Perheen vuorovaikutus ja lapsen
kehitys
Erilaiset perheet 5.3.2004
Mirja Suominen (011282532)
Mia Kirjavainen
(012864865)
Kati Leinonen (012613508)
SISÄLLYSLUETTELO sivu
1. Johdanto 2
2. Lapsen varhainen
kiinnittyminen 2
3. Varhaiset
vuorovaikutuskokemukset 2
3.1 Katsekontaktin
merkitys 3
3.2 Turvallista
kiinnittymistä 3
3.3 Kiintymyssuhteen
merkitys
3.4 Riittävän hyvä vanhemmuus
3.5 Varhaiset
vuorovaikutuskokemukset ja keskushermoston kehitys
4.
Kiintymyssuhdemalli 4
4.1 Tavallisimmat kiintymyssuhteet 4
4.1.1 Turvallisesti
kiinnittyneet lapset 5
4.1.2 Välttelevästi
kiinnittyneet lapset 5
4.1.3 Ristiriitaisesti
kiinnittyneet lapset 5
4.1.4 Kiintymyssuhteen
muuttuminen ja ennuste 5
4.2 Turvattomat kiintymyssuhteet 6
4.2.1 Vaikea-asteinen välttelevä kiintymyssuhde 6
4.2.2. Vaikea-asteinen ristiriitainen
kiintymyssuhde 6
4.3 Organisoitumattomat kiintymyssuhteet 6
5.
Lastenkasvatuskäytännöt 7
6. Isän suhde
lapseen 7
7. Parisuhde ja vanhemmuus 8
8. Sisarusten välinen vuorovaikutus 8
9. Työ ja vanhemmuus 9
Liiteet: LIITE 1
1. Johdanto
Lapsi kasvaa ja
kehittyy vuorovaikutuksessa sosiaalisen ja fyysisen ympäristönsä kanssa.
Toisaalta ympäristö vaikuttaa lapseen, mutta toisaalta lapsi myös itse muovaa
ympäristöään. Suomalaisessa yhteiskunnassa päävastuun kasvatuksesta on
perinteisesti nähty kuuluvan vanhemmille (Seppälä 2000, 7). Väestöliiton
Perhebarometri 2000 -tutkimuksessa kävi kuitenkin ilmi, että ammattikasvattajat
katsoivat lasten kasvatusvastuun olevan liiaksi heidän harteillaan (Seppälä
2000, 63-64). He katsoivat, että vanhemmat eivät joko uskalla, kykene tai
viitsi ottaa vastuuta lastensa kasvatuksesta. Tämän vuoksi onkin tarpeellista
pohtia, millä tavoin vanhempien kasvatus ja perheen välinen vuorovaikutus
todella vaikuttaa lapsen kehitykseen.
2. Lapsen varhainen kiinnittyminen
John Bowlbyn
kehitti tärkeän lapsen varhaiskehitystä kuvaavan teoreettisen rakennelman, jota
kutsutaan kiintymyssuhdeteoriaksi (Sinkkonen 2001, 25). Aiemmista teorioista
poiketen sen painopiste siirtyy vauvan sisäisestä maailmasta äidin ja vauvan
suhteeseen.
Sinkkosen (2001,
27-34) kuvaaman kiintymyssuhdeteorian mukaan lapsella on heti syntymän jälkeen
luontainen pyrkimys kiinnittyä hoivaajaansa. Kiinnittyminen on sukua
eläinkunnasta peräisin olevalle leimautumiselle. Täysikasvuisen ja kokeneemman
yksilön läheisyydessä pysytteleminen on ollut välttämätöntä hengissä
säilymiselle. Kiinnittymistä ei motivoi nälkä eikä muukaan fysiologisten
tarpeiden tyydyttäminen, vaan sen perustana on läheisyyden ja turvallisuuden
tarve. Vauvan kiinnittymispyrkimyksen merkkinä on itku, joka on äidin kannalta
tärkeä hoivaa laukaiseva tekijä. (Sinkkonen 2001, 27-34). Vauva puhkeaa
ongelman ilmaantuessa itkuun, koska ei hallitse mitään muutakaan
viestinsysteemiä (Sinkkonen 1995, 25). Jo muutaman kuukauden ikäisenä vauva
pyrkii kiinnittymään äidin lisäksi isään ja sisaruksiin. Siten lapselle syntyy
käsitys siitä, ketkä kuuluvat hänen yhteisöönsä. Puolitoistavuotias on
kiinnittynyt jo useisiin ihmisiin (Paananen 1990, 97).
Haastattelimme
työssämmme kahden lapsen yhksinhuoltajaäitiä, joka kertoi tuntemuksiaan, kun
hänen vauvansa alkoi itkeä (liite 1): ”No, ensimmäisen lapsen lapsen kanssa
ihan kauheelta. Oli aina sydän syrjällään, et voi laps raukka, nyt se saa
traumoja, kun se huutaa. Se tuntuu niinku fyysisesti se itku, mut ei enää
toisen lapsen kans. Mä olin lähinnä huolissaan kun ei se tunnukaan miltään. Et
ehkä se varmuus siitä, et ku ties ettei sil lapsella oo mikään hätä, ni se itku
on semmoista luokse kutsua tai jonku vaatimista, ruuan tai huomion, et se ei
ollut hätäitkua, nii ei tullu enää fyysistä reaktiota.” Fyysisen kivun tunteminen lapsen
itkiessä kertoo mielestämme siitä, että lapsen itku on todella tärkeä hoivaa
laukaiseva tekijä.
