Esitelmä Suomalaisen
Tiedeakatemian yleisistunnossa Säätytalolla 12.9.2005
Seppo Hentilä
Löytyykö
totuus komissioista?
Historiantutkimus
ja totuuskomissiot
Juhlapuheissa historiaa luonnehditaan usein ylevästi
”kansankunnan muistiksi” tai ”elämän opettajaksi”, magistra vitae. Mutta olisiko historian oltava myös menneisyyden lääkäri
tai peräti tuomari? Näitäkin rooleja ja professioita on viime aikoina historioitsijoille
tyrkytetty. 1900-luvun kahden diktatuurin jälkeensä jättämien traumojen
käsittely on työllistänyt historioitsijoita enemmän kuin mikään. Historian
tutkimustuloksilta odotetaan ”ehdotonta” ja ”lopullista totuutta”, joka voidaan
tarvittaessa esittää jopa oikeudenkäynnissä, valaehtoisen todistajanlausunnon
tapaan. Laajemmin historiantutkimuksen toivotaan kykenevän käsittelemään kipeää
ja kiistanlaista menneisyyttä niin tasapuolisesti, että kansakuntaa vaivaavista
traumoista päästään ja historiankuva eheytyy. Tässä historioitsijoille
tarjotaan terapeutin virkaa. Erona on se, että historiaterapiassa psykiatrin
sohvalla lepää kollektiivinen olio, kokonainen kansakunta.
Tarkasteltava ilmiö on yleismaailmallinen, mutta sillä on upea
saksankielinen nimi: Vergangenheitsbewältigung.
Tämänkin käsitteen kääntäminen muille kielille on tunnetusti aiheuttanut päänvaivaa.
Timothy Garton Ash on ehdottanut sille sellaisia
englanninkielisiä vastineita kuin treating,
working over, confronting, coping, dealing with, coming to terms with tai
jopa overcoming (the Past).[1]
Termin suomentaminen sananmukaisesti ”menneisyydenhallinnaksi” kuulostaa ensi
näkemältä houkuttelevalta, mutta lähemmin tarkasteltuna merkityksestä tulisi harhaanjohtava.
Pikemminkin Vergangenheitsbewältigung
tarkoittaa sitä, kuinka (vaikean) menneisyyden kanssa voidaan ylipäätään tulla
toimeen niin, että päästään sen kanssa sinuiksi ja siten tavallaan ”hallitaan”
sitä.[2]
Vaikeisiinkin asioihin tartutaan, niitä ei lakaista maton alle, vaan niitä
koetetaan tutkia mahdollisimman avoimesti ja rehellisesti, niitä keinoja
käyttäen, joita kriittisellä historiantutkimuksella normaalisti on käytössään.
Menneisyyttä koetetaan kaikkialla maailmassa eri keinoin
”hallita”. Rikoksia ihmisyyttä vastaan, hyökkäyssotia, miehitysarmeijoiden
julmuuksia siviiliväestöä kohtaan, korruptiota ja kollaboraatiota vihollisen
kanssa, moraalisesti arveluttavaa poliittista toimintaa – kaikkea tätä 1900-luvulla,
väkivallan luvatulla vuosisadalla, maailmassa tapahtui. Tilinteon menetelmien
kirjo vaihtelee virallisten tahojen rahoittamista tutkimusprojekteista
oikeudenkäynteihin. Kun tutkimuksen alullepanija on vaikkapa maan hallitus,
päätös edustaa tavallaan virallista historiapolitiikkaa, vaikka tutkimuksen
tuloksiin ei sinänsä puututtaisikaan. Oikeudenkäyntien asetelma on
periaatteessa yksiselitteinen. Kun on kyse ihmisoikeusrikkomuksista,
syytettyinä ovat niistä epäillyt henkilöt. Kaikista muista oikeudenkäynneistä
ne poikkeavat kuitenkin siinä, että ne väistämättä kytkeytyvät osaksi laajempaa
”menneisyydenhallintaa”.[3]
Historiantutkimuksen ja tuomioistuinten välimaastoon
asettuvat niin sanotut totuuskomissiot. Niitäkin on hyvin monenlaisia.
Useimmiten totuuskomissioilla tai vastaavilla tribunaaleilla ei ole valtuuksia
antaa juridisesti sitovia tuomioita; ne voivat korkeintaan määrätä rikkomuksiin
syyllistyneet maksamaan korvauksia uhreille tai heidän omaisilleen. Monesti korvaukset
maksaa lopulta valtio. Totuuskomissioiden tavoitteena on joka tapauksessa aina sen
tyyppinen sovinto, johon osapuolet voisivat tyytyä, ja kansakunta saattaisi yhteisen
historiankäsityksen pohjalta eheytyä.
Miten historioitsijoiden tulisi alansa ammattilaisina
suhtautua työskentelyyn virallisissa tutkimusprojekteissa, totuuskomissioissa
ja tuomioistuimissa? Sikäli kun tutkimuksen tuloksia ei millään tavoin ennalta määrätä,
projektityöskentely ei eroa historiantutkijan normaalista työstä mitenkään,
resurssit ovat usein vain tavanomaista runsaammat. Totuuskomissioissa ja
tuomioistuimissa historioitsijan rooli poikkeaa sen sijaan tutkijan roolista
monin tavoin. Äärimmillään historiantutkijalta edellytetään jopa pukeutumista
tuomarin viittaan. Tämä odotus asettaa historioitsijan profession rajat
koetukselle. Yleisemmin on syytä pohtia myös sitä, mikä erilaisissa
tribunaaleissa ja oikeusistuimissa esitettyjen ”totuuksien” arvo ja merkitys
on, kun ajatellaan historiaa tieteenä (tai historiaa siltä osin kuin se on
tiede). Seuraavassa on tarkoitus paneutua historiantutkijan rooliin
tuomioistuimissa ja totuuskomissioissa. Käytännön esimerkit on valittu
palvelemaan tätä tarkoitusta.
