Most of the items under this heading are in Finnish. Those which are written in English are marked with red.
6.2.A Articles in refereed Journals
*
Experiences
from long-term in-service training for physics teachers in
Finland.
J. Jauhiainen, J. Lavonen, I. Koponen &
K. K-S.
Physics Education 37 (2),
128-134
*
Effect
of a long term in-service training program
on teachers' beliefs about the role of experiments in physics
education.
Lavonen, J., Jauhiainen, J., Koponen, I. &
K-S., K.
International Journal of Science Education (2004),
26(3), 309 - 328.
*
Knowledge
creation and management in
the five LHC experiments at CERN: implications for technology
innovation and transfer.
B.
Bressan, K. Kurki-Suonio, J. Lavonen, M. Nordberg, H. Saarikko &
M. Streit-Bianchi,
CERN: ATL-OREACH-PUB-2009-001 26 January 2009
*
Principles
Supporting the Perceptional Teaching of Physics: A
“Practical Teaching Philosophy”
Science &
Education Volume 20, Issue 3 (2011), Page 211.
The article is also
available electronically on SpringerLink:
http://www.springerlink.com/openurl.asp?genre=article&id=doi:10.1007/s11191-010-9288-1.
*
Concepts
as Gestalts in Physics Teacher Education.
Gestalt Theory (2013) (ISSN 0170-057 X) Vol.
35, No.1, 59-76
6.2.B Articles in refereed conference proceedings
1984
*
Formula
disease, or how to avoid understanding physics
Nordisk forskersymposium
"Fysik i skolen, problemer og perspektiver".
Rapport,
Aarhus universitet, 1984, 82 86.
1985
*
Kaavatauti: Oireet ja hoito.
Esimerkki tieteellisen ajattelun oppimisen ongelmista.
Leena
Lestinen (ed.): Jyväskylässä 3. 4.9.1984
järjestetyn II korkeakoulututkimuksen symposiumin artikkelit:
"Tieteellisen koulutuksen nykykohtia ". Kasvatustieteiden
tutkimuslaitos. Selosteita ja tiedotteita 260/1985, 19 24.
1988
** Matematiikan, fysiikan ja kemian didaktiikan päivät 25.-26.9.1987. Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimusseura ry. Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, Kasvatustieteiden tutkimuslaitos:
*
Kokeellisen ja
teoreettisen lähestymistavan tuntomerkit fysiikan
opetuksessa
K. K S. & Riitta Kurki Suonio. J.
Laurén (ed.): Kokeellisempaan fysiikan ja kemian opetukseen.
Jyväskylän yliopisto 1988. Kasvatustieteiden
tutkimuslaitoksen julkaisusarja B. Teoriaa ja käytäntöä
28, 29-42.
* Demonstraatiot
fysikaalisen käsitteenmuodostuksen tukena esimerkkinä
hidas massa
Seppo Andersson, Ari Hämäläinen &
K. K S. Ibid. 43-56.
* Fysiikan
peruskurssien töiden uudistus Helsingin yliopistossa.
Mikko
Hautala & K. K S. Ibid. 57-66.
* Fysikaalisen
kielenkäytön analyysi ja harjoittelu fysiikanopettajan
koulutuksessa.
Riitta Kurki Suonio & K. K S.
Ibid. 67-77.
*
The
characteristics of the experimental and the theoretical approach in
the teaching of physics.
K.
K S. & Riitta Kurki Suonio.
J.
Laurén (ed.): Science education research in Finland. Yearbook
1987-1988. University of Jyväskylä. Institute for
Educational Research. Publication series B. Theory into
Practice 36, Jyväskylä, 1989, 13-26.
*
Linguistic
analysis and exercises in the
education of physics teachers.
Riitta
Kurki Suonio & K. K S. Ibid. 51-61.
*
Demonstrations
supporting physical concept formation
the inertial mass.
Seppo
Andersson, Ari Hämäläinen & K. K S. Ibid.
27-40.
*
The reform
of laboratory exercises included
in the basic physics courses at the University of Helsinki.
Mikko
Hautala & K. K S. Ibid. 41-50.
