6.2 Didactical Physics

Most of the items under this heading are in Finnish. Those which are written in English are marked with red.


6.2.A Articles in refereed Journals

* Experiences from long-term in-service training for physics teachers in Finland.
J. Jauhiainen, J. Lavonen, I. Koponen & K. K-S.
Physics Education 37 (2), 128-134

* Effect of a long term in-service training program on teachers' beliefs about the role of experiments in physics education.
Lavonen, J., Jauhiainen, J., Koponen, I. & K-S., K.
International Journal of Science Education (2004), 26(3), 309 - 328.

* Knowledge creation and management in the five LHC experiments at CERN: implications for technology innovation and transfer.
B. Bressan, K. Kurki-Suonio, J. Lavonen, M. Nordberg, H. Saarikko & M. Streit-Bianchi,
CERN: ATL-OREACH-PUB-2009-001 26 January 2009

* Principles Supporting the Perceptional Teaching of Physics: A “Practical Teaching Philosophy”
Science & Education Volume 20, Issue 3 (2011), Page 211.
The article is also available electronically on SpringerLink:
http://www.springerlink.com/openurl.asp?genre=article&id=doi:10.1007/s11191-010-9288-1.

* Concepts as Gestalts in Physics Teacher Education.
Gestalt Theory (2013) (ISSN 0170-057 X) Vol. 35, No.1, 59-76


6.2.B Articles in refereed conference proceedings


1984

* Formula disease, or how to avoid understanding physics
Nordisk forskersymposium "Fysik i skolen, problemer og perspektiver".
Rapport, Aarhus universitet, 1984, 82 86.

1985

* Kaavatauti: Oireet ja hoito. Esimerkki tieteellisen ajattelun oppimisen ongelmista.
Leena Lestinen (ed.): Jyväskylässä 3.   4.9.1984 järjestetyn II korkeakoulututkimuksen symposiumin artikkelit: "Tieteellisen koulutuksen nykykohtia ". Kasvatustieteiden tutkimuslaitos. Selosteita ja tiedotteita 260/1985, 19 24.

1988

** Matematiikan, fysiikan ja kemian didaktiikan päivät 25.-26.9.1987. Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimusseura ry. Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, Kasvatustieteiden tutkimuslaitos:

* Kokeellisen ja teoreettisen lähestymistavan tuntomerkit fysiikan opetuksessa
K. K S. & Riitta Kurki Suonio. J. Laurén (ed.): Kokeellisempaan fysiikan ja kemian opetukseen. Jyväskylän yliopisto 1988. Kasvatustieteiden tutkimuslaitoksen julkaisusarja B. Teoriaa ja käytäntöä 28, 29-42.
* Demonstraatiot fysikaalisen käsitteenmuodostuksen tukena   esimerkkinä hidas massa
Seppo Andersson, Ari Hämäläinen & K. K S. Ibid. 43-56.
* Fysiikan peruskurssien töiden uudistus Helsingin yliopistossa.
Mikko Hautala & K. K S. Ibid. 57-66.
* Fysikaalisen kielenkäytön analyysi ja harjoittelu fysiikanopettajan koulutuksessa.
Riitta Kurki Suonio & K. K S. Ibid. 67-77.

* The characteristics of the experimental and the theoretical approach in the teaching of physics.
K. K S. & Riitta Kurki Suonio.
J. Laurén (ed.): Science education research in Finland. Yearbook 1987-1988. University of Jyväskylä. Institute for Educational Research. Publication series B. Theory into Practice 36, Jyväskylä, 1989, 13-26.

* Linguistic analysis and exercises in the education of physics teachers.
Riitta Kurki Suonio & K. K S. Ibid. 51-61.

* Demonstrations supporting physical concept formation   the inertial mass.
Seppo Andersson, Ari Hämäläinen & K. K S. Ibid. 27-40.

* The reform of laboratory exercises included in the basic physics courses at the University of Helsinki.
Mikko Hautala & K. K S. Ibid. 41-50.

