|
Serenadilaulun perinneilta
Merkittävän pohjoismaisen aseman mieskvartettilaulun kentässä
saavuttanut lauluyhtye Tupaduurit on tehnyt
aloitteen serenadilaulun perinneiltojen järjestämiseksi. Lauluyhtye SereNuts on määrätietoisin toimin tarttunut
heitettyyn aloitteeseen ja näiden kahden lauluyhtyeen voimin
järjestetään 21. vuosisadan ensimmäinen serenadilaulun perinneilta
8.11.1996. Illan ohjelmistoon kuuluu lukuisten perinteisten serenadien
lisäksi myös uudempia romansseja sekä amerikkalaisia kansanlauluja.
Mainittakoon myös, että serenadilaulun perinneillassa saa alkunsa
Studia Serenata -esitelmäsarja.
|
Tilaisuus on runsaan huomion ja suosion vuoksi valitettavasti
loppuunmyyty, mutta illan tapahtumia voi virtuaalisesti päästä
muistelemaan näillä www-sivuilla:
http://www.helsinki.fi/~ripatti/SereNuts/perinne.html
Näiltä WWW-sivuilta löydät seuraavia Serenadilaulun perinneiltaan liittyviä mietelmiä:
- Illan ohjelman,
- Tupaduurit kvartetin esittelyn,
- SereNuts kvartetin esittely sekä
- Erään laulajan mietelmiä Serenadilaulun perinneillan lähestyessä.
- Kuulijan kommentit Serenadilaulun Perinneillan kulusta.
- Voit lukea myös alkuperäisen raportin Serenadilaulun
Perinneillan ohjelmasta, joka on julkaistu SULASOL -lehdessä.
- Serenadilaulun Perinneillat jatkuvat myös tulevaisuudessa.
Ohjelma | Program
19.00
Yleisö saapuu
19.30
Ruoka saapuu
20.00
Avausserenadi
Yhtyeet esiintyvät
Studia Serenata -esitelmä
Yhtyeet esiintyvät taas
Onnettaren yllätys
Vapaa sävel - yleisö esiintyy?
Loppuserenadi
Tupaduurit
Lauluyhtye Tupaduurien juuret ulottuvat Eteläsuomalaisen Osakunnan
Laulajiin ja vuoteen 1981. Tuolloin vastaperustettu kvartetti karsiutui
jatkosta Sekakuoroliiton kvartettikilpailujen alkukarsinnassa. Tästä
suivaantuneena yhtye päätti jatkaa laulamista yleisön pyynnöistä
huolimatta.
Ajan ja miehistönvaihdoksien mukana yhtye laajeni hetkittäin
viisihenkiseksi. Sijoitukset kotimaisissa kvartetti- ja
yhtyelaulukilpailuissa paranivat. Nykykokoonpanolla tarttui haaviin jopa
pohjoismaisten kvartettikilpailujen B-sarjan voitto Örebrossa 1986.
Tupaduurien lupaava menneisyys katkesi 1989 erään laulajan seitsemän
tuuliajonomaista vuotta kestäneeseen ilmastonvaihdokseen. Tänä aikana ei
vannoutuneille Tupis-faneille jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin kuunnella
Eagle's Nest-studiossa Hiekkaharjussa tehtyä "Platinum 1" -bootleg-nauhoitusta,
joka on Yleisradion nauhoitusten lisäksi ainoa
tiedossa olevat Tupis-äänite.
Keväällä 1996 Tupikset kokoontuivat vasten parempaa tietoaan jälleen
yhteen, ja alkoivat poltella karstoja äänihuulistaan. Nykyisen
nelihenkisen kokoonpanon tavoitteena on kohottaa omaa ja mahdollisen
yleisönsä mielialaa kvasi-musiikillisin a cappella-keinoin. Ohjelmistossaan
Tupiksilla on reliikkejä 80-luvun taidelauluajoilta sekä eräitä herkempiä
ja letkeämpiä renkutuksia.