** Nordisk Forskarsymposium: Naturvetenskapen i Grundskolan på väg mot en helhetssyn. Hindås, 12. 17.10.1987
*
The
characteristics of the
experimental and the theoretical approach in the teaching of physics.
K. K S. and Riitta Kurki Suonio
Rapport utgiven av den lokala kommittén.
Institutionen för pedagogic, Institutionen för
ämnesdidaktik I lärarutbildningen. GÖTEBORGS
UNIVERSITET, Box 1010, S-431 26 MÖLNDAL, 1988, 126 135.
*
Teaching
of the basic electric quantities.
Ahtee, M., Aaronen, H. & K. K S.
Ibid. 136 140.
Lingual
analysis and exercise in the education of physics teachers.
Riitta Kurki Suonio and K. K S. Ibid.
350 359.
1994
*
Perceptional
Approach in Physics Education
Ahtee M.,
Lavonen J. & Meisalo V. (Eds.): Proceedings of the
Finnish Russian symposium on Information Technology in Modern
Physics Classroom. Department of Teacher Education. Research
report 123. University of Helsinki 1994.
*
The
Concept of Force in the Perceptional Approach.
K.
K S. & Riitta Kurki Suonio.
H. Silfverberg and K.
Seinelä (eds.): Ainedidaktiikan teorian ja käytännön
kohtaaminen.
Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen
tutkimuspäivät 24. 25.09.93.
Reports from the Department of Teacher Education in Tampere.
University of Tampere 1994. A18/1994, 321 334.
*
Fysiikan merkitykset ja rakenteet.
K. K S. & Riitta Kurki Suonio.
Seppo Tella
(ed.): Näytön paikka. Opetuksen kulttuurin arviointi.
Ainedidaktiikan symposiumi Helsingissä 4.2.1994. Osa 2.
Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksia 130, 1994,
129 136.
** Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimuspäivät 22. 24.9.1994.
*
Opettajien fysiikan opetuksen
suuntaviivat Helsingin yliopistossa.
K. K S. &
Riitta Kurki Suonio.
Jorma Enkenberg ja Kari Sormunen
(eds.): Uudet menetelmät ja mahdollisuudet
matemaattis luonnontieteellisten aineiden oppimisessa. Päivien
esitykset. Joensuun yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. 1994,
27-31.
Hahmottava
empiria fysiikan opettajien koulutuksessa.
Riitta
Kurki Suonio & K. K S. Ibid. 32 36.
1998
Energian
perushahmot.
Sinikka Kaartinen (ed.) "Matemaattisten
aineiden opetus ja oppiminen." Matematiikan ja luonnontieteiden
opetuksen tutkimusseura ry:n päivillä Oulussa
18.-10.10.1996 pidetyt esitelmät ja alustukset.. Oulun
yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan opetusmonisteita ja
selosteita 78/1998, 62-74.
2000
** Det Sjätte Nordiska Forskarsymposiet om Undervisning i Naturvetenskap i Skolan. Joensuu 12.-16.7.1999.
The
Use of Concept Maps in the Physics Teacher Education.
Jukka
Väisänen & K. K-S.
Leena Aho ja Jouni Viiri (eds.):
Undervisning i naturvetenskap ur kultur- teknologi- och
miljöperspektiv.. Det Sjätte Nordiska Forskarsymposiet om
Undervisning i Naturvetenskap i Skolan. Joensuu
12.-16.7.1999. Joensuun yliopistopaino 2000, 280-286.
2001
* D:\public_html\6.2.B\01-Barcelona1.pdf
Hämäläinen,
A., K. K-S., Väisänen, J., Lavonen, J.
R.
Pinto and S. Surinach (eds): International Conference Physics Teacher
Education Beyond 2000: Selected Contributions. ISBN 2-84299-312-8.
Paris: Elsevier Editions (2001). 313-316.
*
Addendum. Example
2: Electricity.
*The
role of experimentality in concept formation in physics:
quantifying experiments and invariances.
Koponen, I.,
K. K-S., Jauhiainen, J., Hämäläinen, A., Lavonen,
J.
