Tiede ja tutkimus - taso 2
Paluu
etusivulle
Taso 1
Tämä osuus vielä
"luentorunkotasolla"
Sisällys
Filosofian alueet ja
niiden suhde tutkimukseen
Selittäminen tieteessä
Hermeneutiikka
Filosofian alueet
ja niiden suhde tutkimukseen
- Ontologia esittää kysymyksiä todellisuuden
luonteesta
- Mikä on tutkittavan ilmiön luonne?
- Mikä on todellista?
- Mitkä ovat todisteet?
- Epistemologia käsittelee tietämisen alkuperää
ja luonnetta sekä tiedon muodostumista
- Mikä on tutkijan ja tutkimuskohteen välinen suhde?
- Mikä asema arvoilla on ilmiöiden
ymmärtämisessä?
- Logiikka käsittelee toteen näyttämisen ja
todistamisen periaatteita
- Ovatko kausaaliset kytkennät mahdollisia tiedon osien
välillä?
- Selitys voi olla esim.
- deduktiivis-nomologinen (jos p niin q)
- empiirinen (realistinen) käsitys
- pragmaattinen
- Teleologia esittää kysymyksiä tarkoituksesta
- Mitä varten tutkimus tehdään?
- Miten tutkimus lisää tietoamme tutkittavalla
alueella? (Hirsjärvi ym. 2003)
Ontologiset oletukset
- Materialismi (objektivismi, realismi)
- tutkimuskohteena ihmisestä riippumaton ulkoinen todellisuus
- keskeinen tiedonmuodostuksen kohde havaittu
käyttäytyminen
- suuntauksia
- positivismi: kohteena vain aistein havaittava todellisuus
- tieteellinen realismi: kohteena aisteille havaitsematon
todellisuus, esim. luokat
- käsitenominalismi: vain yksittäiset havainnot
olevaisia
- käsiterealismi: yleisemmät luokat olemassa
- Idealismi (konstruktivismi, nominalismi, subjektivismi)
- ulkoinen todellisuus on olemassa vain havaintokategorioiden
kautta
- keskeisiä tiedonmuodostuksen kohteita merkitykset
Epistemologiset oletukset
- Materialismi
- objektivistinen käsitys tiedosta
- tutkija erillään tiedon kohteesta
- arvovapaa tieto mahdollista
- totuuden korrespondenssiteoria
- mahdollisuus tiedon kumuloitumiseen
- Idealismi
- relativistinen käsitys tiedosta
- tieto ideografista (sidonnaista aikaan, paikkaan tai
kulttuuriin)
- arvovapaa tieto ei ole mahdollista
- tiedon totuudellista ei voi verrata ulkoiseen referenttiin
- tiedon kumuloituminen vaikeata
Metodologiset oletukset
- Materialismi
- pyritään tutkijan vaikutuksen eliminointiin
- kontrolliasetelmat
- mittaaminen
- kausaalisuus
- tutkijan käsitteet ensisijaisia
- Idealismi
- tutkija pyrkii sisälle tutkittavien todellisuuteen
- avoimet asetelmat
- ymmärtämispyrkimys
- tutkittavien käsitteet vaikuttavat tutkijan
käsitteisiin
Kysymys
ihmisen olemuksesta: holismi vs. individualismi
- Holistinen ontologia
- osat olemassa kokonaisuuden kautta
- Individualistinen ontologia
- ihmiset toisistaan riippumattomia yksilöitä
- Holistinen epistemologia
- kulttuurin jäsenyys määrittää
tiedonmuodostusta
- Individualistinen epistemologia
- ihminen tietonsa subjekti
- Holistinen metodologia
- kohteena sosiaaliset ja kielelliset rakenteet
- synkronia, jatkuvuus
- Holistinen metodologia
- kohteena asenteet, tapahtumat
- diakronia, muutos
Kysymys
ihmisen ja ympäristön välisestä
suhteesta: determinismi vs. voluntarismi
- Deterministinen ontologia
- ympäristö ihmiseen nähden ulkoista ja
määräävää
- Voluntaristinen ontologia
- ihmisellä vapaa tahto ja ihminen hallitsee
ympäristöään
- Deterministinen epistemologia
- tietäminen määräytyy ulkoapäin
- tiedon ja perinteen erottaminen vaikeata
- Voluntaristinen epistemologia
- tiedon subjekti keskeinen ja vapaa
- Deterministinen metodologia
- deterministinen universaalikieli
- kieli hallitsee ihmistä
- Voluntaristinen metodologia
- voluntaristinen kalkyylikieli
- kieli on tietävän ihmisen väline
Selittäminen
tieteessä
- Kausaalinen selitys
- Teleologinen selitys
- Rationaalisen toiminnan selitysmalli
- Säännön seuraamisen selitysmalli
- Funktionalistinen selitys
- "Konstruktivistinen" selitys
Kausaalinen selitys
- Ilmiöitä selitetään niitä
edeltävien syiden avulla (jos p niin q)
- Deduktiivis-nomologinen malli (Hempel 1965)
- tunnetaan selitettävään ilmiöön
liittyvät alkuehdot (A1…Ai)
- tunnetaan ilmiöön liittyvät
säännönmukaisuudet, lait (L1…Li)
- ”upotetaan” ilmiö alkuehtoineen yleisiin lakeihin (ja
nämä vielä yleisimpiin jne.)
