Kokeellisen hoidon oikeusvaikutuksista
– Tieteellistä tutkimusta vai rangaistavaa rikollisuutta?
Tarkastelen
tässä oikeustapausanalyysissäni Helsingin käräjäoikeuden 2.10.2014 antamaa
tuomiota rikosasiassa R13/8233. Asia oli saatettu esitutkinnasta
syyteharkintaan, ja syyttäjä oli nostanut syytteen lääketieteellisestä
tutkimuksesta annetun lain 27 §:n ja lääkelain 86 ja 87 §:n vastaisesta
menettelystä. Tapauksessa vastaajana ollut Akseli Hemminki oli todennäköisin
syin epäilty em. rikoksista. Timo Joensuuta puolestaan epäiltiin avunannosta
mainittuihin rikoksiin rikoslain 5 luvun 6 §:n tarkoittamalla tavalla. Epäiltyjen
katsottiin todennäköisin syin tehneen tieteellistä tutkimusta ilman
tutkimuslain tarkoittamaa eettisen toimikunnan puoltolausuntoa taikka Fimean
lupaa. Käräjäoikeus hylkäsi syytteet, koska kyseinen blankosäännösten
vastaisena pidetty menettely ei ollut rikos. Laillisuusperiaate on keskeinen
rangaistavuuden perusoikeudellinen oikeuttaja. Laillisuusperiaate on kirjattu
Suomen perustuslain 8 §:ään, Euroopan ihmisoikeussopimuksen 7 artiklaan,
rikoslain 3 luvun 1 §:ään ja esimerkiksi KP-sopimuksen 15 artiklaan. Rikoslaki
sisältää runsaasti erilaisia viittauksia blankorikossäännöksiin, mistä johtuu,
että rangaistavuutta oikeuttavia lakiviittauksia ja –säännöksiä on kirjattu myös
näihin muihin lakeihin.
On
aihetta tarkastella, mitä juridisessa kontekstissa epätyypillisellä lääketieteellisellä
ja kokeellisella tutkimuksella ja hoidolla tarkoitetaan. Oikeuden
pintakerroksen ja oikeuskulttuurin tasoisen rakenteen tarkoituksena on
mahdollisimman pitkälle tulkita ja systematisoida lainoppia. Oikeuskulttuurin
tasolla näkyvät mm. juristien ja virkamiesten toimintaa ohjailevat käytännöt ja
toimintatavat. Varsinkin bio- ja terveysoikeuden saralla joudutaan jatkuvasti
käymään erilaista eettistä ja moraalista punnintaa, jotta voimassa olevasta
lainsäädännöstä ei lähdettäisi tekemään analogisia turhan pitkälle meneviä
tulkintoja ja rikottaisi esimerkiksi edellä mainittua lääketieteellisestä
tutkimuksesta annettua lakia. On todettava, ettei laissa kuitenkaan ole säädetty
tai määritelty sitä, mikä on niin sanottua epätyypillistä hoitoa. Kysymystä
tulee lähestyä tarkastelemalla terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain
15 §:ää, jonka mukaan terveydenhuollon ammattihenkilön on ammattitoiminnassaan
sovellettava yleisesti hyväksyttyjä ja kokemusperäisiä perusteltuja
menettelytapoja koulutuksensa mukaisesti. Potilasta on aina hoidettava
yksilöllisesti. Näkemykseni mukaan tämä lainsanamuoto antaa laillistetulle
terveydenhuollon ammattihenkilölle (lääkärille tai hammaslääkärille) jonkin
verran harkintavaltaa soveltaa itse elinkeinovapautensa ja koulutuksensa sekä
työkokemuksensa kautta omaksumiaan, parhaaksi kokemiaan hoitomuotoja
esimerkiksi kroonisen syöpäsairauden tai kilpirauhassairauden hoitoon.