** Nordisk Forskarsymposium: Naturvetenskapen i Grundskolan   på väg mot en helhetssyn. Hindås, 12.   17.10.1987

* The characteristics of the experimental and the theoretical approach in the teaching of physics.
K. K S. and Riitta Kurki Suonio
Rapport utgiven av den lokala kommittén. Institutionen för pedagogic, Institutionen för ämnesdidaktik I lärarutbildningen. GÖTEBORGS UNIVERSITET, Box 1010, S-431 26 MÖLNDAL, 1988, 126 135.

* Teaching of the basic electric quantities.
Ahtee, M., Aaronen, H. & K. K S. Ibid. 136 140.

Lingual analysis and exercise in the education of physics teachers.
Riitta Kurki Suonio and K. K S. Ibid. 350 359.

1994

* Perceptional Approach in Physics Education
Ahtee M., Lavonen J. & Meisalo V. (Eds.): Proceedings of the Finnish Russian symposium on Information Technology in Modern Physics Classroom. Department of Teacher Education.
Research report 123. University of Helsinki 1994.

* The Concept of Force in the Perceptional Approach.
K. K S. & Riitta Kurki Suonio.
H. Silfverberg and K. Seinelä (eds.): Ainedidaktiikan teorian ja käytännön kohtaaminen.
Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimuspäivät 24.   25.09.93.
Reports from the Department of Teacher Education in Tampere.
University of Tampere 1994. A18/1994, 321   334.

* Fysiikan merkitykset ja rakenteet.
K. K S. & Riitta Kurki Suonio.
Seppo Tella (ed.): Näytön paikka. Opetuksen kulttuurin arviointi. Ainedidaktiikan symposiumi Helsingissä 4.2.1994. Osa 2. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksia 130, 1994, 129   136.

** Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimuspäivät 22. 24.9.1994.

* Opettajien fysiikan opetuksen suuntaviivat Helsingin yliopistossa.
K. K S. & Riitta Kurki Suonio.
Jorma Enkenberg ja Kari Sormunen (eds.): Uudet menetelmät ja mahdollisuudet matemaattis luonnontieteellisten aineiden oppimisessa. Päivien esitykset. Joensuun yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. 1994, 27-31.

Hahmottava empiria fysiikan opettajien koulutuksessa.
Riitta Kurki Suonio & K. K S. Ibid. 32 36.

1998

Energian perushahmot.
Sinikka Kaartinen (ed.) "Matemaattisten aineiden opetus ja oppiminen." Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimusseura ry:n päivillä Oulussa 18.-10.10.1996 pidetyt esitelmät ja alustukset.. Oulun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan opetusmonisteita ja selosteita 78/1998, 62-74.

2000

** Det Sjätte Nordiska Forskarsymposiet om Undervisning i Naturvetenskap i Skolan. Joensuu 12.-16.7.1999.

The Use of Concept Maps in the Physics Teacher Education.
Jukka Väisänen & K. K-S.
Leena Aho ja Jouni Viiri (eds.): Undervisning i naturvetenskap ur kultur- teknologi- och miljöperspektiv.. Det Sjätte Nordiska Forskarsymposiet om Undervisning i Naturvetenskap i Skolan. Joensuu 12.-16.7.1999. Joensuun yliopistopaino 2000, 280-286.

2001

* D:\public_html\6.2.B\01-Barcelona1.pdf

Hämäläinen, A., K. K-S., Väisänen, J., Lavonen, J.
R. Pinto and S. Surinach (eds): International Conference Physics Teacher Education Beyond 2000: Selected Contributions. ISBN 2-84299-312-8. Paris: Elsevier Editions (2001). 313-316.
* Addendum. Example 2: Electricity.

*The role of experimentality in concept formation in physics: quantifying experiments and invariances.
Koponen, I., K. K-S., Jauhiainen, J., Hämäläinen, A., Lavonen, J.
Ibid. 337-340.


