Lukion Filosofia
Filosofian oppisanasto
 
 

[A] [B] [C] [D] [E] [F] [G] [H] [I] [J] [K] [L] [M] [N] [O] [P] [Q] [R] [S] [T] [U] [V] [X] [Y] [Z] [Ä] [Ö]


Relativismi

Kanta, jonka mukaan väittämät eivät koskaan ole absoluuttisesti tosia tai epätosia, vaan aina tosia tai epätosia suhteessa johonkin teoriaan, näkemykseen tai viitekehykseen.

1.Eettinen relativismi l. moraalirelativismi sanoo, että mitkään teot eivät ole absoluuttisesti oikein tai väärin, vaan aina oikein tai väärin vain jostakin eettisestä näkökulmasta tai moraalikoodistista käsin tarkasteltuna. Siten esimerkiksi kysymykseen "onko 'valkoisen valheen' kertominen moraalisesti väärin?" ei olisi olemassa absoluuttista vastausta, vaan eri ihmisten moraalikoodistoissa voi olla eroja (joidenkin mielestä se on aina väärin, joidenkin mielestä joskus, ja joidenkin mielestä ei koskaan), eikä ole olemassa mitään absoluuttista tai "oikeaa" moraalikoodistoa josta käsin voitaisiin arvioida kenen moraalikoodisto on "oikeassa" ja kenen ei.

2. Ontologinen relativismi sanoo, että tieto ei koskaan kohdistu "valmiiksi paloiteltuun" todellisuuteen, ja että väittämien totuus on aina riippuvainen paitsi niiden kuvaamasta todellisuudesta, myös siitä viitekehyksestä johon ne kuuluvat; ts. relativistin mukaan todellisuus itsessään ei jakaudu mihinkään "luonnollisiin kategorioihin", vaan kategorisaatiot ovat aina ihmisten keksimiä, ja enemmän tai vähemmän vapaasti valittavissa - luonto tai todellisuus itse ei "pakota" meitä käyttämään mitään tiettyä, etuoikeutettua kategorisaatiota. Vastaavasti kysymykseen "Kuuluvatko A ja B samaan kategoriaan (kategoriaan X)?" ei ole olemassa yhtä yksiselitteistä vastausta kyllä/ei, koska vastaus ei riipu pelkästään luonnosta itsestään (A:sta ja B:stä), vaan myös meidän tavastamme kategorisoida luontoa; yhden henkilön kategorisaatiossa A ja B voivat kuulua samaan kategoriaan, mutta toisen henkilön mielestä ne ovat eri kategorioissa. Eikä kumpikaan ole toista enemmän "oikeassa".

3.Einsteinin suhteellisuusteorioiden relativismin mukaan esineiden koko, ajan kuluminen ja se mitkä tapahtumat tapahtuvat samaan aikaan ja mitkä tapahtumat tapahtuvat eri aikaan ovat riippuvaisia havaitsijan liiketilasta, ja liiketila on siinä mielessä suhteellista, että jos kaksi havaitsijaa ovat liikkeessä toistensa suhtee, näyttää kummastakin siltä että hän itse pysyy paikallaan ja toinen on liikkeessä - eikä kumpikaan ole enemmän "oikeassa" kuin toinen. Kaksi toistensa suhteen liikkuvaa havaitsijaa voi siten olla eri mieltä siitä, tapahtuivatko tapahtumat A ja B yhtä aikaa, tai tapahtuiko A ennen B:tä tai päinvastoin, eikä kumpikaan ole enemmän "oikeassa" kuin toinen.


Aloitussivu Filosofian oppisanasto Käsitekartat Suuria filosofeja Filosofian historian kehityslinjoja Linkkejä muualle Kartta sivuston sisällöstä, sivuston tai sen osien lataaminen omalle koneelle, palaute, tietoja tekijästä


© Otto Lappi 2001 (otto.lappi@edu.espoo.fi).
Sivu päivitetty viimeksi 22/06/2001.