Tutkimusmenetelmät ja tutkimusaineistot
Paluu tutkielmasivulle
Taso 2 (Keskeneräinen!)
Sisällys
Yleistä
tutkimusmenetelmistä
Muuttuja-ajattelu
Validius ja reliaabelius
Aineiston
hankinta
Yleistä
tutkimusmenetelmistä
Tutkimusmenetelmillä tarkoitetaan empiirisen tutkimuksen
konkreettisia
aineiston hankinta ja -analyysimetodeja tai -tekniikoita, jotka voidaan
puolestaan
luokitella laadullisiin (kvalitatiivisiin) ja
määrällisiin
(kvantitatiivisiin) menetelmiin. Joitain menetelmiä
esitellään tarkemmin tasolla kaksi. Tällä sivulla
keskitytään esittelemään erilaisia
menetelmäkokonaisuuksia yleisesti sekä
käsitellään muuttuja-ajattelua tieteessä,
validiuden ja reliaabeliuden käsitteitä sekä aineiston
hankintaan liittyvän metodologian pääpiirteitä.
Tutkimusmenetelmiä valittaessa on hyvä pitää
mielessä, että ratkaisujen tulisi seurata tutkimusongelmasta.
Täytyy siis miettiä mitkä ovat ne aineistot, joiden
avulla saan parhaiten tietoa tutkimuskohteestani, ja mitkä ovat ne
tutkimustekniikat, joilla saan tiedon parhaiten "irti" aineistosta.
Vain hyvin harvoissa tapauksissa vastaukset kysymyksiin ovat
itsestään selviä, ja täysin tyydyttävän
lopputuloksen saavuttamiseksi täytyisi analysoida hyvin suuria ja
monipuolisia menetelmiä erilaisia tutkimustekniikoita
hyödyntämällä. Kun tämä ei
tutkimusekonomistisista tai muista syistä ole mahdollista,
meidän on tehtävä ankaria valintoja. Nämä
täytyy puolestaan perustella hyvin.
Käytännössä tutkimusprosessin aikana on täysin
tavallista ja tietyllä tavalla asiaa kuuluvaa, että aineistoa
ja metodeja valittaessa ja eri vaihtoehtoja punnittaessa valinta
suuntautuu johonkin muuhun kuin alunperin kaavailtiin.
Tällöin saattaa myös olla mielekästä muuttaa
tutkimusongelmaa vastaamaan todellista tilannetta. Tärkeintä
on johdonmukaisuus! On myös suhteellisen yleistä, että
opiskelija tulee graduseminaariin mukanaan esimerkiksi ulkomailla
suoritetun vaihdon aikana kerätty haastattelu- tai muu materiaali,
joka on kerätty vailla täsmällistä
tutkimusongelmaa. Tämä ei ole mitenkään
tavoiteltava tilanne, mutta koska sellaista sattuu,
tehtävänä on tällöinkin formuloida
tutkimusongelma ja valita aineiston analysointitekniikat sillä
tavalla että tutkimuksesta tulee loogisesti toimiva kokonaisuus.
Tarkempaa tietoa erilaisista tutkimusmenetelmistä ja niihin
liittyvistä kysymyksistä tasolla 2, kunhan se valmistuu.
Muuttuja-ajattelu
Muuttuja-ajattelu ja muuttujakäsitteistö on olennainen osa
kvantitatiivista ja erityisesti selittävää tutkimusta.
Mutta muuttujien avulla voidaan hahmottaa myös muuntyyppistä
tutkimusta, johon voidaan samalla saada sitä kautta
lisää jäntevyyttä. Ne voivat myös olla
hyviä tutkimuksen suunnitellun ja esimerkiksi aineistonkeruun
apuvälineitä, vaikkei muuttujakieltä lopullisessa
raportissa käytettäisikään. Esaiasson ym (2003, 46)
luettelevat seuraavia muuttuja-ajattelun hyötypuolia:
- Se auttaa täsmentämään niitä
ilmiöitä, joita haluamme kuvata tai selittää.
