Tieteen julkisuus ja tiedeviestintä/ syksy 2015

 

Esa Väliverronen

prof., HY, sosiaalitieteiden laitos

esa.valiverronen@helsinki.fi

http://blogs.helsinki.fi/valiverr/

vastaanotto to 15-16, U37, h. 1096

 

to 16-19   Unioninkatu 37, luentosali, 3.9.-15.10.

 

Ohjelma (alustava)

 

3.9              16-19          Tieteen julkisuus ja tiedeviestintä: käsitteitä ja näkökulmia

Taustaksi: Tiede kuuluu kaikille

 

10.9            16-19          Tiede ja media: kahden kulttuurin kohtaaminen

taustaksi: Timo Paukku: Tutkija ja toimittaja puhuvat eri kieltä

 

17.9            16-19          Tiedeviestintä verkossa ja sosiaalisessa mediassa

Taustaksi: An Introduction to Social Media for Scientists

 

24.9            16-19          Tieteen julkinen ymmärrys ja tiedebarometrit

Taustaksi: Tiedebarometri 2013; Eurobarometer 2013

                                    What can we learn from 25 years of PUS survey research?

 

1.10            16-19          Osallistava tiedeviestintä

Taustaksi: popularisoinnista osallistavaan tiedeviestintään

Tiede populaarikulttuurissa

 

15.10          16-19          Tiede ja asiantuntijuus julkisuudessa

Taustaksi: Tiedeviestintä ja asiantuntijuus: tutkijoiden muuttuva suhde julkisuuteen

 

                                    ----

                                    Tutkimuksen yhteiskunnallinen vaikuttavuus

                                    Voiko tutkimuksen vaikuttavuutta mitata?

Oheiskirjallisuus:

Rödder, Simone et al: The Sciences’s Media Connection – Public Communication and Its Repercussions. Springer: London and New York, 2012. (Helka: e-kirja)

Setälä, Vienna: Tiedejournalismi inhimillisen epävarmuuden palveluksessa. Sosiaalitieteiden laitoksen julkaisuja 2015:5 (ethesis: https://helda.helsinki.fi/handle/10138/152711)

 

Luentotiivistelmät tulevat verkkoon viimeistään luentopäivänä klo 12 ja ne kannattaa ottaa mukaan luennolle!

                                                      

Suoritus: luentopäiväkirja ja harjoitustehtävä:  arvostelu 1-5.

Luentopäiväkirja

Luentopäiväkirjassa käsitellään omin sanoin ja pohdiskellen luentojen keskeisiä sisältöjä. Tarkoituksena ei referoida luentoja, vaan nostaa esiin asioita, jotka herättivät ajatuksia, kysymyksiä, vastaväitteitä tai toivat mieleen esimerkkejä. Kannattaa keskittyä vain yhteen tai kahteen teemaan. Tekstissä tulee käsitellä vähintään viittä luentokertaa. Ohjeellinen pituus yhteensä 5-6 liuskaa (1-välillä, esim. Times New Roman 12). Hyvä luentopäiväkirja käsittelee luennon keskeisiä teemoja, tuo esiin kirjoittajan omia näkemyksiä, perusteluja ja esimerkkejä.

Harjoitustehtävä

Vaihtoehdot:

1)    Pohdi oman alasi tiedejulkisuutta esimerkkien valossa (hae aineistoksi verkosta löytyvää media-aineistoa (esim. 2-4 juttua), jonka linkität mukaan tekstiisi). Pohdi aineiston valossa, miten oman alasi ylittää uutiskynnyksen, miten sitä popularisoidaan, ketä käytetään asiantuntijoina? jne. (Halutessasi voit käsitellä jonkin muunkin kuin oman alasi julkisuutta)

 

tai

 

2)    Seuraa jonkun oman alasi tutkijan tai muuten sinua kiinnostavan tutkijan toimintaa yhdessä tai useammassa sosiaalisessa mediassa (blogit, facebook, twitter…) Arvioi tutkijan tapaa hyödyntää sosiaalista mediaa: kenelle hän viestii (esim. tutkijayhteisölle vai suurelle yleisölle?) ja miten, miten hän osallistuu yhteiskunnalliseen keskusteluun? jne.

Kirjoita 2-4 sivun vapaamuotoinen analyysi. Käytä hyväksesi vähintään kahta tekstiä kurssin oheislukemistosta (linkit yllä olevassa ohjelmassa tai oheiskirjallisuus) sekä luentoja. Analyyttisyys, tuoreus, omien näkemysten kehittely ja perustelu ovat hyvän tekstin tunnusmerkkejä. Otsikoi teksti ja jäsentele väliotsikoiden avulla. Voit tehdä harjoitustehtävän myös yhdessä jonkun toisen kurssilaisen kanssa (hiukan laajempana).

Palauta molemmat tehtävät (pdf –tiedostona) sähköpostilla – samalla kertaa – viimeistään 31.10 osoitteeseen: esa.valiverronen@helsinki.fi

Käytä viestissäsi otsikkoa tivi/tehtävät. Muista laittaa nimesi ja opiskelijanumerosi tehtäviin.