Lapsen kehitys
perustuu siis osaksi tällaisiin esiviritettyihin, pienistä ärsykkeistä
käynnistyviin järjestelmiin, kuten kiinnittyminen, ja osaksi kokemuksista,
hoivasuhteesta ja ympäristön tarjoamista virikkeistä riippuvaan oppimiseen.
3. Varhaiset vuorovaikutuskokemukset
Kiintymyssuhdeteoria
on oikeastaan teoria säätelystä. Lapsen tunteiden säätely tapahtuu aluksi
kahdenvälisessä suhteessa. Äitiä tarvitaan auttamaan vauvaa voimakkaiden
tunnetilojen hallitsemisessa. Olennaista on pahan olon, epämukavuuden ja
stressin kokemuksista selviytyminen, mutta tärkeää on myös mielihyvää
aiheuttavien kokemusten tuottaminen ja niiden jakaminen.
Kolmen kuukauden
ikäinen vauva on tunnetiloiltaan pitkälti riippuvainen toisen ihmisen
toiminnasta, sillä hän on juuri oppinut hahmottamaan itsensä vuorovaikutuksen
toisena osapuolena. Lapsen minäkokemuksen kehittymiselle on tärkeää, että
hoitaja osaa lukea lapsen sanattomia viestejä, vastaa niihin oikeaan aikaan ja
tarpeen vaatimalla tavalla. Vanhemmat ovat luonnostaan herkistyneitä vauvojen
viestinnälle. Vanhemman kykyä heijastaa omilla reaktioillaan vauvan tunnetilaa
kutsutaan virittäytymiseksi. Vanhemmat auttavat tunnetilojen eriytymistä vauvan
mielessä tunnistamalla ja tulkitsemalla niitä ääneen. Vanhemmat alkavat
ennakoida lapsen tunnetiloja ja sitten he toimivat niiden mukaisesti. Pienen
vauvan itsesäätely riippuu vuorovaikutuskumppanin toiminnasta. (Salo 2003,
57-58).
Lapsen kehittyessä
vuorovaikutus saa aivan uusia tasoja. Jo ensi päivistä lähtien lapsella on
pyrkimys vuorovaikutukseen. Vuorovaikutuskokemukset auttavat lasta vähitellen
oppimaan inhimillisen kommunikaation alkeet. Vauvan perustunne omasta aktiivisesta
minästä kehittyy, kun hän saa kokemuksia kommunikaationsa vaikutuksista
ympäristöönsä (Salo 2003, 53). Noin kahdeksan viikon ikäisenä vauva alkaa jo
katsoa äitiä uudella intensiteetillä (Sinkkonen 2001, 69). Äidin kasvoista ja
niiden ilmeistä tulee lapsen elämän voimakkain tunneärsyke ja lapselle välittyy
runsaasti sosiaalista ja kognitiivista informaatiota (Sinkkonen 2001, 69). Myös
äidit synkronoivat omaa toimintaansa vauvan reaktioiden mukaisesti. Lapsen
hymyn sammuminen, pään poispäin kääntäminen tai itkeminen kertoo äidille, että
ärsykkeitä on saatu sillä erää tarpeeksi. Voimakkaan tunnekokemuksen jälkeinen
palautuminen on tärkeä prosessin osa. Sen aikana kumpikin osapuoli on yksin
toisen läsnä ollessa ja säätelee itseään ja tunteitaan ilman toisen
myötävaikusta. (Sinkkonen 2001, 69)
3.1 Katsekontaktin merkitys
Sinkkosen (2003,
35) mukaan katsekontaktin vaikutus on kiistämättömän suuri lapsen
kiintymyssuhteen kehittymiselle. Se on suorastaan elämää ylläpitävä voima, joka
houkuttelee lasta aktiivisuuteen ja uteliaisuuteen. Lapsen katsoessa äitiinsä,
hän näkee itsensä, ts. äiti toimii peilinä lapselle. Kun äiti on rauhallinen,
hän näyttää lapsesta tyytyväiseltä. Lapsen tulkinnan mukaan äidin tyytyväisyys
johtuu siitä, mitä äiti näkee eli lapsen kaikessa ihanuudessaan. Huolestuneen
ja hermostuneen äidin kasvoilta lapsi ei enää pystykään peilaamaan itseään,
vaan sieltä heijastuu vain ahdistuneisuus. Tällöin lapsi alkaa tarkkailla äitiä
ja odottaa sopivaa hetkeä jolloin voisi spontaanisti suunnata havainnointinsa
ympäristöön. Varhainen häpeän kokemus syntyy, kun lapsi ennakoi äidin huonon
tuulen ja vetäytyy syrjään. (Sinkkonen 1995, 33-35)
Vanhemman
peilatessa ja vahvistaessa lapsen ilmeitä, hän Salon (2003, 55) mukaan samalla
edesauttaa lapsen tulevaa kehitystä. Voimakkaimmin lapsi reagoi
ilmeettömyyteen, jolloin hän ei saa merkkejä omien reaktioidensa vaikutuksista.
Sen seurauksena lapsi hätääntyy ja kokee yksinäisyyttä. Jos lapselta puuttuu
varhainen vuorovaikutuskumppani, hänellä on myöhemmin vaikeuksia tulkita
toisten kasvoja tai tunnetiloja. (Salo 2003, 55)
3.2 Turvallista kiinnittymistä
Kun lapsi kokee
olonsa turvallisesti kiinnittyneeksi, se on valmis tutkimaan ympäristöään.
