VIESTINNÄN OPPIHISTORIA 2 OV (77225)

SYKSY 2004/ JOHANNA SUMIALA-SEPPÄNEN

 

I Luento

 

Aihe: Miksi oppihistoriaa?

 

A) Mitä oppihistoria on?

 

-         Oppihistoria tarkastelee ajattelun ja tutkimuksen kehitystä

 

Anja Lehikoinen (1997): Tieteenhistoria. Tieteenhistorian teoreettisista ja metodisista perusteista sekä esimerkkejä tieteiden muutoksista kulttuurisissa yhteyksissä.

 

1)     Tieteen historiaa tutkimalla opitaan ymmärtämään paremmin tieteellisen toiminnan luonnetta.

2)      Tieteenhistorian avulla yksittäinen tiede tai tieteen ala – tässä viestintätiede/viestintätieteet – voidaan sijoittaa tieteellisen ajattelun yleisiin trendeihin ja käännekohtiin sekä kulttuuris-yhteiskunnallisiin yhteyksiin

3)     Tieteenhistoriaa tarvitaan osoittamaan jatkuvuus tieteen kehityksessä

4)     Tieteenhistoria tarjoaa aineksia ajankohtaiseen argumentoivaan keskusteluun esim. kilpailevista koulukunnista

5)     Tieteenhistorian avulla vaikutetaan tieteen tekemisen ehtoihin, kun tutkitaan tieteen yhteiskunnallisia yhteyksiä

 

B) Käsitykset tieteen kehityksen taustatekijöistä:

 

Eksternalismi versus Internalismi

 

Eksternalismi

Tieteen ulkopuolisiin taustatekijöihin yhdistävä

 

Internalismi

Tieteen sisäisiin taustatekijöihin kohdistuva

 

 

C) Käsityksiä tieteen kehityksestä

 

Yksi keskeisimpiä tieteenhistoriallisia kiistakysymyksiä: kysymys tieteellisen kehityksen jatkuvuudesta ja katkoksista.

 

Thomas Kuhn (1962) The Structure of Scientific Revolutions

 

-         Kritikoi käsitystä tieteen kumulatiivisuudesta

-         Kuhn hylkää kasautumisteorian eli käsityksen tieteestä lineaarisesti etenevänä ilmiönä

 

Kuhnin malli tieteen muutoksen vaiheista:

 

1) Ei paradigmaattinen vaihe

2) Moniparadigmaattinen vaihe

3) Normaalitieteen vaihe

metaparadigma

paradigma

aktualisoi paradigman ongelman ratkaisun esimerkkinä

4) Kriisitieteen vaihe

anomalia

teorian kanssa ristiriidassa olevat havainnot

loppuun kuluminen

5) Tieteen vallankumous

paradigma vaihtuu

6) Uusi normaalitiede

 

Paradigma = tiedeyhteisön normit, joiden avulla tutkimusta ohjataan. Paradigmat muodostuvat tavasta legitimoida tiedettä ja sen menetelmiä.

 

-         Eri paradigmat ovat yhteismitattomia

-         Vallalla olevan paradigman sisällä tutkijat näkevät tietynlaisia tutkimusongelmia

 

D) Viestinnän tutkimus ja paradigmat

 

Sosiologi Anthony Giddens: Yhteiskuntatieteissä on ollut vallalla yksi yhteiskuntatieteellinen paradigma. Paradigmaan on kuulunut kolme keskeistä elementtiä: naturalismi, kausaaliselitykset ja funktionalismi.

 

Naturalismi: luonnontieteet yhteiskuntatieteen ihanteena

Kausaalisuhteet: etsitään ihmisiin vaikuttavia syy- ja seuraussuhteita (tuottaa yhteiskuntatieteen olemassaolon oikeutuksen)

Funktionalismi: kiinnostus yhteiskunnallisten järjestelmien toiminaan. Tällöin yhteiskunnan toimintaa voi verrata biologisten systeemien toimintaan (vrt. naturalismi)

 

 

 

 

Stuart Hall: kolme viestinnän tutkimuksen vaihetta

 

1)     Massayhteiskunnan paradigma.

2)     Amerikkalainen paradigma.

3)     ”Torjutun paluu tiedotustutkimukseen” -paradigma

 

Veikko Pietilä: Joukkoviestintätutkimuksen valtateillä

Esivaihe – 1800-luvun loppuun asti

-         lehdistöteoria

-         modernin yhteiskunnan problematiikka

-         Ferdinand Tönnies: Gemeinschaft – Gesellschaft eli yhteisöllisyys - yhteiskunnallisuus

 

Ensimmäinen vaihe – 1900-1930

-         sosiologiset ja sosiaalipsykologiset lähestymistavat (USA), Chicagon koulukunta: John Dewey ja Robert Park

-         Zeitungswissenschaft (Saksa)

 

Toinen vaihe – 1930-1960

 

-         MCR-perinne, vaikutustutkimus

-         empiirisiä menetelmiä

-         Frankfurtin koulukunta

-         viestintäteknologia

 

Kolmas vaihe – 1960-

 

-         kriittinen suuntaus

-         marxilainen ajattelu

-         kulttuurintutkimus

 

Robert Craigin malli. Erittelee viestinnän tutkimuksen kolme erilaista lähestymistapaa. Korostaa lähestymistapojen (paradigmojen) rinnakkaisuutta tutkimuksen historiassa. Ei siis pidä niitä peräkkäisinä ilmiöinä.

 

1)     Empiristinen lähestymistapa. Yrittää selittää, ennustaa ja kontrolloida havaittavia ilmiöitä löytämällä välttämättömiä ja yleisiä suhteita niiden välillä.

2)     Hermeneuttinen lähestymistapa. Yrittää ymmärtää ihmisten merkityksellistä toimintaa tulkitsemalla tekstejä ja sijoittamalla niitä ymmärrettäviin kehyksiin.

3)     Kriittinen lähestymistapa. Pyrkii emansipatoriseen yhteiskunnalliseen muutokseen sosiaalisten käytäntöjen kriittisen reflektion kautta.

 

  Huom! Craigin kolmijako pohjautuu Habermasin teknisen, hermeneuttisen ja kriittisen tiedonintressin erotteluun.

 

E) Viestinnän oppihistorian/oppihistorioiden reflektointia:

 

Mitä viestinnän tutkimuksen tilasta voidaan sanoa?

 

-         Viestinnän tutkimus on fragmentoitunut (moniparadigmaattisuus!)

-         Millaiset lähestymistavat vallalla?

-         Institutionaalinen, tieteellinen ja identiteettiin liittyvä legitimiteettikriisi

 

Mitä oppihistoriasta voidaan sanoa?

 

-         Oppihistoriakin jatkuvassa muutostilassa

-         Uudet lähteet ja uudet tulkinnat tuottavat oppihistorian uudellenkirjoittamista

-         Kysymys oppihistorian käsitteestä