
 1

Äärijärjestöt levittävät väärää tietoa muuntogeenisestä 
ravinnosta 
(Maaseudun Tulevaisuus 22.8.2007) 
 

Keskustelu jatkuu. Kirjoittaja ottaa kantaa Markku Rämön kirjoitukseen, 
joka julkaistiin Maaseudun Tulevaisuudessa 6.8. 

 
Kansalaisten bioturvayhdistyksen puheenjohtaja Markku Rämö väitti Vierasyliössään 
6.8. 2007 geenimuunnellussa ruuassa ja rehuissa olevan edelleen turvallisuusriskejä. 
Hän toi esimerkkeinä esiin muutamia tutkimuksia, jotka muka osoittavat tämän. Olen 
perehtynyt niistä kahteen ja voin vakuuttaa, että Rämö kertoo niistä väärin; hän joko 
valehtelee tietoisesti tai sitten hän ei tunne puheena olevia tutkimuksia lainkaan. Tämä 
saa ajattelemaan, etteivät Rämön muutkaan esimerkit ole totuudenmukaisia. 
 
Ensimmäinen lukemistani tutkimuksista, johon Rämö viittaa, on Englannissa tehty 
koe, jossa tutkittiin muuntogeenisesti tuotetun lektiinin vaikutusta rottiin. Tutkimus 
on ilmestynyt The Lancet-lehdessä 1999 (Ewen ja Pusztai, The Lancet 354: 1353 – 
1354) ja se löytyy Google-selaimen avulla alle minuutissa.  
 
Rämö väittää tätä tutkimusta perusteellisemmaksi tähän mennessä tehdyksi muunto-
geenisen ruuan terveysvaikutuksia koskevaksi vertailevaksi kokeeksi ja siinä muka 
havaittiin muuntogeenisesti tuotetun lektiinin aiheuttaneen rotille vakavia muutoksia 
aivoihin, maksaan ja kiveksiin.  

 
Kuitenkin tässä tutkimuksessa oli vain kuusi rottaa kussakin ruokintaryhmässä eikä 
siinä puhuta mitään aivoista, maksasta tai kiveksistä. Se koski ruuansulatuskanavan 
eri osia ja veren valkosoluja. Oltiin havaitsevinaan muutoksia suolen limakalvon kas-
vussa, mutta tarkempi analyysi osoittaa, etteivät nämä muutokset ole tilastollisesti 
merkitseviä. Käytetty tilastomenetelmä on tähän materiaaliin soveltumaton. Suuri 
puute oli myös se, ettei joukossa ollut lainkaan tavallisella ravinnolla kasvatettua koe-
ryhmää. Jokainen ymmärtää, että rottakin saa mahavaivoja jos syö kymmenen päivää 
pelkästään raakaa perunaa! 
 
Miten on mahdollista, että kelvoton tutkimus julkaistiin erittäin arvostetussa The Lan-
cet-lehdessä? Syy on se, että sen tekijät julkistivat väitteensä BBC:n televisio-ohjel-
massa ennen kuin se oli tieteellisesti arvioitu. The Lancet-lehden oli pakko julkaista 
tutkimus, vaikka kaikki viisi ennakkotarkastajaa olivat ehdottaneet sen hylkäämistä, 
jotta koko tiedeyhteisö voisi siihen kokonaisuudessaan perehtyä. 
 
Toinen Rämön mainitsema tutkimus, jonka tunnen, koskee tuhohyönteisille vastus-
tuskykyistä Monsanto-yhtymän tekemää muuntogeenistä maissia (G-E. Séralini ym, 
2007 – Archives of Environmental Contamination and Toxicology, 52). Tutkimus ei 
ole minkään laitoksen tekemä, vaan ranskalainen CRII-GEN-niminen järjestö analy-
soi tilastollisesti uudelleen Greenpeace-järjestön tilauksesta Monsanton ko. lajikkeen  
turvallisuudesta riippumattomalla taholla teettämän tutkimuksen. Séralinin tutkimus-
ryhmä oli havaitsevinaan koe-eläiminä olleille rotille aiheutuneen maksa- ja munuais-
vaurioita. Séralinin ryhmän tilastollinen analyysi oli kuitenkin kelvoton. Siinä  koe-
tuloksia oli irrotettu kokonaisuudesta ja vedetty tästä johtopäätöksiä. Menettely on 



 2

verrattavissa siihen, että pelaisi lottoa kaksikymmentä riviä, saisi niissä yhteensä 
kuusi oikein, ja uskoisi voittaneensa loton. 
 
Tämän arvoisia siis ovat geenimuunteluun jo periaatteessa kielteisesti suhtautuvien 
äärijärjestöjen, kuten meillä Kansalaisten bioturvayhdistyksen ja Greenpeacen, 
totuuksina esittämät kannanotot. 
 
      Petter Portin 
   Turun yliopiston perinnöllisyystieteen emeritusprofessori      