Myöhemmin osatessaan itse liikkua, lapsi voi säädellä itsenäisemmin äidin ja
itsensä välistä etäisyyttä. Pieni leikki-ikäisen ajoittaista äidin lähelle
hakeutumista on kutsuttu ”tankkaamiseksi”(Sinkkonen 2001, 53). Hän käy välillä
tankkaamassa turvallisuutta, jotta jaksaisi taas tutkia ympäristöään.
Sisäistetyt mielikuvat vanhemmista antavat hänelle uutta liikkumavaraa, eikä
hänen tarvitse olla koko aikaa fyysisesti lähellä heitä (Sinkkonen 2001, 53).
Paanasen (1990, 57-58) mukaan äidin töihin mennessä, vauvalla pitää olla
mielikuva äidistä, jotta hän pystyy luottamaan siihen, että äiti tulee
takaisin. Mielikuvan muodostumisessa auttaa aluksi jokin äidin esine. Kun
lapsella on selkeä muistikuva äidistä, hän rauhoittuu ja alkaa tottua siihen,
että joku muukin voi huolehtia ja ruokkia häntä. (Paananen 1990, 57-58)
Vauva pyrkii
jäsentämään kokonaisuuksiksi eri aistien tuottamaa tietoa (Sinkkonen 2001,
35) Vauva etsii myös tapahtuminen
välisiä syy- ja seuraussuhteita ja siinä apuna ovat vanhemmat. Vanhemman täytyy olla lapsen lähellä ja
elehtiä riittävän voimakkaasti, jotta vauva edes havaitsee ilmeet ja eleet.
Vanhemman reaktioiden tulee seurata nopeasti, että lapsi osaa yhdistää ne
edeltäneeseen tapahtumaan (max 5 sekuntia). Liian aikaisin tulevat reaktiot
saattavat heikentää lapsen kykyä oivaltaa omien kokemusten ja ympäristöön
vaikuttamisen välistä yhteyttä. Pitkään jatkuessaan kyseistä toiminta voi
johtaa siihen, ettei lapsi opi uutta, koska ei saa ympäristöltään tukea
kokemustensa tulkitsemisessa ja säätelyssä. (Salo 2003, 58)
Sinkkosen (2001,
35) mukaan vauva yrittää oppia ennakoimaan tulevia tapahtumia. Ennakoiminen
edellyttää sitä, että tietyt tapahtumasarjat toistuvat suunnilleen
samanlaisina. Kun äiti tulee vauvan luo vauvan itkiessä, vauva oppii luottamaan
siihen, että näin tapahtuu vastaisuudessakin. On kuitenkin myös äitejä, joiden
mielestä lasten on opittava heti alusta lähtien itsehallintaa ja jättävät
lapsen selviytymään itkuistaan yksikseen. Vauvan johtopäätös tästä on se, että
vuorovaikutukseen ei ole syytä tuoda voimakkaita tunteita. Niiden ilmaiseminen johtaa
äidin loittonemiseen eikä lähestymiseen, mikä oli kuitenkin lapsen tavoitteena
(Sinkkonen 2001, 35).
Vauvat eivät
ymmärrä sanoja, joten vanhempien tulee olla johdonmukaisia ilmaisuissaan
(liikkeet, äänensävyt, äänenpainot). Kosketus on huomattavasti
merkityksellisempää kuin sanat. (Salo 2003, 57-58) Lapsen koskettaminen kehittää hänen itsetuntoaan.
Kun lasta silitellään tai suukotellaan hän tietää, että hän on hyväksytty.
Esimerkiksi vaipan vaihdon jälkeiset hetket voivat muotoutua yhteisiksi leikeiksi.
Näillä yhteisillä tapahtumilla on vaikutus tunnevuorovaikutukseen ja
kielelliseen kehitykseen (Sinkkonen 1995, 24-25).
3.3
Kiintymyssuhteen merkitys
Kiintymyssuhde
tuottaa lapselle turvallisuuden tunteen. Se syntyy arkisten hoivatilanteiden ja
läheisyyden (syliin painamisen) kautta. Kiintymyssuhteen ominaisuuksilla on
kauaskantoisia merkityksiä lapsen tulevassa kehityksessä.. Kiintymyssuhteen
tehtävänä on vauvan vireystilan ja tunnetilojen säätely. Hoitajaa tarvitaan
rytmittämään unta ja hereillä oloa. Hoitajan pitää lisäksi säädellä tunnetilaa,
jotta vauva pysyy valppaana, eikä hänestä tule yli-innostunutta.
Kiintymyssuhteen merkitys näkyy ensimmäisen vuoden loppuun mennessä vauvan
kyvyssä ilmaista tahdonalaisesti tunteitaan ja välittää niitä ympäristölle.
Kiintymyssuhteen avulla lapsi uskaltaa tutkia ympäristöään ja siten oppii.
(Salo 2003, 53-54)
3.4
Riittävän hyvä vanhemmuus
Schmitt (2003, 320)
kuvaa artikkelissaan ”riittävän hyvää vanhemmuutta”. Kun vanhemmuus on
riittävän hyvää, se jää näkymättömäksi. Riittävän hyvä vanhemmuus koostuu
turvallisuudesta, ennustettavuudesta, jatkuvuudesta ja vastuullisuudesta.
Tottumukset, rutiinit, stereotyyppiset eli aina samanlaisina toistuvat
toiminnot jäsentävät aikaa ja tilaa vauvan ja äidin välillä. Ne ovat alussa
vuorovaikutuksen sisältönä ja ne ovat silloin ei-kielellisiä. Rutiinien
samanlaisuus ja niissä havaitut eroavuudet ovat ihmisen minuuden perusta.