- -> ilmiö selittyy deduktiivisesti loogisen
välttämättömyyden ansiosta (subsumptioperiaate)
- probabilistinen eli tilastollinen selitys (lakien tilalla
todennäköisyys)
- kausaalisuus kiistanalaista, koska ei huomiota mekanismiin,
atomistinen, teoriaköyhyys
- Empiirinen (realistinen) käsitys kausaalisuudesta (erit.
yhteiskuntatieteet)
- syy saa aikaan muutoksen vaikutuskohteessa
- syy ja seuraus loogisesti riippumattomia, voidaan johtaa
teoriasta ja todeta empiirisesti
- empiirinen todentaminen edellyttää, että
- syy ja seuraus esiintyvät yhdessä
- syy edeltää ajallisesti seurausta
- syyn ja seurauksen välinen riippuvuus ei johdu
kolmannesta tekijästä
- sosiaalisen todellisuuden monimutkaisuus (samanaikaiset tai
vaihtoehtoiset syyt)
- lisäehdot
- rinnakkaisedellytykset
- vaihtoehtoiset edellytykset
- vaarana mekanistinen kausaalisuus (vrt. Weber) ja reifikaatio
- pragmaattinen asenne kausaalisuuteen
Teleologinen selitys
- Toiminta selitetään sen
päämäärän avulla,
- syy ajallisesti seurauksen jälkeen
- syy ja seuraus loogisesti riippuvaisia toisistaan
- Intentionaalisuus: tietoisia ja tiedostamattomia
päämääriä (intentionaalinen toiminta aina
merkityksellistä)
- Yksilöllisten selitysten kohdalla perusmalli ns. praktinen
syllogismi (von Wright)
- A aikoo toteuttaa p:n
- A katsoo (tai uskoo tai tietää), ettei pysty
toteuttamaan p:tä, ellei hän tee a:ta
- A ryhtyy tekemään a:ta
- johtaa rationaalisen toiminnan malleihin
- toisaalta kaikkea toimintaa ei voi selittää
individualistisen mallin mukaan
Rationaalisen
toiminnan selitysmalli
- Utilitaristinen lähtökohta, toimija pyrkii toteuttamaan
tavoitteensa toiminnan kustannuksiin nähden mahdollisimman
tehokkaasti
- Ympäristön rajoitukset -> tilanteeseen ja
toimijan kykyyn liittyvät edellytykset (praktisen syllogismin
laajennettu malli)
- epätäydellinen informaatio (riski ja epävarmuus)
- Rajoitettu rationaalisuus, toimijat subjektiivisesti
rationaalisia (Herbert Simon)
- toimijan tilanteenmäärittely
- tilanteen ominaisuudet vaikuttavat
- Tyydyttävä ratkaisu optimaalisen sijaan (ei kaada
rationaalisuusoletusta)
- Selitysperusta: yksittäisten rationaalisten tekojen
kumuloituminen (ns. näkymätön käsi)
- Yksilötaso ja kollektiivinen taso (Olson ja kollektiivisen
toiminnan ongelma)
Säännön
seuraamisen selitysmalli
- Teot perusteiltaan sosiaalisia, eivät yksilöllisiä
(huom! rationaaliset mallit eivät johdonmukaisesti kiistä
tätä)
- Perusta toimijoiden osallisuudessa johonkin kielipeliin, ei
tekojen sarjallisessa kumuloitumisessa
- Tekojen merkitys perustuu kielipelin sääntöjen
seuraamiseen (Winch)
- Tekojen selittäminen edellyttää em.