Parhaillaan
on menossa niin sanottu oppikiista kilpirauhashormonivalmisteiden määräämisestä
T3-valmisteita käyttäen. Suomen endokrinologiyhdistys on vastustanut, että muut
kuin endokrinologit taikka sisätautien erikoislääkärit voisivat antaa hoitoa
T3-hormonilla standardin T4-hormonivalmisteen asemesta. Voidakseni analysoida
tarkemmin nyt käsillä olevaa oikeustapausta joudun toteamaan, että tulkitessani
esimerkiksi tätä ammattihenkilölain 15 §:ää päädyn johtopäätökseen, että
lääketutkimukset ja kokeelliset hoidot eivät muodosta mitään perusoikeusherkkiä
esteitä yksilöllisen hoidon toteuttamiseksi, koska esimerkiksi
lääketutkimuksiin pyydetään aina potilaan suostumus, eikä niiden tarkoituksena
ole kiduttava tai muu epäinhimillinen ihmisarvoa loukkaava kohtelu.
Yleisesti
hyväksytyistä hoitokäytännöistä poikkeava hoito voi olla yksittäistapauksissa
joskus lääketieteellisesti perusteltua. Näin voi olla esimerkiksi, jos muut
hoitomuodot eivät sovellu käytettäviksi taikka ovat riittämättömiä.
Epätyypillinen, yleisistä hoitokäytännöistä tai –suosituksista poikkeava hoito
voi olla perusteltua esimerkiksi tilanteessa, jossa potilas on monisairas ja
potilaan sairauden vuoksi on mahdotonta toteuttaa toisen sairauden yleisesti
suositeltua hoitoa turvallisesti. Tällöin toteutettava hoito ei ole
ensisijaisesti suositeltua vaan epätyypillistä hoitoa, jonka tehokkuudesta on
kuitenkin aikaisempaa näyttöä. Kaikki epätyypillinen hoito ei ole siis
kokeellista hoitoa. Näin nämä kaksi käsitettä epätyypillisestä ja kokeellisesta
hoidosta tulee erottaa keskenään. Lääketieteelliset toimenpiteet merkitsevät
aina potilaalle riskejä. Jos toimitaan voimassa olevien menettelyohjeiden ja
vakiintuneen käytännön mukaan, vahinkoriskit ovat useimmissa tapauksissa
sallittuja. Tämä on otettava huomioon ryhdyttäessä kokeellisiin hoitoihin.
Samalla on selvää, ettei tule asettaa liian suuria vaatimuksia siitä, että
toimenpiteet vastaavat lääketieteen normeja. Muussa tapauksessahan
sairaalatoiminta lamaantuisi kokonaan.[1]
Kokeelliseksi hoidoksi on katsottu hoito, jonka tehosta, vaikuttavuudesta ja
haittavaikutuksista ei ole riittävää tai tieteelliset kriteerit ylittävää
tutkimusnäyttöä eikä se kuulu terveydenhuollon yleisesti hyväksyttäviin
hoitokäytäntöihin.[2]
Myös kokeellisen hoidon tulee aina olla lääketieteellistä ja asianmukaista ja
kunnioittaa potilaan oikeuksia, kuten potilaan oikeutta laadultaan hyvään
terveyden- ja sairaanhoitoon. Kokeellisen hoidon antamisen edellytyksistä ei
ole erikseen säädetty laissa.[3]
Ylemmille
laillisuusvalvojille ja terveydenhuollon lupa- ja valvontavirasto Valviralle
sekä aluehallintovirastolle osoitetuissa kanteluissa on yhdistävänä tekijänä
usein ammattihenkilön ammatinharjoittamisen asianmukaisuuden valvonta. Tässä
konkretisoituu edellä mainittu ammattihenkilölain 15 §, jonka perusteella
hoidon on oltava yleisesti hyväksyttävää – olipa se epätyypillistä tai
kokeellista – eikä se saa vaarantaa potilasturvallisuutta. Kaikissa
tilanteissa, joissa terveydenhuollon ammattihenkilö toteuttaa hoitoa, joka ei
ole yleisten hoitokäytäntöjen tai suositusten mukaista, on kiinnitettävä
erityistä huomiota hoidon lääketieteellisiin perusteisiin, potilaan
asianmukaiseen tutkimukseen ja erotusdiagnostiikkaan sekä hoitojen
turvallisuuteen. Turvallisuuteen kuuluu, että ennen hoidon aloittamista lääkäri
arvioi, mitkä hoitoon liittyvät riskit ovat käsillä suhteessa sairauden
aiheuttamiin riskeihin. Näin ollen lääketieteeseen perustuvan hoidon sisältö ei
luonnollisestikaan ole muuttumaton. Kun mistä tahansa hoitomuodosta saadaan
riittävästi luotettavaan tutkimukseen perustuvaa näyttöä, se otetaan
terveydenhuollossa jatkossa huomioon tai jopa käyttöön. Siten kokeellisesta
hoidosta voi aikanaan tulla vakiintunutta käypä hoito –suositusten mukaista
hoitokäytäntöä, joka juridisesti tulkinnan ja systematisoinnin kautta on myös
osa hyväksyttävää oikeuskäytäntöä. Osa tällä hetkellä käytetyistä hoidoista on
alun perin ollut käytössä lääketieteen ulkopuolisina vaihtoehtoina tai niin
sanottuna kokeellisena hoitona.