Ibid. 337-340.
6.2.C Conference abstracts
* Kaavatauti: Oireet ja hoito. Esimerkki tieteellisen ajattelun oppimisen ongelmista.
– Jyväskylässä 3.–4.9.1984 järjestetyn II korkeakoulututkimuksen symposiumin käsiohjelma s. 10
Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimuspäivät Tampereen opettajankoulutuslaitoksella 24.–25.9.1993.
*
The Concept of Force in the Perceptional Approach. (A138).
* Voiman käsite hahmottavassa lähestymistavassa.
(A138).
K. K S. & Riitta Kurki Suonio.
*
The
processual aims of physics education.
Proceedings of the XXVIII Annual
Conference of the Finnish Physical Society. Report Series in Physics
HU P 260 (1994) 8:2. University of Helsinki. Department of
Physics.
Matematiikan, fysiikan ja kemian didaktiikan päivät 25.–26. 9. 1987. Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimusseura ry. Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos,
*Kokeellisen
ja teoreettisen lähestymistavan tunnusmerkit fysiikan
opetuksessa. 1 s.
K. K S. & Riitta Kurki Suonio
Päivien esitysten
tiivistelmät. Kasvatustieteiden tutkimuslaitos. 1987.
*
Fysikaalisen kielenkäytön analyysi ja harjoittelu fysiikan
opettajan koulutuksessa. 1 s.
Riitta Kurki Suonio &
K. K S. Ibid
* Demonstraatiot fysikaalisen
käsitteenmuodostuksen tukena. Hidas massa.
1 s.
Seppo Andersson, Ari Hämäläinen & K. K S.
Ibid
* Fysiikan
peruskurssien töiden uudistus Helsingin yliopistossa. 1 s.
Mikko Hautala & K. K S.
Ibid
*
Comprehensive
Framework for Scientific and Technological Learning Processes
K. K-S. + Riitta Kurki-Suonio
JISTEC '96. The Second
Jerusalem International Science & Technology Education
Conference. Technology Education for a Changing Future: Theory,
Policy and Practice. Book of Abstracts. 1996. S3 - 73-75.
** Det Sjätte Nordiska Forskarsymposiet om Undervisning i Naturvetenskap i Skolan. 12.-16.7.1999. University of Joensuu.
*
Senior Secondary School Students' Processual Preferences in
Science.
Marjo Myöhänen, K.
Kurki-Suonio & Maija Ahtee.
*
Teacher Education at the Department of Physics, University of
Helsinki.
K. K-S., Riitta Kurki-Suonio, Seppo
Andersson, Ari Hämäläinen, Johanna Jauhiainen, Veera
Kallunki, Heimo Saarikko, Juho Tiili & Jukka Väisänen.
*
The Use of Concept Maps in the Physics Teacher Education.
Jukka
Väisänen & K. K-S.
* Empirical and Mathematical meanings of Concepts. The 20th annual symposium of the Mathematics and Science Education Research Assosiacion. University of Helsinki. Department of Teacher Education.
6.2.D Professional articles
1965
*
Fysiikan
kriiseistä. Kissoidi 2/1965, 4 7. (Limes
ry., Helsinki)
1967
*
Artikkelit 30 hakusanaa varten teokseen "Suuri Luonnontieto".
Osittain mukailuja toimitustyön lähtökohtana
käytetystä teoksesta "The Harper Encyclopedia of
Sciences".
WEILIN+GÖÖS, Helsinki, I 1967, II III
1968, IV 1969.
1971
*
Mallit fysiikassa.
Matemaattisten Aineiden Aikakauskirja 35, 1971, 128 138.
1972
*
Fysiikan valintakokeet Helsingin
Yliopistossa syksyllä 1971.
Matemaattisten
Aineiden Aikakauskirja 36, 1972, 115 120.
1973
*
Fysiikan valintakokeet Helsingin
Yliopistossa syksyllä 1972.
Matemaattisten Aineiden
Aikakauskirja 37, 1973, 29 34.
1974
*
Matematiikan, fysiikan ja
kemian opiskelijain valintaperusteet Helsingin yliopistossa.