sääntöjen ymmärtämistä
- Kaikki toiminta on sosiaalista, koska merkitykset
määräytyvät kielipelistä, joka on
itsessään sosiaalinen tuote (vrt. Weber)
- Kielipelien institutionalisoituminen -> kulttuurin
makrorakenne
- Makrorakenteen sisäistäminen subjektiivisten kokemusten
kautta
- Toimijan itseymmärrys toissijaista, ymmärrettävyys
muille keskeistä (kokemuksen objektivointi
sääntöjen avulla)
- Johtaa helposti vulgäärikulturalismiin (ei silti
kausaalista)
Funktionalistinen selitys
- Ilmiö selitetään sen seurausten avulla (p jotta q)
- Selitys kohdistuu yleensä suuriin kokonaisuuksiin
(yhteiskunnat, ryhmät, organisaatiot), ilmiön seuraukset
funktionaalisia kokonaisuuden kannalta
- Kokonaisuuksilla katsotaan olevan itsesäilytyksen ”tarve”,
jonka funktiot selittävät •
- Myös kokonaisuuden kannalta kielteisiä seurauksia
(dysfunktiot)
- Manifestit ja latentit funktiot (Merton)
- Funktioselityksen (latentti) ehdot (Elster):
- Funktio Y on toimintatavan X:n seuraus
- Y on ryhmä Z:n kannalta hyödyllistä
- Y on X:n tuottaman toiminnan tarkoittamaton seuraus
- Z:n jäsenet eivät tiedosta Y:tä tai X:n ja Y:n
kausaalisuhdetta
- Y ylläpitää X:ää Z:aan tulevan
kausaalisen takaisinsyötteen avulla
- Funktioanalyysi on kausaalisen ja teleologisen selityksen
välissä
- Elsterin ehdot sisältävät kausaalisia
elementtejä, mutta silti vaikea palauttaa kausaaliseen
determinismiin selitysmuotona
- Intentionaalisuus yliyksilöllistä ja tiedostamatonta
- Sokea kohta: yhteisön säilyminen (solidaarisuus,
yhteiset pelisäännöt tms.) on usein toiminnan
tarkoitettu seuraus
"Konstruktivistinen"
selitys
- Säännön seuraaminen ei ota huomioon toimijan
refleksiivisyyttä ja käytännöllistä luovuutta
- rationaalisen toimijan malli liian voluntaristinen
- Kielipelien sääntöjen sisäistäminen
täydellisesti on epärealistista ja sosiaalisen toiminnan
kannalta teoreettisesti epäinformatiivista - rationaalisuus tekee
sosiaalisesta toiminnasta mahdotonta, koska valinnat ”ylikuormittavat”
ja tekevät rutiinit mahdottomiksi
- Sosiaaliset rakenteet (erit. kieli) ovat toimijoille
”mahdollistavia rajoitteita”
- Subjektin ja rakenteen välisen vastakohtaisuuden
hylkääminen
- Pierre Bourdieu ja kenttäteoria
- positio + dispositio = habitus
- strateginen toiminta -> luova rakenteen
hyväksikäyttö kamppailussa pääomien hallinnasta
- intressien rakenteen mukainen tyypillisyys
- Anthony Giddens ja strukturaatio
- sosiaalisen toiminnan mielekkyys palautettavissa kieleen, jolla
lähestyä toisen subjektiivisuutta
- ihmiset tuntevat sosiaalisen toiminnan säännöt
(mahdollistavat sujuvuuden)
- sosiaalisen elämän jatkuvuus mahdollista vain, jos
ihmiset tarkkailevat em. sääntöjen noudattamista
(tulkintojen relevanssi kussakin tilanteessa)
- signifikaatio, legitimaatio, dominaatio
- toiminta normaalisti rutiinia (ei ”aikalisää”)
- subjektiivisuuden objektivointi ja objektiivisuuden
subjektivointi
- toimija riippuvainen historiallisista rakenteista resursseina
- rakenteet potentiaalisia ja ”virtuaalisia”
- muutoksen mahdollisuus?
- toimijoilla aina valtaa rakenteisiin nähden
- toiminnan tarkoittamattomat seuraukset tuottavat uusia
tilanteita tulkittaviksi
- toimijoiden refleksiivisyys johtaa sääntöjen
uudelleenarviointiin ja oppimiseen
Hermeneutiikka
- Yleinen yhteiskuntatieteellinen ja humanististen tieteiden
metodi, tulkinnan ja ymmäärtäämisen teoria
- Toiminnan merkitys toimijoille, merkityksen rekonstruktio
- Kielen keskeisyys (esim. Auerbach: Mimesis)
- Kritisoi kokemuksellisen todellisuuden
esineellistämistä ja yleispätevien selitysten tavoitetta
- empiristinen teesi havaittavasta
käyttäytymisestä ja tutkijan ulkokohtaisuudesta
- Alun perin eläytyminen, myöhemmin
merkityssisällön tajuaminen
- Ei vain subjektiivinen merkitys (kontekstitieto => motiivit)
- Max Weber:
- sosiaaliseen tekoon liittyy aina merkitys, joka saa
sisältönsä suuntautumisestaan muihin ihmisiin
- teko havaittavissa, sen merkitys ei (kontekstuaalisuus)
- selittäminen edellyttää
ymmärtämistä (syyn ja vaikutuksen ”mekanismit”)
- teoreettinen ymmärrys ja teoriaton ymmärrys
(ideaalityypit lähtökohtana) –esim. kapitalismin eetos
(uskonnon merkitys)
- Kulttuurintutkimus ja ihmisen refleksiivinen asenne
- säännön seuraaminen ja säännön
huomioiminen (toimija/rakenne)
- sosiaalinen konstruktivismi
- sosiaalisen tilanteen monitulkinnallisuus
(syvämerkitykset)