6.2.C Conference abstracts

* Kaavatauti: Oireet ja hoito. Esimerkki tieteellisen ajattelun oppimisen ongelmista.

– Jyväskylässä 3.–4.9.1984 järjestetyn II korkeakoulututkimuksen symposiumin käsiohjelma s. 10

Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimuspäivät Tampereen opettajankoulutuslaitoksella 24.–25.9.1993.

* The Concept of Force in the Perceptional Approach. (A138).
* Voiman käsite hahmottavassa lähestymistavassa. (A138).
K. K S. & Riitta Kurki Suonio.

* The processual aims of physics education.
Proceedings of the XXVIII Annual Conference of the Finnish Physical Society. Report Series in Physics HU P 260 (1994) 8:2. University of Helsinki. Department of Physics.

Matematiikan, fysiikan ja kemian didaktiikan päivät 25.–26. 9. 1987. Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimusseura ry. Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 

*Kokeellisen ja teoreettisen lähestymistavan tunnusmerkit fysiikan opetuksessa. 1 s.
K. K S. & Riitta Kurki Suonio
Päivien esitysten tiivistelmät. Kasvatustieteiden tutkimuslaitos. 1987.
* Fysikaalisen kielenkäytön analyysi ja harjoittelu fysiikan opettajan koulutuksessa. 1 s.
Riitta Kurki Suonio & K. K S. Ibid 
* Demonstraatiot fysikaalisen käsitteenmuodostuksen tukena. Hidas massa.
1 s.
Seppo Andersson, Ari Hämäläinen & K. K S. Ibid
* Fysiikan peruskurssien töiden uudistus Helsingin yliopistossa. 1 s.
Mikko Hautala & K. K S.  Ibid

* Comprehensive Framework for Scientific and Technological Learning Processes K. K-S. + Riitta Kurki-Suonio
JISTEC '96. The Second Jerusalem International Science & Technology Education Conference. Technology Education for a Changing Future: Theory, Policy and Practice. Book of Abstracts. 1996. S3 - 73-75.

** Det Sjätte Nordiska Forskarsymposiet om Undervisning i Naturvetenskap i Skolan. 12.-16.7.1999. University of Joensuu.

* Senior Secondary School Students' Processual Preferences in Science.
Marjo Myöhänen, K. Kurki-Suonio & Maija Ahtee.
* Teacher Education at the Department of Physics, University of Helsinki.
K. K-S., Riitta Kurki-Suonio, Seppo Andersson, Ari Hämäläinen, Johanna Jauhiainen, Veera Kallunki, Heimo Saarikko, Juho Tiili & Jukka Väisänen.
* The Use of Concept Maps in the Physics Teacher Education.
Jukka Väisänen & K. K-S.

* Empirical and Mathematical meanings of Concepts. The 20th annual symposium of the Mathematics and Science Education Research Assosiacion. University of Helsinki. Department of Teacher Education.


6.2.D Professional articles

1965
* Fysiikan kriiseistä.
Kissoidi 2/1965, 4 7. (Limes ry., Helsinki)

1967
* Artikkelit 30 hakusanaa varten teokseen "Suuri Luonnontieto".
Osittain mukailuja toimitustyön lähtökohtana käytetystä teoksesta "The Harper Encyclopedia of Sciences".
WEILIN+GÖÖS, Helsinki, I 1967, II III 1968, IV 1969.

1971
* Mallit fysiikassa.
Matemaattisten Aineiden Aikakauskirja 35, 1971, 128 138.

1972
* Fysiikan valintakokeet Helsingin Yliopistossa syksyllä 1971.
Matemaattisten Aineiden Aikakauskirja 36, 1972, 115 120.

1973
* Fysiikan valintakokeet Helsingin Yliopistossa syksyllä 1972.
Matemaattisten Aineiden Aikakauskirja 37, 1973, 29 34.

1974
* Matematiikan, fysiikan ja kemian opiskelijain valintaperusteet Helsingin yliopistossa.
Matemaattisten Aineiden Aikakauskirja 38, 1974, 25 27.