Matemaattisten Aineiden Aikakauskirja 38, 1974, 25 27.
*
Fysiikan valintakoe Helsingin yliopistossa
syksyllä 1973.
Matemaattisten Aineiden Aikakauskirja
38, 1974, 159 166.
1976
*
Miksi ja miten fysiikkaa
pitää opettaa lukiossa.
Matemaattisten Aineiden
Aikakauskirja 40, 1976, 233 240.
1977
*
Fysiikan valintakoe Helsingin
yliopistossa kesällä 1976. Maija Ahtee & K.
K S.
Matemaattisten Aineiden Aikakauskirja 41, 1977, 37 41.
* Avain maailmankuvaamme. Virkaanastujaisesitelmä. Uusi Suomi 9.11.1977, 2.
1978
*
Fysiikan merkitys
yleissivistykselle. Arkhimedes 30, 1978, 21 24.
1979
*
Vuorovesi ilmiön karkaussekunnit. Arkhimedes 31,
1979, 47.
* Fysiikan yleinen oppimäärä, haaste opettajalle. Matemaattisten Aineiden Aikakauskirja 43, 1979, 131 137.
* Fysiikan
valintakoe Helsingin yliopistossa 19.6.1979. K. K S. &
Seppo Manninen
Matemaattisten Aineiden Aikakauskirja 43, 1979,
403 407.
1980
*
Kaavatauti oireet,
hoito ja ehkäisy. Matemaattisten Aineiden Aikakauskirja
44, 1980, 147 153.
* Opitaanko yliopistossa fysiikkaa? Arkhimedes 32, 1980, 232-238.
1982
*
Luonnontiedon portaat nurin lukiossa. Helsingin Sanomat
21.2.1982, 33.
*
Luonnontiedon
portaat kaadettiin.
Koulutyöntekijä 10, 2/1982,
15-16. (Demokraattiset Koulutyöntekijät ry., Helsinki).
* Fysiikan opetuksen ongelmakohtia. Matemaattisten Aineiden Aikakauskirja 46, 1982, 13-19.
* Fysiikan uusien oppimääräsuunnitelmien lukuohje. Matemaattisten Aineiden Aikakauskirja 46, 1982, 65-71.
*
Fysiikan valintakoe Helsingin
yliopistossa 16.6.1981. K. K S. & Seppo Manninen
Matemaattisten Aineiden Aikakauskirja 46, 1982, 107-113.
*
Työkasvatus ja
teknologia fysiikan uusissa oppikirjoissa. K. K S.,
Martti Kervinen & Reino Korpela
Matemaattisten Aineiden
Aikakauskirja 46, 1982, 370.
*
Fysiikan opiskelun vaikeudet.
Artikkeli julkaisussa "VHK
eli verta, hikeä ja kyyneliä". Limes ry., Helsinki,
1982, 112-115.
1983
*
Fysiikan didaktiikka ja didaktinen fysiikka.
Tiedonantoja
koulukokeilusta ja tutkimuksesta (Kouluhallitus) 3/1983,
21 25.
* Lukion uusien oppimäärien laajuudesta. Matemaattisten Aineiden Aikakauskirja 47, 1983, 373 375.
*
Aineenopettajan koulutus.
Luonnontieteellisen alan tutkintojen seurantaseminaari
17.–18.3.1983.
Jyväskylä
yliopisto, opintotoimiston julkaisuja 8, 1983, 18–23.
* Vaikutelmia Fysiikan päiviltä 1983. K. K S. & Risto Raitio. Arkhimedes 35, 1983, 46 50.
1984
*
Fysiikan valintakoe Helsingin
yliopistossa 9.6.1983. Björn Fant, Jyrki Kurittu, K.
K S. & Seppo Manninen
Matemaattisten Aineiden
Aikakauskirja 48, 1984, 95 101.
* Kaavatauti fysiikan opetuksen ongelmana. Turun Sanomat 28.10.1984.
1985
*
Fysiikan valintakoe Helsingin
yliopistossa v. 1984. Björn Fant, Jyrki Kurittu, K. K S.