Lääketieteellisestä
tutkimuksesta säädetään siitä annetussa laissa (488/1999). Ennen laajamittaista
yleisön saataville saattamista erilaisia hoitomenetelmiä on valvottava
vaikutusten ja haittojen osalta asianmukaisella, luotettavalla
lääketieteellisellä tutkimuksella. Nähdäkseni nyt tarkasteltavana olevassa
käräjäoikeuden tuomiossa ei ole voitu arvioida, että potilasturvallisuus olisi
vaarantunut. Ammattietiikan noudattaminen sekä potilaan oikeus hyvään ja
yksilölliseen sairaanhoitoon on toteutunut. Kyseessä on ollut nimenomaan
kokeellisen hoidon tarjoaminen potilaille yksilöllisesti suunniteltuna,
ei pelkästään tieteellinen tutkimus, vaikka hoitojen tuloksesta tehtiinkin
julkaisuita ja katsauksia tiedeyhteisöjen kesken. Olennaista olisi ollut
arvioida myös sitä, miten mahdollinen epäasianmukainen terveydenhuollon
ammatinharjoittaminen olisi vaarantanut tai tulisi vaarantamaan jatkossa
potilasturvallisuutta. Tällaista presumoitua vaaraa ei tapauksessa nähty.
Potilaan
asemaa ja oikeuksia voidaan ennakollisesti parantaa esimerkiksi lääkelain 21
§:n 2 momentin tuella: Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus voi lisätä
lääkevalmisteen myyntilupaan ehtoja, jos ne ovat tarpeen lääkkeen oikean ja
turvallisen käytön varmistamiseksi. Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus
Fimealla on näin ollen mahdollisuus asettaa lääkevalmisteille erillinen
määräämisehto, jolla voidaan tapauskohtaisesti ohjata lääkkeenkäyttöä
tarkoituksenmukaiseksi. Useilla lääkevalmisteilla on määräämisehto, joka on
tarkastettavissa Fimean verkkosivuilta. Mainituille T3-vamisteille Fimea ei ole
asettanut määräysehtoja. Näin ollen endokrinologien ja yleislääkäreiden välinen
kiista siitä, kuka valmisteita saa kilpirauhaspotilaille määrätä, jatkuu. Tällä
hetkellä Itä-Suomen hallinto-oikeudessa on käsiteltävänä asiaa koskeva
hallintovalitus, jonka tietty yleislääkäri on pannut vireille.[4]
Tarkasteltaessa
tehtävänannon mukaista oikeustapausta on otettava huomioon, että Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytännössä oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin
vaatimusten on katsottu edellyttävän, että vastaajalle on hänen halutessaan
taattava tosiasialliset mahdollisuudet häntä vastaan esitetyn näytön
riitauttamiseen. Hemminki ja Joensuu
olivat vastaajina käyttäneet kymmeniä asiantuntijoita kumotakseen syyttäjän
väitteet tahallisesta rikoksesta. Vaikka ihmisoikeustuomioistuin onkin
arvioinut, ettei asiantuntijoita voida täysin rinnastaa todistajiin, se on
katsonut oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin vaatimuksesta seuraavan, ettei
pelkästään mahdollisuus kirjallisen asiantuntijalausunnon johtopäätösten
riitauttamiseen takaa riittävää puolustautumisoikeutta. Useimmissa tapauksissa