* Fysiikan valintakoe Helsingin yliopistossa syksyllä 1973.
Matemaattisten Aineiden Aikakauskirja 38, 1974, 159 166.

1976
* Miksi ja miten fysiikkaa pitää opettaa lukiossa.
Matemaattisten Aineiden Aikakauskirja 40, 1976, 233 240.

1977
* Fysiikan valintakoe Helsingin yliopistossa kesällä 1976. Maija Ahtee & K. K S.
Matemaattisten Aineiden Aikakauskirja 41, 1977, 37 41.

* Avain maailmankuvaamme. Virkaanastujaisesitelmä. Uusi Suomi 9.11.1977, 2.

1978
* Fysiikan merkitys yleissivistykselle. Arkhimedes 30, 1978, 21 24.

1979
* Vuorovesi ilmiön karkaussekunnit. Arkhimedes 31, 1979, 47.

* Fysiikan yleinen oppimäärä, haaste opettajalle. Matemaattisten Aineiden Aikakauskirja 43, 1979, 131 137.

* Fysiikan valintakoe Helsingin yliopistossa 19.6.1979. K. K S. & Seppo Manninen
Matemaattisten Aineiden Aikakauskirja 43, 1979, 403 407.

1980
* Kaavatauti   oireet, hoito ja ehkäisy. Matemaattisten Aineiden Aikakauskirja 44, 1980, 147 153.

* Opitaanko yliopistossa fysiikkaa? Arkhimedes 32, 1980, 232-238.

1982
* Luonnontiedon portaat nurin lukiossa. Helsingin Sanomat 21.2.1982, 33.

* Luonnontiedon portaat kaadettiin.
Koulutyöntekijä 10, 2/1982, 15-16. (Demokraattiset Koulutyöntekijät ry., Helsinki).

* Fysiikan opetuksen ongelmakohtia. Matemaattisten Aineiden Aikakauskirja 46, 1982, 13-19.

* Fysiikan uusien oppimääräsuunnitelmien lukuohje. Matemaattisten Aineiden Aikakauskirja 46, 1982, 65-71.

* Fysiikan valintakoe Helsingin yliopistossa 16.6.1981. K. K S. & Seppo Manninen
Matemaattisten Aineiden Aikakauskirja 46, 1982, 107-113.

* Työkasvatus ja teknologia fysiikan uusissa oppikirjoissa. K. K S., Martti Kervinen & Reino Korpela
Matemaattisten Aineiden Aikakauskirja 46, 1982, 370.

* Fysiikan opiskelun vaikeudet.
Artikkeli julkaisussa "VHK eli verta, hikeä ja kyyneliä". Limes ry., Helsinki, 1982, 112-115.

1983
* Fysiikan didaktiikka ja didaktinen fysiikka.
Tiedonantoja koulukokeilusta ja tutkimuksesta (Kouluhallitus) 3/1983, 21 25.

* Lukion uusien oppimäärien laajuudesta. Matemaattisten Aineiden Aikakauskirja 47, 1983, 373 375.

* Aineenopettajan koulutus.
Luonnontieteellisen alan tutkintojen seurantaseminaari 17.–18.3.1983.
Jyväskylä yliopisto, opintotoimiston julkaisuja 8, 1983, 18–23.

* Vaikutelmia Fysiikan päiviltä 1983. K. K S. & Risto Raitio. Arkhimedes 35, 1983, 46 50.

1984
* Fysiikan valintakoe Helsingin yliopistossa 9.6.1983. Björn Fant, Jyrki Kurittu, K. K S. & Seppo Manninen
Matemaattisten Aineiden Aikakauskirja 48, 1984, 95 101.

* Kaavatauti fysiikan opetuksen ongelmana. Turun Sanomat 28.10.1984.