- Se auttaa pitämään analyysissä
erillään erilaiset käsitteet ja ilmiöt.
- Se auttaa pitämään mielessä sen millä
ollaan selittämässä mitä.
- Se auttaa täsmentämään tutkimiemme
käsitteiden ja ilmiöiden välisiä suhteita.
- Se auttaa suunnittelemaan ja toteuttamaan aineiston (data)
keruuta.
Muuttuja-ajatteluun pohjaavan tutkimustoiminnan tulos on yleensä
havaintomatriisi. Se
koostuu havaintoyksiköistä, muuttujista ja muuttujien
arvoista, joskin näille asioille annetut nimet saattavat vaihdella
eri tutkimusotteissa. Yleisesti ottaen voimme ajatella, että:
- Havaintoyksiköt ovat niitä tutkimuksen kohteita tai
tapauksia, joita tutkimuksessa analysoidaan asetettuun kysymykseen
vastaamiseksi. Havaintoyksiköt voivat olla esimerkiksi
- yksittäisiä ihmisiä vailla
määrittelyjä
- tietyn ominaisuuden omaavia yksilöitä (opiskelijat,
lääkärit, Vasemmistoliiton jäsenet)
- ihmisryhmiä (perheitä, Lappajärven asukkaita,
ruotsalaisia)
- kielellisiä (sanallisia tai kuvallisia) kokonaisuuksia
(sanoja, puolueohjelmia, vaalimainoksia)
- maantieteellisiä tai hallinnollisia kokonaisuuksia (saaria
Helsingin eteläpuolella, läänejä, ylikansallisia
taloudellisia yhteistyöjärjestöjä)
- aikakausia (päiviä, viikkoja, vaalikausia)
- tapahtumia (mielenosoituksia, vallankumouksia, poliittisia
kriisejä).
- Muuttujat kuvaavat ominaisuuksien muutosta
havaintoyksiköissä, jolloin ne ominaisuudet, jotka eivät
muutu ovat vakioita. Selittävissä tutkimuksissa muuttujat
jaetaan
- riippumattomiin muuttujiin, joiden vaikutusta
havaintoyksikössä halutaan tutkia ja
- riippuviin muuttujiin, jotka kuvaavat variaatiota
havaintoyksikössä.
- Muuttujien arvot ovat tulosta mittaamisesta, joka voi olla
yksinkertainen toimenpide kuten todettaessa havaintoyksikön
sukupuoli, mutta voi myös vaatia monimutkaisia menetelmiä.
Tyypillinen havaintomatriisi on esimerkiksi seuraava:
|
Muuttujat
|
Havaintoyksiköt
|
V1 |
V2 |
V3 |
V4 |
V5 |
1
|
XX |
XX |
XX |
XX |
XX |
2
|
XX |
XX |
XX |
XX |
XX |
3
|
XX |
XX |
XX |
XX |
XX |
4
|
XX |
XX |
XX |
XX |
XX |
5
|
XX |
XX |
XX |
XX |
XX |
Onnistunut mittaaminen edellyttää tutkimukselta
pääsääntöisesti ensin selkeätä
näkemystä siitä, mitä ollaan tutkimassa.
Tutkimuksen teoreettiset tai muuten keskeiset käsitteet kannattaa
määritellä selkeästi tämän
näkemyksen vahvistamiseksi. Useimmissa tapauksissa teoreettista
käsitettä ei voi sellaisenaan soveltaa
havaintoyksiköiden (todellisuuden) tarkasteluun, vaan se vaatii
tutkimuskäsitteiden operationalisoinnin eli muuntamisen
mitattavissa olevaan muotoon. Operationalisointiin liittyy aina
valintoja erilaisten vaihtoehtojen välillä sekä
tulkintaa, ja juuri tässä vaiheessa ilmenee usein suurimmat
ongelmat tutkimuksen validiuden kannalta.