& Seppo Manninen.
Matemaattisten Aineiden Aikakauskirja 49,
1985, 85 90
* Lukion fysiikan laajan
oppimäärän keventäminen.
Matemaattisten
Aineiden Aikakauskirja 4/1985, 299 307.
1986
*
Fysiikan valintakoe Helsingin
yliopistossa v. 1985.
Sisko Eskola, Björn Fant,
Martti Kalliomäki & K. K S.
Dimensio 50,
1/1986, 32 35.
1987
*
Fysiikan valintakoe Helsingin
yliopistossa v. 1986.
Sisko Eskola, Björn Fant,
Mikko Hautala & K. K S. Funktio 3/1987, 10 13.
*
Käsiteluokkien sekoittuminen
fysiikan kielenkäytössä.
K. K S. &
Riitta Kurki Suonio. Dimensio 51, 9/1987, 24 26.
1988
*
Kokeellisen ja
teoreettisen lähestymistavan tuntomerkit fysiikan opetuksessa.
K. K S. & Riitta Kurki Suonio. Dimensio 52,
1/1988, 14 19.
*
Aidot ja näennäiset
voimat.
Dimensio 52, 3/1988, 52 53.
* Pakanallinen keskipakovoima. Dimensio 52, 7/1988, 38 39.
*
Graafinen esitys peruskoulun
fysiikan opetuksessa.
Pirkko Kurittu, Maija Ahtee &
K. K S. Dimensio 52, 7/1988, 44 45.
*
Fysiikan valintakoe Helsingin
yliopistossa v. 1987.
Sisko Eskola, Björn Fant, K.
K S. & Riitta Kurki Suonio. Dimensio 52, 7/1988,
46 49.
1989
*
Fysiikan valintakoe Helsingin
yliopistossa v. 1988.
Sisko Eskola, Björn Fant, K.
K S. & Seppo Manninen. Dimensio 53, 7/1989, 24-26.
1990
*
Fysiikan valintakoe Helsingin
yliopistossa v. 1989.
Sisko Eskola,
Björn Fant, K. K S. & Folke Stenman. Dimensio
54, 2/1990, 24 30.
* Mitä demonstraatio demonstroi? Dimensio 54, 4/1990, 15.
*
Ajatuksia
fysiikasta ja todellisuudesta.
Kirjassa "Kohti uutta
todellisuuskäsitystä". Yliopistopaino, Helsinki 1990,
77 88.
Dimensio 55, 8/1991, 38 45.
1991
*
Tutkimuksen ja oppimisen perusprosessit.
K. K S. &
Riitta Kurki Suonio. Dimensio 55, 5/1991, 18 24.
*
Fysiikan valintakoe Helsingin
yliopistossa v. 1990.
Sisko Eskola,
Björn Fant, K. K S. & Folke Stenman. Dimensio
55, 5/1991, 46 49.
1992
*
Fysiikka ja uskonto tarvitsevat toisiaan.
K. K S. &
Riitta Kurki Suonio. Kotiliesi, 6/1992, 104 105.
*
Fysiikan valintakoe Helsingin
yliopistossa v. 1991.
Sisko Eskola, Björn Fant, K.
K S. & Folke Stenman. Dimensio, 56, 4/1992, 51 59.
*
Empiirinen
käsitteenmuodostus fysiikassa. K. K S. & Riitta
Kurki Suonio.
Agnes Airola, Urho Ketvel, K. V. Laurikainen,
Simo Liukkonen ja Jussi Rastas (eds.): Tieteen teitä.
Yliopistopaino. Helsinki 1992, 51 75.
* Lukion fysiikka, valinnaisuus ja yleissivistys. Dimensio, 56, 9/1992, 68.
1993
*
Tutkimuksen ja oppimisen perusprosessit. K. K S. &
Riitta Kurki Suonio.
Elämänkoulu 2/1993, 4 9
1994
*
DFFD Yhteistyöstä. K. K S. & Veijo
Meisalo. Yliopisto 4/1994, 39 40.
* "Auton moottorin voima." Dimensio, 58, 4/1994, 21.