(Schmitt 2003, 320)
3.5 Varhaiset vuorovaikutuskokemukset ja keskushermoston kehitys
Aivojen normaaliin kasvuun ja kehitykseen tarvitaan paljon tyydyttäviä vuorovaikutuskokemuksia (Sinkkonen 2001,67). Rakenteiden syntymisen ja vuorovaikutuskokemusten välillä onkin jatkuva transaktio. Luonnon potentiaali voi kehittyä vain, jos lapsi saa riittävästi oikeanlaisia virikkeitä. Ensimmäisten elinkuukausien aikana voimakkaasti kehittyville aivoille voidaankin aiheuttaa vaurioita, joita ei koskaan saada enää korjatuksi (Sinkkonen 2001, 67). Häiriöt eivät aiheudu mekaanisesta traumasta vaan nimenomaan vaikeasta deprivaatiosta, kaltoin kohtelusta ja heitteille jättämisestä (Sinkkonen 2001, 68).
4. Kiintymyssuhdemalli
Vanhemman ja lapsen
välistä kiintymyssuhteen laatua on tutkittu vierastilanne-menetelmän avulla.
Menetelmän avulla tarkkaillaan miten lapsi suhtautuu koetilanteessa äidin
poistumiseen huoneesta ja hetkeä myöhemmin tapahtuvaan äidin paluuseen. Lapsen
reaktion perusteella päätellään millainen kiintymyssuhde lapsen ja vanhemman
välissä vallitsee. Sinkkonen (2001, 39-60) kuvaa kirjassaan menetelmää ja
erilaisia vanhemman ja lapsen välillä olevia kiintymyssuhteita sekä niiden
takana olevia vuorovaikutusmalleja.
4.1 Tavallisimmat kiintymyssuhteet
Varhaisen
kiintymyssuhteen laadulla on todettu olevan Sinkkosen (2001, 52) mukaan
merkitystä myöhemmän sosiaalisen ja emotionaalisen kehityksen kannalta.
Turvallinen kiintymyssuhde on yhteydessä mm. hyvään stressin- ja
turhautumisensietokykyyn. Turvallisesti kiinnittynyt lapsi pystyy
vastavuoroisuuteen, hallitsee yllykkeitään suhteellisen hyvin ja pystyy
eläytymään toisten tunteisiin. Näistä ominaisuuksista on hyötyä, kun lapsi
solmii suhteita ikätovereihin päiväkodissa tai koulussa. (Sinkkonen 2001, 52)
4.1.1 Turvallisesti kiinnittyneet lapset
Ensimmäisen ryhmän
lapset ovat mielellään äidin lähellä ja kun äiti lähtee, he puhkeavat itkuun ja
yrittävät mennä tämän perään. Äidin palatessa he osoittavat ehkä hiukan
loukkaantumistaan, mutta useimmiten mennä taapertavat äidin luo kädet ojossa,
haluavat syliin ja jopa kietovat kädet äidin kaulaan. He saattavat hakea äidin
poissa ollessa myös vieraan läheisyyttä, mutta jos he päätyvät tämän syliin, he
istuvat siinä houkan kiusaantuneen ja varuillaan olevan näköisinä. (Sinkkonen
2001, 42). Nämä ns. turvallisesti kiintyneet lapset ovat saaneet
hoivaajaltaan sekä oikeaa tietoa että oikeaa tunnetta. He ovat eläneet
ennakoitavassa ympäristössä, jossa elämiseen on syntynyt jonkinlainen rytmi ja
säännönmukaisuus. Ruoka on tullut ajallaan, vaipat on vaihdettu tarpeen mukaan
ja väsynyt lapsi on saatettu nukkumaan. Pelästyneen, pettyneen tai vihaisen
lapsen luokse on tultu, otettu hänet syliin ja lohdutettu häntä. (Sinkkonen
2001, 44)
4.1.2 Välttelevästi kiinnittyneet lapset
Toisen ryhmän
lapset suhtautuvat äidin lähtöön tutkimushuoneesta tyynesti. Ahdingosta kertoo
ehkä hätääntynyt äännähdys, mutta he eivät ala itkeä eivätkä yritä mennä äidin
perään. Äidin palattua he ilahtuvat, mutta hillitsevät tunnekuohunsa ja
lähestyvät häntä vasta hetken kuluttua, usein mukanaan jokin lelu, jonka
välityksellä solmivat taas kontaktia. Protesteja, kiukkua enempää kuin
ylenpalttista iloakaan ei näy. (Sinkkonen 2001, 42) Näiden ns. välttelevästi
kiinnittyneiden lasten kokemus on se, että äitiin voi kyllä luottaa, mutta
häneen ei kannata vedota tunteilemalla. Välttelevien lasten äidin eivät
kannusta lapsiaan tulemaan lähelleen, eivätkä näytä tuntevan erityistä
mielihyvää olleessaan fyysisessä kontaktissa lapseen. Yhteiset leikit ovat
usein sävyltään opettavaisia ja ilo syntyy enemmänkin oppimisesta kuin uusista
ja odottamattomista tunnekokemuksista. (Sinkkonen 2001, 45)
4.1.3 Ristiriitaisesti kiinnittyneet lapset
Kolmas lasten ryhmä
oli kaikkein tunnepitoisin. Vaikuttaa siltä, että heidän ei ole hyvä olla
enempää äidin lähellä kuin poissa hänen luotaan. He saattavat pyrkiä syliin,
mutta kitisevät ja kiehnäävät sinne päästyvään. Leluihin he eivät oikein malta
keskittyä, vaan paiskovat niitä lattiaan tai heittelevät niitä tyytymättöminä.