tosiasiallisen riitauttamismahdollisuuden takaaminen on katsottu edellyttävän
asiantuntijan kuulustelemista henkilökohtaisesti tuomioistuimessa.[5]
Kuten totesin,
lääkelain 21 §:n 2 momentin nojalla lääkealan turvallisuus- ja
kehittämisvirasto voi liittää lääkevalmisteen myyntilupaan ehtoja, jos ne ovat
tarpeen lääkkeen oikean ja turvallisen käyttämisen varmistamiseksi. Fimealla
ainoana toimivaltaisena viranomaisena on edellä mainitun lain nojalla
mahdollisuus asettaa lääkevalmisteille määräämisehtoja. Tällainen määräämisehto
on esimerkiksi sellainen, jolla tiettyjä lääkevalmisteita saa määrätä vain
jonkin erikoisalan erikoislääkäri. Mikään muu viranomainen tai taho ei voi
asettaa tällaista määräämisehtoa. Kontrastoin tässä terveysoikeuden ma.
professori Lasse Lehtosen hupaisaa
kolumnia vuodelta 2013, jossa hän otsikossaan veikeästi kysyy, voiko eduskunnan
oikeusasiamies määrätä lääkkeitä.[6]
Lehtonen toteaa ansiokkaasti, että eduskunnan oikeusasiamies valvoo, että
perus- ja ihmisoikeudet toteutuvat julkishallinnossa. Niin ikään Lehtonen
kertoo, että hoidon sisältöön ylemmät laillisuusvalvojat joutuvat puuttumaan
sellaisissa tilanteissa, joissa potilas kokee asianmukaisen hoidon tulleen
laiminlyödyksi julkisessa terveydenhuollossa.
Lehtonen
viittaa joulukuussa 2012 eduskunnan oikeusasiamiehen antamaan ratkaisuun, jossa
oli kyse silmänpohjan nesteisen ikärappeuman lääketieteellisestä hoidosta.[7]
Yleisten hoitosuositusten perusteella tällaiseen sairauteen käytetään
bevasitsumabia, joka ei eduskunnan oikeusasiamiehen mukaan ole asianmukaista erikoissairaanhoidossa,
koska lääkkeen määrääminen muuhun kuin sille myyntiluvassa tarkoitettuun käyttötarkoitukseen
loukkaisi potilaan tiedonsaantioikeutta. Lehtosen kolumnissa tuodaan koko
oikeustapaus-analyysini eettinen problematisointi täsmällisesti esille. Vaikka
oikeusasiamiehen ratkaisu on nimenomaan ylemmän laillisuusvalvojan antama
näkemys, se poikkeaa vakiintuneista silmälääketieteen asiantuntijoiden
käsityksistä. Lehtonen perustelee kysymystään, voiko eduskunnan oikeusasiamies
määrätä lääkkeitä, sillä, että mikäli tällaista ratkaisua noudatettaisiin,
julkiselle taloudelle koituisi yli 30 miljoonan euron vuosittaisia
lisäkustannuksia. Mainittakoon, että bevasitsumabi on virallisesti rekisteröity
syöpälääkkeeksi eikä silmänpohjan nesteisen ikärappeuman hoitoon tarkoitetuksi
valmisteeksi. Leikkimielinen otsikko on synnyttänyt lukijoissa jonkinlaisia
loukkaantumistuntemuksia. Kuten Lehtonen kolumnissaan toteaa,
oikeusasiamiehellä ei ole toimivaltaa arvioida tiedeyhteisöjen antamia
suosituksia, vaan ”vain potilaan
perusoikeuksien toteutumista”. Oman näkemykseni mukaan perus- ja
ihmisoikeudet ovat kuitenkin kaiken muun lainsäädännön toteuttamisen perusnormi
ja tukiranka.
