Tiina Arppe: Rousseau, Durkheim ja passiot
17.2.2004
1. Johdanto
- passioiden asemassa 1700- ja 1800-lukujen vaihteessa tapahtuneesta murroksesta:
passiot muuttuvat affekteiksi, energioiksi ja virtauksiksi (objektivointi, kvantifiointi)
– tuloksena uusi käsitteellinen ja tieteellinen talous, jossa panoksina
paitsi luonto ja kulttuuri myös paha
2. Rousseaun ja Durkheimin "luonnon" eroista
- Durkheimin "luonto" kostuu havainnoitavista faktoista, Rousseaun
"luonnossa" kyse kaitselmuksen asettamasta järjestyksestä;
Durkheim arvostelee Rousseaun luontokäsitystä sen liiallisesta individualistisuudesta
(luonto rajoittuu yksilöön); molemmilla teoreetikoilla ihmisen muista
eläimistä erottava piirre, "ihmisluonnon" keskeisin epiteetti,
on ihmisen kyky transsendoida, ylittää annettu luonto (tätä
kykyä Rousseau nimittää ihmisen "kehittyvyydeksi");
Rousseaulla tämä kyky viime kädessä jumalan lahja, Durkheimilla
sen alkuperä ja sisältö sosiaalisia
3. Passiot "voimana", "energiana", joka synnyttää
kielen ja tätä kautta yhteisön
- Rousseaulla kaksi toisistaan poikkeavaa teoriaa passioista 1) ihmisen harvalukuiset
passiot ja hänen tarpeensa käyvät luonnontilassa jäännöksittä
yksiin, passiot alkavat lisääntyä ja aktivoitua vasta yhteiskunnan
syntymisen jälkeen (eivätkä siis vaikuta sen syntyyn - II Diskurssi)
2) passiot synnyttävät kielen ja sitä kautta yhteiskunnan ("Essai
sur l'origine des langues") – ongelmallinen elementti Rousseaun skeemassa
mielikuvitus (vasta mielikuvitus aktivoi passiot, mutta toisaalta se johtaa
ne väistämättä väärään suuntaan) –
turmeluksen siemenet jo inhimillisessä kuvittelukyvyssä, eivät
yhteiskunnassa, kuten Rousseau esittää
- myös Durkheimilla kielen ja yhteisön alkuperänä energeettinen
"voima" ("kollektiivinen kuohunta"), joka kiinnittää
yhteisöllisen sentimentin tiettyihin tunnuskuviin ja synnyttää
tätä kautta symbolijärjestelmän – Durkheimin ongelmana
geneettisille selityksille ominainen kehä (sentimenttien ulkoistuminen
representaatioiksi yhtäältä synnyttää yhteiskunnan,
toisaalta jo edellyttää yhteiskunnan olemassaoloa)
- moraalin ja luonnon suhteesta Rousseaulla ja Durkheimilla (kuinka moraali
voi emanoitua luonnosta, jos lähtökohtana näiden kahden tason
heterogeenisuus?) – Rousseaulla pyhyys liittyy sekä luontoon että
yhteiskuntaan, Durkheim pyrkii pyhittämään pelkästään
yhteiskunnan – Durkheimilla yhteiskunta yhtäältä "luonnollinen"
voima, toisaalta jotakin, joka lisäytyy luontoon (ylijäämä)
– luonnon ambivalenssista Durkheimilla
4. Passiot ja paha
- Rousseaulla paha peräisin yksilön kosketuksesta toiseen (yksilön
ulkopuolelta), Durkheimilla yhtäältä yksilön aistimellisuudesta
eli luonnosta (yhteiskunnan ulkopuolelta), toisaalta yhteiskunnan omasta kehityksestä
(yhteiskunnan sisäpuolelta) (siinä missä Rousseaun teoriassa
subjektina yksilö, Durkheimilla puolestaan subjektina yhteiskunta) –
Rousseau joutuu olettamaan hyvän absoluuttiseksi alkuperäksi, joka
edeltää kaikkia suhteita (jopa yksilön itsesuhdetta) –
vaarana hyvän romahtaminen takaisin tiedostamattomaan luontoon (josta moraalin
nimenomaan oli määrä se nostaa) – Durkheimilla ulkoiseen
pahaan liittyvä patologia on taantuminen takaisin luontoon, sisäiseen
pahaan liittyvä patologia taas anomia (yksilöiden välisen "passionaalisen"
tai "energeettisen" siteen katkeaminen, vieraantuminen) – molemmilla
teoreetikoilla sama suhde teorioidensa "passionaaliseen" elementtiin:
yhtäältä tämä elementti on välttämätön
(kaiken energian ja sentimenttien lähde), toisaalta vaarallinen (jatkuvasti
vaarassa riistäytyä käsistä) – sosiologia "mitan"
tiedettä, jossa ongelmana luonnollisen energian "oikea" annostelu
ja säätely – Durkheimin panos sosiologiassa: ekonomisoi affektit
ja teki sosiologiasta aivan uudenlaista pahan taloutta