Äidin lähtö aiheuttaa voimakkaan protestin, parku on valtava, eikä vieras
lohduttaja kelpaa mihinkään. Äidin paluu ei täysin riitä rauhoittamaan heitä,
vaan voimakkaiden, paljolti kielteisten tunteiden leimaama ambivalenssi
jatkuu.(Sinkkonen 2001, 43) Näiden ns.
ristiriitaisesti kiinnittyneiden lasten äidit ovat ailahtelevia ja
ajoittain epäjohdonmukaisia. Lapsi ei omasta näkökulmastaan pysty tietämään,
mitä äiti aikoo tehdä seuraavaksi. Varmin keino saada äiti reagoimaan on
vaatiminen ja kiukutteleminen, joka jossakin vaiheessa tuottaa aina lopulta
tulosta. Äiti tulee pois omista maailmoistaan ja kiinnittää huomionsa lapseen,
olkoonkin, että huomio on usein tuskastunutta ja vihaistakin.(Sinkkonen 2001,
45)
4.1.4 Kiintymyssuhteen muuttuminen ja ennuste
Lapsen ja aikuisen
välien kiintymyssuhde voi myös muuttua. Ne voivat liittyä keskushermoston
nopeaan kypsymiseen lapsen siirtyessä vauvaiästä leikki-ikään ja
keskilapsuudesta nuoruusikään. Sekä uhmaikää että murrosikää luonnehtivatkin
voimakkaat, vaihtelevat mielialat, oppositionaalisuus sekä ailahtelevuus pienen
lapsen riippuvuuden ja isottelun välillä (Sinkkonen 2001, 54).
Vaikka usein
todetaankin, että turvallisesti kiinnittyneillä lapsilla on muita parempi
ennuste, Sinkkonen (2001, 46) on kuitenkin sitä mieltä, että suuri osa
välttelevistä ja ristiriitaisista kiintymyssuhteista on aivan normaaleja. Esim.
kulttuurisilla tekijöillä on kiintymyssuhteen kannalta merkitystä: pohjoisessa
ollaan tunneilmaisussa selvästi etelää pidättyvämpiä ja nämä kiintymyssuhteet
voidaan helposti luokitella vältteleviksi kiintymyssuhteiksi. Sinkkonen (2001,
47) katsookin, että mitään vaaraa tavallisen suomalaisperheen välttelevästi
kiinnittynyt lapsi ei ole kokenut.
4.2 Turvattomat kiintymyssuhteet
Kun vältteleminen
ja ristiriitaisuus kiintymyssuhteessa on hyvin voimakasta ja äärimmäistä,
voidaan puhua ns. turvattomista kiintymyssuhteista. Sinkkonen (2001, 57)
tiivistää kirjassaan erinomaisesti turvattomista kiintymyssuhteista. Perheen
tunnekylmyys voi näkyä myös lapsen puutteellisena tai olemattomana empatiana.
Kun kosketus omiin tai toisten tunteisiin katoaa, häviää myös eläytymiskyky.
Tämä vuorostaan lisää epäsosiaalisen ja aggressiivisen käyttäytymisen riskiä
(Sinkkonen 2001, 57-58)
4.2.1 Vaikea-asteinen välttelevä kiintymyssuhde
Vaikea-asteinen
välttelevä kiintymyssuhde
voi syntyä tilanteissa, joissa lapsi joutuu uhraamaan omat tunteensa ja
tarpeensa enemmän tai vähemmän totaalisesti.
Lasta ei välttämättä uhata tai torjuta, mutta hän joutuu ottamaan liian
paljon vastuuta liian varhain. Tällaisesta toisten ehdoilla elämisestä voi
jossakin vaiheessa seurata psyykkinen uupumus ja depressio. (Sinkkonen 2001,
57)
4.2.2. Vaikea-asteinen ristiriitainen
kiintymyssuhde
Vaikea-asteinen
ristiriitainen kiintymyssuhde
syntyy jos lasta hallitaan pelolla ja kovalla fyysisellä kurittamisella.
Tällöin lapsi mukautuu pakon edessä ja pakonomaisesti toisten tahtoon ja
toiveisiin. Pettymys ja raivo hautautuvat jonnekin hyvin syvälle, mistä ne
voivat nuoruusiässä tai aikuisuudessa purkautua tilaisuuden tullen silmittömänä
väkivaltaisuutena. Vaikea-asteisen ristiriitaisen kiintymyssuhteen ja
ahdistuneisuuden välinen yhteys on myös osoitettu melko pitävästi.
Lähiympäristön ennakoimattomuus saattaa lapsen mielessä laajentua koskemaan
koko maailmaa, joka tuntuu näin uhkaavalta ja pelottavalta. Kodin
ihmissuhteiden epävakaa ja intensiivinen malli voi siirtyä muihinkin
ihmissuhteisiin, joita sävyttävät voimakkaat, kuohahtelevat tunteet,
omistushalu, mustasukkaisuus ja huomiontarve. Tällaiset piirteet yhdistetään
usein narsistisiin häiriöihin ja ongelmiin. Hylätyksi ja nöyryytetyksi tulemisen
pelko estää olemasta aidosti kenestäkään riippuvainen, koska sisäisen
työskentelymallin mukaan toinen osapuoli kuitenkin hylkää jossakin vaiheessa.
