Tieteen
julkisuus ja tiedeviestintä/ syksy 2015
Esa
Väliverronen
prof., HY, sosiaalitieteiden
laitos
esa.valiverronen@helsinki.fi
http://blogs.helsinki.fi/valiverr/
vastaanotto to 15-16, U37, h.
1096
to 16-19
Unioninkatu 37, luentosali, 3.9.-15.10.
Ohjelma (alustava)
3.9 16-19 Tieteen
julkisuus ja tiedeviestintä: käsitteitä ja näkökulmia
Taustaksi: Tiede
kuuluu kaikille
10.9 16-19 Tiede
ja media: kahden kulttuurin kohtaaminen
taustaksi:
Timo
Paukku: Tutkija ja toimittaja puhuvat eri kieltä
17.9 16-19 Tiedeviestintä
verkossa ja sosiaalisessa mediassa
Taustaksi: An Introduction
to Social Media for Scientists
24.9 16-19 Tieteen
julkinen ymmärrys ja tiedebarometrit
Taustaksi: Tiedebarometri 2013; Eurobarometer 2013
What can we learn from
25 years of PUS survey research?
1.10 16-19 Osallistava tiedeviestintä
Taustaksi:
popularisoinnista osallistavaan tiedeviestintään
15.10 16-19 Tiede
ja asiantuntijuus julkisuudessa
Taustaksi:
Tiedeviestintä ja asiantuntijuus: tutkijoiden muuttuva suhde julkisuuteen
----
Tutkimuksen yhteiskunnallinen
vaikuttavuus
Voiko tutkimuksen vaikuttavuutta
mitata?
Oheiskirjallisuus:
Rödder, Simone et al: The Sciences’s
Media Connection – Public Communication and Its Repercussions. Springer: London
and New York, 2012. (Helka: e-kirja)
Setälä, Vienna:
Tiedejournalismi inhimillisen epävarmuuden palveluksessa. Sosiaalitieteiden
laitoksen julkaisuja 2015:5 (ethesis: https://helda.helsinki.fi/handle/10138/152711)
Luentotiivistelmät tulevat verkkoon
viimeistään luentopäivänä klo 12 ja ne kannattaa ottaa mukaan luennolle!
Suoritus: luentopäiväkirja ja harjoitustehtävä: arvostelu 1-5.
Luentopäiväkirja
Luentopäiväkirjassa käsitellään omin sanoin ja
pohdiskellen luentojen keskeisiä sisältöjä. Tarkoituksena ei referoida
luentoja, vaan nostaa esiin asioita, jotka herättivät ajatuksia, kysymyksiä,
vastaväitteitä tai toivat mieleen esimerkkejä. Kannattaa keskittyä vain yhteen
tai kahteen teemaan. Tekstissä tulee käsitellä vähintään viittä luentokertaa.
Ohjeellinen pituus yhteensä 5-6 liuskaa (1-välillä, esim. Times New Roman 12).
Hyvä luentopäiväkirja käsittelee luennon keskeisiä teemoja, tuo esiin
kirjoittajan omia näkemyksiä, perusteluja ja esimerkkejä.
Harjoitustehtävä
Vaihtoehdot:
1) Pohdi oman alasi tiedejulkisuutta esimerkkien valossa
(hae aineistoksi verkosta löytyvää media-aineistoa (esim. 2-4 juttua), jonka
linkität mukaan tekstiisi). Pohdi aineiston valossa, miten oman alasi ylittää
uutiskynnyksen, miten sitä popularisoidaan, ketä käytetään asiantuntijoina?
jne. (Halutessasi voit käsitellä jonkin muunkin kuin oman alasi julkisuutta)
tai
2) Seuraa jonkun oman alasi tutkijan tai muuten sinua kiinnostavan
tutkijan toimintaa yhdessä tai useammassa sosiaalisessa mediassa (blogit, facebook, twitter…) Arvioi
tutkijan tapaa hyödyntää sosiaalista mediaa: kenelle hän viestii (esim.
tutkijayhteisölle vai suurelle yleisölle?) ja miten, miten hän osallistuu
yhteiskunnalliseen keskusteluun? jne.
Kirjoita 2-4 sivun vapaamuotoinen analyysi. Käytä hyväksesi vähintään kahta tekstiä kurssin oheislukemistosta (linkit yllä olevassa ohjelmassa tai oheiskirjallisuus) sekä luentoja. Analyyttisyys, tuoreus, omien näkemysten kehittely ja perustelu ovat hyvän tekstin tunnusmerkkejä. Otsikoi teksti ja jäsentele väliotsikoiden avulla. Voit tehdä harjoitustehtävän myös yhdessä jonkun toisen kurssilaisen kanssa (hiukan laajempana).
Palauta molemmat tehtävät (pdf –tiedostona)
sähköpostilla – samalla kertaa – viimeistään
31.10 osoitteeseen: esa.valiverronen@helsinki.fi
Käytä viestissäsi otsikkoa tivi/tehtävät.
Muista laittaa nimesi ja opiskelijanumerosi tehtäviin.