VIESTINNÄN OPPIHISTORIA, SYKSY 2004

Marko Ampuja

 

VIII LUENTO

 

 

KRIITTINEN TUTKIMUS I:

FRANKFURTIN KOULUKUNTA

 

Luennon aiheet: 

 

1. Taustaksi

2. Frankfurtin koulukunta

3. Instituutin kontakti amerikkalaiseen

    empiiriseen viestinnän tutkimukseen

4. Valistuksen dialektiikka ja kulttuuriteollisuuden

    käsite

5. Kulttuuriteollisuusteorian kritiikkiä

6. Myöhempi frankfurtilaisuus: Jürgen Habermas

 

Taustaksi

 

- marxilaisen tutkimuksen yleispiirteet: jaottelu perustan ja päällysrakenteen välillä

- perusta (talous) määrää päällysrakennetta (politiikka, kulttuuri jne.)

 

  

Frankfurtin koulukunta

 

- ensimmäinen maailmansota johti ensimmäiseen marxilaiseen aaltoon Saksan yhteiskuntatutkimuksessa

- Frankfurtin koulukunta perustettiin vuonna 1923: Institut für Sozialforschung

- 1930-l. instituutin johtajaksi tuli Max Horkheimer (1895-1971)

- tavoite yhdistää filosofia, sosiologia, taloustiede, historiantutkimus ja psykologia tutkimusohjelmaksi: “monitieteellinen materialismi”

- instituutissa kirjava joukko eri alojen tutkijoita, mm.:

 

Leo Löwenthal ( kirjallisuus )

Erich Fromm ( psykoanalyyttinen teoria )

Theodor W. Adorno ( musiikki ja filosofia )

Herbert Marcuse ( filosofia )

 

- etsivät kriittistä teoriaa, joka huomioisi talouden ohella myös psyyken kehityksen ja kulttuurin

- marxismi ja psykoanalyyttinen teoria viitekehyksenä

- fasismin noustessa frankfurtilaiset kiinnostuivat siitä, miksi työväenluokka ei kyennyt vallankumoukseen

- koulukunta juutalaissyntyisine tutkijoineen joutui emigroitumaan natsi-Saksan nousun myötä Yhdysvaltoihin

 

Instituutin kontakti amerikkalaiseen

empiiriseen viestinnän tutkimukseen

 

 

Theodor W. Adorno (1903-1969)

 

- opiskeli filosofiaa, sosiologiaa ja musiikkia

- kirjoitti erityisesti musiikista ja filosofiasta, myös joukkoviestinnästä

- siirtyi 1938 USA:aan Lazarsfeldtin Office of Radio Researchin musiikkiosaston johtajaksi

- Adornon tutkimusorientaatio törmäsi yhteen Lazarsfeldin empirististen näkemysten kanssa

 

- Lazarsfeld: "Hallinnollinen ja kriittinen tutkimus" (1941)

 

 

Valistuksen dialektiikka ja kulttuuriteollisuus

 

ADORNO & HORKHEIMER: DIALEKTIK DER AUFKLÄRUNG (VALISTUKSEN DIALEKTIIKKA) (1947)

 

- historianfilosofinen tulkinta länsimaisen sivilisaation kehityksestä ja järjen välineellistymisestä

- teos esittelee kulttuuriteollisuuden käsitteen

 

Kulttuuriteollisuus:

 

- käsitteen idea: joukkoviestinten ideologisuus, kulttuurin tavaroituminen, kulttuurin autonomian kato, kulttuuriteollisuus on yhtenäinen kokonaisuus (totaliteetti) 

- Adorno kirjoitti lukuisia analyysejä mm. populaarimusiikista, televisiosta, elokuvasta, sanomalehdistön viihdeaineistosta ja radiosta

- mm. On Popular Music (1940);  How to look at Television (1954); Resumé über Kulturindustrie (1967)

 

 

Kulttuuriteollisuuden piirteitä (Adorno):
 

 

Herbert Marcuse: Yksiulotteinen ihminen (suom. 1969): joukkoviestimet yhteiskunnallisen kontrollin uusia muotoja; ne tukahduttavat ihmisten vieraantumattomat tarpeet

 

 

Kulttuuriteollisuusteorian kritiikkiä

 

- erityisesti kulttuurintutkijat ovat suhtautuneet kriittisesti Frankfurtin koulun näkemyksiin:

 

 

Myöhempi frankfurtilaisuus: Jürgen Habermas

 

- Frankfurtin koulukunnan toisen sukupolven edustaja 

- Habermas uskoo, että "modernin projekti" voidaan pelastaa "valistuneella valistuksen kritiikillä “

 

STRUKTURWANDEL DER ÖFFENTLICHKEIT (1962, engl. 1989):

 

- tutki julkisuuden kehitystä 1700- ja 1800- luvun Ranskassa, Saksassa ja Englannissa

- 1700-l. alkaen porvarillinen julkisuus kriittisesti keskustelevan väen julkisuussfäärinä

- Habermas: kukoisti 1800-l. puoliväliin saakka, jolloin alkoi rapautua

- tästä eteenpäin on kehittyi teollistunut tuotantojulkisuus (mainonta, kaupalliset joukkoviestimet, pr-julkisuus)

 

- myöhemmin Habermas rakennellut ns. kommunikatiivisen toiminnan teoriaa

- kaiken vuorovaikutukseen tähtäävän toiminnan taustalla rationaalisuus ja pyrkimys kommunikatiiviseen kanssakäymiseen

- ongelma: SYSTEEMI vs. ELÄMISMAAILMA 

 - systeemi (raha, valta, mediat) vaarantaa sosiaalisen uusintamisprosessin ja tuhoaa mahdollisuuden herruudettomaan viestintään.