On siis parempi ehättää edelle ja hylätä toinen ensin. (Sinkkonen 2001, 57-58)
4.3 Organisoitumattomat kiintymyssuhteet
Organisoitumattomasti
kiinnittyneillä lapsilla
saattaa esiintyä stereotyyppisiä liikkeitä ja tuskaisia irvistyksiä. Lapsi voi
paukuttaa päätään lattiaan ilman mitään ymmärrettävää syytä. Organisoitumaton
kiintymyssuhde syntyy, kun se aikuinen, jonka pitäisi olla turvanlähde, onkin
ajoittain vaarallinen (Sinkkonen 2001, 59). Stressitilanteessa lapsi on
mahdottoman tehtävän edessä: hän tarvitsee äitiä, mutta pelkää mennä hänen
lähelleen. Kun lähestymis- ja välttämispyrkimys ovat yhtä voimakkaita, lapsi
ylikuormittuu ja jähmettyy pystymättä tekemään mitään. Tällä kiintymyssuhde on
yhteydessä mm. esikouluikäisten lasten aggressiivisuuteen, mutta yhteyksiä
löytyy myös moniin aikuisiänkin psyykkisiin häiriöihin ja sairauksiin.(Sinkkonen
2001, 59-60)
5.
Lastenkasvatuskäytännöt
Lastenkasvatus voidaan ymmärtää moninaisiksi vanhemmuuden
kautta välittyviksi vaikutuksiksi Näin välittyvät sekä itse halutut että
tarkoituksettomasti halutut vaikutteet. Vanhemmat luokitellaan Baumrindin mukaan
kolmeen eri luokaan; auktoritatiiviseen, määräilevään ja sallivaan (Kettunen
ym. 1997, 79).
Auktorititatiivinen
kasvatus perustuu vanhemman aitoon auktoriteettiin, jossa vanhempi
pyrkii ohjaamaan lasta rationaalisella tavalla. Aikuisen rohkaisevat lapsiaan
ajatusten ilmaisuun ja neuvottelevat heidän kanssaan menettelytavoista, mutta
tekevät itse kuitenkin lopullisen päätöksen. He käyttävät myös lujaa kontrollia
osoittaakseen eron itsensä ja lasten välillä. He eivät kuitenkaan kahlitse
lasta säännöillä (Kettunen & ym. 1997, 80). Tämä kasvatuskäytäntö johtaa
siihen, että lapsista tulee itseensä luottavia ja tutkimushaluisia. Vaatimusten
asettaminen ja niiden olemassa olon selvittäminen johtaa siihen, että lapsi
ymmärtää miksi näin toimitaan ja miksi välillä rangaistaan. Tätä kautta lapsi
ymmärtää ja hyväksyy tietyt sosiaaliset säännöt.
Määräilevät
vanhemmat kontrolloivat usein lastaan joko uskonnon tai jonkin
maallisen auktoriteetin perusteella. Nämä vanhemmat pitävät tottelevaisuutta
hyveenä ja suosivat pakottamista ja rankaisemista (Kettunen ym. 1997, 80).
Tällä tavoin kasvatettujen lasten sosiaaliset taidot eivät ole kovin
kehittyneet. He vetäytyvät helposti sosiaalisista kontaktista ja harvoin
tekevät aloitteita. Moraalisissa konfliktitilanteissa usein hakevat
ulkopuolelta auktoriteettia päättämään mikä on oikein ja mikä väärin.
Spontaanisuus ja aktiivinen uteliaisuus on vähäisempää.
Sallivat
vanhemmat kontrolloivat lapsiaan vähän. Lapsen toiveisiin he
reagoivat hyväksyvällä tavalla. Rankaisua he eivät käytä. He antavat lapsen
säädellä omaa toimintaansa. Hemmottelevat vanhemmat ovat lapsikeskeisiä. He
reagoivat lapsen tarpeisiin, mutta vaativat tältä hyvin vähän (Kettunen ym. 1997, 80). Laiminlyövät vanhemmat eivät
reagoi lapsen tarpeisiin, eivätkä myöskään ole vaativia. Tällaisten vanhempien
lapsilla on vaikeuksia kontrolloida impulssejaan, hyväksyä vastuuta ja toimia
itsenäisesti.
6. Isän suhde lapseen
Isän ja vauvan
välille syntyy tietenkin myös kiintymyssuhde. Se edellyttää isän ja vauvan
yhdessäoloa, mutta on muistettava, että kiintymyssuhteen turvallisuus tai
turvattomuus ei nojaa vauvan fysiologisten tarpeiden tyydyttämiseen, vaan
turvallisuuden ja läheisyyden tarpeisiin ja siihen, miten aikuinen ottaa
vastaan lapsen tunteita (Sinkkonen 2001, 50). Niinpä lapsen suhde voi olla
häntä kotona hoitavaan äitiin voi olla välttelevä ja työssäkäyvään isään
turvallinen. Isän ja vauvan välinen kiintymyssuhde syntyykin enemmän tai
vähemmän äidistä riippumatta. Sille on kuitenkin merkityksellistä sekin, miten
äiti hahmottaa isän roolin ja tehtävän (Sinkkonen 2001, 50).
Isän rooli on tullut perheessä entistä tärkeämmäksi naisten
astuessa työelämään. Ns. uusi isätyyppi ottaa vastuuta kotiaskareista
sekä lastenkasvatuksesta samoin kuin perheen äitikin. Tällaista tapaa kutsutaan
jaetuksi vanhemmuudeksi (Kinnunen 1997, 50). Kun perheen isä hoitaa osaa
perheen asioista, jää äidillä aikaa enemmän itselleen ja perheelle. Tällä on
myös vaikutusta parisuhteeseen, koska sen hoitamiseen jää myös enemmän aikaa (Kettunen
ym. 1997, 84).
