Kotisivulle
Homepage
Curriculum
Vitae
Research
Teaching
Exam
results
Publications
Unpublished
texts
|
. |
Heikki Waris, suomalaisen sosiaalipolitiikan grand old man
(Kansallisgalleria. Kehittyvä Suomi (1945-1965) W&G,
Helsinki 1996, 112-117
Heikki Waris, akateemikko, sosiaalipolitiikan professori,
suomalaisen sosiaalipolitiikan ja työmarkkinapolitiikan kehittäjä
ja edistäjä, yliopiston opettaja ja
tutkija.
Tasavallan Presidentti Urho Kekkosen hautajaiset 1986.
Kekkosen arkku kuljetetaan Suurkirkosta Hietaniemen hautausmaalle ilman
hautajaissaat tuetta.
Näin on päätetty. Mutta Kekkosella on silti yksi saattaja,
akateemikko Heikki Waris, joka frakissa ja tohtorinhatussa seuraa vuotta
vanhempaa ikätoveriaan
aina hautausmaan portille asti. En tiedä, oliko kysymyksessä
spontaani mielenosoitus hautajaisseremonian liialliseen yksinkertaisuuteen
ja etäisyyteen: olisihan
ollut luonnollista että Kekkosen pitkän kauden päättymistä
olisi juhlistettu todellisella hautajaiskulkueella, johon myös kan
salaiset olisivat saaneet osallistua,
mutta joka tapauksessa tämä tapaus kuvaa mielestäni
erinomaisesti Heikki Wariksen luonteenlaatua: hän teki sen mitä
piti oikeana, myös ja erityisesti silloin kun
joutui tekemään sen yksin (Waris sanoi myöhemmin tehneensä
osallistumisratkaisun yksin "keneltäkään kysymättä,
ennalta miettimättä").
Heikki Waris syntyi Helsingin Katajanokalla vuosisadan
alussa opettajaperheeseen Waristen-Warénien sukuun, jonka tunnetuin
edustaja oli Aksel Warén,
torpparitutkija ja epäoikeudenmukaisuuksien paljastaja. Heikki
Waris oli itse innokas sukututkija, joka oli selvittänyt sukunsa historiaa
1500-luvulta asti.
Alkuperäinen sukunimi Waris (jonka nimisenä Heikki Wariksen
kaima oli Porvoon valtiopäivillä) muuttui 1800-luvulla Waréniksi
ja Heikki Waris otti
suomalaisen version käyttöön vuonna 1924 maisteriksi
valmistumisensa jälkeen.
Heikki Wariksen isoisä, rovasti Johannes Warén
oli pappina kotipitäjäs sään Rautalammilla ja pitkään
Suonenjoen kirkkoherrana - Waris korosti aina
savolaista alkuperäänsä - ja isä oli ulkoministeriön
sanomalehtitoimiston jaostosihteerinä ja saksan ja ranskan kielen
opettajana. Äidistään Aili Warénista (s.
Telén) Heikki Waris sanoi että tämä oli "jonkun
lajikkeen feministi". Heikki Waris kävi Suomalaisen yhteiskoulun,
kirjoitti ylioppilaaksi murroskaudella 1919,
osallistui kansalaissotaan partiolaisena joka toimi Punaisen Ristin
sanitäärinä. Samoin kuin ikätoverinsa Kekkonen, Waris
muisti nämä tapahtumat hyvin, mutta ei
kovin mielellään puhunut niistä.
Wariksen ensimmäinen opettaja
yliopistossa oli Gunnar Suolahti, jonka ansiosta hänä valitsi
pääaineekseen Suomen ja Skandinavian historian. Toinen
tärkeä vaikuttaja opinnoissa oli Pohjoismaiden historian
professori Väinö Voionmaa. Näin Waris kiinnostui sosiaali-
ja taloushistoriallisista aiheista valmistuen
erittäin nopeasti, vajaassa kolmessa vuodessa filosofian kandidaatiksi,
"fuskaten maisteriksi" niin kuin hän itse sanoi.
