Talouselämä 19/2000, 19.5.2000
Haastava kuuma kaaos
Peter F. Drucker: Johtamisen haasteet, WSOY 2000, 224 sivua, 280 mk.
Pekka Aula: Johtamisen kaaos vai kaaoksen johtaminen?, WSOY 2000, 218
sivua, 280 mk. Jean Lipman-Blumen ja Harold J. Leavitt: Kuumat ryhmät
tuloksentekijänä, Ekonomia-sarja, WSOY 2000, 341 sivua, 320 mk.
Johtaminen on
mielenkiintoinen tutkimisen kohde, koska valmista ei tule koskaan. Tietoa
kertyy, mutta todellisuus karkaa koko ajan käsistä. Yhtään teesiä et voi
naulata pääkonttorin oveen ja sanoa: näin se on ja pysyy.
Johtamisen pohdintoihin
voi myös turhautua. Erityisen turhauttavia ovat amerikkalaiset
liikkeenjohdon oppikirjat, joissa kerrotaan hyvin pitkän kaavan mukaan
hyvin vähän uutta.
Sellaisen kirjan
aloittaa mittava ja tunteikas johdanto. Jokainen luku toistaa samaa
rakennetta: ensin kirjoittajat kertovat mitä aikovat kertoa, sitten he
kertovat mitä kertovat ja päätteeksi he kertaavat mitä kertoivat.
Varmuuden vuoksi kirjan päättää yhteenveto siitä, mitä tulikaan
kerrotuksi.
Kirja kuumista ryhmistä
noudattaa peruskaavaa huolellisesti. Ikävä kyllä, sillä kirjan keskeinen
havainto on arvokas. Organisaatio voi organisoitua miten mielii, mutta
rakenteita rikkova, uutta luova ja mahdottomia saavuttava työ edellyttää
tietynlaista mielentilaa. Sellaista tahdon, osaamisen ja sitoutumisen
hurjuutta kirjoittajat kutsuvat kuumaksi ryhmäksi.
He tekevät selvän eron
rakenteisiin, esimerkiksi tiimeihin. Tiimistä voi tulla kuuma ryhmä, mutta
todennäköisimmin ei tule. Kuuma ryhmä on timantti, joka syntyy vain
oikeista aineksista kovan paineen alla. Kuuman ryhmän perusluonteeseen
kuuluu annos villiyttä ja vastarintaa. Useimmiten ne syttyvät itsestään ja
protestiksi jollekin olemassa olevalle.
Viisas johtaja
tunnistaa kuuman ryhmän ja raivaa sille vaivihkaa tilaa toimia. Hän ei
tyrmää kapinaa, mutta ei myöskään rakasta sitä sammuksiin. Tyhmä johtaja
polkee radikaalin kipinän sammuksiin, koska pelkää erilaisuutta. Hän
ymmärtää vain yhtiön virallisen virren veisaajia.
Muuten olen sitä
mieltä, että kirjan suomalaisen kustantajan olisi pitänyt osata jättää
teoksen alusta pois Tom "Excellence" Petersin ällöttävä
testimoniaali. Mokoma tahmaa tunnelman.
Veteraaniguru Peter
Drucker kirjoitti ensimmäisen kirjansa yli 50 vuotta sitten.
Itävaltalaissyntyisen juristin kokemusten kaari kattaa lähes koko
1900-luvun, mikä luo kiehtovan pohjan hänen näkemyksilleen tulevaisuudesta
ja johtamisen haasteista. Druckerilla on esimerkiksi kanttia heittä
yhtäläisyysmerkit Frederick Taylorin tieteellisen liikkeenjohdon ja
"modernin" laatujohtamisen väliin.
Drucker on ammatiltaan
visionääri. Ammattitaito näkyy tavassa jäsentää monimutkaisista ilmiöistä
esiin oleellinen. Taitoa on myös ilmaisussa, jonka avulla Drucker pitää
lukijan hampaissaan vaikeiden ja vakavien asioiden parissa.
Muutos on Druckerin
lempiratsu. Hän on kuitenkin tarkka siitä, mikä on aito muutos ja mikä
vain näyttää sellaiselta. Druckerin voi tulkita pitävän todellisena
muutoksena vain sellaista, mikä tapahtuu korvien välissä.
Niinpä hän lähtee
liikkeelle heiluttaen henkistä lekaa. Romuksi menevät niin yhden oikean
organisaation kuin yhden oikean johtamistavan harhat. Drucker ripustaa
johtamisen haasteet uuden paradigman - ajattelutavan - tarpeeseen.
Tietotyö muuttaa sekä yhteiskuntaa että ihmisten asenteita. Johtamisen
täytyy sopeutua valtavirtaan.
Kirjassa on yhteenvedon
- suorastaan testamentin - tunnelmaa. Mutta se ei kertaa, vaan kokoaa
Druckerin ajatuksista juonen tulevaisuudelle. Lukija huomaa viipyvänsä
tekstin parissa yllättävän kauan, koska Druckerilla on taito haastaa
lukijansa vuoropuheluun. Korvien välissä alkaa tapahtua.
Näistä kolmesta
kirjasta valtiotieteiden tohtori Pekka Aulan kaaosessee on
ehdottomasti hauskin. Kaaos on hauskempaa kuin järjestys.
Aula on Druckerin
jäljillä siinä, että hän pyrkii vaikuttamaan ajattelun kaavoihin. Hän
ehdottaa, että hallitun muutoksen malli olisi syytä korvata kaoottisen
muutoksen mallilla. Muuten käy huonosti, koska maailma ympärillä on joka
tapauksessa kaoottinen.
Kaaoksen hallinnan
ytimestä Aula kaivaa viestinnän. Ennen johtamiseen kuului viestintä. Nyt
johtaminen on viestintää. Mutta ettei olisi liian helppoa, menneen
maailman viestintäkaavat eivät kelpaa. Viestintäkin on ymmärrettävä ja
opittava uudella tavalla.
Kaaoksen maailmassa
menestyjiksi Aula hahmottelee täysverisen organisaation ja täysverisen
johtajan. Jälkimmäistä hän kuvaa antropologi Claude
Lévi-Straussilta lainaamallaan käsitteellä brikolööri. Tällainen
ihminen ei jähmety, vaan tuottaa käsillä olevista aineksista luovia
ratkaisuja paineenkin alla.
Aula kirjoittaa
lahjakkaasti. Kaootikko risteilee sujuvasti tiedon ja kokemusten eri
alueilla. Hän maustaa juttunsa golfilla, musiikilla ja
sarjakuvakulttuurilla.
Nipotan siitä, että
kirja sortuu kliseisiin uudesta ajasta ja uuden ajan organisaatioista.
Uusi aika alkoi, kun keskiaika päättyi vuonna 1500. Tai niillä main.
Hannu Ollikainen
|