntekijöille työohjeita ja auttaa johtoa keräämään
tietoa suunnittelua varten.
- ihmissuhdekoulukunta nosti epäviralliset viestintäkanavat organisaation
tarpeiden tyydyttämiseksi, mutta ei ollut kiinnostunut ulkoisesta
viestinnästä.
- systeemiteoreettinen mallin, erityisesti kontingenssimallien mukaan
viestintä auttaa organisaatiota sopeutumaan ympäristöön.
- organisaatiokulttuuriteorioiden mukaan viestintä sitoo ihmiset
yhteisesti jaettuun todellisuuden tulkintaan.
- postmoderni viestintäympäristö koostuu lukemattomista erilaisista
diskursseista, joiden kautta organisaatio ja yhteiskunta toimivat ja
ilmaisevat itseään.
- kreps (1990)
- hakala (1999)
|
28
|
- eri näkemykset, koulukunnat, teoriat lähenevät toisiaan
- ei tiukkaa polarisaatiota
|
29
|
|
30
|
- kaksi toisistaan poikkeavaa premissiä:
- viestintä on informaation siirtoa
- informaatio on bittejä
- informaatiota voi siirtää, myydä, vaihtaa, varastaa
- viestintä on tulkintojen tuottamista
- viestintä on jotain joka syntyy yhdessä; communicare
- viestintä on aina tulkintaprosessi; informaatio rakennusaine
- “kollektiivinen” merkityksenanto
|
31
|
- siirtonäkemys
- prosessikoulukunta
- organisaatioviestinnän “traditio”
- merkitysnäkemys
- yhteisyysnäkökulma
- semioottinen koulukunta
- organisaatioviestinnän “uusi aika”
- näkökulmien vaikutus: miten näkee viestinnän organisaatiossa ja
organisaation viestinnässä!
|
32
|
- johtaminen ja viestintä, johtaminen vai viestintä, johtamisviestintä,
esimiesviestintä, viestinnän johtaminen …
- taustalla siirtonäkemys:
- "Johtamisviestintään kuuluu sekä päivittäinen operatiivinen
kommunikointi että organisaation viestinnälle asettamien strategisten
tavoitteiden (organisaatiokulttuuri, yhteisöidentiteetti ja sisäinen
yrityskuva, tyytyväisyys tiedonkulkuun jne.) toteuttaminen
työyksikössään.
- taustalla merkitysnäkemys
- (johtamis)viestintä on olosuhteiden luomista, organisaation jatkuvaa
rakentamista ja uudelleen rakentamista.
- jännitteet: tehokkuus, tuloksellisuus # ihmiskeskeisyys, inhimillisyyden
itseisarvo; management # leadership
|
33
|
- tapa nähdä organisaatio vaikuttaa näkemykseen viestinnästä
- kolme näkökulmaa:
- organisaatio taloudellis-hallinnollisena toimijana
- organisaatio merkityksiä tuottavana yhteisönä
- organisaatio osana kansalaisyhteiskuntaa
- 3 tavasta kaksi ensimmäistä organisaatioviestinnän vahvimmat vaikuttajat
- peter f. drucker:
- ”organisaatio on ennen muuta sosiaalinen rakennelma. se on ihmisiä.”
|
34
|
|
35
|
- ennalta asetetut tavoitteet
- kysymys kuuluu: viestintää ja organisaatiota käytetään?
- tavoite määrää sisällön ja strategiset tavoitteet
- arvot määrittyvät tekemisen, ei olemisen kautta
- organisaatiomalli on hierarkkinen
|
36
|
- viestintä järjestelmämalleissa
- viestintä käsitetään siirtona
- lähettäjä a välittää sanoman b:lle, johon sanomalla on jokin vaikutus
- viestintäprosessin vaiheet voidaan erottaa ja tunnistaa
- tutkimus keskittyy viestinnän roolin ja vaiheiden selvittämiseen
- ”who says what in which channel to whom with what effect” - lasswell
1948
- Shannon & Weaver
|
37
|
|
38
|
- 2 perussuuntausta
- organisaatio nähdään kulttuurina:
- ”olemuksena” näkemyksen mukaan organisaatio on organisaation jäsenten
sosiaalinen konstruktio eli jäsentensä arvojen ja toimintatavan
yhdistelmä.