Jo kotoaan Heikki Waris oli saanut uskonnollisia vaikutteita:
viimeisinä kouluvuosinaan hänellä oli huonetoverinaan teologian
opiskelija, tuleva arkkipiispa
Ilmari Salomies (ent. Salonen), jonka kanssa hän ystävystyi
ja opiskeluaikanaan hän osallistui Ylioppilaiden kristillisen
yhdistyksen toimintaan kokien
uskonnollisen herätyksen kesällä 1920. Tärkeintä
hänelle oli kuitenkin tutustuminen Sigfrid Sireniukseen ja tämän
johtamaan suomalai seen
setlementtiliikkeeseen. Sireniuksen vaikutus Warikseen oli erittäin
syvällinen, niin tutkimusintressejä kuin maailmankatsomusta koskettava.
Sirenius oli tuonut
Suomeen englantilaista alkuperää olevan setlementtiliik keen
jonka kantavana ideana oli perustaa "siirtokuntia", setlementtejä
keskelle slummeja joista käsin
sitten voitaisiin levittää kristillistä vaikutusta kaupunkien
työväestön keskuuteen. "Parempien piirien" tytöt ja
pojat saattoivat näin harjoittaa vapaaehtoista
sosiaalista toimintaa kristillisessä hengessä. Setlementtiliike
levisi nopeasti ja Suomessa otolliseksi kohteeksi nousi Kallion työväenkaupunginosa,
joka tuolloin oli
Helsingin "slummi" aluetta.
Kalliossa setlementtiliikkeellä oli toisaalta työkeskus
toisaalta opisto, jossa toimi myös Yhteiskunnallinen tutkimuspiiri.
Heikki Wariksesta tuli 1920- luvulla
Vapaaopiston johtaja Ilmari Salomiehen jälkeen ja hän veti
erityisesti Yhteiskunnallista tutkimuspiiriä.
Yhtäältä akateemiset virikkeet,
Wariksen opettajien harjoittama kaupunki historiallinen tutkimus, toisaalta
Kalliolan vapaaopiston piiristä saadut virikkeet,
erityisesti puuseppä Juho Virta, johon Waris tutustui Yhteiskunnal
lisessa tutkimuspiirissä, johtivat siihen, että Heikki Waris
valitsi väitöskirjan sa aiheeksi
Kallion työväenkaupunginosan syntyhistorian. Väitöskirjassa
käytettiin hyväksi sekä perinteisen historiantutkimuksen
keinoja että myös yhteiskuntatieteellistä
tutkimusta, havainnointia ja haastatteluja olevista oloista sekä
haastateltavien muistikuvia menneiltä ajoilta.
Jälkimmäisen aineiston mukaantulo teokseen johtui
siitä, että Waris tapasi 1930-luvun alussa amerikkalaisen sosiologin
Donald E. Marshin joka kertoi hänelle
Chicagon koulukunnasta ja sen tutkimusmetodeista, joihin kuului juuri
paikan päällä havainnoinnin ja haastattelun sekä myös
elämäkertojen keruun avulla elävän
elämän tutkiminen. Näin Wariskin alkoi kerätä
"muistitietoa" tilastojen ja muun aineiston täydennykseksi. Teos laajeni
niin, että se ilmestyi kaksiosaisena ja
Waris päätti jättää kolmanteen osaan moraalia
ja henkistä tilaa koskettelevan aineiston, joka tietyssä mielessä
olisi ollut kaikkein mielenkiintoisinta ja
sosiologisinta. Tämä osa ei koskaan ilmestynyt, vaikka Waris
oli kerännyt juuri "suullista muistitietoa" runsaasti.
Väitöskirja "Työläisyhteiskunnan syntyminen
Helsingin Pitkänsillan pohjoispuolelle" ilmestyi 1932 ja II
osa 1934, kun Waris jo oli Kallion yhteiskoulun
rehtorina, missä hän opetti historiaa ja latinaa. Tällä
opetus kaudella oli vaikutusta häneen myös yliopiston opettajana:
hänen luennoil laan vallitsi suorastaan
koulumainen kuri, aina 60-luvulle asti.