Valtakunnallinen
sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE herättää niin ikään keskustelua
kokeellisen hoidon eettisistä kysymyksistä. ETENE on laatinut kannanottoja
kokeellisesta hoidosta osana sosiaali- ja terveysministeriön valtakunnallista
sosiaali- ja terveysalan eettistä neuvottelutyöryhmää.[8]
Ihmisen
koskemattomuutta turvataan lääketieteellisestä tutkimuksesta annetulla lailla,
joskaan Suomen lainsäädännössä ei muutoin ole kokeellista hoitoa koskevia
erityissääntelyitä, vaan sellaiseen sovelletaan samoja ihmisarvon
loukkaamattomuuden vaatimusta koskevia säännöksiä kuin muihinkin perus- ja
ihmisoikeuksien toteuttamisen aktiivisiin toimintavelvoitteisiin. Perustuslain
7 §:n ja 22 §:n, sekä 1 §:n 2 momentin ihmisoikeuksien, ihmisarvon
koskemattomuuden ja perusoikeuksien toteutumista edistävien velvoitteiden turvaavat säännökset suodattuvat potilaan
itsemääräämisoikeuteen. In concreto
potilaan koskemattomuus ja ihmisarvon loukkaamattomuus eivät aina toteudu.
HUSin sisäisissä ohjeissa korostetaan hyöty-haittapunninnan periaatteen lisäksi
kustannuksia. Euroopan neuvoston biolääketiedettä ja ihmisoikeuksia koskeva yleissopimus
on ratifioitu osaksi Suomen lainsäädäntöä v. 2010. Sopimus jättää kuitenkin
kansallisille perusoikeusmekanismeille tarkemmat suojamekanismit juurikin
ihmisarvon loukkaamattomuuden ja kunnioittamisen, potilaan suostumuksen ja
potilaan ja lääkärin välisen suhteen sekä yksityisyyden suojan kunnioittamisen
osalta. Toisaalta kokeellisia hoitoja koskevat terveydenhuollon
ammattihenkilöstä annettu laki, potilaan asemasta ja oikeuksista annettu laki,
lääkelain 15 c § sekä Fimean määräys pitkälle kehitetyssä terapiassa
käytettävien lääkkeiden valmistamisesta yksittäiselle potilaalle.[9]
Potilaalla
on oikeus saada hoidostaan tietoa potilaslain 5 §:n tarkoittamalla tavalla.
Näin potilaslaki koskeekin kaikkea potilaan hoitoa, jonka tarkoituksesta ja
erilaisista hoitovaihtoehdoista sekä muista mahdollisista hoitoon vaikuttavista
seikoista on informoitava potilasta. Potilaslaki on ikään kuin
perusoikeusjärjestelmää täydentävä laintasoinen normi, jonka tarkoituksena on
kunnioittaa potilaan itsemääräämisoikeutta ja tuoda esille erilaisia
tilanteita, joissa se on turvattava. Lääkelain 15 c §:ssä säädetään lääkkeen
valmistamisesta yksilöiden hoitoon. Lääkkeen valmistaminen potilaan hoidossa
kuuluu yksinomaan lääkärille. Fimealla on mahdollisuus asettaa tähän tarkempia
määräyksiä. Lääketieteellisessä tutkimuksessa sovelletaan tutkimuslakia.
Tutkimuksesta koituvan efektin on oltava aina arvioitavissa tutkittavalle
koituvana suurempana hyötynä kuin haittana. Tässä noudatetaan osaltaan
hallinnon suhteellisuusperiaatetta. Lääketieteellistä tutkimusta ei saa koskaan
aloittaa ilman eettisen toimikunnan lausuntoa. Mikäli kokeellisia hoitoja
annetaan, on muistettava myös potilasvahinkolaki ja sairausvakuutuslaki, jotka
takaavat yksilölle oikeusturvaa myös subjektiivisten kärsimysten varalta.
Yksityisessä terveydenhuollossa potilas vastaa itse kokeellisen hoidon
kustannuksista, julkisessa terveydenhuollossa kustannuksista vastaa hoitoa
tarjoava osapuoli.