Haastattelemamme yksinhuoltajaäiti äiti kertoi yllättäen,
että isän suhde lapsiin voi myös parantua
avioeron myötä. Perheen isä ei osallistunut lasten hoitoon kovin
innokkaasti ennen eroa: ” No, aika vähän, että sillon ku kotona harvoin,
sillonku oli, ni pakosti osallistu, mutta se oli yleensä aika sellasta ärtynyttä osallistuminen”. Eron
jälkeen kuitenkin tilanne äidin mielestä muuttui: ”Että erosta hyviä puolia
on se, että se aika on paljon laadukkaampaa kyllä ku joutuu mieski ottaa
vastuuta niistä lapsista ni ottaa niitä luokseen, ni must tuntuu , että ne
lapset näkee nyt paljon enemmän isää kun ennen , sillon kun oli kotona … tota
mä luulen, että se on lapsille paljon mielekkäämpää se tekeminen , että se on
ne menee yhdessä pulkkamäkeen ja menee
hiihtelemään ja luistelemaan. Tai mitä nyt menevätkään tekemään, muta se on
niinku lasten ehdoilla enemmän, eikä vaan se sellasta toisella kädellä hutasten
niinku mun mielestä kun sillon ku
kotona asu.”
7.
Parisuhde ja vanhemmuus
Vanhemmuuden ja parisuhteen välillä on eräänlainen kilpailu
(Schmitt 2003, 315). Molempiin kuluu paljon aikaa ja voimavaroja. Kaiken
lisäksi parisuhteen odotetaan tukevan vanhemmuutta. Parisuhde vaikuttaa myös
lapsenkasvatuskäytäntöihin. Hyvä parisuhde vaikuttaa ihmisen hyvinvointiin ja
jaksamiseen. Turvallisesti kiinnittyneessä parisuhteessa vanhemmat tukevat
toisiaan vaikeissa tilanteissa ja auttavat näin toisiaan jaksamaan. Yhteinen
kasvatusvastuu helpottaa kummankin osapuolen toimimista perheessä. Yksinhuoltajaperheissä
vaikeutena onkin usein se, että ei ole toista vanhempaa tasapainottamassa
tilannetta, jossa toisen voimat pettävät (Kettunen ym. 1997, 84)
Äideillä, jotka elävät hyvässä parisuhteessa on havaittu
olevan lämmin asenne lasta kohtaan; he rohkaisevat pientä lasta
riippumattomuuteen ja ovat muita äitejä harvemmin ärtyneitä (Kettunen ym. 1997,
84). Jos avioliitto on läheinen ja luottamuksellinen, niin äiti suhtautuu
vauvaan lämpimämmin ja herkemmin vauvan tarpeita huomioon ottaen (Kettunen ym. 1997,
84). Tämä esiintyy myös vastakkaisena. Jos parisuhde ei toimi, vanhempien
toiminta on epäjohdonmukaista ja jopa ajoittain aggressiivista.
Haastattelemamme äiti myöntää, että parisuhde todella
vaikuttaa jaksamiseen, lastenkasvatukseen ja
perhe-elämään: ”No, kyl se pinna lyhenee et sillonkun esimerkiks
paisuhde on huono, niin pinna on todella lyhyt. Et vaikka meilläkään ei ollut
mitään riitää, vaan se oli sellasta tyytymättämyyttä siihen yleiseen olemiseen,
ni sit se rassaa mieltä sillä tavalla, että pinna on lyhyt, on väsynyt yleensä
ja semmonen niinku…kyllä se vaikuttaa sit kaikkeen perheeseen, perhe-elämään,
ja just lasten kanssa, et oikeen jaksa keskittyy mihinkää pitkää ehkä.”
8.
Sisarusten välinen vuorovaikutus
Sisarusten
välinen vuorovaikutus on hyvin näkyvää ja perheissä usein arvostelun kohteena.
Usein kuulee sanat: "Älkäähän nyt riidelkö." Sisarusten välisiin
riitoihin voi olla useita syitä. Lapset voivat esimerkiksi kilpailla
vanhempiensa huomiosta ja omasta arvojärjestyksestään. Onkin tärkeää, että
aikuinen on riita tilanteessa puolueeton, jotta lapselle ei synny tilannetta,
että toisesta välitetään enemmän kuin itsestä. Riitatilanteita voidaan ehkäistä
varaamalla joka päivä aikaa lasten kanssa olemiseen, jolloin leikitään,
pelataan pelejä, jutellaan, askarrellaan, ylipäätään ollaan lasten
käytettävissä. Tulee varata myös silloin tällöin kahdenkeskistä aikaa kullekin
lapselle erikseen. Lisäksi tulee kiinnittää myönteistä huomiota lasten
yhteistyöhön ja sovinnossa oloon. Satunnaiset riidat opettavat lapsia itse
ratkaisemaan pulmatilanteitaan. (Mannerheimin lastensuojeluliitto 2004)
Vaikka
sisarukset riitelisivät sisällä keskenään, pihalle mennessään he puolustavat
toisiaan kiihkeästi riitojen uhatessa. Toisella lapsella on usein helpompaa
hiekkalaatikkoleikeissä, sillä vanhempi sisarus on jo hankkinut sosiaalisen
paikan. Sen vuoksi nuoremman sisaruksen joutuminen kiusatuksi on
harvinaisempaa. (Paananen 1990, 58)
Sisarkateus
on yleistä, sillä useimmiten esikoinen hakee vielä rajojaan ja tarvitsee
huomiota, kun perheeseen tulee lisäystä. Esikoinen pettyy kun häntä ei
huomatakaan kuten ennen ja alkaa toimia pikkuvauvan tavoin. Siten esikoinen saa
negatiivista huomiota ja hän nauttii siitä kun aiheuttaa vanhemmille
ylimääräistä työtä. Kateuden hallitsemiseksi olisi eduksi, että äiti viettäisi
aikaa esikoisen kanssa samalla kun isä hoitaa uutta tulokasta. Esikoisen kateus
vähenee, kun hän saa itse osallista tärkeisiin töihin yhdessä äidin kanssa.