Vuonna 1934-35 hän teki matkan Yhdysvaltoihin, joka
on sosiologian historian kannalta erittäin mielenkiintoinen. Matkan
tarkoituksena oli syventyä edelleen
Chicagon koulukunnnan metodeihin ja tehdä niiden pohjalta suomalaisia
siirtolaisia koskeva tutkimus. Waris joutui kuitenkin keskelle murrosvaihetta:
hän sai
vaikutteita sekä vanhemmilta professoreilta että nuoremmilta
kollegoilta joiden mukaan Chicagon koulukunta oli jo täysin vanhentunut
ja että uudet tuulet
puhalsivat sosiologiassa, ns. surveytut kimus oli juuri aloittamassa
läpimurtoaan. Siihen kuuluivat tiukasti jäsennellyt kyselylomakkeet,
erilaiset asenteita mittavat
asteikot, testaukset ja taulukoinnit sekä myöhemmin monimuuttujamenetelmät.
Tämän hänelle kertoi myös ehkä kaikkein merkittävimmän
yksittäisen
Chicago-tyyppisen tutkimuksen tekijä Robert S. Lynd Columbian
yliopistossa ennen Wariksen paluuta Suomeen, mutta jo Chicagossa Waris
joutui tekemisiin
sekä koulukunnan puolustajien että nuorten "vastarintamiesten"
kanssa. Jälkim mäiset näyttivät tehneen häneen
suuren vaikutuksen (Roos 1981). Niinpä Waris
ehti tosin kerätä itselleen laajahkon siirtolaisten elämäkerta-aineiston,
mutta ei ryhtynyt sitä hyödyntämään chicagolaiseen
tapaan, vaan toi Suomeen mukanaan
uudet tutkimusperiaatteet. Osaltaan Wariksen ansiosta survey-tutkimus
löi itsensä niin nopeasti läpi heti toisen maailmansodan
jälkeen.
1930-luku oli Warikselle suuren kirjallisen tuotteliaisuuden
aikaa, samalla kuin hän kokeili sekä koulumiehen uraa sekä
myöhemmin Yhteiskunnallisen
korkeakoulun sosiaalipolitiikan opettajana Yrjö Ruudun ja Eino
Kuusen vaikutuspiirissä. Waris jopa osallistui jonkin aikaa Yrjö
Ruudun omintakeiseen
"Suomen Kansallissosialistiseen Liittoon" sen ensimmäisen hallituksen
jäsenenä 1932, jolla ei kuitenkaan ollut juuri muuta yhteistä
kansallissosia lismin kanssa
kuin nimi ja kansallismielinen suuntautuminen (Ekberg 1991, 52). Toisaalta
se kertoo, että Waris edusti suomalaisittainkin varsin äärimmäistä
nationalismia. Hän
irrottautui pian koko järjestöstä, mielenkiin toista
kyllä sen uskonnonvastaisuuden takia.
30-luvulla Waris kirjoitti myös sekä Suomen
Kulttuurihistoriaa, Savo-Kar jalaisen osakunnan historian sekä Helsingin
kaupungin historiaa historia
toimikunnan sihteerinä. Suomen Kulttuurihistorian toimituskunta
muodosti myöhemmin kuuluisan "ompeluseuran" joka kokoontui aina 1970-luvulle
asti.
Naimisiin Waris oli mennyt 1925 Emmi Nousiaisen
kanssa, ja he saivat yhteensä viisi lasta, neljä tytärtä
ja yhden pojan. Ainoan pojan kuolema pistoolileikin
seurauksena Kallion yhteiskoulun pihalla 1942 oli Heikki Wariksen elämän
suuri murhenäytelmä, jota hän ei voinut muistella liikuttumatta
vielä
1980-luvullakaan.
Sotavuosina Waris toimi kyseenalaista kuuluisuutta
saavuttaneessa SAT:ssä (Suomen Aseveliliiton Työjärjestö)
jonka perua olivat hänen hyvät yhteytensä
asevelisosialisteihin. Vuosina 1941 - 45 hän oli myös Suomen
Huollon toiminnanjohtaja eli vastasi käytännössä erilaisten
hädänalaisten ryhmien vapaaehtoisesta
huollosta, mm. lasten sijoituksista Ruotsiin ja Tanskaan sekä
ulkomaisten avustuslähetysten jakelusta.
Sosiaalipolitiikan professuurin hoitajaksi vastaperustetussa
Valtiotieteel lisessä tiedekunnassa Waris tuli 1946, toimittuaan sitä
ennen Yhteiskun nallisen
korkeakoulun sosiaalipolitiikan opettajana vuosina 1945-46. YKK siirtyi
sittemmin Tampereelle, mutta Waris jäi Helsinkiin.