Historiankirjoituksella on kaikkina aikoina ja kaikissa
kulttuureissa ollut erilaisia legitimaatiotehtäviä. Historian ”totuuksiin”
vedoten tekojaan ovat puolustelleen niin vallanpitäjät kuin
vallankumouksellisetkin. Ilmiönä ”menneisyydenhallinta” ei siis ole uusi, mutta
1900-luvulla siihen on tullut uusia ulottuvuuksia. Seuraava esimerkki kertoo jo
paljon, mistä on kyse. Saksassa kiisteltiin toistakymmentä vuotta Berliinissä viime
toukokuussa, 10.5.2005, vihityn Holokausti-muistomerkin toteutuksesta. Eräässä
vaiheessa muistomerkin suunnittelija, yhdysvaltalainen arkkitehti Peter
Eisenmann ehdotti, että keskeinen sanoma tiivistettäisiin Raamatun neljänteen
käskyyn: ”Älä tapa”. Monet pitivät tätä riittämättömänä ja halusivat kiveen
hakattavaksi seuraavan täydentävän tekstin: ”Me saksalaiset olemme pystyttäneet
tämän muistomerkin koska olemme niin hirvittävällä tavalla tätä käskyä
rikkoneet.”[4]
Kolmannen valtakunnan juutalaisvainojen,
”maailmanhistorian raskaimman rikoksen”, käsittelystä on tullut esikuva
kaikille myöhemmille menneisyyden tilinteoille, joissa on kyse ihmisoikeusrikoksista.
Nürnbergin prosessin ja muiden natsirikollisia vastaan järjestettyjen
oikeudenkäyntien tarjoamat mallit ovat olleet ensiarvoisen tärkeitä.
Saksalaisen historiantutkimuksen aina 1980-luvulle kestänyt vähittäinen kypsyminen
kykeneväksi kolmannen valtakunnan avoimeen käsittelyyn on luonut tärkeänä
sivutuotteena uutta teoreettista käsitteistöä, jota on voitu soveltaa muihin
”menneisyydenhallinnan” kohteisiin.
Kun Hessenin valtionsyyttäjä kutsui joukon Länsi-Saksan
johtavia historioitsijoita esittämään asiantuntijalausuntonsa Frankfurtissa
1964 käynnistyneessä niin sanotussa Auschwitz-prosessissa, yksi maan johtavista
oikeusoppineista, professori Ernst Forsthoff, varoitti historiantutkijoita
astumasta vaarallisille vesille: ”Jos historioitsijoiden lausunnot otetaan
sanasta sanaan totena, niin eikö historiantutkimus silloin menetä jotakin
oleellista, nimittäin sen, että historioitsijan tutkimustulokset ovat ennen
muuta totuuteen pyrkivän kriittisen ajattelun tuloksia.”[5]
Forsthoffin mukaan oman ajan historia menettäisi arvonsa tieteenä, jos se
alkaisi esiintyä oikeudenkäynneissä todistajana. Saksassa tilinteon tarve oli
niin kipeä, että kävi juuri päinvastoin kuin Forsthoff oli pelännyt. Oman ajan
politiikan ja historian tutkimus, useimmissa Saksan yliopistoissa oppiaineena
nimeltä Zeitgeschichte, sai alkunsa
Frankfurtin oikeudenkäynnissä esitetyistä historioitsijoiden, Martin Broszatin,
Hans Buchheimin, Hans-Adolf Jacobsenin ja Helmut Krausnickin asiantuntijalausunnoista.
Vuonna 1965 niiden pohjalta ilmestyi kokoomateos Die Anatomie des SS-Staats, joka parinkymmenen vuoden ajan edusti
alan tutkimuksen ehdotonta huippua.
Saksassa keskeiseksi kiistanaiheeksi muodostui kysymys kansakunnan
kollektiivisesta syyllisyydestä juutalaisten rotumurhaan. Kysymys on
kiinnostava, sillä yhteinen kansallinen historiatietoisuus, eli ylipäätään
edellytys kokea tai tuntea jotakin ”kansallisesti”, rakentui vasta 1800-luvulla.
Vetoamalla yhteiseen historialliseen kokemukseen luotiin yhteinen kansallinen kertomus
(Constitutive Narratives).[6]
Kansallinen tilinteko menneisyydestä edellyttää siis välttämättä sitä, että on
olemassa yhteisö, joka voi sekä yhteisesti kokea että yhteisesti tilittää.
Tässä merkityksessä oikeastaan vasta ensimmäinen maailmansota oli sentyyppinen
yhteinen kokemus, jonka ulkopuolelle ei voinut jäädä kukaan. Käännekohtana
voidaan pitää sotasyyllisyyden sälyttämistä Saksan niskoille, minkä
kääntöpuolena oli saksalaisten katkeroituminen ja Versailles’n rauhansopimuksen
kokeminen pakko- ja häpeärauhaksi.
Saksan juutalaisvainojen vuoksi ihmisoikeuskysymykset nousivat
vuoden 1945 jälkeen aivan uudella tavalla maailman huomion kohteeksi. YK:n
ihmisoikeuksien julistus, Euroopan neuvoston toiminta, Haagin kansainvälisen tuomioistuimen
perustaminen ja ihmisoikeussopimukset ovat osoituksena tästä. 1960-luvulla
syntyivät ensimmäiset merkittävät kansainväliset ihmisoikeusjärjestöt, kuten Human Rights Watch ja Amnesty International.[7]
Silti ”menneisyydenhallinnan” varsinainen korkeasuhdanne alkoi vuoden 1989
jälkeen, kun Neuvostoliiton imperiumi oli luhistunut. Kommunistisen
järjestelmän rikokset paljastuivat, mutta murrosvaihe synnytti myös uusia konflikteja,
erityisesti entisessä Jugoslaviassa, jonka hajoamissodissa ihmisoikeuksia
rikottiin julmasti. Latinalaisessa Amerikassa ja Afrikassa kaatui diktatuureja,
joiden tekoja alettiin penkoa.