1995
*
Fysiikan valintakokeet Helsingin
yliopistossa v. 1992, 1993 ja 1994.
Björnberg, M., Eskola, S., K. K S. & Stenman, F. Dimensio, 59, 2/1995, 44...47.
*
Mahtuuko arkipäivän
moninaisuus fysiikan malleihin? Mistä syntyy oppilaan
epävarmuus?
Dimensio 59. 2/95. 10 - 13.
*
Fysiikan valintakoe Helsingin
yliopistossa v. 1994.
Björnberg,
M., Eskola, S., K. K S. & Stenman, F. Dimensio, 59,
3/1995, 19...31.
* Opettajien matematiikan, fysiikan ja kemian valtakunnallinen tutkijakoulu. Dimensio 59. 6/95. 12 - 14.
1996
*
Neljä keskipakovoimaa.
Dimensio 60, 1/96. 14 - 20.
*
Fysiikan valintakoe Helsingin
yliopistossa v. 1995.
Sisko Eskola, Ismo koponen, K. K S.
& Folke Stenman. Dimensio 60, 3/96. 11 - 17.
* Suuren prosessin paradigma. Dimensio 60, 3/96. 31 - 33.
* Mahdoton mahdolliseksi. Korkeakoulutieto 2/96, 27 - 33.
* Erään kurssin lähtölaskenta. Dimensio 60, 4/96. 51.
1998
*
Ajatuksia didaktisesta
fysiikasta. Kaarle ja Riitta Kurki-Suonio.
Jari Lavonen ja
Matti Erätuuli (eds.): "Tuulta purjeisiin". Atena
Kustannus. Jyväskylä, 1998.
2000
*
Modernin fysiikan perushahmojen
synty.
Seppo Laurema & Olli Hallamaa (eds.):
Luonnontieteen haaste filosofialle ja teologialle. Helsingin
yliopiston systemaattisen teologian laitoksen julkaisuja 17.
Luther-Agricola-seura. Helsinki. 2001. 22-43.
* Dimensio 64,
2/2000, 32-36 ja 3/2000, 36-41.
Voimat, vuorovaikutukset ja työ.Dimensio 64, 2/2000. 58-60.
2004
*
Tiimalasin paino. Dimensio
5/2004, s. 72.
2005
*
Tuotteet
ja prosessit. Arkhimedes
2/2005, 21 - 25.
Fairwell lecture.
Complete version in English translation: Products
and Processes
* Massa opetuksen näkökulmasta. Arkhimedes 4/2005, 12 – 15.
* "Hyvää päivää" … "Kirvesvartta". Arkhimedes 6/2005, s. 10.
2007
*
Suurestandardit yhtenäistyvät.
SFS-tiedotus 39, 2/2007, 38-39. Suomen
Standardisoimisliitto SFS
2010
*
Suurestandardin
perusosat 1 ja 2 suomeksi. SFS-tiedotus 42, 5/2010,
28–29. Suomen Standardisoimisliitto SFS
2011
*
Kansainvälisen
suurestandardin uudistus. Dimensio 75, 2/2011,
41–45.
2012
* Kaarevuus
matematiikassa, fysiikassa ja EU:ssa. Dimensio 76, 3/2012,
55–56.
* Kaarevuudesta
fysiikanopetuksen periaatteisiin. EDimensio 11.06.2012.
*
Terminologista jupinaa.
Kolumni. Arkhimedes 4-5/2012 s. 13.
2013
* Uusi
SI-opas. SFS-tiedotus 45, 4/2013, 6–7. Suomen
Standardisoimisliitto SFS.
* Uusi
SI-opas. Dimensio 77, 5/2013, 60–62.
2014
* Kentän
käsite fysiikassa. Dimensio 78,
1/2014, 6–11.
2015
* DISCUSSIONS
WITH K. V. LAURIKAINEN. “Science
has its limits”. In K. V.
Laurikainen. The Finnish Society for Natural Philosophy 25 Years. Ed.
Juha Samela and Avril Styrman. Publications of the Finnish society
for Natural Philosophy. 97–112.