|
|
Talouselämä 38/2000, 10.11.2000
Hypen taustat
Pekka Aula - Antti Oksanen: Eepos, suomalainen internet-unelma. WSOY,
2000. 247 sivua, 250 markkaa.
Tätä on jo kaivattukin.
Sansibarien, tothepointtien, visualsystemsien, satamien, medialabien,
theworksien, nedeconien, tietovaltojen, historia ja historian
taustalla olevat ihmiset Alex Niemisestä veteraani Klaus
Oeschiin tulevat tarpeeseen.
Suomalaisen uusmedian
ja internetin käytön lyhyt historia kertoo varttuneemmalle väelle, että
uusmedia-yritysten alku, innovatiivisuus, rahahuolet ja johtamistavat
saivat sysäyksen Suomen ennennäkemättömän laman syövereistä.
Syvimmässä laman suossa
Suomesta löytyi ideaalisia nuoria, jotka pioneerien voimalla näkivät
internetin tarjoamat mahdollisuudet ja jotka vastoinkäymisistä
piittaamatta kulkivat kenkämainoksen sanoin omia polkujaan.
Helsingin yliopiston
tutkijan Pekka Aulan ja Bisnes.fi -lehden toimituspäällikön
Antti Oksasen uuden talouden historia vaatii jatko-osia Päätalon
tahtiin, koska elämme tälläkin hetkellä internetin hyötykäytön
murrosvaiheita.
Viime ajat uuden
talouden pävänpaisteessa ovat paistatelleet siitä hyvät rahat saaneet
nuoret tekijät, mutta alan varhempi todellisuus on karumpi. Se lähti
pioneerityöstä, jossa alan kehitys kulki yritys yritykseltä saman
toistona. Mikä on internet, kuinka se voisi auttaa yritystä liiketoiminnan
kehittämisessä, miksi siitä pitäisi jotain maksaa...
Kehitys on ollut
hurjaa. Suomessa yritysten riskirahoitus oli vuonna 1995 parin sadan
miljoonan markan tasolla, mutta viime vuonna se oli jo noin 3,9 miljardia
markkaa. Ja vaikka kulunut murrosvuosi on laittanut rahahanat tiukemmalle,
löytyy hyviin ideoihin, kehityskelpoisiin internet-hankkeisiin edelleen
riskirahaa.
Kirjoittajat
tulkitsevat internetin laajemmin paikaksi, jossa ihminen ja digitaalinen
viestintä kohtaavat toisensa. Internet ei heidän mielestään ole vain yksi
media- ja jakelukanava toisten ohella. Samoin käsitteet uusmedia,
sähköinen liiketoiminta ja dotcomit saavat kirjassa tarkemman määrittelyn,
jonka myös maallikko ymmärtää.
Vaikka Aulan ja Oksasen
voi tulkita internet-uskovaisiksi, se ei näy kirjoittajien antamassa
realistisessa kuvasta internet-yhtiöiden johtamisongelmista, eli siitä
miten käy kun taiteilijat laitetaan tosipaikkaan tekemään kovaa bisnestä.
Miksi lukea?
Sujuvasti kirjoitettua yleissivistävää tietoa.
Hybridit vievät voiton
Valtiotieteiden tohtori Pekka Aula, olette kirjassa
pystyneet vain osin ottamaan huomioon uuden talouden nykykriisin, joka
käytännössä alkoi keväällä. Miten pioneerit ovat pystyneet vastaamaan
kriisiin?
"Hyvin erilaisesti. Uuden talouden pioneereista osa on siirtynyt
vapaaehtoisista syrjään, unelmat ovat särkyneet. Osa on jäänyt
perustamiinsa yrityksiin, jotka ovat yleensä jonkin suuremman yrityksen
osa." Uudesta taloudesta on Aulan mielestä tulossa vanhaa. Kun
soneraplazat palkkaavat koko ajan lisää harrihollmeneja vetämään yhtiöitä,
muuttuvat uuden talouden yritykset väistämättä. "Uusi, kokeneempi ihminen
tuo oman näkemyksen johtamistapaan. Tämä merkitsee muutosta. Tätä eivät
kaikki pioneerit halua. Idealismi kukkii edelleen. On helpompi hyväksyä
oma rikastuminen kuin se, että kehitetyn tuotteen, palvelun tai
järjestelmän avulla kova bisnes pääsee asiasta hyötymään", Pekka Aula
hymähtää. Uusi ja vanha talous ovat Aulan mielestä lujasti kiinni
toisissaan. Omistusrakenteiden muutos toi vanhan rahan uusmediatalojen
omistajaksi. Nyt kivikauden jäänteet, Metsoista metsäteollisuuteen
haluavat kehittää verkkojärjestelmiä omiin tarkoituksiinsa. "Kaikkea ei
ole kuitenkaan menetetty. Odotan takaovesta poistuneiden pioneerien
yllättävää takaisinpaluuta", Aula naurahtaa.
Matti Kankare
|