Eri maissa käynnissä olevassa ”menneisyydenhallinnan”
korkeasuhdanteessa historioitsijoiden työhön kohdistuu luonnollisesti suuria
odotuksia. Kun totalitaristiset regiimit ovat tukahduttaneet uhreilta oikeuden muistaa,
historioitsijoiden on autettava heitä saavuttamaan tuo oikeus takaisin. Heidän on
puhuttava niiden puolesta, jotka on vaiennettu, ja käytettävä uhrien ääntä.
Tätä tarkoittaa vaatimus ”historian demokratisoimisesta”.[8]
Sitä on laajassa mitassa tapahtunutkin, kun niin sanottu uusi historiantutkimus
(New History) on parin viime vuosikymmenen kuluessa päästänyt ääneen eliittien
ja vallanpitäjien sijasta niin sanotun pienen ihmisen.
1990-luvun vaihteessa Neuvostoliiton imperiumista
vapautuneet maat nostivat esille yli neljä vuosikymmentä kestäneen miehityksen.
Viimeksi toukokuussa 2005, kun toisen maailmansodan päättymisestä Euroopassa
oli kulunut 60 vuotta, monet valtionpäämiehet kieltäytyivät osallistumasta
venäläisten Moskovassa järjestämiin ”suuren isänmaallisen sodan” voitonjuhliin.
1990-luvulla on perustettu useita Venäjän ja sen läntisten rajanaapureiden bilateraalisia
historiakomissioita, joiden tarkoituksena on selvittää menneisyyteen liittyviä
kiistakysymyksiä. Niiden tulokset ovat
jääneet kauttaaltaan laihoiksi, eikä niiden työskentelystä ylipäätään ole ollut
paljon raportoitavaa.
Helsingin Sanomat kertoi 28.8.2005 pääkirjoituksessaan,
että Tšekin tasavallan hallitus oli saanut lausutuksi pahoittelunsa
sodanjälkeisessä koston ilmapiirissä karkotetuille niin sanotetuille sudeettisaksalaisille.
Pahoittelu jäi kuitenkin kovin rajatuksi, sillä lausunnossa ei puhuttu sanaakaan
kovaotteisten karkotusten yhteydessä kuolleista siviileistä, joita Tšekin ja
Saksan yhteisen historioitsijakomission mukaan oli jopa kymmeniätuhansia. Samantapainen
kiista varjostaa myös saksalaisten ja puolalaisten suhteita. Jokainen sotien
hirveitä aikoja muisteleva kansa, niin suuri kuin pienikin, näkisi tietysti mieluiten
itsensä vain uhrina, jonka ei kärsimystensä vuoksi tarvitse muistaa omia vääriä
tekojaan.
Joka tapauksessa maailma on sillä tavoin muuttunut, että
ihmisoikeusrikkomuksia ei enää voida kovin pitkälle salata. Tämä on paljolti
kansainvälisen median ansiota. Jos väkivaltainen diktatuuri on syyllistynyt rikkomuksiin,
yhä useammin niitä ryhdytään seuraavan hallinnon toimesta tutkimaan. Sitä
vaativat voimakkaimmin uhrit ja vanhan regiimin vastustajat sekä kansainväliset
ihmisoikeusjärjestöt. Seuraavan hallituksen ei välttämättä tarvitse olla
demokraattinen, vaan se voi edustaa mitä tahansa uutta, toisenlaista
poliittista väriä, uskontokuntaa, etnistä ryhmää tai vastaavaa. Joka
tapauksella sillä on jostakin edellä mainitusta tai muusta syystä vahva
intressi edeltäjänsä rikosten paljastamiseen. Valitettavasti mitenkään
harvinaisia eivät ole esimerkit, joissa diktatuuria on seurannut toinen
diktatuuri, joka on syyllistynyt vähintään yhtä julmiin ihmisoikeusrikkomuksiin
kuin edeltäjänsä.
Ihmisoikeusrikkomuksia tehneen regiimin poliittisesta
väristä riippumatta perusongelma on aina ja kaikkialla samantyyppinen: järjestelmän
vastustajia ja arvostelijoita on joutunut poliittisen vainon kohteeksi, heitä
on suljettu ilman oikeudenkäyntiä vankilaan, heitä on kidutettu tai tapettu,
ihmisiä on kadonnut jäljettömiin, eikä omaisilla ole ollut minkäänlaisia
edellytyksiä saada tietoja läheistensä kohtalosta.
