Lukion Filosofia
Filosofian oppisanasto
 
 

[A] [B] [C] [D] [E] [F] [G] [H] [I] [J] [K] [L] [M] [N] [O] [P] [Q] [R] [S] [T] [U] [V] [X] [Y] [Z] [Ä] [Ö]


Teleologinen selittäminen

Teleologia tarkoittaa päämäärähakuisuutta, tai jonkin ilmiön selittämistä viittaamalla sen tavoitteisiin, tarkoitusperään tai päämäärään (kreik. telos, päämäärä). Rinnastetaan usein kausaaliseen selittämiseen, jossa ilmiö selitetään viittaamalla sitä edeltäneisiin syihin ja osoittamalla miten ne ovat ilmiön aiheuttaneet.

Kun ihmisen ihmisen käyttäytymistä tai laitteen toimintaa, tai jonkin esineen ominaisuuksia tarkastellaan teleologisesti, sen tehtävän tai tavoitteiden perusteella. Esimerkiksi joku ihminen kaataa vettä lasiin, koska hänen tavoitteensa on sammuttaa janoa; lasi taas on sen muotoinen kuin se on, koska sen tarkoitus on toimia vesisäiliönä (se on suunniteltu tätä tarkoitusta varten). Vastaavasti porassa on terä, mekanismi joka saa terän pyörimään, ja kädensija josta voidaan pitää kiinni, koska poran tehtävä on mahdollistaa reikien tekeminen - erilaisten poramallien "hyvyyttä" voidaan arvioida sen perusteella miten hyvin ne tähän tehtävään soveltuvat.

Tärkeä kysymys teleologisten selitysten filosofisissa tarkasteluissa onkin ollut, voiko millään elottomalla esineellä kuten poralla olla "itsessään" jokin päämäärä tai tarkoitus, vai onko asioilla päämäääriä vain jos joku ihminen ajattelee niillä polevan päämäärän, tai "antaa" niille päämärän. Toisin sanoen, voivatko jotkut päämäärät olla olemassa "maailmassa itsessään", ihmisten päämääristä ja ajatuksista riippumatta.

Kausaliteetin ajatellaan yleensä olevan "maailmassa itsessään" vallitseva säännönmukaisuus: jotkut asiat kausaalisesti aiheuttavat toisten asioiden tapahtumisen täysin riippumatta siitä huomaammeko me ihmiset niiden välillä mitään yhteyttä, tai saammeko me koskaan havaintoja tai tietoa tästä vuorovaikutuksesta - kausaalisen syy-seuraussuhteen voidaan ajatella olevan maailmassa objektiivisesti, ja ihmisen ajattelusta riipumatta, vallitseva tosiasia. Jos pora (esim. automaattinen sähköpora) painaa reiän vanerilevyyn, niin se on reiän kausaalinen syy täysin riippumatta siitä onko paikalla ketään ihmistä tätä tapahtumaa havaitsemassa, tai oliko reiän synnyllä mitään päämäärää.

Jos haluamme selittää tietyn upouuden poramallin ominaisuuksia teleologisesti, niin meidän on otettava huomioon että toiminta "jota varten" pora on suunniteltu tapahtuu ehkä vasta tulevaisuudessa (tai pora voi jäädä täysin käyttämättömäksi, niin että tapahtuma joka "selittäisi" poran olemassaolon ja ominaisuudet ei ehkä koskaan aktualisoidu). Jos reikien tekeminen on poran päämäärä, niin miten tämä päämäärä, tai toiminta joka on poran "tarkoitus", voisi olla missään objektiivisesti olemassaolevassa suhteessa poraan, jos voi olla niin että se tapahtuu vasta tulevaisuudessa, tai jää tapahtumatta lainkaan. Miten mikään tulevaisuudessa tapahtuva voisi saada aikaan sen että poralla (nyt) olisi olemassa "päämäärä"? Tai jos päämäärä ei koskaan toteudu, miten poralla voi olla objektiivinen suhde tuohon päämäärään (reikiin/rei'ittämiseen) jos näistä vain pora on olemassa?

Poran käyttäjällä voi tietysti (jo nyt) olla mielessään tavoite: tehdä reikiä. Mutta jos poralla on tämä päämärä tai tarkoitus vain sen takia että sen käyttäjällä on tämä tavoite (tai sen suunnittelija on ajatellut tätä tavoitetta ja sen takia tehnyt porasta sellaisen kuin se on) ei poralla itsellään ole mitään "omaa" tavoitetta, ja teleologinen selittäminen perustuu ihmisten päämääriin tai tavoitteisiin joita ihmiset esineelle asettavat - ei esineen ja päämäärän väliseen suhteeseen joka olisi "maailmassa itsessään".


Aloitussivu Filosofian oppisanasto Käsitekartat Suuria filosofeja Filosofian historian kehityslinjoja Linkkejä muualle Kartta sivuston sisällöstä, sivuston tai sen osien lataaminen omalle koneelle, palaute, tietoja tekijästä


© Otto Lappi 2001 (otto.lappi@edu.espoo.fi).
Sivu päivitetty viimeksi 22/06/2001.