VIESTINNÄN OPPIHISTORIA, SYKSY 2004
Johanna Sumiala-Seppänen
III LUENTO
Aihe: Chicagon koulukunta
Yhteiskunnallinen tausta:
- 1800-luvun lopun suuret muutokset eli teollistuminen, kaupungistuminen, voimakas siirtolaisuus ja suurkaupunkien uudet alakulttuurit
- Chicagon yliopisto (perustettu 1892) yhdysvaltalaisen yhteiskuntatutkimuksen keskus
Filosofinen tausta:
- Chicagon koulukunta tai Chicagon sosiologien koulukunta
- Korosti laadullista yhteiskuntatutkimusta
- Keskeisiä tutkijoita: sosiologi ja sosiaalipsykologi Charles H. Cooley, filosofi ja kasvatustieteilijä John Dewey, sosiaalipsykologi Georg Herbert Mead ja sosiologi/journalisti Robert E. Park
- Keskeisiä teemoja:
1) rajaseutuhypoteesi eli maahanmuuttajat luovat omien symboliensa avulla yhteisyyden ja yhteisöllisyyden tunteen ja instituutiot. Viestintä tällaista yhteisöllisyyden luomista (ei vain informaation siirtoa)
2) Optimistinen käsitys modernien joukkoviestinten roolista yhteiskunnassa: Joukkoviestimillä keskeinen rooli demokratian uudistamisen kannalta (teollistuminen ja byrokratisoituminen uhkaa). Joukkoviestimet tärkeitä informaatiolähteitä, joiden avulla voitiin levittää totuutta laajalle yleisölle.
John Dewey (1859-1952)
Tausta:
- Vaikutusvaltainen yhdysvaltalainen ajattelija (aktiivinen akateeminen ja yhteiskunnallinen keskustelija)
- Vaikutti eri yliopistoissa (Michiganinssa, Chicagossa ja Columbiassa)
- Viestinnän kannalta keskeisimmät teokset: Experience and Nature (1925) ja The Public and Its Problems (1927)
Näkemys viestinnästä:
- Viestintä oleellinen osa demokratiaa ja yhteiskunnan muutosta.
- Viestinnän avulla “suuri yhteiskunta” (The Great Society) muuntuu “suureksi yhteisöksi” (The Great Community)
Georg Herbert Mead (1863-1931)
Tausta:
- Opiskeli Yhdysvalloissa (Harvardissa) ja Saksassa
- Symbolisen interaktionismin kehittäjä
- Deweyn työtoveri
- Pääteos: Mind, Self and Society
- Meadin perinnön jatkajia esim. Herbert Blumer ja Erwin Goffman (etnometodologia)
Käsitys viestinnästä:
- Keskeinen ajatus: yksilö ja yhteiskunta ovat erottamattomia ja keskinäisessä vaikutussuhteessa. Yksilöt ymmärtävät itseään vain olemalla vuorovaikutuksessa muiden kanssa.
- Mieli (mind), minä (self) ja yhteiskunta (society) eivät ole erillisiä rakenteita. Ne ovat sisäis- ja keskinäisviestinnällisten prosessien tuloksena syntyviä ja muokkautuvia.
- Mead painotti viestinnän ja demokratian yhteyttä. Viestintä on minän (self) ja yhteiskunnan muotumisen välttämätön osatekijä ja sosiaalisen prosessin ylläpidon ja yhteiskunnan koossapysymisen kannalta olennainen.
Robert E. Park (1864-1944)
Tausta:
- Deweyn oppilas
- Sosiologi, joka kiinnostui varhain siirtolaisten elämästä
- Toimittajana eri kaupungeissa esim. New Yorkissa, ja Chicagossa
- Perusti sanomalehden “Thought News” yhdessä toimittajakollegansa kanssa (Franklin Ford)
Näkemys viestinnästä:
- Viestintä yhteiskunnallisen integraation edistäjä
- Kiinnostui erityisesti yleisen mielipiteen muodostumisen problematiikasta
- Tärkeä artikkeli “The Natural History of the Newspaper” (1923)
Chicagon koulukunnan myöhempi vaikutus:
- Sosiologia ja sosiaalipsykologia oppiaineiksi Yhdysvalloissa
- 1920-luvulta lähtien sosiologia suuntautui empiiriseen ja tilastolliseen suuntaan (taustalla yhteiskunnan hallinnolliset tarpeet)
- Neopositivismi valtasi alaa
- Uudeksi keskukseksi Columbian yliopisto 1930-luvulta alkaen
- Painopisteeksi laajat kansalliset tutkimukset
- Chicagon koulukunnan merkityksen väistymisen myötä päättyi viestinnän tutkimuksen ensimmäinen vaihe, jolloin uskottiin voimakkaasti viestinnän mahdollisuuteen luoda demokratiaa nykyaikaisessa yhteiskunnassa