El Salvadorin hallituksen sotilaiden marraskuussa 1989
murhaama jesuiittapappi Ignacio Martín-Baro kirjoitti hieman ennen kuolemaansa ihanteellisesti
totuuskomission tarkoituksesta:
”On selvää, ettei vankilassa viruneelle
toisinajattelijalle voida palauttaa hänen nuoruuttaan, yhtä vähän kuin
raiskattu nuori nainen tai kidutuksen uhri voi saada takaisin henkilökohtaisen
koskemattomuutensa. Kukaan ei palauta kuolleita ja kadonneita heidän
omaisilleen. Mutta uhrien nimet ja heidän ihmisarvonsa on palautettava
tunnustamalla virallisesti laittomuudet ja rikokset, ja mikäli mahdollista,
uhreille on maksettava aineellisia korvauksia. Tässä kaikessa ei ole kyse
kostosta, eivätkä uhrit halua vaikeuttaa tarpeettomasti menneisyyden
selvittelyä, joka muutenkin on aivan liian kipeä prosessi. Uhrit pyytävät vain
henkilökohtaista ja sosiaalista arvonantoa ja edellytyksiä aloittaa elämänsä uudessa
demokraattisessa yhteiskunnassa.”[9]
Eri puolilla maailmaa perustettujen totuuskomissioiden
ratkottavana olevat ongelmat ovat aina hyvin samankaltaisia. Tavoitteena on
uhrien ja tekijöiden välinen sovinto, joka parhaassa tapauksessa saadaan aikaan
yhdessä keskustellen. Totuuskomissioiden jäseniksi kutsutaan yhteiskunnassa
laajaa luottamusta ja arvonantoa nauttivia poliitikkoja ja juristeja sekä selvitettävästä
ongelmavyyhdestä riippuen eri alojen asiantuntijoita. Historioitsijoita on
mukana säännönmukaisesti joko totuuskomission jäseninä, asiantuntijalausuntojen
laatijoina tai todistajina. Puheenjohtajaksi nimitetään useimmiten joku
arvovaltainen, yhteiskunnan laajojen piirien luottamusta nauttiva ja
tasapuolisuudestaan tunnettu henkilö. Esimerkiksi Etelä-Afrikan apartheid-hallinnon
rikkomuksia 1990-luvulla selvitelleen totuus- ja sovintokomission Truth and Reconciliation Commissionin (TRC)
puheenjohtajana toimi arkkipiispa Desmond Tutu. Vaikka Etelä-Afrikan
totuuskomission konkreettisia tuloksia ei voida pitää kovin merkittävinä, se
antoi malleja monille myöhemmin perustetuille komissioille. Yksi tärkeimmistä
oli se, että kuulemistilaisuudet järjestettiin julkisina; niitä radioitiin ja
televisioitiin suorina lähetyksinä.[10]
Totuuskomissioiden tavoitteista puhuttaessa on erotettava
uhrien toiveet ja yhteisön, jopa koko kansakunnan tavoitteet. Uhrit odottavat
tietenkin sitä, että tekijät saatetaan vastuuseen. He toivovat kärsimyksistään hyvitystä
ja kompensaatiota, joka voi olla joko aineellista tai henkistä. Vähintä on se,
että rikkomukset tuomitaan julkisesti ja saadaan lupaus siitä, että
vastaavanlainen ei enää toistu. Kansakunnan tai yhteisön kannalta odotusarvona
voi olla se, että totuuskomissio kykenee valmistelemaan rikoksiin
syyllistyneiden tekijöiden saattamista oikeuden eteen. Lisäksi varaudutaan aineelliseen
tai henkiseen hyvitykseen, jota uhrit kaipaavat. Laajemmin ajatellen
tavoitteena voi olla moraalinen tilinteko ja kansallisen sovinnon
aikaansaaminen. Historioitsijat saavat töitä historian uudelleen kirjoittamisesta
ja koulujen oppikirjojen uudistamisesta.
”Menneisyydenhallinnan” tarvetta ja tehtäviä ei totisesti
maailmasta puutu. Mittasuhteista saa seuraavista esimerkeistä jonkinlaisen
käsityksen. Stalinismin rikosten selvittelyissä ei Venäjällä ole päästy
kunnolla edes alkuun. Vuonna 1997 ilmestynyt ranskalaisen historioitsijan
Stephane Curtois’n toimittama – kovasti kiisteltykin – Kommunismin musta kirja esittää, että kommunististen kokeilujen
seurauksena maailmassa on menettänyt henkensä jopa 85–100 miljoonaa ihmistä.[11]
Kiina on vaatinut tiukasti Japania tunnustamaan hirmuteot, joita sen sotilaat
saivat aikaan vuonna 1937 alkaneen miehityksen aikana. Kiinalaiset väittävät,
että yksistään Nankingin verilöylyssä olisi kuollut 300 000 ihmistä, mutta
uusimmissa japanilaisissa oppikirjoissa tämä kiistetään ja puhutaan korkeintaan
70 000 uhrista.[12]
Menneisyyden umpeutumattomat haavat haittaavat vakavasti jopa maiden välistä
taloudellista yhteistyötä.
Millaisilla korvaussummilla voitaisiin mitata valkoisen
siirtomaavallan, kolonialismin ja imperialismin uhrien kärsimyksiä? Pohjois-Amerikan
intiaanit ja muut alkuperäiskansat ovat vaatineet esi-isiltään anastettujen maiden
palauttamista. Vuonna 1992 Afrikan maiden järjestö OAU kutsui arvovaltaisten
henkilöiden ryhmän (Group of Eminent Persons) selvittelemään sitä, kuinka
Afrikan maille ja niiden kansoille voitaisiin korvata orjuudesta aiheutuneet
kärsimykset. Maksumiehinä olisivat tällöin ennen muuta Yhdysvallat ja muut
orjuudesta hyötyneen maat. Esikuvana mainittiin holokaustin hyvittäminen
juutalaisille. Saksan liittotasavaltahan on maksanut 1950-luvulta lähtien
miljardeihin dollareihin nousevia summia Israelin ja Puolan valtiolle sekä eri
kansallisuuksia edustaville kolmannen valtakunnan uhreille – viimeksi niille,
jotka olivat olleet sodan aikana Saksassa pakkotyössä. OAU:n aloite on kuivunut
kokoon, ja alun perinkin se oli Nigerian presidentin Moshood Abiolan
henkilökohtaiseen karrieeriin liittyvä yritys. Sani Abachan kaapattua vallan
Abiola pidätettiin, ja hän kuoli 1998 hämärissä oloissa.[13]
Ainakin kahdessatoista Latinalaisen Amerikan maassa on
1990-luvulla toiminut diktatuurin kukistumisen jälkeen ihmisoikeusrikkomuksia
selvittelevä totuuskomissio. Toimintaperiaatteet
ja -muodot ovat eri maissa vaihdelleet suuresti. Tässä yhteydessä niihin, sen
enempää kuin niiden aikaansaannoksiinkaan ei voida perehtyä.[14]
Kiinnostavaa, ja ehkä hieman
yllättävääkin on havaita, että totuuskomissioita on toiminut myös sellaisissa
puolueettomuuden ja demokratian perikuvina tunnetuissa maissa kuin Sveitsissä
ja Ruotsissa.