Kokeellisen
hoidon ja lääketutkimusten rajaa on arvioitu tehokkaasti tässä oikeustapausanalyysissä
tarkastelun kohteena olevassa käräjäoikeuden tuomiossa R13/8233. Potilaiden
tarpeisiin oli annettu yksilöityjä syöpähoitoja olosuhteissa, joissa näyttöön
perustuvat hoitomenetelmät olivat tehottomia. Tapaukseen ei sinänsä liittynyt potilasturvallisuutta
tai kliinisiä hoitokäytänteitä loukkaavia eettisiä tai lainvastaisia
näkökohtia. Oikeuden päätös on kuitenkin kasuistinen, koska siinä otetaan
kaavamaisesti kantaa, oliko lakia lääketieteellisestä tutkimuksesta rikottu vai
tarvitsiko sitä lainkaan noudattaa. Potilaalle tehdyt toimenpiteet määriteltiin
puhtaasti kokeelliseksi hoidoksi, johon ei tarvita eettisen toimikunnan
tutkimuslupaa. Vallitsevassa tilanteessa lääketieteellisen tutkimuksen
tunnusmerkistötekijät kyllä täyttyivät. Potilaita oli niin ikään asiallisesti
informoitu siitä, että kyseinen hoito oli täysin kokeellista ja heiltä oli
pyydetty etukäteen kirjallista tietoon perustuvaa suostumusta. Kyseisestä
tutkimuksesta laadittiin useita artikkeleita ja julkaisuita. Käräjäoikeuden
ratkaisussa ei kuitenkaan ollut kyse pelkästään juridisesta rajanvedosta vaan
eettisestä punninnasta terveydenhuollon ammattihenkilöiden vakiintuneisiin
toimintatapoihin. Käräjäoikeuden näkemyksen mukaan kyseessä ei ollut kliininen
lääketutkimus eikä toimintaan tarvittu tämän vuoksi tutkimuslain tarkoittamaa
eettisen toimikunnan lausuntoa. Siten syytteet hylättiin.
Tarkasteltavana
olevassa tuomiossa on otettu kantaa siihen, että hoidon päämääränä on
kokeellisen hoidon ja tutkimuksen erottelu. Vaikka potilaan hoidosta kertyy
tieteellistä näyttöä ja tietoa, tämä ei muuta kokeellista hoitoa tieteelliseksi
tutkimukseksi. Näin ollen tässä tapauksessa toimintaan ei olisi tarvittu
tutkimuslain edellyttämää eettisen toimikunnan lausuntoa, joka siis syytetyiltä
puuttuikin. Mikäli hoitoja annetaan tieteellisen tiedon hankkimiseksi ja
keräämiseksi, kyseessä on lääketieteellinen tutkimus, jolloin lupa tarvitaan.
Rajanveto nyt tutkimuksen ja hoidon välillä vaikuttaisi olevan liiankin
suoraviivaista ja vaikeuttaa jatkossa tutkijoita taikka kokeellista hoitoa
tuottavia lääkäreitä rajanvedossa tieteellisen tutkimuksen ja puhtaasti
kokeellisesti annettavan hoidon välillä. Pohdintaa ei helpota sekään, että
ratkaisun perusteella käräjäoikeuden käsiteltävänä olleessa asiassa on
molempien vaihtoehtojen piirteitä. Tiedeyhteisöillä on tapana jakaa
tutkimustuloksia kirjoittamalla ja keskustelemalla kollegoiden kanssa.
Tuomio
antaa aiheen pohtia entistä tarkemmin, milloin kokeellista hoitoa voidaan
antaa, koska kokeellisen hoidon antamiseenhan liittyy välittömästi muutoinkin
erilaisten kliinisten tutkimusten suorittamisen tarve. Kokeellista hoitoa
tarjoavien terveydenhuollon ammattihenkilöiden tarkoituksena on usein myös
julkaista tutkimustuloksiaan ja tehdä tieteellistä analyysiä. Näin ollen tuomio
on siis varsin yksioikoinen eikä yhtä helposti tulkittavissa kuin esimerkiksi
Lasse Lehtosen kolumnissa selostettu hassunhauska kompleksi.