SereNuts
Mieskvartetti SereNuts koki henkisen todellistumisensa vuonna 1986
Unkarin Pecsissä, jossa kaksi tulevaa nutsia osallistui eräälle
kuoromatkalle. Keväinen Unkari oli uskomattoman hyinen ja
bassobarytoniääntensä taipuisan legatolinjan takaamiseksi nuorukaiset
kävivät paikalliseen herrain vaatehtimoon ostamaan itselleen
pitkälahkeiset villatryffelialushousut. Kaupanteon päätteeksi he
lauloivat myyjättärelle hempeän serenadin, johon tyttö vastasi vuolaalla
kyyneltulvalla ja lausui huokaisten haparoivalla englannin kielellä: "Ai
lav serenats". Taivas kirkastui ja SereNuts oli syntynyt.
Vasta yhdeksän laihahkon vuoden jälkeen, vuonna 1995 SereNuts löysi
puuttuvat pähkinät ja varsinainen taiteellinen taival alkoi taittua.
Konsertteja riitti, mutta vuoden ehdoton kohokohta oli kuitenkin
Yhdysvalloista saapunut tieto: SereNuts oli hyväksytty ensimmäisenä
suomalaisena lauluyhtyeenä CASA:n, The Contemporary A Cappella Society
Of America, jäseneksi. Ainoa eurooppalainen jäsen SereNuts ei kuitenkaan
ole; jo aiemmin on yhteisöön hyväksytty mm. englantilainen lauluyhtye
The Kings Singers.
SereNutsien toiminnan päämääränä on ollut ja tulee aina olemaan
ihmismielen tavoittamattomissa olevien kaikkinaisten nautintojen
saavuttaminen ja tarjoaminen serenadilaulun keinoin siten, että
isänmaamme ja koko luomakunta voivat kohdata tulevat vuosituhannet
ylevin mielin sekä pystyssä päin.
Mietteitä
Jees, pärccele, jukoblivita ja jumakekka. Tärisen valtaisten micro ja
makro-orgasmien hyytelömäisessä kuprunäykinnässä. Sieluni liitää
magneettisten napojen utaremaisessa umpiossa kuin etana kaakattavan
arostrutsin pakolaukkaa piiskaten. Merten painostavimmista syvänteistä haen
kultahippuja ja tieteelle uusia eliölajeja, satoja, pian tuhansia. Vyöryn
litteänä nukkapallona pitkin iljanteista Tikkurilaa nuuhkien muinaisten
heimojen uljaita hajusuoritteita, pompin vieterijalkaisena puukiipijänä
Pukeva-kappakeskuksen seinustoilla toukkia napsien, saattaapa suukkoseen
sattua vieläpä aito Fär-saarten uppohuuli. Nii-in, näin verratonta on olla
kun saa pian laulaa huippuyleisölle stretsittöman tarttuvia sävelaarteita,
ruokkoamattomia kupletteja ja tiukkapunttista Jesu-jatsia, väliin
kaljupäisyyttä aiheuttavaa nykysvingiä ja voipa luppoaikaan viskata
atmosfääria ravitsemaan jonkun törkeän hienon avioliittoaikeisen
kosiokurnutuksen. Suurenmoista sanon! Nikkilätautia aiheuttavaa, mutta
lakeuksien ja korpien raivoa lauhduttavaa. Mikään, ei mikään saata
kunniakkaampaa ja humaanimpaa olla kuni on reipas serenadijollotus, ne
soinnuista simaisimmat. Vielä kun tähän mä lisäisin, että laulajatkin
tehtävänsä oivasti taitaa, tuo karmea ylivertaisuus, käsittämätön
rojalttius ja muulinpotkua muistuttava hyhmäinen nerous ja alttius
kauneuden imetykseen, kas siinäpä laatuisaa tavaraa mitä sukukunnat
toisensa perään pyhissä kääröissään säilööpi. Tätä on pakko saada lisää,
liki aamuin illoin! Eläköön serenadin huume aina ammoisiin aikoihin asti -
mikä voi olla suloisempaa kuin esim. kuullella hiilikautisten
tyrannosaurusten herkästi huojahtelevaa versiota Kristallen den finasta? Ei
mikään!
Back to the SereNuts Home Pages eli Lisätietoa SereNutseista
© 1996-1997 Serenadilaulun Perinneseura ry.