Akateeemisen elämänuransa Waris toteutti
Helsingin yliopiston sosiaali politiikan varsinaisena professorina vuosina
1948-1968. 1960-luvulla hän oli myös
tiedekunnan dekaanina ja Helsingin yliopiston vararehtorina vv. 62-
68. Hänen virkaanastumisensa liittyi sekä suomalaisen yhteiskunnan
että yliopiston suureen
murrokseen ja eläkkeellemeno 1968 taas seuraavaan suureen murroskohtaan
jossa yliopistot joutuivat tavattomien mullistusten kouriin. Tällä
välillä Waris hallitsi
sosiaalipolitiikan laitosta suvereenin patriarkan tavoin, järjestäen
työpaikkoja oppilailleen ja pitäen erityisesti naisopiskelijoita
pelossa ja herran nuhteessa.
Huolimatta omasta hammas lääkärivaimostaan, Waris suhtautui
naisopiskelijoihin toisaalta suojelevasti, toisaalta tietyllä epäilyksellä.
Lahjakkaat tytöt kyllä
kelpasivat, mutta tyhmemmistä ei olisi ollut väliä.
Ja lahjakkaitakin sopi kohdella ensisijaisesti avuttomina naisina, joita
miesten tuli ymmärtää ja suojella.
Luennoitsijana Waris oli havainnollinen ja perinpohjainen.
Hän luennoi ehdottomana auktoriteettina, loi luennolle tunnelmaa ja
jännitystäkin esittämällä
yllättäviä kysymyksiä ja paheksumalla myöhästelijöitä
tai kutojia. Seminaareissa hän edellytti kaikilta puheenvuoron ja
säästi kommenttinsa viimeiseksi ja saattoi
joskus esittää varsin jyrkkääkin kritiikkiä
ilman ennakkovaroitusta. Wariksen suulliset kuulustelut olivat myös
varsin pelottavia tilaisuuksia.
Siipiensä suojaan ottamiaan väitöskirjantekijöitä
hän patisti armotta ja jatkuvasti, kun katsoi että nämä
vitkastelivat työn valmistumisen kanssa, mutta piti
heistä myös taloudellisesti hyvää huolta. Niinpä
Waris saattoikin ylpeillä tuottaneensa varsin monta tunnettua tohtoria,
aikana jolloin tohtorinväitöskirjat olivat
varsin harvinaisia. Wariksen tohtoreita olivat mm. Paavo Seppänen,
Paavo Koli, Vesa Laakkonen, Olavi Riihinen. Waris oli erittäin huolellinen
tarkastaja: Erik
Allardt kertoo omassa elämäkerrassaan, kuinka Heikki Waris
esitarkastajana pakotti hänet laskemaan uudelleen osan taulukoista,
mikä tuolloin tuntui erittäin
raskaalta, mutta minkä hän kirjasi kiitoksena esipuheeseen
("ankarasta mutta aiheellisesta arvostelusta"), josta Waris oli myöhemmin
ylpeä (Allardt 1995, 74).
Wariksen tieteellisen tuotannon voinee jaotella
ainakin seuraaviin ryhmiin:
1. puhtaasti historiallinen tutkimus, jota edustavat
kaupunkihistoriat, osakuntien ja myös yliopiston historiaa koskevat
tutkimukset
2. sosiologis-historialliset tutkimukset joista
tärkeimpiä olivat hänen väitöskirjansa ja sen
jatko-osa sekä tutkimus Siirtoväen sopeutuminen (yhdessä
Vieno(Faina) Jyrkilän, Kyllikki Raitasuon ja Jouko Siiven kanssa),
jossa Waris täydessä mitassa hyödynsi Amerikan oppejaan.
Teos sisälsi tilastoja,
asenneasteikkoja, sekä myös elävää ja konkreettista
vapaamuotoi siin haastatteluihin perustuvaa kuvausta. Waris olikin koko
loppuelämänsä kiinnostunut
siirtolaisten ja pakolaisten kohtaloista ja toimi myös Suomen
pakolaisavun puheenjohtajana.
