Hankkeen loppuraportti
saatavilla:
”Ihmiset vaativat asuinympäristöltään paljon.
Heille kaupunkien maine ja mielikuvat kaupungista merkitsevät yhä enemmän.
Ihmiset muuttavat pois jos heidän mielikuvissaan joku toinen kaupunki pystyy
tarjoamaan parempaa”
-
Professori Rob Shields
Maine vaikuttaa alueellisiin
toimintaedellytyksiin, millä on erityistä merkitystä, koska kaupungit kohtaavat
jatkuvasti kiristyvää kilpailua ja operoivat niukoilla resursseilla.
Esimerkiksi sekä kaupunkien että laajemmin kuntien rekrytoinnin haasteet
kasvavat. Samoin investoinneista käydään kovaa kilpailua. Maineteorian
esittämien mekanismien mukaan hyvä maine voi synnyttää menestymisen syklin.
Myös toinen suunta on mahdollinen: yritykset, yhteisöt ja yksittäiset ihmiset karttavat
huonomaineista paikkaa, mikä johtaa hiljaiseen näivettymiseen. Huono maine voi
viedä kaupungin kurjistumisen syklille. Kaupunkien, sekä organisatorisina
toimijoina että yksilöiden muodostavina paikkoina, vetovoimaosuuteen on
kiinnitetty yhä yksityiskohtaisemmin huomiota. Kaupunkeja ja kaupunkiseutuja
koskevan mainekeskustelun voimistuminen viimeisen 10–5 vuoden aikana on tästä
hyvä esimerkki. Maineella voi sanoa olevan erityistä merkitystä kaupungeille.
Ihmisillä on herkästi mielipiteitä kaupungeista, vaikka he eivät koskaan
olisikaan niissä käyneet.
Kaupunkimainetutkimus keskittyy
kaupunkien vetovoiman problematiikkaan. Perusajatus on, että hyvä maine tekee
kaupungista vetovoimaisen, mikä edistää kilpailukykyä ja siten edistää
kaupunkien menestymistä myös tulevaisuudessa. Kaupunkimainetutkimuksessa
tutkitaan niin sanottujen suurten kaupunkiseutujen keskusten mainetta. Yhtäällä
tutkimuksessa selvitetään, mistä
kaupunkien maine muodostuu, ja toisaalta miten eri kaupunkien maineet eroavat toisistaan. Lisäksi tutkitaan kaupunkimaineeseen vaikuttavia tekijöitä
niin sanotun kaupunkisuhteen avulla.
Maineen yleiset perusperiaatteet
(ks. Aula & Heinonen 2002; Aula & Mantere 2005; Aula & Harmaakorpi
2006) ovat myös kaupunkien maineen tarkastelun pohjana:
•
Maine on jotain, mitä puhutaan, kerrotaan,
mainitaan. Maineeseen liittyy siten aina viestinnällinen ulottuvuus; maineen
kommunikaatioperiaate.
•
Maineeseen liittyy kohteestaan aina
jonkinlainen laadullinen arviointi; maineen evaluointi-periaate.
•
Maine on jotain, joka erottaa kohteen toisesta
vastaavasta; maineen erotus- eli distinktio-periaate.
Maineen perusvaikutusmekanismit
pätevät kaupunkeihin, kuten muihinkin organisaatioihin. Maine muodostaa
kaupunkia kohtaan luottamusta, arvostusta ja kunnioitusta. Hyvä maine vaikuttaa
siihen, miten vetovoimaisena kaupunkia pidetään. Kaupungin kannalta parhaassa
tapauksessa maineen avulla kaupungille syntyyn niin sanotun ensimmäisen
valinnan positio. Tämä tarkoittaa, että kaupungille tärkeät tahot tekevät päätöksiään
kaupungin hyväksi. Ne valitsevat kaikkien vaihtoehtojen joukosta juuri tietyn
kaupungin sen maineen perusteella. Siten maineelle rakentuu käytännöllinen
ydin. Se vaikuttaa ihmisten mielipiteisiin, arviointeihin ja päätöksiin ja tätä
kautta viimekädessä kyseessä on aina vaikutus ihmisten käyttäytymiseen.
Maineen perusperiaatteista ja
–mekanismeista on johdettu kaupunkimainetutkimuksen peruskysymykset:
Tutkimuksen tapauskaupungit ovat
Helsinki, Jyväskylä, Kuopio, Lahti, Lappeenranta, Oulu, Tampere, Turku ja
Vaasa.
Tutkimus on käynnissä ja
tulokset raportoidaan keväällä 2007 Suomen kuntaliiton julkaisemassa
Acta-sarjassa.
Pekka Aula, tutkimuksen johtaja
Helsingin yliopisto, viestinnän
laitos
Helsingin yliopisto,
matematiikan ja tilastotieteen laitos
kimmo.vehkalahti[at]helsinki.fi
Oulun yliopisto, maantieteen
laitos