Lukion Filosofia
Filosofian historia

U u s i  A i k a

Moderni filosofia

Moderniksi filosofiaksi kutsutaan yleensä renessanssin ja valistusaatteen ohella kehittynyttä (läheisesti matemaattisiin luonnontieteisiin, erityisesti fysiikkaan liittyvää) luonnonfilosofista traditiota Francis Baconin, René Descartesin ja John Locken kirjoituksista rationalismin, empirismin, Kantin, kautta aina 1800-luvun positivismiin ja pragmatismiin; 1900-luvun taitteessa syntynyt erityisesti logiikkaan ja tieteenfilosofiaan perustuva "nykyajan filosofia" on tämän filosofisen tradition suoraa jatketta.

Suurin modernia filosofiaa yhdistävä tekijä on lährinen yhteys matemaattiseen luonnontieteeseen ja siihen läheisesti kuuluvaan materialistis-atomistiseen (fysikalistiseen) maailmankuvaan, ja suurin ero sitä edeltäneeseen keskiaikaiseen skolastiseen traditioon on ajatus tiedon kasvusta; se kokonaan uusi tietoteoreettinen näkemys, että inhimillinen tieto on jatkuvasti kasvava, epätäydellinen uskomusjärjedstelmä, jota voi ja pitää kartuttaa filosofiassa (tieteessä) tekemällä empiirisiä havaintoja (skolastisessa traditiossa tiedon ajateltiin olevan pääosin kokonaisuudessaan "jo saavutettua", jolloin filosofian (logiikan) tehtäväksi jäi lähinnä tiedon järjesteleminen aksiomaattiseksi kokonaisuudeksi, ja jo tiedettyjen totuuksien looginen todistaminen filosofian "ensimmäisistä prinsiipeistä" lähtien).

Aloitussivu Filosofian oppisanasto Käsitekartat Suuria filosofeja Filosofian historian kehityslinjoja Linkkejä muualle Kartta sivuston sisällöstä, sivuston tai sen osien lataaminen omalle koneelle, palaute, tietoja tekijästä

© Otto Lappi 2001 (otto.lappi@edu.espoo.fi).