3. Sosiaalipoliittiset oppikirjatyyppiset teokset,
joista Suomalaisen yhteiskunnan rakenne oli ensimmäinen selkeä
suomalaisen yhteiskunnan kokonaisesitys,
jonka luokkakäsitys on edelleenkin varsin pitkälle sovelluskelpoinen
uusine keskiryhmineen (myös Wariksen tutkimus Yliopisto sosiaalisen
nousun väylänä on
inspiroinut Yliopiston historian kirjoittajia vertailuihin). Toinen
suuri oppikirja oli Suomalaisen yhteiskunnan sosiaalipolitiikka, josta
otettiin kaikkiaan
kymmenkunta painosta, viimeisim mät 1980-luvulla. Kirjassa siis
heijastuvat sosiaalipolitiikan keskeiset muutokset; kirja sisältää
toisaalta melko raskaan
saksalaistyyppisen sosiaa lipolitiikan luokitusjärjestelmän,
josta vasta aivan viime vuosina on irtaudut tu.
Uutta tutkimustyötä Waris ei enää
1960-luvulla varsinaisesti harjoittanut, vaan käytti pääosan
aikaansa yliopiston hallintoon, oppilaidensa työllis tämiseen
ja
yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen (mm. työmarkkinasuhteiden edistämiseen:
Wariksella oli keskeinen osuus siinä, että ammattiyhdistysliike
yhdistyi pitkän
eripuran jälkeen). Hän toimi myös lyhytaikaisesti sosiaali
ministerinä 1957 von Fieandtin virkamieshallituksessa.
1960-luvulla hän julkaisi vielä kolme suppeaa
yleistajuista teosta: Muuttuva suomalainen yhteiskunta ja Aikamme muuttuva
maailma sekä viimeisimpänä, tällä
hetkellä erittäin ajankohtaisesta aiheesta olevan teoksen
Aikamme maailman pakolaisongelman. Hänen vaikutustaan oli myös
se, että Pekka Kuusi sai
tehtäväkseen laatia sosiaalipolitiikan kehittämissuunnitelman
(60-luvun sosiaalipolitiikka); Waris osallistui tiiviisti työn ohjaamiseen.
Kaiken kaikkiaan Waris julkaisi elämänsä
aikana runsaat 200 teosta ja artikkelia ja ohjasi lisäksi lähes
50 väitöskirjaa.
Heikki Wariksen sodanjälkeinen toiminta jakautui
neljään alueeseen: työmarkkinakysymykset, joissa Wariksen
sodanaikaiset henkilösuhteet olivat hänelle
suureksi hyödyksi, alkoholitutkimus, jossa Waris vaikutti vahvasti
Alkoholitutkimussäätiön hallituksen pitkäaikaisena
jäsenenä, sekä kolman neksi kirkon
yhteiskunnallinen toiminta jossa Waris oli monin tavoin aktiivinen,
myös kansainvälisesti, sekä viimeiseksi YK joka oli Wariksen
suuri harrastus aina 50-luvulta
lähtien. Hänen keskeisenä tieteellisenä intressinään
oli tuolloin elintaso ja elintasovertailu, mistä suomalainen elintason
ja hyvinvoinnin mittaamiseen pyrkivä
tutkimus on saanut alkunsa. Hän toimi myös erilaisissa asiantuntijatehtävissä,
viimeksi Libyassa eläkkeelle päästyään. Tehtävä
päättyi dramaattisesti Wariksen
karkotukseen luvattoman moskeijassa vierailun johdosta. Wariksessa
oli, kuten sanottu sellaista äkkinäisyyttä ja rohkeutta,
joka usein saattoi johtaa
hankaluuksiin.