Ks. lisää muuttujista Esaiasson ym 2003, 45-59, sekä
erityisesti muuttujista kvantitatiivisessa tutkimuksessa
Yhteiskuntatieteellisen tietoarkiston menetelmäopetuksen
valtakunnallinen tietovaranto.
Validius ja reliaabelius
Tutkimuksen tasoa ja johtopäätösten pätevyyttä
arvioitaessa käytetään usein validiuden ja
reliaabeliuden käsitteitä, jotka molemmat liittyvät eri
tavoin tutkimuksen luotettavuuteen tiedon tuottajana. Näistä
reliaabelius on yksiselitteisemmin käsitettävissä.
Tutkimuksen reliaabelius tarkoittaa sitä, että
tutkimustyö on tehty sillä tavalla huolellisesti, että
tutkimuksen tuloksia voidaan pitää toistettavina. Toisin
sanoen, tulokset eivät saisi olla sattumanvaraisia. Heikko
reliabiliteetti saattaa olla seurausta esimerkiksi sellaisista
ei-systemaattisista virheistä, jotka seuraavat huolimattomuudesta
esimerkiksi aineiston keruussa, sen koodaamisessa tai analyysiin
liittyvissä lasku- tai muissa mittaustoimituksissa. Laadullisessa
tutkimuksessa kyse voi olla esimerkiksi
käännösvirheestä tai nauhoitetun haastattelun
epätarkasta purkamisesta.
Reliabiliteetin todentaminen on huomattavasti yksinkertaisempaa
kvantitatiivisissa tutkimuksissa, joissa periaatteessa ja usein
myös käytännössä tutkimuksen keskeiset vaiheet
voidaan todella toistaa. Laadullisessa tutkimuksessa on
tärkeää dokumentoida tutkimuksen kulku siten, että
tutkimuksen yleisö (mukaan lukien mahdolliset tarkastajat) voivat
varmistua asioiden oikeasta kulusta, vaikka he eivät
tietenkään esimerkiksi samaa osallistuvan havainnoinnin
työsuoritusta voisikaan uusia.
Tutkimustuloksissa voi joskus olla suuriakin virheitä heikon
reliaabeliuden vuoksi. Validius on kuitenkin tutkimuksen kannalta
yleensä huomattavasti ratkaisevampi laadun kriteeri, koska
siinä on kyse mahdollisista systemaattisista ongelmista
tutkimuksen suorituksessa tai tulkinnoissa. Yleisesti ottaen validius
tarkoittaa aineistosta tehtyjen johtopäätösten
luotettavuutta; sitä, että tutkimuksessa mitataan/tutkitaan
sitä mitä on tarkoituskin mitata/tutkia. Validius jaetaan
yleensä kahtia sisäiseen ja ulkoiseen luotettavuuteen, joiden
summaa voidaan puolestaan kutsua kokonaisvalidiudeksi.
Sisäisellä validiudella viitataan tutkimusprosessin
toteutuksen systemaattiseen luotettavuuteen (erotuksena
reliaabeliudesta), kun taas ulkoisella validiudella viitataan
tutkimustulosten yleistettävyyteen annetussa kontekstissä
(esimerkiksi missä määrin otoksen tai näytteen
perusteella tehdyt johtopäätökset kuvaavat perusjoukkoa).
Sisäisen validiuden tyypillisenä ongelmana voidaan
pitää tutkimuksen käsitteisiin ja erityisesti
käsitteiden operationalisointiin liittyviä ongelmia.
Voidaanko äänestysprosenttia pitää hyvän
demokraattisuuden mittarina maissa, joissa on
äänestysvelvollisuus (tai -pakko)? Useissa tapauksissa
vastaus ei ole lainkaan itsestään selvä. Kertovatko
urheiluseurojen lukumäärä- ja jäsenyystilastot
todella alueen sosiaalisen pääoman kehityksestä?