- kulttuuri nähdään organisaation osana:
- kulttuuri on yksi menestystekijöistä, kuten hallinto, talous,
johtaminen, aineelliset resurssit jne., joita voidaan hallita ja
muuttaa.
|
39
|
- aiemmin puhuttiin vain viestintäilmastosta
- kulttuurin käsite organisaatiotutkimukselle vieras
- siirtymä ilmastosta kulttuuriin
- vastaanotto aluksi nihkeää, kulttuuria vierastettiin
- aluksi kulttuuri oli organisaation ”funktio”
- cultural engineering, re-engineering
- kulttuurien peukalointi
- kulttuuri johdon ikeen alla
- yleisen kulttuuritutkimuksen tulo organisaatiokulttuurien tutkimukseen
- kulttuuriparadigmojen 1) vastakkainasettelu, 2) vuoropuhelu, 3)
yhteistyö
- nyt juuri kukaan ei puhu viestintäilmastosta
|
40
|
- kulttuuri osana -näkemys johtaa ajatukseen, että yhtenäinen vahva
kulttuuri on menestyksekkään organisaation perusedellytys
Lehtonen (1998):
”yhteisön kulttuuri on yhteinen koodi, joka antaa kaikelle
kommunikoinnille yhteisen perustan, yhteisen kielen ja yhteiset
käsitekategoriat, arvot ja normit, joiden mukaan yhteisössä
kommunikoidaan ja annetaan viesteille merkityksiä. organisaatiokulttuuri
voi muodostaa suojajärjestelmän, joka suodattaa ja valikoi ympäristön
lähettämiä viestejä niin, että sen läpäisee vain organisaation asenteita
myötäilevä informaatio.”
|
41
|
- Morgan (1997):
- ”organisaatiot voidaan nähdä yhteiskuntien pienoismalleina, joilla on
omat selväpiirteiset kulttuurinsa ja osakulttuurinsa.”
- kulttuuri organisaation olemuksena on hahmottomampi, lokeroimattomampi
eikä se asetu muodollisiin organisaation rakennekaavioihin.
- organisaatioviestintä kulttuurinäkökulmasta
- ”viestintä on tietyssä organisatorisessa kontekstissa tapahtuva
prosessi, jossa ihmiset yhdessä sanomien avulla luovat, ylläpitävät,
käsittelevät ja muokkaavat merkityksiä.” (Aula 1999)
|
42
|
- Intergraatioparadigma
- differentaatioparadigma
- fragmentaatioparadigma
|
43
|
- organisaation kulttuuri (tapa toimia) nähdään mekanismina tai liimana
- käsite ”yhteinen” on avain sana
- keskeistä on konsensus ja johtajien keskeinen rooli
- tavoitteena selvyys ja yksiselitteisyys, epämääräisyys on häiriö
|
44
|
- keskeistä konsensuksen puuttuminen, epäjohdonmukaisuudet ja johtajiston
ulkopuolelta nouseva kulttuuri
- organisaatiossa ei ole vain monoliittista (vallitsevaa) kulttuuria vaan
kulttuuri koostuu erilaisista arvoista, näkemyksistä ja käytännöistä.
- epämääräisyys pyritään kanavoimaan hallittavaksi
|
45
|
- ”luovan kaaoksen” ideaali
- yksilöt jakavat joitakin näkemyksiä ja ovat toisista näkemyksistä eri
mieltä
- jaottelu ei seuraa organisaatiokaaviota
- organisaatiokulttuuri on verkosto, joka muuttaa muotoaan
- epämääräisyys on luonnollista ja jopa kannustettavaa
|
46
|
- konfliktit, kyseenalaistaminen ja erimielisyys voivat olla
organisaatiolle pikemminkin mahdollisuus kuin uhka
- aito ja avoin erimielisyys nostaa esiin ideoita, joita konsensus
tukahduttaa
- tavoite: innovatiivisempi ja muuttuvassa ympäristössä paremmin toimiva
organisaatio ja tyytyväisempi henkilökunta.
|
47
|
|