Hän toimi myös Helsingin yliopiston dekaanina
ja vararehtorina ja tavoitteli rehtoriuttakin, mutta oli hankkinut itselleen
sen verran vihamiehiä, että kannatus ei
ollut jakamatonta. Häntä pyydettiin myös tunnettuna
savolaisena, turhaan, Kuopion läänin maaherraksi. Akateemikoksi
Waris nimitettiin 1980, kunniatohtorin
arvon hän sai ensi kertaa 1965 Tampereen yliopistolta ja viimeksi
1981 Göteborgin yliopistolta.
Waris korosti usein, että hänellä ei ollut
poliittista sitoumusta mihinkään päin (hän eli "poliittisessa
selibaatissa"), mutta hänellä oli silti selvä sosiaalipoliittinen
peruslinja: sosiaaliset ongelmat tuli hoitaa kohtuullisten reformien,
ei vallankumouksen kautta. Voikin ehkä sanoa, että Waris edusti
jonkinlaista edistysmielistä
kristillissosiaalisuutta parhaimmillaan, mutta henkilönä
hän ei missään nimessä tyrkyttänyt kristillisyyttään.
Hän korosti kristillisyyttä, sosiaalipolitiikan jyrkkiä
muutoksia estävää vaikutusta sekä kansainvälistä
vastuuta sosiaalipoliitikon keskeisinä perusvaatimuksina.
Wariksen kristillinen maailmankatsomus säilyi hänen
kuolemaansa saakka, ja siihen liittyi aina jonkinlainen ekumeeninen vire.
Waris uskoi kirkkojen välisen
yhteistyön (tässä oli aikaisemmin painovirhe: yhteistytön,
jolloin heti ajattelin miten Waris olisi tästä ihastunut ja toistanut
sitä moneen kertaan!) tärkeyteen ja
kirkkojen merkitykseen maailmanrauhan kannalta. Niinpä hän
osallistui Neuvostoliiton tukeman ja rahoittaman Kristillisen rauhankonferenssin
työhän, hyvin
tietoisena rahoittajien motiivien epämääräisyydestä
ja epäkristillisyydestä. Eräs Wariksen tärkeinä
pitämistä saavutuksista oli myös Kirkon tutkimuskeskuksen
perustaminen.
Waris edusti kekkoslaista poliittista kulttuuria
pahimmillaan ja parhaimmil laan: autoritäärinen ja joviaali,
nopea ja jyrkkä käänteissään, ihmissuhteissaan
melko mustavalkoinen. Eräs teoria sille miksi Waris halusi muodostaa
yksin Kekkosen hautajaiskulkueen olikin se, että hän näin
halusi pyytää anteeksi aikaisempaa kekkosvastaisuuttaan. Hän
oli myös oikea vanhan koulun professori joka teki sinunkaupat opiskelijoiden
kanssa vasta näiden valmistuttua.
(laatikko)
Waris uskoi myös liikunnan ja terveiden
elämäntapojen merkitykseen: hän nousi itse varhain ylös,
aloitti luentonsa aina kahdeksalta (eikä sietänyt
myöhästelijöitä), ei polttanut tupakkaa eikä
käyttänyt alkoholia ja liikkui paljon, mm. suksilla ja kävellen.
Hänen henkilömuistinsa huononi ratkaisevasti jo ennen
eläkkeellemenoa, joten Wariksen seurassa sai aina varautua esittelemään
itsensä kovalla äänellä jos sattui mutisemaan nimensä
(Waris oli mieluummin
huonokuuloinen (toisen korvan kuulo oli hiukan alentunut) kuin -muistinen).
Eläkkeelle päästyään hän hankki itselleen
(Libyassa!) ajokortin ja pienen Fiatin jolla hän ajoi sitten luonteensa
mukaisesti varsin äkkinäisesti kaupunkiliikenteessä kunnes
kyllästyi autoon (parin läheltä piti tilanteen jälkeen)
ja siirtyi taas käyttämään joukkoliikennettä.
Mutta sitä ennen hän oli ehtinyt ajella omin päin Libyan
autiomaassa asti. Tämän kirjoittaja muistaa hyvin ne muutamat
kerrat, jolloin sai kunnian istua Wariksen kyydissä ja pelätä
henkensä puolesta. Toisin kuin monet muut myöhään ajokortin
hankkineet, Waris ei suinkaan ajanut ylettömän hiljaa ja varovaisesti,
vaan melko vauhdikkaasti, harrastaen äkillisiä jarrutuksia
ja rajuja vaihtamisia ilman kytkintä.
Elinaikanaan Heikki Waris ehti olla monessa mukana. Hänen
älynsä oli loppuun saakka terävä, ja aistit tarkkoja,
vain muisti heikkeni melko selvästi.