(Paananen 1990, 153-155)
9. Työ
ja vanhemmuus
Suomessa naisten työssä käynnillä on pitkät perinteet
verrattuna moniin muihin maihin. Työssä vietetty aika on aina pois perheen
yhteisestä ajasta. Työajoilla ja sen vaativuudella ja haasteellisuudella on
tutkimuksessa todettu olevan jonkin verran yhteyttä perheen
kasvatuskäytäntöihin (Kinnunen 1997, 46).
Työssä koettu hyvinvointi vaikuttaa
vanhemmuuskäyttäytymiseen. Jos työnteko
tuottaa ahdistusta, sitä vähemmän perheissä on lapsikeskeisiä
kasvatuskäytäntöjä eli jaksamista rohkaista lasta ja ottaa lapsen mielipiteitä
huomioon (Kinnunen 1997, 56). Lapsikeskeinen kasvatus on myös vähäisempää
vanhemmilla, jotka kokevat perheen häiritsevän heidän työntekoaan (Kinnunen
1997, 56). Myös erilaiset työpaineet vievät voimia ja halun keskustella ja
viettää aikaa lapsen kanssa. Hyvinvointi työpaikalla ja työyhteisössä auttaa
siis myös jaksamaan perheen kanssa.
Koska työllä nähdään olevan vaikutusta perheen ja lasten
hyvinvointiin, tulisi yhteiskunnan tukea perheiden ja etenkin vanhempien
jaksamista työssä sekä perheessä. Nykyisellään olevat vanhempienlomat ja
hoitovapaat ovat hyvä esimerkki siitä, millaista tukea perhe ja vanhemmuus
kaipaavat. Olisi kuitenkin tärkeää huolehtia myös siitä, että tällaiset
vaihtoehdot olisivat kaikille yhteiskuntaluokasta riippumatta mahdollisia
vaihtoehtoja, eivätkä jäisi vain hyvin toimeentulevien etuoikeuksiksi. Olisi
myös hyvä tukea mahdollisuutta osapäivätöihin, jolloin perhe saisi
taloudellista vakautta, sekä enemmän yhteistä aikaa kuin kokopäivätöissä
olevilla.
LÄHDELUETTELO
Kettunen, N., Krats, S., Kinnunen ,U. (1997). Parisuhde ja
lasten kasvattaminen. Teoksessa L. Pulkkinen (toim.) Lapsesta aikuiseksi.
Helsinki: WSOY. 74-89.
Kinnunen, U. (1997). Työn ja perheen vuorovaikutus.
Teoksessa L. Pulkkinen (toim.) Lapsesta aikuiseksi. Helsinki: WSOY. 46-58.
Mannerheimin lastensuojeluliitto. [Viitattu 3.4.2004]. Mitä teen? Lapsi riitelee
sisarustensa kanssa. Saatavilla www -muodossa:
<URLhttp://www.mll.fi/kasvattajan_tietokulma/kasvatusvinkkeja/neuvoja_pienten_lasten_kasvatusp/riitelee_sisarustensa>.
Ohranen, M. (1997). Naisen työura ja persoonallisuus.
Teoksessa L. Pulkkinen (toim.) Lapsesta aikuiseksi. Helsinki: WSOY. 59-73.
Paananen, S. (1990)
Perhe kuin joukkuepeli. Keuruu: Otava
Pulkkinen, L. (1997). Kasvaminen aikuiseksi. Teoksessa L.
Pulkkinen (toim.) Lapsesta aikuiseksi. Helsinki: WSOY. 14-28.
Pulkkinen, L. (1997). Sosiaalinen kehitys lapsuudessa ja
nuoruudessa. Teoksessa L. Pulkkinen (toim.) Lapsesta aikuiseksi. Helsinki:
WSOY. 29-44.
Salo, S. (2003). Kiintymyssuhteen
merkitys elämänkaaren aikana. Teoksessa Jari Sinkkonen (toim.) Pesästä lentoon.
Kirja lapsen kehityksestä kasvattajalle. Helsinki: WSOY.
Schmitt, F. (2003)
Riittävän hyvä vanhemmuus. Teoksessa Jari Sinkkonen (toim.) Pesästä lentoon.
Kirja lapsen kehityksestä kasvattajalle. Helsinki: WSOY.
Seppälä. N. (2000).
Yhteispelillä lapsen parhaaksi. Perhebarometri 2000. Helsinki: Väestöliitto
Väestöntutkimuslaitos.
Sinkkonen,
J.(1995). Lapsen kanssa hyvinä ja pahoina päivinä. Juva: WSOY.
Sinkkonen, J.
(2001). Lapsen puolesta. Helsinki: WSOY.