1985
* Fysiikan valintakoe Helsingin yliopistossa v. 1984. Björn Fant, Jyrki Kurittu, K. K S. & Seppo Manninen.
Matemaattisten Aineiden Aikakauskirja 49, 1985, 85 90

* Lukion fysiikan laajan oppimäärän keventäminen.
Matemaattisten Aineiden Aikakauskirja 4/1985, 299 307.

1986
* Fysiikan valintakoe Helsingin yliopistossa v. 1985.
Sisko Eskola, Björn Fant, Martti Kalliomäki & K. K S.
Dimensio 50, 1/1986, 32 35.

1987
* Fysiikan valintakoe Helsingin yliopistossa v. 1986.
Sisko Eskola, Björn Fant, Mikko Hautala & K. K S. Funktio 3/1987, 10 13.

* Käsiteluokkien sekoittuminen fysiikan kielenkäytössä.
K. K S. & Riitta Kurki Suonio. Dimensio 51, 9/1987, 24 26.

1988
* Kokeellisen ja teoreettisen lähestymistavan tuntomerkit fysiikan opetuksessa.
K. K S. & Riitta Kurki Suonio. Dimensio 52, 1/1988, 14 19.

* Aidot ja näennäiset voimat.
Dimensio 52, 3/1988, 52 53.

* Pakanallinen keskipakovoima. Dimensio 52, 7/1988, 38 39.

* Graafinen esitys peruskoulun fysiikan opetuksessa.
Pirkko Kurittu, Maija Ahtee & K. K S. Dimensio 52, 7/1988, 44 45.

* Fysiikan valintakoe Helsingin yliopistossa v. 1987.
Sisko Eskola, Björn Fant, K. K S. & Riitta Kurki Suonio. Dimensio 52, 7/1988, 46 49.

1989
* Fysiikan valintakoe Helsingin yliopistossa v. 1988.
Sisko Eskola, Björn Fant, K. K S. & Seppo Manninen. Dimensio 53, 7/1989, 24-26.

1990
* Fysiikan valintakoe Helsingin yliopistossa v. 1989.
Sisko Eskola, Björn Fant, K. K S. & Folke Stenman. Dimensio 54, 2/1990, 24 30.

* Mitä demonstraatio demonstroi? Dimensio 54, 4/1990, 15.

* Ajatuksia fysiikasta ja todellisuudesta.
Kirjassa "Kohti uutta todellisuuskäsitystä". Yliopistopaino, Helsinki 1990, 77 88.
Dimensio 55, 8/1991, 38 45.

1991
* Tutkimuksen ja oppimisen perusprosessit.
K. K S. & Riitta Kurki Suonio. Dimensio 55, 5/1991, 18 24.

* Fysiikan valintakoe Helsingin yliopistossa v. 1990.
Sisko Eskola, Björn Fant, K. K S. & Folke Stenman. Dimensio 55, 5/1991, 46 49.

1992
* Fysiikka ja uskonto tarvitsevat toisiaan.
K. K S. & Riitta Kurki Suonio. Kotiliesi, 6/1992, 104 105.

* Fysiikan valintakoe Helsingin yliopistossa v. 1991.
Sisko Eskola, Björn Fant, K. K S. & Folke Stenman. Dimensio, 56, 4/1992, 51 59.

* Empiirinen käsitteenmuodostus fysiikassa. K. K S. & Riitta Kurki Suonio.
Agnes Airola, Urho Ketvel, K. V. Laurikainen, Simo Liukkonen ja Jussi Rastas (eds.): Tieteen teitä. Yliopistopaino. Helsinki 1992, 51 75.

* Lukion fysiikka, valinnaisuus ja yleissivistys. Dimensio, 56, 9/1992, 68.

1993
* Tutkimuksen ja oppimisen perusprosessit. K. K S. & Riitta Kurki Suonio.

Elämänkoulu 2/1993, 4   9

1994
* DFFD Yhteistyöstä. K. K S. & Veijo Meisalo. Yliopisto 4/1994, 39   40.

* "Auton moottorin voima." Dimensio, 58, 4/1994, 21.