Sveitsissä puheenjohtajansa mukaan Bergier-komissiona
tunnettu tribunaali selvitteli 1990-luvun jälkipuolella Sveitsin
myöntyväisyyspolitiikkaa Natsi-Saksaa kohtaan. Suurta kohua herättivät
tutkimustulokset, joiden mukaan sveitsiläispankeissa oli yhä Auschwitzissa ja
muilla tuhoamisleireillä tapettujen juutalaisten tilejä ja muuta omaisuutta,
muun muassa kultaharkkoja.[15]
Toisen maailmansodan aikaiset paljastukset järkyttivät syvästi sveitsiläisten
ikiaikaista puolueettomuusidentiteettiä, joka on saavuttanut maassa eräänlaisen
kansalaisuskonnon aseman.
Historioitsijoita tarvittiin myös Ruotsin hallituksen
vuonna 1999 asettamassa asiantuntijaelimessä Säkerhetstjänstkommissionen, jonka tehtävänä oli selvittää
turvallisuusviranomaisten toimintaa toisen maailmansodan jälkeisenä aikana. Erityisenä
tehtävän oli tarkastella, millä tavoin ja millaisia menetelmiä käyttäen Ruotsin
erityisesti valtiollinen poliisi Säpo
oli eri kansalaisryhmiä tarkkaillut. Komissioon nimitettiin kaksi tunnettua
historian professoria, Alf W. Johansson ja Karl Molin, joille hallitus antoi
väliaikaiset poliisiviranomaisen valtuudet kuulustelujen suorittamista varten.
Komissio teki perusteellista työtä: se penkoi kolmen vuoden aikana valtavat
määrät arkistoja ja kuuli lähes neljääsataa turvallisuuspalvelun eri tehtävissä
toiminutta virkamiestä. Tutkinnan tulos oli erittäin kriittinen: Ruotsi oli
kylmän sodan aikana ollut todellinen valvontavaltio, ”Övervakningssverige”,
jossa oli käytetty vähintäänkin kyseenalaisia ja usein laittomia menetelmiä,
joilla oli loukattu kansalaisten yksityisyyden suojaa. 1960-luvulla Säpon kortistoissa oli ollut tietoja yli
100 000 henkilöstä.[16]
Komission loppuraportti, joka ilmestyi 2002 yhdeksänä
paksun niteenä valtion virallisten komiteamietintöjen sarjassa (Sveriges
offentliga utredningar: SOU), on itse asiassa kriittistä oman ajan
historiantutkimusta. Ainoa varsinainen politiikkasuositus koski
turvallisuusviranomaisten valvonnan tehostamista.
Suomessa ei varsinaisia totuuskomissioita ole asetettu,
vaikka ehdotettu toki on – jopa eduskunnassa tehdyllä aloitteella – selvittämään
Suomeen saatuja entisen DDR:n turvallisuuspoliisin Stasin ns. Rosenholz-aineistoja, jotta Suojelupoliisin niin sanotun tapaus-Alpo Rusin yhteydessä tekemiltä
virheiltä vältyttäisiin. Sisäasianministeriö torjui esityksen ja katsoi asian
selvittämisen kuuluvan kriittiselle historiantutkimukselle.[17]
1970-luvun niin sanottua suomettumisilmiötäkin on esitetty käsiteltäväksi
jonkinlaisessa tribunaalissa tai vastaavassa, mutta Suomessa tällaiset
ehdotukset eivät saa taakseen – toisin kuin saisivat Ruotsissa – tarvittavaa
poliittista tahtoa.
Tutkimuslinjaa on Suomessa noudatettu, ja panostukset ovat
olleet historiantutkimuksen julkiseen rahoitukseen suhteutettuna huomattavia.
Vuoden 1918 sisällissodan traumoja koetettiin purkaa selvittämällä niin
pitkälle kuin mahdollista jokaisen Suomessa vuosina 1914–1922 surmansa saaneen
henkilön kohtalo. Muutama vuosi sitten päättynyt Sotasurmaprojekti kokosi uhreista tietokannan, joka on internetissä
kaikkien halukkaiden saatavilla.[18]
Kesäkuussa 2004 Kansallisarkistossa toimintansa aloittanut
jatkosodan niin sanottuja ihmisluovutuksia tutkiva projekti toimii hyvin
samantapaisella konseptilla: selvityksen tekevät ammattihistorioitsijat. Erona
on se, että tämän hankkeen perustamiseen johtanut poliittinen paine tuli Suomen
ulkopuolelta. Elina Sanan teoksen Luovutetut
(2003) sisältämät viittaukset juutalaisten luovuttamiseen Saksalle herättivät
laajaa kansainvälistä huomiota. Natsirikollisia jäljittävä Simon Wiesenthal Center tiedusteli tasavallan presidentin
kanslialta Suomen jatkotoimenpiteitä asiassa. Tutkimustilannetta selvittämään
kutsuttiin professori Heikki Ylikangas. Hänen suositustensa mukaisesti
valtioneuvoston kanslia asetti neuvostoliittolaisten sotavankien
kuolemantapauksia ja ihmisluovutuksia sekä Saksaan että Neuvostoliitoon
selvittelevän nelivuotisen tutkimushankkeen Suomi,
sotavangit ja ihmisluovutukset 1939–1955.[19]
Kansallisarkistoon
sijoitetun tutkimusryhmän tarkoituksena on selvittää sodanaikaisia
sotavankikuolemia suomalaisilla sotavankileireillä, Saksan kanssa toteutettuja
ihmisluovutuksia ja -vaihtoja sekä sodanjälkeisiä luovutuksia ja palautuksia
Neuvostoliittoon. Kaikkiaan selvitys koskee useita eri ihmisryhmiä, joihin on
arveltu kuuluneen yhteensä 36 000–44 000 henkilöä. Syyskuun 1944
välirauhansopimuksen jälkeen Neuvostoliittoon luovutettujen noin 55 000
inkeriläisen kohtalot eivät ongelman laajuuden vuoksi kuulu selvityksen
piiriin.