Perussääntönä voinee pitää, että
mitä suurempi välimatka vallitsee tutkimuksen teoreettisen
käsitteistön ja operationaalisen käsitteistön
välillä (ja usein, mitä useampia välivaiheita
operationalisointiin sisältyy), sitä suuremmaksi kasvavat
käsitteellisen sisäisen validiuden riskit.
Validiuden juuret ovat kokeellisessa tutkimuksessa, jossa on
ymmärrettävää, että tutkimustilanne
(erityisesti mittaustilanne) täytyy puhdistaa sellaisista
kontrolloimattomista tilanteista, joilla voi olla vaikutusta tuloksiin.
Tämän perinteisen validiuden soveltaminen
yhteiskuntatieteisiin tutkimuksiin on luonnollisesti hyvin vaikeata, ja
saattaisi johtaa puolestaan suuriin ongelmiin tutkimusetiikan kannalta.
Sisäisen validiuden kriteeriä laadullisessa tutkimuksessa
voidaan soveltaa esimerkiksi tutkijan pyrkiessä varmistamaan,
vastaavatko tutkijan tekemät käsitteelliset tai teoreettiset
rakennelmat tutkittavien todellisia käsityksiä ja kokemuksia
(konstruktiovalidius). Tämäkin voi osoittautua tietenkin
vaikeaksi: lienee esimerkiksi hyvin hankalaa selvittää, onko
suomalaisuus Suomen kansalaisille henkilökohtaisesti
tärkeä asia muulloinkin kuin asiaa kirjaimellisesti ja
suoraan kysyttäessä. Usein kuitenkin pelkkä
tämäntyyppisen asian pohdinta voi parantaa tutkijan omia
käsityksiä tuloksista, niiden tulkinnasta ja
yleistettävyydestä. Kenttätutkimuksessa voidaan
tietenkin aina pyrkiä pidentämään
työskentelyjaksoa, jolloin voi kuvitella oppivansa tuntemaan
tutkimuskohteensa paremmin.
Ulkoisen validiuden toteutumista voidaan puolestaan edistää
esimerkiksi kuvaamalla tutkimusprosessi kokonaisuudessaan
(tutkimuskohde, tutkimusolosuhteet, oma päättelyprosessi)
huolellisesti. Lisäksi voidaan pohtia avoimesti esimerkiksi
tapaustutkimuksen tai pienen N:n vertailevan asetelman ollessa
kyseessä tulosten yleistettävyyden edellytyksiä.
Edelleen validiutta voidaan parantaa hyödyntämällä
tutkimuskohteeseen mahdollisuuksien mukaan useampaa
näkökulmaa, mitä kutsutaan yleisesti triangulaatioksi.
Denzin (1970, lainattu Hirsjärvi ym. 2003, 215)) jakaa
triangulaation neljään eri tyyppiin:
- tutkijatriangulaatio, jolloin samaan tutkimukseen osallistuuu
useita tutkijoita sen eri vaiheissa
- teoreettinen triangulaatio, jolloin tutkimuksen kohteena olevaa
ilmiötä tarkastellaan eri teorioiden näkökulmasta
- aineistotriangulaatio, jossa samaa ongelmaa yritetään
ratkaista erilaisia tutkimusaineistoja analysoimalla
- metodologinen (tai metodinen) triangulaatio, jolloin samaan
aineistoon käytetään useita tutkimusmenetelmiä.
Erityisesti tässä merkityksessä triangulaatio tulee
lähelle tutkimusmenetelmällistä "mixing methods" -otetta.
Validiuden ja reliaabeliuden yhteydessä on hyödynnetty
erityisesti seuraavia lähteitä, Esaiasson ym. 2003, 61-69;
Hirsjärvi ym. 2003, 213-215 sekä Juri Mykkäsen
luentorunkoja S2A kevät 2003.
Aineiston hankinta
Empiirisen tutkimuksen keskeinen osa-alue on tutkimusaineisto.