Potilaan
itsemääräämisoikeuden toteuttaminen on joka tapauksessa terveydenhuollollisten
tutkimustenkin keskeisiä perusperiaatteita. Välillä tämä unohtuu lääkäreiltä
siksi, että potilaat saattavat olla halukkaita varsin hyödyttömiinkin
hoitoihin. Toisaalta potilaalla ei ole oikeutta päättää, millaisia hoitoja
hänen tulisi subjektiivisesti saada. Lääkärin on kyettävä antamaan arvio,
millainen hoito potilaalle sopii parhaiten. Vaikka kokeellinen hoito tuottaisi
potilaalle hyötyjen asemesta enemmän haittaa, rikoslaissa tarkoitettu
lieventämisperuste loukatun suostumuksesta ei oikeuta kokeellista hoitoa
antaneelle lääkärille lievennyksiä mahdollisista vahingonkorvauksista. Potilaan
pitäisikin ymmärtää hänelle kerrottava informaatio hoidosta ja sen
merkityksestä. Lääkärillä on velvollisuus varmistaa, että potilas on ymmärtänyt
hoidon hyödyt ja haitat ja että potilas on mahdollisuuden keskustella kaikista
käytettävissä olevista hoitovaihtoehdoista. Itsemääräämisoikeudessa on
pohjimmiltaan kyse ihmisarvon kunnioittamisesta. Valtiosääntö 1.2 § turvaa
ihmisarvon loukkaamattomuuden, oikeudet ja vapaudet sekä osallistumisen
yhteiskunnalliseen toimintaan. Näin ollen tässäkin oikeustapausanalyysissäni
peräänkuulutan ja painotan voimakkaasti kotimaisen perusoikeusjärjestelmämme
ainutlaatuisuutta suhteessa muihin unionin jäsenmaihin, koska
ihmisoikeussopimus takaa vain minimisuojan perus- ja ihmisoikeuksien
toteutumiselle. Näitä kysymyksiä olen runsaasti käsitellyt aikaisemmissa
kurssin kirjoituksissani.
Tarkasteltavana
olevassa tuomiossa R13/8233 oli kyse siitä, että lääketieteellisestä
tutkimuksesta annetun lain 27 §:n, lääkelain 86 ja 87 §:ien rikkomisesta
syytettyä Hemminkiä vaadittiin rikosvastuuseen, koska hän oli aloittanut
kliinisen lääketutkimuksensa ilman eettisen toimikunnan puoltavaa lausuntoa.
Kyseisessä tapauksessa lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea ei
ollut myöskään myöntänyt hankkeelle lääkelain 87 §:ssä edellytettyä lupaa. Tästä
huolimatta rikoksesta epäilty oli suorittanut onkolyyttisillä viruksilla
ihmisiin kohdistuvaa interventiotutkimusta, jossa hän selvitti lääkkeiden
vaikutuksia ihmisessä sekä lääkkeiden imeytymistä, jakautumista,
aineenvaihduntaa ja erittymistä ihmiselimistössä. Kyseessä oli syöpätutkimus.
Vaikka kyseessä oli prima faciei
hoidon tarjoaminen sellaisille potilaille, joille standardihoidot eivät enää
tuottaneet vastetta, alkuperäisenä tarkoituksena oli ollut myös tieteellisen
kvalitatiivisen datan tuottaminen, vaikka käräjäoikeus katsoi toisin. Näitä
katsauksia oli ehditty jo julkaista eri yhteyksissä. Syyttäjän mukaan kyseessä
olisi ollut erilaisten lääketutkimusten sarja.
Syyttäjä
oli myös väittänyt, että Akseli Hemminki olisi tehnyt edellä mainitut rikokset
tahallisessa tarkoituksessa, jossa häntä olisi avustanut avunannosta syytetty Docrates-syöpäsairaalan
ylilääkäri Timo Joensuu. Joensuun epäiltiin tarjonneen Hemmingille
tutkimustilat, potilaat ja tosiasialliset mahdollisuudet kliiniseen
lääketutkimukseen. Koska kyseessä ei käräjäoikeuden perusteluiden valossa ollut
lääketieteellinen tutkimus, vaan potilaiden auttaminen kokeellisella hoidolla,
käräjäoikeus hylkäsi syytteet. Käräjäoikeuden perustelut ovat mielestäni
kasuistiset ja sovinnaiset siltä osin, että asiassa ei edellytetty eettisen
toimikunnan puoltavaa lausuntoa ja että kyseessä on ollut käräjäoikeuden mukaan
pelkästään kokeellinen hoito. Näin ollen myöskään Fimean antamaa lääkelain 87
§:ssä tarkoitettua lupaa ei ollut tarvittu.