Tilaustutkimusten tekeminen tai toiminta asiantuntijana totuuskomissiossa
tai vastaavassa tribunaalissa on historiantutkijan ammatin kannalta
ongelmatonta. Oikeudenkäynnissä esiintyminen, varsinkin jos tutkijan lausuntoa
käytetään valaehtoisen todistuksen tapaan, ei ole yhtä itsestään selvää. Historioitsijat
ovat asiasta kahta vastakkaista mieltä. Hyvä esimerkki on syksyllä 1997 Bordeaux’ssa
1997 järjestetty oikeudenkäynti, jossa syytettynä oli Saksan vasallivaltion,
niin sanotun Vichyn tasavallan virkamiehenä 1942–1944 toiminut Maurice Papon. Saksalaismiehitystä
tutkineista asiantuntijoista ranskalainen Henry Rousso kieltäytyi todistamasta,
mutta yhdysvaltalainen Robert Paxton suostui. Hän oli oikeuden kuultavana
peräti neljä tuntia.
Rousso perusteli kieltäytymistään sillä, että
Papon-oikeudenkäynnin kaltaisessa tilanteessa, raivoisan mediamylläkän keskellä,
oman ajan historian tutkijan on mahdotonta pitää kiinni tieteellisyyden
periaatteista, ja hänen esiintymisestään tulee väkisinkin eräänlaista ”tutkivaa
journalismia”. Historia muuttuu Rousson mukaan joko kitschiksi, jota media
kauppaa, tai se sortuu latteaan moralisointiin.[20]
Oikeudenkäynnin merkitystä Roussokaan ei tahtonut kiistää,
sillä nyt Ranskassa käsiteltiin ensimmäisen kerran virallisesti saksalaismiehityksen
”pimeää puolta”, ranskalaisten omia tekoja. Papon-oikeudenkäynti rikkoi myyttiä
Ranskasta vastarintaliikkeen luvattuna maana, vaikka todellisuudessa
kollaboraattoreita oli ollut monin verroin enemmän kuin niitä, jotka olivat
uskaltaneet ryhtyä aktiivisesti vastustamaan saksalaismiehitystä.
Paponin puolustusasianajaja kysyi Robert Paxtonilta ennen
kuin tämä aloitti todistajanlausuntonsa esittämisen: ”Luuletteko, että
historioitsijan on soveliasta todistaa oikeudessa?” Paxton vastasi:[21]
”Uskon, että historioitsijan lausunto voi olla oikeuden
kannalta hyvinkin merkittävä. Sanottakoon kuitenkin, että oma elämäni olisi
huomattavasti helpompaa, jos olisin kieltäytynyt todistamasta. Historioitsija
ei tietenkään ole silminnäkijätodistaja. Hän ei tuomitse, mutta hänellä on
erittäin selkeä rooli oikeudenkäynnissä. Historioitsija selvittää asioiden
välisiä yhteyksiä ja riippuvuuksia nojautuen niin täydelliseen dokumentaatioon
kuin suinkin. Asiayhteydet on osoitettava mahdollisimman laajasti ja selkeästi,
jotta tietyt väitteet voidaan niiden perusteella osoittaa mahdottomaksi, tietyt
taas mahdollisiksi. Asiayhteyksien osoittaminen on historioitsijan tehtävä, ja
tämän tehtävän olen ottanut vastaan.”
Lausunnossaan
Paxton pyrki selvittämään mahdollisimman tarkasti paikallisten viranomaisten
toimintavapauksien rajoitusten ja toimintamahdollisuuksien suhdetta
miehitetyssä Ranskassa. Sen pohjalta hän arvioi, millaisia ratkaisuja
viranomaiset olivat tehneet. Kun Paxton oli lopettanut, syyttäjä kiitteli häntä
mainiosta historian oppitunnista ja lausui: ”Kun muistelen, mitä opimme
koulussa, ero on huikea!” Puolustusasianajaja ilmoitti – varmaan osin
virkansakin puolesta – suhtautuneensa aina epäluuloisesti historioitsijoihin,
jotka tekevät itsestään tuomarin. Hän ihmetteli, kuinka on mahdollista
luotettavasti mitata esimerkiksi sitä, minkä verran ranskalaisten kokema trauma
johtui syyllisyydestä siihen, että maassa oli harjoitettu niin paljon kollaboraatiota
miehittäjien kanssa. Hän muistutti, että Paxton oli itsekin lopettanut Ranskan
miehitysaikaa koskevan tutkimuksensa sanoihin, jotka suuressa määrin vapauttivat
aikalaisia vastuusta: ”Kun ranskalaisten oli valittava kahdesta menettelytavasta,
vältänkö riskejä vai turvaudunko kansalaistottelemattomuuteen, useimmat valitsivat
ensiksi mainitun. Tämän kirjoittaja, ja varmaankin valtaosa lukijoistani, olisi
valitettavasti menetellyt vastaavassa tilanteessa samoin.”