Hyvä aineisto ei vielä takaa onnistunutta tutkimusta mutta
toisinpäin asia on selvä: hyväkin tutkimusasetelma
saattaa kaatua nopeasti siihen, että aineisto on kerätty
huonosti tai koska sen avulla ei voida vastata validisti asetettuun
tutkimusongelmaan. Jälleen tutkijalla on edessään
runsaasti erilaisia vaihtoehtoja, mistä valita. Ensimmäiset
kysymykset koskevat esimerkiksi sitä (Hirsjärvi 2003,
164-206; Uusitalo 1999 89-98, sovellettuna):
- Keräänkö aineiston itse vai
käytänkö valmiita aineistoja?
- Valmiita aineistoja tarjoavat esimerkiksi
- viralliset tilastot ja tilastorekisterit
- tilastotietokannat
- erilaiset arkistot (viestintävälineet, poliittiset
ja muut organisaatiot, henkilökohtaiset arkistot)
- aikaisemmat tutkimukset.
- Valtio-opillista tutkimusta tekevän kannattaa tutustua yhteiskuntatieteellisen tietoarkiston
[www.fsd.uta.fi] palveluihin, jotka voivat hyvinkin auttaa ennen muuta
kvantitatiivista tutkimusta suunnittelevaa.
- Lähdekritiikki on tärkeä. Tutkijan on
esimerkiksi hyvä tiedostaa ero primaari- (tai alku-) ja
sekundaarilähteen välillä. Tyypillinen ongelma
opinnäytteissä on se, että esimerkiksi julkisen tai
tieteellisen keskustelun perusteella katsotaan voitavan saada suoraa
tietoa itse tutkimuskohteesta.
- Minkälainen aikaulottuvuus tarvitaan tutkimusongelman
ratkaisemiseksi, onko kyseessä pitkittäis- vai
poikittaistutkimus?
- pitkittäistutkimuksessa (longitudinal
study) seurataan jonkin ilmiön kehitystä ajassa,
jolloin tärkeätä on kyetä perustelemaan alku- ja
loppuajankohta sekä erilaiset mittausajankohdat, jos jotain
mittaamismenetelmää käytetään
- poikittaistutkimuksessa (cross-sectional
study) analyysi kohdistuu tiettyyn ajankohtaan, jonka pituus voi
toki vaihdella tutkimuskohteen laajuudesta riippuen.
- Minkäkokoinen aineisto on tarpeen tutkimusongelman
ratkaisemiseksi?
- Joskus on mahdollista ja mielekästäkin tehdä
niin sanottu kokonaistutkimus, jolloin aineistona on koko se
populaatio, jonka käsitykset, ominaisuudet,
käyttäytyminen ym. halutaan tietää. Voidaan
esimerkiksi haastatella kaikkia kansanedustajia heidän
suhtautumisestaan parisuhdelaissa esitettyihin samaa sukupuolta olevien
avioliittoa koskeviin pykäliin.
- Useimmissa tutkimuksissa ei kuitenkaan voida tai ei ole
mielekästä tutkia kaikkea, vaan varsinainen aineisto on
jotenkin rajattava koko potentiaalisesta aineistosta. Erityistä
huomiota tulee kiinnittää varsinaisesta aineistosta saadun
informaation yleistettävyyteen koskemaan koko perusjoukkoa.
Tällöin kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen
välillä ilmenee selviä eroja.
- Kvantitatiivisessa tutkimuksessa voidaan
hyödyntää tilastollisia
päättelysääntöjä, joiden perusteella
otoksesta saatuja tietoja voidaan soveltaa koko perusjoukkoon. Otanta
voidaan suorittaa monella tavalla, kuten yksinkertaisella
satunnaisotannalla, systemaattisella satunnaisotannalla, ositetulla
otannalla tai ryväsotannalla. Ks lähemmin menetelmäopetuksen
valtakunnallinen tietovaranto (yhteiskuntatieteellinen
tietoarkisto).