1995
* Fysiikan valintakokeet Helsingin yliopistossa v. 1992, 1993 ja 1994.

Björnberg, M., Eskola, S., K. K S. & Stenman, F. Dimensio, 59, 2/1995, 44...47.

* Mahtuuko arkipäivän moninaisuus fysiikan malleihin? Mistä syntyy oppilaan epävarmuus?
Dimensio 59. 2/95. 10 - 13.

* Fysiikan valintakoe Helsingin yliopistossa v. 1994.
Björnberg, M., Eskola, S., K. K S. & Stenman, F. Dimensio, 59, 3/1995, 19...31.

* Opettajien matematiikan, fysiikan ja kemian valtakunnallinen tutkijakoulu. Dimensio 59. 6/95. 12 - 14.

1996
* Neljä keskipakovoimaa. Dimensio 60, 1/96. 14 - 20.

* Fysiikan valintakoe Helsingin yliopistossa v. 1995.
Sisko Eskola, Ismo koponen, K. K S. & Folke Stenman. Dimensio 60, 3/96. 11 - 17.

* Suuren prosessin paradigma. Dimensio 60, 3/96. 31 - 33.

* Mahdoton mahdolliseksi. Korkeakoulutieto 2/96, 27 - 33.

* Erään kurssin lähtölaskenta. Dimensio 60, 4/96. 51.

1998
* Ajatuksia didaktisesta fysiikasta. Kaarle ja Riitta Kurki-Suonio.
Jari Lavonen ja Matti Erätuuli (eds.): "Tuulta purjeisiin". Atena Kustannus. Jyväskylä, 1998.

2000
* Modernin fysiikan perushahmojen synty.
Seppo Laurema & Olli Hallamaa (eds.): Luonnontieteen haaste filosofialle ja teologialle. Helsingin yliopiston systemaattisen teologian laitoksen julkaisuja 17. Luther-Agricola-seura. Helsinki. 2001. 22-43.
* Dimensio 64, 2/2000, 32-36 ja 3/2000, 36-41.

Voimat, vuorovaikutukset ja työ.Dimensio 64, 2/2000. 58-60.

2004
* Tiimalasin paino. Dimensio 5/2004, s. 72.

2005
* Tuotteet ja prosessit. Arkhimedes 2/2005, 21 - 25.
Fairwell lecture. Complete version in English translation: Products and Processes

* Massa opetuksen näkökulmasta. Arkhimedes 4/2005, 12 – 15.

* "Hyvää päivää" … "Kirvesvartta". Arkhimedes 6/2005, s. 10.

2007
* Suurestandardit yhtenäistyvät. SFS-tiedotus 39, 2/2007, 38-39. Suomen Standardisoimisliitto SFS

2010
* Suurestandardin perusosat 1 ja 2 suomeksi. SFS-tiedotus 42, 5/2010, 28–29. Suomen Standardisoimisliitto SFS

2011
*
Kansainvälisen suurestandardin uudistus. Dimensio 75, 2/2011, 41–45.

2012
*
Kaarevuus matematiikassa, fysiikassa ja EU:ssa. Dimensio 76, 3/2012, 55–56.

* Kaarevuudesta fysiikanopetuksen periaatteisiin. EDimensio 11.06.2012.
* Terminologista jupinaa. Kolumni. Arkhimedes 4-5/2012 s. 13.

2013
* Uusi SI-opas. SFS-tiedotus 45, 4/2013, 6–7. Suomen Standardisoimisliitto SFS.
* Uusi SI-opas. Dimensio 77, 5/2013, 60–62.

2014
*
Kentän käsite fysiikassa. Dimensio 78, 1/2014, 6–11. 

2015
*
DISCUSSIONS WITH K. V. LAURIKAINEN. “Science has its limits”.
In K. V. Laurikainen. The Finnish Society for Natural Philosophy 25 Years. Ed. Juha Samela and Avril Styrman. Publications of the Finnish society for Natural Philosophy. 97–112.