Myös
syytetyllä oli vakaa käsitys siitä, mikä historioitsijan rooli oikeudessa oli,
ja millaista painoa hänen lausunnoilleen saattoi antaa. Papon lausui:
”Teen
menettelytapaa koskevan huomautuksen. Olin yllättynyt kuullessani, kun Monsieur
le professeur sanoi, etteivät historioitsijat tuomitse. Historia on kuin tiede,
mutta kun siihen tarttuu, tuntuu kuin pitelisi käsissään jotakin juoksevaa nestettä.
Ludvig XIV:n and Ranskan vallankumouksen historia eivät ole samoja sen jälkeen
kun kaksi historioitsijaa on niitä käsitellyt. Minua kiinnostaa Monsieur
Paxtonin toteamus, että dokumentti voi sisältää useita eri tulkintoja. Juuri
siitä olemme tässäkin istunnossa käydyssä keskustelussa saaneet oivallisen
näytteen.”
Kun Paxton oli selittänyt, että historioitsijan tulee
oikeudessa selvittää asiayhteyksiä ja tehdä tapahtumien taustoja
ymmärrettäviksi, Rousso ihmetteli, mitä nuo”asiayhteydet” oikein ovat. Ei kai
niitä itsestään ole olemassa, vaan ne hahmottuvat siten, että historioitsija
problematisoi tutkimuskohteensa tiettyjen oikeina pitämiensä teoreettisten
premissien mukaisesti. Tällainen ei Rousson mielestä ollut Paponin
oikeudenkäynnissä mahdollista. Se ei ole mahdollista missään muussakaan
oikeudenkäynnissä, koska todistajalausuntoa antava historioitsija joutuu
ottamaan premissit annettuina sillä tavoin kuin ne tuomioistuimessa aina
esitetään. Toisin sanoen, hänen on vastattava kysymykseen, onko syytetty
olemassa olevien tosiseikkojen perusteella syyllinen vai syytön. Rousson
mielestä Paxtonin antamasta todistajanlausunnosta ei ollut juuri muuta hyötyä
kuin se, että oikeudessa läsnä olleet olivat Ranskan historiasta saksalaismiehityksen
ajalta rautaisannoksen uutta tutkimustietoa.[22]
Niin historiantutkimuksen, totuuskomission kuin
tuomioistuimenkin tavoitteena on ”totuuden” löytäminen – sen selvittäminen,
mitä menneisyydessä todella tapahtui. Vaikka tavoite on yhteinen, on kuitenkin järkevää
ajatella niin, että ”totuus” tarkoittaa eri instansseille eri asioita. Totuuskomissiossa
tavoitellaan jopa määritelmänomaisesti sellaista totuutta, jonka nojalla
menneisyydessä tehtyjen vääryyksiä voitaisiin sillä tavoin oikaista, että
osapuolet voisivat siihen tyytyä. Tässä merkityksessä totuus lähenee sovintoa
tai konsensusta, joka voi hyvinkin poiketa niin sanotusta tieteellisestä
totuudesta tai sellaisesta totuudesta, joka kestää tuomioistuimessa.
Oikeusistuimen käsitys totuudesta perustuu olemassa
olevaan lakiin ja on siten aina normatiivinen. Totuuden on aina kestettävä lain
edessä. In dubio pro reo-periaatteen mukaisesti tuomiota ei tule langettaa,
jos totuutta on vähänkin syytä epäillä.[23]
Historiantutkimuksella ei vastaavanlaista todistustaakkaa ole, vaan se voi
esittää totuutensa myös todennäköisyyksinä. Tuomioistuin ei näin voi menetellä,
koska tuomio johtaa aina konkreettisiin seuraamuksiin. Myös vääriksi koetut
historiantulkinnat voivat toki joitakin ihmisiä loukata, mutta lopulta
historiankirjoitus on vain kertomusta totuudesta. Ominaista historiallisille
”totuuksille” on se, että ne ovat alituisten muutospaineiden ja
uudelleenkirjoittamisen kohteena.
Menneisyyden tapahtumien rekonstruointi niin pitkälle ja
niin objektiivisesti kuin mahdollista, on myös yksi historiantutkimuksen
tehtävistä. Tavoitetta voidaan toki kutsua myös ”totuudeksi”, vaikka tutkijan
näkökulmasta sana on ehkä tarpeettomankin juhlallinen. Mutta totuuden
tavoittelu ei ole historiantutkimuksen ainoa tehtävä. Historioitsijan on
tulkittava, selitettävä ja tehtävä menneisyyttä ymmärrettäväksi. Ilman näitä
vaatimuksia – ja ilman mahdollisuutta esittää tutkimustuloksensa pikemminkin
todennäköisyyksinä kuin totuuksina – historiantutkimus näivettyisi kuoliaaksi.
Kirjoitus perustuu Suomalaisen Tiedeakatemian
yleisistunnossa Säätytalolla 12.9.2005 pidettyyn esitelmään.
Kirjallisuutta
Appleby, Joyce, Hunt, Lynn & Jacob,
Margaret, Telling the Thruth about History. W. W. Norton & Co.,
Curtois, Stéphane et. al.: Kommunismin musta kirja. Rikokset, terrori, sorto. WSOY: Helsinki 2000.
Ferro, Marc:
The use and abuse of history – or how the past is taught to children. London:
Routledge, 2003.