- Kvalitatiivisessa tutkimuksessa tutkimustavoite on
yleensä hieman toisenlainen kuin kvantitatiivisessa tutkimuksessa,
ts. pyrkimyksenä on ennemmin ymmärtää
tutkimuskohdetta kuin selittää jotakin tai tehdä
suoraviivaisia yleistyksiä. Laadullisessakin tutkimuksessa on
näissäkin tapauksissa kuitenkin mietittävä, kuinka
aineisto valitaan itse tutkimuskohteen sisällä (kaikkea ei
aika yksinkertaisessakaan tutkimuskohteessa voi tutkia koko ajan!) ja
kuinka yleistettävyys toimii siinä mitassa, jossa
tutkimuskohteen perusteella halutaan sanoa jostain enemmästä
(tämähän on kuitenkin yksi tieteellisen tutkimuksen
tavoitteista). Aineiston keruussa puhutaan usein saturaatiosta tai
kyllääntymisestä, jolloin tutkimusaineiston keruu
voidaan lopettaa kun uudet tapaukset eivät enää tuota
uutta tietoa. Tässä on riskinsä: yhtäältä
on jossain määrin subjektiivinen kysymys, mikä on uutta
tietoa ja mikä ei, toisaalta saturaatiopiste saattaa osoittautua
yllättävän kaukaiseksi ja aineistoa joudutaan
keräämään enemmän ja kauemmin kuin mitä
tutkimusaikataulu ja muut resurssit sallivat.
- Pro gradu -tasoisissa ja kokoisissa tutkimuksissa varsinkin
kvalitatiivisissa tutkimuksissa yleinen ongelma on aineiston liian
suuri koko, josta seuraa analyysin pinnallisuus. Hyvä
perusteellinen analyysi suppeasta tutkimuskohteesta ja selvästi
rajatusta tutkimusaineistosta on
pääsääntöisesti parempi kuin raapaisu, jonka
informaatioarvo jää vähäiseksi ja kiistanalaiseksi.
- Ellei valmiita aineistoja käytetä, kuinka aineisto
kerätään? Perusvaihtoehdot ovat tässä kysely,
haastattelut ja havainnointi.
- Kysely on modernin sosiaalitutkimuksen tyypillisimpiä
tiedonkeruumenetelmiä, jossa erilaisia lomakkeita hyväksi
käyttämällä pyritään standardoinnin
(samaa asiaa kysytään samalla tavalla) avulla saada tietoa
suurelta joukolta ihmisiä. Kyselyn perusmuodot ovat postikysely ja
kontrolloitu kysely, joista jälkimmäisessä tutkija
osallistuu itse "paikan päällä" esimerkiksi lomakkeen
jakamiseen, tutkimuksesta informoimiseen ja vastausten tarkistamiseen.
- Haastattelun perusidea on se, että tutkimuskohteen
annetaan itse kertoa suhteellisen vapaasti (lomakekyselyyn verrattuna)
ja vastata kysymyksiin käyttämällä omia
termejään ja ilmaisutapojaan. Haastattelun perusmuodot ovat
strukturoitu eli lomakehaastattelu, avoin tai syvähaastattelu
sekä näiden väliin jäävä teema- tai
puolistrukturoitu haastattelu, jossa yhdistellään erilaisia
vapausasteita.
- Havainnoinnissa tutkija pyrkii seuraamalla erilaisia
tilanteita, tapahtumia ja käyttäytymistä
ylittämään sen ongelma, että ihmisten kielelliset
vastaukset erilaisiin kysymyksiin eivät
välttämättä kerro mitään "todellisista
ajatuksista" tai käyttäytymisestä erilaisissa
tilanteissa. Havainnointimenetelmän kaksi
ääripäätä ovat suhteellisen tarkasti
suunniteltu systemaattinen havainnointi ja osallistuva havainnointi,
jossa tutkija on yksi tutkimustilanteessa mukana olevista
henkilöistä.
Tarkempaa tietoa erilaisista aineistonhankintamenetelmistä ja
niihin liittyvistä kysymyksistä tasolla 2, kunhan se
valmistuu.