Kokeellisesta
hoidosta ei ole toisaalta muutoinkaan erityissäännöksiä paitsi että Maailman
lääkäriliiton Helsingin julistuksen 37 artikla kehottaa lääkäreitä
huolellisesti harkitsemaan kokeellisen hoidon antamisen edellytykset kunkin
potilaan kohdalla, pyytämään potilaalta kokeelliseen hoitoon tietoon perustuvan
suostumuksen, tallentamaan annettua hoitoa koskevat tulokset sekä julkaisemaan
nämä tulokset, jos vain mahdollista sekä varmistamaan saavutetut tulokset
tieteellisin tutkimuksin. Käräjäoikeuden ratkaisu asiassa R13/8233 ei siten
näyttäisi olevan linjassa tämän lakia alemman tasoisen normin kanssa.
Ristiriitaa aiheuttaa maininta tieteellisestä tutkimuksesta ja tutkimustulosten
julkaisemisvaatimuksesta.
Tässä
oikeustapausanalyysissä tarkastelemani käräjäoikeuden tuomion uskottavuutta
puoltaa, että rikoksesta epäilty oli laatinut jokaisen potilaansa kohdalla
yksilöllisen hoitosuunnitelman. Mikäli kyseessä taas olisi ollut
lääketieteellinen tutkimus, yksilökohtaisia suunnitelmia ei olisi laadittu,
vaan tutkimus olisi perustunut etukäteiseen tutkimussuunnitelmaan, jollainen ei
olisi mahdollistanut tällaista potilaskohtaista yksilöllisyyttä. Kokeellinen
hoito tarjottiin nimenomaan olosuhteissa, joissa potilaiden kohdalla oli kaikki
mahdolliset näyttöön perustuneet hoitomenetelmät käyty läpi. Näin katson
käräjäoikeuden ratkaisun pohjalta, että ammattihenkilölain 15 §:ää voidaan
venyttää lähes katkeamispisteeseen ja lainsäätäjä on antanut sen käytännön
soveltamiselle runsaasti harkintavaltaa. Kyseinen lainkohta on pakottavaa
lainsäädäntöä, olipa kyseessä tieteellinen tutkimus tai terveyden- ja
sairaanhoidonhoidon järjestäminen.
[1] Frände 2005: Yleinen rikosoikeus, s. 103.
[2] Lisää kokeellisesta hoidosta esimerkiksi Etenen sivuilta
https://etene.fi/documents/1429646/2056382/KOKEELLINEN+HOITO_KF_20160331.pdf/ff6b2271-f773-
45cd-a809-4e0f5ca10fac/KOKEELLINEN+HOITO_KF_20160331.pdf). Luettu 10.4.2021.
[3]
STM105:00/2014
[4] Itä-Suomen hallinto-oikeus, 20238/03.04.04.04.29/2020.
[5] Ks. esim. Matytsina v. Venäjä 27.3.2014, kohdat 168-169.
[6] Lääketieteellinen aikakauskirja Duodecim 2013; 129(20):2192-3.
[7] EOA 17.12.2012, Dnro 1918/4/11.
[8] STM 105:00/2014 ja lisää kokeellisesta hoidosta esimerkiksi Etenen sivuilta
https://etene.fi/documents/1429646/2056382/KOKEELLINEN+HOITO_KF_20160331.pdf/ff6b2271-f773-
45cd-a809-4e0f5ca10fac/KOKEELLINEN+HOITO_KF_20160331.pdf. (luettu 10.4.2021)
[9] Dnro 608/03.01.01/2009.