Frei, Norbert – van Laak, Dirk – Stolleis,
Michael (Hrsg.): Geschichte vor Gericht. Historiker, Richter und die Suche nach
Gerechtigkeit. München: C. H. Beck 2000.
Frei, Norbert: Vergangenheitspolitik – Die
Anfänge der Bundesrepublik und die NS-Vergangenheit. München:
C. H. Beck 1996.
Garton Ash, Timothy, The Truth About Dictatorship, The
Gildea, Robert:
The Past in French History. New Heaven:
Hentilä,
Seppo: Harppi-Saksan haarukassa. DDR:n poliittinen vaikutus Suomessa. SKS:
Helsinki 2004.
Hentilä, Seppo:
Historiapolitiikka – Holocaust ja historian julkinen käyttö, teoksessa: Jorma Kalela, Ilari
Lindroos (toim.), Jokapäiväinen historia. Tietolipas 177 SKS: Helsinki 2001,
26–49.
Hentilä,
Seppo: Miksi Suomessa haisee yhä
DDR:ltä?, teoksessa: Esseitä historiallis-yhteiskunnallisesta
kasvatuksesta, toim. Jan Löfström, Jukka Rantala, Jari Salminen.
Historiallis-yhteiskuntatiedollisen kasvatuksen tutkimus- ja koulutuskeskuksen
tutkimuksia 2: Helsinki 2004, 207–231.
Paxton Robert,
Rousso, Henry: The
Stavginski, Hans-Georg: Das Holocaust-Denkmal. Der
Streit um das „Denkmal für die ermordeten Juden Europas“ in Berlin (1988–1999),
Paderborn: Ferdinand Schoeningh, 2002, 43.
Torpey, John (ed.): Politics and the Past. On
Repairing Historical Injusteces.
Trouillot, Michel-Rolf: Silencing the Past.
Power and the Production of History.
[1] Garton Ash,
Timothy: The Truth about
Dictatorship, The
[2] Hentilä, Seppo: Historiapolitiikka – Holocaust ja historian julkinen
käyttö, teoksessa: Jorma Kalela, Ilari Lindroos (toim.), Jokapäiväinen
historia. Tietolipas 177 SKS: Helsinki 2001, 26–49.
[3] Eri puolilla maailmaa toimineista totuuskomissioista
kiinnostuneille suositellaan: Torpey,
John (ed.): Politics and the Past. On Repairing Historical Injusteces.
[4] Stavginski,
Hans-Georg: Das Holocaust-Denkmal. Der Streit um das "Denkmal für die ermordeten Juden
Europas" in Berlin (1988-1999), Paderborn: Ferdinand Schoeningh, 2002, 43.
[5] van Laak, Dirk:
Widerstand gegen die Geschichtsgewalt. Zur Kritik an der „Vergangenheitsbewältigung“,
teoksessa: Frei, Norbert – van Laak, Dirk – Stolleis, Michael (Hrsg.):
Geschichte vor Gericht. Historiker, Richter und die Suche nach Gerechtigkeit.
München: C. H. Beck 2000, 12–13.
[6] Olick, Jeffrey K.
– Coughlin, Brenda: The Politics of Regret: Analytical Frames, teoksessa:
Torpey, John (ed.): Politics and the Past. On Repairing Historical Injusteces.
[7] Barkan, Elazar: Restitution and Amending.
Historical Injustices in International Morality, emt., 91–102.
[8] Maier, Charles S.: Overcoming the Past?
Narrative and Negotiation, Remembering and Reparations, emt., 295–303.
[9] <
http://www.rtfcam.org/martyrs/UCA/martin-baro.htm >
[10] Brooks, Roy L.: Reflections on Reparations,
teoksessa: Torpey (ed.), 111.
[11] Suomenkielinen laitos:
Curtois, Stéphane et. al.: Kommunismin musta kirja. Rikokset, terrori, sorto. WSOY: Helsinki 2000.
[12]
[13] Torpey, John: Introduction, teoksessa: Torpey
(ed.), 9–10.
[14] Tästä enemmän: Lean, Sharon F.: Is Truth
Enough? Reparations and Reconciliation in
[15] James, Harold: Die Bergier-Kommission als
Wahrheits-Kommission, teoksessa: Frei, Norbert – van Laak, Dirk – Stolleis, Michael
(Hrsg.), 130–140.
[16] <
http://www.registernamnden.se/Publikationer/sakkommissionen.htm>
[17] Hentilä, Seppo: Harppi-Saksan haarukassa. DDR:n
poliittinen vaikutus Suomessa. SKS: Helsinki 2004, 278–286; Hentilä, Seppo: Miksi Suomessa haisee yhä DDR:ltä?, teoksessa:
Esseitä historiallis-yhteiskunnallisesta kasvatuksesta, toim. Jan Löfström,
Jukka Rantala, Jari Salminen. Historiallis-yhteiskuntatiedollisen kasvatuksen
tutkimus- ja koulutuskeskuksen tutkimuksia 2: Helsinki 2004, 207-231.
[18] < http://vesta.narc.fi/cgi-bin/db2www/sotasurmaetusivu/main?lang=fi>
[19] Hankkeen kotisivu <
http://www.narc.fi/Arkistolaitos/luovutukset/index.htm>
[20] Rousso, Henri: Justice, History and Memory in
[21] Paxtonin esiintyminen Papon-oikeudenkäynnissä on
dokumentoitu. Seuraavat lainaukset on otettu tästä dokumentista
<http://www.matisson-consultants.com/affaire-papon/traductions/chronicle04.htm>
[22] Rousso, teoksessa: Torpey (ed.), 278.
[23] Stolleis, Michel: Historiker als Richter, der
Richter als Historiker, teoksessa: Frei, Norbert – van Laak, Dirk – Stolleis,
Michael (Hrsg.), 177–181.