Yliopistomaailmassa Wariksella oli paljon sekä vihamiehiä
että ystäviä. Pitkäaikaiselle kollegalleen Erik Allardtille
Waris edusti holhousmentaliteettia ja vierasta
kansallisromanttista näkemystä sosiaalitieteen tehtävistä
- konservatismin ja sosiaalidemokratian yhdistelmää, mikä
leimasi sosiaalipolitiikkaa muutenkin (Allardt
1995, 59). Mutta Wariksessa oli monia muita puolia, joita hän
ei aina heti näyttänyt. Opiskelijat muistavat hänet määrä
tietoisena ja tiukkana, joskus kiivaana ja
terävästi arvostelevana, mutta usein joviaalina ja ystävällisenä
opettajana, joka jakeli mielellään elämän viisauksia,
kertoi anekdootteja ja oli ylpeä nimestään,
josta hän kehitteli jatkuvasti uusia sanaleikkejä ("ensimmäinen
varis joka lensi maailman ympäri"). Hän myös huolehti oppilaistaan,
viimeisenä Helsingin yliopiston Oikeana Professorina, kuten Franzenian
pitkäaikaisella vahtimestarilla Yrjö Anttilalla oli tapana todeta
(hänellä jos kellä oli oikeus myöntää tämä
arvonimi yliopiston melkeinpä viimeisenä oikeana vahtimestarina.)
Hän vaali myös hyvin pitkälle ehdottoman lahjomatonta
tieteen portinvartijan roolia, jolle opinnäytteiden taso ja virheettömyys
olivat kunniakysymyksiä, mutta
joka toisaalta piti yliopiston ulkopuolista valvontaa ja asioihin puuttumista
ehdottoman sietämättömänä. Voi vain arvailla miten
jyrkästi Waris olisi suhtautunut
nykyisiin tulosvastuu- ja pistelaskujärjestelmiin!
J.P.Roos
(kuvaidea): Professori Masa: Matti Kassilan elokuva jossa Tauno
Palo esitti työmarkkinasuhteita tutkivaa professoria. Palo kävi
kuuntelemassa Wariksen
luentoja oppiakseen miten professorin tuli esiintyä, mikä
näkyy luentokohtauksissa, mutta ei yksityiselämää koskevissa
jaksoissa.
Lähteet
Ville Repo: Sisältöhahmotelma Heikki Wariksen elämäkerrasta
Armas Nieminen: Piirteitä Heikki Wariksen toiminnasta ja henkilökuvasta.
Teoksessa Risto Jaakkola, Antti Karisto, J.P.Roos (toim.) Sosiaalipolitiikka,
historiallinen kehitys ja yhteiskunnan muutos. Weilin+Göös
1981
J.P.Roos: Heikki Waris amerikansuomalaisten omaelämäkertojen
tutkijana, teoksessa Jaakkola, Karisto, Roos (toim): Sosiaalipolitiikka,
historiallinen kehitys ja
yhteiskunnan muutos. 1981
J.P.Roos: Heikki Wariksen haastattelu 1980
Leo Paukkunen: Setlementtiliike ja sosiaalityö (Jaakkola,
Karisto, Roos) 1981
Heikki Waris: Työväenyhteiskunnan syntyminen Helsingin pitkänsillan
pohjoispuolella Weilin+Göös 1973 (1932, 1934)
Suomalaisen yhteiskunnan rakenne Helsinki 1948
Waris, Jyrkilä, Raitasuo, Siipi, Jouko: Siirtoväen sopeutuminen.
Helsinki 1952
Suomalaisen yhteiskunnan sosiaalipolitiikka. WSOY Porvoo 1961
Muuttuva suomalainen yhteiskunta WSOY Porvoo 1968
Henrik Ekberg: Führerns trogna följeslagare. Den finländska
nazismen 1932- 44. Schildts, Ekenäs 1991
Pekka Kuusi: 60-luvun sosiaalipolitiikka. WSOY Porvoo 1961
Erik Allardt: Bondtur och kulturchocker. Söderströms Borgå
1995
Heikki Waris ja 15 tohtoria. Juhlakirja Heikki Wariksen täyttäessä
60 vuotta 25.10.1961. WSOY Porvoo 1961
Back to beginning
|